دو قهرمان زن ستارههای روز هشتم جشنواره فجر ۹۹
روز هشتم برگزاری سیونهمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلمهای «یدو» ساخته مهدی جعفری و «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده در سینمای رسانهی برج میلاد به پایان رسید.
یدو فیلمی است درباره آبادان روزهای جنگ که نقش مرکزی آن را ستاره پسیانی برعهده دارد و تیتی که داستان آن در شمال ایران جریان دارد با حضور الناز شاکردوست در نقش اصلی همراه است.
با برگزاری روز هشتم جشنواره و اکران این دو اثر سینمایی هر ۱۶ فیلم امسال در برج میلاد نمایش داده شده و در دو روز پایانی جشنواره روزانه شاهد تکرار اکران فیلمهای منتخب برای اهالی رسانه خواهیم بود. بر این اساس فردا دوشنبه فیلمهای «ابلق» و «زالاوا» و روز سهشنبه هم فیلمهای «بیهمهچیز» و یدو دوباره برای اهالی رسانه به نمایش در میآیند.
غایبهای نامزدهای فجر ۹۹
امروز یکشنبه ۱۹ بهمنماه شاهد اعلام نامزدهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر از میان ۱۶ فیلمی بودیم که در این قسمت به نمایش درآمدند. در میان این آثار فیلمهای یدو و بیهمهچیز با نامزدی در ۱۳ بخش پیشتاز بودند. کمترین تعداد نامزدی هم با حضور در دو بخش به فیلمهای «رمانتیسم عماد و طوبا»، «منصور»، «ستارهبازی»، «خط فرضی» و «گیجگاه» مربوط میشد.
از جمله مهمترین غایبهای نامزدهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر ۹۹ هدیه تهرانی بود که به گفته بسیاری از منتقدان و مخاطبان در فیلم بیهمهچیز از خود کیفیت متمایز و قابل توجهی نشان داده بود اما در میان اسامی نامزدها حضور نداشت. علاوه بر تهرانی، باران کوثری و هادی حجازیفر برای بیهمهچیز و بهرام رادان برای ابلق از جمله اسامی نامآشنایی بودند که در میان نامزدها قرار نگرفتند. همچنین کامبیز دیرباز ستاره فیلم «تکتیرانداز» هم نتوانست در میان بازیگران نامزد دریافت جایزه قرار بگیرد.
امسال فیلم سینمایی «شیشلیک» بهعنوان پرفروشترین فیلم جشنواره گرچه نامزد دریافت جایزه شد اما در هیچ یک از بخشهای اصلی حضور ندارد؛ این اثر سینمایی در ۴ بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین چهرهپردازی، بهترین طراحی لباس و بهترین صدابرداری نامزد شده است.
یدو؛ قصهای از حصر آبادان
نشست پرسش و پاسخ فیلم یدو به کارگردانی مهدی جعفری با اجرای علیرضا غفاری بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۹ بهمنماه در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر نشست پرسش و پاسخ فیلم یدو با حضور کارگردان، محمدرضا مصباح (تهیهکننده)، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی (بازیگران)، مرتضی نجفی (مدیر فیلمبرداری)، عباس عباسی (طراحگریم)، میثم مولایی (تدوینگر) و آیدین ظریف (طراح صحنه) برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهدی جعفری کارگردان اثر درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم یدو گفت: «من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی میشود که در حوزه دفاع مقدس کار میکنم. روزی ابراهیم ایرجزاد داستان زخم شیر، نوشتهی صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلمنامهای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن یدو شد.»
مصباح تهیهکننده فیلم درباره ژانر آن گفت: «فیلم یدو ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر کنم که اجازه دادند در کنار ایشان کار کنیم. عوامل این کار در سختترین شرایط ممکن کار میکردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.»
ستاره پسیانی بازیگر هم دربارهی ایفای این نقش که با خودش فاصله سنی زیادی داشت گفت: «پیشتر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلمنامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ده سال از من بزرگتر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود.»
بازیگر فیلم یدو افزود: «ما شصت روز در گرمای پنجاه و یک درجه در شهر آبادان و در اوج شیوع ویروس کرونا کار کردیم.»
جعفری دربارهی حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر گفت: «در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلمنامه سن مادر را کمی پایینتر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد. اما در نهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد.»
او ادامه داد: «ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفهای بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد میکرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچههای نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد.»
عباس عباسی دربارهی چهرهپردازی این اثر سینمایی بیان کرد: «ستاره پسیانی از همه لحاظ همکاری و همیاری کردند تا بتوانیم به شخصیتی که میخواستیم برسیم. گریم سنگینی روی صورت ایشان انجام میشد و ما از صبر و حوصلهشان ممنون هستیم.»
مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری یدو درباره تجربه حضور در این اثر سینمایی گفت: «در مرحلهای که آقای جعفری فیلمنامه را به من پیشنهاد داد بسیار خوشحال شدم؛ چرا که من خودم را مدیون شهدا و خانواده آنها میدانم و با این اثر ادای دینی به آنها کردم. آبادان برای ما تبدیل به شهری الهامبخش شد.»
او ادامه داد: «در زمان فیلمبرداری فشار کار زیادی داشتیم و بسیاری از بچهها از شدت گرما زیر سرم رفتند. در پایان دوست دارم آرزو کنم که این آخرین جشنواره ما با ماسک باشد.»
آیدین ظریف، درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: «تقریبا تمام فضاهای موجود در فیلم را ساختیم؛ چرا که چهل سال از زمان جنگ میگذرد و ما باید فضا را به آن دهه نزدیک میکردیم.»
پسیانی دربارهی گرفتن سیمرغ جشنواره و انتخاب نقشهای متفاوتش گفت: «تعریفهایی که از بازی من میکنید به منزلهی جایزه برای من تلقی میشود و گرفتن سیمرغ طبیعتا دست من نیست. من حتما نقشهای متفاوت را انتخاب نمیکنم، بلکه پیشنهادهای اینگونه به من میرسد. ایفای نقشهای این چنینی و دور از شخصیت خود بازیگر چالش بزرگی برای هر بازیگری به حساب میآید.»
میثم مولایی در خصوص تدوین فیلم بیان کرد: «ما خیلی پیشتر از مرحله فیلمبرداری کار خود را شروع کردیم و درباره مرحله به مرحله کار صحبت و همفکری میکردیم چرا که به دلیل ویژگیهای این فیلمنامه کار متفاوتی پیش رو داشتیم.»
او افزود: «فیلم ضربآهنگ پایینی دارد و این تجربه چیزهای زیادی به من آموخت. امیرحسین قاسمی که صداگذار کار ما بود، عالی کار کرد و دوست دارم از عزیزانی که کار پس از تولید را انجام دادند، تشکر کنم. من در ابتدا مخالف حضور ستاره پسیانی بودم؛ اما با دیدن بازیاش نظرم عوض شد.»
جعفری در خصوص آهنگسازی فیلم اظهار کرد: «انتخاب بامداد افشار برای من ریسک بود به این دلیل که این کار با فیلمهای قبلی که کار کرده بود، تفاوت داشت. من کار آهنگسازی او را قبلا در فیلم پوست شنیده بودم و بسیار دوست داشتم. انتخاب این کار برای او هم ریسک بود و این جسارت از جوانی مثل بامداد برمیآمد. ما برای رسیدن به این موسیقی آواهای آبادانی را انتخاب کردیم و بهعنوان موتیفهایی در کار استفاده کردیم که به نظرم نتیجه کار مطلوب شده است.»
این کارگردان همچنین با بیان اینکه کار خود را با بازیگری تیاتر شروع کرده است، افزود: «همیشه کار سینما را جدی، سخت و پیچیده میدیدم و با خودم عهد کردم که عجله نکنم و آرام قدم بردارم تا به تجربه ساخت اولین فیلم بلند برسم.»
محمد برادران درباره جلوههای ویژه فیلم یدو توضیح داد: «پستپروداکشن این پروژه بسیار پیچیده بود چرا که حجم زیادی انفجار و تخریب داشتیم. جدا از بحث جنگ، فیلم تاریخی بود و همه این موارد، شرایط را پیچیده میکرد.»
جعفری درباره اقتباس از داستان صمد طاهری توضیح داد: «در سینما رسم نیست در اقتباس از داستان، نویسنده کتاب حضور داشته باشد؛ اما من با نویسنده کار تماس گرفتم و از او کسب اجازه کردم. البته کار من اقتباس آزاد بوده است.»
شاکردوست ستاره فیلم جدید کارگردان «ناهید»
نشست پرسش و پاسخ فیلم تیتی به کارگردانی آیدا پناهنده با اجرای علیرضا غفاری بعدازظهر امروز یکشنبه ۱۹ بهمنماه در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم تیتی با حضور کارگردان، ارسلان امیری (فیلمنامهنویس و تدوینگر)، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، هیلدا کردبچه، سودابه جعفرزاده (بازیگران)، علیرضا افکاری (آهنگساز)، فرشاد محمدی (فیلمبردار)، حامد خسروی (مجری طرح)، عماد خدابخش (تدوینگر)، مسعود دلیری (مدیرتولید) و عباس عباسی (چهرهپرداز) برگزار شد.
