سونیک خارپشت ابرقهرمانان مارول و دیسی را شکست داد (باکس آفیس هفته)
فیلم «سونیک خارپشت ۲» (Sonic the Hedgehog 2) با فروشی فوقالعاده بالاتر از «موربیوس» و «بتمن» در صدر جدول باکس آفیس این هفته قرار گرفته است.
فیلم «سونیک خارپشت» یکی از موفقترین فیلمها پیش از دنیاگیری کروناویروس بود. اغلب فیلمهای اقتباس شده از بازیهای ویدیویی در زمینه فروش و کسب رضایت منتقدان و سینمادوستان به دردسر میافتند، اما این خارپشت آبی رنگ تا حد زیادی دچار این مشکلات نشد. سونیک خارپشت با بودجهی ۸۵ میلیون دلاری به فروشی بالغ بر ۳۱۹ میلیون دلار در سراسر جهان دست پیدا کرد و به همین خاطر پارامونت پیکچرز حساب ویژهای روی فروش خوب دنبالهی آن باز کرده است. این فیلم در ۳ روز نخست اکرانش ۵۸ میلیون دلار فروخت و این درحالیست که سونیک خارپشت ۲ در آخر هفتهی گذشته توانسته با نمایش در ۴۲۳۴ سالن در آمریکا ۷۱ میلیون دلار بفروشد و به یکی از موفقترین فیلمها از زمان شیوع کرونا تبدیل شود. همچنین ماجراجوییهای جدید سونیک در بازارهای جهانی نیز عملکرد خوبی داشته و ۷۰ میلیون دلار به حساب پارمونت پیکچرز واریز کرده تا در قدم نخست مجموع درآمد خود را به ۱۴۱ میلیون دلار برساند.
در فیلم سونیک خارپشت ۲ دکتر رباتنیک با بازی جیم کری به همراه متحد جدیدش، ناکلز اکیدنا، به زمین بازمیگردند تا خرابکاریهای بزرگی انجام دهند، اما سونیک و دوستاناش مانع از این کار میشوند. تا به این ساعت برای فیلم سونیک خارپشت ۲ در راتنتومیتوز و متاکریتیک بر اساس ۱۲۲ و ۳۲ بررسی به ترتیب امتیاز ۶۶ از ۱۰۰ و ۴۷ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. امی نیکولسن منتقد نیویورک تایمز در بخشی از یادداشت خود آورده است: «سونیک خارپشت ۲ یک فیلم پرسرعت، پر از کنایه و شاید کمی نامناسب برای کودکان باشد که طراوت خاصی دارد و در زمانی اکران میشود که بسیاری از مجموعههای مختص کودکان تسلیم کلیشههای پیش پا افتاده هالیوود شدهاند.»
موربیوس سومین فیلم در دنیای مرد عنکبوتی سونی به شمار میرود و داستان دانشمندی (موربیوس) را روایت میکند که به یک اختلال خونی نادر مبتلا شده و تلاشهایش برای یافتن درمانی قطعی او را گرفتار نفرینی ماوراءطبیعی میکند. قسمت اعظم این فیلم روی کاراکتر موربیوس تمرکز دارد که سعی میکند عطش دیوانه کنندهاش به خون انسانها را کنترل کند و این در حالیست که همزمان باید از دست افرادی که میخواهند او را شکار کنند نیز جان سالم به در ببرد.
موربیوس در دومین هفتهی اکران خود در آمریکا و بازارهای بینالمللی به ترتیب ۱۰.۲ و ۲۴.۴ میلیون دلار فروخته تا فروشش به ۱۲۶.۳ میلیون دلار برسد. شاید این رقم در مقایسه با دو فیلم مارولی دیگر در دوران کرونا یعنی «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» و «ونوم ۲» که افتتاحیههایی ۲۶۰ و ۹۰ میلیونی داشتند کمی ناامید کننده به نظر برسد، اما در نظر داشته باشید که میزان محبوبیت این شخصیت به هیچ وجه با ونوم و مردعنکبوتی قابل مقایسه نیست و نقدهای بسیار منفی منتقدان نیز سبب شده فروش فیلم جدید جرد لتو نسبت به برخی از آثار ابرقهرمانی کمتر باشد، ولی همچنان این فروش پس از ۱۰ روز برای یک فیلم با بودجهی ۷۵ میلیون دلاری فوقالعاده است.
