فاینال فانتزی ۱۶؛ ۵ چیز که از بازی میخواهیم (و ۵ چیز که نمیخواهیم)
از زمان نمایش بازی فاینال فانتزی ۱۶ در مراسم رونمایی از پلیاستیشن ۵، هواداران مشتاقانه منتظر نشر اخبار و اطلاعات جدید پیرامون جدیدترین دنباله این مجموعه محبوب نقشآفرینی هستند.
با این وجود، دوستداران فرنچایز باید برای کسب اطلاعات جدید مدت بیشتری صبر پیشه کنند. هرچند، در این میان عدهای بیکار ننشستهاند و در عوض لیستی از خواستههای خود برای این عنوان جدید تهیه کردهاند. بسیاری از لیستها شامل نظرات گوناگون و حتی کاملا متضاد یکدیگر است که به نوبه خود جالب و تأمل برانگیز است.
بیایید در عوض بر روی مواردی تمرکز کنیم که میتوان در فاینال فانتزی ۱۶ انتظارشان را داشت و به طور همزمان درباره چیزهایی صحبت کنیم که شاید حضورشان در بازی چندان منطقی نباشد. در این مقاله به آنچه که میخواهیم و نمیخواهیم در فاینال فانتزی ۱۶ ببینیم خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.
۱۰. میخواهیم؛ داستانی با ظرافت و پیچیده
داستانهای بازیهای فاینال فانتزی به قدرتمند و پیچیده بودنشان شناخته میشوند. گاهی اوقات در این داستانها میتوان داستانهای سرگذشت شخصیتها مانند فاینال فانتزی ۷ در نیبلهایم و یا مضامین رستگاری در فاینال فانتزی ۴ را مشاهده کرد. به هر حال، مهم آن است که فاینال فانتزی ۱۶ مانند عناوین پیش از خود از یک بستر نیرومند روایی هم بهرهمند شود.
با اینکه داستانهای فاینال فانتزی اغلب به ژرفای خود شناخته میشوند و از پیچیدگیهای خاصی برخوردارند، گاهی اوقات پیش میآید که داستان در بازی گم میشود مانند فاینال فانتزی ۱۳. پس آنچه که ما میخواهیم یک داستان پیچیده و لایهلایه است اما نه تاحدیکه در کلاف داستانسرایی خود سردرگم شود و بازیکنان را هم به دنبال خود به این مارپیچ گنگ و بیسروته بکشاند.
۹. نمیخواهیم؛ دنباله
این موضوع کمی خاص است زیرا برای رخدادن آن بازی باید عرضه شده باشد. با این حال، ما همچنان بر این باوریم که مستقل ماندن بازی تصمیمی هوشمندانه و منطقی است.
در عوض خلق یک مجموعه مانند فاینال فانتزی ۷ یا دنبالههای مختلف همچون فاینال فانتزی X-2، بگذارید بازی فرصت نفس کشیدن داشته باشد و روی پای خود بایستد چراکه گاهی اوقات مستقل نگهداشتن یک بازی و نبود دنباله آن بازی را منحصربهفرد میکند. یک مثال خوب برای این موضوع فاینال فانتزی ۹ است که یکی از بهترین بازیهای فرنچایز بدون هیچ دنباله و مجموعهای است.
۸. میخواهیم؛ جهان آزاد غنی
بهعنوان جدیدترین بازی فاینال فانتزی، انتظاراتی که از جهان بازی میرود بسیار بالاست. زیرا قرار است باری دیگر به جهان کلاسیک قرونوسطی فاینال فانتزی سفر کنیم پس امید آن است که این جهان هنوز بهاندازه کافی منحصربهفرد و غنی از افسانهها و اساطیر باشد.
انتظار دیگری که از یک جهان باز میرود وسعت آن است. هرچند منظور جهانی به بزرگی و ابعاد جهان زنوبلید نیست اما باید تا حدی بزرگ باشد که بازیکنان را علاقهمند به گشتوگذار در این جهان بکند. معهذا تنها گذر زمان مشخص میکند که جهان فاینال فانتزی ۱۶ چه شکل و شمایلی خواهد داشت.
۷. نمیخواهیم؛ راهروها
در ادامه صحبت درباره جهان آزاد غنی، آخرین چیزی که هواداران میخواهند بازگشت به پیشروی خطی فاینال فانتزی ۱۳ است. بهخصوص راهروهای خطی منفوری که بازیکن باید برای پیشروی در بازی از آنها گذر میکرد. بازگشت این راهروها بهاحتمال زیاد پتانسیل و جذابیت جهان فاینال فانتزی ۱۶ را در صورتی که اسکوئر انیکس به هر دلیلی تصمیم به بازگرداندن راهروها یا مکانیک مشابه آن بگیرد در معرض خطر قرار میدهد.
