پردازنده‌های آرم هنوز تا آماده بودن برای گیمینگ فاصله‌ی زیادی دارند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
گیمینگ ARM

اگر شما اخبار تکنولوژی را در این مدت دنبال کرده باشید، قطعاً با پردازنده‌های معماری آرم (ARM) آشنایی دارید. نسل جدیدی از پردازنده‌ها که در ابتدا شرکت اپل از آن‌ها در کامپیوتر خود استفاده کرد و حال نوبت به دستگاه‌های ویندوزی رسیده است. پردازنده‌های با معماری آرم ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را بسیار بهینه و مناسب برای کارهای مختلف می‌کند ولی از طرفی این دستگاه‌ها مشکلات خاص خود را هم دارند که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

پردازنده‌های آرم از لحاظ مصرف انرژی به شدت بهینه هستند. در نتیجه عمر باتری طولانی به کاربر ارائه داده و گرمای زیادی هم تولید نمی‌کنند. در نتیجه دمای دستگاه شما بالا نرفته و صدای فن آن بسیار کم خواهد بود. حتی امکان دارد فن دستگاه شما روشن نشود که باعث می‌شود این دستگاه‌ها برای کارهای روزمره بسیار مناسب باشند.

وقتی بحث به گیمینگ می‌رسد وضعیت متفاوت می‌شود. در بحث گیمینگ تولید گرما اهمیت کمتری دارد و چیزی که مهم است حفظ دما است. شرکت‌های سازنده دستگاه‌های گیمینگ همواره در تلاش هستند تا بیشتری قدرت را به کاربران ارائه دهند و در نتیجه برای آن‌ها اهمیتی ندارد که پردازنده تا چه حد داغ می‌شود. تا زمانی که این پردازنده بتواند بازی‌ها را به بهترین نحو اجرا کند، شرکت‌های سازنده لپتاپ مشکلی با طراحی فن‌های بزرگ با صدای زیاد ندارند.

این موضوع باعث می‌شود که بحث گیمینگ روی پردازنده‌های آرم مورد سوال قرار بگیرد. مخصوصاً اینکه این پردازنده‌ها در این مدت طرفداران بسیاری پیدا کردند و روی مک هم با استقبال بسیار خوبی روبرو شدند. حال نوبت به دستگاه‌های ویندوزی رسیده و شرکت کوآلکام (Qualcomm) سری پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite) را برای دستگاه‌های ویندوزی با معماری آرم عرضه کرده است.

گیمینگ ARM

شرکت مایکروسافت به حدی به سیستم آرم اعتماد داشته که تمامی دستگاه‌های نسل جدید سرفیس، یعنی سرفیس پرو و لپتاپ، دارای پردازنده‌های با معماری آرم هستند.

پردازنده‌های آرم روی دستگاه‌های ویندوزی

شرکت کوالکام در گذشته هم از معماری آرم در پردازنده‌های لپتاپ خود استفاده کرده بود. این پردازنده‌ها با همکاری شرکت مایکروسافت ساخته شدند ولی مشکل اینجاست که طراحی بهینه و خوبی نداشتند. مخصوصاً اینکه این پردازنده‌ها در زمینه اجرای برنامه‌ها بر پایه x86 (معماری معمول پردازنده‌های ویندوزی) اصلاً خوب نبودند و توانایی شبیه‌سازی آن را برای معماری آرم نداشتند. حال وضعیت کمی تغییر کرده و شرکت کوآلکام پردازنده‌های آرم خود را بهتر کرده است.

زمانی که شما برنامه‌های با معماری x86 را روی دستگاه با پردازنده ایکس الیت اجرا کنید، به طرز جالبی عملکرد خوبی دارد. به حدی که انگار این برنامه برای همین معماری طراحی شده و در نتیجه از لحاظ عملکردی و اجرا بسیار خوب است. نکته اینجاست که آیا این عملکرد خوب در مورد بازی‌ها هم صدق می‌کند؟

زمانی که شما یک بازی مثل دروازه بالدور ۳ (Baldur’s Gate 3) را روی این پردازنده‌ها اجرا کنید، عملکرد خوبی را به شما ارائه خواهند داد. با وجود اینکه این بازی و عناوین دیگر برای معماری x86 طراحی شده‌اند، پردازنده ایکس الیت به راحتی از پس اجرای آن‌ها بر آمده و عملکرد خوبی را به کاربر ارائه می‌دهد. البته این عملکرد نیاز به بررسی بیشتری دارد.

