انیمیشن آواز ۲ زیر سایهی سنگین مرد عنکبوتی درخشید (باکس آفیس هفته)
«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» این هفته با فروشی ۸۴ میلیون دلاری در صدر جدول باکس آفیس قرار گرفته و انیمیشن «آواز ۲» به رتبهی دوم رضایت داده است.
فروش جدیدترین فیلم مرد عنکبوتی طی ۱۰ روز از ۱ میلیارد دلار عبور کرده که با توجه به دنیاگیری کروناویروس و محدودیتهای موجود در بسیاری از کشورها رقم فوقالعادهای است. این فیلم در دومین هفتهی نمایشاش در آمریکا در ۴۳۳۶ سالن روی پرده رفته و توانسته ۸۴.۵ میلیون دلار بفروشد. طی هفته گذشته «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» از بازارهای بینالمللی هم ۲۴۷.۱ میلیون دلار میلیون دلار به حساب سونی پیکچرز واریز کرده تا درخشش مرد عنکبوتی علاوهبر آمریکا در سایر کشورها نیز تداوم داشته باشد.
پس از اینکه رسانهها متوجه میشوند مرد عنکبوتی همان پیتر پارکر است، او تصمیم میگیرد به کمک استیون وینسنت طلسمی را اجرا کند که بهواسطهی آن همه هویت وی را فراموش کنند و این امر ارتباط پیتر با نزدیکانش را تحت تاثیر قرار میدهد. اما این طلسم به درستی اجرا نمیشود و پایداری زمان و مکان برهم میخورد. در ادامه عواقب اجرای طلسم را میبینیم و دکتر استرنج و پارکر درمییابند با انجام این کار بازدیدکنندگان (افراد شرور) از دنیاهای دیگر به دنیای «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» راه پیدا کردهاند و این سرآغاز اتفاقات هیجانانگیز فیلم است.
از میان بازیگران فیلم جدید مرد عنکبوتی میتوان به تام هالند، جیمی فاکس، زندیا کلمن، بندیکت کامبربچ، آلفرد مولینا، جیکوب باتالون جی. بی اسموو، تونی ریوولوری و مریسا تومِی اشاره کرد. کریس مککنا و اریک سامرز فیلمنامهی «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» را نوشتهاند و مانند دو نسخهی قبلی مرد عنکبوتی، مایکل جاکینو موسیقی متن ماجراجوییهای تازه پیتر پارکر را ساخته است. برای فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» تا به این ساعت در متاکریتیک و راتنتومیتوز بر اساس ۵۸ و ۲۹۹ بررسی امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ و ۹۴ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.
انیمیشن آواز اثر جدید ایلومینیشن اینترتینمنت و یونیورسال پیکچرز مطابق پیشبینیها فروش خوبی داشته و در نخستین آخر هفتهی اکراناش با کسب ۲۲.۳ میلیون دلار از گیشهی سینماهای آمریکا در رتبهی دوم جدول پرفروشترین فیلمهای این هفته قرار گرفته است. این انیمیشن همچنین طی ۳ روز گذشته در بازارهای بینالمللی نیز ۲۴.۹ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن به ۶۴.۴ میلیون دلار برسد.
انیمیشن آواز ۲ به زندگی و چالشهای پیش پای شخصیتهای انیمیشن آواز کمی پس از پایان فیلم قبلی میپردازد. تمام صداپیشگان و شخصیتهای اصلی انیمیشن نخست در این نسخه نیز حضور دارند و یک شخصیت جالب توجه به نام کلی کالووی با صداپیشگی پاول دیوید هیوسن معروف به بونو وکس نیز به جمع آنها اضافه شده است. اینطور که پیداست کلی یک ستارهی محبوب موسیقی راک است که پس از مرگ همسرش از دنیای موسیقی کنارهگیری کرده، اما باستر مون و گروه همراهاش تلاش میکنند تا دوباره او را روی سن بیاورند. آواز ۲ قرار است اهمیت تلاش و پشتکار در راه رسیدن به موفقیت را به مخاطباناش یادآوری کند. باستر مون و استعدادهای تحت نظر او رویای اجرا در مرکز سرگرمی جهان، یعنی تئاتر برج کریستال (The Crystal Tower Theater) را در سر دارند، اما رسیدن به این مهم چندان ساده نیست و آنها یاد میگیرند برای دستیابی به هر موفقیتی میبایست سختیهای بسیاری را به جان خرید.
متیو مککانهی، ریس ویترسپون، ست مکفارلن، اسکارلت جوهانسون، نیک کرول، تارون اجرتون و توری کلی صداپیشههای اصلی انیمیشن آواز ۲ هستند و وظیفهی نویسندگی و کارگردانی آن نیز برعهدهی گارت جنینگز بوده است که او را بیشتر به خاطر فیلمهای «پلیس خفن» و «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» میشناسیم.
فیلم «رستاخیزهای ماتریکس» از لحاظ کیفی اغلب طرفداران سهگانه اصلی را ناامید کرد و بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی باکس آفیس موجو، فیلم جدید لانا واچوفسکی در گیشه نیز پایینتر از انتظارات ظاهر شده است. رستاخیزهای ماتریکس طی آخر هفتهی گذشته در آمریکا ۲۲.۵ میلیون دلار فروخته که ناامید کننده است، اما در بازارهای بینالمللی عملکرد بهتری داشته و از سینماهای اروپا و آسیا نیز ۴۴.۲ میلیون دلار به دست آورده تا مجموع درآمد ماجراجوییهای جدید سینمایی نئو و ترینیتی به ۶۶.۷ میلیون دلار برسد.
خواهران واچوفسکی در آخرین سال دههی ۱۹۹۰ میلادی با فیلم «ماتریکس» انقلابی در سبک علمی تخیلی و اکشن ایجاد کردند. ماتریکس با بازی کیانو ریوز به یکی از موفقترین و مشهورترین فیلمهای علمی تخیلی تبدیل شد و به همین خاطر کمپانی برادران وارنر ساخت دو دنباله برای آن را در دستور کار قرار داد. فیلمهای «ماتریکس: بارگذاری مجدد» و انقلابهای ماتریکس در سال ۲۰۰۳ به نمایش درآمدند، اما هیچکدام به موفقیتهای فیلم نخست نرسیدند ولی با این وجود داستان شخصیتهای نئو و ترینیتی را به سرانجام قابل قبولی رساندند. این دو شخصیت در پایان نسخهی سوم ماتریکس کشته میشوند، اما آنها در رستاخیزهای ماتریکس دوباره به زندگی بازگشتهاند و به همین خاطر بسیاری از سینمادوستان بیصبرانه منتظر تماشای چگونگی بازگشت نئو و ترینیتی هستند.
تا به این ساعت برای این فیلم در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۵۴ و ۲۳۰ بررسی امتیاز ۶۴ از ۱۰۰ و ۶۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. جان دفور منتقد هالیوود ریپورتر در بخشی از یادداشت خود برای رستاخیزهای ماتریکس نوشته: «اگر شما عاشق قسمت اول ماتریکس بودید و از دو قسمت دیگر آن نفرت داشتید یا شاید دو قسمت قبلی نتوانسته بود رضایت خاطر شما را جلب کند، بهتر است این فیلم را ببینید و از آن لذت ببرید. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که باور دارند دو قسمت قبلی نمونههایی از اسطورهسازی ذهنی هستند که مورد بیمهری قرار گرفتهاند، شاید رستاخیزهای ماتریکس قلب شما را بشکند. در حالی که این فیلم وانمود نمیکند که آن اتفاقات عظیم در قسمتهای قبلی رخ ندادهاند، اما نیازی هم نمیبیند تا ذهن بینندگان را با ایدههای جدید و نوآوریهای تکنیکی منفجر کند. این فیلم بیشتر از جنس فیلمهایی است که هالیوود طالب آنهاست؛ فیلمهایی که نیاز صنعت سینما به بازگشت مداوم به داستانهای آشنای ما را اغنا میکنند.»
دیگر فیلم تازهوار و ناکام این هفته فیلم «مرد شاه» یا «کینگزمن» (The King’s Man) بهعنوان پیشدرآمدی بر مجموعه فیلمهای کینگزمن و سومین فیلم از این مجموعه است. مرد شاه با بازی دانیل برول، چارلز دنس، ریس ایفانز، متیو گود، آرون تایلر-جانسون و جما آرترتون و به کارگردانی متیو وان در اولین آخر هفتهی اکراناش در آمریکا و بازارهای بینالمللی به ترتیب ۹.۵ و ۷ میلیون دلار فروخته که پایینتر از پیشبینیهاست. احتمالاً برنامهریزی اشتباه استودیو قرن بیستم برای اکران این فیلم باعث شکست خوردن آن در گیشه خواهد شد؛ زیرا کمپین تبلیغاتی مناسبی برای مرد شاه صورت نگرفته و از سویی دیگر هماکنون چندین فیلم مهم روی پرده هستند و این موارد عملاً شانس دیده شدن این فیلم را از بین میبرند.
