اولین نگاه به Dragon Age: The Veilguard؛ تلاش بایوویر برای بازگشت قدرتمند
بازی عصر اژدها: ویلگارد (Dragon Age: The Veilguard) چندی پیش به صورت رسمی معرفی شد و شرکت سازنده یک تریلر از آن منتشر کرد. نکته اینجاست که نام این بازی تا قبل از اینکه به صورت رسمی معرفی شود متفاوت بود و به همین دلیل است که تا عرضه تریلر گیمپلی اطلاعات اصلی آن منتشر نشده بود. حال نوبت به یک دیدگاه اولیه از این بازی رسیده و اینکه ببینیم شرکت سازنده چه چیزی را در ویلگارد نسبت به عناوین قبلی عصر اژدها تغییر داده است.
ویلگارد از همین ابتدا اخبار زیادی به پا کرده است. اول از همه شرکت بایوور (Bioware) تصمیم گرفت تا نام این بازی را تغییر دهد و شکل و شمایل جدید بازی را با یک تریلر ۲ دقیقهای به طرفداران نشان دهد. مشکل اینجاست که در این تریلر کاربران با طراحی جدید این مجموعه روبرو شدند و آن را با عناوینی مثل فورتنایت مقایسه کردند. بحث اینجاست که شرکت بایوور پس از ۱۰ سال از یک بازی عصر اژدها رونمایی کرده و در نتیجه انتظارات به شدت از آن بالا بود.
بازی Dragon Age: The Veilguard پاییز امسال عرضه خواهد شد؛ تریلر آن را ببینید
چندی پیش شرکت بایوور به صورت رسمی یک رونمایی یک ساعته از بازی ویلگارد داشت. در این رونمایی کرکترها و گیمپلی بازی به طور کامل به طرفداران نشان داده شده و سیستم مبارزه جدید در آن بررسی شد. همینطور اینکه بسیاری از سؤالات رسانه در این رویداد پاسخ داده شد و در کل اطلاعات بسیار زیادی از بازی جدید عصر اژدها به بیرون منتشر شد.
گرافیک و عملکرد بازی ویلگارد
اول از همه به بحث گرافیک و عملکرد بازی ویلگارد میپردازید. بازی جدید عصر اژدها با استفاده از آخرین نسخه از موتور انیمیشن سازی فراست بایت (Frostbite) طراحی شده است. همینطور اینکه هدف شرکت سازنده این بوده تا به راحتی به نرخ فریم ۶۰ رسیده و در نتیجه آن را بهینه طراحی کرده است.
طبق چیزی که اعلام شده بازی ویلگارد هر دو حالت عملکردی (Performance) و کیفیت (Quality) را در کنسولها خواهد داشت. در نتیجه کاربران میتوانند بین کیفیت بصری بهتر یا عملکرد دقیقتر یک مورد را انخاب کنند. همینطور اینکه اطلاعات بیشتری از عملکرد این بازی پس از اتمام روند ساخت منتشر خواهد شد.
بازی ویلگارد از لحاظ طراحی تغییر بسیار زیادی نسبت به قبل داشته است. اینکه این طراحی جدید خوب یا بد است به طور کامل سلیقهای بوده و مربوط به افراد است. با این حال باید به این نکته دقت کرد که عناوین عصر اژدها همیشه از لحاظ هنری در سطح خاصی قرار داشتند و تنوع بسیار زیادی در آنها وجود داشت.
چیزی که در مورد ویلگارد اهمیت دارد این است که این بازی یک نسخه بالغ شده از بازی اینکویزیشن (Inquisition) است. به همین دلیل مشکلی ندارد که از لحاظ طراحی از سبک همیشگی مجموعه عصر اژدها خارج شده و چیزی که اهمیت دارد این است که از لحاظ گیمپلی و روند داخل بازی پیشرفت بسیاری داشته است.
بایوور از بازیهای قبلی خود درس گرفته است
تریلر بازی ویلگارد اشاره زیادی به عناوین قدیمی مجموعه عصر اژدها داشت. برای مثال در این بازی واریک (Varric) باز گشته است. از طرفی چندین صحنههای جالب هم با این کرکتر در دنیای بازی وجود خواهد داشت. حتی کسی که در ابتدا داستان بازی را توضیح میدهد هم واریک بوده و در اول بازی ماجراهای بازیهای قبلی عصر اژدها را در کنار انگیزه سولاس (Solas) که با نام درِد ولف (Dread Wolf) هم شناخته میشود، توضیح خواهد داد.
