حاشیه‌ها و گزارش نشست‌های روز دوم جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰؛ علفزار و شادروان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
جشنواره فیلم فجر 1400

چهلمین جشنواره فیلم فجر طی روز دوم با اکران دو فیلم سینمایی «علف‌زار» ساخته کاظم دانشی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی در قالب چهار سانس و برگزاری نشست خبری این آثار دنبال شد.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ، ابتدا فیلم علف‌زار در سانس اول ساعت ۱۳:۰۰ در سالن اصلی به مدت ۹۴ دقیقه به نمایش درآمد و سپس نشست خبری  این فیلم با حضور عوامل فیلم ساعت ۱۵ برگزار شد. شادروان هم در سالن اصلی ساعت ۱۶ به مدت ۹۸ دقیقه به نمایش درآمد و سپس نشست خبری آن ساعت ۱۸:۳۰ با حضور عوامل فیلم برپا شد.

طبق برنامه اعلام شده برای روز دوم در بخش اکران آثار مستند بلند و داستانی فیلم «یکی از رویاهای من» به کارگردانی محسن هادی به نمایش در خواهد آمد.

همانطور که اشاره شد فیلم‌های بخش سودای سیمرغ در قالب چهار سانس به نمایش درمی‌آیند. سانس‌های اول و دوم نمایش آثار بخش سودای سیمرغ مختص منتقدان و اهالی رسانه و سانس‌های سوم و چهارم مختص سایر مهمانان خواهد بود.

تغییر مکان برگزاری نشست‌های رسانه‌ای تحت تاثیر حواشی روز اول

حاشیه‌های روز اول فجر 1400

عکاس: امیر خلوصی / ایسنا

روز نخست جشنواره چهلم از نظر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا بسیار حاشیه‌ساز شد. با توجه به اوج‌گیری مجدد کرونا به نظر می‌رسید که باید برای برگزاری این دوره از جشنواره تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود. اما وضعیت دست کم طی روز اول آنچنان چنگی به دل نزد.

در هر دو سانس ابتدایی نمایش فیلم‌ها که مختص اهالی رسانه و منتقدین بود به ندرت فاصله‌گذاری‌ها رعایت شد، تقریبا وضعیت ترسناکی بر محل برگزاری حاکم بود و مطرح‌شدن این نکته حتی در حد شایعه که تست کرونای برخی از حاضرین مثبت بوده است وضع را حتی ترسناک‌تر هم کرده بود.

همچنین در زمینه استفاده از ماسک و نگه‌داشتن آن بر صورت هم وضعیت بهتر نبود و ظاهرا هیچ نوع تذکر و کنترلی هم در کار نبوده است. این وضعیت نامطلوب با تهویه نامناسب سالن سعدی تکمیل شد. به هر حال شدت تجمع به حدی بوده که ظاهرا بعضی از مدیران سینمایی هم جرات واردشدن به محل برگزاری را نداشته‌اند.

حال وضعیت اسفناک روز اول برگزاری باعث شده محل برپایی نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها در خانه جشنواره، به سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد منتقل شود.

در این زمینه آرش رمضانیان جانشین مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره، گفته است: «نظر به لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه ازدحام و به احترام فعالان رسانه و عکاسان محترم، تصمیم بر این گرفته شد که از روز ۱۲ بهمن نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها از سالن سعدی به سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد انتقال یابد.»

او ضمن عذرخواهی از اهالی رسانه و عکاسان بابت اتفاقات رخ داده در سالن نشست‌های خانه جشنواره در روز نخست، گفت: «روابط عمومی و ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین اولویت خود را تامین سلامت مهمانان قرار داده است و از مدیران و دست‌اندرکاران برج میلاد برای این انتقال که خواسته به حق فعالان رسانه بود و ما نیز خواستار آن بودیم، سپاسگزاری می‌کنیم.»

واکنش جمشیدی به منتقدان در نشست خبری «علف‌زار»

نشست خبری فیلم علفزار

عکس از خبرگزاری برنا

طی دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه‌ای فیلم «علف‌زار» با حضور عوامل این فیلم، اهالی رسانه و با اجرای پدرام کریمی ساعت ۱۵ در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، بهرام رادان (تهیه کننده)، پژمان جمشیدی (بازیگر)، کاظم دانشی (کارگردان)، ستاره پسیانی (بازیگر)، سارا بهرامی (بازیگر)، مهدی زمین پرداز (بازیگر)، عرفان ناصری (بازیگر) و یسنا میرطهماسب (بازیگر) از عوامل حاضر در این نشست بودند.

