هالووین میکشد در زمین خودش از تلماسه شکست خورد (باکس آفیس هفته)
فیلم «تلماسه» به کارگردانی دنی ویلنوو در آخر هفتهی منتهی به هالووین با شکست دادن فیلم ترسناک «هالووین میکشد» در صدر جدول باکس آفیس قرار گرفته است.
مهمترین فیلم تازهوارد این هفته «دیشب در سوهو» به کارگردانی ادگار رایت است که انتظار میرفت به خاطر جشن هالووین، در آمریکا به فروشی بالغ بر ۵ میلیون دلار دست پیدا کند، اما جدیدترین ساختهی رایت با کسب ۴٫۱ میلیون دلار از گیشه سینماهای آمریکا و ۲٫۳ میلیون دلار از بازارهای بینالمللی فروشی پایینتر از پیشبینیها داشته و به جایگاه هفتم جدول رضایت داده است.
تلماسه در دومین هفتهی نمایشش دوباره جایگاه نخست جدول پرفروشترین فیلمهای در حال اکران در آمریکا را به خود اختصاص داده است. این فیلم طی هفته گذشته در آمریکا با نمایش در ۴۱۲۵ سالن ۱۵٫۴ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو درآمد تلماسه از بازارهای بینالمللی در هفته قبل را هم ۴۲٫۲ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع فروش آن پس از ۱۰ روز نمایش از مرز ۲۹۳ میلیون دلار عبور کند که با توجه به نمایش آنلاین فیلم در HBO مکس و دنیاگیری کروناویروس رقم فوقالعادهای است.
فیلم تلماسه تا به این ساعت بهطور کلی بازخوردهای مثبتی از جانب سینمادوستان و منتقدان دریافت کرده است. برای این فیلم در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۶۲ و ۳۳۷ بررسی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ و ۸۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان میدهد اثر جدید دنی ویلنوو در نظر منتقدها فیلم قابل قبول و خوبی است. رودریگو پرز از پلیلیست در بخشی از یادداشت خود برای اثر جدید ویلنوو نوشته: «تلماسه فیلمی نیست که نظر مخالفان دنی ویلنوو را در خصوص سبک کاری وی تغییر دهد؛ افرادی که او را کارگردانی متظاهر، خشک و بیش از حد جدی میدانند. هنوز مشخص نیست که با توجه به شرایط ناامید کنندهی گیشه برادران وارنر مجوز ساخت تلماسه ۲ را صادر خواهد کرد یا نه، اما در حال حاضر این موضوع دغدغه ما نیست؛ بلکه باید به کیفیت بالا و جادوی غیرقابل انکار بخش اول تلماسه بپردازیم. از نظر زیباییشناسی تلماسه بسیار بزرگ و پیچیده است. موسیقیهای هانس زیمر بسیار شنیدنی هستند و سبک فیلمبرداری گریک فریزر هم فوقالعاده است.»
فیلم ترسناک هالووین میکشد طی هفته گذشته در آمریکا و بازارهای بینالمللی به ترتیب ۸٫۷ و ۱۵٫۳ میلیون دلار فروخته است. میزان فروش این فیلم در آمریکا با وجود فرا رسیدن هالووین در قیاس با هفتهی گذشته نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته که بسیار قابل توجه است. هالووین میکشد ادامهی ماجراهای لوری استرود و مایکل مایرز را به تصویر میکشد. در فیلم سال ۲۰۱۸، مایکل به دام افتاد و در خانه لوری مرد. اما همانطور که طرفداران میدانند، این قاتل، با چاقو بهراحتی از پا درنمیآید. آخرین تریلر هالووین میکشد نشان میداد که مایرز از درب خانه بیرون میآید تا دوباره در شهری کوچک به سراغ جرم و جنایت برود. از میان بازیگران هالووین میکشد میتوان به جیمی لی کرتیس و نیک کسل در نقش لوری استرود و مایکل مایرز اشاره کرد.
تا به این ساعت در راتنتومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۵۹ و ۴۳ بررسی امتیاز ۳۹ از ۱۰۰ و ۴۲ از ۱۰۰ برای هالووین میکشد به ثبت رسیده که نشان میدهند با یکی از ضعیفترین نسخههای این مجموعه از نظر منتقدان مواجه هستیم. رابی کالین از دیلی تلگراف در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده است: «هالووین میکشد بسیار شبیه به فیلم هالووین ۲۰۱۸ است و طرح داستان دقیقا مانند فیلم قبلی باقی مانده و تنها چیزی که پیشرفت داشته، تعداد شخصیتهای داستان است.»
