شما بگویید؛ FIFA یا PES؟
همهی ما، چه گیمر حرفهای باشیم، چه کسی که گاه محض تفنن دسته را از بغلدستی میرباید تا از جمع عقب نیفتد، بالاخره در برههای پای یکی از بازیهای شبیهساز فوتبالی، PES یا FIFA نشستهایم؛ حتی اگر از طرفداران پروپاقرص فوتبال هم نباشیم. حتما بهتر از ما میدانید که این ژانر در حال حاضر در میان گیمرها از چه محبوبیتی برخوردار است و چطور بازیکنندهها برایش سر و دست میشکنند. اما مسئله این جاست که اصلا چه شد که شبیهسازهای فوتبال در میان عموم و خصوص گیمرها به محبوبیتی این چنینی دست پیدا کردند.
باید توجه داشت که از سال ۲۰۰۵ میلادی به بعد، ژانر شبیهساز فوتبال کاملا وضعیتی دو قطبی بهخودش گرفته است. شرکتها و استودیوهای بازیسازی شرقی و غربی پیش روی هم قرار گرفتند تا ثابت کنند کدام یک از آنها میتواند شبیهساز بهتری را در اختیار بازیکنندهها قرار بدهد. در یک سمت سری بازیهای FIFA قرار دارند و در سمت دیگر، بازیهای Pro Evolution Soccer.
مجموعه بازیهای فیفا را استودیوی ورزشیساز شعبهی کانادای الکترونیک آرتز میسازد. مجموعهی PES را هم شرکت و استودیوهای بازیسازی کونامی طراحی و در اختیار بازیکنندهها قرار میدهد که در چند سال اخیر، صحبتها پیرامون این شرکت و سیاستی که آنها در راستای ساخت بازی (یا کنسل کردنهای آنها) پی گرفتهاند، بسیار بوده است.
حال بیایید حدود یک دهه به گذشته برگردیم. میدانید که ژاپنیها سابقهای طولانی در ساخت بازیهای ویدیویی دارند و اکثر کنسولهای نسلهای دوم و سوم هم در این کشور طراحی و ساخته شدهاند. دانش کافی ژاپنیها درخصوص ماهیت هنر-صنعت بازیهای رایانهای و ویدیویی، باعث شده بود تا فرمولهایی را کشف کنند که استفاده از همان فرمولها برای بازیسازهای غربی، بینهایت دشوار باشد؛ برای نمونه، ژاپنیها ذات مکانیکهای آرکیدی را درک کرده بودند. بههمین خاطر هم میتوانستند بازیهایی بسازند که با وجود مکانیکهای سادهی آنها، گیمرها را حسابی سرگرم میکردند. همین فرمول به ژاپنیها کمک کرد تا در فاصلهی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ میلادی، مجموعهای از بهترین و در عین حال آرکیدیترین بازیهای فوتبال تاریخ را بسازند. در این بین، غربیها مشغول آزمون و خطا بودند؛ آزمون و خطاهایی که حدودا از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ میلادی به طول انجامید و باعث شد بارها از رقیب قدرتمند ژاپنی خود عقب بمانند.
اما با عرضهی کنسولهای نسل هفتمی، یا همان ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳، ورق برگشت. دومین کنسول مایکروسافت حسابی در میان بازیکنندهها محبوب شد. از طرفی کنسول را غربیها ساخته بودند و به همین خاطر هم سردرآوردن از معماری سختافزاریاش برای استودیوی ورزشیساز الکترونیکآرتز ابدا کار پیچیدهای نبود. این و بسیاری از عوامل دیگر، باعث شد تا الکترونیکآرتز پس از کوششهای فراوان برای ساخت بازیای بدیع که رنگ و بوی خاص الکترونیکآرتز را دارد، بتواند بالاخره در سال ۲۰۰۸ تعریف جدیدی از فوتبال ارائه بدهد که حرفهای زیادی هم برای گفتن داشت. البته نسخهای که برای کنسولهای نسل هفتمی ساخته شده بود، کاملا با نسخهی مخصوص رایانههای شخصی متفاوت بود و همین امر نیز منجر به این شد که تعداد زیادی از بازیکنندههای این پلتفرم، تجربهی PES را به فیفا ترجیح بدهند.
از سال ۲۰۱۰ به بعد، فیفا توانست خودش را به طور کامل از زیر سایهی PESای که ساخت کونامی بود، بیرون بکشد و عبارت «شبیهساز فوتبال» را باب کند. الکترونیکآرتز ادعا کرد بازیای که ساخته آنقدر حساب شده و دقیق طراحی شده است که دیگر یک بازی ورزشی صرف نیست و میتوان از آن به عنوان یک شبیهساز یاد کرد. این دوره زمانی بود که هر سال که میگذشت، فیفا پیشرفت میکرد و بهتر میشد، اما اینبار این کونامی و PES بودند که در جای خود درجا میزدند.
FIFA | Pro Evolution Soccer |
تلاش برای شبیهسازی | گیمپلی آرکیدی و سرگرمکننده |
لایسنس انحصاری اکثر باشگاهها، لیگهای دنیا و تمام عناصر مربوط به دنیای فوتبال | لایسنس یوونتوس |
موتور گرافیکی پیشرفته با انیمیشنهای پر جزییات و نسخهی نسل جدید با گرافیکی خیره کننده | گرافیک نسبتا خوب و انیمیشنهای نهچندان پر جزییات |
بخش فیفا آلتیمیت تیم و خرید بسته و بازیکن برای ساخت بهترین تیم | بخش Career Mode آفلاین و عالی با حالتهای مختلف |
آلبومهای موسیقی فوقالعاده با معرفی بهترین قطعات جدید از هنرمندان مستقل | آهنگهای بسیار بد |
یادگیری سختتر و اتفاقات غیرمنتظرهی بسیار | آموزش سریعتر، لذت بیشتر |
حضور انحصاری لیگ قهرمانان | حضور انحصاری آلیانتز ارنا |
اما این عرضهی کنسولهای نسل هشتمی بود که تلنگری جدی به ژاپنیها زد. آنها میدانستند که به هیچ عنوان نباید در این نسل در برابر غربیها کم بیاورند. بههمین خاطر هم برای ساخت بازیهای جدیدشان از یکی از قویترین موتورهای پایهی ساخت ژاپن استفاده کردند؛ این موتور پایه همان «فاکس انجین» بود که برای ساخت مجموعه بازیهای «متالگیر سالید» هم از آن استفاده شده است. البته مدتی طول کشید تا ژاپنیها نحوهی ساخت بازی خوب با این موتور را بیاموزند؛ غافل از اینکه همین وقفهی زمانی لازم بود تا از ارزش و اعتبار این کمپانی در زمینهی ساخت بازی فوتبال به میزان قابل ملاحظهای کاسته شود.
امروزه اما کونامی بالاخره موفق شده سری بازیهای PES را، بعد از افول چند سالهاش در نسل هفتم بازیهای ویدیویی، دوباره زنده کند؛ به طوری که بازیهای چند سال گذشتهی سری PES در خور شمارههای خوشساخت قبلی این سری در نسل پلیاستیشن ۲ هستند و میتوانند جلوی فیفا قد علم کنند. حالا چند سالی است که سری بازیهای PES و FIFA شانه به شانهی هم حرکت میکنند و رقابت نزدیکی با هم دارند.
تمام اینها بهانهای شد تا از شما نظرتان را در مورد این دو بازی جویا شویم.
بهنظر شما، مجموعه بازیهای فیفا، با توجه به رشد شگفتانگیز چند سال گذشته و بازار جهانیای که دارد شبیهساز فوتبالی بهتری است یا مجموعهی PES، که با وجود تجربهی آرکیدسازان ژاپنی دورهی رکود طولانی را پشت سر گذاشته و حالا به روزهای اوج قبلی خود بازگشته است؟
کدام یک از این دو مجموعه بازی فوتبال میتوانند بهترین تجربه از شبیهسازی این ورزش را پیش روی گیمرها قرار دهد؟ شما بگویید: FIFA یا PES؟
fifa خیلی بهتر از pesچون تو fifa اتفاق های جدیدی می یافته ولی تو pes هی اتفاقات تکرار میشه من هم fifaبازی کردم حدود ۲سال و pesرا حدود ۵سال بازی کردم و دیدم fifa خیلی بهتره
Pes
تنها ایراد فیفا اسکریپتشه واقعا بی عدالتی میشه تو بازی
Sad darsad FIFA
فیفا بهتره کیفیتش بهتر از پی اس است مثلا تو پی اس ۲۰۱۷ بازیکنان مثل کدو بودند اما تو فیفا اصلا اینطوری نیست
اتفاقا پس ۲۰۱۷ بهترین نسخه پس هستش لطفا الکی نظر ندین
ناموسا این باگ ارسال نظر و اصلاح کنید
یه خروار نوشتم به خاطر اشتباه در عبارت امنیتی همش رفت هوا
یک کلام FIFA
PES چند ساله خوب عمل نمیکنه
الان فقط Fifa خوبه
fifa
مسلمه که PES
نمیشه به راحتی گفت PES بهتره یا فیفا . هرکدوم نقاط قوت و ضعفی دارند .اما من می خوام نقاط قوت و ضعف فیفا نسبت به PES رو بگم.از نقاط قوت میشه دریبل ها و اسکیل های فراوان رو نام برد که PES هم داره.اما بزرگترین نقطه قوت فیفا نسبت به PES سرویس آنلاینشه چون که واقعا سرور های PES افتضاحن.ولی مثلا کریر مود رو هردو دارن .تو فیفا اکثر تیم های لایسنس هستن ما تو PES شاید نصف تیم ها لایسنس باشن.نقطه قوت دیگر فیفا ولتا و بخش داستانی ولتا عه که واقعا جذابه.اما نقطه ضعف فیفا گیم پلی هست .تو فیفا ۲۱ به زور میشه هد زد و بازی بر روی سرعت می چرخن و بازیکنایی مثل امباپه که سرعت بالایی دارن باگ تشریف دارن.در کل من فیفا رو ترجیح میدم.می دونید این یه چیز سلیقه ایه و بستگی به سلیقه خودتون داره.
اصلا هم در فیفا هد زنی سخت نیست چون خودم دارم
فیفا یه سیستم جدیدی برای سانتر هاش گذاشته که تقریبا بیشتر سانتر هاش به بازیکن
داخل محوطه جریمه میرسه
با این نظری که دادین قطعا فیفا۲۱ بازی نکردین
پس فیفا ۲۱ رو با فیفا ۱۸و۱۷ اشتباه نگیرین
من با این که گیمپلی فیفا مشکلاتی داره مخالف نیستم.
فیفا