بازی ویلگارد مانند بقیه عناوین عصر اژدها یک داستان کاملاً جداگانه دارد. در این بازی کرکتر اصلی به نام روک (Rook) به تیم استنطاق (Inquisition) ملحق شده و این افراد شخصیتهای اصلی بازی را تشکیل میدهند. شروع بازی هم به شکل یک مبارزه بسیار زیبا است که در آن تیم اصلی بازی در تلاش است تا مانع از باز شدن دروازه میان شهر تداس (Thedas) و دنیای ارواح (Spirit World) بشود.
سازنده بازی اعلام کرده که قصد از این شروع، این است که کاربر به طور ناگهانی در میان داستان قرار بگیرد. این مشابه چیزی است که در بازی Inquisition هم وجود داشت و در نتیجه شرکت سازنده روند قبلی خود را تا حدی تکرار کرده است. بازی ویلگارد یک بازی نقش آفرینی است که تمرکز زیادی روی داستان دارد. در نتیجه قرار گرفتن در روند بازی اهمیت زیادی داشته و حتی امکان دارد برخی اوقات سنگین و دشوار باشد.
در ادامه تریلر شما با کرکترهای دیگر و برخی از دشمنان بازی آشنا میشوید. نکته اینجاست که در این بخش از بازی شما مینراثوس (Minrathous) روبرو شده که پایتخت امپراطوری توینتر (Tevinter Imperium) است. اینکه بخواهیم از این بازی با این تریلر نتیجه بگیریم کمی نابالغانه است ولی این موضوع نشان میدهد که بازی ویلگارد یک بازی بسیار خطی است. در نتیجه میتوان تا حد خوبی روند آن را متوجه شد.
یکی از مواردی که سازندگان این بازی روی آن تأکید داشتند این بود که بازی ویلگارد یک بازی مأموریتی است. همه موارد این بازی با فکر و با دست ساخته شده و شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا بهترین عملکرد را در این زمینه داشته باشد. زمانی که سازندگان به شخصه در طراحی بازی دخیل باشند، کاربر حس بهتری را از یک بازی دریافت خواهد کرد و به همین دلیل است که بایوور دست به چنین کاری زده است.
تنوع مراحل و مأموریتها در بازی ویلگارد بسیار زیاد است و آزادی عمل کاربر در این بازی در بیشترین حد ممکن است. با این حال برای پیشرفت در بازی کاربر باید تعدادی از مأموریتها را به صورت اجباری انجام دهد تا بتواند کرکتر خود را به سطح خاصی برساند. در این بازی محتوای متنوعی وجود داشته و بسیاری از کارها هم به صورت کاملاً اختیاری در آن قرار داده شده است. در نتیجه روند بازی را کاربر میتواند تغییر دهد و آن را به سلیقه خود شکل دهد.
در مورد مأموریتهای جانبی بازی باید گفت که برخی از آنها اهمیت زیادی دارند. به دلیل اینکه روی روحیه هم تیمیها اثر گذاشته و یکی از نکات مهم بازی ویلگارد کار تیمی و کرکترهای مختلف است. هرکدام از این شخصیتها داستان مخصوص خود را داشته که با مأموریتهای مختلف به کاربر ارائه خواهد شد. در نتیجه افراد باید تلاش کنند تا این شخصیتها را بیشتر بشناسند.
سفر شما در این بازی طولانی است. در نتیجه باید تلاش کنید تا گروه را بهتر شناخته و به آنها انگیزه دهید. نکته اینجاست که شما با دو مسیر روبرو هستید. مسیر اصلی که یافتن خانواده کرکتر اصلی یعنی روک بوده و نجات دنیای بازی است. روند فرعی که داستان کرکترها است که خیلی دقیق به مسیر اصلی بازی متصل شده است. در نتیجه کاربر باید تلاش کند تا به بهترین نحو این ارتباط را پیدا کرده و از آن استفاده کند.
روند مشابه مس افکت ۲
شرکت بایوور یک روند جالب در گذشته برای ارتباط میان مس افکت ۲ و عصر اژدها داشت. زمانی که عصر اژدها: اوریجینز (Origins) عرضه شد، این بازی در سبک نقش آفرینی بود و تمرکز زیادی روی این عنصر داشت. حدود چند ماه بعد شرکت سازنده بازی مس افکت ۲ را عرضه کرد که مس افکت ۲ موفقیت بسیار خوبی کسب کرد. از آنجا بایوور بیشتر از اینکه روی سیستم نقش آفرینی تمرکز داشته باشد، به بخش اکشن و مبارزه اهمیت داده و هیجان بازی را بیشتر کرده است. در نتیجه شما میتوانید این روند را به طور کامل در بازی جدید عصر اژدها هم ببینید.
ارتباط میان مس افکت ۲ و بازی ویلگارد بیشتر از چیزی است که فکر میکنید. بازی مس افکت ۲ بیشتر در مورد شپرد (Shepard) بود که به دنبال یک تیم گسترده بوده و به همین دلیل در کهکشان به دنبال افراد مختلف میگشت. پس از اینکه شپرد تیم خود را ساخت یکی از معروفترین مأموریتهای دنیای گیمینگ را اجرا کرد و بسیاری از افراد خود را در این راه از دست داد.
سازندگان بازی ویلگارد اعلام کردند که چنین حالتی در بازی ویلگارد هم حضور دارد. به این شکل که شما در این بازی هم شاهد مرگ کرکترهای مختلف خواهید بود. در چیزی که به کاربران ارائه شد مکانیسم مرگ وجود نداشت ولی به دلیل اینکه مراحل ابتدایی بازی است کاملاً منطقی به نظر میرسد. نکته اینجاست که مرگ کرکتر در روند بازی تغییر ایجاد خواهد کرد. در نتیجه کاربر باید به همراهان خود اهمیت ویژهای بدهد تا آنها را از دست ندهد.
میزان اکشن بازی ویلگارد از تمامی بازیهای عصر اژدها بیشتر است
سیستم مبارزه بازی ویلگارد نسبت به بازیهای قبلی تغییر زیادی داشته است. برای مثال تیمهای چهار نفره به گروههای ۳ نفره تبدیل شده تا اکشن بازی بیشتر شود. از طرفی یک سیستم پیچیده و گسترده انیمیشن در آن وجود داشته که باعث میشود مبارزات بسیار روان و جذاب باشد. مبارزات در این بازی روی ضربه زدن، جای خالی دادن و بازگشت ضربات تمرکز دارد. همینطور اینکه سیستم ریسک و پاداش هم در این بازی وجود داشته تا هیجان مبارزه را از همیشه بیشتر کند.
کرکتر اصلی بازی تواناییهای مختلفی دارد و اکثر استراتژی بازی هم در همین تواناییها است. شما میتوانید با یکی از دکمهها بازی را نگه داشته و دستوری که میخواهید را به کرکترهای مختلف بدهید تا انجام دهند. همینطور اینکه هر کرکتر جانبی یک نقش در بازی داشته که میتواند در کنار مبارزه به آن نقش هم بپردازد. برای مثال یک نفر میتواند از دیگران حمایت کند و نفر دیگر در صورت آسیب به افراد تیم کمک کند.
سازندگان بازی گفتند که روند مبارزات در این بازی بسیار چالش برانگیز بوده است. به دلیل اینکه هر بازی عصر اژدها به نوعی سیستم مبارزه را از نو طراحی کرده و در نتیجه سازندگان باید بسیار خلاقانه عمل میکردند. چارچوب اصلی مبارزات بازیهای عصر اژدها سیستم توقف و دستور بوده است و به همین دلیل در ویلگارد هم حضور دارد. با این حال موارد بسیار زیادی به این بازی جدید اضافه شده تا در کنار طرفداران قدیمی، کاربران جدید هم از این سیستم جدید استفاده کرده و از بازی خود لذت ببرند.
سازندگان بازی اطلاعات نسبتاً کمی از مکانیسم استراتژی آن منتشر کردند. با این حال با توجه به چیزی که اشاره کردند، بحث نقطه ضعف و مقاومت نقش مهمی در روند مبارزات بازی میکند. تواناییهای خاصی در بازی طراحی شده که دقیقاً بر همین اساس کار میکنند و کاربر باید با استفاده از ترکیب تواناییها به دشمنان غلبه کند. برای مثال یک کرکتر میتواند دشمنان را ضعیف کرده و کرکتر دیگر آنها را منفجر کند.
ارتباط میان کرکتر اصلی یعنی روک و شخصیتهای دیگر بازی نقش مهمی در گیمپلی بازی ایفا میکند. این ارتباط تعیین میکند که کدام توانایی برای شخصیتها در دسترس قرار بگیرد و چگونه یک شخصیت ارتقاء پیدا کند. ارتباط میان شخصیتهای مختلف هم از طریق چرخه معروف دیالوگ مجموعه عصر اژدها ایجاد خواهد شد که برای بازی ویلگارد هم باز گشته است.
بازی ویلگارد یک بازی عمیق است. در نتیجه این یک نکته مثبت است که این عمق به بحث مبارزات هم راه پیدا کرده است. به دلیل اینکه بازی Inquisition این موضوع را کم داشت و همین باعث شده بود مبارزات در این بازی چندان لذت بخش نباشد. در بازی ویلگارد چندین کلاس مختلف با داستانهای زمینهای متفاوت وجود دارد. در نتیجه کاربران بر اساس فرقه (Faction) که انتخاب میکنند با یک داستان و روند خاصی روبرو خواهند شد. این سیستم در گذشته هم وجود داشت ولی این دفعه داستان زمینهای در روند بازی مؤثر بوده و روی دیالوگها هم تأثیر میگذارد.
چیزی که باعث شهرت مجموعه عصر اژدها شد، کرکترهای آن است. به همین دلیل این موضوع در بازی ویلگارد هم وجود داشته و شرکت سازنده تلاش کرده تا شخصیتهای بسیار دوست داشتنی را وارد این بازی بکند. نکته جالب اینجاست که شرکت لارین (Larian) با بازی دروازه بالدور ۳ (Baldur’s Gate 3) تعدادی از کرکترهای به یاد ماندنی را به دنیای گیمینگ معرفی کرد ولی با این حال بایوور سابقه زیادی داشته و توانسته در یاد گیمرها باقی بماند. شخصیتهایی مثل لیارا (Liara) و واریک (Varric) که عملاً سبک دیالوگ در نقش آفرینی را پایه گذاری کردند.
شخصیت پردازی بازی ویلگارد شاخصه اصلی آن است
هر کدام از شخصیتهای همراه شما یک داستان بسیار عمیق، مشکلات و انگیزه مخصوص به خود را دارد. شرکت سازنده داستان این شخصیتها را به صورت عمیق بررسی کرده و توانسته یک روند بسیار جذاب برای آنها بسازد. برای هر شخصیت مأموریتهای اختصاصی وجود دارد تا با انجام آنها شما به یک داستان بزرگتر دست پیدا کنید. همینطور اینکه با انجام مأموریتها شما ارتباط بیشتری با یک کرکتر پیدا خواهید کرد که در سیستم ارتقاء و تواناییهای در دسترس تأثیر میگذارد. تصمیمات شما نیز در روند رفتاری و حضور آنها در بازی اثر گذاشته که باعث میشود سیستم شخصیت پردازی در این بازی اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
با توجه به تلاشهای سازندگان قبلی، مجموعه عصر اژدها شخصیتهای بسیار خوبی را به دنیای گیمینگ معرفی کرده است. بحث اصلی اینجاست که ویلگارد نیز همان خط را دنبال کرده و حتی آن را ارتقاء داده است. بحث شخصیت پردازی همیشه در مجموعه عصر اژدها اهمیت داشته و این هارمونی میان کرکترها باعث شده که این مجموعه سبک بسیار خاصی داشته باشد و حتی در سال ۲۰۱۳ به بهترین بازی سال تبدیل شود.
بازی ویلگارد پاییز امسال عرضه خواهد شد. هنوز تاریخ عرضه رسمی این بازی اعلام نشده ولی به احتمال زیاد در اواسط پاییز شاهد حضور آن در دنیای گیمینگ خواهیم بود. لحظه عرضه این بازی برای شرکت بایوور اهمیت بسیاری دارد به دلیل اینکه این شرکت در این چند سال افت زیادی داشته است. از طرفی مجموعه عصر اژدها به راحتی محبوبترین مجموعه بایوور بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. در نتیجه یک بازی با کیفیت از این مجموعه میتواند تغییر زیادی در روند پیشرفت بایوور ایجاد بکند.
منبع: IGN