بیستوپنجمین ماجراجویی مأمور باند از گیشه آمریکا طی هفته گذشته ۷٫۷ میلیون دلار به حساب مترو گلدوین مایر واریز کرده و باکس آفیس موجو رقم درآمد این فیلم از بازارهای بینالمللی تا به امروز را هم ۴۷۳٫۴ میلیون دلار اعلام کرده است تا مجموع فروش آن پس از ۲۴ نمایش از ۶۰۶ میلیون دلار فراتر برود.
تا به این ساعت در راتنتومیتوز و متاکریتیک برای این فیلم به ترتیب بر اساس ۳۰۳ و ۶۵ بررسی امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ و ۶۸ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که اندکی پایینتر از انتظارات است. از میان ۶۶ نقد موجود در متاکریتیک برای جیمز باند بیستوپنجم ۴۲ منتقد نگاهی مثبت به فیلم داشتهاند و ۲۲ منتقد هم آن را متوسط ارزیابی کردهاند. ۲ منتقد هم زمانی برای مردن نیست را فیلم ضعیفی خواندهاند.
داستان زمانی برای مردن پنج سال پس از اتفاقات «اسپکتر» رقم میخورد و حالا جیمز باند خود را بازنشسته کرده و در جزایر جامائیکا مشغول استراحت است. درست هنگامی که باند قصد دارد مدت طولانی از درگیری و کشمش دور باشد، دوست قدیمی وی و یکی از جاسوسان CIA به سراغش میآیند تا از او در حل یک پروندهی مهم درخواست کمک کنند. بهدنبال این درخواست پای باند به پروندهی ربوده شدن یک دانشمند باز میشود. در ادامهی داستان متوجه میشویم که تروریستی مرموز مسؤول این کار است و دنیا در آستانه مواجه با خطری جدی است که پیش از این، مشابه آن را تجربه نکرده است.
نقش شخصیت منفی فیلم را رامی مالک بازی میکند و مطابق معمول، جیمز باند باید تلاش کند تا جلوی این مرد شرور را بگیرد و جهان را از خطرات احتمالی حفظ کند. در کنار کریگ و مالک، از میان بازیگران سرشناس زمانی برای مردن نیست میتوان به لئا سیدو، نائومی هریس، آنا د آرماس، بن ویشاو، جفری رایت، رالف فاینز و کریستف والتز اشاره کرد.
کارگردانی بیستوپنجمین فیلم مأمور ۰۰۷ را کری فوکوناگا بر عهده داشته است که بیشتر بهخاطر ساخت سریال «کاراگاه حقیقی» شناخته میشود. همچنین فیلمنامهی این فیلم توسط نیل پورویس، رابرت وید، کاری جوجی فوکوناگا و فیبی والر-بریج نوشته شده است.
دنیل کریگ طی ۱۵ سال اخیر به واسطهی حضور در مجموعهی جیمز باند به شهرت و محبوبیتی بینالمللی رسیده و حتی جوایز مهمی را هم از آن خود کرده است. او بیش از هر بازیگر دیگری نقش جیمز باند را بر عهده داشته و حالا قصد دارد پس از بیستوپنجمین فیلم این مجموعه، یعنی زمانی برا مردن نیست با نقش مأمور ۰۰۷ خداحافظی کند. چندی قبل لاشانا لینچ، بازیگر زنِ سیاهپوست اعلام کرده بود در زمانی برای مردن نیست جایگزین مأمور ۰۰۷ میشود تا بالاخره شاهد نخستین مأمور ۰۰۷ رنگینپوست و مؤنث باشیم.
انیمه ابرقهرمانی «آکادمی قهرمان من: مأموریت قهرمانان جهان» در نخستین آخر هفتهی اکرانش توانسته با نمایش در ۱۵۸۱ سالن ۶٫۴ میلیون دلار بفروشد و به جایگاه چهارم برسد. این انیمه به کارگردانی کنجی ناگاساکی سومین اقتباس از مانگا «آکادمی قهرمان من» به شمار میرود. «آکادمی قهرمان من: مأموریت قهرمانان جهان» تا به امروز در ژاپن ۲۹٫۲ میلیون دلار فروخته است.
