مرد عنکبوتی شروعی خیره‌کننده در گیشه داشت (باکس آفیس هفته)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه
فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) با فروشی فراتر از انتظار توانسته صدر جدول باکس آفیس این هفته را به دست آورد.

فروش بالای فیلم جدید مرد عنکبوتی به هیچ‌وجه دور از انتظار نبود، اما «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» بهتر از اغلب پیش‌بینی‌ها عملکرده و طی نخستین آخر هفته‌ی اکران‌اش در سراسر جهان بیش از ۶۰۰ میلیون دلار فروخته که با در نظر گرفتن دنیاگیری کروناویروس رقم شگفت‌انگیزی است؛ سهم بازار آمریکا و بازارهای بین‌المللی از این رقم به ترتیب ۲۶۰ و ۳۴۰ میلیون دلار بوده و انتظار داریم در کم‌تر از یک هفته میزان فروش بیست‌و‌هفتمین فیلم در دنیای سینمایی مارول از ۱ میلیارد دلار گذر کند. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در حال حاضر ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود.

پس از اینکه رسانه‌ها متوجه می‌شوند مرد عنکبوتی همان پیتر پارکر است، او تصمیم می‌گیرد به کمک استیون وینسنت طلسمی را اجرا کند که به‌واسطه‌ی آن همه هویت وی را فراموش کنند و این امر ارتباط پیتر با نزدیکانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما این طلسم به درستی اجرا نمی‌شود و پایداری زمان و مکان برهم می‌خورد. در ادامه عواقب اجرای طلسم را می‌بینیم و دکتر استرنج و پارکر درمی‌یابند با انجام این کار بازدیدکنندگان (افراد شرور) از دنیاهای دیگر به دنیای «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» راه پیدا کرده‌اند و این سرآغاز اتفاقات هیجان‌انگیز فیلم است.

از میان بازیگران فیلم جدید مرد عنکبوتی می‌توان به تام هالند، جیمی فاکس، زندیا کلمن، بندیکت کامبربچ، آلفرد مولینا، جیکوب باتالون جی. بی اسموو، تونی ریوولوری و مریسا تومِی اشاره کرد. کریس مک‌کنا و اریک سامرز فیلم‌نامه‌ی «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» را نوشته‌اند و مانند دو نسخه‌ی قبلی مرد عنکبوتی، مایکل جاکینو موسیقی متن ماجراجویی‌های تازه پیتر پارکر را ساخته است. برای فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» تا به این ساعت در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز بر اساس ۵۸ و ۲۹۹ بررسی امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ و ۹۴ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

انیمیشن «افسون» همانند هفته‌ی گذشته در جایگاه دوم قرار گرفته است. افسون طی هفته‌ی گذشته در آمریکا ۶٫۴ میلیون دلار فروخته تا با احتساب درآمد ۹۴٫۹ میلیون دلاری آن از بازارهای بین‌المللی طی ۲۶ روز گذشته مجموع درآمد آن از ۱۷۶ میلیون دلار گذر کند. این انیمیشن داستان خانواده و جامعه‌ی کوچکی را روایت می‌کند که هر کدام از اعضای آن ویژگی و توانایی خاصی دارند، اما دختر جوان کلمبیایی به نام میرابل هیچ قدرت منحصربه‌فردی ندارد و به این خاطر توسط سایرین دست‌کم گرفته می‌شود. ولی چند اتفاق غیرمنتظره زندگی میرابل را تغییر می‌دهند و شرایط به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد.

برای انیمیشن افسون تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک بر اساس ۱۰۸ و ۳۳ بررسی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد با پویانمایی قابل اعتنایی مواجه هستیم. آندریا تاورز، منتقد IGN در جمع‌بندی یادداشت خود برای افسون، ساخته‌ی جدید والت دیزنی را اثری پرجنب‌وجوش خوانده که از لحاظ بصری می‌تواند مخاطبانش را سرشوق بیاورد.

