Dragon Age: Inquisiton چگونه نقش‌آفرینی‌های کلاسیک را برای مخاطب مدرن تکامل داد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه
Dragon Age Inqisition

مجموعه عصر اژدها (Dragon Age) یکی از با سابقه‌ترین مجموعه‌ها در دنیای گیمینگ است. این عناوین طرفداران بسیار زیادی در دنیا داشته و تجربه یک عنوان نقش آفرینی کامل و کلاسیک را به کاربران ارائه می‌دهد. شرکت بایوور (BioWare) توانست عملکرد بسیار خوبی در این عناوین داشته باشد و بازی‌های بسیار خوبی را به طرفداران ارائه دهد.

چندی پیش بایوور شماره بعدی مجموعه عصر اژدها را معرفی کرد. بحث اصلی اینجاست که این بازی برای مدت زیادی در حال ساخت بوده و به احتمال زیاد به زودی عرضه خواهد شد. حال با توجه به غیبت ۱۰ ساله مجموعه عصر اژدها در دنیای گیمینگ، بد نیست به عنوان قبلی این مجموعه یعنی تفتیش عقاید (Inquisition) نگاهی بیندازیم.

دقت کنید که این متن یک نقد و بررسی نیست. بلکه یک یادآوری از عناصری است که مجموعه عصر اژدها را به جایگاه فعلی خود رساند. با این حال ایرادات این عناوین را هم بیان خواهیم کرد و امیدواریم که این مشکلات در عصر اژدهای بعدی وجود نداشته باشد.

بازی تفتیش عقاید در سال ۲۰۱۴ برای کنسول‌های نسل هفتم و هشتم معرفی شد. این بازی در همان سال توانست مقام بهترین بازی سال را بدست بیاورد و به همین دلیل می‌توان گفت که یک بازی بسیار خوب است. استنطاق برای زمان خود یک بازی بسیار پیشرفته بود. جهان بسیار گسترده به همراه گرافیک بالا که حتی با گذشت ۱۰ سال همچنان قابل تجربه است. البته پشتیبانی و عرضه به روزرسانی‌های متعدد از طرف بایوور نیز در این مورد بی‌تأثیر نبود.

تفتیش عقاید یک عنوان در سبک نقش آفرینی و نسبتاً جهان باز بود. حال چرا می‌گوییم جهان باز؟ به دلیل اینکه این بازی بیشتر منطقه باز بود. نقشه تفتیش عقاید از چندین منطقه مختلف تشکیل شده که همگی در کنار هم قرار گرفته و یک دنیای بزرگ را تشکیل داده‌اند. با این حال مثل ویچر (Witcher) یا جی‌تی‌ای (GTA) شما نمی‌توانید به صورت کاملاً آزادانه در آن بگردید. همین موضوع باعث شده تا این بازی بیشتر حالت منطقه باز به خود بگیرد.

نکته جالب اینجاست که با وجود امتیازهای بالایی که تفتیش عقاید به خود اختصاص داد، همچنان بسیاری از منتقدان معتقد بودند که این بازی به کیفیت عنوان قبلی عصر اژدها نبود. با این حال این موضوع باعث نمی‌شود که ارزش تجربه نداشته باشد. تفتیش عقاید یک عنوان بسیار خاص است و در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا با عناوین نقش آفرینی دیگر تفاوت دارد.

بازی Dragon Age inquisition

چرا تفتیش عقاید یک بازی نقش آفرینی ساده نیست؟

شاید به خود الان بگویید که چیزی که در دنیای گیمینگ زیاد وجود دارد بازی نقش آفرینی دارد. دیگر وقتی بازی سونیک عناصر نقش آفرینی داشته باشد، قطعاً در این سبک بودن یک ویژگی خاص به حساب نمی‌آید. بحث اصلی هم همینجاست که یک بازی تا چه حد در سبک نقش آفرینی است.

