آیا برنامهی ده سالهای که «دی سی» با الهام از «مارول» نوشته اجرایی میشود؟
همانطور که احتمالا میدانید مارول به عنوان بازیگر اصلی تمام آثار ابرقهرمانی در سالهای اخیر شناخته میشود و دی سی به عنوان اصلیترین تعقیب کنندهاش حسابی قافیه را به رقیب دیرینه باخته است. کمپانی دی سی اما در سالهای گذشته سرمایهگذاریهای کلانی روی عناوین متعدد خود انجام داده و توانسته به موفقیتهایی نیز دست یابد. ولی این به تنهایی کافی نبوده و حالا مسئولان دی سی با الهام از مارول، برنامهای را تدوین کردهاند که طی ۱۰ سال دنیای سینمایی انحصاریشان را گسترش داده و با کمک آن بتوانند به عنوان اصلیترین استودیوی فعال در دنیای کامیک بوکها و ابرقهرمانها خودشان را مطرح کنند.
دی سی پروژه هایی مانند «بت گرل» و دیگر پروژههای بزرگ در حال تولیدش را لغو کرده است و در حال حاضر به سمت یک طرح منسجم و بازنگری شده برای پیوستگی مشترک بین تولیداتش پیش میرود که از مارول الهام گرفته شده، اما آیا این پیروی صرف از برنامهی مارول – که با آن به موفقیت و جایگاهی خارقالعاده دست یافته – دربارهی دی سی نیز جواب خواهد داد؟
اخیراً و پس از تغییرات گستردهای که در سطوح بالای مدیریتی کمپانی برادران وارنر اتفاق افتاد، دیوید زاسلاو، رئیس جدید «وارنر بروز دیسکاوری» – که در سال ۲۰۲۲ و از ادغام دو شرکت دیسکاوری و گروه وارنر مدیا تاسیس شد – تصمیمات استراتژیک مهمی در مورد مهمترین آیپی استودیو (پروژههای مهم و بلندپروازانه)، دنیای توسعه یافتهی دی سی گرفته است. زاسلاو اعلام کرد که دنیای توسعه یافتهی دی سی طرحی را برای راهاندازی پروژههای آیندهاش با چشمانداز ده سال آتی پیشبینی کرده تا بتواند خلاقیتی را که فرانچایز برای دستیابی به آن دست و پا میزند را احیا کند. زاسلاو بیان کرد که این طرح، شباهت بسیاری به نقشهی راه امتحان پس داده و به شدت موفق دنیای سینمایی مارول خواهد داشت. او مارول را الگویی کاربلد دانست و در عین حال به صراحت از نفر اول این استودیو کوین فایگی نام برد و از همراهی و کمک او در این پروژه قدردانی کرد.
گرتهبرداری از این طرح و ادامهی آن به روشی بومی سازی شده برای دی سی بسیار منطقی به نظر میرسد زیرا روی مارول استودیوز به خوبی جواب داد و جهان سینمایی آن را به پردرآمدترین فرنچایز تمام دوران تبدیل کرد. اشتراک در مضمون و مفهوم عناوین و تداوم در ساخت آثار و ارائهی آنها بهطور مستمر طی یک دهه منجر به شهرت و تحسینی فراگیر برای این استودیو شده است. مارول طی ۱۰ سال گذشته با برنامهریزی بسیار دقیق و پلنی از پیش تعیین شده بیست و نه فیلم را با موفقیت تمام تولید و روانهی اکران کرده است که اغلب آنها از پرفروشترین و موفقترین آثار تاریخ سینما هستند.
از سوی دیگر، دی سی و برادران وارنر عکس این مسیر را طی کردهاند و پس از ده سال و ده فیلم هنوز برای یافتن یک پیوستگی منطقی و تداوم مستمر در آثارشان که نتیجهی واضح و روشنی داشته باشد دست و پا زدهاند. آنها در پی دستیابی به هویت و شخصیتی هستند که مارول در آثارش به آنها رسیده. دی سی و برادران وارنر به دنبال شناسنامهای برای رسمی شدن فرانچایز خودشان هستند که به کمک آن بتوانند اعتماد تماشاگران را برای مدت طولانی جلب کنند نه اینکه صرفا با چند فیلم بههم ریخته و پرهزینهی چند قسمتی شناخته شوند که هیچ پیوستگی و منطق روایی در داستان و حتی ساختارشان وجود ندارد.
