image-holder

اشتها برای نابودی

نقد و بررسی Borderlands 3

نگاهی به دور و اطراف خود و جوی که حول عرضه‌ی Borderlands 3 شکل گرفته می‌اندازیم و کمی متعجب می‌شویم. زمان زیادی از شروع به کار این مجموعه نمی‌گذرد، این مجموعه نه استودیوی سازنده‌ی چندان معروف و بزرگی دارد و نه در طول این سال‌های اخیر، چیز تازه‌ای از مجموعه بازی‌های Borderlands دیده‌ایم که بگوییم با قسمت‌ها و شماره‌های جدید، توانسته خودش را زنده نگه دارد. با این حال، چه زمانی که Borderlands 3 رونمایی می‌شود، آن هم پس از سال‌ها و چه هفته‌ی گذشته که شاهد عرضه‌ی بازی بوده‌ایم، هیجان طرفداران این مجموعه و محبوبیت آن کمی ما را به به فکر فرو برده؛ طوری که این سوال را از خود می‌پرسیم: دقیقا چه چیزی است که بازی‌های Borderlands را بین طرفدارانش، کم و بیش جادویی کرده است؟ این بازی‌ها هرگز بی‌نقص نیستند، ولی فرقی نمی‌کند طرفدار مجموعه باشید یا نه، به خوبی با بازی کردن Borderlands 3 می‌توانید پاسخ این سوال را پیدا کنید.

زمانی که قسمت اول مجموعه بازی‌های Borderlands حدود یک دهه‌ی پیش عرضه شد، بازی نه تنها خوب نبود، بلکه هنوز دقیقا فاز خود را هم کشف نکرده بود؛ یعنی احتمالا سازندگان بازی هم به هنگام ساخت قسمت اول Borderlands چندان نمی‌دانستند می‌خواهند چه چیزی تولید کنند. با این حال، بازی Borderlands ایده‌ی نو و تازه‌ای داشت: این که یک دیابلو را در سبک اکشن اول شخص بازی کنیم.

بازی Borderlands 3 آمده است که بماند؛ درست همانطور که سال‌ها پس از عرضه‌ی Borderlands 2 هنوز هم مشغول بازی کردن آن هستیم.

تکامل Borderlands و اساسا آنچه از این بازی می‌شناسیم، با قسمت دوم آن شکل گرفت. بازی Borderlands 2 از همه نظر قسمت اول را گسترش داد، مشکلات آن را برطرف کرد و شاید مهم‌تر از همه، شخصیتی به خود گرفت. سال‌هاست که از عرضه‌ی Borderlands 2 می‌گذرد، ولی حتی همین حالا که قسمت سوم عرضه شده، ماهانه میلیون‌ها نفر مشغول بازی کردن شماره‌ی دوم هستند.

بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی تازه متوجه شده‌اند که بهتر است به جای عرضه‌ی سالی یک بازی در یک مجموعه، باید از خود بازی پشتیبانی کنند و با محتوای جدید و پاسخ به بازخورد بازی‌کننده‌ها، بازی و مجموعه را زنده نگه دارند. این موضوع را شرکت بازی‌سازی گیرباکس سال‌ها پیش درک کرده بود. زمان زیادی از عرضه‌ی Borderlands 2 می‌گذرد و در تمام این سال‌ها، شاهد عرضه‌ی بسته‌های الحاقی و محتوای جدید، چه رایگان و چه خریدنی، برای بازی بودیم. در ده سالی که شاهد عرضه‌ی دو قسمت Borderlands بوده‌ایم، یوبی‌سافت ده‌ها فرقه اساسین ساخته و وارد بازار کرده است، ولی تازه متوجه شده که شاید بهتر است یک فرقه اساسین عرضه کند و دو سه سال پس از آن را مشغول آپدیت و بزرگ‌تر کردن همان بازی باشد؛ سیاستی که اتفاقا هم بازی‌کننده‌ها و هم یوبی‌سافت حسابی از آن راضی بوده‌اند.

دنیای مجموعه بازی‌های Borderlands، روند بازی خاص آن که یک اکشن اول شخص را با بازی‌های نقش‌آفرینی ادغام می‌کند و مشخصا طرفداران این بازی‌ها، این مجموعه را در تمام این سال‌ها زنده نگه داشته‌اند.

شرکت بازی‌سازی گیرباکس هم چند سال گذشته را مشغول کار روی یک Borderlands جدید بوده؛ یک بازی که از نظر پایه و اساس کاملا Borderlands است، ولی از هر لحاظ پیشرفت کرده و بزرگتر و بهتر شده.

آینده‌نگری

به راحتی می‌توانیم بگوییم که Borderlands 3 شباهت زیادی با قسمت قبلی این مجموعه بازی‌ها دارد؛ طوری که اگر کمی با این بازی‌ها برخورد داشته باشید، همه چیز Borderlands 3 برای‌تان آشنا به نظر می‌رسد. از نظر ساختاری چیزی تغییر نکرده است. هنوز هم با یک نقشه‌ی بزرگ و دنیای باز روبرو هستیم؛ در این نقشه مراحل اصلی و فرعی مختلفی دریافت و برای تمام کردن آن‌ها تلاش می‌کنیم، با خودروهای مختلف از سمتی به سمت دیگر می‌رویم و در خودروها مبارزه می‌کنیم و تمام مدت هم به دنبال پیدا کردن آیتم‌های بهتر هستیم. بازی Borderlands 3 همه‌ی این‌ها را هنوز در خود دارد، ولی از همه چیز به شما بیشتر و بهترش را می‌دهد.

در واقع این که قسمت جدید یک بازی، آن هم پس از این همه سال، شباهت زیادی به شماره‌ی قبلی خود داشته باشد، موضوع خوبی نیست. معمولا انتظار داریم قسمت جدید یک بازی ایده‌های نو و تازه‌ای را در خود جای داده باشد. همین موضوع هم مانع می‌شود تا بخواهیم اسم یک شاهکار را به Borderlands 3 بدهیم و چپ و راست از آن تعریف کنیم. از آن طرف هم هرگز نمی‌توانیم شگفت‌انگیز و سرگرم‌کننده بودن بازی را انکار کنیم. سازندگان Borderlands 3 آن‌قدر محتوای جدید برای بازی‌شان ساخته‌اند که بازی حتی برای کسی که قسمت‌های قبلی را بارها و با هر کلاس تمام کرده باشد، ذره‌ای تکراری نباشد.

نقد و بررسی بازی Borderlands 3

حجم زیاد محتوای جدید در Borderlands 3 و وسعت بازی از همه نظر، به راحتی نبود ایده‌های بنیادی جدید را در بازی جبران می‌کند. مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بگیریم که هدف سازندگان Borderlands 3 ارایه‌ی یک تجربه‌ی جدید و متفاوت نبوده، بلکه واضح است که آن‌ها برنامه داشته‌اند تا بهترین Borderlands ممکن را بسازند.

اساسا Borderlands 3 بهترین و کامل‌ترین تجربه‌ی ممکن از یک Borderlands را مقابل مخاطب می‌گذارد؛ طوری که بازی فرمول Borderlands را تا جای ممکن پرداخت کرده و سنباده کشیده است.

Borderlands 3 آمده است که بماند؛ درست همانطور که سال‌ها پس از عرضه‌ی Borderlands 2 هنوز هم مشغول بازی کردن آن هستیم.

دیوانگی مکس

بهبودها و پیشرفت‌هایی که در Borderlands 3 می‌بینیم، آن‌قدر زیاد هستند که توانایی شمردن آن‌ها را نداریم. مشخصا برخی از این بهبودها و تغییرات بزرگ و برخی کوچک هستند، ولی اگر بخواهیم به صورت خلاصه از چگونگی پیشرفت بازی بگوییم، می‌توانیم به این شکل Borderlands 3 را توصیف کنیم: بازی یک تجربه‌ی Borderlands مدرن است که با در نظر گرفتن استانداردهای یک اکشن اول شخص امروزی ساخته شده؛ طوری که دیگر خبری از کلنجار رفتن با مکانیک‌ها و بخش‌ها و سیستم‌های مختلف بازی نیست.