در سالهای اولیهی قرن بیستم، مردی باید در مقابل گروهی از افراد ظالم و مغزهای سیاه بایستد؛ چون آنها قصد دارند با طراحی یک جنگ فراگیر میلیونها نفر را از بین ببرند. برای این فیلم در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۳۷ و ۱۲۲ بررسی امتیاز ۴۴ از ۱۰۰ و ۴۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان میدهد عموم منتقدان از تماشای مرد شاه راضی نبودهاند.
فیلم زندگینامهای و ورزشی «زیردست آمریکایی: داستان کورت وارنر» (American Underdog: The Kurt Warner Story) به کارگردانی اندرو و جون اروین طی ۳ روز گذشته در آمریکا در ۲۸۱۳ سالن نمایش داده شده و ۵.۸ میلیون دلار فروخته تا به رتبهی پنجم جدول فروش برسد. این فیلم داستان ستاره فوتبال آمریکایی، کورت وارنر، را به تصویر میکشد که در جوانی به شغل پیش پا افتادهای در یک سوپر مارکت مشغول است، اما با کمی شانس و تلاش به یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ لیگ ملی فوتبال (NFL) تبدیل میشود.
فروش فیلم «داستان وست ساید» در قیاس با هفتهی قبل ۲۲ درصد کاهش یافته و این فیلم با کسب تنها ۲.۸ میلیون دلار از بازار آمریکا به رتبهی ششم جدول پرفروشترین فیلمهای درحال اکران آمریکا بسنده کرده تا اثر جدید استیون اسپیلبرگ را در کنار «رزیدنت اویل: به راکون سیتی خوش آمدید» بازندههای بزرگ پاییز امسال در زمینهی فروش و کسب درآمد بخوانیم. این فیلم پس از ۱۷ روز نمایش گسترده در بازارهای بینالمللی نیز از گیشه سینماهای کشورهای اروپایی و آسیایی هم ۱۲.۷ میلیون دلار به دست آورده تا مجموع درآمد آن به ۳۶.۷ میلیون دلار برسد. پیشبینی میشد فیلم داستان وست ساید در روزهای نخست نمایشاش حداقل ۵۰ میلیون دلار بفروشد.
عموم بازخوردهای داستان وست ساید مثبت بود و کارگردانی اسپیلبرگ، فیلمنامه کوشنر، موسیقی، سبک فیلمبرداری و اجراهای بازیگران فیلم بسیار تحسین شدهاند. در راتنتومیتوز و متاکریتیک برای داستان وست ساید تا به این ساعت بر اساس ۲۵۰ و ۵۷ بررسی به ترتیب امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۸۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. اوون گلیبرمن، منتقد سرشناس ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «صحنههایی در نسخهی اسپیلبرگ وجود دارد که شما را منقلب میکند؛ دقایقی که نبضتان تندتر خواهد زد و در آن لحظات شما میتوانید عظمت روحی این فیلم را درک کنید و لذت ببرید.»
فیلم جدید دنزل واشینگتن در جدول باکس آفیس به جایگاهی بهتر از رتبهی هفتم دست پیدا نکرده است. این فیلم طی ۳ روز نخست اکراناش در آمریکا ۲.۲ میلیون دلار فروخته و هنوز در بازارهای بینالمللی روی پرده نرفته است. «دفترچه خاطراتی برای جردن» (A Journal for Jordan) بر اساس کتاب «دفترچه خاطراتی برای جردن: داستانی از عشق و افتخار» اثر دانا کاندی ساخته شده است و به زندگی دانا کندی، برنده جایزه ادبی پولیتزر و رابطهی عاطفی او با گروهبان چارلرز مونرو کینگ میپردازد.
زمانی که گروهبان کینگ به خاطر خدمت در ارتش از خانوادهاش دور است، دفتر خاطراتی داشته که در آن نکتههایی مهم راجع به زندگی برای پسرش جردن مینوشته است. گروهبان کینگ در سال ۲۰۰۶، زمانی که جردن تنها هفت ماه داشته در عراق کشته میشود، اما این دفتر خاطراتِ سرشار از پیامهای عاشقانهی او سرانجام بده دست همسر و فرزندش میرسد و این سرآغاز اتفاقات فیلم است.
