هکرها کدهای فیفا ۲۱ و اسناد مهم الکترونیک آرتز را به سرقت بردند
هکرها موفق به نفوذ به سرورهای داخلی شرکت الکترونیک آرتز شده و نزدیک به ۸۰۰ گیگابایت اطلاعات مهم را به سرقت بردهاند. تابهحال شرکتهای مختلفی طعمهی هجوم هکرها بودهاند و سال گذشته هم تمامی فایلهای محرمانه استودیو سی دی پراجکت رد به سرقت رفت و تعدادی از آنها به دست عموم رسید و باعث واکنش گستردهی کاربران شبکههای اجتماعی شد.
به گزارش رسانهی مادربرد، بیش از ۷۸۰ گیگابایت از اطلاعات محرمانهی شرکت الکترونیک آرتز به سرقت رفتهاند که ازجمله این اطلاعات باید به کد منبع بازی فیفا ۲۱ و ابزارهای باارزش ساخت بازی توسط موتور فراستبایت اشاره کرد. مالکیت معنوی تمامی این کدها در دسترس این شرکت آمریکایی است و یک هکر میتواند ضربات جبرانناپذیری وارد کند. در حال حاضر هکرها به دنبال فروش تمامی فایلهای بهدستآمده هستند و فعلا قیمت موردنظر را اعلام نکردهاند.
شرکت الکترونیک آرتز سریعاً به گزارشهای منتشرشده واکنش نشان داده و سخنگوی این شرکت در گفتگو با رسانهی بیبیسی گفته است:« ما در حال بررسی حادثه اخیر نفوذ به شبکه خود هستیم که در طی آن، تعداد محدودی از اطلاعات و ابزارهای ما دزدیده شد.» این فرد در ادامه گفته است که اطلاعات شخصی هیچکدام از کاربران دزدیده نشده و همچنین دلیلی برای نگرانی درزمینهی امنیت این شرکت وجود ندارد. سران شرکت الکترونیک آرتز با مقامات عالی تماس گرفتهاند و به دنبال حل مشکل پیشآمده هستند.
اریک کران (Erich Kron) از مشاوران امنیتی مشهور در گفتگو با رسانهی گیماینفورمر در مورد تهدید هکرها صحبت کرده و اینکه هیچ شرکتی در مقابل تهاجم آنها در امان نیست. وی میگوید: این واقعه نشان داد حتی شرکتهای پیشرفته هم در مقابل رخنهی اطلاعاتی امان ندارند. این بار اطلاعات بسیار با ارزشی توسط مجرمان اینترنتی دزدیدهشده و به بازار آزاد پیشنهاد دادهشده است. هکرها این بار دیگر درخواست دریافت پول از الکترونیک آرتز را هم نداشتهاند و تنها به دنبال فردی با بیشترین پیشنهاد هستند. این اطلاعات میتواند برای رقیبان شرکت ارزش بالایی داشته باشد و حتی بهعنوان ابزاری بهمنظور نفوذ دوباره به سرورها و مشتریان این شرکت استفاده شود.»
اریک کران در ادامه میگوید که چنین رخنههای اطلاعاتی بهسادگی انجام میشوند و حتماً لازم نیست هکرها از روشهای پیچیدهای استفاده کنند. برای نمونه ممکن است کارمندان از رمزهای سادهای استفاده کنند و هکرها هم از طریق پیدا کردن رمز عبور سادهی آنها، وارد سرور شوند و اطلاعات را به سرقت ببرند. آقای کران پیشنهاد میکند که شرکتها نسبت به درز اطلاعات و امنیت رمزهای عبور حساستر باشند و توجه ویژهای نسبت به مسائل امنیتی داشته باشند، زیرا که چنین درز اطلاعاتی میتواند، مشکلات جدی ایجاد کنند.
شرکت سی دی پراجکت رد هم سال گذشته با چنین واقعهای روبهرو شد. آن زمان اطلاعات مهم ازجمله آدرس کاربران و کارمندان شرکت هم به سرقت رفت و برعکس آنچه در شبکههای اجتماعی منتقل شد، اطلاعات بیشتری درز پیدا کرده است. ازجمله این اطلاعات میتوان به ویدیو باگهای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ اشاره کرد که توسط کارمندان ساختهشده و نشان داد که توسعهدهندگان هم با باگهای موجود جک ساختهاند! باید دید درز کد اصلی بازی فیفا ۲۱ و موتور فراست بایت چه تأثیری روی شرکت الکترونیک آرتز خواهد گذاشت.
منبع: Game Informer