نقدهای کندیمن نوآوری این فیلم ترسناک را ستایش میکنند
فیلم ترسناک کندیمن، به کارگردانی نیا داکوستا و تهیهکنندگی جردن پیل و وین روزنفلد ساخته شده است. این فیلم جدید، دنباله مستقیم فیلم اصلی است، زیرا آنتونی مککوی بالغ، حالا به خانه کودکی خود در کابرینی گرین باز میگردد که زمانی فقط یک طرح مسکونی در شیکاگو بود و در حال حاضر، به یک مجتمع کاندو تبدیل شده است و آنتونی در آنجا به دنبال احیای حرفه هنری خود است.
او درگیر افسانه محلی آب نبات میشود و عقل خود را از دست میدهد و آرام آرام، اسرار تاریک گذشته خود و یک روح را فاش میکند و یک شیطان را که مدتها خوابیده بود، آزاد مینماید.
- نقد فیلم تکینگی برهنه؛ جان بویگا در یک درام حقوقی و علمی-تخیلی
- نقد فیلم دختر شیرین؛ وقتی موموآ احساسی میشود
- نقد فیلم جیغ؛ فیلمهای ترسناک قاتلها را خلاقتر میکنند
فرانچایز کندیمن برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ و با همین نام، به وجود آمد که خود بر اساس داستان کوتاهی به نام ممنوعه از مجموعه کتابهای خون کلایو بارکر بود و در فیلم اول، تونی تاد، نقش روح اصلی را بازی میکرد. عوامل سازنده پس از دو دنباله ضعیف، تلاش کردند تا پروژه چهارم را راهاندازی کنند و ایدههای مختلفی برای آن مطرح شد. برای مثال، پیشنهاد شد تا روند فیلم چهارم به طور کلی عوض شود یا این که تبدیل به یک کراساوور با همکاری فرانچایز لپرچاون، گردد که این پیشنهاد دوم توسط تاد رد شد. فیلم جدید در سال ۲۰۱۸ با تهیهکنندگی پیل و وینفیلد و نویسندگی مشترک آنها با داکوستا (و همچنین به کارگردانی داکوستا) وارد مرحله تولید گردید و قرار بر این شد تا دنبالهای مستقیم و نزدیک به داستان اصلی باشد و گروه بازیگران و کاراکترهای جدیدی در آن حضور داشته باشند که از بین آنها میتوان به یحیی عبدالمتین دوم در نقش آنتونی، تیونا پرایس، ناتان استوارتجارت، کلمن دومینگو، ونسا استل ویلیامز و احتمالا خود تاد اشاره کرد.
تنها چند روز دیگر تا اکران فیلم، باقی مانده و نقدهای اولیه کندیمن منتشر شده است که حاکی از خوب بودن این اثر ترسناک هستند. اگرچه برخی انتقادات به داستان شلوغ فیلم وارد شده است اما اکثر منتقدان، مضمون اجتماعی واضح، نوآوری و راهاندازی مجدد جسورانه فرانچایز، بازی بازیگران فیلم و کارگردانی داکوستا را تحسین میکنند. اما منتقدان دقیقا چه چیزی در مورد فیلم کندیمن میگویند؟
گزیده نقدهای فیلم کندیمن
مای عبدالباکی، اسکرینرنت
«کندیمن از دیدگاه بصری، با استفاده از آینهها و نورپردازی فضایی، بسیار زیبا فیلمبرداری شده است و تصویربرداری آن، در عین حال که ناراحتی و وحشت را تداعی میکند، به طور استادانهای به داستانسرایی نیز کمک مینماید. اگرچه چندین پیچش در داستان وجود دارد که به طور کامل به آنها پرداخته نمیشود اما به هر حال، این اثر پر از تصاویر شگفتانگیز، سکانسهای ترسناک و نگرانکننده و موضوعات قابل تامل است.»
مگان ناوارو، بلادی دیسگاستینگ
«کندیمن به طرز ماهرانهای به طور همزمان با چندین موضوع مختلف، از آثار هنری و مالکیت آنها گرفته تا تاریخچه یک خشونت، همراه میشود و با ترکیب آنها، افسانهای شگفتانگیز به وجود آورد. تاریخیچه ترسناکی که داکوستا بنای فیلم خود را بر آن ساخته است، در قسمت پایانی کار مانند یک قطار باری به شما برخورد میکند و زیر پوست شما قرار میگیرد. داکوستا یک کارگردان قدرتمند است و دید منحصر به فرد او نه تنها باعث میشود که از فیلم لذت ببرید، بلکه موجب میگردد تا کل اثر، به ملکه ذهن شما تبدیل شود.»
دیوید رونی، تیاچآر
«فرقی نمیکند که آن را دنبالهای روحمحور، راهاندازی مجدد یا اثری نوآورانه بنامید. کندیمن، چشمانداز فیلم اصلی را با برداشتی جدید نشان میدهد و انگار که آینه در مقابل آن قرار داده است و همان داستانهای سنتی ارواح را که نسل به نسل روایت میشوند، نمایش میدهد که در آنها یک روح در داخل یک مکان بزرگ، افراد را آزار میدهد.»
اوون گلایبرمن، ورایتی
«کندیمن توسط کارگردان، نیا داکوستا بازسازی شده و کاری که او انجام داده این است که یک فیلم ترسناک و پر از شوکهای هیجان انگیز بسازد اما با این تفاوت که بر ریشههای روانی داستان وحشتناک و اجتماعی اصلی، تمرکز دارد.»
لیا گرینبلت، ایدابلیو
«چه کسی میتواند یک اثر قدیمی را با مفهومی جدید بازسازی کند و خون و خشونت و یکی دو نظریه اجتماعی را در آن بگنجاند؟ داکوستا میتواند، حداقل برای مدتی کوتاه. اما در پایان فیلم، هیچ مفهومی فراتر از ایجاد وحشت از طریق بدن، منتقل نمیشود.»
مت گولدبرگ، کولایدر
«فیلم داکوستا با شناخت کاستیها و نقاط قوت فیلم اصلی و تغییر موقعیت آنها به داستانی درباره خشونت نژادی و نمایش قدرت سیاهپوستان، تحولی در این فرانچایز ایجاد میکند. همانطور که فیلم به سمت اوج خود حرکت میکند، میبینید که آنقدر پر از ایدههای مختلف است که شاید تحت فشار آنها، شروع به فروپاشی کند و با این وجود نمیتوانید جاهطلبی داکوستا، جردن پیل و وین روزنفلد را تحسین نکنید. آنها به خوبی این روایت جدید ماوراطبیعی را ساخت و پرداخت کردهاند.»
سارا ال محمود، سینمابلند
«نیا داکوستا سبک خود را تثبیت میکند و خود را به عنوان یک کارگردان متمایز نشان میدهد که میخواهد با تمام عناصر فیلمسازیاش و با تمام وجود، به داستان خاص خود برسد.
چهارمین و جدیدترین فیلم این فرانچایز به کارگردانی نیا داکوستا، افسانهای محلی را مرور میکند که بیش از چند دهه است به عنوان داستانی ترسناک، نقل میشود. این فیلم یک به روز رسانی مدرن (و از جهات مختلف، یک ریمیکس) از یک اثر دارک و وحشتناک است و در عین حال که به حماسه قبلی ادای احترام میکند، خیلی عمیقتر به داستان آن میپردازد و ایدههای ناپایداری را کشف میکند که همیشه در زیر سطح این فرانچایز پنهان مانده بودند. در نتیجه، خلاقانه، دروننگرانه و مهمتر از همه، نگرانکننده به نظر میرسد.»
الیزابت وایتزمن، رپ
«یکی از موارد جالب در داستان آنتونی، این است که شما ناخواسته با نویسندگان فیلم بیشتر درگیر میشوید و قدرت نامها در این اثر، خودنمایی میکند. به سختی میتوانید دیگر هنرمندانی را که داستان کندیمن را بازنویسی کرده و آن را ارتقا دادهاند، به یاد بیاورید اما نام سازندگان این اثر در ذهن شما ماندگار خواهد شد.»
پاتریک کاوانا، سایت کمیکبوک
«نویسنده و کارگردان فیلم، نیا داکوستا امیدوار بود تا مانند فیلم اول، اسطورهشناسی داستان اصلی را احیا کند و در عین حال، روایت خاص خود را داشته باشد. این فیلم دارای دیدگاههای تازه فرهنگی و مادی است اما نقطه اوج روایت آن، به طور کامل با آن مقصد مدنظر خط داستانی تاریک و آزاردهنده فیلم، همراه نمیشود.»
