۳ اشتباه فیلمهای DC که برادران وارنر به آنها اعتراف کرده است
مدیران برادران وارنر در راهاندازی دنیای توسعهیافته DC، اشتباهات قابل توجهی مرتکب شدهاند و حتی تعداد کمی از آنها را هم پذیرفتهاند. بر هیچ کس پوشیده نیست که همانطور که مارول جهان را با دنیای سینمایی در حال گسترش و محبوبیت خود تحت تسلط خود درآورده، وارنر و DC در ایجاد دنیای معادل خاص خود دچار مشکل شدهاند.
تماشاگران همیشه خود را برای رفتن به سینما و دیدن آخرین ساختیه کوین فایگی و همکارانش آماده میکنند. اما برادران وارنر برای مطابقت و رسیدن به آن سطح از موفقیت، کمی ناموفق بودهاند. چرا؟ بیشتر به دلیل یک سری اشتباهات و گافهای تاریخی که هم خوانندگان کمیک و هم مخاطبان عام را گیج کردهاند.
- ۷ سریال که طرفداران تایتانهای DC باید ببینند
- ۱۴ لحظهی تکاندهنده در فیلمهای DC که همه را غافلگیر کردند
- مارول برای حفظ حقوق مرد آهنی، مرد عنکبوتی و انتقام جویان به آب و آتش میزند
شاید برخی تعجب کنند که در واقع زمانی وجود داشت که وارنر و DC در حال شکست مارول در زمینهی ساخت فیلمهای ابرقهرمانی بودند، اگرچه فعلا دیگر چنین چیزی صدق نمیکند. خوشبختانه به نظر میرسد که برادران وارنر بهتازگی به هجمهی انتقادات مکرر و بازخوردهای طرفداران خشمگین توجه کردهاند، زیرا آنها آماده میشوند نسخهی جدید چندجهانی DC را با فیلم فلش در سال ۲۰۲۲ راهاندازی کنند و پایبندی محکم به روند قبلی را کنار بگذارند. با توجه به فیلم مستقل جوکر که چند اسکار را در سال ۲۰۱۸ برای استودیو به ارمغان آورد و همچنین فیلم بتمن مت ریوز که قرار است در جدول زمانی متناوب خود تنظیم شود، به نظر میرسد که وارنر و DC سرانجام مسیر خود را پیدا کردهاند.
زمان زیادی طول کشید تا به این نقطه برسیم که استودیو از رویکرد جدیدی استقبال کند و این اتفاق بدون شک در آینده باعث گسترش طیف طرفداران DC خواهد شد. برداران وارنر مدتها بود که سعی میکردند از طریق ساخت نسخه اصلی کارگردانان یا به طور کلی ساخت نسخهای مطابق با لحن دنیای توسعهیافته DC، به موفقیت برسند اما در این نوسانات چشمگیر، به طور مکرر در ارائهی آثار ابرقهرمانی شکست میخوردند. به همین دلیل، حتی خود استودیو هم اعتراف کرده است که در تلاش مداوم خود برای ساخت دنیای توسعهیافته DC، اشتباهات کمنظیری انجام داده است. اما اشتباهاتی که خود وارنر به آنها اعتراف کرده است چه هستند؟
۱. تلاش برای شبیه بودن به مارول
کوین تسوجی هارا، رییس وارنر، آنچه را بیان کرد که بدون شک بسیاری قبلا دربارهی آن اتفاق نظر داشتند؛ اینکه این استودیو سعی در شبیهسازی جنبهها و مدلهای مختلف مارول داشته است. مدیرعامل برادران وارنر علنا اعتراف کرد که کپی کردن برنامههای دیزنی و مارول، به کار دنیای توسعهیافته DC نمیآید. تسوجی هارا در مصاحبهای در سال ۲۰۱۹ این واقعیت را بیان نمود که وارنر اساسا در دهه گذشته همین کار را انجام داده است و گفت که مدل دیزنی واقعا برای آنها بسیار خوب و کارساز بوده است اما آنها را از اصالت خود دور میکند. به نظر میرسد حرکات اخیر استودیو هم در راستای صحبتهای تسوجی هارا هستند، زیرا برادران وارنر دیگر ایده جهان مشترک را کنار گذاشته و به پروژههایی مانند جوکر و بتمن روی آورده است که احتمالا نه تنها در جهان اختصاصی خود رشد پیدا کنند، بلکه موجب خواهند شد که مجموعهای از اسپینآفهای بتمن در آینده، روانه HBO مکس شوند.
اینکه چرا اینقدر طول کشید تا برادران وارنر بفهمد که آنها دیزنی نیستند، هنوز مشخص نیست اما این مهم است که استودیو اعتراف کرد که آنها بیش از حد بر یک مدل تکیه کرده بودند که بیشتر از همه اعمال رقیب آنها را منعکس میکرد. دیزنی و مارول با ظرافت، دنیای سینمایی خود را که متشکل از شخصیتهای دوستداشتنی و قهرمانانی جذاب بود ساختند و به موفقیت رسیدند و وارنر مشتاقانه از این موفقیت تقلید کرد اما انگار در تولید نسخهی خود عجله کرد و با شکست مواجه شد. آنها مجموعهای از فیلمها به کارگردانی زک اسنایدر مانند مرد پولادین و بتمن در برابر سوپرمن را با عجله ساختند که همین امر باعث شد آثار دنیای توسعهیافته DC فاقد لحن شاد و دلنشین آثار مارول و ساختار سیستماتیک یک جهان جذاب باشند.
در نهایت به نظر میرسد که استودیو متوجه اشتباه خود شد و لیست مدیران خود را پس از فیلم ناامیدکننده لیگ عدالت در سال ۲۰۱۷ تغییر داد و به سمت رویکرد متفاوتتری برای آینده حرکت کرد که فیلم جوخهی انتحار ۲۰۲۱ هم به وضوح نشان از این روند دارد. تسوجی هارا حتی در سال ۲۰۱۹ به لسآنجلس تایمز گفت: «دنیای توسعهیافته DC آنطور که پنج سال پیش فکر میکردیم، متصل و مرتبط به هم، نخواهد بود.» و این حرف نشان میدهد که آنها دیگر عجلهای برای ساخت یک جهان مشترک ندارند.
۲. فیلمها خیلی دلگیر و تلخ بودند
پس از موفقیت برادران وارنر در سهگانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان، این استودیو شیفتهی تفسیر نولان از دنیای DC شد. بنابراین وقتی نوبت به ساخت مرد پولادین رسید که فیلم افتتاحیه غیررسمی دنیای توسعهیافته DC بود، نولان بهعنوان تهیهکننده انتخاب شد تا دید دارک و تلخ زک اسنایدر از داستان اصلی سوپرمن را به سمت زیباییشناسی مشابه خود هدایت کند. مشارکت نولان به وضوح در این فیلم مشخص بود اما رویکرد اصلی او در روایت داستانهای ابرقهرمانان، اصلا با دید بدبینانه اسنایدر در قبال این ژانر، مطابقت نداشت.
اسنایدر تحت تأثیر رمانهای گرافیکی مانند شوالیه تاریکی برمیگردد که قصد داشت نسخهی لایواکشن آن را کارگردانی کند و همچنین فیلم نگهبانان که نسخه سینمایی آن را قبلا کارگردانی کرده بود، میخواست مفهوم ابرقهرمان بودن و الگوهای اخلاقی آنان را به چالش بکشد. در واقع او در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۹ هم به همین موضوع اشاره کرد اما نیازی ندید که آن را کاملا بیان کند. در پایان فیلم مرد پولادین، سوپرمن هنری کویل یک شهر کامل را با خاک یکسان کرد و مرتکب قتل شد و همه این کارها را به نام نجات جهان انجام داد. برادران وارنر کاملا متعهد به کپی کردن رویکرد جهان مشترک مارول بودند اما مطمئنا برای نسخه خود، به دنبال لحن متفاوتی میگشتند.
این لحن به فیلم بتمن در برابر سوپرمن در سال ۲۰۱۶ منتقل شد که در آن،شوالیه تاریکی به طرز جالبی با جنایتکاران روبهرو شد و سپس آنها را کشت و اسنایدر بود که بر این سبک پافشاری میکرد. او حتی اصرار داشت فیلمنامه به گونهای پیش برود که در پایان فیلم، سوپرمن کشته شود که این روند عملا بیشتر بر لحن دلگیر و تلخ فرانچایز DC میافزود. تفسیرهای تلخ از ابرقهرمانان غالبا بینشهای جالبی میآفرینند اما این آثار، در گیشه و در نظر منتقدان، به موفقیت نرسیدند. وارنر فعلا به این امر اعتراف نکرده است اما خود هنری کویل در این زمینه، اظهار داشت که رویکرد دنیای توسعهیافته DC به ابرقهرمانان، در آن زمان، اصلا کارساز نبوده است.
در همین حال، مارول همچنان به سلطهی خود ادامه داد، لحن خوشبینانه خود را حفظ کرد و حتی با ساخت مجموعهای از برنامههای خشن و تلخ در نتفلیکس، وارنر را در زمینهی آثار دارک شکست داد. سریالهای نتفلیکس کوتاه بودند اما برای مدتی نشان دادند که مارول میتواند اثری دارک و تلخ بسازد و حداقل در سریال دردویل، این کار را بهتر از برادران وارنر و اسنایدر انجام داد. حتی بعد از اینکه لیگ عدالت زک اسنایدر در HBO مکس پخش شد، آن سارنوف، یکی از مدیران برادران وارنر گفت که هیچ برنامهای برای ادامه دنیای اسنایدر وجود ندارد. DC در بسیاری از جنبهها از مارول تلختر است اما به نظر میرسد که از جایی به بعد، برادران وارنر به دلیل عدم استقبال از فیلمهای قبلی، تصمیم گرفتند تمرکز زیادی بر این رویکرد نگذارند و از آن اجتناب کنند.
۳. فیلمبرداری مجدد لیگ عدالت
فیلم لیگ عدالت ۲۰۲۷ یکی از بدنامترین فیلمهای ابرقهرمانی تا به امروز است. پس از اینکه اسنایدر کارگردانی این فیلم گروهی را بر عهده گرفت، جاس ویدون دوباره برای فیلمبرداری مجدد چند سکانس به کار گرفته شد که خود این اتفاق بعدا موضوعی بحث برانگیز شد. ویدون که وظیفهی ملایم کردن فیلم را بر عهده داشت، تغییرات مهمی ایجاد نمود و تلاش کرد در کل لحظات فیلم بازنگری کند و تمام اینها برای جذب مخاطبانی بود که بیشتر به لحن شادمانه آثار دنیای سینمایی مارول عادت کرده بودند. متأسفانه نتیجهی این اقدامات بیش از حد گیجکننده بود و شکست لیگ عدالت در گیشه، انتقادات بسیار از آن و به طور کلی بازخورد منفی عمومی، گواهی بر شکست این فیلمبرداری مجدد است.
تماشاگران در نهایت توانستند دیدگاه اصلی اسنایدر را در قالب لیگ عدالت زک اسنایدر ببینند که در سال ۲۰۲۱ از HBO مکس پخش شد اما لیگ عدالت ۲۰۱۷ همچنان بهعنوان یکی از ناامیدکنندهترین فیلمهای ابرقهرمانی تمام دوران شناخته میشود و جالب اینجاست که آنها سعی کردند سبیلهای هنری کویل را با کارهای گرافیکی و کامپیوتری در طول فیلمبرداری مجدد بپوشانند. وارنر قبل از این هم در تلاش برای تزریق لحنی سرگرمکننده به فیلم سینمایی جوخهی انتحار دیوید آیر، بسیاری از سکانسها را ویرایش و دوباره فیلمبرداری نمود که اثری ناخوشایند به بار آورد. آنها دوباره در بینش و دیدگاه اسنایدر دخالت کردند که فقط باعث شد اوضاع بدتر شود و برادران وارنر از این اتفاق آگاه بودند، چرا که مجوز ساخت نسخه اسنایدر را صادر کردند.
متأسفانه همانطور که قبلا ذکر شد، حتی لیگ عدالت زک اسنایدر هم برای حفظ و ادامه دیدگاه این کارگردان در دنیای توسعهیافته DC، کافی نبود، زیرا وارنر اظهار داشت که هیچ برنامهای برای پیشرفت دنیای اسنایدر ندارد و مخاطبان هم از قبل آن را میدانستند. شاید بسیاری از این خبر ناامید شوند اما اگر ده سال گذشته را کنار بگذاریم، این اتفاق میتواند همان چیزی باشد که وارنر و DC برای بازسازی و تحول کامل جهان سینمایی خود به آن نیاز دارند.
منبع: Screenrant
گند زدن با این فیلم ساختناشون میتونستن از شخصیتهای مختلف فیلم بسازن و رشد بدنشون و بعد بیارنشون تو ی فیلم و دنیای متحد و فقط تو فیلمای مستقلشون اشاراتی به دنیای متحد داشته باشن و بدون عجله اینکارو کنن نه اینکه اومدن لیگ عدالت ساختن و همه رو ریختن تو اون فیلم بدون اینکه مخاطب ذهنیتی راجع به شخصیتا داشته باشه
دی سی یه مشکل دیگه ش هم این بود محبوب ترین شخصیت ش یعتی بتمن رو خیلی آبکی درست کرد
این پوستری که گذاشتینو کی ساخته اینجا باید بتمن و آیرومن روبروی هم بودن و تور سوپرمن پشت سرشون