منتقدان دربارهی Call of Duty: Modern Warfare 2 چه میگویند؟
همچون همیشه به چهارماههی سوم سال رسیدیم و این هنگامی است که یک بازی جدید از سری آثار کال آو دیوتی منتشر میشود. امسال نوبت به کال آو دیوتی مدرن وارفر ۲ (Call Of Duty: Modern Warfare 2) شده است و اکنون میخواهیم به نظر بعضی از منتقدان به این اثر نگاهی بیندازیم.
استودیو اینفینیتی وارد (Infinity Ward) هدایت توسعهی نسخهی امسال این سری بازی را بر عهده گرفته است که دنبالهای برای بازی Call of Duty: Modern Warfare است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود. هر دو بازی در واقع بازنگری (ریبوت) بازیهای معروفی با همین نام هستند.
بازی کال آو دیوتی: مدرن وارفر ۲ اخیراً برای پلیاستیشن ۵، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس سری ایکس/ اس، ایکسباکس وان و کامپیوترهای شخصی منتشر شده است. البته، امسال وارزون ۲ هم عرضه خواهد شد و بهزودی به این اثر خواهد پیوست. وارزون ۲ قرار است در ۱۶ نوامبر عرضه شود.
از آنجایی که کال آو دیوتی مدرن وارفر ۲ یک بازی چندنفرهی سرویس محور هم به حساب میآید، بسیاری از بررسیهای آن هنوز در حال انجام هستند و در حال حاضر بررسیها بیشتر به بخش کمپین تکنفره پرداختهاند که نظرات متناقضی دربارهی کیفیت کلی این بخش و بهخصوص روایت داستان آن داشتهاند. در بخش کمپین این اثر که داستان آن در سال ۲۰۲۲ جریان دارد، بازگشت شخصیتهای شناختهشدهی سری را خواهیم دید.
سایت گیم اسپات پس از بیان خلاصهای از وقایعی ابتدایی شکلدهندهی داستان، دربارهی این بازی میگوید که داستان آن با پیچشهای داستانی متعدد و خیانتهایی مواجه است که میتوان آن را چیزی شبیه به نسخهی اصلی بازی دانست. گیماسپات همچنین عقیده دارد که استودیو اینفینیتی وارد کار قدرتمندی در تعادل میان نوستالژی نسبت به نسخهی اصلی و ارائهی یک روایت گیرا جدید انجام داده است.
با این حال، همهی منتقدان دربارهی جنبههای روایی و نحوه برخورد مدرن وارفر ۲ با موضوعات حساس داستانیاش در کمپین ششساعته خود موافق نیستند.
در بررسی سایت کوتاکو از این بازی، منتقد این سایت یعنی کلیر جکسون (Claire Jackson) از همان جملهی اول مستقیم به سراغ اصل مطلب میرود و بیان میکند: «یک بازی خوب درون Call Of Duty: Modern Warfare 2 مدفون است اما قسمتهای خوب پس از لحظههای آهسته و ضعیفی خواهند آمد که با خشونتی عجین شدهاند که در بهترین حالت ناراحتکننده و در بدترین حالت از نظر اخلاقی سؤالبرانگیز است.»
او حتی در بخشی از بررسی خود در رابطه با روایت داستان و مواضعی که در طول بازی میگیرد، بیشتر توضیح میدهد. او عقیده دارد که این اثر در برخی لحظهها «طرفدار جنگ» و «طرفدار مداخله نظامی» است و علاوه بر آن به مشکلات ضربآهنگ بازی هم اشاره میکند. او برای توضیح بیشتر صحبتهایش یکی از مأموریتهای اولیه بازی را به شکل زیر شرح میدهد.
منتقد سایت کوتاکو مینویسد: «حجم سؤالبرانگیز و شدید خشونت از همان اوایل بازی شروع میشود. دومین مأموریت بازی یعنی مأموریت ‘Kill or Capture’ شما را ملزم میکند که نهتنها ساختمانی پر از سربازان مجروح را که بهسختی میتوانند سلاحی را به سمت شما بلند کنند، پاکسازی کنید و آنها را بکشید، بلکه شما را مجبور میکند فردی را بکشید که برای جسد شخصی که بهتازگی نیروهای شما او را کشتهاند، سوگواری میکند. و شما مجبور به چنین کاری هستید و نمیتوانید بهسادگی از آن عبور کنید. البته آنها خودشان بهسوی شما سلاح میگیرند و به سمت شما شلیک میکنند اما آنها بهوضوح با شروع عملیات در حمام مخفی میشوند و لباس نظامی به تن ندارند. با این حال شما باید آنها را بکشید تا به سکانس بعدی برسید. من از لحاظ فیزیکی در هنگام تجربهی این سناریو در جریان بازی ناراحت و آشفته بودم.»
مأموریتهای به همین اندازه ناراحتکننده در ادامهی بازی هم دیده میشود. اوایل این هفته، توییتی از استریمری به نام Hasan ‘HasanAbi’ Piker منتشر و وایرال شد که در آن نشان میدهد شما برای تنش و تهدید افراد غیرنظامی و شهروندان عادی سلاح را بهسوی آنها نشانه میگیرید.
منتقد کوتاکو اشاره میکند که در نهایت لحن بازی کمی عوض میشود و همه چیز کمی متفاوتتر از آنچه انتظار میرود، دنبال میشود اما به نظر میرسد که این تغییر لحن خیلی کم و خیلی دیر انجام میشود. او در بررسی خود نوشته: «این بازی سیاست بینالملل را همچون لانهی زنبوری از اتفاقات گذشته به تصویر میکشد که در حالی که هنوز نیروهای ویژه را به عنوان آدمهای خوب تصویر میکند، حداقل این را هم اذعان میکند که ایالات متحده بازیگر بیگناهی نیست که باید جهان را از دست آدمهای بد که انگلیسی صحبت نمیکنند، نجات دهد.»
در یک بررسی بدون نمرهی دیگر که از سایت واشنگتن پست منتشر شده، مایک هیوم (Mike Hume) هم به مشکلات روایت داستانی بازی مدرن وارفر ۲ اشاره میکند. او به این نکته اشاره میکند که نحوهی روایت وقایع بازی بهگونهای است که به جای آنکه از روی منطق و فکر دنبال شود، بیشتر برای القای ارزش شوک طراحی شده است.
مایک هیوم در بررسی خود نوشته است: «صرفنظر از اینکه شما در کدام جناح سیاسی قرار میگیرید، امنیت مرزی و کشتن رهبر نظامی کشوری که آمریکا هم با آن در جنگ نظامی نیست، موضوع جنجالی، چندوجهی و نسنجیدهای است. با این حال، این از آن دسته موضوعاتی است که معمولاً موردتوجه بازیهای کال آو دیوتی قرار میگیرد و انگار پیرنگ آن از فیلمهایی همچون سی دقیقه پس از نیمهشب (Zero Dark Thirty) یا سیکاریو (Sicario) گرفته شده است.»
«با این حال، برخلاف آن فیلمها، کال آو دیوتی این لحظهها را در قالب ستپیسهایی ارائه میکند و شما را برای این کار هیجانزده میکنند. پس جای تعجب نیست که این بازیها اغلب مورد انتقاد قرار میگیرند چرا نفرت را تصویر میکنند و بدتر از آن گاهی به کل یک ملت توهین میکنند یا آنها را در نقش تبهکار نشان میدهند. این جای تأسف دارد زیرا به غیر از چند تصمیم داستان سؤالبرانگیز، مدرن وارفر ۲ یک تغییر ۱۸۰ درجهای نسبت به کمپین ونگارد دارد. علاوه بر آن، گیمپلی متنوع و جذاب آن بسیار بیشتری از داستانش میدرخشد.»
شریف ساعد در بررسی خود برای VG247 توضیح داد که روایت بازی مدرن وارفر ۲ به نظر نمیرسد که دنبالهی خوبی برای داستان مدرن وارفر ۲۰۱۹ باشد و داستان آن را به شکل رضایتبخشی دنبال کند. او به بازی امتیاز ۴ از ۵ را داده است. او در بررسی خود بیان کرده: «این اثر بهعنوان دنبالهی بازی مدرن وارفر ۲۰۱۹، به طرز عجیبی از پرداختن به وقایع، پیامدها و وضعیت ایجاد شده در جهان پس از وقایع آن بازی اجتناب میکند.»
با وجود این موارد، اکثر منتقدان موافق بودند که جدا از داستان، کمپین مدرن وارفر ۲ از نظر گیمپلی تجربهی لذتبخشی را ارائه میدهد. جکسون از سایت کوتاکو از ساختار بسیار سفتوسخت مراحل ابتدایی بازی گلایه دارد. علیرغم اینکه اشاره میکند سطح صیقلخوردگی بازی بسیار است، اما آن بخشهای ابتدایی را ذاتاً فاقد سرگرمی خطاب میکند؛ اما به نظر میرسد از نظر او جذابیت بازی در مراحل بعدی بیشتر میشود.
او بیان میکند: «شکی نیست که مدرن وارفر ۲، در بطن خود، یک شوتر اولشخص خوشساخت با گرافیک بسیار خوب است اما مشکل اینجاست که بازی نمیخواهد شما با ابزارش خیلی سرگرم شوید یا بیشتر محیطهای آن را کشف کنید و گاهی دارای باگهایی است که گاهی حتی آن را ناخوشایندتر میکند.»
او ادامه داد: «من از نیمهی دوم بازی لذت بردم و در آن سرگرم شدم و در آنجا مشتاق مواجه بیشتر با گانپلی مدرن وارفر ۲ شدم اما واقعاً در چند ساعت اول تا سر حد مرگ خسته شدم تا اینکه بالاخره جذابیت بازی شروع شد.»
به نظر میرسد مراحل پایانی بازی جذابیتهای فراوانی دارد که توانسته نظر جکسون را عوض کند و او را نسبت به گیمپلی بازی بسیار خشنود کند.
منتقد سایت VG247 از تنوع مراحل بازی هم تعریف داد و بیان کرد: «باوجودی که تقریباً دو بار آن را به پایان رسانده بودم، به طور مداوم از این که بازی چقدر بیشتر از آنچه فکر میکردم (و بازی میتوانست!) چیزهایی برای ارائه داشت، متعجب بودم. از بسیاری جهات، این مبتکرانهترین و جسورانهترین کمپینی است که تا به حال از این مجموعه بازی دیدهایم. البته اگر صرفاً بخواهید از دیدگاه گیمپلی به آن نگاه کنید.»
او همچنین به این اشاره کرد که تقریباً هر مرحله چیزهایی را برای ارائه داشت که به نحوی مکانیکهای جدیدی را به بازی معرفی میکند یا نحوهی استفادهی از آنها را به شکل جدیدی نشان میدهد.
منتقد گیماسپات هم از اینکه مدرن وارفر ۲ چگونه یک لایهی ساخت جدید به بازی اضافه میکند و به شما فرصتهای بیشتری برای کشف تاکتیکهای مختلف برای مبارزه میدهد، تعریف و تمجید میکند: «برخی از مأموریتهای مخفیکاری به شما اجازه میدهند تا منطقه را برای رسیدن به یک نقطه تکتیرانداز کامل جستجو کنید، در حالی که برخی دیگر فقط به شما چندین مسیر میدهند تا خودتان تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید به دشمنان خود حمله کنید یا مخفیانه از کنار آنها عبور کنید. این آزادی به گستردگی تجربهی یک بازی نقشآفرینی جهانباز نیست اما اکتشاف و تاکتیکهای اضافهشده، تغییری خوشایند در سبک مبارزاتی همیشگی کال آو دیوتی است.»
رشید ساعد دربارهی این موضوع گفته که بازی با رویکرد متفاوتی که در بعضی جنبهها گرفته، حس متفاوتی نسبت به کال آو دیوتی دارد: «این بخشی از لذت بازی است و بازی اغلب خویشتنداری نشان میدهد؛ بهندرت دست خود را دربارهی مسیرهای مختلفی که میتوانید انتخاب کنید یا آیتمهای بالقوهای که میتوانید بسازید، باز میگذارد.»
داستر از سایت گیماسپات که آشنایی خوبی از کال آو دیوتی دارد، در بررسیاش اشاره کرده که درجهی سختی بازی نسبت به نسخههای اخیر شاهد جهشی بوده است که او این موضوع را به خاطر نحوهی رسیدگی به چکپوینتها بزرگترین مشکل بخش کمپین بازی میداند: «چکپوینتها در بعضی از مراحل در فواصل بسیار دوری قرار داده شدهاند و گاهی اوقات بعد از کشتهشدن در بازی باید بخش زیادی از یک مرحله را دوباره تکرار میکردم. این در حالی است که بعضی از مراحل دیگر چکپوینتها را در یک لحظههای عجیب و ناخوشایندی در هنگام مبارزه قرار داده بودند. چندین بار پس از کشتهشدن در بازی دوباره در جایی زنده شدم که دقیقاً نزدیک دشمنی قرار دارد که من را کشته بود و این کار را بسیار دشوارتر میکرد، بهخصوص در مراحلی که نیاز به مخفیکاری بود.»
با این حال، او در جمعبندی بررسی خود نظر بسیار مساعدی نسبت به این نسخه از کال آو دیوتی داشت و بیان کرد که امیدوار است تنوع موجود در مراحل مختلف این بازی در دیگر بازیهای این سری بازی دیده شود: «موفقیت کال آو دیوتی: مدرن وارفر ۲۰۱۹ کار دنبالهی این اثر را سختتر کرد اما مدرن وارفر ۲ دنبالهی موفقی است. من بسیار شگفتزده هستم که چقدر از آزادی عمل در مواجه با سناریوهای بازی به روشی که میخواهم آنها را انجام دهم، لذت بردهام. همچنین تنوع مکانهای بازی در هرکدام از مرحلههای این اثر هم کاری کرد که هیچ لحظهی کسلکنندهای در بازی وجود نداشته باشد.»
از سوی دیگر، جمعبندی جکسون از سایت کوتاکو کمی متفاوت بود و چاشنی خستگی و کسلکنندگی مراحل ابتدایی بازی و مشکلات داستانی آن در این جمعبندی دیده میشود.
او در جمعبندی خود گفت: «بعد از پایان کمپین بازی، خواهان تجربهی بیشتری از مبارزات درون این بازی بودم اما متأسفانه تنها چیزی که برایم باقی ماند، یک سری مراحل ابتدایی کسلکننده بود که تنها با ساختارهای سطحی که از دیگر بازیهای AAA برداشته شد، ادامه پیدا کرد. همچنین کوچکترین تمایل و اشتیاقی برای تجربهی دوبارهی سکانسهایی ندارم که در آن باید به مردمی که احساس خطری را به من القا نمیکنند، شلیک کنم. فکر میکنم بخش چندنفرهای وجود دارد که باید به سراغ آن بروم اما بخش کمپین مدرن وارفر ۲ فرصت کاملاً از دسترفتهای برای افرادی است که از بازیهای تیراندازی اولشخص نظامی لذت میبرند.»
منبع: GameIndustry.biz