۷ فیلم پیش درآمد که از قسمت اصلی بهتر شدند
سری فیلم «کینگزمن» مانند بسیاری از فرنچایزهای دیگر، با جدیدترین قسمتش به گذشته داستان خود میرود. پیش درآمدها اغلب به عنوان راهی برای پرکردن جاهای خالی روایت گسترده و دامنهدار فیلمها و فرنچایزهای طولانی مورد استفاده قرار میگیرند اما همیشه بهترین نیستند. آثاری مانند «حمله کلونها» یا «جانوران شگفتانگیز» پیش درآمدهایی بد هستند که صرفا به سوالاتی درباره گذشته که هیچکس مشتاق دانستن آنها نیست، پاسخ میدهند.
اما بعضی از پیش درآمدها فیلمهای باکیفیتی هستند. در واقع، در طول سالهای گذشته چندین پیش درآمد منتشر شدند که ارزش سفر به گذشته را ثابت کردند. این فیلمها چه به این دلیل که لحن جدیدی برای فرنچایز خود به ارمغان آوردند یا این که صرفا به طرز جالبی در گذشته کاوش کردند (به غیر از سایر خصوصیات خوب آنها)، کاملا اثبات نمودند که پیشدرآمدها صرفا آثاری جانبی و فرعی نیستند.
- ۸ فیلم ترسناک مانند «یک مکان ساکت» که تجربهای نو از وحشت ارائه میکنند
- ۵ نقش فیلمهای کوبریک که به خوبی ایفا شدند (و کسانی که اول کار قرار بود این نقشها را بازی کنند)
- ۱۵ فیلم برتر جان فورد از بدترین به بهترین (فیلمساز زیر ذرهبین)
۷. پرومتئوس (Prometheus)
- کارگردان: ریدلی اسکات
- بازیگران: مایکل فاسبندر، نومی رپیس، شارلیز ترون
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
همه عناصر «پرومتئوس» فوقالعاده نیستند اما این فیلم بخشهایی دارد که برای پوشش دادن بخشهای ضعیفتر کافی هستند. طراحی تولید فیلم و استفاده از فضایی با جزییات فوقالعاده، زیباست و در عین حال که فضای شوم تزلزلناپذیری را ارائه میکند، یک ترکیب بصری قدرتمند است. از سوی دیگر، حس طنزی بیمارگونه در دل داستان وجود دارد و انبوهی از انسانها در جستجوی خالقی مهربان، بیگانگانی قاتل و در نهایت رباتی را کشف میکنند که آنقدر باهوش است که همه انسانها را فریب میدهد.
علاوه بر این، «پرومتئوس» ارتباطات صریح خود با فیلمهای اصلی «بیگانه» را تا آخرین صحنه، پنهان نگه میدارد. بازیگران و به خصوص شارلیز ترون و مایکل فاسبندر عالی هستند. فاسبندر توانست جزئیات خاصی را به داستان سنتی «بیگانه» تزریق کند. این اثر، فیلم کامل و بینقص نیست اما بهترین لحظات «پرومتئوس» باید طرح و الگویی خاص برای پیش درآمدهای ضعیفتر باشد تا یاد بگیرند که چگونه پیش درآمدی بسازند که بتواند روی پای خود بایستد.
۶. یاغی (Rogue One)
- کارگردان: گرت ادواردز
- بازیگران: فلیسیتی جونز، دیگو لوپز لونا، مدس میکلسن
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
به اندازه چهار فیلم طول کشید تا «جنگ ستارگان» بالاخره در سال ۲۰۱۶ اولین پیش درآمد خوب خود، «یاغی: داستانی از جنگ ستارگان» را ارائه دهد. این اثر اولین فیلم مناسب این فرنچایز و به همان سبک تیره و تار «جنگ ستارگان» بود اما نکته قابل توجه این فیلم، ارائه دادن تعریفی صمیمیتر از معنای قهرمان بود. در افسانههای «جنگ ستارگان»، قهرمانان عمدتا از طریق انفجار ایستگاههای فضایی عظیم یا از بین بردن ژنرالهای رباتیک مطرح میشدند.