بسیاری از عناوین تنها کمی توانایی شخصی‌سازی و مأموریت جانبی به خود اضافه کرده تا ظاهر یک عنوان نقش آفرینی را به خود بگیرند. در صورتی که یک بازی نقش آفرینی بودن چیزی بیش از چند مأموریت جانبی و تعدادی دیالوگ قابل انتخاب است. بلکه برای اینکه یک بازی در این سبک باشد، باید چندین فاکتور مهم را در خود داشته باشد.

اول از همه آزادی عمل بسیار زیاد کاربر در زمینه شخصی‌سازی و روند بازی است. به حدی که هربار یک بازی را تجربه می‌کند، با یک نتیجه یا روند متفاوت روبرو باشد. این موضوع در مورد بازی تفتیش عقاید به طور کامل صدق می‌کند. به این شکل که این بازی دارای ۴۰ پایان مختلف است. پس به صورت تقریبی شما ۴۰ بار می‌توانید تفتیش عقاید را تجربه کرده و با انتهای متفاوتی روبرو شوید.

پس تصمیمات شما در بازی تفتیش عقاید کاملاً مؤثر است. شاخصه دوم یک عنوان نقش آفرینی، قابلیت شخصی‌سازی کامل کاراکتر اصلی بازی است. به این شکل که شما باید بتوانید به طور کامل، یعنی تک تک اعضا و عناصر ظاهری، کاراکتر اصلی را شخصی‌سازی کنید. در بازی استنطاق شما می‌توانید به طور کامل کاراکتر اصلی را شخصی‌سازی کرده و به آن ویژگی‌های خاصی بدهید. حتی می‌توانید نژاد کاراکتر اصلی را نیز تعیین کنید. تقریباً مشابه چیزی که در اسکایریم (Skyrim) دیدم. هر دو بازی مصداق کامل عناوین نقش آفرینی کامل هستند.

در کنار این موارد مأموریت‌های جانبی مختلف و دنیای پویا که این دو مورد در اصل شاخصه‌های یک بازی جهان باز هستند. با این حال اگر دقت کنید شما اکثراً دو سبک نقش آفرینی و جهان باز را کنار یکدیگر می‌بینید. به نوعی این دو سبک مکمل هم بوده و بدون یکی، دیگری ناقص به نظر می‌رسد.

تا این جای کار بازی تفتیش عقاید یک عنوان نقش آفرینی کامل بود و مثل عناوین دیگر در این سبک بود. نکته اصلی در بخش مبارزه بازی است. چیزی که باعث شده تفتیش عقاید یک عنوان کامل و متفاوت با عناوین دیگر این سبک باشد.

بازی Dragon Age inquisition

تلفیق استراتژی و اکشن

نکته جالب در مورد بازی تفتیش عقاید این است که شرکت بایوور در این بازی نهایت نوآوری خود را به کار گرفته است. همیشه برای ما در بازی‌های مختلف این مشکل وجود داشته که هوش مصنوعی بازی مخصوصاً در زمینه یاران چندان باهوش نیست. به این شکل که یاران شما اکثراً به اهداف درستی حمله نکرده و به همین دلیل نمی‌توانید برای مبارزات دقیق برنامه ریزی کنید.

در بازی تفتیش عقاید بایوور این مشکل را با راه حل بسیار جالبی حل کرده است. هوش مصنوعی در مورد یاران و دشمنان همچنان در این بازی وجود دارد اما شما می‌توانید هوش مصنوعی یاران خود را کنترل کنید. به این شکل که با فشردن یک دکمه بازی به طور کامل متوقف شده و حال شما زمان دارید که یاران خود را مدیریت کنید.

این سیستم به شما اجازه می‌دهد که بتوانید دشمنان را با دقت بسیار بالا از بین ببرید. همینطور اینکه تا حد خوبی بازی را راحت می‌کند. البته دشمنان بازی تفتیش عقاید به حدی دشوار هستند که هرچه شما برنامه ریزی کنید، بازهم نتوانید آن‌ها را شکست دهید. به طور کلی این سیستم بازی باعث شده تا مبارزات در تفتیش عقاید بسیار خاص باشند.