در حالیکه برنامهی اکران مجموعهی کامل و متنوعی از فیلمها، حداقل تا سال بعد میلادی چیده شده است، سردرگمی فزایندهای با جدول زمانی فعلی رویدادها در دنیای توسعه یافتهی دی سی وجود دارد. پروسهی ساخت پروژههای سینمایی که با بههم پیوستگی و اشتراکات فراوان داستانهای کمیک دی سی را به تصویر میکشیدند، سال ۲۰۱۳ و با فیلم «مرد پولادین» به کارگردانی زک اسنایدر و به عنوان ایدهپرداز خلاق فرانچایز آغاز شد. از آن زمان، استودیوی وارنر که سه تغییر در مدیر اجرایی روی فیلمهای دی سی داشته است، نتوانسته تا روایت متقاطع فیلمها را در مسیری خاص و دقیق نگه دارد و طرفداران را سرگردان و ناامید، بدون طرحبندی مشخصی برای اقتباس از کمیک بوکهای مورد علاقهی آنها رها کرده است.
این برنامهی ده ساله برای دنبال کردن مسیر استودیوی مارول، هم نمایانگر پتانسیل دی سی در ساخت آثار بههم پیوسته و ماندگار خواهد بود، و هم این سردرگمی را برای طرفداران و انتظاراتشان ایجاد میکند که آیا استودیوی محبوبشان توانایی راضی کردن آنها را خواهد داشت یا خیر.
لغو پروژهی بت گرل
شاید تعجب کنید که بگوییم، با وجود تمام برنامهریزیها و درست قبل از راهاندازی این برنامهی ده ساله، دنیای توسعه یافتهی دی سی با لغو غافلگیر کنندهی یکی از مهمترین عناوین خود لرزشی بزرگ را تجربه کرد. استودیو «بت گرل» را به علت مشکلاتی که در کیفیت داشت و با استناد به استقبال کم مخاطبان در نمایشهای خصوصی و آزمایشی فیلم لغو کرد و این فیلم دیگر برای دی سی یک پروژهی بلند پروازانهی بلاک باستری که امید زیادی به موفقیت بیش از حدش میرفت محسوب نمیشد. در واقع، برادران وارنر و دی سی فیلمز، «بت گرل» را حتی برای اکران در سینما نیز در نظر نگرفتند و آن را برای پخش در سرویس استریم «اچبیاو مکس» نگه داشتند.
با قرار گرفتن فیلم دختر خفاشی در مسیر تولید، به نظر میرسید که دنیای توسعه یافتهی دی سی سرانجام از آشفتگی که «Snyderverse» برای مدتی طولانی گرفتار آن بود رها شده و در نهایت از آن عبور کرده است. مدتی بود که برادران وارنر از داستانهای فوقالعادهای که در کتابخانهی شخصیتهای دیسی وجود داشت کمتر استفاده میکردند. پروژه «بت گرل» اما این احساس را ایجاد کرده بود که این فرانچایز، شخصیتهای جدید و نسبتاً ناشناختهای را به خط مقدم میآورد و در عمل جهان مشترک مدنظر مدیران کمپانی را «گسترش» میدهد. با تمام اینها اما، استودیو پس از صرف ۹۰ میلیون دلار در پروسهی تولید این فیلم آن را رها کرد و نهایتا تصمیم گرفت تا پروژه را کاملا تعطیل کند.
این لغو ناگهانی علاوه بر شوکی که به طرفداران وارد کرد باعث شد تا منطق پشت نقشهها و برنامههای جدید کمپانی تازه تاسیس برادران وارنر دیسکاوری واضح نباشد و کسی متوجه نشود که واقعا چه اتفاقی در حال افتادن است. به علاوه این لغو با توجه به نقشهها و برنامههای جدیدی که این کمپانی در سر داشت کاملا بیمنطق مینمود. «بت گرل» تنها پس از یک نمایش آزمایشی، آن هم در حالی که هنوز حتی جلوههای بصریاش تمام نشده بود، کنار گذاشته شد. این به تنهایی نمیتواند دلیلی باشد که فیلمی کلیدی و حیاتی را شکست خورده در نظر بگیریم، به خصوص زمانی که در «بتمن» سالهای نه چندان دور کنار مایکل کیتون نیز ظاهر شده است و برای خودش شخصیتی به حساب میآید! آن هم زمانی که «سوسک آبی»، یکی دیگر از پروژههای اصلی که در دنیای توسعه یافتهی دی سی اتفاق میفتد – و هنوز کسی نمیداند که واقعا قرار است با چه چیزی روبرو شود – ، همچنان برای انتشار در سال ۲۰۲۳، بدون مشکل پیش میرود.