در طرف مقابل، فیلم «یاغی» بر روی مردم عادی و تثبیت موقعیت آنها به عنوان قهرمان با انجام حرکاتی کوچک تمرکز میکند. کلیک کردن به موقع روی ابزار ارتباطی، حرکت دادن یک اهرم و ماندن در پایگاه کنترل برای ارائه اطلاعات ارزشمند، اقدامات پیش پا افتادهای هستند که نوعی رستگاری را برای شخصیتهای «یاغی» رقم میزنند. حتی در اوج فیلم هم که دارث ویدر، سربازان شورشی را از بین میبرد، فیلم بر این موضوع تاکید دارد و در واقع، گروهی از افراد (که با هم کار میکنند تا اطلاعات ارزشمندی را منتقل کنند) عامل این پیروزی هستند، نه یک فرد برگزیده که بالاتر از سایر اعضای گروه قرار دارد. همکاری گروهی و کاراکترهای معمولی عوامل موفقیت این فیلم هستند و به «یاغی» کمک میکنند تا پیش درآمدهای «جنگ ستارگان» را به سطح جدیدی برساند.
۵. پدرخوانده ۲ (The Godfather: Part II)
- کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
- بازیگران: دایان کیتون، آل پاچینو، رابرت دنیرو
- تاریخ انتشار: ۱۹۷۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۹ از ۱۰
این فیلم کاملا یک پیش درآمد نیست اما قسمت اعظمی از «پدرخوانده ۲» در گذشته و در شرح روزهای اولیه ویتو کورلئونه (با بازی رابرت دنیرو) اتفاق میافتد. این دنباله از قالب پیش درآمد برای تاثیرگذاری بیشتر و جلوه دادن عناصری استفاده میکند که اگر به آنها اشاره نکنیم اشتباه کردهایم. روایت همزمان داستان گذشته و حال به بیننده میفهماند که دون کورلئونه (آل پاچینو) بسیار بیشتر از آنچه ممکن است تصور کنیم، شبیه پدرش است. زمان، یک دایره مسطح است و چالشهای گذشته به همان اندازه در بینش مدرن فیلم موثر هستند.
«پدرخوانده ۲» به دلیل اجرای دنیرو یک پیش درآمد قابل توجه است. دنیرو به جای این که صرفا کارهای مارلون براندو را در نقش ویتو کورلئونه در «پدرخوانده» اصلی تکرار کند، کاراکتر جدیدی میسازد که تفسیر براندو از این شخصیت را تداعی میکند. او فقط با این اجرا میتوانست بهترین پیش درآمد ممکن را ارائه دهد، اجرایی هماهنگ با فیلم قبلی و در عین حال، تازه و جدید.
۴. بامبلبی (Bumblebee)
- کارگردان: تراویس نایت
- بازیگران: هیلی استاینفلد، دیلن اوبرایان، جان سینا
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
فرانچایز «تبدیلشوندگان»، بیش از یک دهه، فیلمهایی ارائه داد که با نظر منفی منتقدان مواجه شد. به نظر میرسید که هیچ کدام از قسمتهای این حماسه، دیگر با کیفیت نیستند. سپس فیلم سینمایی «بامبلبی» به کارگردانی تراویس نایت در سال ۲۰۱۸ منتشر شد که حال و هوای اکشن دهه ۸۰ میلادی را زنده کرد. داستان صمیمی و خودمانی فیلم، چیز جدید و خلاقانهای نبود اما «بامبلبی» را به نقطه برجسته این فرنچایز پرهزینه تبدیل کرد.
چیزی که باعث شد این فیلم موفق شود، تعهد نایت به بررسی شخصیتهای اصلی به عنوان مردمی معمولی بود. در این اثر تاکید و تمرکز اصلی بر روی درگیریهای شخصی بود، نه ایجاد انفجارهای بزرگ. علاوه بر آن، طرحهای ساده رباتها بینهایت چشمنواز به نظر میرسیدند و برخلاف قسمتهای قبلی «تبدیلشوندگان»، فضایی دوستداشتنیتر برای بچهها به وجود آمده بود. در ابتدا به نظر میرسید که این فرنچایز برای مدتی طولانی در رکود بماند اما «بامبلبی» تمام معادلات را برهم زد.
۳. گربه چکمهپوش (Puss in Boots)
- کارگردان: کریس میلر
- صداپیشگان: آنتونیو باندراس، سلما هایک، جاشوا راش
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
فرنچایز «شرک» با فیلم «شرک برای همیشه» در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید اما هیچ کس انتظار نداشت که دریمورکس این مجموعه پردرآمد را برای مدتی طولانی رها کند. «گربه چکمهپوش» تقریبا ۱۸ ماه پس از «شرک برای همیشه» در سینما اکران شد تا اولین پیش درآمد استودیو دریمورکس باشد. به نظر میرسید که «گربه چکمه پوش» با شرح داستان چگونگی تبدیل شدن این گربه (با صداپیشگی آنتونیو باندراس) به جنگجوی متینی که همه میشناسند و دوستش دارند، صرفا به دنبال درآمدزایی باشد اما معلوم شد که یک فیلم خانوادگی جذاب و تکان دهنده است.
فهمیدن دلیل موفقیت «گربه چکمه پوش»، کار سختی نیست. این فیلم برای این که نسبت به آثار قبلی، هویت خاص خود را داشته باشد، از طنز همیشگی فیلمهای «شرک» به شدت دوری کرد. در عوض، یک افسانه جذاب و ساده را جایگزین آن نمود و داستانی ماجراجویانه و لذت بخش (شامل درگیری با یک کایجو به شکل یک غاز عظیم در قسمت نهایی فیلم) و البته چشمگیر بود. این فیلم به کیفیت «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم»، دیگر پروژه دریمورکس نیست اما به عنوان یک پیشدرآمد، اثر بسیار بهتری نسبت به دیگر دنبالههای «شرک» است.
۲. مردان ایکس: کلاس اول (X-Men: First Class)
- کارگردان: متیو وان
- بازیگران: جیمز مکاوی، مایکل فاسبندر، جنیفر لارنس
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
«مردان ایکس: کلاس اول» در بین فیلمهای «مردان ایکس» فاکس قرن بیستم، قابل توجه و منحصر به فرد است. این شخصیتهای کمیکبوکی و لباسهای فوقالعادهشان کاملا از منبع اصلی برگرفته شدهاند. با این حال، جالبتر این است که این اثر تنها فیلم گروهی مردان ایکس است. در اینجا شخصیتهای متعددی (نه فقط ولورین هیو جکمن) مورد توجه قرار میگیرند و تماشای دوستیها، رقابتها و شکستهای آنان هیجانانگیز است.
این فیلم همچنین دارای گروهی از بازیگران بینظیر است و چندین بازیگر حرفهای و فوقالعاده مانند جیمز مکاوی و مایکل فاسبندر جزو کاراکترهای اصلی آن هستند. «کلاس اول» درگیر نقصها و ایرادات دیگر فیلمهای این فرانچایز (از جمله فقدان نقشهای فرعی پخته) نمیشود و در حالی که دیگر پیش درآمدها به دلیل ویژگیهای فیلمهای قبلی خود محدود میشوند، «کلاس اول» با پشت سر گذاشتن هنجارهای دیگر فیلمهای «مردان ایکس»، اوج میگیرد.
۱. خوب، بد، زشت (The Good, the Bad and the Ugly)
- کارگردان: سرجیو لئونه
- بازیگران: کلینت ایستوود، الی والاک، لی ون کلیف
- تاریخ انتشار: ۱۹۶۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۸ از ۱۰
یکی از اولین نمونههای پیش درآمد در تاریخ سینما، «خوب، بد، زشت» هنوز به عنوان یکی از بهترین پیش درآمدها و همچنین یکی از وسترنهای بزرگ تاریخ شناخته میشود. تقریبا ۶۰ سال از اولین نمایش آن در سینماها گذشته است و این فیلم به کارگردانی سرجیو لئونه با گذشت زمان، بهتر و بهتر جلوه میکند. نه تنها کلینت ایستوود و سایر بازیگران در نقش خود غوغا میکنند، بلکه موسیقی انیو موریکونه برای این فیلم آنقدر فوقالعاده است که عملا به عنوان یکی از بازیگران عمل میکند. بسیاری از پیش درآمدها صرفا برای درآمدزایی و به منظور کسب دلارهای اضافی از یک هویت آشنا ساخته میشوند اما «خوب، بد، زشت» نوعی شاهکار است که تفاوت زیادی با دیگر آثار سینمایی دارد.
منبع: Collider
هر بار میگم مقاله های دیجی کالا از این بدتر نمیشه :
🥺
لیست خوب و حق ای بود و درمورد فیلم هایی که دیدم کاملا موافق ام.