هرآنچه باید دربارهی سریال جدید «آواتار: آخرین بادافزار» بدانید
«آواتار: آخرین بادافزار» (Avatar: The Last Airbender) سریال لایواکشن مبتنی بر مجموعهی انیمیشنی است که در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ میلادی از شبکهی «نیکلودئون» (Nickelodeon) پخش میشد. این بازسازی تازه محصول نتفکلیس داستان آنگ، آواتاری را دنبال میکند که میخواهد بر قدرت آب تسلط پیدا کرده و از آن برای مقابله با ملت آتش بهره ببرد.
البته اگر پیش از این با دنیای این مجموعه آشنا نباشید شاید بپرسید «آواتار» دقیقا به چه کسانی اشاره دارد. آنها را میتوانید به عنوان حافظان صلح در نظر بگیرید که شکاف بین قلمروی فیزیکی و متافیزیکی را پر میکنند. آواتارها مثل ابرقهرمانانی هستند که هماهنگی و هارمونی جهان به آنها بستگی دارد. آنها همچنین تنها کسانی هستند که میتوانند هر چهار عنصر آب، خاک، آتش و باد را به اختیار خود به «افزارش» (Bend) درآورند. حفظ صلح بین چهار ملت اصلی در دنیای آواتار به این افراد بستگی دارد.
نتفلیکس اولین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی بود که اعلام کرد میخواهد با اقتباس از داستان انیمیشن «آواتار: آخرین بادافزار» یک سریال لایواکشن بسازد که سازندگان اصلی مجموعه، یعنی مایکل دانته دی مارتینو و برایان کونیتزکو هم در ساخت آن نقش خواهند داشت. با این وجود، اختلافات این دو به خاطر آنچه تفاوتهای سبک هنری خوانده شد، به جدایی دی مارتینو و کونیتزکو از پروژه انجامید. برخی از طرفداران بر این باورند که این دو پیامهای پنهانی در نام شخصیتها و در گوشه و کنار داستان گنجاندهاند تا به قولی نارضایتی خود را نسبت به تغییرات ایجاد شده در محتوای اصلی نشان دهند. یکی دیگر از نکاتی که در میان خطوط پنهان شده است در موسیقی آن وجود دارد. آهنگساز سریال، جرمی زاکرمن، کوشید تا ارجاعاتی از موسیقی متن سریال اصلی در آهنگهای این بازسازی نیز قرار دهد. فرایند تولید سریال لایواکشن «آواتار: آخرین بادافزار» به طور رسمی از نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی در ونکوور کانادا کلید خورد و فیلمبرداری آن در ژوئن ۲۰۲۲ به پایان رسید.
داستان سریال «آواتار: آخرین بادافزار» چیست؟
داستان «آواتار: آخرین بادافزار» در دنیایی میگذرد که ساکنانش به چهار ملت مختلف تقسیم میشوند: قبایل آب، پادشاهی خاک، کشور آتش و کوچنشینان باد. ملت آتش که میخواهد مرزهای خود را توسعه دهد، رویکردی تهاجمی نسبت به سایر ملل پیشه کرده و حدود یک قرن است که شعلهی جنگ را به دامن این ملتها انداخته و میخواهد در آخر بر کل جهان تسلط پیدا کند. پس از سالها زندگی زیر سایهی تهدید ترسناک پادشاه اوزای (دنیل دای کیم)، سایر جوامع جرئت دست از پا دراز کردن ندارند و به خاطر حملات مرگبار برادر اوزای، ایروه (پل سون هیونگ لی)، ملت خاک همیشه در حالت آمادهباش قرار گرفتهاند. اما مهمترین دلیلی که باعث شده هیچکس جسارت به چالش کشیدن اوزای را نداشته باشد، به این بازمیگردد که همه به یاد دارند چگونه کشور آتش با ملت باد وارد جنگ شد و تقریبا تمام آنها را از بین برد.
شخصیت اصلی داستان، آنگ (گوردون کورمیر)، یک بادافزار دوازده ساله است که متوجه میشود به عنوان آواتار تنها کسی است که توانایی تسلط بر هر چهار عنصر آب، خاک، آتش و باد را دارد و میخواهد از این توانایی برای برقراری صلح جهانی استفاده کند. او از یک خواب صدساله بلند میشود و میبیند جهان در طول یک قرن غیبت او بسیار عوض شده است. آنگ به سرعت پی میبرد که باید پیش از هر چیز بر قدرتهای خود مسلط شود تا بتواند کشور آتش را شکست دهد. همراهان او در این مسیر کاتارا (گیاوندیو تاربل)، سوکا (ایان اوسلی) و یک شاهزادهی تبعیدی به نام زوکو (دالاس لیو) از ملت آتش هستند که به آنگ کمک میکنند تا پا به ماجراجویی خطیری بگذارد و دنیا را از سلطهی ملت آتش بر آن نجات دهد.
کاتارا و سوکا از قبایل آب میآیند که آنگ را زیر پر و بال خود میگیرند. کاتارا به ویژه در استفاده و افزارش قدرت آب مهارت دارد و از قبیلهی جنوبی آب است که آنگ را در یک کوه یخ پیدا میکند و با قلب دلسوزی که دارد به زودی به مربی و دوست آنگ تبدیل میشود. سوکا به عنوان برادر کاتارا و کسی که توانایی افزارش ندارد، یک استراتژیست عالی است که از نظر هوش و ذکاوت خود به کار آنگ میآید. وضعیت شاهزاده زوکو اما متفاوت است؛ او از ملت آتش میآید و در آغاز کار دشمن آنگ است و میخواهد با گرفتن آواتار، شرافت خود را در برابر ملت آتش بازپسبگیرد. داستان به خوبی به کشمکشهای درونی زوکو میپردازد که مدام بین همراهی آنگ یا دستگیری او در تلاطم است. همانطور که داستان جلو میرود، زوکو دستخوش دگرگونیهای قابل توجهی میشود که او را از یک دشمن سرسخت، به متحدی وفادار برای آنگ بدل میکند.
البته هر داستان خوبی به یک شخصیت شرور نیاز دارد و بزرگترین آدم بدی که در مقابل آنگ قرار گرفته پادشاه آتش اوزای است. این فرمانروای ظالم که رهبری ملت آتش را برعهده دارد به دنبال تسلط بر عالم و آدم است و با شهوت قدرت و استراتژیهای حیلهگرانهاش نمیتوان به راحتی از سد او عبور کرد.
سازندگان سریال چه کسانی هستند؟
پس از جدا شدن سازندگان اصلی از این پروژه، آلبرت کیم به عنوان سازندهی اصلی جای آنها را گرفت. مایکل گوی، روزان لیانگ و جت ویلکینسون از جمله کارگردانانی هستند که روی مجموعه کار کردهاند. بانی بنویک و دن لین تهیهکنندگان سریال، و مایکل بالفرای نیز تصویربردار آن بودهاند.
چه بازیگرانی در سریال «آواتار: آخرین بادافزار» حضور دارند؟
گوردون کورمیر، دالاس لیو، گیاوندیو، ایان اوسلی، پل سون هیونگ لی، الیزابت یو و دنیل دای کیم مهمترین بازیگرانی هستند که در این سریال حضور دارند. از بازیگران فرعی نیز به میتوان به کسانی چون ماریا ژانگ، کن لئونگ، لیم کی سیو، امبر میدتاندر و جیمز سی اشاره کرد. این سریال برای انتخاب بازیگران آدیشنهای خود را به روی گسترهی بزرگی از هنرمندان در سراسر جهان گشود تا بتواند از بازیگرانی با پیشینههای مختلف در سریال بهره ببرد.
این سریال چند قسمت دارد؟
سریال «آواتار: آخرین بادافزار» هشت قسمت دارد که هر یک به طور میانگین ۵۳ قسمت طول میکشد؛ به جز قسمت اول که کمی از یک ساعت طولانیتر است. همهی اپیزودهای سریال در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۲۴ میلادی (سوم اسفند) روی پلتفرم پخش آنلاین نتفلیکس قرار گرفتند که نام هر اپیزود به ترتیب از این قرار است: آنگ، جنگجویان، اوماشو، در تاریکی، شهر اشباح، نقابها، شمال، افسانهها.
نتفلیکس تاکنون به طور رسمی اعلام نکرده که آیا این سریال فصل دومی خواهد داشت یا خیر. تمدید سریال «آواتار: آخرین بادافزار» برای فصل دوم احتمالا به استقبال بینندگان از این مجموعه و نمرات آن بستگی خواهد داشت؛ اما سازندگان سریال تمایل خود را برای ادامهی داستان در فصلی دیگر اعلام کردهاند که با توجه به سروصدای زیادی که این مجموعهی تازه در میان طرفداران به راه انداخته، بازگشت آن برای فصلی دیگر بعید به نظر نمیرسد.
آیا «آواتار: آخرین بادافزار» با سریال انیمیشنی آن تفاوت دارد؟
بله. به هر حال، نسخهی نتفلیکس تنها هشت قسمت دارد که نسبت به تنها ۲۰ قسمت فصل اول انیمیشن بسیار کوتاه شده است. حالا که ذکر انیمیشن به میان آمد نمیتوان از یکی از بهترین جنبههای آن چشمپوشی کرد که آن شیوهی شروع داستان بود. «آواتار: آخرین بادافزار» اصلی بیننده را وسط اکشن ماجرا میاندازد و با پیشروی در داستان، با استفاده از فلشبکها پسزمینهی شخصیتها و وقایع را روایت میکند؛ اما سریال نتفلیکس با رویکرد ملایمتر خود، از وقایع منتهی به خواب یک قرنی آنگ و چگونگی ملاقات او با کاتارا و سوکا داستان خود را آغاز میکند. البته به طور کلی ماجرای این مجموعه مطابق با فصل اول انیمیشن است و سفر آنگ برای مهارت پیدا کردن در قدرت آب را نشان میدهد. کاراکترها هم اغلب به نسخهی اصلیاشان در انیمیشن وفادار هستند؛ اما این مجموعه در پیشینهی شخصیتها عمیق میشود و در مقایسه با نسخهی اصلی، رویکرد جدیتر و تیرهتری دارد. این لحن تیره و تار را میتوان در روابط شخصیتها، مثل مواجههی آنگ با بومی دید که نسبت به نسخهی انیمیشن یک چرخش شخصیتی بزرگ پیدا کرده است.
بزرگترین تغییری که «آواتار: آخرین بادافزار» نتفلیکس نسبت به نسخهی اصلی پیدا کرده است به شهر «اوماشو» (Omashu)، که ملت خاک در آن سکونت دارند، برمیگردد که در این لایواکشن دیگر به زمین بازی روایت تبدیل شده است؛ به عبارت دیگر، همهی ماجراهای مهم در این شهر اتفاق میافتند. سریال تازه، خطوط داستانی کسانی چون جت (سباستین آموروسو)، مکانیک خیانتکار (دنی پودی) را در اوماشو تعریف میکند و تونلهای مخفی زیر این شهر هم به سرعت به بیننده معرفی میشوند؛ درحالی که تازه در فصل دوم انیمیشن از وجود این تونلها خبردار شدیم. همچنین در مجموعهی اصلی این آنگ و کاتارا هستند که از تونلها عبور میکنند، نه کاتارا و سوکا که نشاندهندهی لحن روایی کاملا متفاوتی نسبت به نسخهی انیمیشن است.
واکنشها تاکنون به سریال «آواتار: آخرین بادافزار» چگونه بوده است؟
سریال «آواتار: آخرین بادافزار» کار خود را با امتیاز ۶۳ درصد در وبسایت «راتن تومیتوز» آغاز کرده و نمرهی آن در متاکریتیک ۶۲ از ۱۰۰ است. کاربران وبسایت IMDb نیز با دادن میانگین نمرهی ۷.۶ از ۱۰ به این سریال واکنشهای اغلب مثبتی به آن نشان دادهاند.
شکی در آن نیست که اقتباس یک مجموعهی محبوب انیمیشنی که خیلیها با آن خاطره دارند آن هم در قالبی تازه با چالشهای خاص خود همراه است. درست درآوردن تواناییهایی مثل افزارش در قالب CGI نیز مهارت و خودشذوقی ویژهای میطلبد. این البته یکی از نقاط قوت سریال است. جلوههای ویژهی عملی و بصری که برای نشان دادن افزارش و قدرتهای ویژهی کاراکترها به کار رفته تصویری دلپذیر ساخته و از کیفیت پایین CGI خبری نیست. این در کنار صحنه و لباسهای جذاب موجب شده دنیای رنگارنگ و پرجنب و جوش انیمیشن آواتار در قالب لایواکشن زنده شود که تضمینکنندهی یک تجربهی بصری دلنشین است؛ چیزی که مانند آن را در اقتباس سینمایی لایواکشن ام. نایت شیامالان از سریال اصلی ندیده بودیم. البته به جز جلوههای گرافیکی، تیم سازنده از جلوههای عملی و واقعی نیز برای صحنههایی از افزارش آتش و آب استفاده کردهاند تا حس واقعیتری را به تصویر بکشند. همچنین از حیوانات واقعی و نه حقههای گرافیکی برای آپا، مومو و حتی برخی از حیوانات ملت آتش استفاده شده که به آموزش و تمرینات خاص خودشان نیاز داشتهاند.
بسیاری از طرفداران از پایبندی سریال به محتوای اصلی داستان و جهانسازی آن استقبال کردند که جوهرهی آنچه «آواتار: آخرین بادافزار» باید باشد را دربرمیگیرد و درعین حال، چشمانداز تازهای برای آن ارائه میدهد که پتانسیل آن را دارد تا برای فصل دیگری تمدید شود.
از زمان اعلام برنامهی نتفلیکس برای ساخت اقتباس لایو از سریال «آواتار: آخرین بادافزار»، یکی از دغدغههای مهم طرفداران انتخاب بازیگر بود. دلیل آن هم به اقتباس قبلی از این مجموعه بازمیگردد که شامیالان در قالب یک فیلم سینمایی در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر کرد و شخصیتهای آن همه از دم سفیدشویی شده بودند؛ حال آنکه داستان آواتار در دنیایی شرقی با شخصیتهایی شرقی اتفاق میافتد. اگر هم نگاهی به لیست بازیگران سریال «آواتار: آخرین بادافزار» بیندازید، متوجه میشوید که تفاوت زیادی بین این گروه بازیگری و بسیاری از فیلمها و سریالهای لایواکشنی وجود دارد که در سالهای گذشته دیدهایم. در این سریال توجه زیادی به شخصیتها و قومیت آنها در نسخهی اصلی شده و از این نظر کاملا به انیمیشن وفادار است که توانسته توجهات مثبتی را به خود جلب بکند.
اما از مهمترین ایراداتی که بینندگان به سریال نتفلیکس گرفتهاند به لحن و آهنگ روایت بازمیگردد. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، هشت قسمت در هیچ متر و معیاری برای تعریف کردن داستان «آواتار: آخرین بادافزار» کفایت نمیکند. این موضوع به ویژه برای کسانی که انیمیشن اصلی را دیدهاند برجسته میشود؛ چراکه این حس را به بیننده القاء میکند که سریال مجبور بوده برای جمع کردن کل داستان در هشت قسمت از برخی نقاط مهم سرسری بگذرد و برخی جنبههای داستان نیز به خوبی ساخته و پرداخته نشده و به قولی جا نیفتادهاند. همچنین سریال مجبور شده بخش اعظمی از تعاملات آنگ با کاراکترهای فرعی و ماجراهای کوچک اما جذاب و صمیمی در دنیای آواتار را کنار بگذارد تا بتواند خط اصلی روایت را تمام کند. اگر به شخصیتها فضای بیشتری داده میشد، داستانهای فرعی سریال هم میتوانستند غنیتر باشند و قهرمانها هم جذابیت بیشتری پیدا میکردند. این میتوانست به نتفلیکس کمک کند که به جای یک «کابوی بیباپ» دیگر، یک «وان پیس» دیگر بسازد.
درست است که سریال «آواتار: آخرین بادافزار» تاحدود زیادی با هدف کسب رضایت طرفداران قدیمی این مجموعه ساخته شده است، اما بازسازی لایواکشن آن به گونهای است که برای تازهواردان نیز جذابیت خواهد داشت؛ به عبارت دیگر، لازم نیست انیمشین آن را دیده باشید تا بخواهید این سریال را شروع کنید، پس با خیال راحت به سراغ «آواتار: آخرین بادافزار» بروید. نکتهی جالب توجه پس از انتشار این سریال، صرف نظر از حدود وفاداری آن به انیمیشن اصلی، این است که به نظر میرسد بسیاری از بینندگان به خاطر قرار گرفتن این برنامه روی نتفکلیس، به تازگی با انیمیشن اصلی آشنا شدهاند و این موجی از مخاطبان تازه را به دنیای «آواتار: آخرین بادافزار» کشانده است. خبر خوب برای طرفداران و تازهواردان به دنیای این مجموعه اینکه قرار است داستان آنگ و دوستانش، سوکا، کاتارا و زوکو در قالب یک فیلم سینمایی انیمیشینی در تاریخ دهم اکتبر ۲۰۲۵ میلادی (۱۸ مهر ۱۴۰۴) منتشر شود که این شخصیتهای دوست داشتنی را در اوایل سی سالگیاشان به تصویر میکشد. طبق اخبار منتشر شده کارگردانی این فیلم بر عهدهی لورن مونتگومری، از تهیهکنندگان «افسانهی کورا» (The Legend of Korra) و از نقاشان «آواتار: آخرین بادافزار» اصلی، بوده و مایکل دی مارتینو و برایان کونیتزکو هم تهیهکنندگی آن را بر عهده خواهند داشت.
منبع: دیجیکالا مگ
سلام
توجه کردید قسمت اوماشو در مورد فرهنگ ایرانه؟ لباس هاشون، هنرشون بخصوص موسیقی متن این قسمت. حتی یه جا سر میز شام پادشاه چهارمضراب شور نواخته میشه
از نتفلیکس میخوام بعد از باز سازی انیمه داستان اون رو ادامه بده هرکی موافقه لایک بکنه
هیچی نمیتونه جای نسخه انیمشنش رو بگیره ،من با انمیشن آواتار زندگی کردم!کاش هیچوقت تموم نمیشد): فیلمش هم خوب بود ولی خیلی جای بهتر شدن داشت و اینکه بازیگر ها خیلی شاید نتونن انمیشن رو تو فیلم باز سازی بکنن به هر حال خدا کنه فصل های بعدیش رو هم نتفلیکس با قدرت بسازه و حتی بعد داستان رو ادامه بده
هم انیمش هم لایو اکشن خیلی خوبه و کسایی که میگین بده
باید گفت که انتظار نداشته باشید کپی انیمش باشه
بل اخره زمان زیادی میبره و هزینه زیاد و صرفا چون پولش خوبه میسازن
خود نتفلیکس فقط از صنعت لایو اکشن ۲ میلیارد دلار درامد داره
منم اگه بودم میساختم
لایو اکشن برای کسی که انیمه نگاه نمیکنه خوبه
از نظر من این سریال واقعا عالی و با کیفیت ساخته شده ،تنها عیبی که داشت این بود که بیشتر ماجراها تک وتوک از سریال کاسته شدن و مثل نسخه انیمیشن نیست اما باید حق داد که نمیشه سریال رو دقیقا مثل انیمیشن ساخت و هم زمان زیادی میبره و هم هزینه زیادی رو باید متقبل شن.
اما واقعا لذت بردم و اولین سریالی هست که باوجود اینکه با انیمیشن خودش تفاوت هایی داره اما از دیدن سریال خسته نشدم و لذت بردم.
حدود هشت سال هست منتظر ساخت این سریال بودم و واقعا از اینکه اقدام کردند تا این سریال رو بسازن خیلی خوشحالم.
من انیمهی این داستان رو دیدم و الان که دارم سریالش رو میبینم به نظرم خیلی بهتر از انیمه هست.