این امر فقط کل ایدهی بازسازی دنیای توسعه یافتهی دی سی را زیر سوال میبرد و دوستدارانش را دچار ابهام و سردرگمی میکند. بیایید فرض کنیم که برادران وارنر با این حرکت به نوعی نشان داد که تمایلی به سرمایهگذاری روی پروژههای پرهزینه ندارد و به اقتباسهای قبلیاش با شخصیتهایی مانند «سوپرمن» و «بتمن» پایبند است. اگر اینگونه باشد چگونه حتی میخواهد به سمت یک طرح الهام گرفته شده از مارول برود؟ مارولی که به ریسک و گنجاندن ایدههای نو در آثارش مشهور است؛ و فرض کنید که «سوسک آبی» هنوز در حال ساخت است. در آن صورت، «بت گرل» که گروهی از بازیگران و دستاندرکاران امیدوارکننده همراهیاش میکرد و داستانی که به طور بالقوه توانایی راضی کردن مخاطب را داشت پشتوانهاش بود چرا باید کنسل میشد؟ آن هم موقعی که حتماً مورد توجه قرار میگرفت.
برخلاف دی سی که معمولا با کارهایش گل به خودی میزند، مارول همیشه به دنبال آزمایش شخصیتهای جدید و کمک به رشد آنها در فیلمهای بعدیاش بوده است. واندا ماکسیموف، شخصیتی که الیزابت اولسن اجرایش را عهدهدار بود به عنوان یک شخصیت جانبی در «دوران اولتران» معرفی شد و در نهایت سرپرستی دو پروژه مقدماتی فاز چهارم، «وانداویژن» و «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» را بر عهده داشت. اگر دی سی واقعا قصد دارد یک فرنچایز در راستای آنچه که جهان سینمایی مارول به جهان عرضه کرد بسازد، باید استراتژیکتر و دوراندیشانهتر به پروژههای تحریم شدهی خود توجه کند.
دی سی و برادران وارنر محکوم به یافتن راهحلی قطعی هستند
و این مسئله فقط مربوط به پروژهی «بت گرل» با همان دختر خفاشی نیست. پیش از آن، دی سی فیلمز پروژههای مورد انتظار دیگری مانند «خدایان جدید» و «سنگر» را لغو کرد که از این دو، دومی فیلمی دربارهی «مانتای سیاه» در لباس مبدل بود. پس از لغو فیلم «بت گرل»، هیچ بهروزرسانی جدیدی در مورد پروژههای دیگری که از قرار معلوم کمپانی برادران وارنر در حال توسعهی آنها است، وجود ندارد. این پروژهها عبارتاند از «قناری سیاه»، «شوک ساکن»، «مرد پلاستیکی»، «بوستر گلد» و … .
دی سی فیلمز همچنین توانایی تهیهی نقشهی راه و تدوین یک استراتژی معین برای مشخص کردن آنکه دنیای توسعه یافتهی دی سی میخواهد به کدام سمت برود را ندارد. زاسلاو میگوید که آنها دربارهی تمرکزشان روی پروژههای جاری در دی سی یک تنظیم مجدد انجام دادهاند. گزارش شده بود که فیلم مورد انتظار «فلش» نقش اصلی را در مسیر اتفاق افتادن و ساخت این بازنویسی بازی خواهد کرد. مایکل کیتون در کنار بن افلک، دورهای از ایفا کنندگان نقش بتمن بود و همه تصور میکردند که بازگشت او به «بت گرل» متعاقبا به این معنی است که در نسخهی جدید «بتمن» نیز جایگزین بن افلک خواهد شد، که مهر پایانی بر پایان فاز زک اسنایدر و شروع یک فاز جدید در دنیای توسعه یافتهی دی سی است. اما اکنون، بن افلک به عنوان بتمن بازگشته است و آخرین گزارشها حاکی از آن است که استودیو ممکن است مجبور شود «فلش» را لغو کند. علت لغو احتمالی دومی هم نه دلایل فنی و کیفی، که جنایات اخیر ازرا میلر، بازیگر نقش اول فیلم است که شهرت او را به باد داده و اعتبار «فلش» را زیر سوال برده است.
