نگاهی بلند و بالا به Assassin’s Creed Shadows؛ جاهطلبی جهانباز یوبیسافت در ژاپن
مجموعه اساسینز کرید (Assassin’s Creed) یکی از مجموعههای به شدت قدرتمند در دنیای گیمینگ است. شرکت یوبیسافت (Ubisoft) حدود ۱۶ سال است که این مجموعه را عرضه کرده و توانسته طرفداران بسیار زیادی برای آن جذب کند. اساسینز کرید در این چند سال اخیر فراز و نشیب بسیار زیادی داشت و حال نوبت به بازی بعدی این مجموعه رسیده است.
در این عمر ۱۶ ساله مجموعه اساسینز کرید، کشورها و دورههای تاریخی مختلفی در آن حضور داشتند. از استانبول قدیمی گرفته تا مصر باستان و یونان در اوایل دوران تمدن، همگی در مجموعه اساسینز کرید حضور داشتند و حال نوبت به ژاپن رسیده است. طبق چیزی که مدیر بخش اجرایی شرکت یوبیسافت گفته، یکی از مواردی که به شدت مورد درخواست طرفداران بوده ژاپن در دوران فئودال است. به همین دلیل شرکت یوبیسافت هم چند سال است روی این پروژه کار میکند.
در ابتدا نام پروژه جدید اساسینز کرید، اسم رمز قرمز داشت. حال شرکت سازنده تصمیم گرفته تا آن را به صورت رسمی معرفی کند و نام آن را سایهها (Shadows) گذاشته است. در بازی اساسینز کرید سایهها کاربران با یک بازسازی کامل از ژاپن در سال ۱۵۷۹ میلادی روبرو خواهند شد. به این شکل که در این بازی شما شاهد شینوبیها، ساموراییها و حتی تاجران پرتغالی هستید. نکته جالب اینجاست که دنیای این بازی شباهت زیادی به سریال شوگان (Shogun) دارد که توجه شما را جلب خواهد کرد.
نکته اصلی در مورد بازی اساسینز کرید سایهها این است که بعد از چند سال از عنوان قبلی این مجموعه عرضه شده است. همینطور اینکه سایهها برای کنسولهای نسل نهمی طراحی شده و در نتیجه محدودیتهای کنسولهای نسل قبلی را نخواهد داشت. حال در این متن ما به صورت جزئی به این بازی خواهیم پرداخت.
اساسینز کرید سایهها چیست؟
مانند بازیهای قبلی اساسینز کرید قبلی، شرکت یوبیسافت بازه زمانیای را برای بازی خود انتخاب کرده که یک اتفاق تاریخی خاص در آن رخ داده است. همین موضوع باعث شده تا این بازی فرصتهای داستانی و گیمپلی زیادی داشته باشد. در این دوران ژاپن در وضعیت بسیار خاصی قرار داشته که Azuchi Momoyama نام دارد. به این شکل که دو قبیله بزرگ در این سرزمین با یکدیگر مشکل داشته و شرایط نابسامانی در کشور حاکم است.
طبق چیزی که گفته شده این دوران آخرین زمانی است که ساموراییها یک مبارزه بزرگ داشتند و در اصل یک جایگاه خاص در بخش نظامی کشور ژاپن داشتند. همین موضوع باعث شده که این شخصیتها در بازی اهمیت زیادی داشته باشند و به آنها توجه ویژهای بشود. با توجه به این موضوع شما در نقش یک سامورایی هستید. این یک نکته جالب است به دلیل اینکه در گذشته شما یک نقش شخصیت واقعی تاریخی را در سری اساسینز کرید نداشتید.
اگر شما تاریخ ژاپن را مطالعه کرده باشید، با یاسوکه (Yasuke) آشنایی دارید. او یک سامورایی آفریقایی بوده که در اصل در موزامبیک به دنیا آمده است. سپس او به ژاپن منتقل شده و چندین سال به عنوان یک سرباز به این کشور خدمت کرده است. این ویژگی و رنگ خاص پوست یاسوکه باعث جذابیت او در تاریخ ژاپن شده است.
یاسوکه نقش بسیار مهمی در تاریخ ژاپن داشته و به همین دلیل است که در بازی اساسینز کرید به آن توجه شده است. او با حضور در ژاپن نقطههای تاریخی جالبی را به هم متصل کرده که باعث شده یکی از شخصیتهای مهم در دنیا و تاریخ ژاپن باشد.
از سایهها حمله کنید
از دیدگاه یاسوکه سایهها یک داستان از جنس افتخار، عدالت و تعلق را تعریف میکنند. نکته جالب اینجاست که در بازی سایهها یاسوکه تنها شخصیت اصلی نیست. بلکه مانند بازی سال ۲۰۱۵ مجموعه اساسینز کرید یعنی سیندیکت (Syndicate) کاربر با دو شخصیت اصلی با ویژگیهای خاص خود روبرو است. در کنار یاسوکه ما شاهد ناوئه (Naoe) هستیم. یک شینوبی با مهارت و سریع که ویژگیهای او به یک اساسینز بیشتر شبیه است.
ناوئه یک شخصیت تخیلی است که دختر یک شخصیت تاریخی واقعی یعنی فوجیبایاشی ناگاتو (Fujibayashi Nagato) است. شخصیت ناوئه نسبت به یاسوکه تفاوت زیادی دارد و او تواناییهای بسیار خاصی دارد. اول اینکه ناوئه یک مبارز شجاع و حرفهای است. همینطور اینکه او توانایی استفاده از هیدن بلید (Hidden Blade) را دارد که کاربرد بسیار زیادی در دنیای اساسینز کرید سایهها خواهد داشت.
نکته اینجاست که مبارزه پنهانی دوباره به مجموعه اساسینز کرید باز گشته و پس از عملکرد نه چندان خوبی که بازی میراژ (Mirage) داشت، شرکت سازنده تصمیم گرفته تا این سیستم را بهتر کند. نکته اینجاست که شخصیت مجموعه اساسینز کرید در هیدن بلید است. در نتیجه حذف کردن آن در عناوین قبلی باعث نارضایتی کاربران شده بود و حال با بازگشت آن افراد زیادی خوشحال شدند.
شرکت یوبیسافت تمام تلاش خود را کرده تا سیستم مبارزه را در بازی سایهها مدرن و به روز کند. به این شکل که از تکنولوژیهای مختلف برای نورپردازی در این بازی استفاده شده تا به بهترین نحو سایهها را به کاربر نشان دهد. زمانی که شما وارد سایه شوید به طور کامل نامرئی شده و میتوانید از آن در مبارزه به نفع خود استفاده کنید.
در دنیای اساسینز کرید پارکور همیشه اهمیت زیادی داشته است. در نتیجه شرکت یوبیسافت تلاش کرده تا این عنصر از بازی را دوباره زنده کرده و به بهترین نحو وارد بازی سایهها بکند. حال ناوئه یک گرپل هوک (Grapple Hook) دارد. او میتواند فواصل زیاد را با این ابزار طی کرده و از طرفی شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا گرپل هوک را با بیشتری دقت طراحی کند.
این ویژگیها باعث شده که ناوئه کرکتری باشد که طرفداران قدیمی اساسینز کرید به سمت آن میروند. چونکه تمامی ویژگیهای اصلی یک اساسینز واقعی را با خود داشته و گیمپلی آشنایی را به کاربران ارائه میدهد. همینطور اینکه این سبک برای مدت زیادی است که در مجموعه اساسینز کرید نادیده گرفته میشود و بازگشت آن میتواند بسیار جذاب باشد.
نقش آفرینی در اساسینز کرید زنده است
دوران نقش آفرینی در اساسینز کرید باعث شد که این مجموعه پیشرفت زیادی در مبارزات داشته باشد. همین موضوع باعث شده که یاسوکه اهمیت زیادی در اساسینز کرید سایهها پیدا کند. شرکت یوبیسافت تمام تلاش خود را کرده تا محیط را با این دیدگاه سازگار کند و در نتیجه محیط بازی اساسینز کرید نیز قابل تخریب است. از طرفی مبارزات نیز بهبود زیادی نسبت به قبل داشته است.
موتور استفاده شده در بازی اساسینز کرید سایهها موتور انویل (Anvil) است. این موتور نسبت به قبل ارتقاء پیدا کرده و بهتر شده است. در نتیجه کاربران با یک تجربه مبارزه بسیار دقیق و قوی روبرو هستند. تجربهای که در هیچ بازی دیگری وجود نخواهد داشت. موتور انویل با دقت زیادی به دنیای بازی توجه میکند و در نتیجه شما میتوانید تغییرات بازی را پس از مبارزات به بهترین نحو مشاهده کنید.
جایی که سبک سامورایی بازی سایهها میدرخشد در حالت دوئل است. زمانی که شما با یک مینی باس (Mini Boss) روبرو میشوید، بازی حالت دوئل به خود گرفته و حال شما باید با دقت به مبارزه با دشمن اصلی خود بپردازید. جزئیات در حالت دوئل بسیار زیاد است و از طرفی کاربران باید به دقت حرکات خود را انتخاب کنند.
آزادی عمل شما در بازی اساسینز کرید زیاد است. به این شکل که شما میتوانید به راحتی هرکدام از کرکترهایی که میخواهید را انتخاب کرده و با آن بازی را پیش ببرید. نکته اینجاست که هر کدام از این شخصیتها تعدادی مأموریت مخصوص به خود را دارد و پس از آن دیگر شما میتوانید هر کدام را برای پیشرفت در بازی انتخاب کنید. برای تعویض شخصیت هم شما محدودیتی ندارید ولی باید قبل از وارد شدن به یک مرحله یا مأموریت این کار را انجام دهید تا یک تجربه کامل از بازی سایهها داشته باشید.
گیمپلی فصلی
اکثر طراحی بازی سایهها بر اساس ساخت یک دنیای زنده و پویا است. شما این موضوع را در نورپردازی و قابلیت تخریب دنیای بازی مشاهده خواهید کرد. با این حال یک ویژگی بسیار مهم در این بازی وجود دارد و آن هم فصول هستند. دنیای بازی سایهها هر ۴ فصل سال را طی خواهد کرد و هر فصل ویژگی خاص خود را دارد. به همین دلیل روند بازی با تغییر مواجه خواهد شد و حتی مسیرهای بازی نیز تغییر خواهند کرد.
نکته اینجاست که این سیستم فصلی باعث می شود که بازی از همیشه واقعیتر شده و از طرفی گیمپلی بازی نیز تنوع زیادی داشته باشد.تغییر گیمپلی بازی به این شکل است که دنیای بازی تغییر میکند. به این معنا که هنر جهان سازی بازی در کنار گیمپلی باعث میشوند تا شما یک تجربه بسیار جالب و خاص داشته باشید. برای مثال زمانی که شما در تابستان میتوانید خود را پنهان کرده و در یک برکه وارد شوید، در زمستان این برکه یخ زده و کرکتر شما توانایی ورود به آن را ندارد. در بهار گیاهان به حدی رشد می کنند که شخصیت اصلی می تواند در آنها پنهان شود و از طرفی با ورود به زمستان این گیاهان هم از بین میروند. در نتیجه پنهان شدن در فصل زمستان کار دشواری است. نکته جالب اینجاست که تغییر فصل به زمستان دید دشمنان را نیز کمتر خواهد کرد. همینطور اینکه رد پای آنها در برف باقی می ماند و کاربر می تواند مسیر متفاوتی را انتخاب بکند.
فصلهای بازی با پیشرفت در روند آن و داستان بازی سایه ها تغییر میکند. به دلیل اینکه شرکت سازنده میخواسته که این بازی به تاریخ نزدیک باشد و وقایع تاریخی در زمان خاصی اتفاق می افتند. نکته اینجاست که در صورت انجام مأموریت جانبی و گشت و گذار در دنیای بازی هیچ محدودیتی وجود نداشته و شما تمامی مراحل را میتوانید در شرایط مختلفی انجام دهید.
این سیستم فصلی روی تمام نقشه اثر میگذارد. اندازه کلی نقشه این بازی به اندازه عنوان اوریجینز است ولی از لحاظ تاریخی واقعیتر است. همینطور اینکه قلعههای بازی نسبت به عناوین دیگر بزرگتر بوده و نسبت بهتری دارد. همینطور اینکه شرکت یوبیسافت تمام تلاش خود را کرده تا این بازی از لحاظ تاریخی دقیق باشد و در نتیجه تمامی قلعههای این بازی بر اساس دنیای واقعی در گذشته طراحی شدهاند. همینطور اینکه بسیاری از قلعههای بازی به شکل سیاهچاله (Dungeon) در آمده تا کاربران یک تجربه تاریخی خاص داشته باشند.
روند داستانی خاص بازی
شرکت یوبیسافت به مقدار بسیار کمی در مورد شخصیتهای بازی و روند داستانی آن توضیح داد. نکته اینجاست که بازی اساسینز کرید سایهها یک روند خطی داستانی ندارد. بلکه در این بازی شما چندین هدف دارید که باید آنها را از بین ببرید و مأموریتهای بازی شما را در این مسیر هدایت میکنند. اینکه کدام دشمن را در چه زمانی از بین ببرید به طور کامل به شما بستگی دارد. در نتیجه شما یک تجربه خاص خواهید داشت و تجربه دو نفر در این بازی با هم مشابه نخواهد بود.
سازندگان این بازی اعلام کردند که هدف اصلی آنها ساخت یک دنیای زنده و جذاب بوده است. از طرفی آزادی عمل کاربر در این بازی اهمیت بسیار زیادی داشته و تمرکز اصلی شرکت هم ارائه این آزادی عمل بوده است. برای مثال شخصیتهای منفی بازی همیشه در آن حضور دارند. در نتیجه امکان دارد که شما به طور ناگهانی با این افراد روبرو شده و حتی اطلاعی از حضور آنها نداشته باشید. در نتیجه در بازی سایه ها شما باید آماده هر چیزی باشید.
مانند بازیهای قبلی اساسینز کرید، داستان سایهها نیز بر پایه مأموریت است. با این حال این مأموریت ها نسبت به قبل بهبود داشته و روند داستانی را با نظم بهتری به کاربر ارائه می دهند. همینطور اینکه مأموریتهای جانبی به طور واضح در این بازی مشخص شده و کاربران میتوانند در صورت نیاز به آنها مراجعه کنند.
یکی از نکات مهم بازی سایه ها تغییری است که در نقاط شناسایی (Synchronisation Points) ایجاد شده است. به این شکل که با مراجعه به این مناطق در گذشته شما با مأموریت و موارد مختلفی روبرو می شدید ولی در این بازی جدید با سر زدن به آنها شما تنها نقشه را به صورت گسترده مشاهده کرده و چند منطقه مهم و پنهان به شما نشان داده میشود. در نتیجه اهمیت کلی آنها از قبل کمتر شده است.
نکته اصلی اینجاست که با توجه به حرفی که یوبیسافت زده، آزادی عمل کاربر در حمله به دشمنان در بازس سایهها بسیار زیاد است. در نتیجه شما با یک تجربه نزدیک به مجموعه هیتمن (Hitman) روبرو هستید. به این شکل که یک هدف برای شما تعیین شده و شما به هر روشی که دوست داشته باشید می توانید آن را از بین ببرید. بحث اصلی اینجاست که این تنوع و این روند چیز جدیدی در اساسینز کرید نیست. در بازی یونیتی هم برخی مأموریتها به این شکل بودند و در نتیجه یوبیسافت تجربه خوبی در این زمینه دارد.
با بررسی بیشتر گیمپلی بازی مشخص شده که این بازی نسبت به قبل پیشرفت زیادی در مبارزه و گیمپلی کلی داشته است. نکته اینجاست که اگر شما یک مبارزه مثل بازی سکیرو (Sekiro) از اساسینز کرید انتظار دارید، اینگونه نخواهد بود. با این حال مبارزات جذاب و دقیق شده و تنوع خوبی در آن وجود دارد. همینطور اینکه سیستم مبارزه بی سر و صدا در اساسینز کرید پیشرفت بسیار زیادی کرده و کاربران می توانند کارهای مختلفی در این بازی انجام دهند.
به احتمال زیاد در رویداد بعدی یوبیسافت یعنی Ubisoft Forward ما شاهد اطلاعات بیشتری از این بازی خواهیم بود. همینطور اینکه این شرکت قصد دارد تا یک گیمپلی کامل از بازی سایهها را به کاربران در این رویداد نشان داده و در نتیجه قرار است طرفداران به طور کامل با روند گیمپلی و تجربه کلی بازی آشنا بشوند. بازی اساسینز کرید سایهها در تاریخ ۲۵ آبان (۱۵ نوامبر) برای کنسول های نسل نهمی به همراه کامپیوتر عرضه خواهد شد.
منبع: IGN
واقعاً ببین با چه افتضاح دیگه ای از یوبی باگ طرفیم که حتی صدای اعتراض ژاپنی ها هم به گوش میرسه
کار یوبی سافت شده فقط تریلر ساختن و تحریف یک گوشه تاریخ