کوجیما از Death Stranding میگوید: مرگ و زندگی، دنیای پس از مرگ و تایمفال
آخر هفتهی گذشته و در طول مراسم The Game Awards 2017 شاهد نمایش تریلری تازه از بازی Death Stranding بودیم. تریلر جدیدی که کوجیما با خود به این رویداد آورده بود، نه تنها سوالاتی که تریلر اول و تریلر دوم به وجود آورده بودند را پاسخ نداد، بلکه قضایا را از گذشته هم پیچیدهتر کرد. کوجیما خودش از این موضوع خبر دارد و به همین دلیل، در مصاحبهای کمی دربارهی بازی صحبت کرده است. کوجیما نه تنها برخی از عناصری که در تریلر میبینیم را توضیح داده، بلکه حتی کمی هم از مکانیکهای Death Stranding گفته است.
کوجیما با تایید نظریههایی که در طول هفتهی گذشته شنیده بودیم، گفته است که تریلر جدید از نظر زمانی قبل از دو تریلر دیگر اتفاق میافتد. اتفاقات این تریلر کمی پس از افتتاحیهی بازی رخ میدهند.
کوجیما با Death Stranding مفهومی تازه برای مردن در بازیها تعریف خواهد کرد.
میدانستیم که قرار است در Death Stranding با مفهومی تازه از مردن در بازیهای ویدیویی روبرو شویم. به صورت عادی وقتی در یک بازی جان خود را از دست میدهید، آخرین فایل ذخیرهی خود را بارگزاری میکنید یا به آخرین چکپوینت باز میگردید و این امکان را دارید تا بارها یک بخش را تکرار کنید. این سیستم از اولین عناوین تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی معرفی شده و هنوز هم باقی مانده است. کوجیما با Death Stranding مفهومی تازه برای مردن در بازیها تعریف خواهد کرد.
کارگردان و نویسندهی Death Stranding میگوید: «یکی از موضوعهایی که بازی به آن میپردازد، مرگ و زندگی است. میخواهم افراد وقتی که در بازی میمیرند، بدانند که همه چیز تمام نشده است و این پایان نیست.»
زمانی که در Death Stranding میمیرید، به دنیایی شبیه به یک برزخ منتقل میشوید. این دنیا همان بخشی است که در تریلر، شخصیت اصلی بازی وارد آب میشود و دنیایی پشت و رو را میبیند. میتوانید در این دنیا به صورت آزادانه و با دوربین اول شخص گشت و گذار کنید. شخصیت اصلی بازی یعنی «سم» قدرتهای خاصی دارد و میتواند بیرون از بدنش گردش کند. در این دنیا میتوانید آیتم یا چیزهای مختلفی پیدا کنید.
کوجیما ادامه میهد: «در این جا، شما نه مردهاید و نه زنده هستید. این بخش بازی، شبیه به صفحهای در دیگر بازیهاست که از شما میپرسد Continue؟ و عددهای یک شمارنده روی آن به سمت صفر حرکت میکند.»
میتوانید به سمت بدن خود حرکت کنید و به دنیای زندهها بازگردید. با این حال، کارهایی که پیش از مرگ انجم داده بودید، هنوز هم سر جای خود باقی ماندهاند و در دنیای بازی میمانند.
هیدئو کوجیما اضافه میکند: «همانطور که در تریلر میبینید، حفرهای بزرگ در مقابل شماست و وقتی دوباره بازمیگردید، آن حفره هنوز هم آن جاست. بیشتر بازیها شما را به زمانی بر میگردانند که حفره هنوز ایجاد نشده است. به بازیکننده بستگی دارد. ممکن است حفرههای زیادی روی زمین به وجود بیاید و مقدار آن به بازیکننده باز میگردد. مردن هیچ وقت شما را از بازی بیرون نمیکشد.»
کارهایی که پیش از مرگ انجم داده بودید، هنوز هم سر جای خود باقی ماندهاند.
در تریلر جدید Death Stranding دو نقطه وجود دارد که میتوانیم سرعت بالای گذر زمان را ببینیم. موجودات زنده در چند ثانیه پیر میشوند. این اتفاق به دلیل پدیدهای به اسم «تایمفال» (Timefall) روی میدهد. تایمفال بارانی است که مربوط این دنیا نیست.
کوجیما میگوید: «باران روی بیشتر افراد دنیای بازی تاثیر میگذارد، ولی نورمن کمی فرق میکند. فکر کنم نباید بیشتر توضیح دهم وگرنه داستان را لو میدهم.»
نوزاد درون تریلر، عنصر مهمی در داستان است: «این نوزاد نه تنها در داستان، بلکه در مکانیکهای بازی هم نقش دارد.» کوجیما میگوید نوزادی که در سه تریلر دیدهایم، یک نوزاد است.
مصاحبهی کوجیما همچنین به تئوریهای طرفداران بازی هم پرداخته است. میدانیم که کوجیما مشخصا عناصر مبهمی را در تریلرهای خود قرار میدهد تا ذهن آنها را درگیر کند. از طرفی هم میدانیم که برخی عناصر برای گمراه کردن در تریلر قرار داده میشوند. این موضوع باعث شده تا افراد هر حرکت کوجیما را دنبال کنند. کوجیما میگوید: «در اینترنت خواندهام که برخی افراد میگویند من تمام مدت مشغول سفر و خوشگذرانی هستم. افراد زیادی میگویند که من وقت و هزینه را هدر میدهم. چنین حرفهایی ناراحتم میکنند.»
مدیر استودیوی کوجیم پروداکشنز ادامه میدهد: «منتظر زمان مناسبی هستیم تا گیمپلی را نشان دهیم. اما همین حالا هم پروژه به خوبی در حال پیشرفت است.»
کوجیما معتقد است که شاید پروژههای او با سرعت زیادی پیش نروند، ولی او دلایل خوبی برای زمان گذاشتن روی پروژههای خود دارد: «میتوانید از افراد زیادی بپرسید، ولی من خودم فکر میکنم که ساخت این بازی خیلی سریع پیش رفته است. اگر یک شرکت داشته باشید، یک موتور داشته باشید، تمام ابزار مورد نیاز و یک تیم را هم در اختیار داشته باشید، حتی در این حالت، به صورت استاندارد ساخت یک بازی تراز اول بین سه تا پنح سال طول میکشد. ساخت برخی بازیها ممکن است ده سال طول بکشد.»
اعتصاب بازیگران صنعت بازیهای ویدیویی هم روی پروژهی Death Stranding تاثیر گذاشته است. کوجیما میگوید: «نورمن و مدز (میکلسن) به من پیغام میدادند که کجای کار هستیم. من هم به آنها میگفتم که اعتصاب شده است و من کاری نمیتوانم بکنم.» اعتصاب بازیگران صنعت بازی تمام شده است و ضبط بازیگران بازی از هفتهی گذشته ادامه پیدا کرده.
کوجیما میگوید نوزادی که در سه تریلر دیدهایم، یک نوزاد است.
سال گذشته، بیشتر زمان روی توسعهی موتور پایه صرف شده است. کوجیما در این باره میگوید: «چیزهایی دربارهی موتور وجود دارد که نمیدانیم و از آنها (استودیوی گوریلا گیمز) میپرسیم. ما موتور Decima را کاملا متفاوت از آنها استفاده میکنیم. مخصوصا در ساخت میانپردهها. ما خودمان ابزار لازم برای موتور را میسازیم، به آنها نشان میدهیم و نظر آنها را میپرسیم.»
خالق مجموعه بازیهای متال گیر میگوید: «خیلیها به من میگویند که تو مثل استنلی کوبریک دیوانهای، یا مثل دیوید لینچ. من مفتخر میشوم. ولی تمام اینها (که در تریلر میبینید)، عناصری هستند که در گیم دیزاین نقشی دارند و همه کنار هم قرار میگیرند و کنار هم کار میکنند. همه چیز بازی معنا خواهد داشت. همه چیز در کنار هم قرار خواهد گرفت.»
در پایان، کوجیما در پاسخ به ادعای شرکت الکترونیک آرتز دربارهی افت مخاطبان بازیهای تک-نفره و همچنین افزایش خریدهای درون بازیها، گفت: «فکر میکنم افراد زیادی وجود دارند که هنوز هم از بازیهای تک نفره لذت میبرند، ولی بدون خریدهای درون برنامهای در آنها.»
در ادامه دوباره تریلر Death Stranding را برایتان قرار دادهایم.
منبع: IGN
بنظرم باید کویجما و شینجی میکامی همون که اویل و اویل ویدین رو ساخت سونی هر دو رو روی یه بازی مشغول کنه بشه یه بازی که هیچجا ندید و نخاهید دید
هر دو تخیل عالی دارند و کمی هم شبیه هم بازی میسازند نگاه کنید یه ریشه های از بازی اویل ویدین توی تریلر کوجیما هست و ازین ور اگه متال گیر اخریشو بازی کنید کمی ریشه های بازی توی اویل ویدین ۲ میبینید
در برابر عظمت چنین انسانهایی هست که حقارت مدیران EA بیشتر نمود پیدا میکنه
«فکر میکنم افراد زیادی وجود دارند که هنوز هم از بازیهای تک نفره لذت میبرند، ولی بدون خریدهای درون برنامهای در آنها.»
درود بر کوجیما
حرف دل من. بازی که همش انلاین نیست, همش خرید درود برنامه ای نیست.
الکترونیک ارتز پول پرست شده فکر کرده همه مثل خودشن.
بازی انلاین درست, طرفدار داره درست, من خودمم عاشق بازی انلاینم ولی, بازی کردن که خلاصه در بازی انلاین نمیشه.
یکی اینو به الکترونیک ارتز حالی کنه
اقای امیرحسین دم شما گرم
راستی تو پادکست اخر گفتید تریلر اخر متال گیر افتضاح بود کدوم تریلر رو منظورتون بود؟
تریلر nuclear یا بقیه؟ ممنون میمش دلیلشم توضیح بدین
تریلر پیش از عرضهی بازی یا Launch Trailer فانتوم پین پس از اخراج کوجیما و توسط خود کونامی ساخته شده بود.
هیچ شباهتی به تریلرهای اول فانتوم پین که خود کوجیما تدوین کرده بود، نداشت.