برای این انیمه در راتنتومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۶ و ۴ بررسی امتیاز ۸۱ از ۱۰۰ و ۵۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. در خلاصه داستان رسمی «آکادمی قهرمان من: مأموریت قهرمانان جهان» آمده: «فرقهی تروریستها با انتشار سمی مهلک که باعث میشود مردم کنترل خود را از دست بدهند، شهر را ویران میکند؛ پس از این اتفاق بزرگترین قهرمانان ژاپن برای یافتن و محاکمهی مغز متفکر این عملیات تروریستی در سراسر جهان به جستوجو میپردازند.»
فیلم ونوم ۲ با اسم کامل «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» (Venom: Let There Be Carnage) در پنجمین هفتهی اکرانش ۵٫۷ میلیون دلار فروخته و به جایگاه پنجم رضایت داده است. «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» در کشورهای اروپایی هم فروش خوبی داشته و بنا بر اطلاعات باکس آفیس موجو این فیلم ابرقهرمانی بعد از ۳۱ روز نمایش در بازارهای بینالمللی ۲۰۵٫۴ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن به ۳۹۵ میلیون دلار برسد.
داستان ونوم ۲ سه سال پس از وقایع قسمت اول رقم میخورد. زمانی که ادی براک در تلاش است تا با تهیهی گزارشی پیرامون قاتل زنجیرهای روانی به نام کلتوس کسدی که در انتظار اعدام است، دوباره اسم خود را سر زبانها بیندازد. از آنجایی که کسدی، ادی را بازتابی از درون خودش میداند، با هیچکس غیر از او حاضر به مصاحبه نیست. طی این گفتوگو، کسدی، ادی براک را تحریک میکند تا به او حمله کند و دست وی را گاز میگیرد و از این طریق سیمبیوتی از ونوم را میبلعد. در همین حین، کارآگاه مولیگان که قادر به پیدا کردن بقایای قربانیان کسدی نیست، از ادی درخواست کمک میکند و این سرآغاز اتفاقات هیجانانگیز فیلم است.
برای فیلم «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» در متاکریتیک، راتنتومیتوز و IMDb به ترتیب امتیاز ۴۷ از ۱۰۰، ۵۹ از ۱۰۰ و ۶۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. ویلیام بیبیانی منتقد The Warp که فیلم را دوست داشته، در بخشی از یادداشت خود برای آن آورده: «فیلم «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید»، برخلاف دیگر آثار بلاکباستری هالیوودی که در این ژانر ساخته شدهاند، یک داستان ابرقهرمانانِ جسور و سریع را روایت میکند. ونوم ۲ میتواند تمام اتفاقات پرشمار خود را در مدت زمان یک ساعت و نیمهاش جمعبندی کند و اینطور به نظر نمیرسد که باید طولانیتر میشد. به نظر، ما به فیلمهای بیشتری مانند این اثر ابرقهرمانی نیاز داریم.» اما جانی الکسینسکی، منتقد سرشناس نیویورک پست که ونوم ۲ را اصلا نپسندیده، دربارهی فیلم جدید تام هاردی نوشته است: «تماشای ونوم ۲ سراسر رنج و عذاب است؛ دیدن آن را به شما توصیه نمیکنم، مگر از طرفداران سرسخت و شیفتهی این شخصیت باشید.»
فیلم ترسناک فراطبیعی «انتلرز» به کارگردانی اسکات کوپر و نویسندگی کوپر، نیک آنتوسکا و سی. هنری چیسون با بازی کری راسل، جسی پلمونس، گراهام گرین، اسکات هیز، روری کوچرین و ایمی مدیگان در اولین هفتهی اکراناش در آمریکا توانسته ۴٫۲ میلیون دلار بفروشد و در رتبهی ششم قرار بگیرد. داستان انتلرز به این شرح است: «در یک شهر دور افتاده در ایالت اورِگِن، یک معلم مدرسه راهنمایی به همراه برادر کلانترش با چند دانشآموز مرموز مواجه میشوند که رازهای تاریک آنها پای موجود افسانهای تاریکی را به شهر باز میکند.»