برای موربیوس در راتن تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۲۰۰ و ۵۱ بررسی امتیازات بسیار پایین ۱۶ از ۱۰۰ و ۳۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده تا این فیلم به بدترین اثر دنیای سینمایی مارول از نظر منتقدان تبدیل شود. رابرت دنیلز منتقد لس آنجلس تایمز موربیوس را فیلمی خالی از عمق توصیف کرده و آن را نماینده سبکی از فیلمسازی میداند که در آن سرگرمی و جلوههای ویژه بر قصهگویی، شخصیتپردازی و ذات هنری سینما مقدمتر است.
«شهر گمشده» (The Lost City) به کارگردانی آرون نی و آدام نی این هفته که توانسته در جایگاه سوم قرار بگیرد. این فیلم با بازی ساندرا بولاک، برد پیت، دنیل ردکلیف و چنینگ تیتوم در سومین هفتهی نمایشش در آمریکا ۹.۱ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمدش در سراسر جهان را به ۷۸.۵ میلیون دلار برسد.
داستان شهر گمشده از این قرار است که یک نویسندهی رمانهای عاشقانه (بولاک) همراه مدل روی جلد کتابش (تیتوم) وارد یک آدمربایی و ماجراجویی جنگلی میشود. این فیلم از بازیگران محبوب و سرشناسی بهره میبرد و داستان آن هم عامپسند و درگیر کننده است و کمپین تبلیغاتی خوب پارمونت پیکچرز سبب شده قدم اول در گیشه را محکم بردارد.
فیلک اکشن و دلهرهآور «آمبولانس» در نخستین آخر هفتهی اکرانش در آمریکا و بازارهای بینالمللی به ترتیب ۸.۷ و ۲۲.۴ میلیون دلار فروخته تا شروع قدرتمندی داشته باشد. داستان این فیلم توسط کریس فداک بر اساس یک فیلم دانمارکی به همین نام نوشته شده است. جیک جیلنهال و یحیی عبدالمتین دوم نقش دو سارق را برعهده دارند که یک آمبولانس را از یک امدادگر با بازی ایزا گونزالس در شرایط بحرانی سرقت میکنند.
بتمن به کارگردانی مت ریوز و با بازی رابرت پتینسون توانسته رضایت اغلب سینمادوستان جدی و منتقدان را به دست آورد و در گیشه نیز عملکردی قابل قبول از خود برجای گذاشته است. هرچند در چین و بازارهای بینالمللی استقبال پایینتر از انتظاری از شوالیهی تاریکی صورت گرفته و این فیلم در خارج از خاک آمریکا پس از ۳۲ روز نمایش ۳۶۲ میلیون دلار فروخته، اما عملکرد بتمن در آمریکا بسیار عالی بوده و این فیلم با احتساب درآمد ۶.۵ میلیون دلاری هفتهی گذشتهاش فروش خود را به ۳۵۹ میلیون دلار رسانده است تا یک قدم جلوتر از جوکر، «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» و «نگهبانان کهکشان» قرار بگیرد. این فیلمها همگی طی مدت زمان اکرانشان در آمریکا حدود ۳۳۵ میلیون دلار فروختند.
انتظار داریم بتمن تا زمان پایان نمایشاش بین ۳۹۰ تا ۴۲۰ میلیون دلار در آمریکا بفروشد و در بازارهای بینالمللی نیز با درآمدی ۴۰۰ میلیون دلاری به کار خود پایان دهد تا ماجراجوییهای جدید ناجی گاتهام به فیلمی پرسود برای برادران وارنر تبدیل شود و پشت سر «زن شگفتانگیز» با فروشی ۸۲۱ میلیون دلاری به عنوان دومین فیلم ابرقهرمانیِ غیردنبالهای تاریخِ دیسی قرار بگیرد. بتمن در نخستین آخر هفتهی اکرانش هم عملکرد چشمگیری داشت و با کسب ۱۳۴ میلیون دلار از بازار آمریکا کار خود را آغاز کرد تا در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به «بتمن آغاز میکند» با یک افتتاحیهی پنج روزه و ۷۵ میلیون دلاری داشته باشد و در ردهی پنجم فهرست بزرگترین افتتاحیههای تاریخ فیلمهای برادران وارنر جای بگیرد. همچنین بتمن تا به امروز بهترین شروع در گیشه را طی سال ۲۰۲۲ به نام خود ثبت کرده و پس از «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» به دومین فیلمی تبدیل شده است که از زمان آغاز دنیاگیری کروناویروس در نخستین آخر هفتهی اکرانش در ایالات متحده بیش از ۱۰۰ میلیون دلار میفروشد.