در بخشهای ابتدایی نشست ارسلان امیری درباره همکاری با آیدا پناهنده اظهار کرد: «همکاری من با آیدا پناهنده ادامه خواهد داشت.»
الناز شاکردوست دربارهی چگونگی مراحل رسیدن به نقشهای متفاوتی که در دو سال اخیر در آنها حضور داشته بیان کرد: «تکنیک در رسیدن به نقشها به کمک من میآید. اما از جایی به بعد همه تکنیکها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت میگیرد.»
پناهنده دربارهی شخصیت امیرساسان که هوتن شکیبا آن را ایفا کرده است گفت: «کاراکتر امیر ساسان پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده میشود، مانند تمامی آدمها.»
هوتن شکیبا دربارهی حضور در نقشهای جدی توضیح داد: «من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقشهایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.»
او دربارهی شانس دریافت سیمرغ در این دوره جشنواره گفت: «سیمرغ گرفتن برایم ارزشمند است، اما بازیهای خوب در این دوره از جشنواره زیاد است. امیدوارم فضا و محیط جشنواره همواره به صورت سلامت برقرار باشد و بتوان بهراحتی و آرامش کار کرد.»
سودابه جعفرزاده دیگر بازیگر فیلم درباره حضور در این پروژه توضیح داد: «من افتخار همکاری با آیدا پناهنده را پیشتر هم داشتم و کار کردن با او برای من آموزههای بسیار دارد و ممنونشان هستم.»
علیرضا افکاری درباره آهنگسازی فیلم گفت: «تجربه همکاری با آیدا پناهنده برایم جالب بود و جدا از همکاری موسیقایی در هنگام تولید کار به یک درک مشترک رسیدیم که امیدوارم نتیجهاش رضایتبخش باشد. هدف ما یک ملودی رومنس بود که در زمان کمی به این مهم رسیدیم.»
در ادامه عماد خدابخش در خصوص تدوین این فیلم بیان کرد: «من کنار آیدا پناهنده و ارسلان امیری در این حرفه بزرگ شدم و به اعتقاد من فیلم از بعد تدوین هم محصول آیدا پناهنده است.»
فرشاد محمدی درباره فیلمبرداری این اثر سینمایی توضیح داد: «این فیلم جزء آثار محدودی بود که آن را با جان و دل فیلمبرداری کردم. همکاری با آیدا پناهنده من را دچار تب خلاقانهای کرد که پیشتر کمتر به سراغم آمده بود و من سعی کردم به روح اثر وفادار باشم. در این فیلم ارتباط ویژهای با بازیگر داشتم، برای الناز شاکردوست تصویر بسیار مهم بود و به من انرژی میداد. مثلا صحنهای که تیتی کولیوار دل به دریا میزد آنقدر من را به وجد آورد که که دیگر خجالت کشیدم از ادوات و تجهیزات استفاده کنم برای همین من هم کولیوار با دوربین به آب رفتم.»
پناهنده درباره وجود رگههای سوررئالیسی و جادوگربودن شخصیت تیتی توضیح داد: «تیتی برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولیوارش به جهان واقعیتری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که میتوانم بگویم این است که برای من تیتی یک شبه قدیس بود.»
شاکردوست در پاسخ به چرایی حضورش در آثار تجاری توضیح داد: «به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلمهای تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخابهایی تجاربی را با خودم به سینمای جدیتر میآورم.»
در ادامه خدابخش درباره تدوین این اثر سینمایی گفت: «فیلم تیتی سادگی دارد که این ماجرا باعث میشود تدوین آن هم روان باشد. اما قسمتی که تیتی در آب میرود کمی سخت بود. جدا از این فیلم، تدوین «زالاوا» هم کار سخت و جذابی بود.»
امیری که با فیلم زالاوا در جشنواره امسال حضور داشت، گفت: «میخواهم صادقانه اعتراف کنم که من فیلمسازی را از آیدا پناهنده یاد گرفتم و از ایشان تشکر میکنم.»
پناهنده در پایان گفت: «امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و میخواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلمهای من را دوست داشته باشید.»
شاکردوست با اشاره به سختی ساخت این فیلم افزود: «ما در زمستان و در سی و پنج جلسه این فیلم را کار کردیم و دلم میخواهد بگویم شرایط این فیلم شرایط معمولی نبوده و امیدوارم از این کارحمایت کنید.»