زور جاسوسهای سیا هم به مرد عنکبوتی نرسید (باکس آفیس هفته)
فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-man: No Way Home) در چهارمین هفتهی اکراناش همچنان در صدر جدول باکس آفیس قرار گرفته است.
سونی پیکچرز و مارول فیلم جدید مرد عنکبوتی را در زمان درستی روی پرده بردند و به لطف عملکرد پایینتر از انتظار سایر فیلمهای جدید مانند «رستاخیزهای ماتریکس» و «داستان وست ساید»، این فیلم به حکمران بلامنازع باکس آفیس تبدیل شده است. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» طی هفتهی گذشته در آمریکا ۳۳.۰۱ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد خود در این کشور را به ۶۶۸.۷ میلیون دلار برساند. باکس آفیس موجو رقم فروش «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در بازارهای بینالمللی را هم پس از ۲۴ روز اکران ۸۶۷.۵ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع درآمد آن به ۱ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار برسد.
«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» هماکنون با گذر از «انتقامجویان» به هشتیمن فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شده است. رتبههای هفتم و ششم لیست پرفروشترین فیلمهای جهان در اختیار «شیرشاه» و «دنیای ژوراسیک» است که به ترتیب ۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار و ۱ میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار فروختهاند و انتظار داریم میزان فروش مرد عنکبوتی جدید طی دو هفتهی آینده از این دو فیلم نیز گذر کند. هماکنون ۵ فیلم «آواتار»، «انتقامجویان: پایان بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» و «انتقامجویان: جنگ ابدیت» رتبههای اول تا پنجم پرفروشترین فیلمهای تاریخ را به خود اختصاص دادهاند.
پس از اینکه رسانهها متوجه میشوند مرد عنکبوتی همان پیتر پارکر است، او تصمیم میگیرد به کمک استیون وینسنت طلسمی را اجرا کند که بهواسطهی آن همه هویت وی را فراموش کنند و این امر ارتباط پیتر با نزدیکانش را تحت تاثیر قرار میدهد. اما این طلسم به درستی اجرا نمیشود و پایداری زمان و مکان برهم میخورد. در ادامه عواقب اجرای طلسم را میبینیم و دکتر استرنج و پارکر درمییابند با انجام این کار بازدیدکنندگان (افراد شرور) از دنیاهای دیگر به دنیای «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» راه پیدا کردهاند و این سرآغاز اتفاقات هیجانانگیز فیلم است.
از میان بازیگران فیلم جدید مرد عنکبوتی میتوان به تام هالند، جیمی فاکس، زندیا کلمن، بندیکت کامبربچ، آلفرد مولینا، جیکوب باتالون جی. بی اسموو، تونی ریوولوری و مریسا تومِی اشاره کرد. کریس مککنا و اریک سامرز فیلمنامهی «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» را نوشتهاند و مانند دو نسخهی قبلی مرد عنکبوتی، مایکل جاکینو موسیقی متن ماجراجوییهای تازه پیتر پارکر را ساخته است. برای فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» تا به این ساعت در متاکریتیک و راتنتومیتوز بر اساس ۵۸ و ۲۹۹ بررسی امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ و ۹۴ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.
انیمیشن «آواز ۲» اثر جدید ایلومینیشن اینترتینمنت و یونیورسال پیکچرز مطابق پیشبینیها فروش خوبی داشته و در سومین هفتهی اکراناش با کسب ۱۱.۹ میلیون دلار از گیشهی سینماهای آمریکا در رتبهی دوم جدول پرفروشترین فیلمهای این هفته قرار گرفته است. این انیمیشن طی ۱۹ روز گذشته در آمریکا و بازارهای بینالمللی به ترتیب ۱۰۹.۰۱ و ۸۱.۸ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن از ۱۹۰ میلیون دلار گذر کند.
انیمیشن آواز ۲ به زندگی و چالشهای پیش پای شخصیتهای انیمیشن آواز کمی پس از پایان فیلم قبلی میپردازد. تمام صداپیشگان و شخصیتهای اصلی انیمیشن نخست در این نسخه نیز حضور دارند و یک شخصیت جالب توجه به نام کلی کالووی با صداپیشگی پاول دیوید هیوسن معروف به بونو وکس نیز به جمع آنها اضافه شده است. اینطور که پیداست کلی یک ستارهی محبوب موسیقی راک است که پس از مرگ همسرش از دنیای موسیقی کنارهگیری کرده، اما باستر مون و گروه همراهاش تلاش میکنند تا دوباره او را روی سن بیاورند. آواز ۲ قرار است اهمیت تلاش و پشتکار در راه رسیدن به موفقیت را به مخاطباناش یادآوری کند. باستر مون و استعدادهای تحت نظر او رویای اجرا در مرکز سرگرمی جهان، یعنی تئاتر برج کریستال (The Crystal Tower Theater) را در سر دارند، اما رسیدن به این مهم چندان ساده نیست و آنها یاد میگیرند برای دستیابی به هر موفقیتی میبایست سختیهای بسیاری را به جان خرید.
متیو مککانهی، ریس ویترسپون، ست مکفارلن، اسکارلت جوهانسون، نیک کرول، تارون اجرتون و توری کلی صداپیشههای اصلی انیمیشن آواز ۲ هستند و وظیفهی نویسندگی و کارگردانی آن نیز برعهدهی گارت جنینگز بوده است که او را بیشتر به خاطر فیلمهای «پلیس خفن» و «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» میشناسیم.
فیلم اکشن «۳۵۵» (The 355) تنها فیلم تازهوارد و موفق این هفته است که توانسته با فروشی ۴.۸ میلیون دلار به جایگاه سوم جدول پرفروشترین فیلمهای در حال اکران در آمریکا برسد. «۳۵۵» داستان یک گروه از بهترین جاسوسان زن در سرتاسر دنیا را روایت میکند. این مأموران در تلاش هستند تا مقابل یک سازمان شرور بایستند و اقدامات آنها را برای به دست آوردن یک سلاح مرگبار، خنثی کنند. این سازمان قصد دارد که با استفاده از این سلاح مرگبار، در راستای رسیدن به منافعاش جهان را به آشوب بکشاند. عنوان فیلم از لقب یکی از نخستین جاسوسهای زن ایالات متحده گرفته شده است که طی جریان انقلاب آمریکا فعالیت میکرده است.
اینطور که پیداست «۳۵۵» در کسب رضایت منتقدان و سینمادوستان جدی موفق نبوده و برای این فیلم در راتنتومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۳۸ و ۱۵۰ بررسی امتیاز ۳۵ از ۱۰۰ و ۳۹ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان میدهند با فیلم اکشن ضعیفی مواجه هستیم. دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر در بخشی از یادداشت خود برای «۳۵۵» آورده: «این فیلم بهطور کلی قابل تماشا است و با اثری بدون تعلیق و کشش مواجه نیستیم. اما شخصیتها عمق احساسی یا پیچیدگی خاصی ندارند و به همین دلیل شکست یا پیروزی آنها در انجام ماموریتشان برای ما اهمیت چندانی پیدا نمیکند.»
میزان فروش فیلم «مرد شاه» یا «کینگزمن» (The King’s Man) در قیاس با هفتهی گذشته ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این فیلم پیشدرآمدی برای مجموعه فیلمهای کینگزمن و سومین فیلم از این مجموعه بهشمار میرود. مرد شاه با بازی دانیل برول، چارلز دنس، ریس ایفانز، متیو گود، آرون تایلر-جانسون و جما آرترتون و به کارگردانی متیو وان در سومین اکراناش در آمریکا ۳.۲ میلیون دلار فروخته که پایینتر از پیشبینیهاست. احتمالاً برنامهریزی اشتباه استودیو قرن بیستم برای اکران این فیلم باعث شکست خوردن آن در گیشه خواهد شد؛ زیرا کمپین تبلیغاتی مناسبی برای مرد شاه صورت نگرفته و از سویی دیگر هماکنون چندین فیلم مهم روی پرده هستند و این موارد عملاً شانس دیده شدن این فیلم را از بین میبرند.
