۴ مدل مداد طراحی بینظیر برای طراحان مبتدی و حرفهای
معمولاً حتی یک فروشگاه لوازم و ابزار هنری هم بیشمار مداد طراحی برای فروش دارد، مداد گرافیت، مداد رنگی و مداد نوکی یا همان اتود، آنقدر با مارکها و در مدلهای مختلف در بازار موجود است که شاید یک مبتدی را در انتخاب دچار سردرگمی کند. اگر شما جزو طراحانی هستید که تعهد زیادی به کارتان دارید یا کلاً با مداد کار میکنید، یا اصلاً تازهکارید شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که بهترین مداد طراحی موجود در بازار چیست. اما جواب این سؤال، چنانچه دربارهی بیشتر لوازم ابزار هنری صدق میکند، سخت است؛ همهاش به این بستگی دارد که هنر شما قرار است شما را به کجا ببرد یا شما قرار است هنرتان را به کدام سمت پیش ببرید. این مطلب در نتیجهی تحقیقات از بهترین فروشگاههای ابزار هنری نیویورک به دست آمده است؛ راهنمایی است برای شمایی که میخواهید بدانید بهترین مداد برای طراحی کدام است.
📚برای خواندن راهنماهای خرید لوازم تحریر و طراحی روی دکمهی زیر بزنید✏️
۱. ۲B یا ۴B؛ مداد طراحی مرسوم
یک طراح متخصص که در فروشگاه لوازم هنری سوهو کار میکند، اول تأکید میکند که نوع مداد از برند مهمتر است. کلی واترز میگوید: «مداد مرسومی که من نمیتوانم بدون آن زندگی کنم و مارکش هم مهم نیست چه باشد، معمولاً ۲B یا ۴B است. از مداد معمولی نرمتر است، بنابراین آزادی بیشتری به طراح میدهد.»
مدادها بر اساس آنکه در مقیاس گرافیتی HB و همینطور بر اساس مقیاسی عددی برچسب دارند. H به میزان سختی مداد اشاره دارد و B به اندازهی سیاهیاش. معمولاً همراه این حروف یک عدد هم دیده میشود. هرچه عدد کنار B بزرگتر باشد، یعنی مداد نرمتر و تیرهتر است. و هرچه عدد کنار H بزرگتر باشد، رد مداد روی کاغذ روشنتر است.
کارولین ویور، صاحب کارخانهی مداد CW، میگوید معماران و افرادی که کارشان طراحی فنی است، معمولاً مدادهای سختتر را ترجیح میدهند، چرا که خطوط بهتری روی کاغذ ایجاد میکنند. او میگوید: «کسانی که طرح سریع میزنند به مدادهای نرمتر گرایش دارند، چرا که آنها تیرهتر و نرمترند و میتوان آنها را محو یا ترکیب کرد.»
۲. مداد گرافیت مونولیت کرتاکالر یا مداد پرفکت فابر کاستل؛ مداد سرمایه
به لحاظ مارک، واترز میگوید فابر کاستل همهجوره خوب است. هیچ ایرادی نمیتوان به آن گرفت. البته خودش طرفدار مدادهای کرتاکالر (Cretacolor) است. او دربارهی این مدادها میگوید: «من از کیفیت سربش خوشم میآید. مثل بقیه راحت نمیشکند.» با اینکه بیشتر افراد با یک مارک خاص مداد در ذهنشان به فروشگاه لوازم هنری سوهو نمیآیند، اما به گفتهی واترز بیشتر مشتریها در نهایت یا مدادهای کرتاکالر را انتخاب میکنند یا درونت (Derwent).
سام لی که در فروشگاه لوازم هنری اپل کار میکند هم مدادهای درونت را پیشنهاد میدهد، البته اگر توانایی مالی خریدش را دارید. این مدادها کمی گرانقیمت هستند اما بسیار باکیفیتاند. اگر پول اصلاً برایتان مسئله نیست، بهترین مداد موجود در بازار مداد پرفکت (Perfect Pencil) فابر کاستل است. یک پاککن و تراش در خودش و یک سرپوش هم دارد.
۳. مداد گرافیت جنرال مدل کیمبرلی؛ مداد طراحی مقرونبهصرفه
وقتی صحبت از مبتدیان به میان میآید، لی میگوید: «من همیشه به آنها توصیه میکنم که اول بروند سراغ مدادهای ارزانتر. مبتدیان طراحی مداد را داغون میکنند، بنابراین هر مدادی از مارک جنرال (General) برایشان خوب است. هم جنسشان خوب است، هم مقرونبهصرفهاند.
اگر از ایدهی مدادهای معمولی ارزانقیمت برای شروع کارتان خوشتان نمیآید، بیشمار مداد مقرونبهصرفهی دیگر هم در بازار موجود است که شاید بتوانند نظر شما را کمی بیشتر به خودشان جلب کنند. مثلاً مارک آپسارا (Apsara) و ناتاراج (Nataraj) از هند که قیمتشان کمتر از یک دلار است. ویور میگوید: «مداد ناتاراچ پاپ مداد ۲B خوبی است و برای طراحی عالی است.»
۴. مداد گرافیت فلزی؛ مداد تجربی
آیا به دنبال گزینهای خاص و غیرمعمول هستید؟ واترز میگوید مدادهایی در بازار هست که در واقع مداد نیستند. مداد ذغالند. اگر به دنبال پررنگی و عمق بیشتر ذغال هستید، به همراه کنترل و تمیزی مداد گرافیت، این مدادها بهترین گزینه برای شما هستند.
واترز ادامه میدهد: «بسیاری از مارکها دارند به سمت این مدادهای آکوارل میروند. چرا که اینها اساساً محلول در آب هستند.» واترز میگوید برای طراحهایش از کار با آبرنگ خوشش میآید و این مدادها وقتی بهشان آب اضافه میکنید، کارکرد آبرنگ را دارند.
یک گزینهی دیگر هم استفاده از تکه گرافیت است تا با تراشیدنش به اندازهی مورد نظر خود «مداد» خودتان را بسازید. این برای کارهای بزرگتر خوب است که شاید خطی که با مداد معمولی روی سطح به وجود میآید، خوب دیده نشود.
برای کسانی که مثل ویور که وسواس مداد دارند، البته بو، احساس و حتی صدای مداد پرفک میتواند انگیزهبخش باشد. او میگوید: «ابزار کار باید درست باشد، حتی مداد. این بسیار مهم است. ما وقتی به ابزار کارمان احساس داشته باشیم، این حس که اینها انحصاراً برای ما ساخته شدهاند، که رابطهای بین ما هست، کارآمدتر و انگیزهدارتر میشویم.»
منبع: artsy