تعداد سالنهای نمایش دهندهی «همهچیز همهجا ناگهان» (Everything Everywhere All at Once) به نویسندگی و کارگردانی دانیل کوان و دانیل شاینرت این هفته هم افزایش پیدا کرده تا این فیلم علمی و تخیلی ۶.۰۵ میلیون دلار بفروشد و در جایگاه ششم جدول پرفروشهای آمریکا قرار بگیرد. همهچیز همهجا ناگهان بخشی از زندگی یک مهاجر سالخورده چینی را به تصویر میکشد که وارد یک ماجرارجویی جنونآمیز میشود. او این قابلیت را به دست میآورد تا در میان جهانهای مختلف سفر کرده و نسخههای متفاوتی از خودش را ملاقات کند.
به واسطهی تفاوتهای ساختار قصهگویی در دنیای بازیهای ویدیویی و سینما اغلب فیلمهای ساخته شده بر اساس بازیها یا برعکس، آثار چندان قابل اعتنایی نیستند؛ فیلمها و بازیهایی کلیشهای که هرگز موفق نمیشوند از زیر سایهی منبع اقتباسشان خارج شوند و در راضی کردن طرفداران خود ناکام میمانند. اما اوضاع برای آنچارتد کمی متفاوت است و اگرچه عدهای از سینمادوستان و علاقهمندان به این سری بازیها را ناامید کرده، اما شروع خوبی در جدول فروش داشته و طی هفتهی گذشته در آمریکا ۲.۶ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن در سراسر جهان پس از ۵۲ روز به ۳۸۳.۴ میلیون دلار برسد.
فیلم آنچارتد بهسراغ ریشههای دوستی نیتن دریک و ویکتور سالیوان میرود و با پرداختن به گذشتهی آنها چگونگی شکلگیری شخصیت این دزدهای حرفهای را نشان میدهد تا ضمن روایت داستانی مستقل و قابل فهم برای همه نکات جالب توجهای را هم برای بازیکنان و دوستداران قدیمی سری آنچارتد در خود جای داده باشد. سونی پیکچرز بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای ساخت و بازاریابی آنچارتد هزینه کرده و امیدوار است این فیلم همانند «سونیک خارپشت» خوش بدرخشد و حتی با عبور از آن به موفقترین اقتباس سینما از دنیای ویدیو گیم در بحث فروش تبدیل شود.
«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» طی هفتهی گذشته در آمریکا ۶۲۵ هزار دلار فروخته تا مجموع درآمد خود در این کشور را به ۸۰۳.۸ میلیون دلار برساند. باکس آفیس موجو رقم فروش «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در بازارهای بینالمللی را هم پس از ۱۱۵ روز اکران ۱ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع درآمد آن فراتر از ۱ میلیارد و ۸۹۱ میلیون دلار برود. با این حساب «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» با گذر از فیلمهای «شیرشاه» و «دنیای ژوراسیک» به ششمین فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شده است؛ این دو فیلم به ترتیب ۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار و ۱ میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار فروختهاند. هماکنون ۵ فیلم «آواتار»، «انتقامجویان: پایان بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» و «انتقامجویان: جنگ ابدیت» رتبههای اول تا پنجم فهرست پرفروشترین فیلمهای تاریخ را در اختیار دارند.
پس از اینکه رسانهها متوجه میشوند مرد عنکبوتی همان پیتر پارکر است، او تصمیم میگیرد به کمک استیون وینسنت طلسمی را اجرا کند که بهواسطهی آن همه هویت وی را فراموش کنند و این امر ارتباط پیتر با نزدیکانش را تحت تأثیر قرار میدهد. اما این طلسم به درستی اجرا نمیشود و پایداری زمان و مکان برهم میخورد. در ادامه عواقب اجرای طلسم را میبینیم و دکتر استرنج و پارکر درمییابند با انجام این کار بازدیدکنندگان (افراد شرور) از دنیاهای دیگر به دنیای «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» راه پیدا کردهاند و این سرآغاز اتفاقات هیجانانگیز فیلم است.