اگر اینطور باشد، پریشانی و اغتشاش هم به دیگر ویژگیهای برنامهی ۱۰ سالهی جدید اضافه میشود. لغو «فلش» به این معنی است که یک رویداد مهم چندجانبه، بهطور رسمی دیگر در فرانچایز رخ نخواهد داد و این یعنی که هیچ شروع دوبارهای برای تولید خط داستان پیوسته و مشترک وجود نخواهد داشت و از آن به بعد هم ادامه دادن همان مسیر و خط داستانی که با «مرد پولادین» آغاز شد و گنجاندن آن در استراتژی چند ساله خود برای دی سی دشوار خواهد بود. اگر برادران وارنر بخواهد دو فیلم اول اسنایدر را حفظ کند، لغو فیلم هایی مانند «بت گرل» نیز کمکی نخواهد کرد و قطعا راهحل قطعی ماجرا گزینهی دیگری خواهد بود.
دنیای توسعه یافتهی دی سی به چشم انداز بلند مدت، سازماندهی و رهبری نیاز دارد
در حال حاضر، هیچ توضیحی وجود ندارد که دنیای توسعه یافتهی دی سی در آستانه رویارویی با مارول، خط زمانی معین و قاطعی از رویدادها را دنبال خواهد کرد یا خیر. هیچ تصمیم مهم و قابل توجهی در مورد آنچه در آینده پیش خواهد آمد وجود ندارد اما، احتمالی نزدیک به واقعیت وجود دارد که برادران وارنر دنیای توسعه یافتهی دی سی را مجددا راهاندازی نماید و یک فرنچایز کاملا جدید را طرحریزی کند. این چیزی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت و برادران وارنر دلایل محکمی برای پشتیبانی و تحقق بخشیدن به این ایده دارد. هنگامی که دی سی سعی کرد با اسنایدر یک دنیای سینمایی تشکیل دهد، شکست خورد و منجر به چندین تعامل خلاقانهی شتابزده در استودیو شد که به فیلم های بعدی آسیب رساند. برای مدت کوتاهی، دی سی فیلمز بیشتر بر روی سرمایهگذاریها و فعالیتهای اقتصادی مستقل تمرکز کرد، که به وضوح پربازده بود و پاسخ خوبی از این رویهاش گرفت. «بتمن» و «جوکر» واقعاً تحسین برانگیز بودند و کاملا بر تماشاگران تأثیر شگرفی گذاشتند و اگر برادران وارنر روزی واقعا تصمیم به باز راهاندازی فرنچایز بگیرد و از نو شروع کند، به هیچ عنوان تعجبآور نخواهد بود.
اما برای کار کردن این ایده و جواب گرفتن از آن، برادران وارنر باید صبور باشد. آنها قبلاً تلاش کردند تا خود را با استودیوی مارول مطابقت بدهند، بدون آنکه طرحی برای گسترش جهان مشترک ارائه دهند. اگر برادران وارنر به شخصیتهای مکمل و ثانویهای که در کتابخانه دیسی وجود دارند، جایگاهی درخور و شایسته در فیلمها و لایو اکشنهایش ندهد، مطمئنا داستانها گسترش قابل اتکا و یکپارچهای پیدا نمیکنند و ایده به اصطلاح سوخت میشود. «سوپرمن»، «بتمن» و «واندر وومن» برای ساخت یک فرنچایز سینمایی لایو اکشن واقعا کافی نخواهند بود و احتمالا مدیران کمپانی نیز به این نتیجه رسیدهاند که باید طرحی نو را برای پیروزی در این جنگ قدرت پیادهسازی کنند.
برادران وارنر دیسکاوری به وضوح رهبری منحصربهفرد نیاز دارد تا برنامههایی قوی برای آینده طراحی و از عجله در پیادهسازی داستانها برای ادامهی دنیای توسعهیافتهی دی سی خودداری کند. داشتن چشمانداز بلندمدت و ذهن باز که در آن همه شخصیتهای فهرست دی سی میتوانند مکانی برای جلب توجه و بررسی داشته باشند، ضروری است. تنها در این صورت است که داستانهای خارقالعاده دیسی کامیکس به پدیدههای فرهنگی و جریانساز مانند داستانهای مارول تبدیل میشوند.
لغو شدن «بت گرل» یک حرکت خاموش است. استودیو باید بفهمد که در اولین اکران، فیلمی میلیارد دلاری وجود نخواهد داشت. این روایت گسترده از این تداوم و پیوستگی مشترک است که محبوبیت و پتانسیل تجاری آنها را افزایش میدهد. امیدواریم که اطلاعیه های بعدی در مورد DCEU امیدوارکننده باشد و این استودیو بتواند خودش را پیدا کند.
منبع: movieweb