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و داستان وست ساید

فروش فیلم «داستان وست ساید» در قیاس با هفته‌ی قبل ۶۵ درصد کاهش یافته و این فیلم با کسب تنها ۳.۶ میلیون دلار از بازار آمریکا به رتبه‌ی سوم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های درحال اکران آمریکا بسنده کرده تا اثر جدید استیون اسپیلبرگ را در کنار «رزیدنت اویل: به راکون سیتی خوش آمدید» بازنده‌های بزرگ پاییز امسال در زمینه‌ی فروش و کسب درآمد بخوانیم. این فیلم طی دومین هفته‌ی اکران‌اش از بازارهای جهانی هم ۴٫۸ میلیون دلار به دست آورده تا مجموع درآمد آن پس از ۱۰ روز به ۲۷٫۵ میلیون دلار برسد. پیش‌بینی می‌شد فیلم داستان وست ساید در روزهای نخست نمایش‌اش حداقل ۴۰ میلیون دلار بفروشد.

عموم بازخوردهای داستان وست ساید مثبت بود و کارگردانی اسپیلبرگ، فیلم‌نامه کوشنر، موسیقی، سبک فیلم‌برداری و اجراهای بازیگران فیلم بسیار تحسین شده‌اند. در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک برای داستان وست ساید تا به این ساعت بر اساس ۲۵۰ و ۵۷ بررسی به ترتیب امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۸۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. اوون گلیبرمن، منتقد سرشناس ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «صحنه‌هایی در نسخه‌ی اسپیلبرگ وجود دارد که شما را منقلب می‌کند؛ دقایقی که نبضتان تندتر خواهد زد و در آن لحظات شما می‌توانید عظمت روحی این فیلم را درک کنید و لذت ببرید.»

میزان فروش «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» نسبت به هفته‌ی گذشته ۵۱ درصد کاهش پیدا کرده و این فیلم با نمایش در ۳۲۸۲ سالن و کسب ۳٫۴ میلیون دلار از گیشه‌ی سینماهای آمریکا به جایگاه چهارم رضایت داده است. «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» در بازارهای بین‌المللی هم پس از ۳۱ روز نمایش ۵۶٫۴ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد ۱۷۳٫۶ میلیون دلار برسد.

«شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» به کارگردانی جیسون رایتمن و با بازی کری کون، فین ولفهارد، مکینا گریس و پل راد دنباله‌ای برای فیلم‌های «شکارچیان روح» محصول ۱۹۸۴ و «شکارچیان روح ۲» محصول ۱۹۸۹ به شمار می‌رود و داستان آن درباره‌ی یک مادر مجرد و دو فرزندش است که پس از نقل مکان به شهری کوچکی، متوجه ارتباط خود با شکارچیان روح اصلی و میراث مخفیانه‌ای که پدربزرگشان از خود به جا گذاشته می‌شوند.

«کوچه کابوس» (Nightmare Alley) فیلم جدید گیرمو دل تورو با عملکردی قابل قبول و کسب ۲٫۸ میلیون دلار از سینماهای آمریکا در مکان پنجم جای گرفته است. این فیلم تریلر روان‌شناختی و نئو-نوآر هنوز در بازارهای بین‌المللی روی پرده نرفته است.

اثر جدید گیرمو دل تورو خشن‌تر و معمایی‌تر از اغلب آثار او خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده این فیلم در ابتدا شروعی آرام خواهد داشت، اما رفته رفته ماجرا رنگ و بوی جنایی و تاریکی به خود می‌گیرد و در انتها شاهد قتل و خشونت خواهیم بود. به گفته‌ی دل تورو در این فیلم برخلاف ظاهر خیالی‌اش، هیچ عنصر ماوراءالطبیعی وجود ندارد و او سال ۲۰۱۹ در گفت‌وگویی با کلایدر بیان کرده بود: «این اولین فرصتی است که من می‌توانم یک فیلم را در اجتماع و محیطی واقعی [و نه خیالی] پیش ببرم. در این فیلم هیچ عامل فراطبیعی وجود نخواهد داشت.»

فیلم کوچه‌ی کابوس یازدهمین ساخته‌ی دل تورو است که در آن بردلی کوپر در نقش استَنتون «استن» کارلایل، مرد جوان جاه‌طلبی ظاهر می‌شود که به‌خوبی می‌داند چگونه مردم را تحت تأثیر قرار دهد. کارلایل با یک روانپزشک با بازی کیت بلانشت آشنا می‌شود که در سوءاستفاده کردن و تحت تأثیر قراردادن افراد متفاوت از او هم توانمندتر است. گیرمو دل تورو در سال ۲۰۱۷ با فیلم «شکل آب» توانست شیر طلایی جشنواره ونیز را از آن خود کند و در مراسم‌های اسکار، گلدن گلوب و بفتا هم خوش بدرخشد. شکل آب تحسین گسترده‌ی سینمادوستان را در پی داشت و منتقدان داستان فیلم، کارگردانی، موسیقی، جلوه‌های ویژه و بازی سالی هاوکینز در نقش الیسا اسپوزیتو را ستودند. به همین دلایل بازگشت دل تورو با کوچه کابوس به سینماها پس از چهار سال بسیار کنجکاوی‌برانگیز است.

