نقدها و نمرات فاینال فانتزی ۱۶ منتشر شد؛ حماسهای خونین و باشکوه
با عرضهی بازی فاینال فانتزی ۱۶، نقدهای آن نیز به طور رسمی منتشر شدهاند و به نظر میرسد که بار دیگر با نسخهای فوقالعاده از این سری محبوب نقشآفرینی روبرو هستیم.
بیشتر بخوانید: همهی آنچه باید از فاینال فانتزی ۱۶ بدانید
با توجه به بررسیهای منتشر شده از بازی در رسانههای مختلف به نظر میرسد که سیستم مبارزهی پر زرق و برق آن که از سری دویل می کرای الهام گرفته، مورد توجه منتقدان قرار گرفته است. این در حالی است که داستان مشابهی بازی تاج و تخت آن با واکنشهای بسیار متفاوتی مواجه شده و ماموریتهای جانبی نیز چندان مورد توجه همه قرار نگرفته است. برخی از منتقدان ماهیت داستان و پرداخت شخصیتها را ستایش میکنند و برخی دیگر آن را بیش از حد طولانی میدانند. صرف نظر از این تفاوتها، به نظر میرسد که بسیاری از منتقدان در مورد تلاشهای اسکوئر انیکس برای ارائهای تجربهای جذاب از سری پرچمدار خود نظر مثبتی داشتهاند.
آیجیان (IGN) / 9 از ۱۰
این رسانه به لطف میچل سالتزمن (Mitchell Saltzman) که از داستان فوقالعاده، شخصیتها و جهانسازی بازی لذت برده، یکی از مثبتترین نقدها را در مورد فاینال فانتزی ۱۶ ارائه کرده است. در حالی که سالتزمن ادعا میکند که بازی از داستانسرایی سنتی فاینال فانتزی فاصله گرفته، این تغییر را ارزشمند شمرده است.
فاینال فانتزی ۱۶ با نبردهای سریع، مبتنی بر رفلکس بالا و اکشن، مطمئنا از چیزی که طرفداران از یک بازی فاینال فانتزی انتظار دارند، فاصله میگیرد، اما داستان عالی، شخصیتها و ساختار جهان آن با بهترین چیزی که سری میتواند ارائه دهد، مطابقت دارد و ویژگی نوآورانهی Active Time Lore استاندارد جدیدی را برای بازیهای داستانی طولانی، تعیین میکند.
گیماسپات (GameSpot) / 9 از ۱۰
مایکل هیگام (Michael Higham) از گیماسپات نیز امتیاز بالایی را به بازی داده و از روایت آن و اینکه چگونه جادوی فاینال فانتزی را به شیوهای جدید به تصویر میکشد، ستایش کرده است. هیگام از مبارزات هیجانانگیز بازی، موسیقی متن گوشنواز و دیالوگهای آن به عنوان المانهای اصلی نام برده است.
دورههایی از زندگی من وجود دارد که توسط بازیهای فاینال فانتزی و ارتباط من با آنها تعریف شده است. با دیدن فاینال فانتزی به طور کامل، خوشحالم که آن را در کنار برخی از آثار مورد علاقهی خود در این مجموعه قرار دهم. دیدن اینکه رویکرد جسورانهی آن هم در داستان و هم در گیمپلی اکنون بخشی از میراث مجموعه است و آنچه که یک نسخهی اصلی میتواند باشد را گسترش میدهد. بازی ممکن است از برخی جهات چندان عالی نباشد، اما باید به خاطر خیرهکنندهترین لحظاتش و شخصیتهایی که ارائه میدهد، تجلیل شود.
گاردین (The Guardian) / 4 از ۵
مالیندی هتفلد (Malindy Hetfeld)، از گاردین به جلوههای بصری فوقالعادهی بازی و اینکه چگونه لحن واقعگرایانه و قهرمانان آن، داستانی حماسی و ۴۰ ساعته را ارائه دادهاند، توجه کرده است. هتفلد همچنین از صمیمیت و نحوهی تعامل هر شخصیت با همراه خود لذت برده است.
بازی در مضامین خود و نحوهی برخورد شخصیتها با یکدیگر حسی از نوع توجه و مراقبت را به همراه دارد. بازی مانند فاینال فانتزی ۷، به ما یادآوری میکند که ما یک سیاره برای زندگی داریم و باید با مهربانی با یکدیگر رفتار کنیم. قطعا مواردی نظیر دشنام و خشونت نیز وجود دارد، اما آنها بیان واقعی استیصال و ناامیدی هستند. چه کسی با دیدن هیولایی به بزرگی یک کوه قسم نمیخورد که هر چیزی را در مسیر خود با خاک یکسان کند؟!
گیمزهاب (GamesHub) / 4 از ۵
ادموند تران (Edmond Tran) در بررسی خود به مناظر بازی و سطح دقیق داستانسرایی آن اشاره کرده و در عین حال بیان کرده که سیستم نقشآفرینی بازی دارای مشکلاتی است.
فاینال فانتزی ۱۶ تا حد زیادی به عنوان یک بازی اکشن حماسی میدرخشد، اما در بخشهایی که تلاش میکند بین بازیهای اکشن و نقشآفرینی نوع سازگاری پیدا کند، بیش از حد جاهطلبانه به نظر میرسد. با این حال، سخت است که به جذابیتهای شخصیت سید و بقیهی یاغیهایش، علیرغم ایرادات شخصیتیشان و حماسهای جدی که بازی مشتاقانه به نمایش میگذارد، علاقهمند نشویم.
گیمزرادار (GamesRadar) / 4.5 از ۵
نظر گیمزرادار نیز نسبت به فاینال فانتزی ۱۶ کاملا مثبت است. ایان هریس (Iain Harris) از این رسانه بازی را بهترین فاینال فانتزی تا به امروز برای تازه واردان میداند. به طور کلی، او همچنین این اثر را به خاطر اینکه سری را به سمت و سویی جدید برده، تحسین کرده است.
تصمیم تبدیل فاینال فانتزی ۱۶ به یک بازی کاملا اکشن و نقشآفرینی احتمالا درها را به روی کسانی که علاقهای گذرا به این سری داشتهاند، باز خواهد کرد. در مسیر کنار گذاشتن نبردهای نوبتی برای اعمال کمبوهای سنگین از راه نزدیک، فاینال فانتزی ۱۶ روح جدیدی را در کالبد این سری میدمد. این رویکرد جدید در اکشن با دنیایی که قطعا میخواهید آن کاوش کنید، ادغام میشود. از طرفی داستان دوستداشتنی بازی توسط صداپیشگانش به خوبی روایت میشود. به طور کلی، فاینال فانتزی ۱۶ تجربهای است که در کنار بزرگان این سری قرار میگیرد.
ویجی۲۴۷ (VG247) / 4 از ۵
الکس دونالدسون از ویجی۲۴۷ بیان کرده که فاینال فانتزی شانزدهم تا حدودی به میراث این سری عمل کرده است. او نبردهای خشن و داستان عمیق بازی را ستایش کرده اما از طرفی همچنین به روند کند روایت و دنیایی نه چندان به یاد ماندنی اشاره کرده است.
فاینال فانتزی ۱۶، کلایو، سید و دیگران در نهایت قدرت خود را از همان ماهیت مرموز کریستالها میگیرند. آنها برای تکمیل هدف خود به همان چیزی نیاز دارند که میخواهند نابود کنند. از طرفی فاینال فانتزی ۱۶ به ریشهها و سنتهای سری نیاز دارد. این دوگانگی بازی است؛ دوگانگی در قلب ساختار، پیروزیها و شکستهایش به طور یکسان. بازی یک تجربه ناقص اما جذاب است.
یوروگیمر (Eurogamer) / 3 از ۵
یوروگیمر در نقد خود از ستایش و تمجیدهای کمتری استفاده کرده که در نوع خود قابل توجه است. ادوین اوانز (Edwin Evans) از سیستم مبارزهای هوشمندانهی بازی تمجید کرده، اما علاقهی کمتری به داستان کلی نشان داده و آن را به عنوان یک اثر شبه قرون وسطایی بیش از حد طولانی توصیف کرده است.
در حالی که فاینال فانتزی ۱۶ شاید بهترین حالت از مبارزات ریل تایم را برای این سری ارائه دهد، چالشهای جانبی نه چندان جذاب و جهانسازی نامناسب باعث شده که من تمایلی به تجربهی بازی در حالت نیو گیم پلاس نداشته باشم. در مجموع، من هنوز نسخههای قدیمیتر این سری را ترجیح میدهم؛ آثاری که با اینکه داستانهای قهرمانانی که از آخرالزمان جلوگیری میکنند، را به طرز مشابه روایت میکنند اما همیشه آن قهرمانان را از نظر اهمیت پس از گروه قرار میدهند.
دیجیتالترندز (DigitalTrends) / 3 از ۵
جووانی کولانتونیو (Giovanni Colantonio) از دیجیتال ترندز نیز در بررسی خود اشاره کرده که این اثر نقشآفرینی رویکردی کسل کننده به داستانسرایی دارد، زیرا بخش اعظم جهانسازی آن از طریق مکالمات طولانی با شخصیتهای غیرقابل بازی بی روح انجام میشود و از طرفی ماموریتهای جانبی آن برای تیمی که فاینال فانتزی ۱۴ را ساخته، چندان جذاب نیست. علیرغم انتقاد از داستان، کولانتونیو یکی دیگر از منتقدانی است که مبارزات را ستایش کرده است.
در طول داستان، کلایو اهریمن درونی خود را بیدار میکند و در نبردهای سینمایی شگفتانگیز با هیولاهایی به اندازهی یک کایجو هستند، درگیر میشود. این مبارزات بهترین و متنوعترین لحظات فاینال فانتزی ۱۶ را تشکیل میدهند. هر نبرد حماسهی منحصربهفرد خود را از طریق اکشنهای دیدنی بیان کرده و نشان میدهد که سازندگان استعداد بالایی برای داستانسرایی بصری داشتهاند. اگر این بازی یک اثر اکشن متمرکز ۱۰ ساعته با تعداد معدودی نبرد بود، یکی از دستاوردهای مهم این سری محسوب میشد، اما حدود ۴۰ ساعت دیگر وجود دارد که آنقدرها هم جذاب نیست.
بازی فاینال فانتزی ۱۶ هم اکنون روی پلیاستیشن ۵ در دسترس است. این اثر تا این لحظه موفق شده تا از مجموع ۱۰۰ نقد منتشر شده، نمرهی متای ۸۸ را در وبسایت متاکریتیک بدست آورد.
میتوانید در ادامه تمام نمرات داده شده به بازی را ببینید.
- Game Rant: نمرهی ۱۰ از ۱۰
- GamingBolt: نمرهی ۱۰ از ۱۰
- IGN: نمرهی ۹ از ۱۰
- Push Square: نمرهی ۹ از ۱۰
- Destructoid: نمرهی ۹ از ۱۰
- VG247: نمرهی ۴ از ۵
- IGN Spain: نمرهی ۹ از ۱۰
- God is a Geek: نمرهی ۱۰ از ۱۰
- GameSpot: نمرهی ۹ از ۱۰
- The Guardian: نمرهی ۴ از ۵
- Game Informer: نمرهی ۸.۵ از ۱۰
- Washington Post: نمرهی ۸.۸ از ۱۰
- Atomix: نمرهی ۹.۵ از ۱۰
- RPG Site: نمرهی ۸ از ۱۰
- Press Start: نمرهی ۹ از ۱۰
- CGMagazine: نمرهی ۱۰ از ۱۰
- Inverse: نمرهی ۹ از ۱۰
- VideoGamesChronicle: نمرهی ۸ از ۱۰
- The Gamer: نمرهی ۸ از ۱۰
- GamePro: نمرهی ۸.۴ از ۱۰
- TheSixthAxis: نمرهی ۹ از ۱۰
- WCCftech: نمرهی ۹ از ۱۰
- LevelUp: نمرهی ۹ از ۱۰
- Eurogamer: نمرهی ۶ از ۱۰
- DigitalTrends: نمرهی ۶ از ۱۰