۶. میخواهیم؛ شخصیسازی جادو و کلاس
یکی از جذابترین عناصر بازیهای فاینال فانتزی قدیمیتر و فاینال فانتزی ۱۶ میزان آزادی عمل در بخش شخصیسازی است. این آزادی شامل یک سیستم کلاس میشود که به بازیکن اجازه میدهد آنطور که تمایل دارد بازی را تجربه کند. یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد سیستم مَتریا (materia) از بازی فاینال فانتزی ۷ است که به بازیکن اجازه میداد طیف متنوعی از جادو و مهارتها را برای تیم خود انتخاب کند. داشتن چنین قابلیتی در فاینال فانتزی ۱۶ به سرگرمکنندهتر شدن گیم پلی و اختصاص وقت بیشتر به بازی کمک میکند.
۵. نمیخواهیم؛ تیم کوچک
با اینکه هواداران به شخصیتهای بازی فاینال فانتزی ۱۵ علاقهمند بودند در اینکه این بازی جزء معدود بازیهای فاینال فانتزی با کوچکترین تیم شخصیتهاست تغییری ایجاد نمیکند.
از این رو، اگر در فاینال فانتزی ۱۶ مانند سایر عناوین فرنچایز حدود ۷ یا ۸ شخصیت حضور داشته باشند بهتر است. در این صورت، تعادل مناسبی میان شخصیتها برقرار میشود تا بتوانند بهخوبی با یکدیگر تعامل کنند. البته انجام این کار ممکن است بهخاطر سیستم جدید نبرد کمی دشوار باشد اما نبردها را قطعا به تجربهای منحصربهفرد تبدیل خواهد کرد. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهیم کرد.
۴. میخواهیم؛ گزینه انجام نبردها بهصورت Turn-Based
گیم پلی فاینال فانتزی ۱۶ نویدبخش تجربهای خوشایند است. این سیستم توسط ریوتا سوزوکی درحالتوسعه است. وی یکی از افراد دخیل در ساخت سیستم نبرد بازی Devil May Cry 5 بود. با اینکه حضور او در این پروژه جای خشنودی و آسودگی خاطر دارد بسیاری از هواداران هنوز هم چشمانتظار روزی هستند که فرنچایز دوباره نیمنگاهی به سیستم مبارزه turn-based بکند. اضافهشدن عناصر turn-based به بازی یا حتی یک حالت بازی مجزا مشابه حالت کلاسیک فاینال فانتزی ۷ به توسعه آزادی عمل در گیم پلی بازی کمک شایانی میکند.
۳. نمیخواهیم؛ تکیهی کامل بر نوستالژی
یکی از نکات مثبتی که از خبر اعلام بازی فاینال فانتزی ۱۶ به دست آمد مشاهده بازگشت بازی به حال و هوای فانتزی بود. با اینکه بازگشت فاینال فانتزی ۱۶ به عناصر کلاسیک فانتزی خبر خیلی خوبی است امیدواریم بازی کاملا به نوستالژی تکیه نکند و در عوض تنها با ته رنگی از نوستالژی، داستان بدیعی که برای بازی به رشته تقریر درآمده به شکل جامع روایت شود.
۲. میخواهیم؛ سیستم نبرد پیچیده برای همتیمیها
همانطور که پیشازاین اشاره شد، مسؤول ساخت سیستم مبارزه فاینال فانتزی ۱۶ ریوتا سوزوکی است. با مشاهده تریلر میتوان به این نتیجه رسید که نبردها بهصورت حساب شده انجام میشوند اما سرعت بالایی دارند. علاوه بر این، استفاده از جادو و مهارت تلپورت هم کاربردی و مؤثر به نظر میآیند.
اگر بازی قرار است سیستم هم تیمی داشته باشد، امکان همافزایی و همکاری در گیم پلی به پویایی نبردها کمک میکند. اجازه انجام حرکات ترکیبی یا جادوهای ترکیبی یکی از چیزهایی است که به جذابیت گیم پلی بازی خواهد افزود. با اینکه هواداران و منتقدین هنوز نمیدانند بازی به چه سویی میرود در حال حاضر احتمالات بیانتها هستند.
۱. نمیخواهیم؛ محتویات الحاقی و اضافی برای جزئیات داستان
یکی از انتقادهای مشترکی که بازی فاینال فانتزی ۱۵ پس از عرضه شد چگونگی روایت داستان بود. به طور دقیقتر، سرعت پیشروی داستان و جزئیات داستانی که بهخوبی شرح داده نشده بودند با بازخورد منفی بازیکنان و منتقدان روبهرو شد.
از این رو اسکوئر تصمیم به ساخت و انتشار اپیزودهای اضافی کرد تا مشکلات و خلأهای داستانی را رفع کند و علاوه بر این، پایانهای مختلفی برای بازی هم ارائه کند. به جز این اپیزودهای اضافی، یک فیلم سینمایی انیمیشنی، یک انیمه و داستانهای کوتاه هم پیرامون بازی عرضه شدند.
با این اوصاف، امیدواریم که داستان فاینال فانتزی ۱۶ بهخوبی روایت شود و نیازمند تکیه بر بستههای الحاقی یا سایر مدیومها همچون فیلم سینمایی یا انیمه برای توسعه و تعمیق داستان خود نداشته باشد.
منبع: The Gamer