«خاندان گوچی» در ادامه‌ی ناکامی‌های مالی‌اش هفته گذشته فقط ۱٫۹ میلیون دلار فروخته تا با دو پله تنزل در قیاس با آخر هفته‌ی گذشته در مکان ششم قرار بگیرد. خاندان گوچی طی ۲۶ روز گذشته در بازارهای بین‌المللی ۶۴٫۱ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو مجموع درآمد آن تا به امروز را ۱۰۹٫۱ میلیون دلار اعلام کرده است. در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب بر اساس ۵۵ و ۱۷۳ بررسی امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ و ۶۱ از ۱۰۰ برای جدیدترین ساخته‌ی ریدلی اسکات به ثبت رسیده است.

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و خاندان گوچی

همان‌طور که از اسم فیلم پیداست، قرار است با خاندان گوچی سری به دنیای مد و فشن بزنیم و کمی با اسرار پشت پرده‌ی کمپانی گوچی در زمان ریاست پاتریزیا رجیانی همسر سابق مایوریزیو گوچی آشنا شویم. فیلم جدید اسکات اقتباسی از کتاب «خانه‌ی گوچی: یک داستان حساس از جنایت، جنون، فریبندگی و طمع» نوشته‌ی سارا گی فوردن است که به داستان کشته شدن نوه‌ی گوچی، طراح مشهور ایتالیایی توسط همسرش می‌پردازد.

خاندان گوچی اولین فعالیت لیدی گاگا در عرصه‌ی بازیگری پس از فیلم موفق «ستاره‌ای متولد شده ‌است» خواهد بود. بازی لیدی گاگا در این فیلم توجه بسیاری از سینمادوستان را به خود جلب کرد و به خاطر آن در نودویکمین دوره‌ی جوایز اسکار، نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.

در ماه‌های گذشته چند فیلم هندی به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های در حال اکران در آمریکا راه پیدا کردند و حالا بالیوود با فیلم «پوشپا: ظهور – بخش اول» (Pushpa: The Rise – Part 1) باری دیگر یک نماینده در جمع بالانشینان باکس آفیس هفتگی آمریکا پیدا کرده است. این فیلم طی ۳ روز گذشته تنها در ۴۰۰ سالن نمایش داده شده و ۱.۳ میلیون دلار فروخته تا بالاتر از فیلم‌های پرهزینه‌ای همچون «جاودانگان» و «تل‌ماسه» قرار بگیرد.

قهرمان اصلی «پوشیا: ظهور – بخش اول» راننده کامیون جوانی به اسم پوشیا راج است که در جنگل‌های شمال هندوستان وارد ماجراهای پیچیده‌ای در خصوص قاچاق چوب صندل قرمز می‌شود و در این بین همانند اغلب فیلم‌های هندی رگه‌های عاطفی و احساسی نیز به داستان اضافه خواهد شد.

فیلم جاودانگان به کارگردانی کلویی ژائو در هفتمین هفته‌ی اکران‌ در آمریکا ۲٫۱ میلیون دلار فروخته تا با احتساب درآمد ۲۳۶٫۱ میلیون دلاری‌اش از گیشه بین‌المللی تا روز دوشنبه، مجموع فروش آن طی ۴۵ روز از ۳۹۹ میلیون دلار گذر کند.

