چرا دیزنی بعد از یک دهه تسلط بر گیشه روزهای نگرانکنندهای در پیش دارد؟
دیزنی پس از یک دهه تسلط بر گیشه، اکنون باید برای تکرار موفقیتهای قبلی خود تلاش کند. اخیرا تحولاتی بزرگ در این استودیو به وجود آمده است و برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ تا کنون، کمی عدم قطعیت در راس امور این گروه بزرگ چند رسانه.ای وجود دارد. علیرغم گسترش مداوم سازمان و فهرست قابل توجه پروژههای آینده، امکان دارد اوقات نامشخصی برای یکی از بزرگترین نامهای صنعت فیلم در پیش رو باشد.
این عدم قطعیت ناشی از رفتن آلن هورن، مدیر تولید دیزنی است. در سال ۲۰۱۲ ریچ راس پس از تصدی بحث برانگیز جایگاه خود و تجربه شکستهای پرهزینه و بزرگ، کنار رفت و هورن، مسئولیت دیزنی را در دست گرفت.
- ۱۰ شخصیت دیزنی که شایستهی یک داستان عاشقانهاند
- از انیمیشنهای دیزنی تا بازی مرکب؛ بهترینهای هنر و سینما
- ۱۰ شخصیت تاثیرگذار والت دیزنی در طول تاریخ
هورن، فارغالتحصیل دانشکده بازرگانی هاروارد، پیش از پیوستن به دیزنی، به عنوان رئیس شرکتهای فاکس قرن بیستم و برادران وارنر، کارنامه موفقی را برای خود رقم زده بود. این کارنامه موفق شامل فیلمهایی مانند چند مرد خوب و وقتی هری با سالی ملاقات کرد در شرکت تولیدی کسل راک اینترتینمنت و همچنین سهگانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان و مجموعه هری پاتر در شرکت برادران وارنر بود.
با توجه به سابقه موفق او، از دست دادن هورن، ضربه بزرگی برای تقریبا هر شرکتی در این صنعت خواهد بود. با این حال، دیزنی این پتانسیل را دارد که از پس این هرج و مرج نسبی برآید و یکی از بزرگترین برندهای جهان باقی بماند. این شرکت قبل از سال ۲۰۱۱، پس از انتشار ناموفق فیلمهایی مانند جان کارتر و مریخ به مادران نیاز دارد، در شرایط بغرنجی قرار داشت. به همین دلیل خروج هورن میتواند یک گام مهم و حیاتی برای کل مجموعه دیزنی باشد.
یکی از مواردی که رفتن هورن را به عاملی متحولکننده تبدیل میکند، شیوه عملکرد استودیو در دهه گذشته است. تقریبا میتوان گفت که در دهه گذشته دیزنی به عنوان یک استودیوی متخصص انیمیشن دوباره نام خود را بر سر زبانها انداخت. در واقع رهبری هورن با سودآورترین دوره در تاریخ این شرکت همزمان شد، زیرا نزدیک به ۲۰ فیلم به مرز درآمد میلیارد دلاری رسیدند و آثار این استودیو برای اولین بار به بازار سرویس پخش گسترش یافت.
در حال حاضر، نه تنها دیزنی بر بازار گیشه تسلط دارد، بلکه مجموعههای کوچک آن مانند چه میشود اگر…؟ و ماندالورین هم در حال ثبت رکورد در زمینهای فراتر از سینما هستند. با توجه به نقش کلیدی هورن در این تحولات، باید از خود بپرسیم که آیا استودیو میتواند در غیاب او به قدرتنمایی خود ادامه دهد یا خیر.
بر اساس گزارشی از ددلاین، دیزنی هیچ برنامهای برای جایگزینی هورن با یک فرد مشابه ندارد. این امر تا حدی به دلیل استقلال سازنده این شرکت است که توسط سرپرستان استودیوهای مختلف آن مانند کوین فایگی، رئیس مارول و کاتلین کندی، رئیس لوکاسفیلم به دست آمده است. در عوض، این شرکت تحت رهبری مدیرعامل آن، باب چاپک و رئیس تولید محتوا، آلن برگمن، به کار خود ادامه خواهد داد.
با این حال، باید دید آیا واحدهای جداگانه این شرکت میتوانند بدون تاثیر هورن به روند موفقیتآمیز خود ادامه دهند یا خیر. قطعا با توجه به تاثیر او بر کل صنعت سرگرمی در ۹ سال گذشته، غیبت او به وضوح احساس خواهد شد. دیزنی باید استراتژی خود را مطابق با این تغییر طراحی کند یا این که به دوران فاجعهبار جان کارتر قبل از هورن بازگردد.
منبع: Screenrant
توی این مقاله به سلیقه افرادی که از جان کارتر لذت بردن توهین شده و نویسنده تلاش کرده این فیلم رو نماد شکست و تباهی دیزنی معرفی کنه که نه تنها بی انصافیه که غلط هم هست چون حتما همه افرادی که این فیلم رو دیدند از دیدن اون پشیمون نیستند و فکر نمیکنن فیلم بدیه برعکس شاید خیلی هم لذت بردند و فیلم رو فیلم خوبی بدونند، یکیش خود من، جان کارتر داستان قشنگی داره، جذابه و جلوه های ویژش خیلی زیبا کار شده و به نظر من اصلا نماد شکست نیست شاید به خوبی فروش نکرد ولی موفقیت مالی دلیل بر خوب بودن یا نبودن یک محصول نیست و نبوده! حداقل در دنیای فیلم که اینطور نیست.