بازی دروازه بالدور ۳ از ابزار شبیه‌سازی مایکروسافت و کوالکام به نام پریزم (Prism) استفاده می‌کند. این ابزار مانند چیزی که اپل در سیستم خود دارد، برنامه‌ها و بازی‌های ساخته شده بر پایه معماری x86 را برای معماری آرم بهینه کرده و باعث می‌شود که این دستگاه‌ها بتوانند برنامه ساخته شده با معماری متفاوت را اجرا کنند.

گیمینگ با ARM

بازی دروازه بالدور ۳ از عناوین به شدت موفق سال ۲۰۲۳ میلادی بود. شرکت سازنده نیز تمام تلاش خود را کرد تا این بازی روی اکثر پلتفرم‌های گیمینگ موجود به راحتی قابل اجرا باشد تا مخاطبان بیشتری جذب بکند.

نظر منتقدان برخلاف چیزی است که تا الان مشاهده کردید!

زمانی که شما سایت ویندوز روی آرم (Windows on Arm) را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از بازی‌ها برای پلتفرم آرم بهینه شده‌اند. با این حال با گذشت زمان و انتشار نقدهای بیشتر از پردازنده‌های آرم کوالکام، دقیقاً چیزی بر خلاف حرفی که زدیم اثبات شده است. اینطور که به نظر می‌رسد از لحاظ عملکرد بازی‌ها افت بسیار زیادی در میان لایه‌های شبیه‌سازی پیدا می‌کنند و در نتیجه تجربه خوبی را به کاربر ارائه نمی‌دهند.

یکی از منتقدان لپتاپ و کامپیوتر در یوتیوب به نام Dave2D در ویدیو اخیر خود گفته که پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت عملکرد خوبی در اجرای بازی‌ها دارد. مشکل اینجاست که شما در اجرای عناوین شاهد پرش تصویر خواهید بود که یک مشکل نرم افزاری است. به دلیل اینکه دستگاه دمای ثابت و خوبی را حفظ کرده ولی شما همچنان این پرش تصویر را ملاحظه می‌کنید. حتی امکان دارد برای یک مدت طولانی این پرش وجود نداشته باشد ولی در انتها پیدا خواهد شد.

نکته جالب اینجاست که حتی ویدیوهای اسپانسر شده هم می‌گویند که نقطه ضعف پردازنده ایکس الیت بحث گیمینگ است. برای مثال بازی فورتنایت (Fortnite) که یک بازی سبک است به راحتی روی این دستگاه اجرا نشده و از طرفی دیابلو ۴ (Diablo 4) هم در ابتدا اجرا شده ولی به طور ناگهانی سیستم پریزم خراب می‌شود.

بازی اورواچ نیز روی این پردازنده اجرا می‌شود اما رزولوشن آن روی ۱۲۸۰ در ۱۰۸۰ قفل بوده و به طور دائم در آن پرش تصویر مشاهده می‌شود. این مشکل هم به این دلیل است که سیستم پریزم در لحظه بازی‌ها را شبیه‌سازی کرده و این سیستم چندان عملکرد خوبی ندارد. بحث اصلی اینجاست که مهم نیست شما چه عنوانی را روی این پلتفرم تجربه کنید، اگر در ابتدا برای x86 طراحی شده باشد، روی آرم عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت.

گیمینگ ARM

بازی دیابلو ۴ از عناوین به شدت پرطرفدار در دنیای گیمینگ است. شرکت سازنده آن یعنی بلیزارد نیز جزئی از مایکروسافت بوده و امکان دارد که بازی بعدی این مجموعه به شکل بهینه برای پردازنده‌های آرم طراحی شود.

عدم عملکرد بهینه پردازنده‌های آرم چندان چیز عجیبی نیست!

زمانی که کوالکام از پردازنده‌های سری ایکس بر پایه آرم رونمایی کرد، مشخص بود که راه همواری در پیش ندارد. مخصوصاً اینکه در ابتدا اعلام شد که این پردازنده حتی ویندوز را نیز با استفاده از شبیه‌ساز اجرا خواهد کرد که اصلاً یک نکته مثبت نیست. در نتیجه از همان ابتدا مشخص بود که گیمینگ در اولویت‌های بعدی قرار دارد و کوالکام در ابتدا به دنبال اجرای بهینه ویندوز روی آرم بود.

نکته جالب اینجاست که کوالکام کار زیادی روی پردازنده خود کرد. به همین دلیل در زمان عرضه این پردازنده عملکرد خوبی در زمینه اجرای برنامه‌ها و ویندوز داشت. همین موضوع باعث شد که دوست داران تکنولوژی برای این پردازنده هیجان زده باشند و تلاش کنند گیمینگ را در آن امتحان کنند. گیمینگ هم روی این پردازنده‌ها جواب میدهد و به همین دلیل است که بسیاری از منتقدان برای آن اشتیاق دارند.

مشکل اصلی اینجاست که این پردازنده در زمینه گیمینگ عملکرد چندان خوبی نداشته و شما تجربه روانی را نخواهید داشت. اینکه این پردازنده‌ها توانایی اجرای یک بازی را دارند به نوبه خود جالب است ولی اینکه عملکرد آن‌ها مناسب نیست ناامید کننده است. مخصوصاً اینکه سیستم مک پیشرفت زیادی در زمینه گیمینگ داشته است.

از طرفی چیزی که پردازنده‌های آرم را خاص می‌کند بحث بهینه بودن و مصرف کم باتری است. مشکل اینجاست که در این زمینه هم این پردازنده عملکرد چندان خوبی نداشته و ایکس الیت از لحاظ باتری تفاوت زیادی با پردازنده‌های اینتل و ای ام دی ندارد. مخصوصاً اینکه انتظارات از این پردازنده بسیار زیاد بود و با توجه به افت عملکردی که دارد، انتظار می‌رود در زمینه باتری عملکرد بهتری داشته باشد.

چیزی که در پردازنده ایکس الیت بسیار جالب است بحث خواب (Sleep) دستگاه است. به این شکل که این پردازنده در زیر فشار از لحاظ مصرف انرژی مشابه رقبای اینتل و ای ام دی خود رفتار می‌کند ولی وقتی بحث به خواب می‌رسد، پردازنده ایکس الیت در یک سطح جدیدی قرار دارد. به این شکل که یک پردازنده با معماری x86 در کمتر از یک روز می‌تواند باتری خود را در حالت خواب به اتمام برساند. این در صورتی است که ایکس الیت در یک شبانه روز تنها ۱ تا ۲ درصد از باتری خود را از دست داده که یک عدد بسیار عجیب است.

گیمینگ ARM

نتیجه گیری

به طور کلی پردازنده آرم یک پردازنده بد نیست. این معماری نکات مثبت بسیار زیادی دارد که باعث شده بسیاری از شرکت‌ها روی آن سرمایه گذاری بکنند. بحث اصلی اینجاست که پردازنده‌های آرم در ابتدای راه خود قرار دارند. این موضوع باعث می‌شود که جای توسعه بسیار زیادی داشته باشد ولی از طرفی مشکلات بسیاری هم همراه آن باشد.

پردازنده‌های آرم پتانسیل بسیاری دارند و می‌توانند مشکل همیشگی کامپیوترهای ویندوزی که باتری است را حل بکنند. این مشکل همیشه با دستگاه‌های ویندوزی بوده و دلیل اصلی آن هم عدم بهینه بودن پردازنده‌های x86 و مصرف بیش از حد برق است. این مصرف برق نه تنها از لحاظ مصرف باتری نامناسب است بلکه باعث شده که گرمای بیشتری تولید شود و فن‌های دستگاه‌های ویندوزی همواره روشن باشد.

پردازنده‌های آرم می‌توانند در آینده به پردازنده‌های اصلی دنیای کامپیوتر تبدیل شوند ولی راه زیادی در پیش دارند. همچنان تمامی بازی‌ها برای پردازنده‌های x86 طراحی شده و دلیل اصلی آن هم این است که پردازنده‌های کنسول‌های بازی بر همین معماری ساخته شده‌اند. با این حال امکان دارد که در آینده و با پیشرفت بیشتر معماری آرم ما شاهد ساخته شدن بازی بر پایه این معماری باشیم ولی در حال حاضر تجربه بازی پردازنده‌های دارای این دستگاه‌ها چندان جالب نیست.

منبع: PCgamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X