همانطور که در بالا اشاره شد دیشب در سوهو مهمترین فیلم تازهوارد این هفته به شمار میرود که از گیشه آمریکا و بازارهای بینالمللی به ترتیب ۴.۱ و ۲.۳ میلیون دلار کسب کرده است. این فیلم روانشناختی بخشی از زندگی یک طراح مُد به اسم الوئیز را به تصویر میکشد که بهطرز عجیبی قادر است در زمان سفر کند و به دههی ۱۹۶۰ میلادی برود. الوئیز در آن سالها با خوانندهی زیبا و فوقالعادهای به نام سندی آشنا میشود، اما رفتهرفته داستان رنگ و بویی مالیخولیایی به خود میگیرد و رویاهای خوش گذشته و زیباییهای نوستالژی رنگ میبازند و اتفاقات ترسناک و خشنی رخ میدهد. از میان بازیگران این فیلم میتوان به توماسین مککنزی، آنیا تیلور-جوی، مت اسمیت، ریتا تاشینگهم، ترنس استامپ و دایانا ریگ اشاره کرد. فیلمنامهی دیشب در سوهو را ادگارد رایت و کریستی ویلسون بهطور مشترک نوشتهاند و وظیفهی ساخت موسیقی و فیلمبرداری آن را هم به ترتیب استیون پرایس و چونگ چونگ هون برعهده داشتهاند.
برای این فیلم تا به امروز در متاکریتیک و راتنتومیتوز بر اساس ۵۲ و ۲۱۶ بررسی امتیاز ۶۶ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. مارشال شفر منتقد اِسلَش فیلم در بخشی از یادداشت خود برای هشتمین فیلم ادگار رایت آورده: «دیشب در سوهو با همهی شگفتیها و فراز و فرودهایش به ما نشان میدهد در یک سبک قدیمی هم میتوان کارهای خلاقانه و جدیدی انجام داد. رایت هنوز تمام تواناییهای خود بهعنوان یک فیلمساز را بروز نداده است، اما دیدن تلاش او برای طی کردن پلههای ترقی خوشحال کننده است. رئالیسم جادوییِ ضد نوستالژی نیمهشب در پاریس وودی آلن را در نظر بگیرید و سپس آن را با روانکاویهای زنانه برگمان در پرسونا ترکیب کنید و در دست آخر پالِتهای رنگی فیلمهای جالو را به سراسر اثر اضافه کنید تا به فیلم تریلر و اکشن جدید رایت، یعنی دیشب در سوهو برسید.»
انیمیشن کمدی و علمی-تخیلی «رون اشتباه رفته است» (Ron’s Gone Wrong) در دومین هفتهی اکراناش هم عملکرد قابلقبولی داشته و با فروشی ۳٫۷ میلیون دلاری به جایگاه هشتم جدول پرفروشترین فیلمهای در حال اکران در آمریکا رسیده است. رون اشتباه کرده است دربارهی دانشآموز دست و پا چُلفتی به نام رون است که دستگاه خاصی به نام بارنی دارد و در انجام فعالیتهای روزمره از او کمک میگیرد. رون در استفاده از شبکههای مجازی و اجتماعی دچار اشتباه میشود و این اتفاق زندگی او را تحت تاثیر قرار میدهد.
برای رون اشتباه رفته است تا به امروز در متاکریتیک، راتنتومیتوز و IMDb به ترتیب امتیاز ۶۶ از ۱۰۰، ۷۹ از ۱۰۰ و ۷۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان میدهند بهطور کلی با انیمیشن قابل قبولی مواجه هستیم.
میزان فروش انیمیشن «خانواده آدامز ۲» در قیاس با هفتهی گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است. پویانمایی جدید مترو گلدوین مایر، برون انیمیشن و کریتیو ولث مدیا طی هفته گذشته توانسته با نمایش در ۲۷۵۷ سالن در آمریکا ۳٫۰۸ میلیون دلار بفروشد. این انیمیشن طی ۳۱ روز گذشته در بازارهای بینالمللی هم ۳۹٫۷ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو مجموع درآمد آن را ۹۲٫۴ میلیون دلار اعلام کند.
در خانوادهی آدامز ۲ به کارگردانی گرگ تیرنان و با صداپیشگی شارلیز ترون، اسکار آیزاک، کلویی گریس مورتس و اسنوپ داگ، آدامزها درگیر ماجراهای پیچیده و هیجانانگیز جدیدی میشوند و شخصیتهای جالب، خندهدار و غیرمنتظرهای هم انتظار تماشاگران را میکشند. برای این انیمیشن در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۱۶ و ۶۵ بررسی امتیاز ۳۹ از ۱۰۰ و ۲۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان میدهند با پویانمایی چندان قابل توجهای مواجه نیستیم.
