همهی آنچه از ویچر ۴ میدانیم
جدیدترین نسخه از موفقترین سری سیدی پراجکت رد (CD Projekt RED) یعنی ویچر (The Witcher)، در فاز توسعهی کامل قرار دارد و این استودیو به مرور اطلاعات بیشتری از نقشآفرینی جهان باز و جدید خود رونمایی میکند و اخیرا نیز یک تریلر سینماتیک جذاب از آن در مراسم گیماواردز به نمایش گذاشته است. این بازی قرار است تا اولین قسمت از یک حماسهی جدید ویچر باشد که حول محور سیری (Ciri) میچرخد، شخصیتی که سفرش را به عنوان یک شکارچی هیولا آغاز میکند.
تریلر سینمایی زیبا و جذاب ساخته شده با آنریل انجین ۵ (Unreal Engine 5) حال و هوای دنیایی را به تصویر کشید که سیدی پراجکت رد در تلاش است در بازی جدید ویچر خلق کند؛ حماسهای که آیندهای بدون گرالت (Geralt) را برای این سری رقم میزند. این استودیو قصد دارد تا «بلندپروازانهترین بازی جهان باز ویچر تاکنون» را ارائه دهد. با اینکه فعلا اطلاعات زیادی از بازی منتشر نشده اما با نگاهی به تریلر و جزئیات و مصاحبههای سازندگان در سالهای اخیر، میتوان به جزئیات خوبی از ویچر ۴ دست پیدا کرد. در هر صورت آنچه در ادامه خواهید خواند، آخرین اخبار درباره ویچر ۴ است.
داستان
سیدی پراجکت رد هنوز تمام جزئیات داستان ویچر ۴ را فاش نکرده است، اما چارچوب کلی این ماجراجویی جدید مشخص شده است. در این بازی نقشآفرینی تکنفره و دنیای باز، شما کنترل سیری را به دست میگیرید، آنهم در ابتدای مسیر شکار هیولاهایش، زمانی که او تازه سفر خود را در مسیر ویچر بودن آغاز میکند. در نتیجه در داستان ویچر ۴ شاهد رشد سیری که حالا یک صداپیشهی جدید نیز دریافت کرده، در نقش یک ویچر هستیم. سباستین کالمبا (Sebastian Kalemba)، کارگردان بازی، میگوید:
ما یک حماسه جدید از ویچر را این بار با سیری در مرکز داستان آغاز میکنیم. مدتها بود که میدانستیم میخواهیم سیری قهرمان ویچر ۴ باشد؛ این تصمیم برای ما طبیعی به نظر میرسید و معتقدیم که سیری شایسته این نقش است. در این بازی، میخواهیم بررسی کنیم که تبدیل شدن به یک ویچر واقعی چه معنایی دارد و این کار را با دنبال کردن مسیر سیری انجام خواهیم داد.
تهیهکننده اجرایی، مالگورزاتا میتراگا (Malgorzata Mitrega) نیز توضیح داده که متمایز بودن سیری از گرالت فرصتهای تازهای برای روایت داستان فراهم میکند. او گفت:
سیری شخصیتی کنجکاو و اجتماعی است که به دنبال ارتباط و درک دیگران است. این ویژگیها زمینههای جدیدی را در روایت داستان باز میکند، جایی که روابط و احساسات به اندازهی مبارزه برای بقا اهمیت دارند.
تمام این خصوصیات را میتوان در اولین تریلر بازی دید. در این تریلر، سیری در نزدیکی روستای استرومفورد، در حال انجام یک ماموریت ویچری است. او نه تنها با نوعی شیطانی باستانی در سایهها میجنگد، بلکه با نوعی از شر انسانی نیز روبهرو میشود، جایی که دخالت او در آیینهای قدیمی پیامدهای فاجعهباری به دنبال دارد.
استودیو سیدی پراجکت رد نیز تمایل دارد تفاوتهای بین گرالت و دخترخواندهاش سیری را برجسته کند. توماش مارچوکا (Tomasz Marchewka)، کارگردان روایت استودیو، گفته است:
از یک طرف، سیری از نظر حفظ ارزشهای گرالت، شرافتمندی، شجاعت و عادل بودن بسیار شبیه به پدرخواندهاش است اما او جنبهای دارد که کمتر کاوش شده یعنی بخش تاریک، سرکش و خشن شخصیت او. سیری از نظر شخصیتی برای طرفداران تا حدی آشنا است اما همزمان جدید نیز است و میتوان گفت که یک قهرمان فوقالعاده است.
این وسط حضور کوتاه یک مدالیون Lynx در تریلر نشاندهنده احتمال وجود مدرسه جدید ویچر به نام Lynx است که ظاهرا توسط سیری بنیانگذاری شده است. این تغییر بزرگی از مدارس سنتی ویچرها به شمار میرود و نشاندهنده روش جدیدی در شکار هیولاها است. برخلاف مدارس موجود که هرکدام روشها و فلسفههای آموزشی خاص خود را دارند، مدرسه Lynx تجربهها و دیدگاههای شخصی سیری را منعکس میکند.
گرالت کجاست؟
با وجود پایانهای مختلف ویچر ۳، حال که میدانیم سیری راه یک ویچر را پیش گرفته است، بهتر میتوان تصور کرد که پایان اصلی این سهگانه چه بوده است. در ویچر ۳ سه سناریوی اصلی پایان شامل این بود که سیری یک ویچر شود، شهبانو یا مپراتریس شود یا بمیرد. میدانیم که گزینه سوم دیگر مطرح نیست بنابراین با جهانی روبهرو هستیم که گرالت همچنان در کانتیننت فعال است به خصوص که صداپیشهی او و خود سیدی پراجکت نیز این موضوع را تایید کرده، اما روزهای شکار او به پایان رسیدهاند زیرا او مسنتر شده است. برخی از پایانهای ویچر ۳ نیز شامل بازنشستگی گرالت در کوویر (Kovir) با تریس (Triss) یا فرار با ینیفر (Yennefer) بودند. بنابراین، شاید چهرههای قدیمی و دوستانهای را نیز ببینیم.
انتخابها و عواقب
فیلیپ وبر (Philipp Weber)، نویسنده بازی، درباره گسترش مفهوم دنیای تاریکتر آن میگوید:
دنیای ویچر ۴ مکانی است پر از ابهامات اخلاقی و داستانهایی که در اینجا تعریف میکنیم به ندرت پاسخها و نتایج مستقیم و سادهای از خوبی و بدی ارائه میدهند. انتخابهایتان را انجام دهید و با پیامدهای آن زندگی کنید. داستان سیری نبردی است علیه سرنوشت؛ این نبرد هزینهای دارد که نهایتاً یا توسط سیری یا کسانی که برای او عزیز هستند، باید پرداخت شود. اقدامات شما در دنیای باز بازی، افرادی که اجازه میدهید به شما نزدیک شوند و غیره، همه میتوانند مسیر سیری را تحت تأثیر قرار دهند و تعیین کنند که او تبدیل به چه کسی خواهد شد.
گیمپلی
تجربهی گیمپلی ویچر ۴ طبیعتا شباهتهایی به ویچر ۳ دارد، اما شکی نداشته باشید که سیدی پراجکت عناصر جدید زیادی را به آن اضافه خواهد کرد که برخی از آنها را از همان تریلر سینماتیک اولیه میتوان مشاهده کرد. در حالی که بار دیگر به کانتیننت باز خواهید گشت، اما به نظر میرسد که این بار با دنیایی تاریکتر و خشنتر در سبک فانتزی روبرو خواهید شد. این بار سیری (Ciri) شخصیت اصلی خواهد بود که تلاش میکند مسیر ویچر را دنبال کند، در حالی که دنیای قدیمی اطراف او در حال فروپاشی است. ویچر ۴ یک بازی نقشآفرینی تکنفره در جهانی باز خواهد بود که به بازیکن امکان انتخابهای بیشتری میدهد و شما باید با پیامدهای انتخابهایتان زندگی کنید.
