نقد فیلم «تصمیم به رفتن»؛ فیلم کارگردان «اولدبوی» در صدر جدول منتقدان (جشنواره کن ۲۰۲۲)
فیلم سینمایی «تصمیم به رفتن» جدیدترین اثر پارک چان-ووک است که در بخش مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کن ۲۰۲۲ شرکت کرده. پارک چان-ووک کارگردان مشهور کرهای است که او را بیشتر بابت فیلم «اولدبوی» از سهگانه انتقام میشناسیم.
«تصمیم به رفتن» یک اثر معمایی و روایتگر تحقیقات یک کارآگاه در پروندهای جنایی است. کارآگاه در فرایند تحقیق عاشق زن بیوهای میشود که در عمل مظنون اصلی پرونده قتل است.
پارک چان-ووک که از هنرمندان شاخص سینمای کرهجنوبی در نظر گرفته میشود، بابت فیلمبرداریهای خاص آثارش، طنز سیاه و نمایش نوعی از بیرحمی در سینمای جهان مشهور است.
تصمیم به رفتن یکی از منتقدپسندترین فیلمهای این دوره از جشنواره فیلم کن شناخته شده. وبسایت راتن تومیتوز ۲۵ نقد که درباره این فیلم نوشته شده را گردآورده کرده که رضایت ۹۲ درصدی منتقدان را بازتاب میدهد. وبسایت متاکریتیک هم ۱۴ نقد را واجد شرایط بررسی دانسته که تمامیشان مثبت بوده و نمره متای ۸۸ از ۱۰۰ را برای فیلم رقم زده است.
از طرف دیگر «تصمیم به رفتن» به عنوان منتقدپسندترین فیلم مجله اسکرین انتخاب شده است؛ این مجله با تیمی از منتقدان اروپایی، آمریکایی و آسیایی طی روزهای اخیر فیلمهای جشنواره را مورد بررسی قرار داد. فیلم پارک چان-ووک از منتقدان این مجله نمره ۳.۲ از ۴ را دریافت کرده است. از میان ۱۰ منتقد مجله ۳ منتقد فیلم را عالی (چهار ستاره)، ۶ منتقد فیلم را خوب (سه ستاره) و فقط یک منتقد فیلم را متوسط (دو ستاره) ارزیابی کرده است. با این اوصاف «تصمیم به رفتن» تنها فیلمی است که امسال در جدول منتقدان مجله اسکرین نمره متوسط بالای ۳ دریافت کرده.
نقد فیلم «تصمیم به رفتن»
ورایتی – جسیکا کیانگ
پس از موفقیت جهانی فیلم «انگل» ساخته بونگ جون-هو و تسلط سریال «بازی مرکب» بر مدیوم تلویزیون، علاقهمندی جدید شما از راه رسیده: تریلر درجه یک پارک چان-ووک تحت عنوان «تصمیم به رفتن.»
تصمیم به رفتن اساسا یک داستان عاشقانه است… پیوند روحی زوج فیلم – پیوندی به طور طبیعی پیچیده زمانی که عذر و بهانههای زن برای تبرئه از جرم نسبت به آنچه در ابتدا مینمود، سستتر به نظر میرسد – از طریق شیمی طبیعی و ذاتی باورپذیر دو بازیگر و چیدمان حرکات برخی صحنهها ظاهر میشود؛ صحنههایی که به وسیله آنها ژستها و حرکات به گونهای هماهنگ میشوند که گویی بدن این دو همیشه با یکدیگر آشنا بوده است.
این هماهنگی در تمام طول فیلم، از طریق تغییر مکان، تغییر مدل مو و تغییر شوهر زن ادامه مییابد. اما درست از اولین مکالمه واقعی آنها در اتاق بازجویی پلیس، پس از ناهار که یک وعده سوشی گرانقیمت است، این هماهنگی وجود دارد. آنها بدون رد و بدل کردن کلام میز را با نوعی کارایی پیشتر تمرینشده تمیز میکنند؛ گویی زن و شوهری باشند که هزاران بار همراه هم چنین کاری را انجام دادهاند.
گاردین – پیتر بردشاو
پارک چان-ووک، کارگردان کرهای، زمانی استاد خشونت انتقامجویانه سبک گونزو بود، اما با اقتباس از رمان «کنیز» نوشته سارا واترز در سال ۲۰۱۶ با زیرکی به سمت ساخت تریلر هیجانانگیز آن هم با طراحی ظریف چرخش کرد. او با همین روحیه است که دوباره به کن بازگشته؛ با این رمان عاشقانه نوآر، که با حضور با شکوه ستاره چینی تانگ وی همراه است؛ بازیگری که بازیاش را نسبت به نقشآفرینی شاخصش در درام جاسوسی آنگ لی یعنی «شهوت، احتیاط» (Lust, Caution) بهبود داده است. او بدون هیچ زحمتی کاریزماتیک و مسحورکننده است؛ دارای وجوه جنسی اما محتاط، قوی، توانا، به طرز ترسناکی باهوش اما واجد یک زخم عاطفی تند و ناشناخته. در عین حال هوش و انرژی پر از سرزندگی که او وارد رابطهاش با بازیگر مرد اصلی فیلم میکند، شگفتانگیز است.
تنشها و تمهیدات فیلم، رویاروییهای عاطفی بزرگ، استفاده هوشمندانه از فناوری تلفن همراه (که اغلب جلوی پیشرفت فیلمهای هیجانانگیز امروزی را میگیرد)، عناصر ژانری سبکپردازیشده، از جمله تعقیب و گریز خارقالعاده روی پشت بام و پیچشهای داستانی مطلوب و ماهرانه فیلم، بسیار هیچکاکیاند. اما سبک اثر ساختگی نیست، که معمولاً باعث بوجود آمدن چنین نتیجهگیری میشود: این اثر نوعی فیلم هیچکاکی است اما توسط کسی ساخته شده که لزوماً قبلاً فیلمی از هیچکاک ندیده است.
اسکریندیلی – وندی آید
پارک چان-ووک با این نئونوار اغواکننده و مارپیچ سطح بخش رقابتی کن ۲۰۲۲ را بالا برده و جایگاه خود را به عنوان یک سبکپرداز بصری بیهمتا تثبیت کرده است. در این فیلم هیچ چیزی که بتوان آن را زائد یا سطحی در نظر گرفت به چشم نمیخورد: همه چیز در خدمت آمیزهای از جنایت، شور و هیجان فیلم است.
کارآگاه هی-جون متخصص حل پروندههای قتل مستقر در بوسان است که به دلیل تحتنظرگیریهای وسواسگونه اختصاصی خود و سختکوشی برای بازکردن رشتههای تحقیقات قتل مشهور است. هنگامی که یک مرد کرهای – یک کوهنورد قدرتمند – از کوه سقوط میکند و جانش را از دست میدهد، همه چیز ابتدا به وضوح یک تصادف به نظر میآید. با این حال چیزی در واکنش همسر چینی مرد وجود دارد که او را به عنوان مظنون مطرح میکند. اما هنگامی که کارآگاه نسبت به این زن نوعی شیفتگی وسواسگون پیدا میکند، دیدگاه حرفهای معمولش به پرونده تحتالشعاع قرار میگیرد.