شاید یکی از تغییرات مهم بازی که به القای حس مدرن بودن آن کمک بسیاری کرده، پیشرفت سیستم‌های حرکت در بازی است. این بار کاملا متفاوت از بازی‌های قبلی حرکت می‌کنیم؛ طوری که کنترل بسیار بیشتری روی شخصیت خود داریم و مجموعه‌ای از حرکات بیشتر را می‌توانیم اجرا کنیم. می‌توانیم به سمت نقاط مختلف نقشه جهش کنیم و لبه‌ها را گرفته و از آن‌ها بالا برویم. یک مکانیک جدید لیز خوردن روی زمین هم کاملا روی مبارزات تاثیر گذاشته است. سرعت انجام هر حرکت هم در بازی بالا رفته است و به طور کلی، با مبارزاتی بسیار سریعتر در مقایسه با بازی‌های قبلی طرف هستیم. به طور کلی، سیستم حرکت جدید بازی، که مشخصا به همین دو سه نمونه پیشرفتی که گفتیم محدود نمی‌شود و روی گوشه و کنار آن کار شده است، دیدمان را نسبت به هر مبارزه تغییر داده؛ یعنی وقتی در Borderlands 3 وارد یک مبارزه می‌شویم، تمام محیط را نگاه می‌کنیم و هرگز یک جا نمی‌ایستیم و مدام در حرکت هستیم.

نقد و بررسی بازی Borderlands 3

بد نیست کمی هم به طراحی بسیار خوب مراحل و نقشه‌های بازی اعتبار دهیم که در کنار سیستم حرکتی جدید Borderlands 3 به خوبی قرار گرفته و کاری کرده است تا به هر نقشه به عنوان یک زمین بازی نگاه و بخواهیم از تمام نقاط آن استفاده کنیم.

حس خوب حرکت در بازی، زمانی کامل می‌شود که سلاح‌ها و مکانیک‌های تیراندازی بازی هم به بهترین شکل ممکن تنظیم شده باشند. با توجه به این که بدون شک مهم‌ترین بخش بازی‌های Borderlands تفنگ‌ها و سلاح‌های مختلف آن هستند، می‌توانید مطمئن باشید که همه چیز تفنگ‌ها درست از آب درآمده است.

بازی میلیاردها تفنگ مختلف دارد. اغراق هم نمی‌کنیم، چون بازی خیلی از اوقات آیتم‌ها، البته آیتم‌های معمولی و نه آیتم‌های خفن، را به صورت خودکار و با توجه به سطح تراز شما و وضعیت فعلی‌تان در لحظه تولید می‌کند. با این حال، هر تفنگ و سلاح حس مخصوص به خود را دارد. تفنگ‌ها وزن متفاوتی دارند و نحوه‌ی نشانه‌گیری با هر کدام هم متفاوت است. جدای از سلیقه‌ی شخصی خودتان، اعداد و ارقام هر تفنگ این که چه حسی در تیراندازی با آن داشته باشید را مشخص می‌کنند. میزان چسبندگی نشانه به دشمنان، سرعت حرکت نشانه، قدرت شلیک‌ها روی نقاط مختلف دشمنان و مشخصه‌های متعدد دیگری، با دقت زیادی برای تفنگ‌های بازی محاسبه شده‌اند. تنوع تفنگ‌ها هم که به جای خود؛ فرقی نمی‌کند از تفنگ‌های دوربین‌دار خوشتان بیاید یا کلت‌های کمری، هر چیزی در Borderlands 3 پیدا می‌کنید. با این حال، قول می‌دهیم وقتی تفنگ‌های عجیب و غریب‌تر بازی را ببینید، حتی سلیقه‌ی خودتان را هم کنار بگذارید؛ چون بازی‌های زیادی نداریم که تفنگ‌های آن‌ها موسیقی پخش و با موج دشمنان را پرتاب می‌کنند.

البته تفنگ‌ها تنها وسیله‌ی شما برای صدمه زدن نیستند. بازی چهار کلاس دارد که هر کدام خودشان سه شاخه‌ی متفاوت از قدرت‌ها و توانایی‌های مختلف را مقابل شما می‌گذارند؛ یعنی آن‌قدر قدرت مختلف در بازی دارید که حتی اگر بازی را چند بار با یک کلاس یکسان تجربه کنید، بتوانید تجربه‌ی متفاوتی برای خود دست و پا کنید. تفاوت توانایی‌های هر کلاس در مقایسه با بازی‌های قبلی مجموعه بارها بیشتر شده است؛ طوری که نحوه‌ی بازی کردن‌تان با هر کلاس، زمین تا آسمان با کلاس‌های دیگر فرق می‌کند؛ یک کلاس یک ربات بزرگ ظاهر می‌کند و سوار آن می‌شود و یک کلاس دیگر جانور دست آموز خود را به جان دشمنان می‌اندازد. البته برخی از مهارت‌ها و توانایی‌های کلاس مشخصا از بقیه بهتر و باحال‌تر هستند و احتمالا شما هم سراغ آن‌ها می‌روید، ولی حداقل می‌دانید که امکان آنلاک کردن توانایی‌های دیگر هم وجود دارند؛ حتی اگر هرگز سراغ آن‌ها نروید.