بالاخره اکران گسترده «لیکریش پیتزا» (Licorice Pizza) فیلم جدید پل توماس اندرسن آغاز شد و این فیلم هفتهی گذشته در ۷۸۶ سالن روی پرده رفت و ۱.۹۱ میلیون دلار فروخت. لیکریش پیتزا طی سه هفته گذشته در چند سالن اکران شده بود از این نمایش محدود نیز ۱.۳ میلیون دلار کسب کرد تا مجموع درآمد آن در آمریکا پس از ۳۱ روز اکران به ۳.۲ میلیون دلار برسد. نهمین فیلم توماس اندرسن با بازی شان پن، تام ویتس، آلانا هایم و بردلی کوپر با بودجهی ۴۰ میلیون دلار ساخته شده است و اینطور که پیداست موفق به بازگشت سرمایه نخواهد شد.
این فیلم داستان زندگی دو دانشآموز به نامهای آلانا کین و گری ولنتاین را در دههی ۱۹۷۰ میلادی در سن فرناندو ولی را روایت میکند که درگیر ماجراهایی عاشقانه، غیرقابل پیشبینی و تاحدودی خندهدار میشود.
میزان فروش انیمیشن «افسون» در قیاس هفتهی گذشته ۷۲ درصد کاهش یافته و اثر جدید والت دیزنی با ۷ پله سقوط در جایگاه نهم قرار گرفته است. افسون طی هفتهی گذشته در آمریکا ۱.۸ میلیون دلار فروخته تا با احتساب درآمد ۱۰۵.۵ میلیون دلاری آن از بازارهای بینالمللی طی ۳۳ روز گذشته مجموع درآمد آن از ۱۹۳ میلیون دلار گذر کند. این انیمیشن داستان خانواده و جامعهی کوچکی را روایت میکند که هر کدام از اعضای آن ویژگی و توانایی خاصی دارند، اما دختر جوان کلمبیایی به نام میرابل هیچ قدرت منحصربهفردی ندارد و به این خاطر توسط سایرین دستکم گرفته میشود. ولی چند اتفاق غیرمنتظره زندگی میرابل را تغییر میدهند و شرایط به گونهی دیگری رقم میخورد.
برای انیمیشن افسون تا به این ساعت در راتنتومیتوز و متاکریتیک بر اساس ۱۰۸ و ۳۳ بررسی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است که نشان میدهد با پویانمایی قابل اعتنایی مواجه هستیم. آندریا تاورز، منتقد IGN در جمعبندی یادداشت خود برای افسون، ساختهی جدید والت دیزنی را اثری پرجنبوجوش خوانده که از لحاظ بصری میتواند مخاطبانش را سرشوق بیاورد.
فیلم هندی ورزشی، درام، و زندگینامهای «۸۳» به کارگردانی کبیر خان توانسته طی ۴ روز با اکران در ۴۸۲ سالن ۱.۶ میلیون دلار بفروشد و به جمع پرفروشترین فیلمهای آمریکا راه پیدا کند. این فیلم به اتفاقات و حواشی مسابقه فینال جام جهانی کریکت در سال ۱۹۸۳ میان هند و هند غربی میپردازد که با پیروزی هندیها همراه است. هند در این مسابقه موفق میشود برای نخستین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد و مانع سومین قهرمانی پیاپی هند غربی شود.
نام فیلم | هفته اکران | فروش آخر هفته | فروش کلی |
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست Spider-Man: No Way Home |
۲ | ۸۴.۵ | ۴۷۰.۳ |
آواز ۲ Sing 2 |
۱ | ۲۲.۳ | ۲۲.۳ |
رستاخیزهای ماتریکس The Matrix Resurrections |
۱ | ۱۲ | ۱۲ |
مرد شاه (کینگزمن) The King’s Man |
۱ | ۵.۹ | ۵.۹ |
زیردست آمریکایی American Underdog |
۱ | ۵.۸ | ۵.۸ |
داستان وست ساید West Side Story |
۳ | ۲.۸ | ۲۳.۹ |
دفترچه خاطراتی برای جردن A Journal for Jordan |
۱ | ۲.۲ | ۲.۲ |
لیکریش پیتزا Licorice Pizza |
۵ | ۱.۹ | ۳.۲ |
افسون Encanto |
۵ | ۱.۸ | ۸۸.۱ |
۸۳ ۸۳ |
۱ | ۱.۶ | ۱.۶ |
* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.
منبع: BoxOfficeMojo
قهرمان واقعی = مرد عنکبوتی