۱۰ نبرد فضایی برتر تاریخ سینما

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
نبرد فضایی

جنگ در همه جبهه‌ها (یا همان ژانرها) سینما به سراغ انسان‌ها می‌آید، خواه در زمین، دریا، هوا یا حتی فضای بی‌کران. درواقع، جست‌وجوی خیر برای پیروز شدن علیه شر، همیشه فراتر از شهرها و کشورها بوده. در حالی که در دیگر ژانرهای سینما مردم برای دفاع از میهن خود گرد هم می‌آیند و مبارزان علیه رژیم‌های ستمگر شورش می‌کنند، حماسه‌های علمی-تخیلی در طول سال‌ها نبرد فضایی و فرازمینی چشمگیر و دراماتیک زیادی را برای تماشاگران به ارمغان آورده‌‌اند.

برترین نبردهای فضایی در فیلم‌ها ترکیبی از سینماتوگرافی، میکس صدا، ویرایش گرافیک و بسیاری موارد دیگر است که هرکدام به نحو احسنت در جای خود قرار گرفته‌اند. چه از طریق مبارزان باهوش و تاکتیک‌های مانور مبتکرانه و یا جلوه‌های ویژه چشمگیر، نبردهای فضایی این قدرت را دارند که تماشاگران را خیره کنند و جلوه‌های بصری و تماشایی بی‌نظیری را ارائه دهند. بزرگ‌ترین نبردهای فضایی سینما به تماشاگران هیجان باورنکردنی‌ای می‌دهند و در عین حال آن‌ها را از نظر احساسی در رویدادهای پیش رو درگیر می‌کنند.

۱.‌ محافظ علیه کراگ-ورت در فیلم «ماجراجویی کهکشانی» (Galaxy Quest)

Galaxy Quest

هنگامی که بازیگران سریال تلویزیونی «ماجراجویی کهکشانی» در یک سفینه فضایی واقعی قرار می‌گیرند، به طور قابل درکی متزلزل می‌شوند. بازیگران «ماجراجویی کهکشانی» از استعدادهای برجسته هالیوود مانند تیم آلن، سیگورنی ویور، آلن ریکمن، تونی شالهوب، درل میچل و سم راکول تشکیل شده است. خدمه بی‌باک سفینه محافظ دور هم جمع می‌شوند و قدرت خود را به صورت فردی و جمعی در فیلم «ماجراجویی کهکشانی» به نمایش می‌گذارند.

عنصر مهم در رابطه با نبردهای «ماجراجویی کهکشانی» این است که این نبردها به دست یک تازه‌کار، جیسون نسمیت (با بازی تیم آلن)، که نه یک خلبان، بلکه یک مجری است، انجام می‌شوند. غرایز او برای استفاده از نقاط قوت هم‌گروهی‌های خود و استفاده از خلاقیت برای خروج از موقعیت‌های خطرناک، او را به یک رهبر ذاتی تبدیل می‌کند. یک تاکتیک مبتکرانه زمانی در فیلم «ماجراجویی کهکشانی» استفاده می‌شود که آن‌ها درنهایت درگیر نبرد همه‌جانبه با روثهار ساریس شیطانی (با بازی رابین ساکس) می‌شوند. هنگامی که سفینه محافظ به سمت سفینه ساریس هجوم می‌برد، ساریس به خاطر قدرت آتش برتر سفینه خود هیچ احساس خطری نمی‌کند. چیزی که او متوجه نمی‌شود، این است که نسمیت سفینه محافظ را از طریق میدان مین مغناطیسی به پرواز درآورده است و مجموعه‌ای از مواد منفجره را پشت سر خود می‌کشاند. با ترکیبی از اعتماد به نفس، استراتژی و شانس خالص، خدمه «ماجراجویی کهکشانی» درنهایت پیروز این نبرد می‌شوند.

۲. والکری علیه دِرِج در فیلم «تایتان» (Titan A.E)

Titan A.E نبرد فضایی

گرافیک فیلم انیمیشنی «تایتان» یک شاهکار به تمام معنا و یکی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی علمی-تخیلی است. داستان پس از نابودی سیاره زمین به دست نژاد بیگانه درج اتفاق می‌افتد. پدر کیل (با صداپیشگی مت دیمون) فضاپیمایی را اختراع می‌کند که سیاره دیگری به نام تایتان را برای بشریت سکونت‌پذیر می‌کند. اما، از آنجایی که نژاد بیگانه درج برای نابود کردن بشریت بی‌وقفه تلاش می‌کنند، کیل باید به گروهی از افراد ناسازگار بپیوندد و برای اطمینان از اینکه گونه بشریت به بقای خود ادامه می‌دهد، مبارزه کند.

چندین سکانس مبارزه عالی در فیلم «تایتان» وجود دارد. یکی شامل نژاد بیگانه درج است که شبیه اشکال جاری انرژی به نظر می‌رسند و سعی می‌کنند به کیل در حالی که با لباس فضایی در خارج از سفینه والکری به سر می‌برد، شلیک کند. خوشبختانه، هم‌گروهی‌های کیل، آکیما (با صداپیشگی درو بریمور)، استیت (با صداپیشگی جین گاروفالو) و گون (با صداپیشگی جان لگوئیزامو) هوای او را دارند. نبرد هیجان‌انگیز و پرتنش «تایتان» از رنگ و فرم برای ارائه سینماتوگرافی پویا استفاده زیادی کرده است.

۳. ویکتوری علیه یو تی اس از فیلم «رفتگرهای فضایی» (Space Sweepers)‌

Space Sweepers

فیلم «رفتگرهای فضایی» محصول کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ از شبکه نتفلیکس پخش شد و به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد. این فیلم داستان سفینه فضایی ویکتوری را روایت می‌کند. خدمه این سفینه فضایی وظیفه دارند زباله‌های فضایی را جمع‌آوری کنند. آن‌ها زباله‌ها و قطعه‌های جمع‌آوری شده را به عنوان ضایعات می‌فروشند. عمیات آن‌ها با کشف یک ربات کودکانه به نام دوروتی (با بازی پارک یرین) متوقف می‌شود. آن‌ها بر سر انگیزه‌های اخلاقی با هم بحث و جدل می‌کنند  و سعی می‌کنند تصمیم بگیرند که آیا باید از این ربات جوان محافظت کنند یا او را به شرکت مشکوک یو تی اس بازگردانند که به شدت در تلاش برای پس گرفتن این ربات است.

وقتی خدمه ویکتوری تصمیم می‌گیرند از دوروتی در مقابل یو تی اس دفاع کنند، در حقیقت به این شرکت خطرناک اعلام جنگ می‌کنند. نبرد فضایی نهایی یک سکانس هیجان‌انگیز با ضرباهنگ سریع است که با ربات‌های خشن و مجهز، انفجارها و آشوبی تمام عیار پر شده. عنصر چالش‌برانگیز جلوه‌های ویژه «رفتگرهای فضایی» این است که وقتی چندین سفینه رفتگر فضایی به سفینه ویکتوری می‌پویندند تا در این جنگ به آن‌ها کمک کنند، هر سفینه ظاهر متفاوتی دارد. هر کشتی برای ابعاد منحصر به فرد خود باید رندر، سایه زده و متحرک شود و نمی‌توان برای همه آن‌ها از یک الگوریتم استفاده کرد. فیلم سینمایی «رفتگرهای فضایی» یک پیروزی درخشان برای سینمای کره جنوبی است و ارزش دارد حداقل یک بار به تماشای آن بنشینید.

۴. سرنیتی علیه آلاینس از فیلم «سرنیتی » (Serenity)

Serenity نبرد فضایی

فیلم سینمایی «سرنیتی» براساس یک سریال تلویزیونی علمی-تخیلی محبوب به نام «فایرفلای» (Firefly) ساخته شده است. فیلم «سرنیتی» شخصیت‌های سریال نام‌برده را دنبال می‌کند که سعی دارند یکی از دوستان خود، ریور (با بازی سامر گلایو)، را از آلاینس نجات دهند. بازیگران خارق‌العاده سریال «فایرفلای» در «سرنیتی» نقش‌های خود را تکرار می‌کنند و هواداران از نبرد فضایی عظیمی که شایسته یک فیلم سینمایی است، لذت می‌برند.

درگیری نهایی «سرنیتی» شامل یک مانور بسیار خطرناک با ریسک زیاد است که به دست خدمه سرنیتی اجرا می‌شود. آن‌ها با این مانور هوشمندانه از دشمنان خود به عنوان متحد استفاده می‌کنند. خدمه سرنیتی به طرز خطرناکی به غارتگران وحشتناک نزدیک می‌شوند و با تحریک آن‌ها، به سمت اسکادران آلاینس می‌روند. به این ترتیب غارتگرانی که سرنیتی را تعقیب می‌کردند، با سفینه‌های آلاینس درگیر می‌شوند. آلاینس نمی‌تواند همزمان با غارتگران و سرنیتی مبارزه کند و مجبور به فرار می‌شود؛ اما از طرف دیگر، قهرمانان داستان همچنان باید غارتگران را شکست بدهند، چرا که آن‌ها هدف اولیه خود را فراموش نکرده‌اند. این نبرد فضایی پر از لحظات حساس، تا یک قدمی مرگ رفتن و اکشن درجه یک است.

۵. ارتش بین‌المللی علیه فورمیک‌ها در فیلم «بازی اندر» (Ender’s Game)

Ender's Game

فیلم «بازی اندر» با تبدیل درگیری نظامی به بازی کودکان، بشریت را به جایی می‌رساند که برای شکست دادن دشمن خود حاضر است از هر منبعی استفاده کند که شامل استفاده از ذهن جذاب و مبتکر نوجوانان نیز می‌شود. در حالی که تاریخ مملو از نمونه‌هایی از شخصیت‌‌های نوجوان است که در جبهه‌های جنگ نفوذ و دلاوری کرده‌اند، «بازی اندر» از این نظر منحصر به فرد است که شخصیت اصلی، اندر ویگین (با بازی ایسا باترفیلد) قدرت کامل هدایت نبرد را به دست می‌آورد.

از آنجایی که گونه‌های بیگانه متخاصم اصلی، فورمیک‌ها، حشره‌مانند هستند، آن‌ها در طول «آزمایش» نهایی آرایش‌های هجومی بزرگی به خود می‌گیرند. اگرچه اندر و همراهانش از راه دور کار می‌کنند، و ممکن است احساس جدایی از میدان نبرد وجود داشته باشد، اما افشاگری تکان‌دهنده در پایان مبارزه «بازی اندر» پیامدهای این جنگ را بسیار واقعی‌تر می‌کند. فیلم «بازی اندر» ملاحظات معناداری در رابطه با اخلاق، سیاست و جنگ دارد که در سکانس‌های نبرد فضایی آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

۶. کلوین علیه نارادا در فیلم «پیشتازان فضا» (Star Trek)

Star Trek نبرد فضایی

فیلم «پیشتازان فضا» در سال ۲۰۰۹ با سکانسی محوری و پرهیجان آغاز می‌شود. هنگامی که کاپیتان روباو (با بازی فاران طاهر) از سفینه کلوین سوار سفینه نرو (با بازی اریک بانا) به نام نارادا می‌شود، جورج کیرک (با بازی کریس همسورث) را کاپیتان کلوین می‌کند. وقتی نرو یک سؤال ساده می‌پرسد و روباو پاسخ مطلوب را به او نمی‌دهد، نرو با خونسردی کاپیتان را به قتل می‌رساند و تصمیم می‌گیرد سفینه کلوین را با همه سرنشینانش، نابود کند.

در حالی که کیرک تلاش می‌کند تا در موقعیت ناامیدکننده‌ای که در آن گرفتار شده‌اند معجزه کند، همسرش وینونا (با بازی جنیفر موریسون) به همراه پسرشان که بعداً به کاپیتان جیمز تی. کیرک‌ (با بازی کریس پاین) تبدیل می‌شود، زایمان خود را آغاز می‌کند. این صحنه مانند یک اسپرسوی اکشن است: بسیار متمرکز، سریع و کوتاه، اما با تأثیر دوبرابر بیشتر از باقی نبردهای فضایی. همان‌طور که دریاسالار محبوب، پایک‌ (با بازی بروس گرین وود) بعداً در فیلم به کیرک گفت: «پدر به مدت ۱۲ دقیقه کاپیتان یک سفینه فضایی بود. او جان ۸۰۰ نفر از جمله جان مادرت و تو را نجات داد. اگر جرأتش رو داری بهتر از اون عمل کن.»

۷. میلانو علیه سورین‌ها در فیلم «نگهبانان کهکشان ۲» (Guardians of the Galaxy Vol. 2)

Guardians of the Galaxy Vol. 2

وقتی پیکر کویل یا همان استارلرد (با بازی کریس پرت) و گروهش سعی می‌کنند از چنگ یک نژاد کهکشانی که با مهندسی ژنتیک ساخته شده‌اند، سورین‌ها، یک جنگ فضایی جذاب را در فیلم «نگهبانان کهکشان ۲» رقم می‌زنند. وقتی مشخص می‌شود سورین‌ها در درگیری‌های خود از فناوری بسیار پیشرفته پهپادهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند تا جان گرانبهای خود را هدر ندهند، راکت راکون (با صداپیشگی بردلی کوپر) بسیار ناراحت شد، چرا که دوست داشت حداقل چند نفری را بکشد!

هر چقدر که سورین‌ها از خطر واقعی میدان نبرد دور شده باشند، با این وجود آن‌ها همچنان به هدف خود متعهد هستند و در حمله به نگهبانان کهکشان شرورانه عمل می‌کنند. جلوه‌های ویژه خارق‌العاده‌ای در این نبرد استفاده شده و ترکیبی عالی از سلاح‌های آینده‌نگرانه و اسلحه‌های سنتی‌تر در آن دیده می‌شود. شخصیت‌های پویای کاراکترهای فیلم مبارزه با سورین‌ها را به یک مخمصه جذاب و هیجان‌انگیز تبدیل کرده که درنهایت تجربه فیلم «نگهبانان کهکشان ۲» را برای مخاطبان لذت‌بخش کرد.

۸. رادوس علیه سوپرمیسی در فیلم «جنگ ستارگان: اپیزود ۸: آخرین جدای» (Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi)

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi نبرد فضایی

فرنچایز حذف نشدنی «جنگ ستارگان» همچنان نبردهای فضایی به یاد ماندنی و خلاقانه‌ای را به مخاطبان ارائه می‌کند. در «آخرین جدای» یکی از این نمونه‌ها شامل اقدامات قهرمانانه نایب دریاسالار (فضاسالار درواقع) هولدو (با بازی لورا درن) می‌شود. در صحنه اوج نبرد، نیروی مقاومت با نابودی تقریباً قطعی به دست فرست اوردر مواجه است. آن‌ها بدون هیچ شانسی برای فرار به دام می‌افتند چرا که سفینه اصلی اسنوک (با بازی اندی سرکیس) سوپرمیسی، و تعدادی دیگر از سفینه‌های دشمن، راه آن‌ها را در بالای سیاره کریت مسدود می‌کنند.

در این لحظه است که نایب دریاسالار هولدو در حالی که خود را برای خرید زمان بیشتری برای نیروهای مقاومت فدا می‌کند، نهایت شجاعت و وفاداری را به نمایش می‌گذارد. در یک صحنه شاعرانه و از نظر بصری زیبا در این نبرد فضایی، او رادوس را فعال می‌کند تا با سرعت نور حرکت کند و درست از وسط سفینه سوپرمیسی بگذرد. حرکتی که به عنوان «مانور هولدو» شناخته می‌شود. کار دریاسالار درخشان، مؤثر و غیرمنتظره بود و ثابت کرد که سه‌گانه جدید «جنگ ستارگان» علی‌رغم کمبودها همچنان می‌تواند مخاطبانش را در حیرت فرو ببرد.

۹. انسان‌ها علیه بیگانه‌ها در فیلم «روز استقلال» (Independence Day

Independence Day

وقتی در «روز استقلال»، فیلم کلاسیک سال ۱۹۹۶، حیات بیگانه‌ای جنگ‌طلب پدیدار می‌شود، کل سیاره زمین باید با یکدیگر همکاری کنند تا بی‌شمار سفینه فضایی را که بر فراز شهرهای کلیدی در سراسر جهان شناور شده‌اند را نابود کنند. در نبرد نهایی «روز استقلال»، مهندس ماهواره، دیوید لوینسون (با بازی جف گلدبلوم) راهی برای از کار انداختن سپرهای دفاعی بیرونی سفینه‌های دشمن ایجاد می‌کند. او و کاپیتان سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده، استیون هیلر (با بازی ویل اسمیت)، فرماندهی یک فضاپیمای بیگانه را برعهده می‌گیرند و روی سفینه مادر لنگر می‌اندازند تا بتوانند یک ویروس کامپیوتری را در آن آپلود کنند تا به این ترتیب فناوری دشمنان مختل شود.

پرده پایانی فیلم شامل نبرد در ابعاد مختلف است. هواپیماها در حال نبرد با رزم‌ناوهای بیگانه در جو زمین هستند و لوینسون و هیلر سفینه بزرگی را که در فضا در حال چرخش است را ساقط می‌کنند. اکشن فیلم هیجان‌انگیز است و باعث می‌شود «روز استقلال» ترکیبی قدرتمند از دو فیلم «تاپ گان» (Top Gun) و «پیشتازان فضا» (Star Trek) باشد. طراحی یک گونه بیگانه که به اندازه کافی باورپذیر باشد و همزمان بتوان از آن ترسید یا به آن نفرت ورزید، بسیار چالش‌برانگیز است. با این وجود خالقان «روز استقلال» کارشان را درست انجام دادند.

۱۰. اتحاد شورشی‌ها علیه ستاره مرگ در فیلم «جنگ ستارگان: امیدی تازه» (Star Wars: Episode IV – A New Hope

Star Wars: Episode IV - A New Hope نبرد فضایی

وقتی از نبردهای فضایی صحبت می‌کنیم، هیچ نبردی به اندازه نبردی که در پایان حماسی فیلم «امیدی تازه» رخ داد هیجان‌انگیز، تماشایی و خاطره‌انگیز نیست. در فیلمی که بیش از پیچش غافلگیرکننده دارد، اتحاد شورشی‌ها از اینکه می‌فهمد امپراتوری یک سلاح مرگبار به نام ستاره مرگ دارد، وحشت می‌کند. این ایستگاه فضایی عظیم که به اندازه یک قمر کوچک است، می‌تواند با فشار دادن یک دکمه یک سیاره را نابود کند. در حالی که شورشی‌ها گروهی از خلبانان را برای مقابله با امپراتوری تشکیل می‌دهند، لوک اسکای‌واکر (با بازی مارک همیل) به مبارزه می‌پیوندند.

سه‌گانه اصلی «جنگ ستارگان» همچنان حماسه‌ای پیشگام است که نه تنها نحوه فیلم‌برداری جلوه‌های ویژه بلکه نحوه درک آن‌ها در صنعت را نیز نوآوری و بازتعریف کرد. نبرد پایانی خارق‌العاده، پیروزی تماشایی بصری و عمق روایت است. چرا که مخاطبان به همان اندازه که به سرنوشت لوک و متحدانش اهمیت می‌دهند، به خود مبارزه نیز اهمیت می‌دهند. اگرچه در فیلم بینندگان با بسیاری از سکانس‌های اکشن نبردهای سفینه‌های فضایی جذاب از نظر بصری سرگرم می‌شوند، اما «امیدی تازه» باعث می‌شود که مخاطب به داستان و مفاهیم پشت نبرد نیز اهمیت بدهد. افتخار برترین نبرد فضایی به فیلمی تعلق می‌گیرد که هنوز که هنوز است بهترین عملکرد را در رابطه با نبردهای حماسی فضایی ارائه می‌دهد.

منبع: collider



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما