راز ماندگاری فالاوت: نیو وگاس در داستان آن نهفته است
بازی فالاوت: نیو وگاس (Fallout: New Vegas) به طرز کمنظیری در صنعت بازیهای ویدیویی دوام آورده و حتی در میان طرفداران این سری، به عنوان یک اثر کلاسیک واقعی در ژانر نقشآفرینی، جایگاه ارزشمندی را بدست آورده است و عشق به آن هنوز هم در میمهای خندهدار، فن آرت و بحثهای ماندگار در مورد اینکه کدام پایان بازی درست است، دیده میشود. اگرچه بازی از برخی جهات به طرز وحشتناکی پیر شده است و شخصیتها به شدت قدیمی به نظر میرسند، با این حال این اثر همچنان به عنوان یکی از نقاط عطف سری فالاوت باقی میماند.
نیو وگاس با اکتشاف در زمین بایر موهاوی (Mojave) آغاز میشود و برخی از گروهها را نشان میدهد که برای کنترل این منطقه از آمریکای پساآخرالزمانی رقابت میکنند. این بازی از پیشینهی داستان دو بازی نقشآفرینی ایزومتریک اول سری ساخته شده است و به ساحل غربی باز میگردد. جمهوری کالیفرنیای جدید به عنوان تلاشی دموکراتیک برای بازسازی آمریکای قدیمی، بیش از حد گسترش یافته است. در اینجا، در سد هوور، آنها برای حفظ قلمروی خود تلاش میکنند. لژیون سزار، ارتشی که از امپراتوری روم قدیم تقلید میکند، در درگیری ایدئولوژیها با NCR یا همان جمهوری کالیفرنیای جدید روبرو شده است. نیو وگاس، شهر درخشان و پیشرفتهای که توسط مستر هاوس مرموز اداره میشود، با برجهای نئونیاش بر خط افق تسلط دارد.
متاسفانه آواتار بازی باید برای مقابله با همهی این نیروها تلاش کند. بازی به شکلی جذاب آغاز میشود و در واقع شما در خانهی یک پزشک محلی خوش اخلاق از خواب بیدار میشوید و به طور معجزه آسایی از گلوله به سر و رها شدن در یک قبر کم عمق جان سالم به در بردهاید. شما مسائل را در شهر کوچک Goodsprings حل میکنید و سپس سفر خود را به سمت موهاوی آغاز میکنید. سوال بزرگ در ابتدا این است که چه کسی و چرا به شما شلیک کرده است. این شما را به عنوان یک پیک در مسیر خود قرار داده که سعی میکند دشمن خود را پیدا کرده و بسته را نیز تحویل دهد.
نیو وگاس روی استخوانهای فالاوت ۳ ساخته شده است و این مورد در گیمپلی نیز مشهود است. با این حال بازی با داستان فوقالعادهاش شناخته میشود. گفتنی است که آواتار چهار مسیر برای انتخاب دارد که شامل پیوستن به NCR، اتحاد با مستر هاوس، نامنویسی در لژیون سزار یا پیشروی به صورت مستقل میشود. از این نظر بازی ساختاری مشابه با فالاوت ۴ دارد.
هرچند سوالات مطرح شده در نیو وگاس برای بازیکن بسیار جالبتر است. در ابتدا، NCR به نظر میرسد که جناح پیش فرض افراد خوب باشد. اما یکی از همراهان، کاس، آشکارا نسبت به این نظام تردید دارد. از طرفی معاشرت با بون، یک تک تیرانداز که در دهان یک برج غول پیکر با او ملاقات میکنیم، همه چیز را پیچیدهتر میکند زیرا او آسیبهای وارد شده در زمان همکاری خود با NCR را در میان میگذارد.
هر همراهی در این بازی نظرات جالبی ارائه میدهد. نیو وگاس انبوهی ازایدههای بسیار جالب دارد و از کار با آنها خجالت نمیکشد. لیلی بوون یک فرد جهش یافتهی غول پیکر است که کلاه آفتابی بزرگی بر سر دارد. رائول یک تفنگچی است که به عنوان مکانیک برای یک دولت متخاصم از جهشیافتهها به خدمت گرفته شده است. آرکید گانون یک پزشک و دانشمند است که اگر میزان هوش ۳ یا کمتر داشته باشید، به طور خودکار به گروه شما میپیوندد، زیرا احساس میکند که کسی باید از شما مراقبت کند.
در این میان NCR ممکن است پیچیده باشد، اما لژیون سزار یک تهدید جدی یا فرصت، بسته به تصمیمات شما برای ساکنان موهاوی است. بازیکن از طریق نیپتون به جناح معرفی میشود که در واقع شهری است که محکوم به یک مراسم وحشتناک به نام لاتاری است. برخورد اولیه با مردی شروع میشود که به سمت شما میدود، به طرز عجیبی میخندد و فریاد میزند که او برنده شده است. شما به سرعت متوجه میشوید که شادی او عجیب است و اتفاق واقعا وحشتناکی در نیپتون رخ داده است.
مستر هاوس مسیر سومی را ارائه میدهد، اما اگر در اطراف استریپ حرکت کنید، نمیتوانید از این واقعیت که تعداد قابل توجهی از جوامع فقیر در سایهی آن به وجود آمدهاند، چشم پوشی کنید. به طور کلی هر کدام از این دستهها شخصیتهای جالبی دارند. سزار قطعا آدم بدی است اما ارزش دارد که با او درباره فلسفهی صحبت کنید و درباره لژیون و نوع تمدنی که آنها ایجاد خواهند کرد را بیشتر درک کنید.
اینها همه عناصری هستند که باعث شدهاند تا نیو وگاس خاص شود. بازیهای نقشآفرینی جهان باز مشابه پس از عرضه به سرعت از بحثها محو شدهاند و جالب است بدانید که حتی یک نقشآفرینی بزرگ مانند استارفیلد نیز دیگر در میان صحبتهای بازیکنان دیده نمیشود. با این حال طرفداران فالاوت: نیو وگانس هنوز هم میم میسازند، درباره پایان بازی بحث میکنند و نکات بیلدهای خود را به اشتراک میگذارند.
منبع: Polygon