از پرنسسهای تکامل یافتهی دیزنی تا کاراکترهای شرور این استودیو؛ بهترینهای هنر و سینما
اگر فرصت مطالعهی اخبار و مقالات مهم ادبی، هنری و سینمایی را ندارید، میتوانید مجموعهای از مهمترین اخبار و بهترین مقالهها و ویدیوهای دنیای فیلم و سریال، کتابها، موسیقی و هنرهای تجسمی را در دیجیکالا مگ پیدا کنید. ما در سری مطالب بهترینهای هنر و سینما و ادبیات، هر دوشنبه ۱۰ مقاله، خبر و ویدیوی جذاب و پربازدید هفتهی گذشته را در یک مجموعه کنار هم در اختیارتان قرار میدهیم.
سیر تکامل پرنسسهای دیزنی از گذشته تاکنون
امپراتوری شاهزاده خانمهای دیزنی با سفیدبرفی، سیندرلا و آرورا آغاز شد. استودیو با کمک جادوی انیمیشنهای دو بعدی، ماجراهای ریز و درشت پرنسسها را به طرحهای داستانی تبدیل کرد که در خاطرهی جمعی مخاطبان ماندگار شدند. آریل، بل، یاسمین، پوکاهانتس و مولان به عنوان نسل دوم شاهزاده خانمها از قالب تئاترهای موزیکال برادوی تقلید میکردند و هر کدام صدای منحصربهفردی داشتند که در غالب ترانههای شنیدنی به گوش مخاطب میرسید. با پیشرفت انیمیشنهای سه بعدی نسل سوم پرنسسها پدید آمد که تفاوتهای عمدهای با پیشینیانشان داشتند و به عبارتی همه کاره بودند؛ السا، آنا، موانا و تیانا شاهزاده خانمهایی بودند که بدون اهمیت به عنوانهای سلطنتی، سرنوشتشان را تعیین میکردند.
مطلب را کامل بخوانید۱۰ فیلم تاریخی برتر تاریخ سینما که جایزه گرفتهاند (به ترتیب زمان اکران)
چه باور کنید یا نه فیلمهای حماسی تاریخی یکی از قدیمیترین ژانرهای صنعت سینما هستند. شخصیتهای قدرتمند، صحنههای خارقالعاده و سکانسهای اکشن غافلگیرکننده نه تنها از نظر بصری جذاب هستند، بلکه تاثیری ماندگار بر روی مخاطب میگذارند. شاید به همین دلیل است که بیشتر فیلمهای تاریخی خوب حتی سالها پس از اکرانشان همچنان در ذهنها میمانند. آثار تاریخی، از فیلم «کابیریا» به کارگردانی جیووانی پاسترون در سال ۱۹۱۴ گرفته تا «مرد شمالی» ساخته رابرت اگرز در سال ۲۰۲۲، قدمتی طولانی دارند و جوایز مختلفی را برنده شدهاند.
مطلب را کامل بخوانید۱۶ شرور برتر انیمیشنهای کلاسیک دیزنی از بدترین تا بهترین
بسیاری از ما دهه شصتیها با تماشای فیلمهای دیزنی بزرگ شدهایم، برخی از ما در رویاهایمان پری دریایی کوچولو بودیم و برخی هم هرکول! همهی ما هنوز هم بسیاری از ترانههای این انیمیشنها را میخوانیم و یا ملودیهایش را زیر لب زمزمه میکنیم و در قلب خود برای افرادی مانند تِرک و تانتور جای ویژهای باز کردهایم. اما شخصیتهای شرور دیزنی چه احساسی در ما ایجاد میکنند؟ برخی از آنها خندهدارند، برخی دیگر غمانگیز و تعداد کمی بسیار ترسناک هستند.
مطلب را کامل بخوانید۴۱ انیمیشن برتر قرن بیستویکم؛ از آثار استودیو جیبلی تا پیکسار و دیزنی
انیمیشن با ورود ما به قرن بیستویکم به اندازهای رشد کرده است که واقعاً میتوان این را فراموش کرد که آکادمی اسکار تا سال ۲۰۰۱ اصلاً انیمیشن را به رسمیت نمیشناخت. تا سال ۲۰۱۰، نهایتاً هر سال سه فیلم نامزد میشد، اما از آن زمان تا به حال انیمیشن حضور پررنگتری در رقابتها داشته است. فهرستی که در ادامه میخوانید، چهل و یک انیمیشن برتر به انتخاب تحریریهی نشریهی ایندیوایر از «زندگی بیداری» انیمیشن مستقل ریچارد لینکلیتر تا محصولات پیکسار که در قرن فعلی به مراتب پررنگتر و برجستهتر از دیزنیِ تنها بوده است، و البته تولیدات شاخص دیزنی و چند اثر مهم از استاد انیمه، فیلمساز بزرگ ژاپنی، هایائو میازاکی است. شاید تمام انیمیشنهای محبوب شما در این فهرست نباشد، اما بدون شک تعدادی از انتخابهای برتر ذهنتان در آن جای داده شده است که مجموعهای وزین از آثار بلند انیمیشن برتر قرن حاضر به حساب میآید.