بهرام رادان، تهیه‌کننده فیلم در ابتدای نشست با قدردانی از عوامل فیلم، در خصوص چرایی ورود به عرصه تهیه‌کنندگی گفت: «من در رشته مدیریت تحصیل کردم و مجوز تهیه‌کنندگی‌ام را گرفته بودم و به این کار علاقه دارم. اما برای ادامه کار در این عرصه باید ببینیم تا کجا می‌توان پیش رفت و بخش خصوصی تا چه اندازه می‌تواند پاسخگو باشد و سرمایه‌گذاری را برای آثار انجام دهد.» رادان ادامه داد: «جامعه به ساخت آثار این چنینی نیاز دارد و سعه‌صدر دوستانی که باعث شدند امروز این اثر سینمایی اکران شود چشمگیر است. امیدوارم فیلم بدون هیچ ممیزی اکران شود.»

کاظم دانشی، کارگردان این اثر گفت: «حضور این اثر در جشنواره فجر، نشانگر از شجاعت عزیزان مسئول در جشنواره است. من درباره پرونده‌های زیادی تحقیق کرده بودم و چیزی که می‌بینید ترکیبی از چند پرونده و نتیجه تحقیقات من و بقیه عزیزانی است که نامشان به‌عنوان فیلمنامه‌نویس آمده است.» پژمان جمشیدی، بازیگر فیلم ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جشنواره، گفت: «من دو بار قبل از فیلمبرداری همراه با آقای دانشی و سارا بهرامی به دادگاه رفتم اما چون دلش را نداشتم زیاد در آن‌جا رفت و آمد نمی‌کردم.»

سارا بهرامی بازیگر فیلم درباره نقش «سارا» و حضور در دادگاه‌های جنایی قبل از فیلمبرداری، توضیح داد: «گاهی بازی کردن بعضی نقش‌ها را تخیل می‌کردم اما این نقش برایم شبیه به هدیه بود. ما در جلسات بازپرسی شرکت می‌کردیم اما با خود افرادی که چنین تجربه‌هایی داشتند، صحبت نکردیم.»

صدف اسپهبدی، بازیگر نقش «فریبا» با روایتی از مادر معتاد، توضیح داد: «نقش به اندازه‌ای جذاب بود که هر بازیگری آن را می‌خواند برای ایفای نقش در آن اشتیاق نشان می‌داد. پیش‌تر من با کاظم دانشی چند فیلم کوتاه کار کرده بودم. کاظم دانشی برای حضور من در این فیلم شرایط لاغر شدن را گذاشته بود و در نتیجه من برای حضور در این اثر ۲۵ کیلو وزن کم کردم.» مائده طهماسبی دیگر بازیگر فیلم، دلیل پذیرش نقش مادر در این فیلم را چنین توضیح داد: «وقتی من نقش را خواندم برایم شوکه‌کننده بود. من باید از مونا جعفری، طراح گریم کار تشکر ویژه‌ای کنم چون پسر من محمد معتضدی در کار بیماری پوستی دارد که از مادر به پسر منتقل می‌شود و طراحی گریم او در رسیدن به نقش برایم خیلی جذاب بود. من این کار را با عشق بازی کردم.»

جمشیدی در پاسخ به واکنش‌ها درباره بازیگری‌اش گفت: «من آن‌قدر جوان نیستم که در مقام پاسخگویی به کسی بربیایم. کار خود را می‌کنم و برای حضور در جشنواره بسیار هیجان دارم.» رادان ادامه داد: «بخش مهم برای ما دیده شدن کار توسط منتقدان، اهالی‌رسانه و مردم است. سیمرغ نتیجه تصمیم یک هیات است و ممکن است بسته به حضور افراد انتخاب متفاوت شود. ستاره پسیانی، درباره دلیل بازی در این فیلم، گفت: این نقش برای من جذاب بود، چالش‌ها و فراز و فرودهای زیادی داشت.»

کارگردان این فیلم درباره جنایی بودن علف‌زار اظهار کرد: «خصلت فیلم جنایی، چیزی جز جنایت نیست و طبیعی است که تلخ باشد. اما من سعی کردم لحظات انسانی بسیاری را در فیلم داشته باشم و تصورم این است که این اثر سینمایی حجم مادرانگی بسیاری دارد. دانشی گفت: ما تمامی صحنه دادگستری را ساختیم و طراحان صحنه، بسیار تلاش کردند. باید از اعتماد بهرام رادان نیز تشکر کنم.»

بازگشت رضا رویگری با «شادروان»

نشست خبری فیلم شادروان

عکاس: آرش صمدزاده / دنیای تصویر

دومین نشست رسانه‌ای روز دوم جشنواره به فیلم شادروان اختصاص یافت. این نشست رسانه‌ای با حضور عوامل فیلم، اهالی رسانه و با اجرای پدرام کریمی ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، عباس نادران (تهیه کننده)، رضا رویگری (بازیگر)، حسین نمازی (کارگردان)، سینا مهراد (بازیگر)، نازنین بیاتی (بازیگر)، گلاره عباسی (بازیگر)، بهرنگ علوی (بازیگر)، رویا تیموریان (بازیگر)، ایمان برات‌پور(بازیگر)، عماد خدابخش (تدوینگر)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، امید گل‌زاده (گریمور)، بابک اردلان (صداگذار) و بهزاد عبدی (آهنگساز) از عوامل حاضر در این نشست بودند.

رضا رویگری هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون مهمان ویژه این نشست بود. رویگری، بازیگر فیلم در ابتدای نشست گفت: «امیدوارم که نقشم را دوست داشته باشید. از آقای نمازی و تمامی عوامل و همکارانم تشکر می‌کنم.» در ادامه حسین نمازی کارگردان فیلم در خصوص فیلمنامه این کار، توضیح داد: «فیلمنامه این اثر، قصه‌ای منسجم دارد اما در بطن آن خرده روایت‌هایی هم به چشم می‌خورد که اگر وجود نداشت فیلم الکن می‌ماند. داستان این فیلم را من در یک روزنامه خوانده بودم و از آن با برداشتی آزاد چنین ایده‌ای را وام گرفتم.» او ادامه داد: «من هر قصه‌ای که احساس کنم از پس ساختنش برمی‌آیم را می‌سازم. پایان فیلم ما کمدی نیست و قواعد کمدی در فیلم رعایت نمی‌شود؛ نهایتا می‌توانم فیلم را ملودرامی شیرین بدانم.» رویگری در پاسخ به این سوال که آیا قصد کارگردانی در سینما را دارد، توضیح داد: «من از سال ۷۲ قصه‌ای را نوشتم که به دوران کودکی‌ام برمی‌گردد، قصه‌ای بسیار خاص دارد و همچنان درصدد این هستم که بتوانم این اثر را بسازم.»

بهرنگ علوی گفت: «بدون اغراق عباس نادران دوست ۲۵ ساله من است و از خانواده او شناخت دارم و به‌جرات می‌توانم بگویم او یکی از سالم‌ترین افرادی است که در زندگی خود دیده‌ام. اگر از او چیزی می‌دیدم که کارنامه‌ام را لکه‌دار می‌کرد قطعا با او رفاقت و همکاری نمی‌کردم.» سینا مهراد، درباره بازی در این فیلم و نقش نادر شادروان بیان کرد: «روزی که این فیلم‌ به من پیشنهاد شد به این فکر نکردم که این نقش متفاوت است و صرفا به قدرت ریسک عباس نادران و حسین نمازی تحسین گفتم و با خواندن فیلمنامه تصمیم گرفتم در این فیلم ایفای نقش کنم؛ اما در رسیدن به نقش با چالش خاصی مواجه نبودم.»

رویا تیموریان در خصوص کار کردن با حسین نمازی گفت: «من با حسین نمازی پیش‌تر کار کرده بودم و می‌دانستم در یک فضای سلامت و با گوش دادن به ایده‌های متفاوت شروع به ساخت کار می‌کند. برای همین تصمیم گرفتم نقش «نازی» را بازی کنم. فکر می‌کنم این اثر بسیار شفاف، ساده و بدون هیچ پیچیدگی و نقطه‌ای مبهم باشد. این اثر سینمایی ۹۰ دقیقه مردم را شاداب می‌کند.» او ادامه داد: «مطلب نوشتن درباره فیلم‌ها پیش از اکران‌ آن‌ها در جشنواره آسیب‌زننده است و باید جلوی آن را گرفت. سال‌هاست که این اتفاق می‌افتد که اصلا خوشایند نیست.»

علوی درباره این فیلم گفت: «من سعی کردم در پروسه پیش‌تولید به دوستان کمک کنم. فیلمنامه را طی نیم‌ ساعت خواندم، به شدت از آن لذت بردم و کاراکتری که نقشش را ایفا کردم نیز برایم بسیار جذاب بود؛ چون چند سالی از من بزرگ‌تر بود و چنین ماجرایی در فضای رئال و در سینما کمتر به چشم می‌خورد. بازی‌کردن در این فیلم برایم بسیار جذاب بود و باید بگویم که من شاگرد رویا تیموریان بودم و همبازی شدن با او برایم بسیار شیرین بود.» او ادامه داد: «کاراکتر دایی اسد زندگی کسانی است که تاس‌شان بر زندگی خوش نشسته است و عزتمند نیستند.»

نادران گفت: «در پیک پنجم کرونا این فیلم ساخته شد و چیزی که بر پرده دیدید ماحصل همکاری یک تیم همراه است.» نازنین بیاتی دیگر بازیگر فیلم، درباره زوج‌بودن با سینا مهراد به عنوان خواهر و برادر گفت: «ما در پیش‌تولید و به‌هنگام تولید کار طی تمرین‌هایی بسیار زیاد تلاش کردیم تا حس خواهر و برادر را به درستی به مخاطب القا کنیم.»

سینا مهراد هم در این خصوص افزود: «من با نازنین بیاتی واقعا شبیه به خواهر و برادر هستیم و وقتی متوجه شدم او ایفاگر نقش خواهر من است، بسیار خوشحال شدم.» امید گل‌زاده، طراح گریم بیان کرد: «این اولین فیلم برای من بود. جلسات پرتعدادی را با کارگردان فیلم درباره گریم بازیگران داشتیم و من فکر می‌کنم تمامی کاراکترها با مشخصه‌ها و المان‌های خاص خودشان ساخته شدند.» علوی گفت: «این نقش را می‌توانم به نوعی پختگی بهرنگ فیلم دربند بدانم.»

تیموریان نیز اشاره کرد: «یکی از رسالت‌های بخش فرهنگی این است که جلوی توهین‌ها و انگ‌ها و قضاوت‌هایی که در فضای مجازی رخ می‌دهد را بگیریم. باید بگویم حسین نمازی در تک‌تک پلان‌ها حاضر بودند و اخلاق حرفه‌ای من هم به این گونه نیست که جایی که قراداد امضا کردم را ترک کنم. فکر می‌کنم افزایش آگاهی نجات‌بخش جهل باشد.» سلامی درباره فیلمبرداری شادروان افزود: «من دوست داشتم فیلمبرداری این فیلم رئال باشد و سعی کردم در نورپردازی رئالیته فضا را حفظ کنم.»

مهراد با تاکید بر اینکه فیلمنامه جدی است، گفت: «این فیلم به هیچ عنوان لوده نیست و با همچین عواملی لودگی جایی در این اثر سینمایی ندارد.» بهزاد عبدی درباره موسیقی متن کار توضیح داد: «تم اصلی موسیقی این اثر کولی‌وار است و از کولی‌های اشکنازی و کولی‌های خودمان همراه با ساز قیچک است. علی‌رغم این که فضایی طرب‌انگیز می‌بینیم اما در پس پرده فضایی غم‌زده وجود دارد و من می‌خواستم به فضای فیلم متعهد باشم.»

عماد خدابخش، که تدوین این فیلم را برعهده داشت هم چنین توضیح داد: «بعد از فیلم آپاندیس این دومین همکاری من با حسین نمازی است. سادگی و روان‌بودن فیلم نتیجه شخصیت خود حسین نمازی است و تلاش ما این بود که کار فنی در اثر به چشم نیاید.»



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما