حاشیه‌ها و گزارش نشست‌های روز چهارم جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰؛ ملاقات خصوصی و ماهان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
جشنواره فجر 1400

چهارمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر، با اکران دو فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» و «ماهان» در کنار برگزاری نشست‌های خبری این فیلم‌ها پی گرفته شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، طی روز چهارم پنجشنبه ۱۴ بهمن فیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس ساعت ۱۳ در سالن اصلی نمایش داده شد و نشست رسانه‌ای این فیلم ساعت ۱۵ در سالن اصلی برگزار شد. همچنین فیلم ماهان به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی ساعت ۱۶ در سالن اصلی پخش و نشست‌رسانه‌ای این فیلم هم ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اصلی برگزار شد.

در بخش اکران آثار مستند بلند و داستانی اثر «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده به مدت ۹۳ دقیقه در سالن ۲ و ۳ به نمایش درآمد.

بلیت‌فروشی فجر ۱۴۰۰ در ۴۰ استان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، بلیت فروشی ۱۶ فیلم جشنواره در استان‌های ایران از طریق سامانه‌های ایران‌تیک، سینماتیکت و گیشه هفت از ساعت ۱۶ امروز پنج‎‌شنبه ۱۴ بهمن آغاز شده است و مخاطبین می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های بلیت‌فروشی که اعلام شده، بلیت فیلم‌های مورد نظر را خریداری کنند.

تشریح فرآیند ثبت آرا مردمی جشنواره چهلم

امروز مدیر سامانه سمفا فرآیند ثبت‌کردن آرای مردمی در این سامانه را توضیح داد.

احسان شاکری‌پور، مدیر سمفا در گفت‌و‌گو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، درباره فرآیند آرای مردمی در جشنواره فیلم فجر گفت: «باید در ابتدا بگویم که در این دوره از جشنواره فیلم فجر دریافت بلیت‌ها با شماره تلفن همراه صورت می‌گیرد که هر شماره تلفن همراه تنها امکان خریداری دو بلیت از هر فیلم را دارد. این محدودیت به این علت ایجاد شده که امکان تقلب به حداقل ممکن برسد.»

او ادامه داد: «برای اخذ کد رای، حتما تماشاگران باید در هنگام مراجعه به سینما، بلیت را از کیوسک چاپ بلیت یا گیشه به صورت چاپ شده دریافت نمایند تا سامانه سمفا مطلع شود که مخاطب در سالن سینما حاضر شده است. ۹۰ دقیقه بعد از شروع اکران فیلم، کد رای به شماره تلفن همراه خریدار بلیت پیامک می‌شود. این پیامک که با سرشماره خدماتی است، به همه مخاطبان ارسال می‌شود، حتی کسانی که پیامک تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشند.»

شاکری‌پور بیان کرد: «بعد از ارسال کد شرکت در رای‌گیری به تلفن همراه مخاطب، روی لینک زده و وارد مرحله بعدی می‌شود که اطلاعات اثر قابل مشاهده است و در پایان صفحه می‌تواند رای خود را به‌صورت ستاره‌بندی ثبت نماید.»

مدیر سمفا در پایان توضیح داد: «بعد از دریافت کد شرکت در رای‌گیری برای کسانی که دو بلیت خریداری کردند، امکان ثبت رای مجدد نیز فعال می‌شود که می‌توانند رای خود را ثبت کنند، ضمن این که برای ثبت رای دوم امکان تغییر شماره همراه نیز وجود دارد.»

استقبال نسبتا سرد مردم از جشنواره در سایه شیوع کرونا

در چهارمین روز برگزاری جشنواره محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به برج میلاد آمد و در حاشیه بازدید از محل اصلی برگزاری جشنواره در گفت‌و‌‌گو با خبرنگاران به بعضی از سوالات و انتقادات پاسخ داد. طبیعتا بخشی از این انتقادات به شرایط برگزاری جشنواره و حواشی برگزاری روز اول بازمی‌گشت.

خزایی در این گفت‌وگو به شرایط پیش‌فروش بلیت‌ها اشاره کرده و گفت: «قبل از شروع پیش فروش بلیت‌ها، هماهنگی‌هایی با وزارت بهداشت انجام داده بودیم و گفتند که پیک جدیدی نخواهد بود و بر همین اساس پیش فروش را شروع کردیم و حتی ظرفیت سینماهای مردمی را بیشتر از ۶۵ درصد در نظر نگرفتیم و شهرستان ها هم ۵۰ درصد بسته بودیم. برای برج میلاد هم با تغییر شرایط، سانس‌های تکرار در نظر گرفته شد.»

خزایی ادامه داد: «پیش از آن خیال‌مان جمع بود که حداقل در ایران، شرایط خیلی حاد نمی‌شود، گرچه هنوز فکر می‌کنم دو سه هفته آینده شرایط در ایران شدیدتر می‌شود.‌ بنابراین تغییر شرایط در برنامه ریزی‌ها تاثیر گذاشت و روز اول دچار حاشیه‌هایی شدیم که در روزهای بعد بهتر شد.»

او در حاشیه‌ی همین موضوع به وضعیت استقبال مردم از اکران آثار جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: «سینماهای مردمی الان ۵۰ درصد بیشتر ظرفیت ندارد و اگرچه گفته شده با ۷۰ درصد بلیت فروخته شده، اما خود مردم استقبال نکردند چون ترس از کرونا باعث شده با وجود اینکه بلیت‌ها را خریداری کرده‌اند چندان حضور نداشته باشند، یعنی به غیر از چند فیلمی که استقبال بیشتری داشتند برای بقیه، خود مردم رعایت می کنند. البته قبل از آن ظرفیت ما صد در صد بود و دفتر جشنواره تمهیدی داشت که ظرفیت کمتر شود.»

ایزدیار ملاقات خصوصی همان سمیه‌ی ابد و یک‌ روز است؟

پریناز ایزدیار

نشست خبری فیلم سینمایی ملاقات خصوصی با حضور عوامل فیلم از جمله امیر بنان (تهیه کننده)، بهمن ارک (مشاور و نویسنده)، امید شمس (کارگردان)، امیرحسین قدسی (طراح صحنه)، ایمان شمس، پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، امیرحسین بیات، رویا تیموریان، پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح، سیاوش چراغی‌پور و شیرین آقاجانی بازیگران فیلم برگزار شد.

امید شمس کارگردان فیلم درباره شرایط این فیلم گفت: «همه شخصیت‌های این فیلم در شرایطی قرار می‌گیرند که متعلق به آن نیستند و حالا همگی در زندان با یکدیگر رو به رو می‌شوند.»

پریناز ایزدیار درباره شباهت شخصیتش به شخصیت سمیه در فیلم سینمایی ابد و یک روز توضیح داد: «این فیلم شاید فقط از نظر فضا به ابد و یک روز شبیه است اما شخصیت‌ ۲ کاراکتر بسیار از هم فاصله دارند. من با کارگردان کار با تعامل توانستیم به شخصیتی که در فیلم بود، برسیم.»

شمس درباره ورود از فیلم کوتاه به فیلم بلند بیان کرد: «فعالیت در حوزه فیلم کوتاه می‌تواند شرایط را برای ورود به ساخت فیلم بلند، پیدا کردن سرمایه‌گذار و همکاری با عوامل تسهیل کند.»

شمس درباره ایده این فیلم سینمایی گفت: «ما برای پروژه‌ای کاری در زندان‌ها مشغول به کار بودیم. آن‌جا شاهد واقعیاتی بودیم که ما را به سمت نگارش این فیلم‌نامه سوق داد. محله‌ای که در فیلم می‌بینید محل زندگی خود من بود و چون من خودم در جنوب تهران بزرگ شدم؛ دوستان بسیاری داشتم که در زندان بودند و در زیست شخصی خودم شاهد این ماجراها بودم.»

امیرحسین قدسی طراح صحنه این فیلم درباره دوری از تجمل در طراحی گفت: «هدف‌ ما خلق صحنه‌های سانتی‌مانتال نبود و سعی کردیم آن را با واقعیت تطابق دهیم.»

رویا تیموریان بازیگر فیلم درباره همکاری با کارگردان جوانی مثل امید شمس توضیح داد: «من با خواندن فیلم‌نامه متوجه می‌شوم که فیلم ارزش همکاری دارد یا خیر. من به جوانان امید بسیاری دارم، دیواری میان خودم و آن‌ها نمی‌بینم و دوست دارم که با آنان همکاری و تعامل داشته باشم. امید شمس آینده درخشانی خواهد داشت.»

هوتن شکیبا بازیگر نقش فرهاد در فیلم سینمایی ملاقات خصوصی درباره این شخصیت بیان کرد: «این کاراکتر بسیار از من دور بود. برای نزدیک‌شدن به نقش سری به زندان زدم و به تماشای مستندهای مختلف نشستیم. چیزی که برای من نقطه عطف احساسی بود این بود که بعد از کار ما افرادی در این زندان محبوس می‌شوند که به‌لحاظ احساسی حال بد و تلخی داشتند.»

قدسی طراح صحنه فیلم درباره عملکردش چنین توضیح داد: «ما به چند زندان رفتیم و با آقایان و خانم‌هایی که مواد به زندان می‌بردند از نزدیک صحبت کردیم تا شرایط را ببینیم.»

شمس درباره مساله عشق در فیلم ملاقات خصوصی گفت: «به این فکر می‌کردیم که کار ما بستری عاشقانه دارد و سعی کردیم از چیزهایی که ما را از این فضا دور می‌کند اجتناب کنیم. باید بگوییم که این فیلم ماحصل کاری گروهی است.»

سیاوش چراغی‌پور، بازیگر درباره نقش یک زندانی اظهار کرد: «این فیلم برای من تجربه‌ای بسیار خوب بود. من تا به حال از در زندان هم رد نشده بودم و اگر کسی گذرش به آنجا بیفتد می‌فهمد دنیایی جداگانه دارد که برایم جذاب بود.»

پریناز ایزدیار بازیگر نقش اول زن ملاقات خصوصی در پاسخ به این سوال که با داشتن شخصیت ضعیف در فیلم‌های سینمایی روی دور تکرار افتاده است، اظهار کرد: «من شخصیت پروانه را ضعیف نمی‌بینم.»

شمس هم در ادامه این بحث گفت: «شخصیت پروانه کنش‌محور، قوی و جسور است و از دید من ضعیف نیست.»

ارک مشاور و نویسنده فیلم، گفت: «فیلمنامه نقاط غیرمنطقی ندارد. فیلم درباره تغییر شخصیت کاراکتری است که هوتن شکیبا آن را ایفا می‌کند.».

ایمان شمس بازیگر این فیلم درباره نقش ورزشکار مردان آهنین گفت: «نقش من درباره کسی است که زندگی هدفمندی داشت اما وقتی مسابقه قویترین مردان پخش نشد ضربه خورده و به انحطاط کشیده می‌شود. این اتفاق را در واقعیت دیدم و می‌توانم بگویم نقش خودم را ایفا کردم.»

شاه‌حاتمی: ماهان فیلم سفارشی نیست

فیلم ماهان

عکاس: امیرعباس قاسمی / خبرگزاری میزان

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی ماهان با حضور عوامل فیلم حمید شاه‌حاتمی (کارگردان)، علی شاه‌حاتمی (تهیه‌کننده)، مهدی ایل‌بیگی (فیلمبردار)، هامون قاپچی (نویسنده)، وحید رحیمیان، امیررضا نظری (بازیگران) و با اجرای پدرام کریمی برگزار شد.

امیررضا نظری بازیگر فیلم درباره حضور در ماهان عنوان کرد: «من به دفتر حمید شاه‌حاتمی معرفی شدم و شروع به دورخوانی فیلم‌نامه و تمرین کردیم.»

علی شاه‌حاتمی درباره قضاوت و دیدن این فیلم بیان کرد: «به‌نظرم برای قضاوت باید تمام زوایای آن را درنظر گرفت. این اثر براساس قصه‌ای واقعی است و ما تلاش کردیم به قصه وفادار بمانیم، نگاه ما به فیلم مستند داستانی باشد و فکر می‌کنم موفق شده باشیم.»

نگار جوکار بازیگر فیلم سینمایی ماهان درباره لذت‌بردن از این کار گفت: «صد در صد از تماشای فیلمم بر پرده لذت بردم. من تازه وارد سینما شدم و بودن در این اثر برای من تجربه‌ای بزرگ بود و درس‌های زیادی آموختم.»

علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده فیلم درباره ماهان اظهار کرد: «هزینه ساخت این فیلم چیزی حدود ۳ میلیارد تومان بود. این فیلم که با لنز آنامورفیک فیلمبرداری شده حاصل چند ماه کار و طی کردن مسیری حدودا ۲۵۰۰۰ کیلومتر بود.»

علی شاه‌حاتمی درباره سفارشی بودن فیلم ماهان توضیح داد: «این کار از طرف خدا به من سفارش شده بود و آن را ساختم. خیلی بد است که خبرنگاری این فیلم که سراسر امیدبخش است را سفارشی بداند.»

هامون قابچی نویسنده فیلم درباره عوامل فیلم گفت: «در انتخاب کار سعی کردیم از بازیگران تازه‌نفس استفاده کنیم و باتوجه به سابقه امیررضا نظری در تئاتر، ایشان یکی از انتخاب‌های اصلی ما بود.»

حمید شاه‌حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا از دید او مخاطب با فیلمش ارتباط برقرار می‌کند یا خیر، بیان کرد: «جدا از شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت‌و‌آمد و بودجه‌، روند ساخت و تولید این اثر بسیار سخت بود. اگر فیلم من با مخاطب ارتباط برقرار نکرده باشد یعنی کارم را درست انجام نداده‌ام و اگر نه که نیاز به توضیح اضافه‌ای نمی‌بینم.»

وحید رحیمیان گفت: «حضور در کار جدی یا کمدی برای بازیگر تفاوتی ندارد چرا که ذات بازیگری همان است و تغییر نمی‌کند. البته من در ابتدا فکر می‌کردم که نقشی کمدی دارم و بعدها فهمیدم که نقشم جدی است.»

حمید شاه‌حاتمی درباره چرایی بی‌میلی‌اش نسبت به حضور در جشنواره، عنوان کرد: «حضور در جشنواره انتخاب من نیست و به تصمیم تهیه‌کننده بازمی‌گردد. فیلمبرداری کار را من نقطه قوت اثر می‌دانم.»

قابچی نویسنده فیلم درباره روند تغییر شخصیت بیان کرد: «روند تغییر شخصیت در درام ایجادگر جذابیت قصه است. این روند تغییر در بیمار سرطانی و کاراکتر ماهان بیشتر هم به چشم می‌آید و می‌بینیم که در این سفر مکاشفه‌گر شخصیت کاراکتر دستخوش تغییر می‌شود.»

حمید شاه‌حاتمی درباره دلیل طولانی شدن فیلمش توضیح داد: «به‌دلیل طولانی‌شدن فیلم مجبور به حذف بسیاری از پلان‌ها شدیم. به کار آقای بهزادپور که تدوینگر ما بودند اعتماد کردم و تلاش کردیم دیگر به تدوین ایشان دست نبریم.»

علی شاه‌حاتمی درباره کم شدن حضور کودکان سرطانی در فیلم گفت: «یکی از مهم‌ترین معضلات ما این بود که کار در زمان شیوع ویروس کرونا فیلمبرداری شد. قرار بود که بچه‌های سرطانی در فیلم ما بازی کنند که به دلیل شرایط کرونایی میسر نشد و درنتیجه بخشی از فیلم به‌دلیل فضای بیماری حاکم بر کشور لطمه خورد.»

مهدی ایل‌بیگی، فیلمبردار ماهان هم درباره نحوه فیلمبرداری عنوان کرد: «مدتی از فیلمبرداری کار گذشته بود که من به گروه پیوستم. به جز چند لوکیشن خاص باقی لوکیشن‌ها همه در اینترنت قابل مشاهده است و ما به تصویری که می‌خواستیم فیلم بگیریم از پیش فکر می‌کردیم. این اولین‌بار برای من بود که از لنز عریض آنامورفیک استفاده می‌کردم و برایم جدید و جذاب بود. ما محسور طبیعت جذاب کشور شدیم و خوشحالم توانستم برای معرفی جاذبه‌های طبیعی کشور قدمی بردارم.»

حمید شاه‌حاتمی در مورد ایرادات فیلم گفت: «من هم به ایرادات فیلم خودم واقف هستم. ما تصمیم گرفتیم فیلم را به جشنواره ارائه دهیم و توقع پذیرفته شدن را نداشتم. با دستمزد یک بازیگر فیلم جاده‌ای ساختن کار راحتی نیست. باید بگویم من دخالتی در حضور فیلمم در جشنواره نداشتم و می‌دانم که هیات انتخاب با اتفاق آرا به حضور ماهان در جشنواره رای دادند.»

علی‌شاه‌حاتمی در ادامه این صحبت ها تصریح کرد: «شاید باید بعد از جشنواره جلسه محاکمه‌ای برای هیات انتخاب برگزار کرد و پرسید برای چه این فیلم در جشنواره حضور دارد. هرسال از این قبیل چالش‌ها در جشنواره به چشم می‌خورد اما باید بدانیم که ما قاضی نیستیم و نباید خود را جای هیات انتخاب یا هیات داوری گذاشت.»

شاه‌حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به انتقادات پاسخ می‌دهد یا خیر بیان کرد: «من به نقدهای مخاطب اهمیتی نمی‌دهم چون خودم به ایرادات فیلم خودم واقف هستم. قرار گرفتن در شرایط سخت باعث می‌شود که به کمتر از چیزی که در ذهن داریم رضایت دهیم.»

وحید رحیمیان بازیگر این فیلم در پایان صحبت هایش گفت: «من در همه آثار نکته‌ای برای دوست داشتن فیلم پیدا می‌کردم. من نه دوست دارم انتقاد کنم و نه مورد انتقاد قرار بگیرم. برای آثار زحمت کشیده می‌شود و همه فیلم‌ها نکات مثبتی دارند که باید آن‌ها را کشف کرد.»

هامون قابچی نویسنده ماهان در پایان نشست اظهار کرد: «من از همه عوامل تشکر می‌کنم و دوست دارم بگویم که ۲ روز مانده به شروع فیلمبرداری مادر وحید رحیمیان فوت کرد اما او خود را به جلسات فیلمبرداری رساند و دوست دارم بگویم که هیچگاه لطف او را فراموش نخواهیم کرد.»



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما