گزیده نقدهای فیلم «قطار سریع‌السیر»؛ نمایش باشکوه تسویه‌ حساب‌های خونین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه

«قطار سریع‌السیر» (bullet train) یک فیلم اکشن و خنده‌دار، پر از شخصیت‌های سرگرم‌کننده و مبارزات جذاب است و گاها حال و هوایی جدی دارد. این ویژگی‌ها زمانی بروز پیدا می‌کند که در یک پروژه چندین نفر از جذاب‌ترین بازیگران هالیوود را جمع کنید و کارگردانی آن فیلم را به کارگردان «جان ویک» بسپارید و فیلم‌نامه‌ای تند و تیز، نقش‌هایی عجیب و غریب و مجموعه‌ای از اشیا تصادفی را که به عنوان سلاح‌های بداهه استفاده می‌شوند در اختیار آنان قرار دهید.

این فیلم هرگز پیام عمیقی را به نمایش نمی‌گذارد و با صرف زمان قابل توجهی برای نشان دادن ماهیت شانس و سرنوشت، همان چیزی را که می‌خواهد ارائه می‌دهد و مجموعه‌ای از تسویه حساب‌های خونین را در قالب داستان خود به طرزی باشکوه به تصویر می‌کشد.

در «قطار سریع‌السیر»، لیدی‌باگ (برد پیت) پس از مدت‌ها تلاش برای کنترل خشم و مکاشفه درونی، به‌ عنوان یک جنایتکار به کار بازمی‌گردد. لیدی‌باگ که جانشین یکی از همکاران خود شده که با یک حشره معده بیمار شده است، باید سوار یکی از قطارهای سریع‌السیر ژاپن شود و یک کیف را سرقت کند. این ماموریت به نظر ساده می‌رسد تا این که لیدی‌باگ متوجه می‌شود که او تنها فرد درگیر این ماجرا نیست. قطار به سمت کیوتو حرکت می‌کند و لیدی‌باگ سعی دارد تا بفهمد چه کسی او را انتخاب کرده است.

«قطار سریع‌السیر» به کارگردانی دیوید لیچ و بر اساس رمان «ماریا بیتل» نوشته کوتارو ایساکا در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است. لیچ به خاطر کارگردانی چندین‌ فیلم اکشن و مهیج در دهه گذشته، از جمله «جان ویک»، «ددپول ۲»، «بلوند اتمی» و هم‌چنین «سریع و خشمگین: هابز و شاو» شناخته می‌شود و حالا با «قطار سریع‌السیر» همان سبک را ادامه می‌دهد. سبک فیلم از بسیاری جهات، بر مفهوم آن غلبه دارد اما «قطار سریع‌السیر» آن‌قدر جالب است که به راحتی می‌توان ضعف مضمونی آن را نادیده گرفت، چرا که کلماتی که از دهان شخصیت‌های لیچ بیرون می‌آیند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جالب به نظر می‌رسند و این کاراکترها به جای این که به خود زحمت بدهند تا مفهومی سنگین را منتقل کنند به دنبال خلق تصاویری مهیج هستند.

قطار سریع‌السیر

این مسئله با توجه به زمانی که شخصیت‌ها صرف صحبت درباره درکشان از زندگی و انتخاب‌های خود می‌کنند واضح است، هرچند که یک تضاد کاملا مشخص ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، لیدی‌باگ به طور مکرر درباره تلاش‌هایش برای بهبود شخصیت خود حرف می‌زند اما در پایان فیلم باز هم بر اساس سرنوشت و شانس عمل می‌کند. با این حال، این موضوع واقعا برای لیچ مهم نیست، زیرا این شخصیت باید رگباری بی‌وقفه‌ از دعواها و مبارزات، شوخی‌های مختلف و مشکلات خنده‌دار را تحمل کند.

به طور مشابه، شخصیت برایان تایری هنری، لمون، مردم را بر اساس شخصیت مورد علاقه‌شان در «توماس، موتور تانک» دسته‌بندی می‌کند و اعتقاد دارد که این سریال کودکانه پر از درس‌های زندگی و جهان‌بینی‌اش را مدیون آن است. این تفکرات جالب هستند اما لیچ هرگز سرعت فیلم را برای کاوش در اعتقادات لمون یا هر شخصیت دیگری کم نمی‌کند. به همین دلیل، شوخی‌ها چیدمانی هوشمندانه و انعکاسی روشنگرانه دارند و کمکی به یافتن پاسخ برای مسائل مختلف فلسفی «قطار سریع‌السیر» نمی‌کنند.

خوشبختانه معماهای اصلی فیلم و پیچش‌های بعدی، دیدگاه‌های معنادار شخصیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. «قطار سریع‌السیر» چرخه‌ بی‌پایانی از مبارزات فراموش‌نشدنی و خشونت‌های تکان‌دهنده و لذت‌بخش است و تنها نقطه ضعف آن این است که تعداد زیاد بازیگران ستاره، گاهی اوقات منجر به حضور بسیار کوتاه آنان در سکانس‌ها می‌شود. چندین شخصیت با بازی بازیگران محبوب، به همان سرعتی که معرفی می‌شوند، از تصویر خارج می‌گردند. علاوه بر پیت که نقش لیدی‌باگ را بازی می‌کند، لمون با بازی هنری و هم‌چنین همکارش، تنجرین (آرون تیلور جانسون)، اصلی‌ترین کاراکترهای فیلم‌ هستند و خطوط داستانی جداگانه‌ای دارند. این زوج علاوه بر مشارکت در چندین سکانس خیره‌کننده مبارزه‌ای، بار احساسی فیلم را هم به دوش می‌کشند.

جوی کینگ در نقش شاهزاده نیز نقشی جذاب دارد. او در صحنه‌های خود می‌درخشد و کاراکتری متفاوت با آثار گذشته او مانند «دختر همسایه» که بسیاری از طرفداران وی را با آن به یاد می‌آورند ارائه می‌دهد (البته او چندین نقش خاص‌تر هم در کارنامه خود دارد). به لطف کینگ، شاهزاده یک خط داستانی بسیار ظریف و شخصیتی کاملا قابل درک و معتبر دارد. او صرفا یک کاراکتر توخالی برای تحمل بار درام «قطار سریع‌السیر» نیست.

قطار سریع‌السیر

«قطار سریع‌السیر» بازیگران سرشناس دیگری از جمله بد بانی (در نقش گرگ)، اندرو کوجی (در نقش کیمورا)، مایکل شنون (در نقش مرگ سفید) و هیرویوکی سانادا (در نقش ارشد) و هم‌چنین چندین حضور کوتاه با زمان‌بندی عالی از بازیگران معروف دیگری دارد که مطمئنا باعث خنده بینندگان خواهد شد. با این حال، این فیلم‌ با وجود هنرمندان مختلف، به دلیل ماست‌مالی کردن تعدادی از نقش‌های کلیدی رمان کوتارو ایساکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این فیلم، تعداد زیادی شخصیت‌ پس‌زمینه غیرآسیایی در قطار توکیو به کیوتو وجود دارد. البته اگر بخواهیم این جزئیات را ایراد لحاظ کنیم از داستان لیچ لذت نخواهیم برد، اما او مطمئنا می‌توانست از بازیگران آسیایی در فیلمی بر اساس یک رمان ژاپنی که در ژاپن جریان دارد استفاده کند.

این فیلم پر از سکانس‌های حیرت‌انگیز و چندین صحنه با چیدمان بصری و صوتی باکیفیت، به ویژه اوج زیبا و خیره‌کننده آن است. تقریبا ۹۵ درصد داستان در داخل قطار روایت می‌شود اما این موضوع چیزی از جذابیت آن کم نمی‌کند.

در نهایت، «قطار سریع‌السیر» به لطف بازی‌های خوب، مبارزات باورنکردنی، فیلم‌برداری خاص و دیالوگ‌های تند و تیز یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و پر زرق و برق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ است. پیام داستان آن‌قدر که شخصیت‌های آن انتظار دارند عمیق نیست اما لیچ فیلم را به بهترین شکل پیش می‌برد و شکی نیست که تماشاگران سینما که انتظار یک اثر هیجان‌انگیز و خنده‌دار را دارند، بسیار راضی خواهند بود.

«قطار سریع‌السیر» در تاریخ ۵ آگوست (۱۴ مرداد) در سینماها اکران می‌شود. این فیلم ۱۲۶ دقیقه و به دلیل خشونت شدید و خونین و دیالوگ‌های خود مناسب رده سنی بالای ۱۷ سال است. اما منتقدانی که این اثر را دیده‌اند نظرات خود را در نشریات مختلف منتشر کرده‌اند که بد نیست با هم گزیده‌ای از آنان را بخوانیم.

قطار سریع‌السیر

گزیده نظرات منتقدان درباره‌ی فیلم «قطار سریع‌السیر»

بیلگ ابیری از ولچر

امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» شبیه ترکیب بیل را بکش با فیلم مقصد نهایی است. فیلم دیوید لیچ تقریبا اثری باشکوه است‌ که البته شاید گاهی اوقات قابل قبول نباشد اما مطمئنا جذاب و سرگرم‌کننده است.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌ تایمز

امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» برخلاف بسیاری از فیلم‌های مشابه خود در سال‌های اخیر، از همان ابتدا عجیب بودن خود را تصدیق و در عین حال نقاط مبهم داستانی خود را به شکلی خلاقانه به هم متصل می‌کند.

لی گرینبلت از اینترتینمنت ویکلی

امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

لیچ مجموعه‌ای از تصاویر با آدرنالین بالا را به نمایش می‌گذارد که منطق و فیزیک را به چالش می‌کشند و خشونت بی‌امان و مضحک آن‌ها بیشتر شبیه یک رقص باله جذاب است.

جاشوا ریورا از پلیگان

امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» اثری کارتونی است که به بازیگران اصلی خود اجازه می‌دهد تا جایی که می‌توانند از طریق دیالوگ‌ها و دعواها بر مخاطب تاثیر بگذارند.

ریچارد ترنهولم از سی‌نت

امتیاز: ۷۸ از ۱۰۰

این فیلم یک داستان پرسرعت، اغراق‌آمیز، اکشن و کمدی است که به واسطه بازی بی‌نظیر ستارگان و مبارزات درجه یک خود بسیار سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد.

وس گرین از اسلنت

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» به شکلی قابل توجه از روان‌پریشان خشن انسان‌هایی خاص می‌سازد.

راجر مور از مووی نیشن

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

حضور کوتاه بازیگران مختلف و پرده سوم فیلم آن را به اثری پر از ستاره و جالب تبدیل می‌کند که لحنی روان دارد.

کوین فاکس جونیور از پیست

امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

من از «قطار سریع‌السیر» لذت بردم. فقط فکر می‌کنم که کم‌کم آن را فراموش خواهم کرد، چرا که اصولا آثار کمدی اکشن مناسب رده سنی بالای ۱۷ سال چندان ماندگار نیستند.

قطار سریع‌السیر

ریچارد ویتاکر از آستین کرونیکل

امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

واقعا برای احمق بودن باید به نوع خاصی باهوش باشید و «قطار سریع‌السیر» یک فیلم واقعا احمقانه و به طرز جالبی سرگرم‌کننده است.

جیک کویل از آسوشیتدپرس

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

فیلم لیچ رنگارنگ و کارتونی و داستان آن نیز به خوبی طراحی شده است اما انرژی جنون‌آمیز «قطار سریع‌السیر» در نهایت از بین می‌رود. جذابیت برد پیت به تنهایی برای فیلم معجزه می‌کند و آن را حداقل تا سطحی معین ارتقا می‌دهد.

مت زولر از سایت راجر ایبرت

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

کمدی فیلم‌ زمانی بهترین حالت خود را دارد که شخصیت‌ها فکر می‌کنند مامورانی مخفی هستند اما در واقع فقط مسافرانی هستند که از ایستگاهی به ایستگاه دیگر می‌روند و از خواسته‌های یک‌دیگر غافلند. انتزاعی بودن و طنز این فیلم در نهایت تمام جنبه‌های عمیق آن را خنثی می‌کند.

برایان ترویت از یو‌اس‌ای تودی

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

با توجه به مقدمه و عنوان آن، شما انتظار دارید فیلمی پرهیجان و با شتاب فراوان ببینید اما این اثر فلش‌بک‌ها و دیالوگ‌های زیادی دارد که حداقل تا قبل از قسمت پایانی دیوانه‌کننده و رضایت‌بخش آن که لیچ تقریبا سرعت را افزایش و اجازه می‌دهد هرج و مرج فرمان را در دست بگیرد، همه چیز را کند می‌کند.

بن تراویس از امپایر

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

اکشن «قطار سریع‌السیر» درجه یک و برد پیت و آرون تیلور جانسون بی‌نظیر هستند اما با وجود سبک هیجان‌انگیز و خشونت کارتونی فیلم، شما لحظه‌شماری می‌کنید تا تکلیف آن هر چه سریع‌تر مشخص شود.

مانولا دارگیس از نیویورک تایمز

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» با بازی برد پیت قابل تماشا، گاهی خنده‌دار و البته احمقانه است.

قطار سریع‌السیر

پیتر تراورس از ای‌بی‌سی نیوز

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

جذابیت و هنرمندی برد پیت برای همیشه لذت‌بخش است. حیف که داستان ژاپنی اکشنی که او در آن نقش دارد دارای ریتمی نامنسجم است و خیلی سریع از ریل خارج می‌شود و از یک اثر هیجان‌انگیز به فیلمی کاملا خسته‌کننده تبدیل‌ می‌گردد.

سورن اندرسن از سیاتل تایمز

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

تاکید لیچ بر اکشن بیش از حد و تقریبا بی‌وقفه و پر از بدلکاری تعجب‌آور نیست. با این حال، عدم نظم و انضباط در اثر او کاملا مشخص است. وی ظاهرا نمی‌تواند جلوی خود را بگیرد و سکانس‌های اکشن را تا زمانی که مخاطب بی‌حس شود در فیلم‌ خود جاری می‌کند. در پایان، شما فقط می‌خواهید که از این قطار سریع‌السیر پیاده شوید و احساس خستگی و ناامیدی می‌کنید.

دانا استیونز از اسلیت

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

حضور پیت و شخصیت سینمایی او در میان هرج و مرج جلوه‌های ویژه، ثبات فیلم را حفظ می‌کند و این قطار را (حداقل به صورت استعاری) روی ریل نگه می‌دارد.

مایکل فرانک از فیلم استیج

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

جذابیت پیت نمی‌تواند «قطار سریع‌السیر» را از سرنوشت غیرقابل درک آن نجات دهد. این فیلم نماینده یک تغییر و تحول در طی دهه اخیر در این ژانر است. امروزه اکثر کارگردانان فکر می‌کنند که مخاطبان بیشتر با شوخی هیجان زده می‌شوند تا اکشن و عمق داستان که تفکری بسیار اشتباه است.

دیوید فیر از رولینگ استون

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

کاریزما و تعهد پیت چیزی است که این اثر را از دیگر از آثار احمقانه مشابه متمایز می‌کند.

برایان لوری از سی‌ان‌ان

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» مطمئنا ریتم و سرعت مناسبی دارد. اکشن خاص فیلم با لحن هوشمندانه آن که گاهی ناهموار و گاهی بسیار زیباست، در مجاورت موسیقی و جلوه‌های ویژه قرار می‌گیرد و با آن‌ها همنشین می‌شود تا اثری مانند یک نسخه ضعیف از آثار کوئنتین تارانتینو ساخته شود.

تیم گرایرسون از اسکرین‌دیلی

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» هیچ کمبودی در ایجاد هیجان و ارائه صحنه‌‌های دیوانه‌کننده ندارد و لیچ امیدوار است تا با خشونت خونین و بیش از حد و افزایش تعداد قتل و کشتار، طرفداران این سبک را راضی کند.

پیتر دبروژ از ورایتی

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» فیلمی با حال و هوای قاپ‌زنی و ترکیبی از «بیل را بکش»، هنرهای رزمی، فیلم‌های مانگا و گبی هیتمن اما با بینشی متفاوت و شوخ‌طبعی بیشتر است.

دیوید ارلیش از ایندی‌وایر

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

ستاره بودن پیت هرگز آشکارتر از این نبوده است و او آن‌قدر در این فیلم می‌درخشد که همه چیز در نور خیره‌کننده‌اش گم می‌شود.

جیسون بیلی از پلی‌لیست

امتیاز: ۴۲ از ۱۰۰

ضعف فیلم‌ بیشتر به این دلیل است که صحنه‌های مبارزه جذاب آن توسط بسیاری از مزخرفات دیگر احاطه شده است. این فیلم می‌خواهد یک داستان اکشن و کمدی و دیوانه‌کننده باشد اما فقط سه شوخی در بطن خود دارد.

کلینت ورثینگتون از کانسکوئنس

امتیاز: ۴۲ از ۱۰۰

«قطار سریع‌السیر» به شرطی جذاب است که به انیمه‌های این سبکی علاقه‌مند باشید، کاراکترهای هوشمندانه را کنار بگذارید و چند جوک و شوخی مسخره درباره وجودیت را تحمل کنید. متاسفانه «قطار سریع‌السیر» مانند یک فیلم‌نامه از اواسط دهه ۲۰۰۰ به نظر می‌رسد که چندین نوجوان با هم آن را نوشته‌اند.

دونالد کلارک از آیریش تایمز

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

متاسفانه این اثر آن‌قدر خسته‌کننده است که استعداد بازیگران خود را هدر می‌دهد. این فیلم مانند ۲۰ دقیقه آخر یک فیلم اکشن بسیار بهتر است اما به هیچ وجه به عنوان یک اثر مستقل قابل قبول نیست.

استفانی زکرک از تایم

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

این اثر آشفته پر از اکشن، خشونت و دیالوگ‌های تند است اما با وجود تمام این موارد شما از آن خوشتان نمی‌آید. این موضوع گواهی بر این است که اکشن بیش از حد بدتر از نبود اکشن است.

کلاریس لافلی از ایندیپندنت

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

پیت در این فیلم خنده‌دار است اما خود فیلم چندان چنگی به دل نمی‌زند و مانند بچه‌ای به نظر می‌رسد که قبل از انداختن سنگ در رودخانه مکررا از مادرش می‌خواهد تا او را تماشا کند.

اولیور جونز از آبزرور

امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

همه چیز واقعا باید دقیقا تنظیم شود تا کمدی داستان در میان این همه خشونت شریرانه به چشم آید اما «قطار سریع‌السیر» چنین کاری نمی‌کند. در عوض، گروهی از بازیگران با استعداد باید در قالب تغییرات لحن آشفته و دیالوگ‌های کنایه‌آمیز فیلم این داستان سطحی و بی‌رحمانه را جالب جلوه دهند.

ریچارد لاوسون از ونیتی فیر

امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

تمام بازیگران سخت تلاش می‌کنند تا فیلم به نحو احسن روایت شود و هر کدام تعهدی تحسین‌برانگیز دارند که اگرچه در نهایت محکوم به فناست. پیت و تیلور جانسون شاید به بهترین شکل با الگوی فیلم سازگار باشند و لحظاتی جذاب بسازند اما این لحظات کوتاه هستند و پس از آن دوباره به همان روند ناخوشایند و تحقیرآمیز برمی‌گردند.

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر

امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

این فیلم با وجود این همه ناپایداری و درگیری‌های فیزیکی واقعا مسخره است و پوزخند مخاطب را به همراه دارد. برای ما مهم نیست که چه کسی چگونه می‌میرد، بلکه به دنبال ریشه‌یابی شخصیت‌ها هستیم.

قطار سریع‌السیر

مایک لاسال از سانفرانسیسکو کرونیکل

امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

اگر بگوییم این فیلم مانند فیلمی ضعیف از تارانتینو است در حق آن لطف کرده‌ایم. این اثر مانند تقلیدی از یک اثر تقلیدی بد از تارانتینو، خشونت‌آمیز و بی‌احساس و بیهوده است.

تاد گیلچریست از ای‌وی کلاب

امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

فیلم خشن و پر از دیالوگ لیچ، با برد پیت در مرکز گروه بازیگران، به ما یادآوری می‌کند که چرا هالیوود دست از تلاش‌ برای کپی‌برداری از آثار موفق تارانتینو و ریچی برداشته است. این فیلم نه تنها خسته‌کننده و سطحی، بلکه کاملا اضافی است.

رابین کالین از تلگراف

امتیاز: ۲۰ از ۱۰۰

پیت ۵۸ ساله به‌ عنوان یک بازیگر باهوش، به خاطر بازی در این فیلم اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

شناسنامه‌ی فیلم «قطار سریع‌السیر»

کارگردان: دیوید لیچ
بازیگران: برد پیت، آرون تیلور جانسون
خلاصه‌ی داستان: در «قطار سریع‌السیر»، لیدی‌باگ پس از مدت‌ها تلاش برای کنترل خشم و مکاشفه درونی، به‌ عنوان یک جنایتکار به کار بازمی‌گردد. لیدی‌باگ که جانشین یکی از همکاران خود شده که با یک حشره معده بیمار شده است، باید سوار یکی از قطارهای سریع‌السیر ژاپن شود و یک کیف را سرقت کند. این ماموریت به نظر ساده می‌رسد تا این که لیدی‌باگ متوجه می‌شود که او تنها فرد درگیر این ماجرا نیست. قطار به سمت کیوتو حرکت می‌کند و لیدی‌باگ سعی دارد تا بفهمد چه کسی او را انتخاب کرده است.
امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۵۳ از ۱۰۰
سال: ۲۰۲۲

نقد فیلم «قطار سریع‌السیر» برگرفته از دیدگاه نویسندگان است و لزوما موضع دیجی‌کالا مگ نیست.

منبع: screenrant



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

یک دیدگاه
  1. مهدی

    حرف سورن اندرسون، حرف حساب است و راجع به فیلم های دیگر لیچ هم صدق می کند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما