حاشیهها و گزارش نشستهای روز هفتم جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰؛ نگهبان شب و موقعیت مهدی
یکشنبه ۱۸ بهمنماه جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ به روز هفتم خود رسید. روز هفتم با اکران دو فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی و فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر ادامه یافت.
در بخش سودای سیمرغ فیلم نگهبان شب به مدت ۱۱۸ دقیقه ساعت ۱۳ در سالن اصلی نمایش داده شد و نشست رسانهای آن ساعت ۱۵ برگزار شد. فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازیفر به مدت ۹۷ دقیقه ساعت ۱۶ در سالن اصلی نمایش داده شد و نشست رسانهای این فیلم ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اصلی برپا شد.
همچنین در بخش اکران آثار مستند بلند و داستانی اثر «تفنگ برادرم» به کارگردانی کامران جاهدی به مدت ۷۶ دقیقه در سالن ۳-۲ اکران شد.
بازگشت میرکریمی با نگهبان شب
نشست رسانهای فیلم نگهبان شب با حضور عوامل فیلم و با اجرای حامد مهربانی برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، رضا میرکریمی (کارگردان)، تورج الوند (بازیگر)، محسن کیایی (بازیگر)، لاله مرزبان (بازیگر)، علی اکبر اصانلو (بازیگر)، صفورا خوشطینت (بازیگر)، فهمیه هرمزی (بازیگر)، محمد داوودی (نویسنده)، زهرا صمدی (طراح لباس)، سعید حسنلو (طراح صحنه) عوامل حاضر در این نشست بودند.
در ابتدای نشست، رضا میرکریمی، کارگردان گفت: «جهان فیلم نگهبان شب بر نگاه شخصیت اصلی، تجربیات و ادراک او منطبق است. ماجراهای جانبی در فیلم چیزهایی است که شخصیت از آنها عبور میکند، هدف اصلی فیلم نیستند و من نمیخواستم به آن ورود کنم.»
او در پاسخ به این سؤال که چرا فیلمهایی با مضامین سیاسی نمیسازد، بیان کرد: «طبیعت کار من این نیست که اظهار نظراتم را به صورت صریح بیان کنم اما بهطور قطع دیدگاه و نظر خود را دارم و فکر میکنم کاری ماندگار است که ذهن مخاطب هم با درک مختص به خود در نتیجهگیری کار نقش داشته باشد.»
میرکریمی ادامه داد: «بهنظرم ریتم فیلم کشدار نبود. دربارهی شکایتی هم که از خبرنگاران کرده بودم فکر میکنم بهتر است که فضای جلسه را به این سمت نبریم. من از گرافیک وارد سینما شدم و کنترل فضای بصری فیلم در طراحی میزانسنها برایم اهمیت ویژهای دارد.»
کارگردان نگهبان شب اظهار کرد: «این ایده نعلبهنعل از جایی نیامده است؛ اما فکر میکنم کاراکترها، شخصیت و فضاهای قصه بهشدت واقعی هستند. من به شخصیتهای درون فیلمم احترام میگذارم، حتی اکثر مواقع با توجه به ویژگی کاراکترها در حین فیلمبرداری چیزهایی را تغییر میدهم.»
این کارگردان در خصوص انتخاب بازیگر برای فیلمش گفت: «من در سفرهایی که برای فیلمها میروم یا در محافلی که جوانان را میبینم همه علاقهمند به بازیگری هستند. من سایتی را تعریف کردم که علاقهمندان رزومهشان را بفرستند و بعد از بررسی ۱۳۰۰۰ نفر ثبتنامی، به هزار نفر رسیدیم که تورج الوند در همه مراحل بالا میآمد و در نهایت پذیرفته میشوند. لاله مرزبان را هم از آن سایت و با توجه به نقش تورج الوند انتخاب کردیم که پیدا کردن او هم یک ماه طول کشیده بود. برای همکارانم هم من این بانک را معرفی کردم که از آن برای انتخاب بازیگر استفاده کنند.»
در ادامه لاله مرزبان گفت: «کارکردن با رضا میرکریمی برای من جزء یکی از آرزوهایم بود و همین که بعد از آن پروسه یکماهه انتخاب بازیگر امروز اینجا هستم برای من کافی است و نقشی که میبینید حاصل بازیگردانی بینقص این کارگردان است.»
میرکریمی دربارهی همکاری با محسن کیایی توضیح داد: «محسن کیایی برای فیلم من یک نعمت بهحساب میآید. در سریال همگناه که بازی ایشان را دیدم در دل آرزو کردم که با او همکاری داشته باشم. فکر میکنم که محسن کیایی هم برای حضور در این فیلم ریسک کرد چون همراهی با بازیگران ناشناخته میتواند کاری سخت باشد.»
محسن کیایی همدر این زمینه گفت: «در کارنامه هر بازیگری کار کردن با کارگردانان بزرگی مثل رضا میرکریمی افتخار بزرگی است. او هدایت بازیگری فوقالعادهای دارد. باید بگویم همه بازیگران این فیلم قبلا بازیگر بودند.»
فهیمه هرمزی دیگر بازیگر زن این فیلم اظهار کرد: «سادگی و بیآلایش بودن شخصیت برای من بسیار جذاب بود. ضمن این که یاد گرفتن لهجه کرمانی هم برایم بسیار جذاب بود.»
تورج الوند در ادامه توضیح داد: «این فیلم برای من پنجمین فیلمی بود که نزد محمد عسگری تست میدادم. در چهار فیلم قبلی پذیرفته نشده بودم اما در روند این کار دیدم او کسی است که بهدرستی پای بازیگر کار میایستد. مطمئن بودم که چون رضا میرکریمی کارگردان کار است، حتما نقش من خوب از آب درمیآید.»
مرزبان اظهار کرد: «جزئیاتی که رضا میرکریمی هنگام بازیگری از ما میخواست، شاکله نقش ما را بهخوبی شکل داد.»
میرکریمی همچنین افزود: «باید از ویشکا آسایش تشکر کنم بابت بازی افتخاری که در فیلم داشتند. برای نقش کیومرث پوراحمد هم باید بگویم که در ابتدا قرار بود بازیگر دیگری نقش ایشان را بازی کند. اما او از پس کار برنیامد و درست روز فیلمبرداری من یاد کیومرث پوراحمد افتادم و با او تماس گرفتم.»
کیایی هم دربارهی دشواریهای ایفای نقشش گفت: «ایفای نقش این کاراکتر که نقشی خاکستری دارد و لایههای بسیاری در شخصیتها به چشم میآید برایم سخت بود.»
محمد داوودی توضیح داد: «این فیلم ساختاری خرده پیرنگوار دارد و باید بگویم که چنین فیلمی با الگوهای ثابتی که در بسیاری از آثار سینمایی دارند، متفاوت است.»
موقعیت مهدی؛ فیلم جنگی حجازیفر با بودجه ۳۰ میلیاردی
نشست رسانهای فیلم موقعیت مهدی در روز هفتم جشنواره، در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر حبیب والینژاد (تهیه کننده)، سجاد نصراللهی (مجری طرح)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، روحالله زمانی (بازیگر)، معصومه ربانینیا (بازیگر)، ایمان کریمیان (مدیر جلوههای میدانی)، امین پهلوانزاده (مدیر جلوههای بصری)، ژیلا شاهی (بازیگر)، ابراهیم امینی (نویسنده)، مسیح حدپور (صداگذار)، امیر زاغری طراح صحنه، مسعود سخاوتدوست (آهنگساز) و بهزاد آقابیگی (طراح لباس) عوامل فیلم موقعیت مهدی بودند که در این نشست حضور داشتند.
حجازیفر در ابتدای نشست گفت: «نزدیک به دوسال است که درگیر این کار هستیم. دوازدهبار کار متوقف شد اما بچهها پای کار ماندند. در ابتدا این فیلم به من در جایگاه بازیگر پیشنهاد شد. من پیشنهادی دادم که خودم کار را بسازم و از ما پذیرفتند و قرار شد که هم خودم فیلم را بسازم و هم در آن بازی کنم.»
والینژاد دربارهی مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت این فیلم توضیح داد: «سازمان صداوسیما بنا را بر ساخت این فیلم گذاشت و نهادهای مختلفی مثل بنیاد فارابی، روایت فتح و بنیاد مستضعفان پیشنهاد مشارکت در ساخت این فیلم را داشتند. البته باید بگویم بنیاد مستضعفان از ابتدای کار بسیار به ما کمک کرد.»
روحالله زمانی دربارهی بازی در این فیلم گفت: «این فیلم برای من جزء آثار تکرارنشدنی بود و حضور در آن در جایگاه بازیگر بسیار لذتبخش بود.»
حجازیفر گفت: «از اول هم بنای ما ساخت نسخهای سینمایی بود. خیلی از سکانسهایی که شاهد بودید تنها برای نسخه سینمایی کار است و در سریال به شیوهای دیگر فیلمبرداری شده است. باید بگویم که سریال هیچ ارتباطی به کار سینمایی ندارد.»
او ادامه داد: «از ابتدا تصمیم گرفتیم که تنها در حد اقلام تبلیغاتی مانند تیزر و پوستر کار را تبلیغی کنیم. چون اسم مهدی باکری در این فیلم بود، تصمیم ما طرحریزی محدودیتها در بخش تبلیغات بود. اما در سالهای آینده اگر با فیلم دیگری حضور پیدا کنم حتما برایش تبلیغ خواهم کرد.»
زمانی گفت: «برای ایفای نقش در فیلم با چالش خاصی مواجه نشدم و خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم.»
حجازیفر دربارهی کارگردانی این فیلم و کارگردانی در ژانرهای مختلف بیان کرد: «در کارگردانی برای خود رویاهایی دارم که تلاش میکنم به آنها دست پیدا کنم. میان ژانر آثار تفاوتی برایم وجود ندارد. این فیلم را با قلبم ساختم اما باید بگویم که بسیاری از وقتها زندگی برای ما تصمیم میگیرد و این ما نیستیم که انتخاب میکنیم.»
حجازیفر گفت: «سیستم پخش سالن میلاد خیلی خوب نیست. از ابتدا که کار فیلمبرداری را شروع کردیم تأکید ما این بود که از دو عملیاتی که قرار است به تصویر بکشیم سندی تاریخی داشته باشیم و همه فیلم را بر مبنای مستنداتی که در بخش پژوهش جمعآوری کرده بودیم، ساختیم. مستندی هم از عملیات خیبر در شبکه خارجی اکران شد که چون امکان خرید آن را نداشتیم بهصورت دزدکی کپی کردیم.»
این کارگردان افزود: «حماسه در ذات این موضوع وجود دارد. بعضی از اتفاقات داخل فیلم را دوست نداشتم به تصویر بکشیم اما چون هدفم ثبت سندی تاریخی بود در فیلم گنجاندم. من در این اثر ریسک کردم.»
حجازیفر درباره بودجه این فیلم توضیح داد: «برای این قرارداد ما برای ۴۰۰ دقیقهای که ضبط کردیم، ۳۰ میلیارد بودجه داشتیم که از آن ۱۰ میلیارد هرینهی ادوات جنگی بود. جزیره خیبر را کاملا بازسازی کردیم و هزینه کارهای عمرانی برای ما بسیار بود اما عوامل حتی کمتر از دیگر آثار دستمزد گرفتند. باید بگویم از این بودجه حتی یک ریال را هم اسراف نکردیم و من تمام مسؤولیت شرعی و معنوی را بر عهده میگیرم.»
حجازیفر بیان کرد: «ما از منابعی که پیشتر ثبت و ضبط شده بود استفاده کردیم و تحقیقات کاملی درباره موضوع کار انجام شد و من کاملا به تمامی اتفاقات وفادار بودم و هیچ چیزی در کار جعل نشده است.»
او ادامه داد: «از ابتدا میدانستیم که این اثر فیلمی تلخ است و برای همین تصمیم گرفتیم رگههایی از طنز را در اجرا و فیلمنامه که البته بیرون هم نزند در کار وارد کنیم. لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ترکها است که تنها دو نفر از آنها فارس زبان بودند و باورپذیر نبود که آنها با هم فارسی حرف بزنند. البته در سریال با ورود تعدادی شخصیتهای غیر ترک زبان به لحاظ زبانی در فیلم به توازن میرسیم.»
حجازیفر گفت: «ما در این فیلم دست به انتخاب زدیم تا مجموعهای از موقعیتها را داشته باشیم که در مجموع آنها با زندگی مهدی باکری و سرنوشت او مواجه شدیم. در این کار فرماندهی او خیلی به قصه نمیخورد و در نتیجه به نفع قصه حذف شد.»
برای ساخت فیلم بزرگ مردانی همچون مهدی باکری و شهید چمران و.. ۱۰۰ میلیارد هم کمه اگر هزینه کنید چه برسه ۳۰ میلیارد