مبارزات
سیری شخصیتی متفاوت از گرالت (Geralt) است. بخشی از مبارزهی او در این ماجراجویی جدید، نه فقط مقابله با کابوسهای کهن، بلکه مواجهه با شرارتی است که در میان انسانها برای بقا وجود دارد. با این حال، در مرکز داستان همچنان ویچر قرار دارد؛ یک جنگجوی جهشیافته که در مبارزه و کیمیاگری مهارت دارد و هیولاهایی را که مردم را تهدید میکنند، به قیمت معینی از بین میبرد. اما این بار شما میتوانید با مهارتهای جدید مبارزه کنید و این مهارتها با توانایی سیری در استفادهی ماهرانه از جادو تقویت شدهاند.
سیری هنوز یک ویچر با تجربه نیست و در آغاز مسیر خود قرار دارد. این موضوع در نبردهای بازی نیز منعکس میشود، جایی که سیری ممکن است در شروع درگیریها برتری زیادی نداشته باشد، اما همیشه توانایی بدست آوردن برتری با حمله در لحظهی مناسب را دارد. اگر به اولین تریلر ویچر ۴ نگاه کنید، به ویژه در نحوه استفاده شخصیت از جادو، متوجه این ویژگی خواهید شد. ینفر (Yennefer) به سیری اصول جادو را آموخته است و تریلر به این نکته اشاره دارد. در این تریلر میبینید که سیری تواناییهای خود را به طور یکپارچه در مبارزات استفاده میکند و این به او گزینهها و آسیبپذیریهای بیشتری میدهد. سیدی پراجکت رد میگوید که این ویژگیها در قلب تجربهی مبارزات ویچر ۴ خواهد بود.
مورد دیگر، خون کهن سیری است. ویچر ۳ نشان داد که این قدرتها چگونه هستند. سیری میتواند بدون مانع در فضا و زمان سفر کند، فاصلههای کوتاه را طی کرده و به راحتی تلهپورت کند. متأسفانه این قابلیت در تریلر دیده نمیشود، اما با توجه به این که یکی از جنبههای اصلی داستان او در ویچر ۳ این بود که او به دلیل قدرتهایش تحت تعقیب قرار داشت، بعید است سیدی پراجکت رد این ویژگی را بدون دلیل داستانی حذف کند.
همچنین طبق کتابها او نمیتواند معجون بنوشد، زیرا او از The Trial of the Grasses، آیین خطرناکی که پسران را به شکارچیان هیولا تبدیل میکند، عبور نکرده است. اگرچه هنوز مشخص نیست سیدی پراجکت رد چگونه به سیری اجازه داده که به عنوان یک زن بالغ این جهشها را دریافت کند، اما او اکنون قادر است از یکی از هیجانانگیزترین تواناییهای ویچر بهرهمند شود. این همچنین درهای جدیدی برای تغییرات احتمالی در درخت جهشها باز میکند.
جهان باز
همانطور که ابتدای مقاله گفته شد، سیدی پراجکت رد باور دارد که این بازی بلندپروازانهترین بازی جهان باز ویچر تا به امروز خواهد بود. طبیعتا با یک شخصیت جدید، دنیای جدیدی برای کشف وجود دارد و این استودیو قبلاً به دنیایی با عناصر تاریکتر اشاره کرده است. بنابراین باید انتظار داشته باشید که «ویچر ۴» دنیایی ارائه دهد که خطرناکتر و غیرقابلپیشبینیتر از دنیای گرالت باشد. طبق توضیحات سازندگان، «در این دنیا، نظم و حکومت قدیمی در حال فروپاشی است و نیروهای تاریک فرصتی برای برخاستن پیدا میکنند. در این دنیا، بقا تنها به مهارتهای شما در نبرد بستگی ندارد، بلکه به روابطی که با دیگران برقرار میکنید نیز وابسته است، چه به نفع شما باشند و چه به ضرر شما!»