فیلم «گزارش فرانسوی» (The French Dispatch) به کارگردانی وس اندرسن آخر هفتهی گذشته در ۷۸۸ سالن روی پرده رفت و با کسب ۲٫۶ میلیون دلار و یک پله تنزل در قیاس با هفتهی گذشته به رتبهی دهم جدول رسیده است. این فیلم طی ۱۰ روز گذشته در بازارهای بینالمللی هم ۲٫۵۹ میلیون دلار فروخته تا با در نظر گرفتن اکران نهچندان گستردهاش عملکرد خوبی در بحث فروش از خود برجای بگذارد.
وس اندرسن برای ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجلهی نیویورکر الهام گرفته است. گزارش فرانسوی داستان کارکنان یک مجلهی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی را به تصویر میکشد که تصمیم میگیرند با چاپ یک نسخهی یادمان به بزرگداشت سه واقعهی مهم یک دههی گذشتهاشان بپردازند. این سه واقعه عبارتند از حبس ابد یک هنرمند، شورشهای دانشجویی و یک گروگانگیری.
فیلمهای وس اندرسن همواره به خاطر سبک تصویربرداری منحصربهفرد و شیوهی روایی خاصشان تحسین شدهاند. از ویژگی های مهم سینمای او میتوان به ترکیب فرم فضاسازی فانتزی بصری و استفاده از رنگبندیهای صحنهها و قاببندیهای مرکزی اشاره کرد. اندرسون از رنگها و ترکیبات رنگی مختلفی در کارهایش استفاده میکند و هر صحنه مجموعه رنگهای مشخص و از پیش تعیین شدهای دارد. پالت رنگی اندرسون مثل سبک فیلمسازیاش تعمدی است. رنگها میتواند موجب برانگیخته شدن احساس مخاطبان و انتقال حس صحنه به آنها شوند. به همین خاطر شور و هیجان خاصی در آثار او جریان مییابد و ترکیب این رنگبندیهای جذاب با لباسها و گریم جالب بازیگران، صحنههای بهیادماندنی را خلق میکنند. اینطور که پیداست فیلم گزارش فرانسوی در به کارگیری این ویژگیهای فرمی و بصری عملکرد خوبی داشته و منتقدان از تماشای دهمین فیلم بلند اندرسون بسیار راضی بودهاند.
پیتر بردشاو منتقد گاردین در بخشی از یادداشت خود برای گزارش فرانسوی آورده است: «تصاویری شگفتانگیز، صحنههای خندهدار و تیم بازیگری تراز اول ادای احترام اندرسون به روزنامهی نیویورکر را به یک لذت تمام عیار تبدیل کرده است.» برای این فیلم فعلا در راتنتومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز ۷۳ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.
نام فیلم | هفته اکران | فروش آخر هفته | فروش کلی |
تلماسه Dune |
۲ | ۱۵٫۴ | ۶۹٫۲ |
هالووین میکشد Halloween Kills |
۳ | ۸٫۷ | ۸۵٫۸ |
زمانی برای مردن نیست No Time to Die |
۴ | ۷٫۷ | ۱۳۳٫۲ |
آکادمی قهرمان من: ماموریت قهرمانان جهان My Hero Academia: World Heroes’ Mission |
۱ | ۶٫۴ | ۶٫۴ |
ونوم: بگذارید کارنیج بیاید Venom: Let There Be Carnage |
۵ | ۵٫۷ | ۱۹۰٫۴ |
انتلرز Antlers |
۱ | ۴٫۲ | ۴٫۲ |
دیشب در سوهو Last Night in Soho |
۱ | ۴٫۱ | ۴٫۱ |
رون اشتباه رفته است Ron’s Gone Wrong |
۲ | ۳٫۷ | ۱۲٫۵ |
خانواده آدامز The Addams Family 2 |
۵ | ۳٫۰۸ | ۵۲٫۶ |
گزارش فرانسوی The French Dispatch |
۲ | ۲٫۶ | ۴٫۴ |
* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.
منبع: BoxOfficeMojo