مطلب را کامل بخوانید۱۰ فیلم کودکانه که با صحنهی مرگ آغاز میشوند
دیگر چیزی به اکران فیلم انیمیشنی «لایت یر» محصول پیکسار که بسیاری از مخاطبان در انتظارش هستند نمانده و از آنجایی که بسیاری از منتقدان ۳۰ دقیقه اول این انیمیشن را تماشا کردهاند، در این خصوص بیان شده که این انیمیشن از وجود صحنههای احساسی زیادی بهره میبرد. البته قطعا طرفداران استودیوی پیکسار از این حرف منتقدان تعجب نخواهند کرد، زیرا این استودیو عادت دارد که تماشاگران را در لحظات آغازین فیلمهایش به گریه بیندازد، اما مطمئنا هیچکس نمیتواند حدس بزند که در ۳۰ دقیقهی اول انیمیشن «لایت یر» چه اتفاقی میافتد که میتواند مخاطبان را منقلب نماید. با این وجود میشود حدسهایی زد.
۱۰ فیلم برتر رضا عطاران؛ ستارهی کمدی و درام (پرترهی بازیگر)
رضا عطاران بار دیگر به سینما بازگشته است و این میتواند خبر خوبی برای علاقهمندان به این بازیگر باشد. اگرچه عطاران همانند قبل پرکار نیست ولی هنوز فیلمهایش قابلیت دیده شدن و پرفروش شدن دارند. شخصیت شیرین و کاریزماتیک رضا عطاران، از او چهرهای بیمانند و یونیک در سینمای ایران ساخته است. بازیگری که کارگردانان و تهیهکنندگان او را یک چهره منحصر بهفرد میدانند که آدمها دوست دارند او را نگاه کنند و از دیدنش لذت ببرند.
مطلب را کامل بخوانید۹ فیلم ترسناک برتر دربارهی طبیعت که در آنها محیط اطرافمان تبدیل به دشمنمان میشود
این سخن که وظیفه داریم از زمین بیشتر مراقبت کنیم کاملا صحیح است. چراکه اگر این کار را انجام ندهیم و همانند قبل به استفادهی بیرویه از محیط اطرافمان ادامه دهیم ممکن است با عواقب کارهایمان مواجه شویم. شاید همین حالا وقت آن فرا رسیده باشد که به تماشای مقابلهی ویلیام شاتنر با انبوهی از رتیلها بنشینیم و از این موضوع عبرت بگیریم. بسیاری از فیلمهای دوست داشتنی تلاش کردهاند تا به مسائل مربوط به محیط زیست بپردازند. فیلمهایی نظیر انیمیشن «وال ای»، «بامبی» و «میان ستارهای». اما گاهی اوقات چنین فیلمهایی آنطور که باید بر روی مخاطب تاثیر نمیگذارند. در حقیقت بعضی وقتها، آنچه که مخاطب به آن نیاز دارد تماشای زمین خشمگینی است که انتقام خونین خود را از ساکنان بیرحمش میگیرد و آنها را به ورطهی نابودی میکشاند. لذا فیلمهای موجود در فهرست پایین از داستان بسیار متفاوتی بهره میبرند. داستانی که به شما اهمیت حفاظت از محیط زیست را گوشزد میکند. در حقیقت شما در لیست زیر شاهد فیلمهای ترسناک کلاسیکی مانند «پرندگان»، «نابودی» و یا حتی فیلمهایی نظیر «اتفاق» خواهید بود. اما به جرات میتوان گفت که به تماشای هر کدام از فیلمهای زیر که بنشینید قطعا سرگرم خواهید شد اما بعد از پایان یافتن این فیلمها شاید دیگر از بیرون رفتن و گردش در طبیعت مثل قبل لذت نبرید و از اینکه در طبیعت تنها باشید بترسید.
مطلب را کامل بخوانیدگزارش تصویری از روز افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۲۲؛ اصغر فرهادی و داوران روی فرش قرمز
جشنواره بینالمللی فیلم کن ۲۰۲۲ روز سهشنبه این هفته با حضور گسترده ستارههای سینما، تماشاگران جشنواره، هیأت داوران و اهالی مطبوعات آغاز به کار کرد. فرش قرمز جشنواره در حالی دوباره پهن شد و سر و صدا و حاشیهی همیشگی را به شهر بندری کن بازگرداند که جشنواره طی دو سال گذشته از دنیاگیری کرونا متأثر شده بود. این رویداد هنری سال ۲۰۲۰ لغو شد و سال ۲۰۲۱ با تأخیر زمان برگزاری تحت مراقبتها و محدودیتهای ویژه برگزار شد. ونسان لندون هنرپیشه فرانسوی و رییس هیأت داوران این دوره جشنواره در یک کنفرانس مطبوعاتی که مملو از جمعیت بود در کنار سایر داوران از جمله اصغر فرهادی، جف نیکولز (کارگردان و فیلمنامهنویس آمریکایی)، دیپیکا پادوکونه (بازیگر و تهیهکننده بالیوود)، نومی راپاس (بازیگر سوئدی) و ربکا هال (بازیگر بریتانیایی) قرار گرفت و خود را به دلیل حضور در این رویداد بیش از حد خوشحال توصیف کرد.
مطلب را کامل بخوانیدچرا دیزنی ساخت انیمیشنهای دو بعدی را متوقف کرد؟
اگر یک کمپانی فیلمسازی وجود داشته باشد که همهی دنیا نامش را شنیده باشند، بدون شک والت دیزنی است. دیزنی از زمان آغاز فعالیتش در سال ۱۹۲۳ راه تازهای را در صنعت انیمیشن آمریکا گشود. این کمپانی سال ۱۹۳۷ با ساخت «سفیدبرفی و هفت کوتوله» (Snow White and the Seven Dwarfs) وارد دنیای انیمیشنهای سینمایی شد. شیوهی دیزنی در آن دوران بسیار پیشگامانه بود و به خاطر انیمیشنهای کلاسیکی مثل «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) و «شیر شاه» (The Lion King) طرفداران زیادی پیدا کرد اما کمکم این شیوه از تب و تاب افتاد و «شاهدخت و قورباغه» (The Princess & The Frog) محصول سال ۲۰۰۹ به عنوان آخرین انیمیشن دو بعدی این کمپانی راهی سینماها شد و از آن زمان تا به حال فیلمی در آن حال و هوا تولید نکرد. این انیمیشن برای بعضی از طرفداران دیزنی به منزلهی پایان یک دورهی طلایی به حساب میآید و هنوز هم در انتظار بازگشت شکوهمند آثار دو بعدی هستند، در حالی که بسیاری از تکامل هرروزهی انیمیشنهای سه بعدی عمیقا خوشحال هستند.
مطلب را کامل بخوانید۱۰ بازیگر که برای فیلم اشتباهی برندهی جایزهی اسکار شدند
اگر ویل اسمیت در نود و چهارمین مراسم اسکار یعنی همان مراسمی که در آن توانست برندهی جایزهی بهترین بازیگر مرد سال شود آن حرکت فوقالعاده را از خود نشان نمیداد و تمام کارنامهی کاریاش را خراب نمیکرد، جایزهی اسکاری که دریافت کرده بود بیشتر مورد توجه قرار میگرفت. هر چند با همهی این تفاصیل، او جایزهی خود را دریافت کرد و سخنرانیاش را هم انجام داد، البته بعدها تماشاگران و حضار و بینندگان، واکنشهای زیادی را در رابطه با حرکت او از خود بروز دادند. اگر آن اتفاق رخ نمیداد، به احتمال زیاد ما میتوانستیم به تجزیه و تحلیل بازی او در نقش شاه ریچارد بپردازیم و ببینیم که این نقش تا چه حد با فیلم شناسی او مطابقت دارد و به این سوال پاسخ دهیم که چرا اسمیت برای دریافت اسکار باید اینقدر صبر میکرد. در واقع، بسیاری از بازیگرانی که برندهی جایزهی اسکار شدند، برای نقشهای قبلی خود نیز میتوانستند برندهی این جایزه شوند، اما از آنجایی که در هر سال، فقط یک بازیگر زن و یا مرد میتواند برندهی این جایزه شود نقشهای الباقی بازیگران غالبا نادیده گرفته میشود و این اصلا عادلانه نیست.
مطلب را کامل بخوانید