از میان بازیگران فیلم جدید مرد عنکبوتی میتوان به تام هالند، جیمی فاکس، زندیا کلمن، بندیکت کامبربچ، آلفرد مولینا، جیکوب باتالون جی. بی اسموو، تونی ریوولوری و مریسا تومِی اشاره کرد. کریس مککنا و اریک سامرز فیلمنامهی «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» را نوشتهاند و مانند دو نسخهی قبلی مرد عنکبوتی، مایکل جاکینو موسیقی متن ماجراجوییهای تازه پیتر پارکر را ساخته است. برای فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» تا به این ساعت در متاکریتیک و راتنتومیتوز بر اساس ۵۸ و ۲۹۹ بررسی امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ و ۹۴ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.
برادران وارنر فیلم زندگینامهای و موزیکال «سلنا» (Selena) به کارگردانی گرگوری ناوا با بازی جنیفر لوپز، ادوارد جیمز آلموس، کنستانس ماری و جاون سدا محصول سال ۱۹۹۷ را دوباره اکران کرده و این فیلم با نمایش در ۳۰۸ سالن طی ۳ روز توانست ۴۰۲ هزار دلار بفروشد. سلنا داستان زندگی سلنا کوینتانیلا پرز؛ خواننده پاپ، ترانهسرا، رقاص، مدل، طراح مد، بازیگر و تهیهکننده آمریکایی-مکزیکی را به تصویر میکشد که همواره از اون به عنوان ملکهی موسیقی تهانو یاد میشود.
انیمیشن «آواز ۲» پس از شانزده هفته نمایش همچنان خوب میفروشد و طی هفته گذشته با کسب ۲۲۰ هزار دلار از گیشهی سینماهای آمریکا دوباره به جدول پرفروشها بازگشته و در مکان دهم قرار گرفته است. این انیمیشن طی ۱۱۰ روز گذشته در آمریکا و بازارهای بینالمللی به ترتیب ۱۶۲.۳ و ۲۳۹.۱ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن به ۴۰۱.۴ میلیون دلار برسد.
انیمیشن آواز ۲ به زندگی و چالشهای پیش پای شخصیتهای انیمیشن آواز کمی پس از پایان فیلم قبلی میپردازد. تمام صداپیشگان و شخصیتهای اصلی انیمیشن نخست در این نسخه هم حضور دارند و یک شخصیت جالب توجه به نام کلی کالووی با صداپیشگی پاول دیوید هیوسن معروف به بونو وکس هم به جمع آنها اضافه شده است. اینطور که پیداست کلی یک ستارهی محبوب موسیقی راک است که پس از مرگ همسرش از دنیای موسیقی کنارهگیری کرده، اما باستر مون و گروه همراهاش تلاش میکنند تا دوباره او را روی سن بیاورند. آواز ۲ قرار است اهمیت تلاش و پشتکار در راه رسیدن به موفقیت را به مخاطباناش یادآوری کند. باستر مون و استعدادهای تحت نظر او رویای اجرا در مرکز سرگرمی جهان، یعنی تئاتر برج کریستال (The Crystal Tower Theater) را در سر دارند، اما رسیدن به این مهم چندان ساده نیست و آنها یاد میگیرند برای دستیابی به هر موفقیتی میبایست سختیهای بسیاری را به جان خرید.
نام فیلم | هفته اکران | فروش آخر هفته | فروش کلی |
سونیک خارپشت ۲ Sonic the Hedgehog 2 |
۱ | ۷۱ | ۷۱ |
موربیوس Morbius |
۲ | ۱۰.۲ | ۵۷.۰۷ |
شهر گمشده The Lost City |
۳ | ۹.۱ | ۶۸.۸ |
آمبولانس Ambulance |
۱ | ۸.۷ | ۸.۷ |
بتمن The Batman |
۶ | ۶.۵ | ۳۵۹.۰۵ |
همهچیز همهجا ناگهان Everything Everywhere All at Once |
۳ | ۶.۰۵ | ۸.۴ |
آنچارتد Uncharted |
۸ | ۲.۶ | ۱۴۹.۲ |
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست Spider-Man: No Way Home |
۱۷ | ۰.۶ | ۸۰۳.۸ |
سلنا Selena |
۱ | ۰.۴ | ۰.۴ |
آواز ۲ Sing 2 |
۱۶ | ۰.۲ | ۱۶۲.۳ |
* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.
منبع: BoxOfficeMojo
چقد من این بخش که چارتو میگین دوست دارم
این بده🗿🙌