قبل از انجام هر مأموریت شما می‌توانید اعضای تیم خود را بچینید. قاعدتاً اینگونه است که شما به دو نفر برای مبارزات تن به تن و دو نفر برای مبارزات از راه دور نیاز خواهید داشت. حالا این افراد مشخص شده برای مبارزات تن به تن می‌توانند قاتل‌های حرفه‌ای بوده یا اینکه یک شوالیه ماهر باشند. این توانایی انتخاب برای مبارزات از راه دور هم صدق می‌کند. به این شکل که شما می‌توانید انتخاب کنید که یک جادوگر از دور حمله کند یا یک تیر انداز.

مبارزه به سبک عناوین نقش آفرینی قدیمی

اگر شما بازی‌های نقش آفرینی قدیمی را بازی کرده باشید، قطعاً حس مبارزات تفتیش عقاید هم برای شما آشنا است. این بازی دارای یک سیستم مبارزه نسبتاً قدیمی است ولی بایوور تلاش کرده تا آن را به روز کند. به این شکل که شما تعداد زیادی جادو و توانایی‌های مختلف دارید که روی کیبورد روی اعداد مرتب شده‌اند. حال اربر می‌تواند از این موارد در مبارزات استفاده کند. همینطور اینکه این توانایی‌ها می‌توانند بیشتر و حتی قوی‌تر شوند.

اگر شما عناوین نقش آفرینی قدیمی مثل خود مجموعه عصر اژدها یا دنیای وارکرفت (World of Warcraft) را تجربه کرده باشید، متوجه هستید که المان اکشن در آن‌ها چندان قوی نیست. بگذارید بیشتر توضیح بدهم. در عناوینی که اکشن یکی از عناصر اصلی آن‌ها است، شرکت سازنده انیمیشن‌ها و افکت‌های خاصی برای آن قرار می‌دهد. به همین دلیل شما با مبارزات بسیار زیبایی روبرو خواهید شد. در صورتی که این موضوع در مورد عناوین نقش آفرینی قدیمی صدق نمی‌کند.

بازی Dragon Age inquisition

مبارزات در بازی تفتیش عقاید بسیار خاص و جذاب است که اگر به سبک استراتژی علاقه داشته باشید، بهتر هم خواهد شد.

در عناوینی مثل همین تفتیش عقاید انیمیشن مبارزه وجود دارد، حتی برای هر جادو و حرکت خاص نیز یک انیمیشن خاص وجود دارد ولی به طور کلی مبارزات چندان لذت بخش نیست. دلیل اصلی اینجاست که برای مثال دشمن به همه ضربات شما تقریباً یک پاسخ را می‌دهد تا از بین برود.

در اینجا باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه بازی تفتیش عقاید در سال ۲۰۱۴ عرضه شد و زمانی است که عناوین نقش آفرینی و جهان باز هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند. به همین دلیل با وجود گسترگی بسیار زیادی این بازی کاملاً منطقی است که انیمیشن‌های دقیقی برای هر ضربه در نظر گرفته نشده باشد.

این موضوع انیمیشن به همراه حالت استراتژیکی که بازی تفتیش عقاید دارد باعث شده تا این بازی سبک و سیاق عناوین قدیمی را داشته باشد. بازی‌هایی که به نوعی پایه گذار سبک نقش آفرینی بوده و کاربر را به بیشتری حالت درگیر خود می‌کنند. نکته اصلی این بازی مأموریت‌های خاص آن و روند بازی است. چیزی که باعث شده تفتیش عقاید یک عنوان به شدت خاص در سبک نقش آفرینی باشد.

مأموریت‌های تعیین کننده

در بازی تفتیش عقاید هیچ ترتیب خاصی برای اتمام مأموریت‌ها وجود ندارد. با این حال مثل تمامی بازی‌ها برخی مأموریت‌ها نتیجه یک مأموریت قبلی است. همین عدم وجود ترتیب باعث شده تا تجربه هر فرد در این بازی با نفر دیگر متفاوت باشد. شما می‌توانید بازی را با راضی کردن یک کشیش آغاز کرده یا اینکه مستقیم به مبارزه با افراد دیگر بروید. اینکه بازی چگونه پیش می‌رود هم به طور کامل به دست شما است.

