بازی الدن رینگ (Elden Ring) یکی از مورد انتظارترین عناوین سال ۲۰۲۲ بود. حال این بازی چندی پیش عرضه شد و توانست نمرات بسیار خوبی را کسب کند. نکته اینجاست که در دورهی خاصی از گیمینگ قرار داریم. یعنی در دورانی که اکثر بازیها به صورت ناقص عرضه شده و در طول زمان کامل میشوند. حال الدن رینگ برخلاف این ماجرا عمل کرده و یکی از کاملترین عناوین عرضه شده در این مدت است. البته بدین معنا نیست که بینقص است. در این متن با قصد داریم به بررسی بازی الدن رینگ بپردازیم.
الدن رینگ را میتوان هفتمین عنوان مهم فرامسافتور (From Software) و بهترین بازی ساخته شده توسط این شرکت دانست. الدن رینگ را برخی دارک سولز ۴ مینامند. با این تفاوت که این بازی به طور کامل جهان باز است. همینطور اینکه در زمینه گیمپلی تفاوت زیادی با سری سولز داشته و به شدت پیشرفت داشته است که در ادامه توضیح خواهیم داد.
بازی الدن رینگ در حال حاضر برای کنسولهای نسل هشتم و نهم به همراه کامپیوتر عرضه شده است. پیشنهاد من به شما این است که این بازی را روی یک کنسول نسل ۹ تجربه کنید. به دلیل اینکه در زمینه اجرای بازی همچنان فرامسافتور مشکل داشته و نتوانسته با وجود SSD صفحه لودینگ (Loading Screen) را حذف کند. حال شما این مشکل را در نسل هشتم با هارد عادی مقایسه کنید! مخصوصاً در چنین عنوانی که مردن شما یک مورد بسیار رایج است، نیاز است تا بازی سریع اجرا شود.
همینطور اینکه از لحاظ بصری بازی الدن رینگ به شدت زیباست. به همین علت بهتر است تا آن را روی یک کنسول قدرتمند اجرا کنید تا به بهترین نحو از آن لذت ببرید. در زمینه کامپیوتر نیز راهنماییهای زیادی در لینک زیر انجام دادیم که بهتر است به آن نگاهی بیاندازید.
یکی از نکات مهم در ساخت بازی الدن رینگ حضور جورج آر آر مارتین (George R R Martin) به عنوان یکی از نویسندگان است. طبق گفته مارتین او بیشتر در طراحی دنیا و موجودات نقش داشته که اگر با ادبیات وی آشنایی داشته باشید، نشانههایی از آن را در دنیای الدن رینگ مشاهده خواهید کرد. البته به دلیل حضور میازاکی به عنوان کارگردان و نویسنده، عناصر سری سولز بسیار محسوستر هستند. حال ترکیب این دو باعث شده تا شاهکاری در دنیای بازیهای ویدئویی ساخته شود که به نوبه خود یکتا است.
در این متن قصد دارم تا به نقد و بررسی الدن رینگ بپردازم. در اینجا از ضمیر اول شخص استفاده میکنم به دلیل اینکه تمامی موارد ذکر شده تجربه شخصی است. من این بازی را روی کنسول ایکسباکس سری اس (Xbox Series S) تجربه کردم. این کنسول قطعاً قویترین مورد در بازار نیست ولی با این حال به راحتی این بازی را با ۶۰ فریم اجرا کرده و مشکلات عملکردی کمی را نشان داد. با این حال امکان دارد که تجربه شما روی کنسولهای دیگر متفاوت باشد. پس با نقد و بررسی بازی الدن رینگ با ما همراه باشید.
اولین بحث بررسی بازی الدن رینگ؛ داستان زیبا و روان
الدن رینگ بر خلاف عناوین دیگر مجموعه دارک سولز داستان پیچیدهای ندارد. از طرفی نحوه ارائه داستان نیز بسیار مشخص بوده و به همین علت شما به فهمیدن داستان ترغیب خواهید شد. داستان این بازی به این صورت است که شما در سرزمین میانه (The Lands Between) قرار دارید. علت ثبات این دنیا نیز وجود حلقه بزرگان (Elden Ring) بوده است. حال این حلقه شکسته شده و به چند تکه تبدیل شده است. این چند قطعه در دست ۵ نیمه خدا (Demigod) قرار دارد. به همین علت شما باید این نیمه خدایان را کشته و حلقه بزرگان را کامل کنید.
این ۵ نیمه خدا باسهای اصلی بازی را شکل میدهند. نام آنها نیز به شرح زیر است:
- گادریک (Godrick)
- راداهن (Radahn)
- ریکارد (Rykard)
- مارگوت (Morgott)
- رنالا (Renalla)
شما پس از شکست این افراد و بدست آوردن الدن رینگ تبدیل به شوالیه بزرگان (Elden Lord) خواهید شد. هدف شما نیز تبدیل شدن به شوالیه بزرگان و بازگشت ثبات به دنیای این عنوان است. شما در زمینه ترتیب کشتن باسها آزادی عمل کامل دارید. یعنی هر کدام را که دوست داشتید میتوانید شکست دهید. البته فرام سافتور تا حدی نیز این آزادی عمل را محدود کرده است. به دلیل اینکه برخی مسیرها تا زمانی که شما یک باس را شکست ندهید، باز نخواهند شد.
