همهی آنچه باید دربارهی League of Legends: Wild Rift بدانید
سالهای زیادی است که بازی «لیگ آو لجندز» (League of Legends) در میان پرطرفدارترین و محبوبترین بازیهای ویدیویی جای داشته است و توانسته حضوری فوقالعاده در رویدادهای ورزشهای الکترونیک (Esport) داشته باشد یا حتی گاهی در صدر پرطرفدارترین پخش زندههای توییچ قرار گیرد. اقبال این بازی بهقدری زیاد بوده است که حدود ۸ میلیون نفر بهصورت روزانه به تجربهی لیگ آو لجندز میپردازند. با این حال، دعوت بازیکنان جدید به سمت این بازی دشواریهای خاص خودش را دارد و طبیعی است که آنها برای مقابله با بازیکنان حرفهایتر باید چالشهای بیشتری را تحمل کنند و نکات فنی و تکنیکی خاصی را یاد بگیرند. بازی موبایلی جدید League of Legends: Wild Rift شاید بتواند فرصت جدیدی برای آشنایی افراد جدید با این مجموعه باشد. در ادامه به بعضی از جزئیات این اثر پرداختهایم.
شرکت Riot Games برای برطرف کردن این مشکل و همچنین گسترش جهان مجموعه بازیهای لیگ آو لجندز به سراغ یک بازی موبایلی جدید به نام League of Legends: Wild Rift رفته که هماکنون برای سیستمعاملهای iOS و اندروید عرضه شده است. شرکت سازندهی بازی اعلام کرده که قصد دارد این بازی را روی کنسولها هم بیاورد اما از آنجایی که بهینهسازی اثر برای کنسولها به زمان بیشتری نیاز دارد، مشخص نیست که این اتفاق در چه زمانی رخ خواهد داد.
همچنین قرار است که Wild Rift به یک بازی در ورزشهای الکترونیک (ایاسپورت) موبایل تبدیل شود. این کار با تورنمنتهای بازی در جنوب شرقی آسیا و همچنین قارهی اروپا شروع خواهد شد. Riot Games اعلام کرده که تا پایان سال اطلاعات بیشتری را دربارهی این موضوع با طرفداران به اشتراک خواهد گذاشت. طبق آماری که Sensor Tower منتشر کرده است و به روز عرضهی بازی مربوط میشود، League of Legends: Wild Rift حدود ۲۲ میلیون بار در کشورهایی که در حال حاضر بازی در آن به انتشار رسیده، دانلود شده است و بازیکنان بیش از ۲۹ میلیون دلار در آن خرج کردهاند.
همانطور که انتظار میرفت، این بازی برای سازگار شدن با گوشیهای همراه دوباره طراحی و ساخته شده است تا تجربهای مناسب را در این گوشیها به همراه داشته باشد. سازندگان بازی سعی داشتهاند که تعادلی ایجاد کنند تا بازی هم برای بازیکنان حرفهای و هم تازهواردان جذاب باشد.
بخشهای کلیدی League of Legends: Wild Rift همچنان برای بازیکنان حرفهای لیگ آو لجندز قابلشناسایی و آشنا خواهد بود. هدف اصلی همچنان نابود کردن موجهای گروه دشمنان است و طرفداران مانند گذشته قهرمانان آشنایی را در بازی خواهند دید؛ قهرمانانی که با آنها در لیگ آو لجندز خاطرههای زیادی دارند. با وجود اینکه در نسخهی موبایلی همچنان بخشها و مراحل مختلف بازی وجود خواهند داشت، اما برای سازگاری بیشتر برای موبایل کوتاهتر شدهاند.
در این بازی هم چندین حالت دیده خواهد شد. همانند نسخهی کلاسیک، League of Legends: Wild Rift هم شامل حالت عادی و نرمالی خواهد بود که در آن گروههای پنجنفره با استراتژیهای متفاوت در مقابل هم صفآرایی میکنند تا طرف مقابل و همچنین پایگاه مخالف را نابود و تصرف کنند. حالت رتبهبندی شده هم وجود خواهد داشت که در آن یک نفر در برابر دیگران ایستادگی میکند. یک حالت بازیکن در مقابل بازیکن و البته یک بخش آموزشی هم در بازی گنجانده شده است. علاوه بر اینها، حالت جدیدی با نام All Random, All Mid (یا بهصورت مخفف ARAM) که به استراتژی کمتری نیاز دارد، برای بهروزرسانی بعدی بازی در نظر گرفته شده است.