جاودانگان برخلاف عملکرد خوبش در گیشه، چندان رضایت منتقدان و سینمادوستان جدی را به دست نیاورده است. برای این فیلم ابرقهرمانی تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۳۷۰ و ۶۰ بررسی امتیاز ۴۷ از ۱۰۰ و ۵۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده تا بیست‌و‌ششمین فیلم جهان سینمایی مارول به ضعیف‌ترین آن‌ها از نظر منتقدان تا به امروز تبدیل شود. جاودانگان اولین فیلم مارول است که نظر مثبت کمتر از ۶۰ درصد منتقدان را جلب کرده است. پیش از این بدترین فیلم این کمپانی در نظر منتقدان «ثور: دنیای تاریک» (Thor: The Dark World) بود که برای آن در راتن‌تومیتوز امتیاز ۶۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

اوون گلایبرمن منتقد ورایتی در بخشی از نقد خود برای جاودانگان نوشته است: «کلویی ژائو اولین کارگردانی نیست که از یک سینمای مستقل پرشور که آثارش با بودجه‌ی متوسط ساخته می‌شود به سوی استودیوهای بزرگ و صندلی کارگردانی یک فیلم ابرقهرمانی حرکت کرده است. با این حال، هنگام مواجهه با جاودانگان بیشتر از هر چیز در این زمینه کنجکاو بودم که آیا ژائو که در سرزمین آواره‌ها و سوارکار سبک فیلم‌سازی خود را به نوعی شیوه‌ی شاعرانه منحصربه‌فرد تعریف کرده بود، رگه‌هایی از آن حالت را به جهان بلاک‌باسترها منتقل می‌کند یا خیر. جاودانگان هیچ یک از آن ویژگی‌ها را ندارد. واضح است که ژائو با حضور در این پروژه، تصمیم گرفت سبک بسیار رسا و خاص خود را کنار بگذارد و شیوه‌های توضیحی و توصیفی بسیار متعارف و سرراست فیلم‌سازی مارول را سرلوحه کار قرار دهد. این موضوع از جهاتی ناامیدکننده است، اما با این حال حساسیت ژائو تا حدی در انسانیت ساده شخصیت‌ها، جریان کنایه‌ها، کشمکش‌ها و شور و اشتیاق‌ها (گاهی با عناصر عاشقانه)، در زیبایی جلوه‌های بصری و در شیوه‌ ساده‌ای که ژائو از طریق آن مهارت‌های لجستیکی خود را افزایش داده، نمایان است.»

در خلاصه داستان رسمی فیلم جاودانگان آمده: «پنج هزار سال پیش از میلاد، ده ابرقهرمان انسان‌نما، معروف به جاودانگان (اترنالز) توسط سلستیال آریشم از سیار‌ه‌ی خود، المپیا برای محافظت از بشریت در برابر همتایان شیطانی خود یعنی منحرفان (Deviants) به زمین فرستاده می‌شوند. طی هزاران سال، جاودانگان از انسان‌ها در برابر خطرات ناشی از این موجودات محافظت کرده‌اند، اما اجازه نداشتند در رشد جمعیت جهان مداخله کنند. پس از کشته‌شدن آخرین منحرف در سال ۱۵۰۰، شکافی در درون گروه جاودانگان ایجاد می‌شود؛ زیرا که نظرات آن‌ها درباره‌ی مسؤولیت‌شان در قبال مردم متفاوت است. در زمان حال باری دیگر بقای بشریت با گروه جاودانگان گره می‌خورد و این سر آغاز اتفاقات هیجان‌انگیز داستان است.»

فیلم کمدی-ماجراجویی «کلیفورد سگ قرمز بزرگ» (Clifford the Big Red Dog) به کارگردانی والت بکر این هفته با نمایش در ۱۲۴۸ سالن توانسته ۴۰۴ هزار دلار بفروشد و جایگاه هفتم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های در حال اکران آمریکا را به خود اختصاص دهد. این فیلم به‌تازگی در بازارهای بین‌المللی روی پرده رفته و از سینماهای اروپا و خاورمیانه هم ۱۹٫۴ میلیون دلار کسب کرده است.

کلیفورد سگ قرمز بزرگ با بازی جک وایتهال، داربی کمپ، تونی هیل، سینا گیلری، دیوید آلن گریر و راسل وانگ بر اساس مجموعه کتاب‌های کودکانه به همین نام اثر نورمن بریدول ساخته شده است. عشق فراوان یک دختر جوان به توله سگی کوچک به نام کلیفورد، باعث رشد خیلی زیاد او شده به طوری که کلیفورد تبدیل به یک سگ غول پیکر می‌شود! برای کلیفورد سگ قرمز بزرگ در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب بر اساس ۲۱ و ۸۷ بررسی امتیاز ۵۵ از ۱۰۰ و ۵۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد این فیلم حداقل در نظر منتقدان چندان قابل اعتنا نیست.

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و رزیدنت اویل

«رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» احتمالا به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تجاری پاییز تبدیل خواهد شد. با توجه به نظر منتقدان و تماشاگران «رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» تلاش‌های بسیار زیاد یوهانس رابرتس برای احیای سری فیلم‌های «رزیدنت اویل» به ثمر ننشسته و داستان این فیلم از انسجام چندانی برخوردار نیست و اتفاقات فیلم به‌سختی می‌توانند تماشاگر را بترسانند. برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت در بخشی از نقد خود برای «رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» آورده است: «سکانس‌های اکشن پرایراد و داستان‌سرایی بی‌نظم، شهر راکون را از تبدیل شدن به کابوس وحشتناکی که طرفداران سرسخت این مجموعه انتظار داشتند، باز می‌دارد.»

این فیلم ترسناک طی آخر هفته‌ی گذشته در آمریکا فقط ۳۱۶ هزار دلار فروخته که بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌هاست. اکران «رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» از ۲۶ روز قبل در بازارهای جهانی هم آغاز شده و بر اساس آمار باکس آفیس موجو سهم آن از سینماهای اروپا و آسیا هم تنها ۱۴٫۹ میلیون دلار بوده است تا مجموع فروش آن به رقم ناامید کننده‌ی ۳۱٫۶ میلیون دلار برسد.

نویسندگی و کارگردانی فیلم رزیدنت اویل را یوهانس رابرتس بر عهده داشته است. این فیلم‌ساز چهل‌وچهار ساله که او را بیشتر به خاطر فیلم «۴۷ متر پایین» (۴۷ Meters Down) می‌شناسیم چندی قبل در گفت‌وگویی از علاقه‌ی خود سری بازی‌های رزیدنت اویل گفت و به این موضوع اشاره کرد که تیم سازنده‌ی ریبوت (بازراه‌اندازی) رزیدنت اویل قصد دارند ضمن پایبندی به سری بازی‌های رزیدنت اویل، نکات و شخصیت‌های جدیدی به داستان اضافه کنند تا پرده از رازهای عمارت مخوف اسپنسر و شهر راکون بردارند. همچنین رابرتس بیان کرده در ساخت فیلم جدید رزیدنت اویل از «حمله به کلانتری ۱۳» (Assault on Precinct 13) به کارگردانی جان کارپنتر الهام گرفته است.

داستان فیلم جدید رزیدنت اویل در سال ۱۹۹۸ و شهر راکون رقم می‌خورد. بخش زیادی از قصه در یک شب اتفاق می‌افتد که می‌توان آن را شبی سرنوشت‌ساز و تلاشی مستمر برای فرار از دست انسان‌هایی دانست که ویروس تی آن‌ها را به هیولا تبدیل کرده است. شخصیت‌های محوری داستان کلر ردفیلد و لیان اسکات کندی هستند و ردپای بازی «رزیدنت اویل ۲» در داستان مشهود خواهد بود.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست
Spider-Man: No Way Home
۱ ۲۶۰ ۲۶۰
افسون
Encanto
۴ ۶٫۴ ۸۱٫۴
داستان وست ساید
West Side Story
۲ ۳٫۶ ۱۸٫۲
شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ
Ghostbusters: Afterlife
۵ ۳٫۴ ۱۱۷٫۲
کوچه کابوس
Nightmare Alley
۱ ۲٫۸ ۲٫۸
خاندان گوچی
House of Gucci
۴ ۱٫۹ ۴۵٫۰۱
پوشپا: ظهور – بخش اول
Pushpa: The Rise – Part 1
۱ ۱٫۳ ۱٫۳
جاودانگان
Eternals
۷ ۱٫۲ ۱۶۳٫۶
کلیفورد سگ قرمز بزرگ
Clifford the Big Red Dog
۶ ۰٫۴ ۴۸٫۵
رزیدنت اویل: به راکون سیتی خوش آمدید
Resident Evil: Welcome to Raccoon City
۴ ۰٫۳ ۱۶٫۷

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: BoxOfficeMojo



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

یک دیدگاه
  1. علی میرزایی

    “او تصمیم می‌گیرد به کمک استیون وینسنت طلسمی را اجرا کند”

    احیانا منظورتون استیون استرنج نبود؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما