جهنم در راه است؛ پیشنمایش بازی دیابلو ۴
شرکت بلیزارد برای ما گیمرها، فراتر از یک گروه بازیسازی است و این شرکتی است که با بازیهای بینظیرش، ژانرهای بزرگ امروزی را از نوع تعریف کرده و استانداردهای تازهای را معرفی کرده است. این شرکت پس از موفقیت در ژانر استراتژیک و جذب میلیونها طرفدار از سراسر دنیا، بهسوی خلق یک مجموعه جدید قدم برداشت و اینطور شد که مجموعه دیابلو از دل نبرد افسانهای انسان و شیطان سر درآورد و ما را به جهنمی از مبارزات نفسگیر و داستانی میخکوب کننده کشاند، جایی که دیابلو هزاران نفر را به خاک و خون کشاند و در آخر تسلیم ما میشود. با گذشت ۲۵ سال از انتشار اولین نسخه، وقت آن است که در مورد بازی دیابلو ۴ صحبت کنیم و اینکه پسازاین همهسال صبر، بلیزارد چه آشی برای ما پخته است؟
«این کابوس دست از سر من برنمیدارد، رفیق قدیمی. این کابوس تکراری با یک ماجراجویی به سرزمینی دوردست شروع میشود. آنجا شهرهایی در گریبان آتش را میبینم، خیابانهایی پر از اجساد و دنیایی که تماما تخریب شده است. من تنها کشتاری بیرحمانه را میبینم، جنگ برادر علیه برادر و تنها نفرت خالص. پس از آن است که تمام رنج این سرزمین را روی دوشم حس میکنم. دیگر نمیتوانم نگاه کنم؛ این رنج، استخوانهایم را در هم میشکند. در حالی که ترس تمام وجودم را گرفته از خواب میپرم، میدانم که هیچکس نمانده تا جلوی هیولاها بایستید. ممکن است بگویی که دیوانه شدهام رفیق، اما من این خوابها را خوب میشناسم، آنها از آینده خبر میدهند. جهنم نزدیک است برادرم، جهنم دارد میآید…»
کمتر بازی مانند دیابلو توانسته چنین تأثیری روی دنیای بازیهای ویدیویی بگذارد و پس از ۲۵ سال، باز هم طرفداران خود را تشنهی یک نسخه جدید نگه دارد. جالب است که طرفداران این مجموعه پس از انتشار نسخهی دوم، دوازده سال تمام بهمنظور دریافت دیابلو ۳ صبر کردند و در این مدت، مشتاقانه تمامی سیاهچالهای بازی را گشتند که مبادا گوشهای از این دنیای پر جزئیات را از دست داده باشند. با پایان نسخه سوم و مرگ دوبارهی دیابلو و اتمام نبرد کلیشهای شیطان و انسان، سؤالات بسیار زیادی برای ما ایجاد شد که نسخهی چهارم چطور خواهد بود و آیا یک شخصیت جدید را خواهیم دید یا اینکه دیابلو برای بار سوم زنده میشود؟
لیلیث مادر تمام فلاکتها
پس از نابودی سنگ سیاه (Black Soulstone) و فرشتهی مرگ، میلیونها انسان بیگناه از بین رفتند و عصر تاریکی بر سرزمین بازی حکمفرما شد. با گذشت سالها از وقایع ناخوشایند نسخهی سوم، دنیای بازی در حال یافتن تعادل تازهای است اما خطر بزرگی این سرزمین را تهدید میکند. وقایع بازی دیابلو ۴ پس از گذاشت سالها از اتمام دیابلو ۳ روایت میشود. پس از آنکه نبرد بزرگ به بدترین شیوهی ممکن به اتمام رسید، وقت آن رسیده که تعادل قدرت به سمت یک فرد جدید بچرخد و آنهم لیلیث، دختر مفیستو از بزرگترین شیاطین است. قبل از آنکه دربارهی لیلیث بدانیم، بهتر است کمی به عقبتر برگردیم و دربارهی سه شیطان بزرگ اطلاعاتی کسب کنیم.
دنیای بازی دیابلو بر پایه هفت شیطان بزرگ تشکیل یافته که سه نفر از آنها، قدرت بیشتری نسبت به بقیه دارند. اولین آنها مفیستو نام دارد که فرمانروای نفرت است و دیگری بعل که فرمانروای آشوب است؛ اما مهمتر از همه این دیابلو است که داستان سه نسخهی اول را تشکیل داده است. با نابود شیاطین و فرشتگان، وقت آن رسیده تا قدرت تازهای، کنترل حریم یا همان Sanctuary را به دست بگیرد و آنهم کسی نیست جز لیلیث، دختر مفیستو مشهور به ملکهی ساکوبی.
لیلیث اولین بار در دیابلو ۲ خود را نشان داد و چالش بسیار سختی برای ما پیش آورد. عاشقان این مجموعه میدانند که لیلیث و ایناریوس، سرزمینی به نام Sanctuary را به هدف ایجاد یک پناهگاه و فرار از نبرد تمامنشدنی خیر و شر بنا کردند. لیلیث که از تصمیمات تکراری پدرش به ستوه آمده، دربارهی او میگوید:« اگرچه پیروزهایی او ممکن است چند روزی دوام داشته باشند یا حتی چند صدسال، تا زمانی که او و برادرانش رهبری جنگ را بر عهده دارند، پیروزی نهایی از آن کسی نخواهد بود. پایان راه مشخص است اما ابلهی مانند پدرم، احمقتر از آن است که چنین چیزی را بفهمد».
لیلیث و ایناریوس پس از ایجاد «حریم» عاشق هم شدند و حاصل عشق آنها، نژادی به نام نفالم(Nephalem) پدید آمد که نه فرشته بود و نه شیطان، بلکه ویژگیها و تواناییهای همه را یکجا داشت؛ شخصیت اصلی بازی دیابلو ۴ دقیقا از همین نژاد نفالم است اما این بار، لیلیث بهعنوان آنتاگونیست و شر اعظم وجود دارد و باید در طی مراحل مختلفی، حکومت شیاطین را بار دیگر پایان داد. پس خود را آمادهی نبرد سهمگینی با ملکهی ساکوبی و مادر تمام فلاکتها کنید!
عصاره سالها تجربه و تلاش
فرمول اصلی مجموعه دیابلو، بر اساس کسب سلاحها و تجهیزات قدرتمندتر توسط شکست دشمنان خطرناک است. بلیزارد برای نسخهی چهارم، پنج کلاس شخصیتی به نامهای بربر، عفریته، کاهن و روگ را در نظر گرفته است. فعلا کلاس پنجم معرفی نشده و احتمالا در ماههای آینده، اطلاعات بیشتری کسب خواهیم کرد. دربارهی این افراد باید بگوییم که بربرها، افراد بسیار خشن و بیرحمی هستند که انرژی بیپایانی برای تخریب دارند و عاشق نبردهای تنبهتن هستند. عفریتهها اما رویکردی محافظهکارانه دارند و ترجیح میدهند که از دور با دشمن بجنگند و حریفان خود را توسط گلولههای آتشین و رعدوبرق نابود کنند.
کاهن یا درویدها اما از بازی دیابلو ۲ با ظاهر و تواناییهای جادویی تازهای برگشتهاند. این موجودات قویهیکل، توانایی تغییر شکل میان یک انسان و یک گرگینه را دارند و تمام قدرت آنها از تواناییهای جادویی گرفته میشود. آنها با حیوانات وحشی میانه خوبی دارند و میتوانند تمامشان را به نبردهای سهمگین بازی دعوت کنند. چهارمین کلاس شخصیتی که روگ نام دارد، از نظر اسمی با آنچه در دیابلو ۱ دیدیم مطابقت دارد اما باید بگوییم که هیولاهایی کاملا جدید هستند و سبک بازی آنها متشکل از حملات از راه دور و نبردهای خونین تنبهتن است. برای درک سبک مبارزهی آنها، پیشنهاد میکنیم ویدیوهای گیمپلی را تماشا کنید.
گیمپلی بازی دیابلو ۴ توسط سه مؤلفهی مهم برای همیشه تغییر یافته است. «قدرت بهشتی» زمان تأثیر اعمال مثبت مانند هیل کردن را افزایش میدهد. قدرتهای شیطانی اما برعکس قبلی، زمان تأثیر اعمال منفی مانند صدمات مهیب را افزایش میدهد و تأثیر زیادی روی بازی میگذارد؛ بهخصوص هنگام نبرد با غولهای آخر بازی باید بهخوبی از قدرتهای شیطانی استفاده کرد تا صدمه وارده به دشمن، زودتر شرش را بکند. آخرین مؤلفه هم قدرتهای اجدادی یا نیایی نام دارد که شانس بروز حملات جانبی و جادویی را افزایش میدهد.
از آنجایی که توسعهدهندگان دیابلو ۴، سالها تجربه درزمینهی خلق یک اثر نقشآفرینی دارند، عصارهی تمام آن سالها را داخل گیمپلی قسمت چهارم گنجاندهاند. مدیریت مؤلفههای آماری تأثیر زیادی روی بازی گذاشته و باید دنبال آیتمهایی بگردید که با سبک بازی شما همخوانی دارند و به دردتان میخورند، در غیر این صورت تنها وقت خود را تلفکردهاید!
عصاره سالها تجربه در سیستم ارتقا درختی بهخوبی دیده میشود. همانطور که در تصویر میبینید، سیستم ارتقا بازی به شاخههای مختلفی تقسیمشده که همگی زیر چتر دو دستهبندی مهم قرار گرفتهاند. در قسمت بالای درخت، قابلیتهای فعال را میبینیم که با فعالسازی آنها، به یک بازیکن ماهر هنگام مبارزات تبدیل خواهید شد. در قسمت ریشهی درخت، مهارتهای منفعل (Passive) را میبینیم که تنها قدرت و تواناهای بازیکن را افزایش میدهند و نمیتوان از چنین مهارتهایی هنگام مبارزه و به صورت فعال استفاده کرد. جالب است که با پیشرفت در هر کدام از شاخههای درخت، گرههایی در نظر گرفته شده که امتیاز بیشتری به بازیکن میدهند و این انگیزه خوبی است تا با شوق و اشتیاق بیشتری به بازی ادامه داد. بلیزارد باور دارد که یک بازیکن تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد گرههای اصلی را تا آخر داستان خواهد دید و بنابراین، تجربهی بازی برای هر فردی متفاوت خواهد بود.
شخصیسازی در بالاترین حد ممکن
شرکت بلیزارد از بازخوردهای طرفداران به بهترین وجه ممکن استفاده کرده و باعث شده تا به قلب المانهای ژانر نقشآفرینی بازگردد و بار دیگر در تمامی قوانین اولیه بازنگری کند. ما دربارهی مؤلفههایی مانند قدرت شیطانی و اجدادی صحبت کردیم اما این نباید باعث شود که از کلاسهای شخصیتی دور شویم. انتخاب بربر یا دروید یک مسیر کاملا متفاوت برای شما ایجاد میکند و با انتخاب آنها، حس یک بربر یا یک عفریتهی جادوگر را درک خواهید کرد. اولین قانون آن است که شما با شرکت در نبردها و شکست دادن امواج پیدرپی هیولاها رشد میکنید. رشد یکی از قوانین اولیه بازی است زیرا که شما یک توانایی و قابلیت مخصوص را بهطور مداوم تمرین میکنید و این باعث قوی شدن شخصیت اصلی میشود و درنهایت شما هم تصمیمات عاقلانهای خواهید گرفت.
پس از رسیدن به سطح جدید، امتیازهایی دریافت میکنید که میتوانید آنها صرف افزایش چهار مؤلفه مهم کنید؛ قدرت، هوش، زبردستی و اراده. هنگامیکه یک بربر را انتخاب میکنید، باید به افزایش میزان «قدرت» آن فکر کنید زیرا که مؤلفهی «هوش» کمک زیادی در نبردهای تنبهتن نمیکند. افزایش میزان قدرت این کلاس، میتواند میزان صدمهی وارده را افزایش دهد و این در حالی است که زبردستی باعث تولید خشم بیشتری میشود و ارادهی بیشتر باعث افزایش شانس روی دادن موقعیتهای حیاتی و مهم میشود. در آخر زبردستی هم میزان بازیابی سطح «مانا» را افزایش میدهد.
میتوانید آیتمهای مشخصی را انتخاب کنید که میزان ارادهی شخصیت را افزایش دهد یا اینکه قدرت بیشتری به او ببخشد اما یادتان باشد که امتیازهای دریافتی، بیشترین تأثیر را در رشد شخصیت اصلی دارند و بهتر است دنبال آنها بگردید.
کشتزارهای نفرت
اگر از طرفداران قدیمی بازیهای نقشآفرینی مانند همین دو نسخهی اول بازی دیابلو باشید، میدانید که حالت بازیکن در مقابل بازیکن(PvP) چه اندازه هیجانانگیز و جذاب است. حذف این حالت در دیابلو ۳ باعث ناراحتی طرفداران قدیمی بازی شد و با استقبال عدهای هم مواجه شد. خوشبختانه بلیزارد این حالت را به بازی برگردانده و اگر به دنبال یک چالش تمامعیار هستید، حالت PvP هوش از سر شما خواهد برد. لازم به ذکر است که شرکت در حالت بازیکن در مقابل بازیکن، الزامی نیست و اگر میخواهید دشمنان شما توسط هوش مصنوعی بازی کنترل شوند، انتخاب با شماست!
به گفتهی کارگردان بازی دیابلو ۴، حالت PvP بهصورت یک سری ناحیههای مشخص با نام «کشتزارهای نفرت» وارد بازی میشود. بازیکن میتواند به این مناطق وارد شوند و به جمعآوری «خردههای نفرت» بپردازد. این پول رایج این منطقه است که با کشتن هیولاها و شرکت در رویدادها، بازگشایی صندوقچهها و مهمتر از همه، کشتن دیگر بازیکنان به دست میآید.
شرکت در کشتزارهای نفرت ریسک بالایی دارد اما جایزهی زیادی را هم به جیب شما میزند. اگر فکر میکنید که با کشتن چند هیولا و به دست آوردن سکههای نفرت، کار بزرگی انجام دادهاید، باید بگوییم که توسعهدهندگان به این آسانی شما را رها نمیکنند و باید ابتدا این سکههای بهدستآمده را خالصسازی کنید. اگر بتوانید با چند سکهی خالصشده از منطقه فرار کنید، آنگاه قادر به خرید سلاحها و لباسهای گرانقیمتی خواهید بود که روند پیشرفت شما را سرعت میبخشد.
کشتزارهای نفرت تنها به نبردهای بازیکن در مقابل بازیکن خلاصه نمیشود و رویدادهای جذابی مانند کشتن غولهای جایزه دار هم وجود دارد. اگر فکر میکنید که دیابلو را برای شما ساختهاند و هیچ حریفی نمیتواند جلوی شما بایستید، این بخش را حتما امتحان کنید. به لطف مکانیسم «رگ نفرت» کشتن قدرتمندترین بازیکن، پاداش بزرگی را عاید بازیکن خواهد کرد. این مکانیسم دقیقا مانند همان فیلمهای وسترن طراحیشده که پرترهی خلافکاران در سراسر شهرها پخششده و جایزهی بزرگی برای سرشان تعیینشده است.
یادتان است که گفتم شرکت در این بخش ریسک بالا، اما پاداش خوبی دارد؛ فکر میکنم که این گفته چندان نمیتواند عمق ماجرا را به شما بفهماند و باید بگویم که در صورت مردن در حالت بازیکن در برابر بازیکن، تمام آیتمهای بهدستآمده را از دست خواهید دید. خردههای خشم که خالص نشدهاند هم در یکچشم به هم زدن از بین میروند و در نتیجه، ساعتها زحمت شما در کسری از ثانیه نابود میشود. حالا فکر میکنم با آگاهی بیشتری به این مناطق نفرت سفر خواهید کرد و میدانید که با چه جهنمی طرف هستید!
سلاحهایی که مزهی خون میدهند
سلاحهای بازی دیابلو ۴ نسبت به نسخههای پیشین از نظر بصری پیشرفت زیادی کردهاند و تأثیر بیشتری روی گیمپلی میگذارند. «جو شِلی» طراح ارشد بازی دربارهی تغییرات موتور دیابلو ۴ صحبت کرده و اینکه مکانیسم سلاحها به واقعیت نزدیک شده است. برای نمونه یک بربر میتواند زمین را توسط سلاحهای خشن خود بکند و این میزان از واقعیتگرایی هیچگاه در سری بازی دیابلو دیده نشده است. به گفتهی جو شلی، این تغییرات کافی نبود زیرا که گرزها در واقعیت سریعتر حرکت میکنند و شمشیر هم عملکرد متفاوتی از نظر فیزیکی روی بدن میگذارد. این باعث شد تا مؤلفه تازهای به نام «سرعت سلاح» مطرح شود.
سلاحهایی که با یک دست نگهداشته میشوند، اجازهی حملات سریع و واکنشهای همزمان را میدهند. این در حالی که است که سلاحهای دوگانه با اینکه صدمه زیادی به دشمن وارد میکنند، اما کند هستند و کار کردن با آنها صبر و حوصلهی زیادی میخواهد. علاوه بر سرعت، هر کدام از سلاحها یک ویژگی فیزیکی به خود گرفتهاند. برای نمونه سپرهای مختلف دارای میزان بلوکه کردن ضربه هستند که برای هر سپر، یک عدد متفاوت است. مؤلفههای فیزیکی برای تمامی سلاحها به کار میرود و مهم نیست که در کدام کلاس قرار داشته باشند.
آخرین نکته دربارهی سلاحها، طراحی گرافیکی آنهاست که بر اساس نمونههای واقعی ساختهشده و با آخرین رزولوشن ممکن رندر شدهاند. آیکونها تأثیر زیادی روی بازی میگذارند و معرفی بصری یک آیتم، میتواند تأثیر بیشتری روی ترشح دوپامین داشته باشد و بازیکن را نسبت به دریافت آن تشویق کند. فکر کنید که ظاهر آیتمها زشت و بیروح باشد، آیا شما انگیزهای بهمنظور دریافت آن خواهید داشت؟
مهمترین نکته دربارهی آیتمهای بازی هم رشد کیفیت آنهاست. این آیتمها باید به نحوی طراحی شوند که ارزش مدتها بررسی و تلاش را داشته باشند. این باعث شده تا توسعهدهندگان از سیستم رنگبندی بهمنظور کیفیتبخشی به آیتمها استفاده کنند. آیتمهای آبیرنگ دارای کیفیت خوبی هستند اما زردرنگها نایابترند و بهتر است آنها را استفاده کنید. کیفیت این سلاحها هم با ارتقاء سطح شخصیت بیشتر میشوند و تمامی این مکانیسمها نشاندهندهی هوش و ذکاوت سازندگان بازی است و فکر کنم کاملا متوجه شدهاید که با چه شاهکاری در ژانر نقشآفرینی روبهرو هستید!
هیولاهایی که حالا یک خانواده هستند
سیستم کلاسبندی بازی دیابلو ۴ اندکی با آنچه در نسخه سوم دیدیم تفاوت دارد. تمامی هیولاهای بازی، بخشی از یک خانواده مشترک شدهاند و دارای سبک مبارزه مخصوصی هستند. بهطور کل چند خانواده از هیولاها به نامهای فرقهگرایان، غرقشدگان و آدمخواران در بازی وجود دارند که هکدام دارای سبک مبارزه و سلاحهای مخصوص به خود هستند.
کانداس توماس، طراح ارشد بازی، در اولین آپدیت از خانوادهی آدمخوارها صحبت کرد. میدانید که دیابلو ۳ هیولاها را در کلاسهای مختلفی مانند شیطان، وحشی و سنگدل دستهبندی کرده بود اما این روند در بازی جدید کاملا تغییر یافته تا حس و حال بازی به یک اثر نقشآفرینی جذاب نزدیکتر شود. بهطور کل بخش اصلی بازی در حریم دنبال میشود اما برای قسمتیهایی که خالی ماندهاند باید فکری کرد و اینطور شد که خانوادههای تازهای از هیولاها پدید آمدند.
اگر نگاهی بهظاهر هیولاهای جدید بیندازید، میبینید که طراحان بازی چه اندازه وقت، صرف طراحی آنها کردهاند و این باعث شده تا هر کدام از خانوادهها، دارای سبک مبارزه و احساس مخصوص به خود شوند. برای نمونه خانواده Drowned دارای پنج عضو در هر سبک مبارزه مانند نبردهای تنبهتن و باسهای سیاهچالی است. اما این آدمخوارها از کجا پیداشدهاند؟ باید بگوییم که هیچکس نمیداند آنها از کجا آمدهاند اما افسانهها میگویند که این موجودات وحشتناک، بخشی از بربرها بودهاند که به دلیل نامشخصی به آدمخواری رو آوردهاند.
این افراد از خوردن گوشت دشمنانشان جان میگیرند و در عین حال، تشنگی آنها برای خونریزی و کشتار با سلاخی دشمنان بیشتر میشود. تقریبا هیچ ترحمی در رفتار آنها دیده نمیشود و وجود دارند تا بکشند و هر چه دستشان میرسد را بخورند. خوشبختانه تعداد آنها چندان زیاد نیست و بهجای سروصدا و راه انداختن کشتار بزرگ، ترجیح میدهند تا در خفا به حریف حمله کنند و شکار روزشان را تأمین کنند! این خانواده دارای چهار عضو هستند که هر کدام سلاحهای مخصوص به خود را دارند. یکی از آنها، یک شمشیر بزرگ را حمل میکند که حملات کند اما خطرناکی را وارد میکند. بهطور کل با خانوادهای از هیولاها روبهرو هستیم که کشتن آنها کار سادهای نیست و باید با استراتژی مناسبی وارد نبرد شوید تا مبادا به وعدهی غذایی آنها تبدیل شوید!
دنیای آنلاین دیابلو ۴
سرزمینهای دیابلو ۴ تاریکتر و ترسناکتر از نسخههای پیشین است و از نظر گرافیکی و انیمیشن، پیشرفت بسیار زیاده داشته است. میتوانید اجساد زشت دشمنان را ببینید که چطور منفجر میشوند و اجزاء آنها به اطراف پرتاب میشوند. کافی است گروهی از دشمنان به سمت شما حمله کنند و شما زیر باران شدید و گلولای، دست به شمشیر ببرید و نبردی فیزیکی تا سر حد مرگ را تجربه کنید. این بازی حس و حال یک اثر مدرن را دارد اما روح یک اثر کلاسیک نقشآفرینی در قلب آن حس میشود. تنها چند دقیقه از گیمپلی دیابلو ۴، کافی است تا شما را معتاد کند. بله درست خواندید، دیابلو ۴ اعتیادآورترین گیمپلی را میان بازیهای نقشآفرینی دارد.
مجموعه دیابلو، هیچگاه یک اثر تکنفره نبوده و تمرکز آن روی بخش آنلاین و چندنفره است. بازی دیابلو ۴ هم مانند نسخهی پیشین کاملا آنلاین است و نمیتوان دنیای گسترده و مخوف بازی را بهصورت آفلاین تجربه کرد. درواقع تجربه نبردهای هیجانانگیز بازی همراه بازیکنان دیگر، فراتر از چیزی است که بتوان با واژها بیان کرد و این چیزی است که باید خودتان تجربه کنید. باید بگوییم که حضور المانهای آنلاین در بازی جدید پررنگتر است. میدانیم که این اثر نقشآفرینی برای کنسولهای ایکسباکس، پلیاستیشن و کامپیوتر منتشر میشود و هدف اصلی بلیزارد، اتصال تمامی این بازیکنان به یکدیگر است. مشخص نیست که این افراد چطور به یکدیگر متصل میشوند اما امیدواری، رکن مهم ماجراست و امیدواریم که چنین قابلیتی در بازی نهایی وجود داشته باشد.
دنیای بزرگ بازی سرشار از بازیکنانی خواهد بود که هر کدام به دنبال کشتن هیولاها و از بین بردن شما خواهند بود. دیدن افراد دیگری هنگام تجربه مراحل، یادتان میآورد که این ماجراجویی مخصوص به شما نیست و این همکاری و حضور گستردهی بازیکنان است که روح دیابلو را تعالی بخشیده است. بهطور کل بازیکنان بیشتری را در شهرها و نقاط امن خواهید دید اما رویدادهای موجود، بازیکنان را به یکدیگر نزدیک میکند و قرار است با خرید اسب، بهتمامی نقاط دور درست این سرزمین پهناور سفر کنید. سیاهچالها مخصوص یک نفر یا یک گروه از بازیکنان ساختهشده و تنها در محیط باز دیابلو ۴ است که با عموم بازیکنان روبهرو میشوید. دقت کنید که خبری از بخش آفلاین و حذف دیگر بازیکنان نیست اما میتوانید کل مراحل را بهصورت تکی جلو ببرید و نیازی به عضویت در هیچ گروه ندارید.
انتظاری که بالاخره ما را خواهد کشت
بلیزارد بهمنظور نزدیک کردن تجربهی بازی میان پلتفرمهای مختلف، پشتیبانی از دسته بازی را به نسخه کامپیوتر اضافه کرده است. به این منظور رابط کاربری بازی دگرگونشده و یک استایل شبکهای را شاهدیم که میان تمامی نسخهها یکسان است. با زیرورو کردن تمامی ویژگیهای بازی، تنها امیدواری به انتشار بازی باقی میماند که آنهم بعید است به این زودی اتفاق افتد. دیابلو ۴ در بلیزکان ۲۰۱۹ معرفی شد و معمولا روند توسعهی این بازیها بیش از ۴ سال طول میکشد. مشکلات ناشی از همهگیری کرونا هم باعث شده تا توسعه بازی با مشکلات متنوعی روبهرو شود که درنهایت، تنها به تاریخ انتشار نهایی ضربه میزند. بهطور خلاصه بگوییم که هنوز راه دورودرازی تا انتشار دیابلو ۴ پیش رو داریم.
بیش از ۹ سال است که منتظر انتشار نسخهی چهارم دیابلو هستیم و کمتر بازی را میتوان یافت که اینچنین طرفداران خود را تشنهی نسخهی جدید نگه دارد. حتی مجموعههای مدرن هم توانایی ارائه یک تجربه یکسان پس از ۲۵ سال را ندارند. ما دربارهی بازی صحبت میکنیم که با هر نسخه به کیفیت خود افزوده و افراد بیشتری را عاشق خود کرده است، برای همین انتظار و صبر کاملا طبیعی است و اگر از دستپخت بلیزارد خورده باشید، قطعا ۵ سال دیگر هم منتظر انتشار دیابلو ۴ خواهید نشست! اگر تا به حال هیچکدام از نسخههای مجموعه دیابلو را بازی نکردهاید، پیشنهاد میکنیم از جایی شروع کنید زیرا که جهنم نزدیک است و این بار نباید آن را از دست دهید.