زنجیر آتشین
یکی از موارد قابل توجه در تریلر ویچر ۴، نبود کراسبویی است که سلاح اصلی گرالت در مبارزات دوربرد در بازیهای قبلی بود. با این حال، در پایان مبارزه، زنجیری دور بازوی چپ سیری دیده میشود که او از آن برای مهار یک هیولای غولپیکر استفاده میکند و سپس آن را با آتش تقویت میکند. این میتواند یک ابزار جدید در گیمپلی باشد و تنوع بیشتری به مبارزات ببخشد
موتور بازیسازی جدید
سیدی پراجکت رد از موتور گرافیکی آنریل انجین ۵ (Unreal Engine 5) برای توسعه ویچر ۴ استفاده میکند. این استودیو در سال ۲۰۲۲ درباره تصمیم خود برای کنار گذاشتن موتور گرافیکی رد انجین (REDengine) که برای ویچر ۳ و سایبرپانک ۲۰۷۷ استفاده شده بود صحبت کرده بود اما تریلر منتشر شده اولین فرصت ما برای دیدن دیدگاه جدید این سری در عمل بود. سیدی پراجکت رد اعلام کرده که دلیل این تغییر اول از همه امکان کار روی پروژههای متعدد به صورت همزمان بوده که با آنریل انجین ۵ راحتتر قابل دستیابی است. از سوی دیگر گفته شده که سیدی پراجکت میخواهد از همکاری نزدیک با شرکت اپیک گیمز و استفاده از فناوری آنها بیشتر بهرهمند شود و بیشتر روی مسائل بازیسازی متمرکز باشد تا موارد فنی.
به هر حال تریلر سینماتیک بازی که خیرهکننده است. اگرچه باید توجه داشت که این تریلر از پیش رندر شده و ربطی به گیمپلی ندارد. با این حال میتواند نگاهی هرچند جزئی از محصول نهایی را ارائه دهد. البته استودیوی سازنده تأیید کرده است که تریلر اولیه از داراییها و مدلهای خود بازی استفاده میکند و چشماندازی را که هدف آنها است، به تصویر میکشد. همچنین توسعهدهندگان در سیدی پراجکت رد، با درس گرفتن از تجربه تلخ عرضه سایبرپانک ۲۰۷۷، از همان مراحل اولیه پروژه جدیدشان تلاش زیادی میکنند تا این بازی را به خوبی آزمایش کنند و به نظر میرسد که از همان ابتدا تست نسخههای اولیه و بررسیهای داخلی را روی کنسولهای مختلف انجام میدهند. این بدان معناست که ویچر ۴ از همین حالا روی کنسولها آزمایش میشود تا زمانی که روز عرضه فرا برسد، شانس بیشتری برای موفقیت و ارائه تجربهای بهتر داشته باشد.
پلتفرمها و زمان عرضه
هنوز تاریخ انتشار و پلتفرمهای مشخصی برای ویچر ۴ اعلام نشده و ممکن است سالها در انتظار اخبار جدید این بازی بمانیم. سیدی پراجکت رد نیز به کندی اطلاعات را منتشر میکند و معمولاً زمان زیادی صرف آمادهسازی بازیهای خود میکند. بعد از نمایش بازی در مراسم گیم اواردز ۲۰۲۴، میتوان گفت تقریباً هیچ شانسی وجود ندارد که این بازی در سال ۲۰۲۵ عرضه شود و حتی سال ۲۰۲۶ نیز بعید به نظر میرسد، چرا که این پروژه تنها در اوایل امسال وارد «مرحلهی تولید کامل» شده است. با این حال به احتمال زیاد روی پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس و اس و کامپیوتر منتشر خواهد شد.