همکاری پلیاستیشن و بانجی؛ از زیرساختهای آنلاین تا نه به بازی انحصاری
ساعاتی پیش، سونی از تصاحب استودیوی بازیسازی «بانجی» (Bungie) خبر داد؛ استودیویی که سالها پیش به عنوان یکی از زیرمجموعههای مایکروسافت سری بازیهای بزرگ «هیلو» را خلق کرد و در حال حاضر هم سری بازیهای بزرگ «دستینی» را در اختیار دارد. بانجی که چند سال پیش به استودیویی مستقل تبدیل شد، از این پس به عنوان یکی از زیرمجموعههای پلیاستیشن به کار خود ادامه خواهد داد.
با این حال، نکتهی مهم این جاست: بانجی به استودیوهای پلیاستیشن ملحق نمیشود، بلکه به عنوان یکی از زیرمجموعههای سونی به کار فعلی خود ادامه خواهد داد و بازیهایش را روی تمام پلتفرمها عرضه خواهد کرد.
اگر بانجی قرار نیست برای پلیاستیشن بازی انحصاری بسازد، پس معاملهی ۴ میلیارد دلاری پلیاستیشن قرار است چه نتیجه و منفعتی برای آنها در پی داشته باشد؟ مدیر عامل پلیاستیشن یعنی «جیم رایان» به تازگی مصاحبهای با وبسایت گیماینداستری داشته و در آن، دربارهی این معامله و جزییات آن توضیح داده است.
طبق گفتهی مدیر عامل پلیاستیشن، بانجی قرار است به آنها در ساخت بازیهای آنلاین و سرویس-محور و همچنین عرضهی دیگر بازیهای پلیاستیشن روی دیگر پلتفرمها کمک کند. در واقع، سونی به بانجی اجازه میدهد تا ضمن اینکه بزرگتر میشود، استقلال خود را حفظ کند و به عرضهی بازی روی تمام پلتفرمها ادامه دهد. در مقابل هم بانجی تخصص خود در ساخت بازیهای آنلاین و سرویس-محور را به پلیاستیشن میآورد.
جیم رایان در این مصاحبهی تازهی خود به این موضوع اشاره میکند که آنها نمیخواهند تمام و کمال محدود به کنسولهای بازی باشند و بانجی کمک بزرگی در ورود سونی به دیگر پلتفرمها خواهد بود.
مدیر عامل پلیاستیشن طی همین مصاحبه تایید کرد که نهتنها دستینی روی تمام پلتفرمها باقی خواهد ماند، بلکه بازیهای آیندهی بانجی هم روی دیگر پلتفرمها عرضه خواهند شد. منظور از دیگر پلتفرمها، فقط کامپیوتر نیست و بازیهای بانجی به پلتفرم رقیب یعنی ایکسباکس هم خواهد آمد. در همین باره، جیم رایان گفته است: «اولین چیزی که بی چون و چرا روی آن توافق کردیم، ادامهی کار بانجی به عنوان یک استودیوی بازیسازی مستقل و یک ناشر و همچنین عرضهی بازیهای آنها روی پلتفرمهای مختلف بود. من و پیت (مدیر عامل بانجی) در چند ماه گذشته دربارهی موضوعهای مختلفی صحبت کردیم و این موضوع یکی از اولینها و در عین حال سادهترین توافقهایی بود که با یکدیگر داشتیم.»
دربارهی انحصاری نبودن بازیهای بانجی، جیم رایان ادامه میدهد: «همه میخواهند جامعهی بسیار بزرگ دستینی، روی هر پلتفرمی که هستند، بتوانند به تجربهی دستینی ادامه دهند. این دیدگاه برای تمام بازیهای آیندهی بانجی هم رعایت خواهد شد و سوالی هم دربارهی آن وجود ندارد.»
مدیر عامل پلاستیشن میگوید که بانجی به عنوان یک استودیوی مستقل به کار خود ادامه خواهد داد: «بانجی تحت نظر شرکت سونی به ساخت و انتشار بازی روی دیگر پلتفرمها ادامه خواهد داد. ما درک میکنیم که این موضوع چقدر مهم است. استودیوهای زیادی را خودمان تشکیل دادهایم، اما در این سالها استودیوهای مختلف دیگری را هم تصاحب کردهایم. فرقی نمیکند ناتی داگ باشد، یا گوریلا گیمز، ساکرپانچ پروداکشنز یا یکی از اخیرترینها یعنی اینسامنیاک گیمز. برای این شرکتها بسیار مهم است که استقلال و فضای لازم برای فعالیت را به آنها بدهیم و در عین حال هم به آنها حمایت و پشتیبانیهای لازم را جایی که لازم است، ارایه کنیم.»
شکی در این موضوع نیست که برخلاف رقیب پلیاستیشن، سونی تخصصی در ساخت بازیهای آنلاین و سرویس-محور ندارد. تمرکز سونی تا به حال روی بازیهای تک نفرهی پرهزینه و داستانمحور بوده، اما صنعت بازی به این سمت پیش نمیرود. هر قدر هم که طرفدار بازیهای تکنفرهی سونی باشیم، نمیتوانیم ضعف آنها در ساخت بازیهای تیراندازی اول شخص یا بازیهای آنلاین را انکار کنیم. یکی از شکستهای اخیر سونی در این باره، بازی چند نفرهی آنلاین «ستارگان نابودی» برای پلیاستیشن ۵ بود. بازی در ابتدا قرار بود هفتاد دلار قیمت داشته باشد، سپس به شکل رایگان برای مشترکان پلیاستیشن عرضه شد و اخیرا هم شنیدهایم که قرار است کاملا رایگان شود. پشتیبانی از این بازی آنلاین و عرضهی محتوا برای آن افتضاح بوده است. احتمالا تنها بازی آنلاین سونی در آیندهی نزدیک هم بخش چند نفرهی لست آو آس ۲ باشد که آن هم میتوانید مطمئن باشید در مقابل دیگر بازیهای آنلاین روز دنیا حرفی برای گفتن ندارد.
بانجی در این زمینه میتواند به استودیوهای سونی کمک بسیار بزرگی کند و آموختههای خود را در اختیار آنها قرار دهد. جیم رایان در این باره گفته است: «من و پیتر (مدیر عامل بانجی) طی صحبتهای خود به این نتیجه رسیدیم که چقدر جهانبینیمان مشابه یکدیگر است. اینکه چقدر دو شرکت ما میتوانند به یکدیگر کمک کنند. ما دقیقا مثل دو تکهی پازل هستیم که همدیگر را کامل میکنند. آنها بازیهای بسیار بزرگ و دنیاهای عظیم میسازند که پایانی ندارند. در مقابل، قدرت پلیاستیشن، همانطور که خودتان میدانید، بازیهای تک نفرهی داستانمحور یا بهتر است بگوییم داستانگویی است. استودیوهای پلیاستیشن چنین بازیهایی میسازند و برخی از آنها از بهترین بازیهای حال حاضر دنیا هستند.»
رایان میداند که بازیهای تک نفرهی، در مقابل بازیهای آنلاین سرویس-محور که دهها (و بعضا صدها) میلیون بازیکننده دارند، بخش کوچکی از سهم کلی صنعت بازی را شامل میشوند. مشخصا کنسولها، هر قدر هم که تجارت بزرگی باشند و همهی پیشرفتها و توسعهی بازیها هم به خاطر آنها صورت بگیرد، راه اصلی تجربهی بازیها در دنیا نیستند. مدیر عامل پلیاستیشن میگوید: «پیش از این هم گفتهام که میخواهیم جامعهی گیمرهای پلیاستیشن را بزرگتر کنیم و فراتر از کنسول، که تخصص طولانیمدت ماست، پا بگذاریم. این گسترش میتواند شکلهای مختلفی داشته باشد. یکی از آنها قطعا فراهم کردن امکان تجربهی بازیهای شگفتانگیزی که در طول ۲۵ سال گذشته ساختهایم، روی مکانهای دیگر است. میبینید که شروع به عرضهی بازیهایمان روی پلتفرمهای مختلف کردهایم. برنامهای سریع هم برای ورود به بازیهای سرویس-محور داریم. حالا هم این فرصت فراهم شده است تا مشخصا از تیم مستعد بانجی دربارهی این موضوع بیاموزیم و با آنها کار کنیم. این اتفاق سرعت حرکت برنامههایی که اتخاذ کردهایم را بسیار بالا خواهد برد.»
پلیاستیشن تنها برند و شرکت سونی نیست و سونی درآمد بسیار بزرگی از تولیدات خود در دیگر رسانهها دارد. میبینیم که فیلم آنچارتد تا چند ماه دیگر اکران میشود و پس از آن هم قرار است شاهد پخش سریالهای لست آو آس و توییستد متال باشیم. دستینی هم به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه بازیها، دنیایی بسیار بزرگ و عمیق دارد؛ دنیایی که آمادهی تبدیل شدن به فیلمها و سریالهای متعدد است. حالا که دستینی یکی از مجموعههای سونی محسوب میشود، سونی میتواند به راحتی از دنیای این مجموعه برای ساخت انواع مختلف محتوا استفاده کند. مدیر عامل بانجی گفته که طی این قرارداد، اساسا از سونی انتظار دارد تا به آنها در ساخت فیلمها و سریالهای دستینی کمک کند.
خبر تصاحب بانجی از سوی سونی در حالی منتشر میشود که به تازگی مایکروسافت طی قراردادی تاریخی، از تصاحب اکتیویژن بلیزارد خبر داد و پیش از آن هم از قرارداد بزرگ خرید شرکت زینگا از سوی تیک-تو شنیدیم. خبر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، از بیخ و بن صنعت بازی را تکان داد، با این حال جیم رایان میگوید که معاملهی بانجی و پلیاستیشن پاسخی به این حرکت مایکروسافت نیست. طبق گفتهی رایان، از ماهها پیش مذاکرات با بانجی شروع شده بودند و ارتباطی با خبر خرید اکتیویژن از سوی مایکروسافت ندارند.
نهایتا، جیم رایان اضافه کرده است که برنامهی خرید شرکتها از سوی پلیاستیشن قرار نیست به این زودیها به پایان برسد. او میگوید: «قطعا انتظار خریدهای بیشتری را داشته باشید. کارمان هرگز تمام نشده است. برنامههای بسیار زیادی برای پلیاستیشن داریم. شخصا در آینده زمان زیادی را در بانجی صرف خواهم کرد تا اطمینان پیدا کنم تیم آنها و همه چیز به خوبی سر جایشان قرار میگیرند و آنها استقلال کامل به معنای کلمه را خواهند داشت. اما در دیگر بخشهای پلیاستیشن، حرکات بسیار زیاد دیگری را در برنامه داریم.»
منبع: GamesIndustry.biz
ممنون از پوش این خبر