حال بحث اصلی اینجاست که این حجم از آزادی عمل خوب است یا بد؟ این موضوع کاملاً بستگی به شما دارد. من خودم به شخصه از افرادی هستم که از این حجم از آزادی عمل لذت می‌برم. اینکه هیچ اجباری برای انجام مأموریت‌ها به ترتیب نداشته باشیم باعث می‌شود بیشتر در دنیای بازی بگردیم و اسرار آن را کشف کنیم. هرچند در بسیار از عناوین گشت و گذار در بازی آنقدر عذاب آور است که ترجیح داده می‌شود بازی به صورت خطی باشد. این موضوع در مورد بازی تفتیش عقاید چندان صدق نمی‌کند.

دنیای بازی گسترده بوده و از طرفی جزئیات بسیار زیادی دارد. با این حال شما نمی‌توانید از همان ابتدا به همه نقاط نقشه بروید و باید کاراکتر خود را قوی کنید. به دلیل اینکه تعداد زیاد دشمنان به راحتی می‌تواند شما را از بین ببرد و کل تیمتان را نیز نابود کند. پس بی گدار به آب زدن در این بازی کار درستی نیست.

از طرفی سیستم ذخیره بازی به شکلی است که در صورت مرگ شما چیز زیادی را از دست نمی‌دهید. به همین دلیل به نوعی مرگ در بازی تفتیش عقاید جزاء سنگینی ندارد و شما نباید از مبارزه کردن و مخصوصاً از استفاده از خلاقیت خود در مبارزات بترسید. این یکی از نکات به شدت مثبت مجموعه عصر اژدها است که کاربر را به استفاده از خلاقیت و شجاع بودن تشویق می‌کند.

یکی از نکات مهم اینجاست که در بازی تفتیش عقاید مأموریت‌های بی‌ارزش نیز زیاد هستند. برای مثال اینکه شما به دنبال تعدادی گوسفند بگردید یا اینکه تلاش کنید یک فرد گمشده را پیدا کنید. همه این موارد امتیاز شما را بیشتر افزایش داده و در روند بازی تأثیر خاصی ندارند. اینکه کدام مأموریت اهمیت زیادی دارد در محل Inquisition یا نقشه مخصوص است که برای شما مشخص می‌کند کدام مأموریت‌ها در روند بازی تأثیر دارند.

بازی Dragon Age inquisition

تصمیمات و مکالمات شما در بازی تفتیش عقاید روی روند آن تأثیر دارد.

دنیای بازی تفتیش عقاید؛ تعریف واقعی منطقه باز

همانطور که گفتیم بازی تفتیش عقاید یک عنوان جهان باز نیست. بلکه یک بازی منطقه باز است. به این شکل که بازی از تعدادی منطقه مختلف تشکیل شده و بازیکنان در میان آن‌ها جابجا می‌شوند. هر منطقه یک دنیای به شدت گسترده بوده و به نوعی می‌توان بازی تفتیش عقاید را یک عنوان جهان باز دانست. به دلیل اینکه هر منطقه بازی به شدت گسترده است.

از طرفی این منطقه باز بودن بازی باعث شده که شما با تنوع بسیار زیادی روبرو باشید. از مناطق جنگلی گرفته تا مناطق برفی و کوهستانی همگی در این بازی وجود دارند. همین موضوع باعث می‌شود که شما ساعت‌ها خود را درگیر گشت و گذار کنید و از دنیای بازی لذت ببرید.

طراحی دنیای بازی نیز بسیار جذاب بوده و با داستان آن کاملاً همخوانی دارد. البته یک ایرادی که می‌توان از این بازی گرفت طراحی بد هیولاهای آن است. در بازی تفتیش عقاید شما با دو نوع دشمن روبرو هستید. یکی انسان‌های جبهه مخالف و یکی هم هیولاها. طراحی انسان‌ها در این بازی بسیار خوب بوده و تنوع رضایت بخش هم دارد. از طرفی این موضوع اصلاً در مورد هیولاها صدق نمی‌کند. مبارزه با هیولاها در بازی تفتیش عقاید بسیار راحت بوده و از طرفی تنوع چندان زیادی هم ندارد. به همین دلیل شما به آن کمتر توجه کرده و بیشتر به سمت مبارزه با انسان‌ها می‌روید.

در بازی تفتیش عقاید شما یک اسب دارید که می‌توانید از آن برای گشتن در دنیای بزرگ بازی استفاده کنید. نکته اصلی اینجاست که برای بدست آوردن این اسب نیز شما باید یک مأموریت را انجام داده و پس از آن دیگر همیشه همراه شما است. مشکل اصلی طراحی این اسب است. البته نسبت به سال ۲۰۱۴ اسب داخل بازی تفتیش عقاید کنترل خوبی دارد ولی بازهم می‌توانست بهتر باشد.

دنیای بازی تفتیش عقاید مملوء از مأموریت‌های مختلف است. در اصل در این بازی تعداد بسیار زیادی مأموریت وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. با این حال برخی از آن‌ها بیش از حد تکراری بوده و ارزش تجربه ندارند. حتی برخی کاملاً بی هدف بوده و صرفاً برای بیشتر کردن محتوای بازی طراحی شده‌اند. همین موضوع باعث شده که که بحث مأموریت‌های بازی تفتیش عقاید کمی گیج کننده باشد.

برای اینکه شما مأموریت‌های اصلی بازی را انجام دهید باید وارد مرکز اصلی تفتیش عقاید شوید. در آنجا مأموریت‌های داستان اصلی بازی وجود داشته و شما می‌توانید جهت خود را انتخاب کنید. هر مأموریت به نوعی طراحی شده که شما دنیای بازی را با آن بگردید. به همین دلیل در جای جای این بازی یک مأموریت جانبی وجود دارد. مأموریت‌های اصلی بازی شما را به یک منطقه گسترده برده و شما باید با مأموریت‌های کوچک دیگر رازهای بازی را کشف کنید.

بازی Dragon Age inquisition

داستان تفتیش عقاید زیبا ولی ساده

اگر با نقدهای من آشنایی داشته باشید می‌دانید که اولین چیزی که در مورد آن صحبت می‌کنم، داستان بازی است. با این حال این متن یک نقد نیست. بلکه یک متن یک یادآوری از آخرین عنوان عرضه شده از مجموعه عصر اژدها است. یکی از مواردی که به شخصه دوست دارم در بازی بعدی این مجموعه بهتر شود بحث داستانی بازی است.

داستان بازی تفتیش عقاید با وجود اینکه چندین پایان مختلف دارد و روند آن نیز بسیار متغیر است، یک داستان عمیق نیست. به این شکل که داستان بازی واقعاً از شاخصه‌های دیگر آن ضعیف‌تر است. شما یک کاراکتر مرموز هستید که به صورت ناگهانی از میان یک دریچه وارد دنیای این بازی می‌شوید. کاراکتر بازی کاملاً مجهول بوده و در طول بازی شخصیت خود را پیدا می کند.

نکته اصلی اینجاست که این بازی با احساسات شما بازی نمی‌کند. شما صرفاً باید تلاش کنید تا دنیای بازی را نجات داده و مانع از این شوید که هیولاها دنیای آن‌ها را از بین ببرند. البته نکته مهم قابل اشاره اینجاست که این درگیر نشدن کاربر با داستان بازی می‌تواند به دلیل انیمیشن‌های آن نیز باشد. به این شکل که انیمیشن‌های بازی چندان روان نبوده و حالت مصنوعی به خود گرفته است.

بازی تفتیش عقاید یک عنوان بسیار گسترده است. به همین دلیل شرکت سازنده قطعاً نمی‌توانسته تمامی کاراکترهای آن را با بهترین انیمیشن طراحی کند. با این حال نباید از این نکته گذشت که این ضعف انیمیشن در مورد کاراکترهای اصلی باز نیز صدق می‌کند. به این شکل که شخصیت اولیه بازی نیز انیمیشن بسیار مصنوعی دارند. به حدی که هیچ حسی در صورت آن‌ها وجود نداشته و همین موضوع باعث می‌شود، شما نتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

از این بحث انیمیشن می‌توان گذر کرد چونکه بازی بسیار گسترده است. با این حال در برخی از مواقع آزار دهنده بوده و مانع از این می‌شود که شما با داستان بازی درگیر شوید.

موسیقی بازی کافی و به حد نیاز

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه موسیقی یک بازی می‌تواند کافی و در حد نیاز باشد. موسیقی به طور کلی یک فاکتور بسیار مهم در دنیای گیمینگ است. چیزی که باعث می‌شود شما حوصله‌تان سر نرود و هنگام گشت و گذار خسته نشوید، همین موسیقی است. در اصل موسیقی فاکتوری است که کمتر به آن توجه شده ولی نبود آن به شدت احساس می‌شود.

در مورد بازی تفتیش عقاید موسیقی خوبی وجود دارد. با این حال چیزی نیست که شما را به وجد بیاورد یا اینکه باعث شود شما خیلی تعجب کنید. صرفاً خوب بوده و در بازی حضور دارد. مشخص است که بایوور به بحث موسیقی چندان توجه نکرده و تنها به حدی وقت گذاشته که بازی خالی نباشد.

به همین دلیل در منوی بازی شما با یک موسیقی بسیار زیبا روبرو هستید اما هرچه جلوتر بروید متوجه خواهید شد که تفتیش عقاید موسیقی خاصی ندارد. با این حال به حدی هست که در هنگام مبارزه شما را به وجد آورده یا اینکه شرایط بازی را به شما توضیح دهد.

بازی Dragon Age inquisition

چه انتظاراتی از بازی بعدی مجموعه عصر اژدها داریم؟

بازی عصر اژدها دردولف (Dreadwolf) حدود ۲ سال است که معرفی شده است. بایوور برای مدت زیادی در حال ساخت این بازی است و به همین دلیل انتظارات تا حد زیادی از آن بالاست. نکته اصلی اینجاست که با توجه به عملکرد خوب تفتیش عقاید، دردولف نیز پتانسیل خوبی دارد اما وضعیت فعلی بایوور کمی نگران کننده است.

دو بازی آخر بایوور موفقیت خوبی کسب نکردند و همین باعث شده که جامعه گیمینگ نسبت به آن کمی بدبین باشد. هر دو بازی مس افکت اندرومدا (Mass Effect Andromeda) و انتم (Anthem) عملکرد خوبی نداشته و همین باعث شده که بایوور از اصالت خود کمی فاصله بگیرد. دلیلی که بازسازی سه گانه مس افکت (Mass Effect Legendary Edition) را ذکر نمی‌کنیم این است که این مجموعه در اصل یک بازسازی است و ساخت یک عنوان جدید نیست.

در اینکه بایوور یکی از بهترین شرکت‌های بازی‌سازی است شکی نیست و عصر اژدها: دردولف یک فرصت بسیار خوب برای آن است تا دوباره به اصالت خود بازگردد. نکته اصلی اینجاست که اگر بایوور به چارچوب اصلی مجموعه عصر اژدها وفادار باشد این بازی قطعاً کیفیت بالایی خواهد داشت. با این حال اگر در برخی موارد بهبود پیدا کند که بهتر است.

گرافیک و عملکرد بازی باید به روز شود

در این موضوع شکی نیست که از زمان عرضه بازی تفتیش عقاید تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی کرده است. پس از لحاظ گرافیکی نیز بازی‌ها بهبود بسیار زیادی داشته و عصر اژدها نیز باید از این قاعده پیروی کند. درست است که گرافیک شاخصه اصلی یک بازی نیست ولی به طور کلی اهمیت بسیار زیادی دارد. در نتیجه باید به این موضوع توجه بشود.

نکته جالب در مورد نسخه کامپیوتر بازی عصر اژدها این بود که از لحاظ عملکردی بسیار به روز بود. این موضوع باید وارد نسخه‌های کنسول هم بشود. به دلیل اینکه کنسول‌های جدید نیز توانایی اجرای بازی با نرخ فریم بالای ۶۰ را هم دارند که همین موضوع باعث شده عملکرد بهتری از کنسول‌های نسل ۸ داشته باشند. پس انتظار می‌رود از لحاظ عملکردی بازی دردولف نیز بهتر از عناوین قبلی این مجموعه باشد.

بازی Dragon Age inquisition

یکی از مواردی که باید در بازی بعدی سری عصر اژدها بهبود پیدا کند، اسب سواری است. به دلیل اینکه در بازی تفتیش عقاید این سیستم نیاز به کار بسیار زیادی داشت و تجربه چندان جالبی از اسب سواری را به کاربر ارائه نمی‌داد.

داستان بازی عمیق‌تر شود

نکته اصلی در مورد بازی تفتیش عقاید همین بود که از لحاظ داستانی چندان قوی نبود. به همین دلیل انتظار داریم که بازی دردولف از لحاظ داستانی عمیق‌تر شده و جزئیات بیشتری پیدا کند. همینطور اینکه طراحی انیمیشن‌ها نیز بهتر شده و واقعی‌تر شوند. در اصل همین موضوع بود که مانع برقراری ارتباط با بازی می‌شد و انتظار داریم که نسبت به قبل بهتر شده باشد.

یکی دیگر از مواردی که بهتر است به آن توجه شود بخش منوی مأموریت‌ها است. مأموریت‌ها در بازی تفتیش عقاید بسیار گیج و مبهم است و شما برای یافتن مأموریت‌های اصلی باید به یک منطقه خاص بروید. در صورتی که واقعاً نباید لزومی برای این کار وجود داشته باشد و مانند عناوینی مثل ویچر بحث مأموریت‌ها می‌تواند بسیار مرتب‌تر باشد.

این مورد شاید زیاد اهمیت نداشته باشد ولی به نظر من اگر بازی دردولف از لحاظ موسیقی هم پیشرفت داشته باشد بد نیست. به هرحال موسیقی یک بازی شاخصه بسیار مهمی بوده و بهتر است بایوور وقت بیشتری روی آن بگذارد.

اصالت مجموعه حفظ شود

یکی از نکات مهم این است که بازی دردولف نباید اصالت خود را از دست بدهد. به همین دلیل شرکت سازنده باید عناصر اصلی بازی مثل طراحی خاص مبارزات و تلفیق استراتژی و اکشن را داشته باشد. تنها باید در برخی از بخش‌ها مثل انیمیشن مبارزات و مواردی از این دسته بهبود داشته باشد.

به طور کلی بحث اینجاست که این بازی باید بهبود نسبت به قبل داشته باشد اما نباید بخش‌های بنیادی بازی مثل طراحی کلی یا چارچوب مبارزات بازی را تغییر دهد. بلکه این بهبودها باید به شکلی باشند که این عناصر اصلی را بیشتر جلوه داده و آن‌ها را برای کاربر جذابتر کنند.

حرف آخر

بازی عصر اژدها تفتیش عقاید یکی از عناوین بسیار خوب تولید شده در ۱۰ سال اخیر است. این بازی بسیار با کیفیت بوده و تجربه یک نقش آفرینی کامل را به شما ارائه می‌دهد. بحث اصلی اینجاست که این بازی چنان به سبک خود پایبند بود که توانست یک سبک قدیمی اما جذاب را دوباره به گیمرهای جدید عرضه کند. چیزی که کمتر شاهد آن در دنیای گیمینگ فعلی هستیم.

نکته اصلی اینجاست که این بازی در کنار کیفیت بالا ایرادات خاص خود را داشت که به طور کامل آن‌ها را بررسی کردیم. با توجه به این که به عرضه بازی دردولف نزدیک می‌شویم. امیدواریم بایوور تلاش خود را بکند تا این ایرادات را برطرف کرده و به اصالت خود که ساخت عناوین نقش آفرینی با کیفیت است، بازگردد.


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X