فاینال فانتزی ۱۶ نیامده بهترین کلیشههای مجموعه را در خود دارد
تیم فاینال فانتزی ۱۶ پیشنمایشی کوتاه از جهان بازی، پروتاگونیستها و داستان بازی منتشر کرد و همین پیشنمایش دربردارنده بسیاری از کلیشههایی است که سری فاینال فانتزی را پس از حدود سی سال از آغاز آن شکل میدهند.
اگر ذهنتان با خواندن واژه «کلیشه» در جهت ناخوشایندی حرکت کرد جای نگرانی نیست زیرا اتفاقی کاملا قابلدرک است. این کلمه اغلب اوقات معنا و باری تماما منفی دارد اما وقتی حرف از مجموعهای با قدمت و محبوبیت همچون فاینال فانتزی به میان میآید این کلیشهها رنگ و بوی سنت به خود میگیرند. این کلیشهها همان ضربآهنگهای داستانی هستند که ما هر بار به ریتمشان میرقصیم زیرا تکتک آنها به ما حس خوشایند و آشنای بازگشت به خانه را میدهند.
بنابراین، باتوجه به آنچه دربارهی دنبالهی اخیر فرنچایز تاکنون میدانیم در این مقاله به تعدادی از بهترین کلیشههای فاینال فانتزی اشاره میکنیم که در فاینال فانتزی ۱۶ میتوانید انتظارش را داشته باشید.
کریستال… کریستال همهجا
پیداکردن بازی فاینال فانتزیای که در آن بهنوعی کریستال اشاره نشود دشوار است. با اینکه تعداد انگشت شماری از بازیها (مانند فاینال فانتزی ۹) اشارات خود به کریستال را به بخشهای نزدیک به پایان بازی محدود میکنند سایر عناوین (مانند حماسه کریستال) از آنها برای پیشبرد داستان استفاده میکنند. به نظر میرسد فاینال فانتزی ۱۶ یکی از نمونههای برجسته در زمینهی دوم خواهد بود.
با تمام این اوصاف، جهان بازی (والیستیا) به سرزمینی «آراسته شده با رشتهکوههای پهناور از کریستالهایی به نام کریستال مادر» توصیف شده است. تیم سازنده حتی اشاره میکند که «جنگهای بیشماری» بر سر حق برداشت و کنترل این کریستالها صورتگرفته است. این موضوع همچنین بستر مناسبی برای اشاره به کلیشه بعدی لیست فراهم میکند…
قلمرویی در خطر/ملتهای در حال جنگ
اکثر بازیهای فاینال فانتزی نوعی سرزمین که در خطر است را در داستان خود شامل میشوند (که تقریبا استاندارد اغلب بازیهای نقشآفرینی بهحساب میآید)، اما بازیهای اخیر فاینال فانتزی این کلیشه را آپگرید کرده و با افزودن قلمرویی رقیب که با سرزمین پروتاگونیست داستان در جنگ است به آن جذابیت بیشتری بخشیدهاند. واضحترین نمونه این کانسپت داستان فوقالعاده بازی فاینال فانتزی ۱۲ است. البته اسکوئر انیکس بهتازگی فاش کرد که داستان فاینال فانتزی ۱۶ دستکم پنج قلمروی درگیر جنگ بر سر کنترل کریستالهای مادر را به نمایش خواهد کشید که هریک فلسفههای خاص خود را هم دارند.
قلمروهای درگیر جنگ بر سر کریستال؟ به این یک داستان کلاسیک فاینال فانتزی میگویند. جدای از شوخی، به نظرم همه از داستانی جذاب درباره ملتهای درگیر جنگ خوششان بیاید و با توجه به اطلاعاتی که تاکنون درباره جهان فاینال فانتزی ۱۶ منتشر شده به نظر میرسد بازی از این استاندارد برخوردار است.
شری بزرگ که همه را در معرض نابودی و فنا قرار میدهد
شری بزرگ یکی دیگر از کلیشههای رایج در داستاننویسی است اما مشهورترین نمونههای این مضمون معمولا شامل نوعی موجود گالاکتوس مانند میشود که خطر نابودی همهکس و همه چیز را در پی دارند. فاینال فانتزی ۱۰ یکی از مثالهای برجسته این مضمون در تاریخ فرنچایز است.
ما اطلاعات زیادی درباره شر بزرگ موجود بازی فاینال فانتزی ۱۶ نداریم جز اشارهای گذرا به رویدادی به نام «بلا/مصیبت» (Blight) که گواه حضور آن در بازی است. ماهیت مصیبت تا به حال به طور دقیق اعلام نشده است اما آنچه قطعیت دارد وجود نیرویی در داستان است که احتمالا درگیری میان قلمروهای بازی را متوقف میکند.
این یکی دیگر از کلیشههایی است که اگر بهخوبی به کار برده شود مؤثر است اما همانطور که پایان مجموعه بازی تاجوتخت نشان داد برقراری تعادل میان تهدیدی بزرگ و قلمروهای در حال جنگ میتواند دشوارتر از تصور باشد.
نوجوانان جهان را نجات میدهند
صادقانه بگویم، در اینجا استفاده از واژه «نوجوانان» کمی عجیب است زیرا سن بعضی از شخصیتهای فاینال فانتزی اعلام نشده و برخی از پروتاگونیستهای آن مانند کلاود قطعا نوجوان نیستند. بااینحال بسیاری از بازیهای فاینال فانتزی (از جمله فاینال فانتزی ۸) حداقل یک نوجوان در جمع شخصیتهای خود دارند که باید همه ما را نجات دهند.
هنوز به طور دقیق مشخص نشده که آیا شخصیتهای فاینال فانتزی ۱۶ نوجوان هستند یا خیر اما توصیف اسکوئر انیکس از پروتاگونیستها کلایو و جاشوا راسفیلد اشاره به سن کم آنها مانند سایر قهرمانان مجموعه دارد. با اینکه ما هنوز شخصیت مسنتری که راسفیلد را در این سفر راهنمایی میکند ندیدهایم، بازیهای فاینال فانتزی گذشته گواه آن هستند که قطعا با چنین شخصیتی مواجه خواهیم شد.
پروتاگونیستهای فاینال فانتزی با خون سلطنتی
این کلیشه بهخصوص فاینال فانتزی در چرخهای از جلب توجه کردن و نادیدهگرفتهشدن واقع شده است. با این وجود بعضی از بهترین فاینال فانتزیها (مانند فاینال فانتزی ۶،۹ و ۱۲) پروتاگونیستها یا شخصیتهای برجستهای را شامل میشدند که خون سلطنتی در رگهایشان جریان داشت.
با اینکه فاینال فانتزی ۱۶ این سنت دیرینه را در قالب پروتاگونیست بازی (کلایو راسفیلد) به نمایش خواهد کشید شکل و شمایل سلسلهمراتب سلطنتی و اشرافی بازی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. در فاینال فانتزی معمولا شیر یا خط بین فردی از خاندان سلطنتی و یا شخصیت ستمدیده بینامونشان از روستایی کوچک است که دست تقدیر او را به ماجراجویی بزرگ فرامیخواند. با این حال، باتوجه به آنچه دربارهی داستان فاینال فانتزی ۱۶ میدانیم گزینه اول انتخابی منطقیتر است.
فرزند سرنوشت
مدلهای مختلفی از این مضمون وجود دارد اما چیزی که در این مقاله آوردهایم معمولا محبوبترین میان آنهاست. ایده کلی این است که در کل جهان تنها یک نفر میتواند همه را نجات دهد و اکثر اوقات این فرد کسی است که کمتر از همه انتظارش را دارید. هرچند به نظر میرسد نسخهای از این ایده در فاینال فانتزی ۱۶ تعبیه شده اما توضیح ارائه شده درباره بازی تفاوتی جزئی در این کلیشه را نشان میدهد.
جاشوا راسفیلد به کودکی توصیف شده است که توانایی تبدیل به «ققنوس و مبارزه برای حفاظت از ملتش» را دارد. این توضیح اشارهای پررنگ به کلیشه فرزند سرنوشت دارد اما با یک تفاوت مهم: دستکم یک نفر در هر قلمروی حاضر در بازی قدرتی مشابه شخصیت اصلی داستان دارد.
با تمام این اوصاف کلیشهها لزوما نقاط ضعف محسوب نمیشوند و ایده وجود چنین شخصیتهای قدرتمندی در هر قلمرو و نحوه برخورد هر یک از این سرزمینها با این افراد با توجه به سنتهایشان بی شک جالب و سرگرمکننده خواهد بود.
منبع: DenOfGeek