شخصیت اصلی بازی نیز فردی به نام تارنیشد (Tarnished) است. معنای این کلمه نیز حقیرشده است. این افراد در زمانی که سرزمین میانه دارای ثبات شده از این دنیا رانده شدهاند. حال که دنیای بازی الدن رینگ در حال نابودی است فرصت پیدا کرده تا بازگشته و سرزمین میانه را نجات دهند. در میانه راه شما با تارنیشدهای مختلفی روبرو خواهید شد. هر کدام داستان متفاوتی داشته و ماجرای خاصی را برای شما توضیح خواهند داد.
یکی از عناصر مهم در داستان بازی، ملینا (Melina) است. این شخصیت در اصل جسم نداشته و همراه شما خواهد بود. شما زمانی که در مکانهای رحمت (Sites of Grace) استراحت کنید، میتوانید با او صحبت کنید. البته دقت کنید که در همه مکانها حضور ندارد. ملینا داستانهای زیادی را برای شما توضیح خواهد داد. به همین دلیل یکی از شخصیتهای بسیار مهم و کلیدی در بازی است.
در کنار ملینا کاراکترهای مختلف دیگری نیز حضور دارند که داستان بازی را به شما توضیح خواهند داد. یکی از موارد به شدت مهم در الدن رینگ، ارتباط زیاد میان داستان و محیط بازی است. شما در هر کجای دنیای الدن رینگ میتوانید فردی یا موردی را پیدا کنید که توضیحی به شما ارائه خواهد داد. حال میخواهد داستانی مربوط به زندگیاش باشد، یا اینکه در مورد اتفاقات سرزمین میانه باشد.
همانطور که گفتیم یکی از عناصر مهم در این بازی سادگی داستان است. این مورد باعث میشود تا شما داستان را گم نکرده و همچنان آن را دنبال کنید. این درسی است که میازاکی از سکیرو گرفته و اصلاً داستان کلی بازی مثل سری سولز یا حتی بلادبورن پیچیده نیست. با اینحال برای دریافت جزئیات این بازی شما باید در دنیا گشته و با افراد مختلف صحبت کنید. در دنیای الدن رینگ جزئیات بسیاری وجود دارد که باعث اتصال محیط و داستان بازی میشود. پس تا جایی که میتوانید در دنیای الدن رینگ بگردید!
بهترین بخش بررسی بازی الدن رینگ؛ گشت و گذار در سرزمین میانه
سرزمین میانه از نظر من یکی از بهترین دنیاهای ساخته شده در تاریخ بازیهای ویدئویی است. این دنیا پر از موارد مختلف بوده و اصلاً شما را ناامید نخواهد کرد. نکته مهم اینجاست که تنوع در سرزمین میانه بسیار است. برای مقایسه شما در عناوینی مثال ویچر ۳ با موارد مشابه بسیاری روبرو خواهید شد. دشمنانی که در چندین منطقه بازی پراکنده شده و حتی هیولاها نیز تکراری هستند. این اتفاق در الدن رینگ به ندرت پیش میآید. دشمنان در هر منطقه با بخش دیگر تفاوت داشته و به همین علت شما از گشت و گذار لذت خواهید برد. همینطور اینکه آب و هوا در بازی الدن رینگ پویا (Dynamic) است. به همین دلیل شما مناظر الدن رینگ را با ظواهر مختلف نیز مشاهده خواهید کرد.
بازی الدن رینگ از شما میخواهد که در آن بگردید. به همین دلیل شما با مناظر بسیار زیبا و پاداشهای بسیاری روبرو خواهید شد. نقشه این بازی به شدت بزرگ بوده و جدای از آن پر از موارد مختلف است. برای مثال شما وارد یک دریچه شده و به دنیای زیرین (Underground) میروید. دنیای زیرین یک نقشه کاملاً جداگانه داشته و به طور کامل یک دنیای مجزا است! در این میان باید بگویم که در ابتدای بازی به این مکان نروید به دلیل اینکه دشمنان به شدت قدرتمند هستند.
بازی الدن رینگ را میتوان به دو بخش تقسیم کرد. قسمت جهان باز که در آن دشمنان پراکنده شده و باسهای مختلف حضور دارند. شما در این مکان به گشت و گذار پرداخته و قوی میشوید. از طرفی این بخش تنها به فهم داستان بازی کمک کرده و شما را در پیش بردن بازی یاری میدهد. بخش دوم بخش خطی است. شما در مکانهای رحمت با یک راهنما روبرو خواهید بود که شما را به این مسیر هدایت میکنند. این مسیر باسهای اصلی بازی حضور دارند و به طور کلی داستان الدن رینگ در آن جریان دارد. نکته اینجاست که این مسیر به شدت دشوار است. به همین علت بهتر است که شما به صورت ترکیبی عمل کنید.
یعنی کمی از داستان را پیش برده و سپس اگر دیدید که نمیتوانید باس را شکست دهید، به بخش جهان باز، برگردید. در آنجا گشته، خود را قدرتمند کرده و دوباره به مسیر اصلی بازگردید. البته این چیزی که الان گفته شد به صورت رسمی در بازی وجود ندارد ولی کمی با فکر میتوانید به این نتیجه برسید.
تنوع دشمنان نیز در الدن رینگ بسیار زیاد است. به همین دلیل شما همواره باید سبک مبارزه خود را تغییر دهید. البته لزومی به کشتن تمام دشمنان نیست. اگر نمیخواهید میتوانید مبارزه نکرده و به مسیر خود ادامه دهید. بسیاری از دشمنان نیز کاری با شما ندارند. البته برخی نیز به دنبال شما خواهند آمد تا نابودتان کنند.
مارتین و میازاکی تمام تلاش خود را کردهاند تا به شما القا کنند که دنیای الدن رینگ در حال نابودی است. برای مثال یکی از ضعیفترین دشمنان شما به نام Nobel یعنی فرد خردمند هستند! حال قهرمان بازی که شما باشید نامتان حقیرشده است. در کنار این موارد شما تکههایی از خرابههای مختلف را در بازی مشاهده خواهید کرد. دشمنان به شکل و شمایل عجیب بوده و همگی عجیب رفتار میکنند.
سیاهچالها یکی از موارد اصلی در بازی الدن رینگ
در الدن رینگ یکی از موارد مهم سیاهچالها (Dungeons) هستند. شما در اینجا با چالشهای بسیار روبرو شده و در آخر یک پاداش بزرگ دریافت خواهید کرد. برخی از این سیاهچالها آسان و برخی بسیار دشوار هستند. با اینحال همواره خیالتان راحت باشد که یک پاداش بسیار خوب در انتظار شما است. اکثراً هم در ابتدای هر سیاهچال یک مکان رحمت وجود دارد تا اگر در این مکان مردید، نیازی به طی مسافت زیادی نداشته باشید.
سیاهچالها موارد مهمی در تجربه الدن رینگ هستند. شما با رفتن به داخل آنها امکان دارد با کرکترهای جدید یا حدی خط داستانی جدیدی روبرو شوید. همانطور که گفته شد برخی از کاراکترها داستان مخصوص خود را دارند. شما با کمک کردن به آنها میتوانید جوایز خوبی را دریافت کنید. از طرفی امکان دارد که اطلاعات بسیار خوبی را در داستان بازی به شما ارائه دهند.
مقر میزگرد؛ محل استراحت و ارتقاء
مانند هر بازی ساخته شده توسط میازاکی، در الدن رینگ نیز مکانی برای ارتقاء و به روزرسانی وجود دارد. تنها تفاوت اینجاست که شما برا ارتقاء کاراکتر (Level Up) نیازی به حضور در مقر میزگرد ندارد. به دلیل اینکه ملینا همواره همراه شما بوده و در مکانهای رحمت میتوان این کار را انجام داد. به جز این مورد برای خرید موارد مختلف، ارتقاء سلاحها یا موارد دیگر شما باید به مقر میزگرد بروید.
در اینجا کاراکترهای مختلف وجود دارند. از یک تارنیشد قدیمی گرفته تا جادوگری که به شما جادوهای مختلف را میآموزد. تارنیشد قدیمی نقش مهم در داستان بازی دارد. شما پس از شکست هر باس اصلی میتوانید پیش او رفته و اطلاعات جدیدی از داستان بازی بدست بیاورید. در کنار این موارد شما با یک خانم در اتاقی روبرو خواهید شد. او شما را در آغوش گرفته و داستانی غم انگیز را برای شما تعریف میکند.
هر کرکتر در مقر میزگرد داستان خود را داشته و این محل بسیار در روند بازی مهم است. برای مثال آهنگری که در این مکان حضور دارد، یک زندانی است. زمانی که از او بپرسید چرا زندانی شده، جواب خاصی را به شما نمیدهد. حال اگر شما در دنیا بگردید میبینید که دشمنان با شکل و شمایل او به یک قلعه حمله کردهاند. به همین دلیل اصل که در ابتدا گفتم ارتباط محیط و داستان بازی الدن رینگ به شدت زیاد است و برای دریافت جزئیات باید در آن بگردید.
پس از شکست دادن هر باس بهتر است شما به مقر میزگرد بروید، وسایل خود را ارتقاء داده و قدرتمندتر بشوید. سپس به راه خود ادامه داده و به سرزمین میانه بگردید.
گیمپلی الدن رینگ؛ ترکیب دارک سولز، بلادبورن و سکیرو
در زمینه گیمپلی الدن رینگ حرفهای زیادی برای گفتن دارم. به همین علت این بخش طولانی خواهد بود. به طور خلاصه میازاکی از تمام اشتباهات خود در سری سولز درس گرفته و آنها را تکرار نکرده است. از طرفی به دو عنوان دیگر خود یعنی سکیرو و بلادبورن نگاهی کرده و عناصری را از آنها برداشته است.
چرا میگویم نگاهی کرده؟ به دلیل اینکه پایه اصلی الدن رینگ مشابه سری سولز است. یعنی این بازی اصالت خود را حفظ کرده است. با اینحال با عناصری که از دو عنوان دیگر برداشته توانسته یکی از بینقصترین عناوین عرضه شده در این مدت باشد.
برای مثال یکی از مشکلات مجموعه سولز عدم ثبات حرکت کاراکتر بود. به این گونه که زمانی که کاراکتر حرکت میکرد شما با انیمیشن روانی روبرو نبودید. رفته رفته این مشکل تا حد خوبی برطرف شد. حرکات شما در دارک سولز ۳ بسیار خوب و قابل اعتماد بودند. با اینحال بینقصترین انیمیشن حرکتی را سکیرو داشت. تک تک ضربات حساب شده و دقیق بودند و با زمانبندی درست شما یکی از بهترین تجربیات را در زمینه مبارزه داشتید. الدن رینگ از لحاظ حرکتی شباهت زیادی با سکیرو دارد. پس فرام سافتور متوجه عملکرد بسیار خوب خود در سکیرو شده و از آن استفاده کرده است.
حرکات شما در الدن رینگ به شدت دقیق هستند. پس طبیعتاً مبارزات نیز در عین دشواری بسیار لذتبخش هستند. همینطور اینکه به مجموعه حرکات، پریدن و خم شدن (Crouch) اضافه شده که باعث شده گیمپلی بازی بسیار متنوع شود. البته پریدن در سری قبلی سولز هم وجود داشت اما به آسانی این بازی نبود.
قابلیت دفع ضربات (Parry) نیز ارتقاء زیادی داشته است. با اینحال یکی از ایراداتی که میتوان از الدن رینگ گرفت این است که دفع ضربات آن به اندازه سکیرو خوب و روان نیست. بیشتر مشابه سری سولز بوده و به شما فرصت برای یک ضربه کاری میدهد. البته امیدواریم که در ادامه فرام سافتور قابلیت دفع ضربات را مانند سکیرو کند تا افرادی که به این سبک مبارزه عادت دارند نیز از بازی لذت ببرند.
بازی دشوار است پس انتظار پیشروی سریع را نداشته باشید
بازی الدن رینگ مانند تمام عناوین ساخته شده توسط میازاکی بسیار دشوار است. پس روند آن نیز تا حد زیادی کند میشود. مخصوصاً اینکه شما به دفعات زیادی در این بازی میمیرید. البته این مورد بخشی از تجربه الدن رینگ بوده و نباید از مرگ ناراحت شوید. نکته مثبت اینجاست که در نزدیکی هر باس یک مکان رحمت وجود دارد تا شما مجبور نباشید مسافت زیادی را برای شکست آن طی کنید. اگر هم مکان رحمت نباشد قطعاً چیزی به نام Stakes of Marika وجود دارد که اگر شما بمیرید، میتوانید در کنار آن دوباره به بازی بازگردید.
میازاکی تمام تلاش خود را کرده تا الدن رینگ را به حد خوبی ساده کند. موارد کمک زیادی در این عنوان وجود دارند. برای مثال شما در هر مبارزه با باسها میتوانید کمک بگیرید. حتی اگر آفلاین باشید. این افراد کمکی نیز تا حد خوبی در مبارزه نقش دارند. از طرفی بخش آنلاین نیز وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.
با اینحال به طور کلی مبارزات در الدن رینگ بسیار دشوار هستند. مهم نیست که شما تا چه حد قدرتمند باشید، اگر تعداد دشمنان زیاد باشد، قطعاً شکست میخورید. از شکست خود ناامید نشوید. برخیزید و به راه ادامه دهید به دلیل اینکه قطعاً ارزشش را دارد.
برای من اولین باس اصلی بازی به نام Margit به شدت دشوار بود. او در انتهای تونل ورودی به قصر حضور داشته و به شدت دشوار است. مارگیت با هرچه که تا الان با آن روبرو شدید تفاوت دارد. جثه نسبتاً بزرگی داشته که طبق منطق باید ضرباتش آهسته باشد. البته اینگونه نیست و او به شدت سریع است. از طرفی در پشت خود یک دم دست مانند داشته تا شما در این مبارزه لحظهای آرامش را تجربه نکنید.
مارگیت نمونهی کوچکی از باسهای این بازی است. به طور کلی دشمنان اصلی شما بسیار دشوارتر از دشمنان موجود در قسمت جهان باز هستند. به دلیل اینکه داستان بازی با آنها گره خورده است. البته در ادامه نیمهخدایان حرکات منطقیتری داشته و به طور کلی بازی راحتتر میشود. مخصوصاً اینکه شما قویتر میشوید. یا اینکه آنقدر میبازید که دیگر پوستتان کلفت میشود!
از مردن نترسید، مجازات آن سنگین نیست!
یکی از مواردی که در الدن رینگ تغییر زیادی نسبت به سری سولز داشته مجازات بحث مرگ است. شما در الدن رینگ زمانی که بمیرید تنها رونها (Rune) را از دست خواهید داد. البته اگر به محل مرگ خود بازگردید میتوانید آنها را بازیابی کنید. برخلاف سری سولز از جان شما چیزی کم نمیشود. برخلاف سکیرو شما همه میتوانید موارد از دست رفته را بازگردانید. به همین دلیل میازاکی تمام تلاش خود را کرده تا بازیکنان از مرگ در بازی نترسند. این مورد هم کاملاً منطقی است به دلیل اینکه قرار است، زیاد با آن روبرو شوید.
تورنت یار و یاور شما در سرزمین میانه
زمانی که شما به سومین مکان رحمت برسید، ملینا را ملاقات خواهید کرد. او به شما یک حلقه داده که این حلقه تورنت (Torrent) را احضار میکند. تورنت گشت و گذار در سرزمین میانه را برای شما بسیار آسان میکند. از طرفی با طراحی خوبی که داشته شما را به استفاده از خود ترغیب میکند. البته طراحی تورنت به دقت طراحی اسبهای بازی رد دد ریدمپشن ۲ (Red Dead Redemption 2) نیست. به دلیل اینکه بازی به سبک فانتزی است. با اینحال اصلاً بد نبوده و شما از استفاده از تورنت لذت خواهید برد.
در جای جای الدن رینگ شما با مواردی روبرو خواهید شد که حالت گردباد دارند. وارد آن شده و با تورنت بپرید تا به بالا پرتاب شوید. اینکار نه تنها لذت بخش بوده بلکه مسیر را برای شما کوتاه خواهد کرد. دلیل اینکه این موجود دوست داشتنی را در یک بخش جدا قرار دادم این است که تأثیر زیادی در متمایز کردن الدن رینگ با دیگر موارد سری سولز دارد. شما دیگر مجبور نیستید یک مسیر طولانی را بدوید و گاهی گم شوید. بلکه با تورنت میتوانید در سرزمین میانه به راحتی بگردید. از هر دشمنی که میترسید فرار کنید یا اینکه شمشیر خود را برداشته و به مبارزه بپردازید.
مبارزات با تورنت نیز خوب طراحی شدند. اینکه شما به صورت سواره یا پیاده مبارزه کنید به طور کامل به دشمنان بستگی دارد. به این معنا که اگر دشمنان شما بزرگ بودند، بهتر است با تورنت مبارزه کنید. اگر هم پیاده نظام و کوچک بودند، چند ضربه اول را سواره بزنید ولی بعد از روی آن پیاده شوید.
به این نکته دقت کنید که تورنت درون سیاهچالها و مبارزات با باسها در دسترس نخواهد بود. پس یار شما همیشه همراه شما نیست!
کلاسهای متفاوت؛ چیزی که تجربه الدن رینگ را برای برای هر فرد متفاوت میکند
در الدن رینگ شما ۱۰ کلاس متفاوت دارید که در ابتدا باید یکی را انتخاب کنید. همه این موارد با یکدیگر تفاوت داشته و بر اساس سبک بازی شما هستند. ما شاهد برخی از این کلاسها در سری سولز بودیم. حال در الدن رینگ تعداد کلاسها بیشتر شده و تقریباً برای هر فردی یک مورد وجود دارد. حال اینکه کدام را انتخاب میکنید به طور کامل به خودتان بستگی دارد. کلاسهای الدن رینگ به شرح زیر هستند:
- ولگرد (Vagabond): تجربه کلاسیک سری سولز با این کلاس است. در ابتدا Vigor این کلاس بالا بوده و اگر شما به جنگ تن به تن علاقه دارید، این مورد مناسب شماست.
- مبارز (Warrior): این کلاس نیز برای افرادی است که به جنگ تن به تن علاقه دارند. با اینحال نسبت به وگاباند سریعتر بوده و در ابتدا دو شمشیر دارد.
- قهرمان (Hero): این مورد برای افرادی است که قصد دارند تا انتهای بازی از جادو استفاده نکنند. به دلیل اینکه موارد مرتبط به جادوی آن بسیار کم است. اگر تصمیم به اینکار دارید، این کلاس مخصوص شماست.
- راهزن (Bandit): ترکیب قدرت و سرعت در این کاراکتر است. با اینحال از لحاظ جادو نیز قدرت چندانی ندارد.
- منجم (Astrologer): این کلاس برای افرادی است که به مبارزه از راه دور و جادو علاقه دارند. از لحاظ قدرت بدنی چندان قوی نیست.
- زندانی (Prisoner): این کاراکتر حد میانهای بین قدرت بدنی و جادو است. با اینحال ظاهر بسیار خاصی داشته و از طرفی یک کلاس برای افرادی است که در الدن رینگ حرفهای هستند.
- معترف (Confessor): معترف نیز یک حد میانه بین جادو و قدرت بدنی است. با اینحال بیشتر به جادو اهمیت داده و در آن زمینه قدرتمندتر است.
- پیامبر (Prophet): پیامبر برای افرادی است که به استفاده از جادو علاقه زیادی دارند. با اینحال سبک مبارزهای خاصی داشته ولی برای مبارزه تن به تن چندان مناسب نیست.
- سامورایی (Samurai): سامورایی نیز حد میانه بین مبارزات تن به تن و جادو است. با اینحال بیشتر به سمت مبارزه رفته و مواردی که مربوط به جنگ تن به تن است در آن قویتر است. همینطور اینکه زره محکمی هم دارد.
- بدبخت (Wretch): این کلاس برای افرادی است که در این سبک بازی بسیار حرفهای هستند. به همین دلیل تصمیم دارند تا کرکتر را خودشان بسازند. کرکتر بدبخت در ابتدا هیچ چیزی ندارد و تمام موارد آن ۱۰ است. با اینحال به دلیل اینکه لول آن ۱ است به راحتی ارتقاء یافته و شما میتوانید به طور کامل آن را شخصیسازی کنید.
برای بررسی بازی الدن رینگ، من با کلاس معترف آن را آغاز کردم. به دلیل اینکه به استفاده از جادو علاقه زیادی داشتم. با اینحال در ادامه متوجه شدم که برای ابتدای کار بهتر است از مواردی استفاده کرد که در جنگ تن به تن بهتر هستند. یعنی بهتر از مواردی مثل قهرمان، سامورایی یا مبارز استفاده کنید. سپس تلاش کنید تا موارد جادو را ارتقاء بدهید. با استفاده از جادو تنوع کلی گیمپلی بیشتر شده و از بازی بیشتر لذت خواهید برد.
به این نکته دقت کنید که همه این کاراکترها قابلیت تغییر دارند. یه این معنا که نه تنها مشخصات هر کدام را میتوانید تغییر دهید بلکه میتوانید ظاهر آنها را نیز عوض کنید.
قابلیت شخصیسازی؛ شاخصه طراحی میازاکی
مانند سری سولز شما میتوانید به طور کامل شخصیت خود را بسازید. ظاهر آن به طور کامل قابل تغییر است و هرگونه که دوست دارید آن را شکل دهید. نکته اینجاست که شما در مقر میزگرد نیز میتوانید دوباره ظاهر خود را تغییر دهید. پس نگران نباشید، هرچه که بسازید در ادامه بازی قابل تغییر است.
از طرفی در الدن رینگ زرهها و سلاحهای متفاوت وجود دارند. هرکدام نیز ظاهر مخصوص به خود را داشته و ویژگی خود را دارند. از طرفی هر مورد اضافی نیازمند یک سری ویژگی است که شما باید آن را بدست بیاورید. به همین دلیل در انتخاب ابزار خود باید نهایت دقت را به کار ببرید.
قابلیت احضار؛ شاخصه گیمپلی الدن رینگ
قابلیت احضار (Summon) از مواردی بود که فرام سافتور تمرکز زیادی روی آن داشت. در اصل این قابلیت به شما اجازه میدهد تا تعدادی نیروی کمکی را احضار کنید تا در مبارزه به شما کمک کنند. در اینجا چند مورد وجود دارد که باید روشن شوند. اول اینکه موارد احضار شده به ظاهر روح هستند. دوم اینکه قدرت و توان عملکردی چندان زیادی ندارند. درست است در ادامه ممکن است شما موارد خاصی را پیدا کنید که قوی هستند. به طور کلی در برابر شما قدرت چندانی ندارند. قدرت احضار تنها در مکانهای خاصی وجود دارد. همینطور اینکه نیاز به آیتم خاصی نیز دارد که در ابتدای بازی به شما داده میشود.
از لحاظ کاربردی صرف نظر از نوع دشمن، این قابلیت میتواند بسیار خوب باشد. برای مثال میتواند دشمنان کوچک را از بین برده و حتی برای دشمنان بزرگ نیز عاملی برای پرت کردن حواس باشند. با اینحال اگر انتظار دارید که تأثیر چندانی روی مبارزه داشته باشد، نه اینطور نیست. تنها به شما کمک خواهد کرد تا مقداری از جان دشمنتان کم کنید یا اینکه فرصت برای استفاده از فلاسکها داشته باشید.
بخش چند نفره؛ تجربهای خاص به سبک فرام سافتور
بخش چند نفره الدن رینگ بسیار مشابه سری سولز است. به این معنا که شما نیاز به یک سری آیتمهای خاص دارید تا افرادی را پیدا کرده و آنها را احضار کنید. از طرفی اگر هم دوست دارید به دیگران کمک کنید، نام خود را روی زمین نوشته تا در سرزمین آنها احضار شوید. در مورد بخش چند نفره نیز چند نکته وجود دارد.
یکی اینکه باسها بنابر تعداد کاربران مقابل قویتر خواهند شد. پس انتظار نداشته باشید که با ۳ نفر وارد محل حضور باس شده و آن را به راحتی شکست دهید. همینطور اینکه افرادی که به دنیای شما احضار میشوند، ضعیفتر خواهند شد. به این معنا که فلاسک کمتری داشته و جان کمتری هم دارند. با اینحال تجربه مبارزه با یک موجود غول پیکر به همراه دوستان به شدت لذت بخش است. همینطور اینکه به طور کلی نیز بازی برای شما راحتتر خواهد شد.
البته به شما گشت و گذار در دنیای الدن رینگ را به صورت چند نفره پیشنهاد نمیکنم. به دلیل اینکه از لذت آن کاسته و اینکه شانس شما برای ارتقاء کرکترتان را کم میکند.
یکی از شاخصههای بخش چند نفره در سری سولز و همینطور الدن رینگ، پیامها هستند. اکثر این پیامها بی معنی بوده و جنبه بامزه دارند. با اینحال یکی از تجربیات بخش چند نفره الدن رینگ بوده و از طرفی تا حدی هم کاربردی هستند. چندین بار شده که این پیامها به من کمک کرده تا مکان دشمنان را تشخیص دهم.
نقشه الدن رینگ؛ پرمحتوا و زیبا
بحث نقشه را به این دلیل در قسمت گیمپلی آوردم که تأثیر بسیار زیادی در تجربه گیمینگ شما دارد. در گذشته در سری سولز نقشه وجود نداشت و شما باید کورکورانه حرکت میکردند. در سکیرو را میتوانستید از یک نفر بگیرید. حال فرام سافتور از اهمیت این مورد خبردار شده و تصمیم گرفته تا آن را به یکی از اجزای اصلی باز تبدیل کند. شما در ابتدا تنها قسمت کوچکی از کل نقشه الدن رینگ را خواهید داشت. سپس با گشتن در محیط بازی و پیدا کردن اجزای دیگر، به طور کامل به آن دسترس خواهید داشت.
در نقشه به طور کلی مورد خاصی وجود ندارد. یعنی تنها مکانهای رحمت و مسیری که شما را راهنمایی میکنند به طور کامل مشخص شده است. همینطور اینکه شکل و شمایل قلعه یا درختهای Erdtree وجود دارند. نکته اینجاست که شما در نقشه نیز آزادی عمل زیادی دارید. در نقشه نشانگرهای مختلف وجود داشته که میتوانید از آن استفاده کرده و نقشه را به نوبه خود شخصی سازی کنید. همینطور اینکه در اینترنت راهنماهای مختلفی برای این نقشه وجود دارند. از آنها استفاده کرده تا بتوانید موارد خاص را پیدا کنید.
نکته جالب اینجاست که سفر سریع (Fast Travel) نیز در همین نقشه گنجانده شده است. شما میتوانید با استفاده از آن به هر مکان رحمتی که پیدا کردهاید، بروید. نکته مثبت ماجرا این است که برای سفر سریع دیگر نیازی به یک مقر خاص نداشته و در هر لحظه میتوانید این کار را انجام دهید. این مورد برای مواقعی که با یک مکان رحمت فاصله زیادی دارید بسیار خوب است.
در انتهای بحث گیمپلی باید گفت که الدن رینگ تمام تلاش خود را کرده تا بازیکنان به تجربه کردن ادامه دهند. از فرصتهای مختلف تا مجازات مرگ کم همگی باعث خواهند شد تا شما به شروع دوباره ترغیب شوید.
موسیقی بازی؛ چیزی که بررسی الدن رینگ را برای من راحت کرد
موسیقی بازی الدن رینگ هر چند چندان محسوس نیست یکی از بهترین بخشهای آن است. به این معنا که شما همواره یک آهنگ آرام در پس زمینه داشته و به موقع مبارزه یک آهنگ هیجانی خواهید داشت. در هنگام باس نیز هیجان موسیقی به اوج خود رسیده که مبارزه را به شدت لذت بخش میکند.
از نظر من موسیقی یکی از مهمترین فاکتورها در بازی است. الدن رینگ نیز به بهترین نحو آن عمل میکند. یعنی به موقع شما یک آهنگ بسیار شلوغ میشنوید و به موقع آهنگ ساکت شده و میگذارد شما از منظره لذت ببرید. در زمینه موسیقی الدن رینگ یکی از موارد مثال زدنی در تاریخ بازیهای ویدئویی است.
سختترین بخش بررسی بازی الدن رینگ؛ ایراد گرفتن از آن
بازی الدن رینگ یکی از بهترین بازیهای تاریخ است. در این مورد هیچ شکی نیست. امتیاز آن هم در سایت متاکریتیک ۹۷ شد که از لحاظ امتیاز دومین رتبه را در تاریخ گیمینگ دارد. حال سؤال اصلی اینجاست، آیا واقعاً امتیاز این بازی ۹۷ است؟ پاسخ به این سؤال به طور کامل به شما بستگی دارد. اینکه تا چه حد از آن لذت برده و تا چه حد آن را دوست داشتید. با اینحال از نظر شخصی من بازی استحقاق نمره بالا را دارد اما ۹۷ برای آن بیش از حد است.
بگذارید تا کمی این قسمت را توضیح دهم. عناوینی که امتیاز بالای ۹۶ را دریافت کردهاند یک عنصر جدید را به دنیای گیمینگ معرفی کردهاند. برای مثال افسانه زلدا که امتیازی بیش از الدن رینگ دریافت کرد؛ یک عنصر گیمپلی کاملاً جدید به دنیای گیمینگ معرفی کرد. حال بحث این است. الدن رینگ از عناصر موجود در عناوین قبلی استفاده کرده و آنها را بهبود بخشیده است. مورد جدید و انقلابیای در الدن رینگ وجود ندارد. درست است هیچ عنوانی به این سبک وجود ندارد. با اینحال عنصر جدیدی در بازی وجود نداشته و ترکیبی از موارد قبلی است که بهترین نحو اجرا شدهاند.
پس از نظر من امتیاز ۹۷ برای الدن رینگ بیش از حد است. مخصوصاً اینکه حس پیشروی از موارد بسیار مهم در بازی است. افراد کمی هستند که میتوانند این حجم از باخت را تحمل کرده و بسیاری از افراد بازی را کنار میگذارند. به همین دلیل باید این مورد را در نظر داشت که منتقدان در مورد الدن رینگ بیش از حد خوش بینانه نظر دادهاند. به این نکته توجه کنید که من به شخصه الدن رینگ را پیشخرید کرده و لحظهای که عرضه شد برای آن بسیار شوق داشتم. این حرف من هم نتیجه بیش از ۲۰ ساعت تجربه این بازی در هفته اخیر است.
مشکلات عملکردی بازی الدن رینگ
در ابتدای کار گفتیم که الدن رینگ کمی مشکلات عملکردی دارد. این مورد بیشتر در زمینه کامپیوتر مشاهده شد. به طور کلی فرام سافتور در نسخه کامپیوتر زیاد خوب عمل نمیکند. سری سولز نیز در ابتدا مشکلاتی از این قبیل داشتند. مشکلاتی مثل افت نرخ فریم، عدم ثبات تصویر یا عدم بهینه سازی بازی برای دکمههای کیبورد.
در کنسول سری اس من شاهد لرزش تصویر در برخی مناطق بودم. البته این بازی هیچ باگ یا مشکل بزرگی نداشت و همه چیز درست و به موقع اجرا میشد. تنها بحث اینجا بود که در برخی مواقع تصویر شروع به لرزیدن به مدت کم میکرد که کمی آزاردهنده بود.
مشکل اصلی عملکردی بحث لودینگ بازی است. یکی از شاخصههای مهم نسل ۹ حضور حافظه جامد و عدم وجود صفحه لودینگ است. حال برای عناوین بزرگی مثل همین الدن رینگ یا فورتزا هورایزن میتوان صفحه لودینگ اولیه را بخشید. فورتزا در ابتدا که شما بازی را اجرا میکنید حدود ۴۰ ثانیه طول میکشد تا بازی اجرا شود. سپس شما دیگر با صفحه لودینگی روبرو نخواهید بود. اگر هم باشد بسیار کوتاه است. دلیل اینکه فورتزا را مقایسه میکنم این است که یک عنوان بسیار گسترده و جهان باز است. همینطور اینکه حجم آن از الدن رینگ بیشتر است.
در الدن رینگ شما به وفور صفحه لودینگ را مشاهده خواهید کرد که حداقل ۲۰ ثانیه طول میکشند. این مورد زمانی آزار دهنده میشود که شما در بازی بمیرید که در الدن رینگ به وفور پیش میآید. پس وقت شما تا حدی خوبی تلف میشود. البته این ایراد بزرگی نیست ولی با وجود نمرات و انتقادات مثبت از این بازی نمیتوان به موارد کوچک بیتوجهی کرد.
در انتها نیز باید گفت که فرام سافتور هنوز در زمینه آنلاین ضعیف عمل میکند. در دو روز ابتدای عرضه سرورهای الدن رینگ به طور کامل در دسترس نبودند و زمانی که این ایراد برطرف شد نیز باز هم تجربه چند نفره چندان لذت بخش نبود. البته این مشکلات رفته رفته بهتر شد تا اینکه در حال حاضر بخش آنلاین وضعیت بسیار خوبی دارد.
حرف آخر
بازی الدن رینگ یکی از بهترین عناوین عرضه شده در چند سال اخیر و حتی تاریخ بازیهای ویدئویی است. میازاکی به همراه مارتین توانستند تجربهای را در اختیار کاربران قرار دهند که در هیچ جای دیگری وجود ندارد. مارتین توانست در بخش داستان و محیط بازی شاهکاری را خلق کند که از همان ابتدا شما را جذب خواهد کرد.
از طرفی میازاکی با تجربه خود از عناوین قبلی گیمپلیای را به شما ارائه میدهد که ایراد گرفتن از آن بسیار دشوار است. پس اینکه بگوییم الدن رینگ دارک سولز ۴ است درست نیست. الدن رینگ، تجربه چند ساله میازاکی و فرام سافتور در دو دهه از فعالیت است. عنوانی که اصالت خود را حفظ کرده و با افزودن عناصر جدید پا را از هرچه که این شرکت تا الان ساخته است فراتر میگذارد. با اینحال هیچ چیز بینقص نیست و الدن رینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.
الدن رینگ یکی از بهترین عناوین ساخته شده در تاریخ بازیهای ویدئویی بوده که هر گیمر باید حداقل یکبار آن را تجربه کند. در میانه راه شاید شما از بازی خسته شوید. شاید بخواهید کنترلر خود را به سمت دیوار پرتاب کرده و آن را بشکنید. درست است باید آستانه تحمل خود را بالا ببرید اما بدانید که ارزشش را دارد. به دلیل اینکه قرار نیست این تجربه برای شما تکرار شود.
- بازی اکتشاف و گشت و گذار به بهترین شکل پاداش میدهد
- طراحی عالی نقشهی جهانباز بازی که ادغامی عالی از نقشههای دارک سولز و یک نقشهی باز است
- مبارزات عالی، سخت و لذتبخش که پیروزی در آنها از بهترین تجربههای بازی است
- طراحی هنری شگفتانگیز در تمام بخشهای بازی
- درجهی سختی بالای بازی ممکن است به مذاق همه خوش نیاید
نام لاتین بازی: Elden Ring
تهیهکننده: Bandai Namco Entertainment
سازنده: From Software
سبک: نقشآفرینی اکشن
پلتفرمها: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری، کامپیوتر