نقد و بررسی بازی Borderlands 3

این همه تلاش برای ساخت و پرداخت روش‌های مختلف برای لت و پار کردن، زمانی به درد می‌خورند که یک دشمن درست و درمان مقابل شما باشد. از این نظر هم می‌توانید مطمئن باشید که هوش مصنوعی دشمنان، به خوبی شما را به چالش بکشد.

در راستای حرفی که در بزرگتر شدن بازی از همه نظر گفتیم، تنوع دشمنان در Borderlands 3 چند برابر بازی قبلی است. غولآخرها هم کمی بیشتر شده‌اند و مبارزه با آن‌ها هم طولانی‌تر و جذاب‌تر شده است؛ طوری که به راحتی کشته نمی‌شوند و باید الگوی حمله‌ی آن‌ها را پیدا و با توجه به آن حمله یا دفاع کنید.

به طور کلی، مبارزات در Borderlands 3 آن‌قدر سرگرم‌کننده، سریع و لذت بخش هستند که هرگز از آن‌ها خسته نشوید. بازی تلاش می‌کند تا در همه حال چالش‌برانگیز باقی بماند و از شما بخواهد که از توانایی‌های‌تان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

بدون مرز

پاندورا، سیاره‌ای که تا به امروز وقایع بازی‌های Borderlands در آن رخ داده بودند، دیگر تنها مکان بازی نیست. در Borderlands 3 به سیاره‌های مختلفی سفر می‌کنید. البته تصور نکنید یک کهکشان پر از سیاره مقابل شماست؛ در واقع بازی تعدادی سیاره دارد که هر کدام چند نقشه‌ی مختلف دارند. ولی هر نقشه نسبتا بزرگ طراحی شده و هر کدام هم پر از مراحل فرعی مختلف هستند. بازی فقط هم بزرگ و زیاد نیست و حجم تنوع در تمام بخش‌های بازی سرسام‌آور است.

سطح توجه به جزییات در تمام بخش‌های بازی، چه طراحی دنیای آن و محیط‌های مختلف بازی و چه طراحی سلاح‌ها و شخصیت‌ها، آن‌قدر بالاست که پس از بازی کردن Borderlands 3 دیگر بازی‌ها به نظرتان ساده می‌آیند.

صحبت از شخصیت‌ها به میان آمد، بد نیست بگوییم که Borderlands 3 برای تمام طرفداران این مجموعه بازی‌ها، فرقی نمی‌کند قسمت اول باشد یا قسمت دوم یا حتی بازی سریالی متفاوتی که در این مجموعه عرضه شد، چیزی برای رو کردن و غافلگیری دارد.

دیدن شخصیت‌های Borderlands و صحبت با آن‌ها، یکی از انگیزه‌های اصلی بازی کردن این مجموعه بازی‌هاست. این حرف را به این دلیل می‌زنیم چون مثل دو قسمت قبلی، اساسا Borderlands 3 هم داستان ندارد؛ بلکه تعداد زیادی شخصیت بسیار خوب دارد که با دیالوگ‌های شگفت‌انگیزی از شما پذیرایی می‌کنند؛ دیالوگ‌هایی که به بهترین شکل ممکن اجرا شده‌اند. نکته‌ی مهم درباره‌ی Borderlands 3 این است که حتی کوچکترین کوئست بازی هم بهترین دیالوگ‌هایی که می‌توانید تصور کنید را دارد.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که طراحی ظاهری شخصیت‌ها هم از هر نظر بهتر شده و تعدادی از شخصیت‌ها حتی به طور کلی از نظر ظاهری تغییر کرده و بهتر شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Borderlands 3

نه تنها شخصیت‌ها با کیفیت بسیار بالاتری به تصویر کشیده شده‌اند، بلکه مدل تفنگ‌ها و محیط بازی و نورپردازی هم بسیار پیشرفت کرده است. البته که پیشرفت گرافیک حداقل انتظاری است که باید از بازی داشته باشیم؛ هر چه باشد یک نسل کنسولی بین Borderlands 3 و قسمت قبلی فاصله وجود دارد.

بازی در حال حاضر مشکل جدی در بارگذاری بافت‌ها دارد و هر چیز جدیدی که در تصویر ظاهر شود، چه محیط باشد و چه شخصیت و چه آیتم، چند ثانیه‌ای طول می‌کشد تا کاملا بارگذاری شود. مشکل بارگذاری بافت‌ها در بازی‌هایی که با آنریل انجین ساخته شده باشند به وفور یافت می‌شود، ولی حل این مشکل غیرممکن نیست و از یک بازی در حد و اندازه‌ی Borderlands 3 انتظار می‌رود این مشکل را حل کرده باشد.

با تمام این اوصاف، یکی دو مشکل فنی و نبود داستان به درد بخور، لطمه‌ای به تجربه‌ی کلی بازی وارد نکرده و Borderlands 3 آنچه از بازی انتظار داشته‌ایم را حتی بهتر تحویل‌مان می‌دهد.

چرخه‌ی لذت

نهایتا، این موضوع را مطرح می‌کنیم که شاید Borderlands 3 با در نظر گرفتن انتظارات طرفداران این مجموعه بازی‌ها و مشخصا برای آن‌ها ساخته شده باشد، ولی قرار نیست این موضوع مانع لذت بردن دیگر افراد از بازی باشد. کاملا واضح است که Borderlands 3 را جماعتی ساخته‌اند که همه چیز این مجموعه برای‌شان بسیار مهم بوده است؛ طوری که میزان علاقه‌ای که در ساخت هر بخش بازی صرف شده را به خوبی به هنگام بازی کردن Borderlands 3 حس می‌کنید.

بازی آن‌قدر خوب است که بازی‌کننده‌های جدید این مجموعه مطمئنا بدشان نخواهد آمد سراغ قسمت‌های پیشین بروند و نگاهی هم به آن‌ها بیاندازند.

هیجان پیدا کردن یک تفنگ جدید و یک آیتم جدید و اشتیاق برای استفاده از آن، حتی پس از ده‌ها ساعت هرگز تکراری نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

Borderlands 3 بازی عجیبی است؛ اگر بازی‌های نقش‌آفرینی را دوست دارید، یا اگر اکشن‌های اول شخص را می‌پسندید، یا حتی اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که دوره‌ای دیابلو زندگی‌تان را ربوده بود، از Borderlands 3 لذت خواهید بود. بازی همه چیز برای‌تان دارد، فقط کافی است کمی به بازی کردن آن دل بدهید.

۴.۵
خوب
نکات مثبت
  • کلاس‌های مختلف و متفاوت که هر کدام سبک‌های بازی کردن خاص و جذاب خود را ارایه می‌دهند
  • تنوع دشمنان و محیط در بازی بسیار زیاد است و اکشن بازی هرگز تکراری نمی‌شود و تازه می‌ماند
  • بی‌نهایت سلاح مختلف، در مدل‌ها و برندها و سبک‌های متفاوت که به‌خوبی از یکدیگر متمایز هستند
  • امکان بازی کردن دو نفره روی یک کنسول در حالت اسپلیت اسکرین
نکات منفی
  • نویسندگی بازی به‌خوبی قسمت دوم نیست و آدم‌بدها هم جذابیت شخصیت‌های عالی سری را ندارند

نام بازی: Borderlands 3
تهیه کننده: ۲K Games
سازنده: Gearbox Software
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، کامپیوتر

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۳ دیدگاه
  1. اتابک

    ممنون بابت نقد و بررسی کاملتون، یادش بخیر با نسخه دومش چه شبها صبح نکردیم، به شدت گیم پلی اعتیاد آوری داره این سری، فقط متعجبم که چرا برعکس نسخه دومش نمره آنچنان خوبی رو نتونست بگیره، شاید بخاطر همین لود نکردن تکسچر ها یا شاید حالت مشکل دار کوآپش بوده باشه، در هر صورت من چون طرفدار این سری هستم این بازی رو تهیه میکنم، سپاس

  2. Sepehr-Sky

    سلام،عرض خسته نباشید و سپاس خدمت آقای میرزایی برای این نقد و بررسی خوب و مفصل 🙂

    اگه RPGدوست دارید،اگه شوتر دوست دارید،اگه از لوت کردن لذت میبرید مثل من، لحظه ای در تجربه ی این بازی تردید نکنید…

    اگرچه من تردید کردم چون هر چی بود و نبود گذاشتم برای Death Stranding :)))

    1. مطمئن باش کار صحیح‌تر رو شما کردی.

X