در سالهای اولیهی قرن بیستم، مردی باید در مقابل گروهی از افراد ظالم و مغزهای سیاه بایستد؛ چون آنها قصد دارند با طراحی یک جنگ فراگیر میلیونها نفر را از بین ببرند. برای این فیلم در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۳۷ و ۱۲۲ بررسی امتیاز ۴۴ از ۱۰۰ و ۴۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان میدهد عموم منتقدان از تماشای مرد شاه راضی نبودهاند.
فیلم زندگینامهای و ورزشی «زیردست آمریکایی: داستان کورت وارنر» (American Underdog: The Kurt Warner Story) به کارگردانی اندرو و جون اروین طی هفته گذشته در آمریکا در ۲۷۲۸ سالن نمایش داده شده و ۲.۴ میلیون دلار فروخته تا با یک پله تنزل نسبت به هفتهی گذشته به رتبهی پنجم جدول فروش برسد. این فیلم داستان ستاره فوتبال آمریکایی، کورت وارنر، را به تصویر میکشد که در جوانی به شغل پیش پا افتادهای در یک سوپر مارکت مشغول است، اما با کمی شانس و تلاش به یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ لیگ ملی فوتبال (NFL) تبدیل میشود.
فیلم «رستاخیزهای ماتریکس» از لحاظ کیفی اغلب طرفداران سهگانه اصلی را ناامید کرد و بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی باکس آفیس موجو، فیلم جدید لانا واچوفسکی در گیشه نیز پایینتر از انتظارات ظاهر شده است. رستاخیزهای ماتریکس طی هفتهی گذشته در آمریکا تنها ۱.۸ میلیون دلار فروخته که ناامید کننده است. این فیلم تا به امروز در بازارهای بینالمللی نسبت به آمریکای شمالی عملکرد بهتری داشته و از سینماهای اروپا و آسیا پس از ۱۹ روز نمایش ۹۰.۲ میلیون دلار به دست آورده تا مجموع درآمد ماجراجوییهای جدید نئو و ترینیتی به ۱۰۵.۵ میلیون دلار برسد. برخی گزارشات نشان میدهند رستاخیزهای ماتریکس برای برادران وارنر حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ضرر مالی به همراه خواهد داشت.
خواهران واچوفسکی در آخرین سال دههی ۱۹۹۰ میلادی با فیلم «ماتریکس» انقلابی در سبک علمی تخیلی و اکشن ایجاد کردند. ماتریکس با بازی کیانو ریوز به یکی از موفقترین و مشهورترین فیلمهای علمی تخیلی تبدیل شد و به همین خاطر کمپانی برادران وارنر ساخت دو دنباله برای آن را در دستور کار قرار داد. فیلمهای «ماتریکس: بارگذاری مجدد» و انقلابهای ماتریکس در سال ۲۰۰۳ به نمایش درآمدند، اما هیچکدام به موفقیتهای فیلم نخست نرسیدند ولی با این وجود داستان شخصیتهای نئو و ترینیتی را به سرانجام قابل قبولی رساندند. این دو شخصیت در پایان نسخهی سوم ماتریکس کشته میشوند، اما آنها در رستاخیزهای ماتریکس دوباره به زندگی بازگشتهاند و به همین خاطر بسیاری از سینمادوستان بیصبرانه منتظر تماشای چگونگی بازگشت نئو و ترینیتی هستند.
تا به این ساعت برای این فیلم در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۵۴ و ۲۳۰ بررسی امتیاز ۶۴ از ۱۰۰ و ۶۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. جان دفور منتقد هالیوود ریپورتر در بخشی از یادداشت خود برای رستاخیزهای ماتریکس نوشته: «اگر شما عاشق قسمت اول ماتریکس بودید و از دو قسمت دیگر آن نفرت داشتید یا شاید دو قسمت قبلی نتوانسته بود رضایت خاطر شما را جلب کند، بهتر است این فیلم را ببینید و از آن لذت ببرید. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که باور دارند دو قسمت قبلی نمونههایی از اسطورهسازی ذهنی هستند که مورد بیمهری قرار گرفتهاند، شاید رستاخیزهای ماتریکس قلب شما را بشکند. در حالی که این فیلم وانمود نمیکند که آن اتفاقات عظیم در قسمتهای قبلی رخ ندادهاند، اما نیازی هم نمیبیند تا ذهن بینندگان را با ایدههای جدید و نوآوریهای تکنیکی منفجر کند. این فیلم بیشتر از جنس فیلمهایی است که هالیوود طالب آنهاست؛ فیلمهایی که نیاز صنعت سینما به بازگشت مداوم به داستانهای آشنای ما را اغنا میکنند.»
فروش فیلم «داستان وست ساید» نسبت به هفتهی قبل ۳۴ درصد کاهش یافته و این فیلم با کسب ۱.۴ میلیون دلار از بازار آمریکا به رتبهی هفتم جدول پرفروشترین فیلمهای درحال اکران در این کشور بسنده کرده تا اثر جدید استیون اسپیلبرگ را در کنار «رزیدنت اویل: به راکون سیتی خوش آمدید» بازندههای بزرگ زمستان امسال در زمینهی فروش و کسب درآمد بخوانیم. این فیلم پس از ۳۱ روز نمایش در بازارهای بینالمللی از گیشهی سینماهای کشورهای اروپایی و آسیایی هم ۲۰.۹ میلیون دلار به دست آورده تا مجموع درآمد آن به ۵۳.۰۵ میلیون دلار برسد. پیشبینی میشد فیلم داستان وست ساید در ماه اول نمایشاش حداقل ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد.
عموم بازخوردهای داستان وست ساید مثبت است و کارگردانی اسپیلبرگ، فیلمنامه کوشنر، موسیقی، سبک فیلمبرداری و اجراهای بازیگران فیلم بسیار تحسین شدهاند. در راتنتومیتوز و متاکریتیک برای داستان وست ساید تا به این ساعت بر اساس ۲۵۰ و ۵۷ بررسی به ترتیب امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۸۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. اوون گلیبرمن، منتقد سرشناس ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «صحنههایی در نسخهی اسپیلبرگ وجود دارد که شما را منقلب میکند؛ دقایقی که نبضتان تندتر خواهد زد و در آن لحظات شما میتوانید عظمت روحی این فیلم را درک کنید و لذت ببرید.»
میزان فروش «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» نسبت به هفتهی گذشته ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده و این فیلم با نمایش در ۱۵۰۱ سالن و کسب ۱.۱ میلیون دلار از گیشهی سینماهای آمریکا در مکان هشتم قرار گرفته است. «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» در بازارهای بینالمللی هم پس از ۵۲ روز نمایش ۶۶.۱ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن به ۱۹۱.۱ میلیون دلار برسد.
«شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» به کارگردانی جیسون رایتمن و با بازی کری کون، فین ولفهارد، مکینا گریس و پل راد دنبالهای برای فیلمهای «شکارچیان روح» محصول ۱۹۸۴ و «شکارچیان روح ۲» محصول ۱۹۸۹ به شمار میرود و داستان آن دربارهی یک مادر مجرد و دو فرزندش است که پس از نقل مکان به شهری کوچکی، متوجه ارتباط خود با شکارچیان روح اصلی و میراث مخفیانهای که پدربزرگشان از خود به جا گذاشته میشوند.
«لیکریش پیتزا» (Licorice Pizza) به کارگردانی پل توماس اندرسن هفتهی گذشته در ۷۷۲ سالن روی پرده رفت و ۱.۰۲ میلیون دلار فروخت. لیکریش پیتزا طی سه هفتهی اول اکراناش تنها در چند سالن اکران شده بود و از این نمایش محدود نیز ۱.۳ میلیون دلار کسب کرد تا مجموع درآمد آن در آمریکا پس از ۴۵ روز نمایش به ۸.۴ میلیون دلار برسد. نهمین فیلم توماس اندرسن با بازی شان پن، تام ویتس، آلانا هایم و بردلی کوپر با بودجهی ۴۰ میلیون دلار ساخته شده است و اینطور که پیداست موفق به بازگشت سرمایه نخواهد شد.
این فیلم داستان زندگی دو دانشآموز به نامهای آلانا کین و گری ولنتاین را در دههی ۱۹۷۰ میلادی در سن فرناندو ولی را روایت میکند که درگیر ماجراهایی عاشقانه، غیرقابل پیشبینی و تاحدودی خندهدار میشود.
امسال، سال ریدلی اسکات نیست! همانند فیلم «آخرین دوئل»، فیلم «خاندان گوچی» هم عملکردی پایینتر از انتظار در گیشه داشته و در هفتهی هفتم اکراناش فقط ۶۳۲ هزار دلار فروخته و به جایگاه دهم جدول فروش بسنده کرده است. انتظار میرفت این فیلم زندگینامهای با توجه به تیم بازیگری سرشناساش در زمان نمایش گسترده خود در آمریکا حداقل ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد. خاندان گوچی طی ۴۷ روز گذشته در بازارهای بینالمللی ۷۷.۴ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو مجموع درآمد آن تا به امروز را ۱۲۷.۵ میلیون دلار اعلام کرده است. تا به این ساعت در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۵۵ و ۱۷۳ بررسی امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ و ۶۱ از ۱۰۰ برای جدیدترین ساختهی ریدلی اسکات به ثبت رسیده است.
همانطور که از اسم فیلم پیداست، قرار است با خاندان گوچی سری به دنیای مد و فشن بزنیم و کمی با اسرار پشت پردهی کمپانی گوچی در زمان ریاست پاتریزیا رجیانی همسر سابق مایوریزیو گوچی آشنا شویم. فیلم جدید اسکات اقتباسی از کتاب «خانهی گوچی: یک داستان حساس از جنایت، جنون، فریبندگی و طمع» نوشتهی سارا گی فوردن است که به داستان کشته شدن نوهی گوچی، طراح مشهور ایتالیایی توسط همسرش میپردازد.
خاندان گوچی اولین فعالیت لیدی گاگا در عرصهی بازیگری پس از فیلم موفق «ستارهای متولد شده است» خواهد بود. بازی لیدی گاگا در این فیلم توجه بسیاری از سینمادوستان را به خود جلب کرد و به خاطر آن در نودویکمین دورهی جوایز اسکار، نامزد جایزهی بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.
نام فیلم | هفته اکران | فروش آخر هفته | فروش کلی |
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست Spider-Man: No Way Home |
۴ | ۳۳.۰۱ | ۶۶۸.۷ |
آواز ۲ Sing 2 |
۳ | ۱۱.۹ | ۱۰۹.۰۱ |
۳۵۵ The 355 |
۱ | ۴.۸ | ۴.۸ |
مرد شاه (کینگزمن) The King’s Man |
۳ | ۳.۲ | ۲۵.۰۹ |
زیردست آمریکایی American Underdog |
۳ | ۲.۴ | ۱۸.۷ |
رستاخیزهای ماتریکس The Matrix Resurrections |
۳ | ۱.۸ | ۳۴.۳ |
داستان وست ساید West Side Story |
۵ | ۱.۴ | ۳۲.۱ |
شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ Ghostbusters: Afterlife |
۸ | ۱.۱ | ۱۲۵ |
لیکریش پیتزا Licorice Pizza |
۷ | ۱.۰۲ | ۸.۴ |
خاندان گوچی House of Gucci |
۷ | ۰.۶ | ۵۰ |
* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.
منبع: BoxOfficeMojo
دقیقا
احتمالا تنها فیلمی که زورش بهش میرسه هتل ترانسلوانیا ۴
شتر در خواب بیند پنبه دانه
هتل ترانسیلوانیا ۴ به کرد پای اسپایدرمن نو وی هم نمی رسه