با وجود این ساختار مشابه، تفاوتهای زیادی هم در بازی League of Legends: Wild Rift صورت گرفته است. در نسخهی کلاسیک روی کامپیوتر، قدرت نهایی Ashe یک تیر بلوری سحر کننده است که دشمن را گیج میکند و به او آسیب میرساند و این تیر بهصورت مستقیم در مسیری پرتاب میشود که بازیکن آن را هدف گرفته باشد. با این حال، روی موبایل این تیر را میتوان بعد از شلیک کردن هم هدایت کرد تا شانس برخورد آن به اهداف بیشتر شود. همچنین نقشه بازی روی گوشیها کوچکتر و برای مسیریابی و حرکت هم سادهتر است. بازیکنان میتوانند بیلد آیتمهای خود را در صفحهی تعیین قهرمان انتخاب کنند. این کار برای ساده کردن بازی انجام شده است. طبیعی است که تمامی دستورات گیمپلی بهجای کیبورد و ماوس برای صفحههای لمسی موبایل دوباره طراحی شده است.
برایان فینی، کارگردان بازی، دربارهی این بازی میگوید: «فکر کردن به چیزهایی که در این مرحله تغییر نکرده است، احتمالا راحتتر است. رویکرد کلی ما این بوده که یک تجربه معتبر و قابلاعتماد از لیگ آو لجندز روی پلتفرمهای جدید خلق کنیم و میدانستیم که برای این کار باید تغییرات و بهینهسازیهایی را برای قهرمانان و کنترل بازی انجام دهیم.»
مهارتهای غیرفعال و مجهول (Passive skills) روی کامپیوتر به دکمهی خاصی نیاز نداشت اما این قضیه اگر قرار بود در گوشیهای همراه بدون تغییر منتقل شود، مشکلساز میشد. به همین خاطر Riot یک المان فعال به این مهارتها اضافه کرده تا با این نسخه سازگاری بهتری پیدا کند.
با توجه به اینها، همچنان سازندگان بازی قصد نداشتهاند که Wild Rift کاملا متفاوت و یادگیری آن مثل یادگیری یک بازی جدید باشد. برایان فینی در صحبتهای خود میگوید:
ما نمیخواهیم وقتی بازیکنان بین نسخهی اصلی روی کامپیوتر و Wild Rift تعویض میکنند، مجبور شوند دوباره قوانین بازی و نحوهی یادگیری بازی با قهرمانان مختلف را از نو فرا بگیرند. نمیخواهیم که آنها با خود فکر کنند: «صبر کنید، این ورژن از Darius چگونه کار میکرد؟» برای اجتناب از این موضوع سعی کردهایم تا این دو بازی کاملا از همدیگر جدا نباشند.
سازندگان این اثر وعده دادهاند که قهرمانان بیشتری از لیگ آو لجندز در آینده به نسخهی موبایلی اضافه خواهند شد. بر اساس همین وعدهها، Galio در روز ۱ آوریل به بازی اضافه شد و قرار است Rammus مدتی دیگر در تاریخ ۲۲ آوریل به بازی افزوده شود. همچنین اضافه شدن Renekton به بازی هم برای تاریخ ۱۲ مه در نظر گرفته شده است.
همچون نسخهی کامپیوتر، League of Legends: Wild Rift دارای بتلپس (Battle Pass) و البته محتوای قابلخرید در بازی خواهد بود که دسترسی به آنها از طریق پول واقعی امکانپذیر است. قیمت بتلپس به میزان بازی ۶ دلار تعیین شده است.