مایکل فیلیپس، شیکاگو تریبون
«در حالی که در تریلر اینگونه به نظر میرسید که فیلم، مانند نسخه اصلی استودیوی یونیورسال باشد اما نیا داکوستا، نویسنده و کارگردان این پروژه، نسخهای مخصوص و به سبک خود تولید کرده است که درخشان، تفکربرانگیز و روشمند است.»
کمبول کمپبل، امپایر
«اگرچه این فیلم خشونتآمیز، تا حدی سرگرم کننده است اما در ارائه هدف استعاری خود، گیر میکند و مفهوم اصلی آن، به خوبی ارائه نمیشود و کمی احمقانه به نظر میرسد که کسی بدون هیچ هدف خاصی بخواهد یک روح را احضار کند.»
کیت اربلند، ایندیوایر
«روند خشونت فیلم، رفتهرفته افزایش پیدا میکند و کندیمن فیلمی است که با اضافه کردن جنبه روحی و روانی به داستان خشن اصلی، روایتی جدید ارائه میدهد. این فیلم در ابتدا قرار بود در ژوئن ۲۰۲۰ اکران شود و همه انتظار داشتند که به موقع به تماشای این فیلم بنشینند ولی دیرتر منتشر شد. هر چند که با وجود این تاخیر، همچنان جذابیت خاص خود را دارد و حتی میتوان گفت تاثیر آن به مراتب بیشتر است.»
مارک کندی، ایپی
«کندیمن با داشتن مضمون نیمهسیاسی و همچنین توازن بین بخشها، اثری شایسته برای اضافه شدن به گنجینه آثار مهیج و درجه یک اجتماعی است. این اثر به تهیهکنندگی جردن پیل ساخته شده است و گامی بلند برای کارگردان آن، داکوستا است که تنها یک فیلم مستقل در کارنامه خود دارد که یک درام جنایی خوب به نام جنگل کوچک است.»
آنیا استنلی، ایوی کلاب
«اگر به دنبال اثری ترسناک، موثر و متنوع هستید، کندیمن را تماشا کنید. داکوستا به طور غریزی، بلد است که چگونه هم مخاطبان را راضی نگه دارد و هم عناصر داستان اصلی را رعایت کند. او به کشت و کشتار فیلمجلوهای نورانی میبخشد که انگار از پنجرهای در حال تابش است و شما باید برای دیدن آن، چشمان خود را کمی ببندید.
از موقعی که برای اولین بار اعلام شد این فیلم در حال تولید است، هیچ تردیدی وجود نداشت که همکاری داکوستا، پیل و وینفیلد، چیزی جز یک شاهکار به همراه نخواهد داشت و نظرات اولیه منتقدان نیز حکایت از این موضوع دارد. فیلم اصلی کندیمن با کارگردانی برنارد رز، موضوعاتی اجتماعی و جالب، در رابطه با نژادپرستی و تاریخ ارائه کرد، هرچند به طور غیرقابل انکاری، چند نقص یا مفهوم در آن وجود داشت که میتوانست بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. پیل قبلا در فیلمهای برو بیرون و ما، نشان داده بود که از ترکیب ژانر وحشت و داستانسرایی زمانبندیشده، درک خوبی دارد و مشارکت او با داکوستا، کارگردان جنگل کوچک، باعث شد تا این افسانه اصیل و محلی، به نحو احسن بهروزرسانی شود.
با توجه به ماهیت جاهطلبانه و جسورانه دنباله کندیمن، شاید شلوغ بودن طرح داستان فیلم، کمی ناامیدکننده باشد، زیرا فیلمسازان سعی کردهاند در این فرنچایز ترسناک، کمی نوآوری کنند و در عین حال، به موضوعات مهم بپردازند. اکثر منتقدان از این فیلم به عنوان یکی از فیلمهای مورد علاقه خود در سال، یاد میکنند و آن را دنبالهای ارزشمند میدانند و به نظر میرسد انتظار کشیدن طرفداران برای این اثر، ارزشش را داشته است. این انتظارات تقریبا به پایان رسیده است و کندیمن روز جمعه به سینماها میآید.
منبع: Screenrant