۲۵ نقشآفرینی برتر کلینت ایستوود؛ مرد ساکت سینما (پرترهی یک بازیگر)
اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، کلینت ایستوود به واسطهی آثار سینماییاش، یک شخصیت بهیادماندنی و تمامنشدنی است. البته که کلینت ایستوود به عنوان یک کارگردان هم کارنامهی درخشانی دارد، اما در این مقاله قرار است به بهترین فیلمهای او به عنوان یک بازیگر بپردازیم؛ ایستوود در مقام هنرپیشه هرگز نتوانسته اسکار را به خانه ببرد و تنها دوبار نامزد دریافت آن شده است.
- تام هنکس؛ بزرگمرد کوچکی که قواعد بازی را بر هم زد (پرترهی یک بازیگر)
- ۱۵ فیلم برتر مایکل فاسبندر؛ آقای خاص سینما (پرترهی یک بازیگر)
کلینتون ایستوود جونیور، متولد ۳۱ می ۱۹۳۰ است و حالا ۹۳ سال دارد. او بازیگری را سال ۱۹۵۵ و با فیلم «انتقام از مخلوق» (Revenge of the Creature) آغاز کرد و در همان سال، در سه فیلم دیگر، با نامهای «فرانسیس در نیروی دریایی» (Francis in the Navy)، «بانو گادایوا کاونتری» (Lady Godiva of Coventry) و «رتیل» (Tarantula) هم حضور پیدا کرد. در همان سال، ایستوود که در ابتدای مسیر بازیگرشدن بود، در یک فیلم تلویزیونی به نام «آلن در سرزمین فیلمها» (Allen in Movieland) و یک قسمت از سریال «گشت بزرگراه» (Highway Patrol) نیز نقشآفرینی کرد. اما بهترین فیلمهای کلینت ایستوود کدامند؟
۲۵. گاس لوبل در «مشکلی با منحنی» (Trouble with the Curve)
- سال تولید: ۲۰۱۲
- کارگردان: رابرت لورنتس
- بازیگران: کلینت ایستوود، ایمی آدامز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
کلینت ایستوود، ۴ سال پس از آخرین نقشآفرینیاش در سال ۲۰۰۸، در این درام ورزشی قدرنادیده، در نقش یک تحلیلگر بیسبال که برای تیم آتلانتا بریوز کار میکند، حضور پیدا کرد. داستان فیلم قابل پیشبینی است. فیلم، داستان مرد پا به سن گذاشتهای را روایت میکند که سعی دارد شغلی که زمانی در آن خیلی خوب بود را حفظ کند، اما شاید او همیشه توانایی تغییر پیدا کردن متناسب با زمانهاش را نداشته باشد.
با تمام اینها، حضور کاریزماتیک ایستوود در مقابل دوربین و رابطهی پدر-دختری جذاب او با ایمی آدامز، باعث میشود که یکی از القاب این فیلم، قدرنادیده باشد. اگر به دنبال یک ایستوود معمولی، با همان سکوتهای همیشگی و قدرت پنهان درونی میگردید، این فیلم را به شما پیشنهاد میکنیم. این فیلم در گیشه با شکست رو به رو شد و با بودجهی ۶۰ میلیون دلاری، به فروش ۴۹ میلیون دلاری رسید.
۲۴. کول فرانسیس دی. فرانک کاروین در «گاوچرانهای فضایی» (Space Cowboys)
- سال تولید: ۲۰۰۰
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، تامی لی جونز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
کلینت ایستوود، حتی هنگامی که توسط بازیگران درحشان هالیوودی مانند تامی لی جونز، دونالد ساترلند و جیمز گارنر، احاطه شدهباشد، باز هم به همان شکل ایستوودی کلاسیک خودش، متمایز است و میدرخشد. داستان این فیلم هم، مانند قبلی، قابل پیشبینی است؛ ۴ خلبان آزمایشی بازنشسته به فضا اعزام میشوند تا از برخورد یک ماهوارهی اتحاد جماهیر شوروی به کرهی زمین جلوگیری کنند.
تعاملات فرانک با جونز ویلیام هاوکینز که همکار سابق او و حالا یک مشاور است، ماندگارترین صحنههای فیلم را رقم میزند. این نقشآفرینی ایستوود و این فیلم او، در ذهن طرفدارانش، از بهترینها نیستند، اما اگر میخواهید ببینید که ایستوود چگونه با حضور ستارگان سینمایی دیگر هم میتواند بدرخشد، این فیلم را ببینید. این فیلم توانست در اسکار ۲۰۰۱، نامزد دریافت بهترین تدوین صدا شود.
۲۳. تیزتک در «رعدوبرق و سبکپا» (Thunderbolt and Lightfoot)
- سال تولید: ۱۹۷۳
- کارگردان: مایکل چیمینو
- بازیگران: کلینت ایستوود، جف بریجز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
با توجه به نقشآفرینی کلینت ایستوود در این فیلم، میتوان فهمید که او میتواند کمدی را هم به خوبی درام بازی کند. اگر طرفدار ایستوود هستید و میخواهید اثری از او ببینید که کلینت، در آن، متفاوتتر و سبکسرتر از سایر نقشهایش باشد، این فیلم برای شما است. یک سارق بانک بدنام، به یک کشیش تغییر شکل میدهد و سعی میکند تا راه گریزی پیدا کند. تیزتک در نهایت تبدیل به استادی تمام عیار برای یار جوانتر خود، سبکپا، با بازی جف بریجز، میشود.
این فیلم یک کمدی هوشمندانه است که به اندازهی کافی درام هم در خودش جای دادهاست و به هردو بازیگر اصلی خود اجازهی درخشش میدهد. جف بریجز برای بازی در این فیلم، نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. منتقدان، نقشآفرینی ایستوود در این فیلم را مورد ستایش فراوان قرار دادند و به عقیدهی بسیاری از آنها نقشآفرینی او در این فیلم، لایق نامزدی اسکار بود.
۲۲. جان ویلسون در «شکارچی سفید، قلب سیاه» (White Hunter Black Heart)
- سال تولید: ۱۹۹۰
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، جفریدیوید فاهی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
همانطور که در ادامه خواهیم دید، وقتی صحبت از جوایز و تمجیدها باشد، کلینت ایستوود بیش از اینکه بازیگر بزرگی باشد، کارگردان بزرگی است. در «شکارچی سفید، قلب سیاه»، اقتباس سینمایی از کتابی به همین نام به قلم پتر ویرتل، نوشتهی سال ۱۹۵۳، ایستوود به عنوان بازیگر نقش اصلی که براساس شخصیت جان هیوستون، کارگردان فقید هالیوودی، نوشته شدهاست، نقشآفرینی میکند.
«شکارچی سفید، قلب سیاه»، داستان فیلمبرداری «ملکهی آفریقایی» (African Queen)، فیلم محصول ۱۹۵۱ جان هیوستون را روایت میکند، فیلمی که بیرون از استودیوهای هالیوودی ساخته شد، زمانی که کسی بیرون از استودیوهای هالیوودی فیلم نمیساخت. ویلسون برای کار و ساختن فیلم در آفریقا است، اما برنامهی شکار هم دارد. طی نقشآفرینی و کارگردانی ایستوود، مردم تصویر کاملی از هیوستون ذهنی ایستوود به دست میآورند.
۲۱. جان مکبرنی در «فریبخورده» (The Beguiled)
- سال تولید: ۱۹۷۱
- کارگردان: دن سیگل
- بازیگران: کلینت ایستوود، جرالدین پیچ
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
همانطور که در ادامه خواهیم دید، کلینت ایستوود و کارگردان فقید هالیوودی، دن سیگل، یک رابطهی کاری پربار و موفق با یکدیگر داشتهاند. «فریبخورده»، سومین فیلم از پنج فیلمی است که این دو هنرمند، در آنها، با هم همکاری کردهاند. این فیلم، داستان یک سرباز اتحادیه با بازی ایستوود را روایت میکند که زخمی شدهاست و در مسیر فرار خودش، به یک مدرسهی دخترانه میرسد؛ مدرسهای که کارکنان و دانشآموزانش دلباختهی ایستوود میشوند.
اگرچه جان مکبرنی در نگاه اول زیبا و جذاب به نظر میرسد، اما او میتواند آزاررسان، خشن و ناسپاس باشد. اگرچه این فیلم شاید به اندازهی سایر آثار مشترک ایستوود با سیگل شناخته شده نباشد، اما کلینت در آن میدرخشد. در بازسازی سال ۲۰۱۷ این فیلم که سوفیا کوپولا کارگردانی آن را برعهده داشت، کالین فارل نقش جان مکبرنی را ایفا کرده است.