برای نسخهی موبایلی این بازی یک قابلیت جدید هم معرفی شده است. این قابلیت نامش از اسباببازیهای مصنوعی یا آیتمهای تزئینی غیرضروری گرفته شده است. قابلیت اشارهشده، به شما اجازه میدهد که بهجای صدا زدن حریفان خود، آیتمهای کوچکی را بهسوی آنها پرتاب کنید. این از آزمایشها و تجربههای Riot به دست آمده و آنها چنین تصمیمی را برای معرفی راههای بهتر و کمتر مخرب برای ارتباط میان بازیکنان اتخاذ کردهاند. این چیزهای پرت کردنی میتواند یکتکه پیتزا یا یک سنگقبر کوچک باشد که در نقشهی بازی پرتاب و رها میشود و همانگونه که در توصیف این ویژگی گفتیم، بهجز هدف گفتهشده هدف دیگری در بازی نخواهند داشت. این آیتمها هم از طریق پول واقعی از طریق فروشگاه بازی قابل خریداری خواهند بود و هم بهعنوان پاداش رایگان در ازای بازی کردن به شما داده خواهند شد.
نسخهی موبایلی لیگ آو لجندز روی آیفون ۶ پلاس یا مدلهای جدیدتر و گوشیهای اندرویدی که حداقل پردازندهی ۱٫۵ گیگاهرتزی داشته باشند، اجرا میشود. سازندگان اعلام کردهاند که بازی League of Legends: Wild Rift ممکن است از بعضی از کنترلرها پشتیبانی کند اما بازی برای پشتیبانی از کنترلرها بهینهسازی و طراحی نشده است. البته، باید بگوییم که این اثر همچنان در فازهای آزمایشی بتای خود به سر میبرد. آنها دراینباره بیان کردهاند: «ما هنوز در مرحله و موقعیتی نیستیم که بتوانیم بگوییم این بازی (نهایی) است یا حتی وعدهای از چیزی است که قرار است Wild Rift در نهایت به آن برسد. این میتواند در ادامه گوناگون و کاملتر باشد.»
بازی League of Legends: Wild Rift هنوز در کشورهای چین یا هند که بازارهای بزرگ و مهمی برای Riot هستند، عرضه نشده است اما آنها اعلام کردهاند که برنامه دارند که بازی را در این کشورها هم منتشر کنند. آمریکا یکی از مناطقی بود که پس از اروپا و جنوب شرقی آسیا به این بازی دسترسی پیدا کرده است. با این حال، این بازی در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ عرضه شود اما طبق معمول ویروس کووید ۱۹ باعث شد تا این اثر چند روز پیش به عرضهی جهانی خود دست پیدا کند.
لندون مکداول، مدیر بخش فنی شرکت Riot، در راستای عرضه اثر در آمریکا اشاره میکند که عرضهی گسترده جهانی چالشهایی را با خود به همراه دارد. راهاندازی سرورها در تمام جهان سرعت گسترش منابع را کمتر میکند و همین موضوع کار را برای رسیدن به کیفیت بالا دشوارتر میکند. او همچنین توضیح میدهد که جنوب شرقی آسیا تمرکز اولیه آنها بوده است چرا که از نظر فنی بیشترین پیچیدگی را داشته و به آنها در گسترش سرورها در مناطق دیگر و شناسایی و دستوپنجه نرم کردن با مشکلات کمک کرده است.
با همهی اینها، بازی League of Legends: Wild Rift تنها تلاش شرکت Riot برای گسترش جهان بازی و مجموعهی طرفداران عظیمش نبوده است. علاوه بر این بازی موبایلی، آنها سال گذشته یک بازی کارتی با نام Legends of Runeterra در جهان لیگ آو لجندز عرضه کردند. همچنین آنها ساخت و عرضهی یک بازی چندنفرهی عظیم آنلاین نقشآفرینی را هم در نظر گرفتهاند تا به این ترتیب بتوانند جهانی کامل و گسترده از لیگ آو لجندز خلق کنند.
باید منتظر ماند و کمی به بازی League of Legends: Wild Rift فرصت داد تا ببینیم که سرنوشت ماجراجویی جدید Riot در جهان بازیهای لیگ آو لجندز و در یک پلتفرم تازه و پرطرفدار چگونه خواهد شد و آیا خواهد توانست موفقیتهای عظیم این مجموعه را افزایش دهد و در ورزشهای الکترونیک موبایلی هم خودنمایی کند؟
منبع: The Washington Post