آپدیت ۲.۰ سایبرپانک ۲۰۷۷ چگونه گیمپلی آن را از اساس بازسازی میکند؟
اگر بخواهیم از وضعیت سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk) در زمان عرضه صحبت کنیم، دیگر چیز جدیدی وجود ندارد. زمانی که این بازی عرضه شد مشکلات عملکردی بسیار زیادی داشت و تعداد باگهای بیشمار آن باعث شد که طرفداران به شدت از سایبرپانک ناامید شوند. در این ۲ سال که از عرضه بازی میگذرد شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده که بازی را بهتر کند و اکثر مشکلات آن را نیز برطرف کند.
به روزرسانی شماره ۲.۰ در کنار بسته الحاقی فنتوم لیبرتی (Phantom Liberty) عرضه خواهد شد. این به روزرسانی با موارد دیگر تفاوت بسیار زیادی داشته و به نوعی ریشهی گیمپلی بازی سایبرپانک را تغییر میدهد. بحث اینجاست که سایبرپانک ایده بسیار خوبی داشت و به همین دلیل است که این بازی با وجود مشکلات ارزش تجربه را دارد. حال اینطور که به نظر میرسد شرکت سازنده تصمیم گرفته تغییرات اساسی در این بازی ایجاد کند.
اگر شما از دسته افرادی باشید که تحت فشار مکانیک نقش آفرینی شدید بازی قرار گرفته باشید، این به روزرسانی پاسخ محکمی برای شما دارد. در بازی سایبرپانک این موضوع وجود داشت که شما باید کرکتر خود را به مقدار زیادی ارتقاء میدادید تا در گیمپلی بازی تنوعی را مشاهده کنید. به همین دلیل باید هزینه زیادی پرداخت کرده و برخی از قابلیتها نیز چندان کاربردی نبودند.
حال در این به روزرسانی جدید شرکت سازنده تصمیم گرفته تا قسمت درخت تواناییها (Skills Tree) را به طور کامل تغییر دهد. همینطور اینکه سیستم سایبرور (Cyberware) را بهتر کرده و چندین عنصر جدید به بخش مبارزات با وسایل نقلیه اضافه کند. در کنار همه این موارد عملکرد بازی نیز بهتر شده و بازهم از باگهای آن کاسته شده است.
یکی از نکات جالب در مورد سایبرپانک رفتار بسیار عجیب پلیسهای آن بود. به این شکل که پلیس در ابتدا به طور ناگهانی کنار شما ظاهر شده و فرار کردن از آن امری مهال بود. با گذشت زمان این موضوع بهتر شد ولی هیچ وقت این مشکل برطرف نشد. به این شکل که پلیسها با فاصله بیشتری از کرکتر شما ظاهر میشدند ولی باز هم مبارزه با آنها بسیار چالش برانگیز بود و نمیشد از دست آنها به راحتی فرار کرد. حال شرکت سازنده تصمیم گرفته تا در آپدیت شماره ۲ سایبرپانک این مشکل را به طور کامل برطرف کرده و رفتار پلیسها را تغییر دهد.
درخت تواناییها به طور کامل تغییر کرده است
چیزی که میتواند به شما انگیزه بدهد دوباره سایبرپانک را تجربه کنید سیستم پیشرفت بهبود یافته در به روزرسانی ۲.۰ است. این سیستم موارد قبلی مثل واکنش (Reflexes)، بدن (Body)، هوش (Intelligence)، تکنیکال (Technical) و کول (Cool) را دارد. با این حال موارد زیر مجموعه این قابلیتها به طور کامل تغییر کرده است. بسیاری از تواناییهای اضافه شده به طور انحصاری برای سبک بازی خاص در نظر گرفته شده و شما نمیتوانید در حالت دیگر از آنها استفاده کنید.
سیستم جدید به این شکل است که شما به جای اینکه به صورت درصدی تواناییهای خود را ارتقاء دهید، حال میتوانید یک جعبه ابزار با تواناییهای مختلف ساخته و از هر کدام در زمان لازم استفاده کنید. این جعبه ابزار هرچه شما بیشتر در بازی پیش بروید پیشرفتهتر و بهتر میشود به حدی که کرکتر شما با چیزی که اول بازی بود تفاوت زیادی پیدا میکند.
برای مثال اگر شما به استفاده از شمشیر علاقه زیادی داشته باشید باید اکثر امتیازهای خود را در قسمت کول و واکنش مصرف کنید. با این کار شما به قابلیتهای بیشتر و دقیقتر دسترسی پیدا خواهید کرد که برای روش بازی شما ساخته شدهاند. مثلاً یکی از تواناییهای این بخش به شما اجازه میدهد تا گلولههای دشمنان را به سمت خودشان برگردانید.
حال در کنار این موارد شما میتوانید برخی تواناییهای دیگر را نیز ارتقاء داده تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. برای مثال اگر شما در یک مبارزه نتوانید از شمشیر استفاده کنید باید از سلاحهای دیگر استفاده کرده که قابلیتهای آنها نیز قابل ارتقاء است. مثلاً اگر شما بخواهید هدفگیری دقیقی داشته باشید باید توانایی Deadeye را بدست بیاورید. این قابلیت به شما اجازه خواهد داد تا بهترین نشانهگیری را داشته و دشمنان را به راحتی از بین ببرید.
نکته اصلی اینجاست که ارتقاء و بدست آوردن تواناییها در این بازی به طور کامل شخصیسازی شده است. اگر شما به حرکات سریع علاقه داشته باشید میتوانید یک سری تواناییها را ارتقاء داده و اگر به نشستن و تیر اندازی علاقه دارید میتوانید موارد دیگری را انتخاب کنید. با به روزرسانی ۲.۰ شما میتوانید از میان تواناییهای بسیار زیادی که وجود دارد بهترین مورد را انتخاب کرده و با توجه به آن به مبارزه با دشمنان و پیشرفت در بازی ادامه دهید.
در کنار سازماندهی شدن تواناییها، موارد جدیدی هم به بازی اضافه شده است. به همین دلیل شما میتوانید قابلیتهای بسیار عجیبی در این بازی بدست بیاورید. برای مثال شما میتوانید دشمنان را بسوزانید یا اینکه حرکات بسیار سریع و پشت سر هم انجام دهید. در نتیجه برای مبارزه با دشمنان راههای بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد که گیمپلی بازی را از همیشه متنوعتر و جذابتر کرده است.
این سیستم درخت تواناییهای جدید باعث شده که کاربر بیشتر تمایل به تجربه و کسب امتیاز داشته باشد. به این شکل که شما به دنبال این هستید تا یک قابلیت دیگر را بدست بیاورید. در نتیجه برای کسب آن تلاش کرده و تمام تمرکز خود را روی بدست آورد امتیاز بیشتر میگذارید. حتی شما مشتاق میشوید تا بیشتر روی کرکتر خود برنامهریزی کرده و با توجه به سبک بازی خود تواناییهای جدیدی بدست بیاورید.
یک سیستم پیشرفت جدید هم به بازی اضافه شده که به طور کلی Skills نام دارد. آن ۵ دسته به نامهای Headhunter, Netrunner, Shinobi, Solo و Engineer بوده و هرکدام به صورت خودکار تعدادی ارتقاء و تواناییهای مخصوص را به کاربر میدهند. این ۵ حالت در اصل سبکهای مختلف مبارزه بوده و کار ارتقاء کرکتر را تا حد خوبی راحت میکنند.
سیستم سایبرور هم بهبود پیدا کرده است
تمام سیستم درصدی که قبلاً وجود داشت حال به بخسش سایبرور منتقل شده است. به این شکل که شما با ارتقاء آن میتوانید تواناییهای خاصی که در درخت تواناییها بدست آوردید را بهتر کرده و کامل کنید. در اصل این سیستم به شکلی طراحی شده که شما سبک بازی خود را با قابلیتها به صورت نهایی کرده و به بهترین نحو از آن استفاده کنید.
شما میتوانید با استفاده از ارز داخل بازی سایبرور خود را ارتقاء داده و در شرایط مختلف از آن استفاده کنید. برای مثال اگر سبک شما به شکل پنهانی و مبارزات بدون سر و صدا است، شما باید سایبرورهای متناسب با آن را ارتقاء دهید. سایبرورها به اندازه درخت تواناییهای جدید روی سبک بازی شما اثر ندارند ولی آن را بهتر میکنند.
نکته اینجاست که سیدی پراجکت رد این بخش را نیز بسیار گسترده کرده است. به حدی که در چند ساعت تجربه نمیتوانید همه تواناییها و سایبرورها را بدست بیاورید و باید زمان زیادی برای بازی سایبرپانک مصرف کنید. چیزی که باید به آن دقت کنید این است که سایبرورها برای تجربه بازی الزامی نیستند. با این حال بودن آنها بازی را روانتر و تا حد خوبی آسان میکند. در نتیجه سرمایه گذاری در آن ارزش دارد.
نکته مهم اینجاست که لباسها دیگر دارای سیستمهای ارتقاء نیستند. در نتیجه لباسها به طور کامل ارزش ظاهری داشته و هرگونه ارتقاء ابزار از طریق سایبرور انجام خواهد شد. این موضوع باعث شده که سلیقه شما تأثیری در توان کرکتر نداشته باشد و شما به راحتی هر لباسی که بخواهید بپوشید و تمام ارتقاء خود را با سایبرور انجام دهید.
مبارزات بازی هم ارتقاء داشته است
یکی از بخشهایی که بازی سایبرپانک در آن پیشرفت داشته بخش مبارزه است. مبارزات این بازی در ابتدا بسیار ضعیف و پر مشکل بود. با گذر زمان و عرضه به روزرسانیهای بیشتر مبارزات نیز بهتر شده و حال یکی از جالبترین تجربههای جنگیدن در دنیای بازیهای ویدئویی است. حال به روزرسانی جدید ۲.۰ هم تغییرات زیادی در این بخش از بازی ایجاد کرده است.
یکی از تغییرات مهم در بخش توان (Stamina) است. به این شکل که توان شما دیگر وابسته به دویدن نیست. در نتیجه شما میتوانید تا بینهایت بدوید و توان کرکتر شما هم کم نشود. توان کرکتر حال بستگی به شلیک کردن و مبارزه دارد. به این شکل که در صورت انجام هرکدام از این موارد، توان کرکتر شما کمتر شده و در این زمینه شما کمی محدودیت دارید.
یکی از نکات مثبت جدیدی که بازی اضافه شده، این است که دستگاههای تنفسی برای ارتقاء یا بهبود آسیبهای کرکتر به یک بازه زمانی وابسته بوده و پس از مدتی شارژ میشوند. در نتیجه دیگر شما نباید روی ذخیره کردن دستگاههای تنفسی تمرکز کرده و میتوانید بهتر مورد را انتخاب کرده و همیشه از آن استفاده کنید. این مورد در ابتدا کوچک به نظر میرسد ولی در طول تجربه بازی اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند.
تغییر در بحث توان و دستگاههای تنفسی باعث شده که تعادل بازی بهتر شود. برای مثال در برخی مبارزات شما باید دائم بدوید و حال دیگر توان کرکتر شما کم نخواهد شد. همینطور اینکه این محدودیت زمانی در زمینه دستگاههای تنفسی باعث میشود شما بیش از حد قدرتمند نباشید. در نتیجه مبارزات هم چالش برانگیزتر شده و جذابتر میشوند.
موارد اضافه شده در به روزرسانی ۲.۰ باعث شده تا عنصر نقش آفرینی در این بازی بیشتر از گذشته مشخص شود. به این شکل که در گذشته شما میتوانستید با یک سلاح قوی در بازی پیش رفته و کاری به ارتقاء کرکتر و دنیای بازی نداشته باشید. این در صورتی است که در به روزرسانی ۲.۰ شما باید بیشتر به سیستم و کرکتر خود فکر کرده و دقیقتر عمل کنید. همینطور اینکه مبارزات بیشتر شخصیسازی شده و تجربه سایبرپانک برای هر فرد متمایز خواهد شد. به نوعی شخصیت شما در بازی هویت بیشتری داشته و یک تجربه کاملاً شخصیسازی شده است.
موارد دیگری که در سایبرپانک تغییر کرده است
در گذشته اگر شما جرمی را در شهر انجام میدادید امکان مقابله با پلیس را نداشتید. به دلیل اینکه به طور ناگهانی تعداد زیادی از آنها به شما حمله کرده و همینطور اینکه به طور ناگهانی کنار شما ظاهر میشدند. برخی از مکانها در بازی بودند که اگر شما به آنجا میرفتید پلیسها حضور شما را فراموش میکردند و در نتیجه میتوانستید فرار کنید. در به روزرسانی شماره ۲ این موضوع تغییر زیادی کرده است. پلیسها از قبل باهوشتر شده و حملههای بهتری به سمت شما دارند.
مبارزات در وسایل نقلیه هم به طور کلی در به روزرسانی شماره ۲ تغییر کرده است. حال دیگر شما میتوانید از یک سلاح یک دستی هنگام رانندگی استفاده کرده و حتی میتوانید روی موتور از شمشیر خود استفاده کنید. مبارزه روی وسایل نقلیه در ابتدا چندان مهم به نظر نمیرسد اما به دلیل اینکه جالب طراحی شدهاند شما نیز به مبارزه در ماشین و موتور ترغیب خواهید شد.
بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ در زمینه عملکردی هم پیشرفت زیادی نسبت به قبل داشته است. دقت کنید که این بازی از لحاظ بصری یکی از بهترین موارد در بازار است و با توجه به حجم بسیار بزرگ این موضوع قابل توجه است. شما از یک بازی به این ابعاد قطعاً باید انتظار مقداری باگ و مشکل را داشته باشید ولی نکته اینجاست که نسبت به ابتدای کار این مشکلات به مقدار زیادی کاهش پیدا کردهاند. نکته مهم اینجاست که هیچکدام از این باگها نباید مانع از پیشرفت شما در بازی شوند که تا الان در به روزرسانی ۲.۰ چنین چیزی مشاهده نشده است.
در آخر هم شما میتوانید تمام گربههای داخل خیابانها را نوازش کنید! این توانایی تنها برای گربه شخصیت اصلی وجود داشت. حال شما در خیابان هم هر گربهای ببینید میتوانید آن را نوازش کنید.
جمعبندی
به طور کلی به روزرسانی شماره ۲.۰ از لحاظ گیمپلی تغییرات بسیار زیادی در سایبرپانک ۲۰۷۷ ایجاد کرده است. نکته اینجاست که اگر این تغییرات از ابتدا در بازی وجود داشتند سایبرپانک عملکرد بسیار بهتری در زمان عرضه میداشت. نکته مثبت اینجاست که شرکت سازنده تمام مواردی که نکات مثبت بازی بودند را به طور کامل نگه داشته است. به همین دلیل است که بازی اصالت خود را از دست نداده و همچنان برای کاربران قدیمی یک تجربه آشنا است.
داستان بازی همچنان ثابت بوده و دنیای آن نیز تغییر چندانی نکرده است. مأموریتهای بازی همچنان ثابت بوده و برخی از آنها شما را شگفتزده خواهند کرد. برخی دیگر نیز شما را به شدت ناامید کرده و به نوعی حس تلف کردن وقت را به شما القا میکنند. در نتیجه مشکلات داستانی و مأموریتی بازی همچنان از گذشته وجود داشته ولی گیمپلی بازی به طور کلی بهبود پیدا کرده است.
بحث بازگشت در دنیای بازیهای ویدئویی یک بحث بسیار جالب و عجیب است. اینکه شما در ابتدا با یک بازی ضعیف روبرو بوده و پس از مدتی کیفیت آن بالا رفته و تبدیل به یکی از بهترین بازیها بشود چیزی نیست که در هر عنوانی وجود داشته باشد. البته این نکته لازم به ذکر است که بازگشت برای یک بازی در یک شب اتفاق نمیافتد. تیم سازنده مدت زیادی برای این کار زحمت کشیده تا مشکلات بازی را برطرف کرده و آن را بهتر کنند.
سایبرپانک از زمان معرفی یک بازی بزرگ بود. طرفداران آن چندین سال برای عرضه سایبرپانک صبر کردند و در زمان عرضه به شدت ناامید شدند. مخصوصاً اینکه اکثر این طرفداران در زمان عرضه کنسول نسل هشتمی داشتند و سایبرپانک روی کنسولهای نسل هشتمی در ابتدا غیر قابل تجربه بود. این مشکلات باعث شدند تا در سال ۲۰۲۰ سایبرپانک نتواند از پتانسیل خود استفاده کند.
حال با گذشت نزدیک به دو سال از عرضه سایبرپانک شرکت سازنده توانسته این بازی را به چیزی که لیاقتش را دارد تبدیل کند. نکته اصلی اینجاست که شرکت سیدی پراجکت رد به علت تبلیغات گستردهای که کرد باعث شد طرفداران بیش از حد برای بازی مشتاق باشند و این ناامیدی تأثیر بسیار زیادی در زمینه فروش داشت. مخصوصاً اینکه سایبرپانک در زمان عرضه مشکلات بسیار زیادی داشت و گویی یک نسخه آزمایشی بود.
حال به روزرسانی شماره ۲.۰ توانسته سایبرپانک را به یک بازی بسیار قوی در سبک نقش آفرینی تبدیل کند. عنوانی که نه تنها ارزش تجربه داشته بلکه یک بازی بسیار پر محتوا و جالب است. دنیای سایبرپانک یک دنیای کاملاً متفاوت از عناوین دیگر در بازار است و در نتیجه یک بازی خاص در سبک خود است. تجربهای که در هیچ بازی دیگری وجود نداشته و طرفداران خاص خود را دارد.
منبع: Gamespot