۲۰. ارل استون در «قاچاقچی» (Mule)
- سال تولید: ۲۰۱۸
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، بردلی کوپر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
«قاچاقچی» بر اساس داستان واقعی زندگی ارل شارپ ساخته شده و یکی از بهترین فیلمهای کلینت ایستوود طی سالهای اخیر به حساب میآید. بسیاری از لیستهای بهترین آثار ایستوود وجود دارند که «قاچاقچی» در آنها جایی ندارد، اما ما تصمیم گرفتیم این فیلم را در این لیست جای دهیم، چرا که به نظرمان، «قاچاقچی» فیلمی است که ارزش دیدن دارد.
استون، یک کهنهسرباز جنگ کره است که نمیتواند نیازهای خانوادهاش را تامین کند و از آنجایی که ورشکسته شدهاست و چیزی نمانده خانهاش را از دست بدهد، مجبور میشود، برای یک باند مواد مخدر، نقش یک قاچاقچی مواد را ایفا کند و به جابهجایی کوکائین در غرب میانه بپردازد. به جهات بسیاری، ایستوود موفق میشود استون را تبدیل به چهرهای کند که مخاطب با او همذاتپنداری نماید و نسبت به او احساس همدردی کند.
۱۹. هوگان در «دو قاطر برای خواهر سارا» (Two Mules for Sister Sara)
- سال تولید: ۱۹۷۰
- کارگردان: دن سیگل
- بازیگران: کلینت ایستوود، شرلی مکلین
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
یکی دیگر از آثار دن سیگل و کلینت ایستوود. عمده نقدهایی که به این فیلم وسترن آمریکایی-مکزیکی شده، مثبت بودهاند، اگرچه اگر این فیلم در مقام مقایسه با سایر آثار وسترنی که ایستوود در آنها ایفای نقش کرده، قرار بگیرد، حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت. با این حال، شخصیت هوگان که ایستوود در این فیلم، به آن جان میبخشد، یکی از به یاد ماندنیترین شخصیتهای وسترنی است که ایستوود تا به امروز خلق کرده.
یک قهرمان درویشمسلک که همراه با سارا، با بازی شرلی مکلین، در حال فرار است. شیمی خاصی که بین ایستوود و مکلین وجود دارد، باعث جذابتر شدن فیلم میشود و نشان میدهد که یک بازیگر قوی هیکل با اخلاقیات مردانه هم میتواند تصویر را با زنی ظریف تقسیم کند و به دنبال جذب تمام توجه مخاطبان، با بازیگران دیگر همکاری نماید.
۱۸. دیو گارور در «میستی را برایم پخش کن» (Play Misty for Me)
- سال تولید: ۱۹۷۱
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، جسیکا والتر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰
به سال ۱۹۷۱ برمیگردیم، سالی که در آن، کلینت ایستوود نخستین تجربهی کارگردانی سینمایی خود را از سر گذراند و بیشک، خودش را به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم انتخاب کرد. او در این فیلم، به عنوان یک مجری پخشکنندهی آهنگ معروف رادیویی ایفای نقش میکند که به دنبال ایجاد رابطه با یکی از طرفدارانش، با بازی جسیکا والتر، است، اما خیلی زود درمییابد که این طرفدار به قدری شیفتهی او است که میتواند زندگی دیو را به خطر بیاندازد.
ستارهی این فیلم، جسیک والتر است و او توانست برای این نقشآفرینیاش نامزد گلدن گلوب شود، اما ایستوود در ایفای نقش قربانی در تریلر روانشناختیای که خودش کارگردانی آن را برعهده داشت، شکست نخورد و توانست دیو گارور را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد.
۱۷. رد استووال در «مرد هانکیتانک» (Honkytonk Man)
- سال تولید: ۱۹۸۲
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، جسیکا والتر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
کلینت ایستوود این درام-کمدی تاثیرگذار را تهیه و کارگردانی کردهاست. پسر واقعی او، کایل نیز در این فیلم بازی میکند و ایفای نقش برادرزادهی رد را برعهده دارد. رد یک موسیقیدان دیوانهی موسیقی است که بالاخره، کمی پیش از فرا رسیدن زمان مرگش، شانس نوازندگی در اپرای گرند اوول را به دست میآورد. داستان، ماجراجویی رد و برادرزادهاش، ویت و رسیدن آنها به این کنسرت را روایت میکند.
این همراهی، با توجه به پدر و پسر بودن شخصیتها در دنیای واقعی، ارزش دیدن دارد. اگرچه این فیلم میتواند گاهی خستهکننده و قابل پیشبینی باشد، اما ایستوود در ایفای نقشی که به نظر میآید در بین آثار درخشان او به فراموشی سپرده شدهاست، چیزی کم نمیگذارد.
۱۶. واعظ در «سوارکار رنگپریده» (Pale Rider)
- سال تولید: ۱۹۸۵
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، مایکل موریارتی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
با فروش ۴۱ میلیون دلاری در گیشه، «سوارکار رنگپریده» تبدیل به پرفروشترین وسترن دههی ۸۰ میلادی شدهاست. کلینت ایستوود یکبار دیگر فیلمی را کارگردانی کرد که بازیگر نقش اصلی آن هم خودش بود. این مرد مرموز، به عنوان واعظ شناخته میشود. طبق گفتهی ایستوود، وقتی که واعظ در لباس کشیشی دیده میشود، نمادی از مرگ است؛ یک روح آخرالزمانی.
اگرچه، واعظ کمک میکند تا یک گروه خلافکار که باعث ایجاد وحشت، در یک شهر که مردم آن معدنچی هستند، شدهاند، از آن حوالی بگریزند و مردم آن منطقه را راحت بگذارند، اما او همچنان مرموز است و ناشناخته. دیدن ایستوود در این فیلم که به ریشههای وسترنیاش باز میگردد، خوشحالکننده بود.
۱۵. فیلو بدو در «از هر راهی ولی شل» (Every Which Way but Loose) و «از هر راهی که میتوانی» (Any Which Way You Can)
- سال تولید فیلم اول: ۱۹۷۸
- کارگردان: جیمز فارگو و بادی وان هورن
- بازیگران: کلینت ایستوود، سوندرا لوک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۴۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
پیش از این هم به توانایی کلینت ایستوود در زمینهی درخشیدن در آثار کمدی اشاره کردیم. یکی دیگر از مثالهایی که میتوانیم در این زمینه بزنیم، فیلم «از هر راهی ولی شل» و قسمت دوم آن، «از هر راهی که میتوانی» هستند. منتقدان هیچکدام از این دو فیلم را خیلی دوست نداشتند، اما از نظر تجاری، این دو فیلم در بین پرفروشترین فیلمهای کارنامهی ایستوود قرار دارند. اولین آنها بیش از ۱۰۴ میلیون دلار فروخت و دومین قسمت، به فروشی نزدیک به ۷۱ میلیون دلار رسید.
فیلو بدو یک رانندهی کامیون بیکار است که به عنوان یک مبارز بیرقیب در مسابقات مشتزنی میدرخشد و همراه با حیوان خانگیاش که اورانگوتانی به نام کلاید است، آزادانه این سو و آن سو میرود. در هنگام اکران، کسی از ایستوود انتظار ایفای چنین نقشی را نداشت، اما اگر فقط یک نفر میتوانست به چنین عملی دست بزند و این نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا کند، آن یک نفر، ایستوود بود.
۱۴. والت کوالسکی در «گرن تورینو» (Gran Torino)
- سال تولید: ۲۰۰۸
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، آنی هر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
کلینت ایستوود، پس از ۴ سال، یکبار دیگر فیلمی را کارگردانی کرد که خودش ستارهی نقش اصلی آن بود و یکبار دیگر در هر دو جایگاه درخشید. در حالی که ایستوود در زندگی واقعی پیرتر میشد، شخصیتهای او در سینما و فیلمهای سینمایی، شکل جدیدی به خود میگرفتند؛ گاهی حتی با تغییراتی که خیلی خوشایند نبودند. والت کوالسکی یک کهنهسرباز متعصب جنگ کره است که در محلهای در حومهی دیترویت زندگی میکند. محلهای که تبدیل به مکان زندگی مهاجران جنوب شرقی آسیا شدهاست.
بعضی از این آسیاییها عضو گروههای خلافکاری هستند؛ از جمله یکی از همسایگان کم سن و سال والت که سعی میکند ماشین فورد تورینو مدل ۱۹۷۲ او را بدزدد. در نهایت، او و همسایهی کم سن و سالش با هم دوست میشوند. همسایهی جوان زندگی خود را مدیون والت است؛ والتی که میتواند ویژگیهای خوب را درون آدمهایی پیدا کند که پیش از این هرگز حاضر نبود با آنها همکاری نماید. این نقشآفرینی توانست یک بار دیگر مسیر حرفهای ایستوود، به عنوان یک بازیگر، را احیا کند.
۱۳. مارشال جد کوپر در «محکم دارشان بزن» (Hang ‘Em High)
- سال تولید: ۱۹۶۸
- کارگردان: تد پست
- بازیگران: کلینت ایستوود، اد بگلی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
به راحتی میتوان گفت که سال ۱۹۶۸، برای کلینت ایستوود، از نظر حرفهای، یک سال خوب بود؛ سه مورد از بهترین و معروفترین فیلمهای او در همان سال منتشر شدند و نخستین آنها که تابستان ۱۹۶۸ به اکران درآمد، «محکم دارشان بزن» بود که با نام «طناب اعدام» هم شناخته میشود. این فیلم گذاری است از شیوهی سنتی وسترن که ایستوود در آن اسم و رسمی به هم زده بود.
این فیلم، ایستوود را در نقش جد کوپر به مخاطبان معرفی میکند؛ مرد بیگناهی که از یک اعدام صحرایی نجات پیدا میکند، پس از آن تمام تلاش خود را به کار میبندد و در اواخر دههی ۱۸۸۰ میلادی تبدیل به یک مارشال ایالات متحده میشود. پس از آن، او تبدیل به یک افسانه میگردد و انتقام سختش را بر سر کسی که سالها پیش سعی داشت او را به دار بیاویزد، فرو میآورد. اگر چنین روایتی از نظر داستانی جالب نیست، چه روایتی میتواند جالب باشد؟
۱۲. والتر کوگان در «فریب کوگان» (Coogan’s Bluff)
- سال تولید: ۱۹۶۸
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، لی. جی. کاب
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
فیلم کلاسیک بعدی که سال ۱۹۶۸ از کلینت ایستوود منتشر شد، «فریب کوگان» بود؛ این فیلم از آنجایی که نخستین همکاری کلینت ایستوود با دن سیگل بودهاست، حائز اهمیت میباشد. یک معاون کلانتر آریزونایی راهی نیویورک میشود، تا یک مجرم فراری به جرم قتل را به دادگاه برساند. این مجرم، کسی نیست که بخواهید سر به سرش بگذارید، حتی اگر او در محیط اطرافش احساس غریبی کند.
آن شخصیت، نمادی هم بود از اتفاقی که قرار بود به زودی برای ایستوود رخ دهد؛ او قرار بود به زودی از دنیای فیلمهای وسترن اینچنینی که باعث شدند استعداد و تواناییهای او به تمام دنیا معرفی شوند، جدا شود تا بتواند تجربیات جدیدی را دز دنیای بازیگری از سر بگذراند. البته این جدایی قرار نبود خیلی طول بکشد و ایستوود قرار بود همیشه به خانه بازگردد.
۱۱. فرانک هوریگان در «در خط آتش» (In the Line of Fire)
- سال تولید: ۱۹۹۳
- کارگردان: ولفگانگ پترسن
- بازیگران: کلینت ایستوود، جان مالکوویچ
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
یکی از بهترین فیلمهای کلینت ایستوود و یک اثر دلهرهآور سیاسی که به نظر میآید که هرگز به آنچه لایقش بوده، نرسیده است. به نظر میآید این فیلم همیشه در بین سایر آثار درخشان کلینت ایستوود گم میشود؛ به خصوص در بین آثاری که او در آنها هر دو نقش کارگردان و بازیگر را برعهده گرفتهاست. فرانک هوریگان، یک مامور مخفی امنیت ملی است که همواره با عذاب وجدان خودش را شکنجه میکند. تنها ماموری که از زمان ترور جان اف. کندی، هنوز هم مشغول به کار است.
حالا یک مامور مخفی سابق سازمان مخفی امنیت ملی قصد دارد رئیس جمهور وقت را ترور کند و اجازه میدهد تا هوریگان از نقشهاش اطلاع پیدا کند. وقتی که هوریگان تلاش میکند تا جلوی این ترور را بگیرد، زندگیاش به هم میریزد. این فیلم پرتنش و نفسگیر است و ایستوود در آن میتواند مخاطب را مجبور به خریدن بلیت کند.
۱۰. غریبه در «غریبهی دشتهای بالا» (High Plains Drifter)
- سال تولید: ۱۹۷۳
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، ورنا بلوم
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
این فیلم نخستین فیلمی است که کلینت ایستوود را به عنوان یک بازیگر درخشان ژانر وسترن به همه معرفی کرد. در واقع، «غریبهی دشتهای بالا»، نخستین وسترنی بود که ایستوود کارگردانی و بازیگری را به طور همزمان در آن انجام داد و همین فیلم بود که مسیر او به سمت بازی در سهگانهی دلار سرجیو لئونه را هموار کرد و باعث درخشیدن بیشتر همکاریهای او با دن سیگل شد.
در این فیلم، ایستوود نقش غریبهای را بازی میکند که توسط یک شهر معدنی کوچک استخدام میشود، تا به عنوان تفنگدار از آنها مراقبت کند. این فیلم یکبار دیگر به همه ثابت میکند که ایستوود در ژانر وسترن همهکار بلد است.
۹. تام هایوی در «مرز دلشکستگی» (Heartbreak Ridge)
- سال تولید: ۱۹۸۶
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، مارشا ماسون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
در اواسط دههی ۸۰، کلینت ایستوود خودش را، با فیلم «مرز دلشکستگی»، به عنوان یک بازیگر و کارگردان به نسل جدیدی از مخاطبان سینمایی معرفی کرد. این درام ارتشی هنوز هم طرفداران مخصوص به خودش را دارد. در این فیلم، ایستوود نقش یک ارتشی را ایفا میکند که در مرز بازنشستگی است و در کنارآمدن با بازنشستگی مشکل دارد.
این نقشآفرینی باعث شد ایستوود یکبار دیگر در دل تماشاگران جا بگیرد. او در این فیلم مردی جاافتاده و باتجربه است که هیچ چیز از نظرش پنهان نمیماند. متاسفانه این نقشافرینی کلینت ایستوود چندان شناخته شده نیست و کمتر پیش میآید که آن را در فهرست بهترین فیلمهای او ببینیم.
۸. ستوان شفر در «قلعهی عقابها» (Where Eagles Dare)
- سال تولید: ۱۹۶۸
- کارگردان: برایان جی. هاتن
- بازیگران: کلینت ایستوود، ریچارد برتون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
«قلعهی عقابها» شاید یکی از خستهکنندهترین فیلمهای کلینت ایستوود باشد اما یکی از بهترین نقشآفرینیهای او را شامل میشود. با این حال تماشای آن خالی از لطف نیست. همکاری ایستوود با برتون، به عنوان دو همکار چترباز که قرار است به قلعهی نازیها حمله کنند، دیدنی است. ایستوود در حال نابودکردن نازیها؛ چه چیزی را در این فیلم دوست ندارید؟ تا جایی که به فیلمهای جنگی مربوط است، «قلعهی عقابها»، مدتها است که به عنوان یک فیلم کلاسیک در نظر گرفته میشود.
نقشآفرینی ایستوود در این فیلم، نشان میدهد که او بازیگری با استعداد است و تواناییهایی بیشتر از نقشآفرینی در فیلمهای وسترن دارد. تنها چیزی که در این فیلم، از بازیگری بازیگران آن بهتر است، تصویربرداری درخشان آن است.
۷. رابرت کینکید در «پلهای مدیسون کانتی» (The Bridges of Madison County)
- سال تولید: ۱۹۹۵
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، مریل استریپ
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
این فیلم براساس رمان معروفی به همین نام ساخته شدهاست. «پلهای مدیسون کانتی»، دو تن از اسطورههای هالیوود را به هم رساند؛ کلینت ایستوود و مریل استریپ. هوادارن وقتی توانایی ایستوود در ایفای نقش عاشقانهی یک عکاس نشنال جئوگرافیک که وارد رابطهای چند روزه با یک زن شوهردار شهرستانی میشود را دیدند تعجب نکردند.
او به خوبی از ایفای این نقش برآمد و جنبههای نرمتر شخصیت خود را به تصویر کشید. «پلهای مدیسون کانتی» شاید یکی از بهترین فیلمهای کلینت ایستوود باشد اما تنها استریپ برای نقشآفرینیاش در این فیلم نامزد اسکار شد.
۶. جوسی ولز در «جوسی ولز یاغی» (The Outlaw Josey Wales)
- سال تولید: ۱۹۷۶
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، ساندرا لاک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
در حال ورود به بخش به یادماندنیترین نقشآفرینیها هستیم. یکی دیگر از فیلمهای ابتداییای که کلینت ایستوود در آن کارگردان هم بود؛ جوسی ولز همواره یکی از تحسینشدهترین و معروفترین شخصیتهای وسترن تاریخ سینمای مدرن بودهاست. این فیلم در نوع خودش پیشرو بود و داستان یک مزرعهدار اهل میزوری، طی جنگ داخلی را روایت میکند که پس از اینکه سربازان اتحادیه تمام خانوادهاش را قتل عام میکنند، تبدیل به یک هفتتیرکش یاغی میشود.
وقتی صحبت از یاغیهای سینمایی باشد، افرادی که گویا هرگز نمیمیرند، جوسی یکی از قدیمیترینها است. در هر حال، هدف از سینما، لذت بردن از زندگی قهرمانان مختلف است؛ چه این قهرمانان انسانهای خوبی باشند و چه بد.
۵. ویل مونی در «نابخشوده» (Unforgiven)
- سال تولید: ۱۹۹۲
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، مورگان فریمن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
تمام بینندگان و منتقدان در رابطه با این فیلم همنظر بودند؛ این فیلم سطح فعالیتهای کلینت ایستوود، به عنوان بازیگر و کارگردان را ارتقا بخشید و باعث شد آثار او تبدیل به آثاری شوند که اسکار از آنها لذت ببرد و آنها را به رسمیت بشناسد. این درام وسترن، شاهد بازگشت ویلیام مونی بازنشستهشده به دوران هفتتیرکشی است. او به میدان باز میگردد تا به عنوان آخرین کار، گروهی از یاغیها را که باعث آزار و اذیت دختران شدهاند، از پا دربیاورد.
درگیریهای درونی مونی، او را تبدیل به شخصیتی پیچیده میکند که باعث جذابتر شدن فیلم میشود. کارگردانی ایستوود در این فیلم، باید به اندازهی بازیگریاش مورد ستایش قرار بگیرد، چرا که این فیلم توانست نخستین نامزدی اسکار در بخش بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای ایستوود به ارمغان بیاورد. ایستوود توانست در رشتهی کارگردانی، سایر رقبا را شکست دهد و «نابخشوده» توانست علاوه بر اسکار بهترین کارگردانی، اسکار بهترین فیلم، بهترین تدوین و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را هم به دست آورد. جایزهی آخر را جین هکمن به خانه برد.
۴. فرانک موریس در «فرار از آلکاتراز» (Escape from Alcatraz)
- سال تولید: ۱۹۷۹
- کارگردان: دن سیگل
- بازیگران: کلینت ایستوود، فرانک رانزیو
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
بازی در نقش یک شخصیت بدنام واقعی، میتواند برای هر بازیگری چالش برانگیز باشد، اما کلینت ایستوود بدون هیچ مشکلی توانست از عهدهی آن بر بیاید. در پنجمین و آخرین همکاریاش با دن سیگل، ایستوود در نقش فرانک موریس، خیرهکننده است؛ رهبر فرار افسانهای از زندان آلکاتراز که سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد. ایستوود برای نزدیک شدن به شخصیت واقعی فرانک موریس، آن قدر تحقیق کرد که احتمالا بیشتر از خود موریس دربارهی فرار از زندان اطلاعات به دست آورد. بسیاری از منتقدان حرفهای سینما و تاریخدانهای سینمایی، از «فرار از آلکاتراز»، به عنوان بهترین فیلم زندان تاریخ سینما و یکی از بهترین فیلمهای کلینت ایستوود یاد میکنند.
۳. مردی بدون نام در «به خاطر چند دلار بیشتر» (For a Few Dollars More)، «به خاطر یک مشت دلار» (A Fistful of Dollars) و «خوب، بد، زشت» (The Good, the Bad, and the Ugly)
- سال تولید فیلم اول: ۱۹۶۴
- کارگردان: سرجیو لئونه
- بازیگران: کلینت ایستوود، لی وان کلیف
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
این شخصیت را بعضیها به عنوان یک ضدقهرمان در نظر میگیرند و با اینحال، همه او را به عنوان یکی از به یادماندنیترین شخصیتهای تاریخ سینما میشناسند؛ مردی بدون نام، یکی از نقشهایی است که ایستوود با خلق کردن آن، برای همیشه مسیر حرفهایاش را تغییر داد. او تبدیل به ستارهی سهگانهی دلار سرجیو لئونه شد؛ سهگانهای که در ژانر وسترن اسپاگتی ساخته شد.
کلینت ایستوود را در این سه فیلم با کلاه مخصوصش، روپوش جذاباش و پکهایی که به سیگارهایش میزند میشناسند. او در این سه فیلم، به ندرت حرف میزند، اما یکی از کشندهترین و خشنترین شخصیتهای تاریخ فیلمهای وسترن است. باید گفته شود که این مرد در واقع نام دارد؛ او را در «به خاطر یک مشت دلار»، جو، در «به خاطر چند دلار بیشتر»، مانکو و در «خوب، بد، زشت»، بلوندی صدا میزنند. هیچ فهرستی از بهترین فیلمهای کلینت ایستوود بدون این سهگانه تکمیل نمیشود.
۲. هری کالاهان در «هری کثیف» (Dirty Harry)، «نیروی مگنوم» (Magnum Force)، «مامور اجرا» (The Enforcer)، «ضربهی ناگهانی» (Sudden Impact) و «فهرست مرگ» (The Dead Pool)
- سال تولید فیلم اول: ۱۹۷۱
- کارگردان: دن سیگل، تد پست، جیمز فارگو، کلینت ایستوود و بادی وان هورن
- بازیگران: کلینت ایستوود
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
تنها کافی است به بعضی از دیالوگهای کلینت ایستوود در مجموعه فیلمهای هری کثیف اشاره کنیم؛ «تکون بخور، فقط روزمو میسازی»، «باید از خودت یه سوال بپرسی: امروز خوششانسم؟ خب بگو ببینم عوضی، خوششانسی؟» آیا نیاز است که چیز بیشتری دربارهی بازرس پلیس بیرحم سن فرانسیسکو، هری کالاهان بگوییم؟ همهی ما هری کالاهان را به نام هری کثیف هم میشناسیم.
پس از نامگذاری نخستین فیلم که توسط دن سیگل کارگردانی شد، چهار فیلم دیگر هم با محوریت این شخصیت ساخته شدند که نامشان اغلب میان بهترین فیلمهای کلینت ایستوود به چشم نمیخورد اما ارزش تماشا دارند. هری دوست دارد هنگام تعقیب مظنونین، محدودیتها را از بین ببرد، به خصوص اگر پای یک پلیس فاسد یا یک فرد حکومتی در میان باشد. شهرت هری اما فراتر از پردهی نقرهای است و به فرهنگ فرار از زندگی آمریکایی بازمیگردد. او زندگی خودش را دارد، زندگیای که حتی از بازیگر ایفاکنندهاش هم فراتر میرود.
۱. فرانکی دان در «محبوب میلیون دلاری» (Million Dollar Baby)
- سال تولید: ۲۰۰۴
- کارگردان: کلینت ایستوود
- بازیگران: کلینت ایستوود، هیلاری سوانک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
رسیدن به این انتخاب کار آسانی نبود. شخصیتهای به یادماندنیای مانند هری کالاهان یا مرد بدون نام، برای دههها نقاط برجستهی کارنامهی کلینت ایستوود بودند، اما هنگامی که بحث به کاملترین نقشآفرینی او کشیده شده باشد، بیشک همهچیز به فرانکی دان ختم میشود. ایستوود، دومین اسکار کارگردانی خود را برای «محبوب میلیون دلاری» گرفت و این فیلم، همچنین توانست اسکار بهترین فیلم را هم به دست بیاورد و نقشآفرینی ایستوود در به دست آوردن این جوایز بیتاثیر نبود.
هیلاری سوانک و مورگان فریمن هم برای نقشآفرینیهایشان در این فیلم، اسکار گرفتند. فرانکی یک آدم عبوس و یک مربی قدیمی مشتزنی است. او با وجود تمام مخالفتهایش، بالاخره با توجه به پافشاریهای دختری که به تازگی وارد باشگاهش شدهاست، مجبور میشود تمرین دادن او را قبول کند. هرچه فیلم پیشتر میرود، رابطهی فرانکی و شاگردش، بیشتر شبیه به رابطهی یک پدر و دختر میشود و این شاگرد، به تدریج، جای دختر واقعی فرانکی که مدتها است با او حرف نمیزند را برایش میگیرد. «محبوب میلیون دلاری» یکی بهترین و احساسیترین فیلمهای کلینت ایستوود و او با تمام نگاهها و حرکاتش، مخاطب را بیش از پیش، به خودش نزدیک میکند.
منبع: yardbarker