اولین آپدیت بزرگ سایبرپانک ۲۰۷۷ منتشر شد
همانطور که سازندگان سایبرپانک ۲۰۷۷ قولش را داده بودند، اولین آپدیت بزرگ این بازی با هدف حل مشکلات اجرا و کرشهای آن، منتشر شده است. این آپدیت باگهای بزرگ و متنوع سایبرپانک ۲۰۷۷ را حل نکرده است، اما وضعیت اجرای آن چه روی کامپیوتر و چه روی کنسولها، با بهبودهای مختلفی همراه شده.
کمتر از دو هفتهی پیش بود که مدیر و مؤسس شرکت بازیسازی سیدی پراجکت، طی پیغامی به طرفداران از برنامههای شرکتشان برای حل مشکلات سایبرپانک ۲۰۷۷ گفت. «مارچین ایوینسکی» در پیغام خود گفته بود که تا ده روز آینده، اولین بهینهساز و آپدیت بزرگ سایبرپانک ۲۰۷۷ را منتشر خواهند کرد و پس از آن و در ماه فوریه، میتوانیم انتظار یک آپدیت بزرگتر را هم داشته باشیم. آپدیت نخست، دیروز روی تمام پلتفرمها منتشر شد.
هنوز خودمان آپدیت را نصب و تست نکردهایم، اما آنطور که بازیکنندهها گزارش دادهاند، آپدیت ۱.۱ سایبرپانک ۲۰۷۷ از تعداد کرشهای بازی کاسته است. مشکل هنگ و کرش سایبرپانک ۲۰۷۷ به خاطر ناتوانی موتور بازی در مدیریت حافظه شکل گرفته بود؛ موضوعی که مدیر عامل سیدی پراجکت هم در پیغام خود به آن اشاره کرد. آپدیت ۱.۱ سایبرپانک ۲۰۷۷ بیش از هر چیز، روی حل این مشکل اساسی تمرکز کرده است.
در توضیحات آپدیت ۱.۱ بازی آمده که این بهروزرسانی، ضمن تلاش برای حل مشکلات مدیریت حافظه همچنین سایبرپانک ۲۰۷۷ را برای آپدیتهای بعدی آماده میکند.
بسیاری از سیستمها و مکانیکهای سایبرپانک ۲۰۷۷ به خاطر همان مشکل مدیریت حافظه، حین بازی از کار میافتند؛ طوری که در واقع بخشهای مختلفی از بازی (که بازیکنندهها فکر میکنند کاملا وجود ندارند، مثل هوش مصنوعی) در کدها وجود دارند، اما در پسزمینه و بدون این بازیکننده خبردار شود، به مشکل برمیخورند و کار میافتند.
طبق گفتهی سیدی پراجکت رد، دو موضوع اصلی که در این آپدیت جدید بهبود پیدا کرده، از قرار زیر هستند؛
- بهبود استفاده از حافظه در سیستمهای مختلف بازی: شخصیتها، تعامل با عناصر مختلف، جهتیابی شخصیتها و خودروها، ویدیوهای داخل بازی مثل تلویزیون و اخبار، جزئیات محیط، افکت لیزرها، نقشه، دستگاههای مختلف، هوش مصنوعی، ترافیک خیابان، تخریبپذیری محیط، حافظهی پردازندهی گرافیکی و بخشهای مختلف دیگر.
- حل تعداد زیاد از کرشها: به هنگام لود فایلهای ذخیره، باز و بسته کردن بازی، مرحلهی پایانی و بسیاری دیگر.
به غیر از این پیشرفتهای کلی که روی تمام پلتفرمها اعمال شدهاند، سیدی پراجکت رد همچنین در توضیحات آپدیت مشخصا اضافه کرده است که بسیاری از کرشهایی که فقط روی پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان به وجود میآمدند را هم برطرف کردهاند.
حل تعداد زیادی باگ هم بخشی از آپدیت ۱.۱ سایبرپانک ۲۰۷۷ بوده، اما واضح است که اولویت توسعهدهندگان بازی، حل و رفع باگها نیست؛ طوری که پیش از اینکه آنها بخواهند مشکلات مربوط به باگها را حل کنند، باید سراغ ریشهی بسیاری از خرابیهای بازی که در واقع ضعف فنی بزرگ آن است، بروند.
حتی بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که بسیاری از باگها، چه در سایبرپانک و چه در بازیهای دیگر، روی فایل ذخیرهی بازیکننده باقی میمانند. برای مثال، اگر در یک بازی نقشآفرینی، میان کوئستی باشید و آن کوئست به باگ برخورده باشد، پس از آپدیت بازی و حل مشکل باگ آن کوئست، شما در هر حال وسط کوئست گیر کردهاید و بیشتر اوقات مشکلتان حل نمیشود. به همین دلیل هم پیشنهاد میکنیم تا فعلا سراغ بازی نروید و تا حل اکثر مشکلات و باگهای آن صبر کنید؛ چه بسا که آپدیت جدید، یکی از کوئستهای اصلی را برای کسانی که میان آن بودهاند، کلا خراب کرده است.
آپدیت ۱.۱ سایبرپانک ۲۰۷۷ به صورت همزمان روی کامپیوتر، پلیاستیشن، ایکسباکس و گوگل استیدیا منتشر شده است. البته که هنوز امکان خرید بازی از پلیاستیشن استور وجود ندارد.
منبع: سیدی پراجکت
سلام امیرحسین جان. لطفا وقتی که بازی در وضعیت خوب و مناسبی قرار گرفت یه بررسی ویدِویی کوتاه از بازی برامون بزار. مثل یاکوزا که یک بررسی کوتاه رفتی. مطمئن باش بررسی هات عالین و ما خیلی استقبال می کنیم.
در ضمن بگم شاید دیر باشه ولی من تازه یه مدته رزیدنت ایول دو ریمیک رو دارم بازی می کنم و باید بگم بازی عاااالیه. دوستانی که هنوز نرفتن سراغش به شدت توصیش میکنم.
سلام. دمت گرم.
حتما خواهم کرد. حتی شاید بیشتر از یه قسمت.
رزیدنت اویل ۲ با اختلاف بهترین بازی پارسال بود.
در مورد شماره ۳ هم همین نظرو دارین ؟
بازسازی رزیدنت اویل ۳ رو بازی نکردم هنوز ولی احتمالا نه.
سلام.من به شدت به عنوان کسی که از فن های متعصب رزیدنت اویل هستم از ریمیک ۲ و ۳ ناامید شدم.بهتون پیشنهاد میکنم دوباره یه سر به نسخه کلاسیک قسمت ۲ بزنید تا متوجه منظورم شوید.کپکام تعداد بسیار زیادی از معما های نسخه کلاسیکو کلا برداشته بود و به جای اینکه معما های جدید بسازه یا بیاد یک لول دیزاین درست و حسابی انجام بده صرفا جای اونها روخالی گذاشته. به طور مثال معمای جابجا کردن مجسمه ها در بخش بالایی RPD یا معمای شومینه کلا از بازی حذف شدن.از طرفی یکی از بخش هایی که رزیدنت براش خیلی مشهور بود جنبه بقا محور بازی بود. تو نسخه های کلاسیک مدیریت منابع به قدری سخت بود که شما مجبور بودید در جایی بازی رو از اول شروع کنید ولی ریمیک ۲ اصلا این حسو برام به وجود نمی آورد حتی اگر جایی هم مهماتم تموم میشد بازم به غلت زیاد بودن راه های میانبر به مشکل چندانی بر نمی خوردم در صورتی که نسخه کلاسیک چینش زامبی ها به گونه ای بود که عملا رد شدن از اونها رو غیرممکن میکرد.یکی دیگه از بخش های ناراحت کننده بازی نحوه آشنا کردن ما با بهترین دشمنان بازی یعنی لیکر و مستر ایکس بود.اگر یادتون باشه اولین دیدار با لیکر یکی از وحشتناک ترین و تاثیرگذار ترین لحظات کل تاریخ ویدیو گیم بود. دلیل این موضوع نحوه معرفی این شخصیت بود که برای اینکه متوجه بشید چه شگردی در کارگردانی کامیا باعث خلق همچین لحظه ای شده من شما رو ارجاع میدم به مقاله ترجمه شده برنامه جعبه ابزار بازی سازان مارک براون داخل همین وبسایت قسمت ۸۴ که درباره مکانیزم های گیمپلی و عناصر زیباشناسانه صحبت میکنه. البته مارک براون حرفی درباره مستر ایکس نسخه کلاسیک نزده ولی گفتنش بد نیست. چنین سکانس زیبایی برای معرفی لیکر تبدیل شده به یک سکانس کوتاه که لیکر یک بابایی رو میکشه بالا.با این که کپکام سعی کرده بازی گذاشتن اجساد در اون منطقه حس وحشت رو ایجاد کنه ولی محیط اونقدر تاریک هست که شما حتی لیکر رو هم نمیبینی چه برسه به اجساد. همچین در نسخه کلاسیک شما رو مجبور میکنه با لیکری روبرو شوید که از حضور شما در محیط باخبره ولی تو ریمیک شما میتونید حتی بدون اینکه لیکر تا آخر بازی بفهمه اونجا بودید بازی رو به پایان برسونید.برای مستر ایکس اما اگر یادتون باشه معرفیش با یک سی جی بود که مستر ایکس داخل یک کپسول توسط هلیکوپتر به داخل مقر پلیس راکون سیتی انداخته میشه. شما هیچ نمیدونید مستر ایکس در کجا انداخته شده و صرفا لرزش ورود اون به ساختمون رو حس میکنید. این باعث میشه شما باید موجود وحشتناک آشنا بشید که نمیدونید کجا هست و کی قراره با اون رودررو بشید بنابراین حس وحشت رو در شما ایجاد میکنه ولی تو ریمیک یک دفعه جلوتون سبز میشه بدون هیچ مقدمه جذابی.گرچه به شخصه مستر ایکس و المان های اون رو یکی از نقاط قوت بازی میدونم ولی نمیتونم از نحوه رونمایی بد اون بگذرم.البته در سناریو دوم بازی مستر ایکس در نسخه ریمیک زیبا و وفادار به بازی اصلی در قالب موجودی که در دوربین های مداربسته دیده میشه معرفی میشه ولی چون شما اون رو تو سناریو یک دیدید پس اون تاثیرگذاریشو از دست میده.سومین چیز موسیقی های بد بازی بود گرچه باز هم در بخش مستر ایکس خوب کار شده بود ولی خیلی از لحظات زیبای بازی به لطف موسیقی های نسخه اصلی بوجود اومده بود مثل لحظه ورود به مقر پلیس و موسیقی شگفت انگیزش. ولی تو ریمیک شما باید برای موسیقی های کلاسیک پول بدید که اونقدر هام زیبا بازسازی نشده اند.حتی در طراحی محیط المان های بقا محور بازی برای زیبایی بصری قربانی شدند که خودش یک مقاله برای توضیح دادنش لازم داره.خیلی چیز های دیگر هم هست که من نسبت بهشون حس بدی دارم مثل وجود همزمان ماشین تایپ و سیو خودکار در بازی که کاملا بی معنا و غیرمنطقی برای نسخه دوم و سوم هست.در نهایت تنها حالتی که میتونید یک ذره از اون حس نسخه کلاسیک رو بدست بیارید توصیه میکنم که بازی رو روی بالاترین درجه سختی تجربه کنید.امیدوارم کپکام توجه بیشتری به بازسازی نسخه های کلاسیک این سری بکنه و صرفا برای پول و مخاطب بیشتر خاطرات شیرین این سری رو خراب نکنه……..