به پایان عمر نینتندو سوییچ نزدیک شدهایم؛ کنسولی که توانست در بازهای نسبتا کوتاه به یکی از بزرگترین، محبوبترین و پرفروشترین کنسولهای بازی تاریخ تبدیل شود. صد البته که ساختار جذاب و هیبریدی سوییچ در این محبوبیت بیتاثیر نبود، اما این کنسول با بازیهای خود گل گرد. نینتندو سوییچ با کنسولهایی که بارها از نظر سختافزاری از آن قویتر بودند رقابت کرد و توانست با قدرت بازیهایش، از آنها پیشی بگیرد. در نتیجه تصمم گرفتهایم تا در قالب این مقاله از بهترین بازی های نینتندو سوییچ حرف بزنیم.
کنسول هیبریدی نینتندو طی بازهای پنج ساله، بیش از صد میلیون دستگاه فروخت و از پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان که ده سال است در بازار هستند، با فاصله پیشی گرفت. جادوی نینتندو هم از بازیهایش نشات میگیرد. بازیهای نینتندو برای تمام بازههای سنی جذاب، زیبا و سرگرمکننده هستند و برای جماعت گیمر حرفهای و حتی بازیسازان، یک کلاس درس طراحی.
حال که کم و بیش انتظار داریم تا نینتندو بهزودی کنسول بعدی خود را معرفی کند و وارد نسل جدیدی شود، زمان بررسی نهایی بازیهای این کنسول رسیده است. آغاز نینتندو سوییچ با «نفس وحش» (Breath of the Wild) صورت گرفت و غزل خداحافظی این کنسول هم با «اشکهای پادشاهی» (Tears of the Kingdom) خوانده شد؛ دو بازی که از آنها به عنوان بهترین ساختههای تاریخ صنعت بازی یاد میشود.
با این حال، فقط هم ماریو و زلدا و کربی و دیگر بازیهای خود نینتندو این کنسول را همراهی نکردند. محبوبیت بالای این کنسول شرکتهای دیگر را هم برانگیخت تا بخواهند تمام و کمال از سوییچ پشتیبانی کنند. شرکتهای بازیسازی متعددی بازیهای بزرگ خود را به سوییچ آوردند و حتی بازیهایی که حتی برای پلیاستیشن و ایکسباکس سنگین بودند، به سوییچ آمدند تا این کنسول بازی به یکی از کاملترین و بهترین کنسولهای تاریخ تبدیل شود.
نینتندو یکی دو بازی دیگر هم برای سوییچ آماده میکند که تصور نمیکنیم چندان در این لیست تغییری ایجاد کنند، اما خودتان «سوپر ماریو واندر» و «پیکمین» را هم در هر رتبهای که میخواهید قرار بدهید.
در ادامه، با استناد به منابع مختلف شامل میانگین نمرات، تاثیر بازیها و محبوبیت آنها و صد البته نظر نویسنده، بهترین بازیهای سوییچ را برایتان انتخاب کردهایم.
تصور میکنیم کنسول بعدی نینتندو کاملا با بازیهای سوییچ همخوانی داشته باشد، در نتیجه حتی اگر کنسول بعدی را هم بخرید، این مقاله منسوخ نخواهد شد و برای کسی که سوییچ نداشته و میخواهد کنسول بعدی را بخرد، بازیهای انتخابی میتوانند آغازی بسیار خوب باشند.
۲۵. عمارت لوییجی ۳ (Luigi’s Mansion 3)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Next Level Games
سبک: ماجراجویی اکشن
میانگین نمرات: ۸۶
عمارت لوییجی، بازی ترسناک نینتندو است و همانطور که از یک بازی نینتندو انتظار دارید، بیش از هر چیز با طراحی بازی و مراحلش خودنمایی میکند. اگر با سبک و سیاق بازی آشنا نیستید، بگذارید بگوییم که عمارت لوییجی تمام و کمال گوستباسترز است؛ یعنی دقیقا مثل همین سری، لوییجی یک کولهپشتی دارد و مثل جاروبرقی، ارواح را شکار میکند. عمارت لوییجی ۳ که با اختلاف بهترین شمارهی سری است، تعداد بسیار زیادی مرحله دارد که هر کدام روند، مکانیکها و سیستمها و معماها و غولاخر خود را دارند. بازی مرحله به مرحله پیچیدهتر و جذابتر میشود و از نظر گرافیکی هم یکی از زیباترین بازیهای سوییچ است.
۲۴. نئو: دنیا با تو تمام میشود (NEO: The World Ends with You)
تهیهکننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
سبک: نقشآفرینی اکشن
میانگین نمرات: ۸۲
دنبالهی یکی از غریبترین بازیهای اسکوئرانیکس برای نینتندو، روی سوییچ همان رویهی خاص و شگفتانگیزش را ادامه میدهد. بازی «نئو: دنیا با تو تمام میشود» (NEO: The World Ends with You) دنیایی تخیلی در محلهی شیبویا در توکیو را به تصویر میکشد، دنیایی که در آن افراد در مسابقهای انتخاب میشوند و باید اهداف مشخصی را در این شهر به پایان برسانند، وگرنه زمانشان تمام و کشته میشوند. بازی یک نقشآفرینی اکشن با سبک و سیاق باحال و کاملا مختص خودش است و تا به حال چیزی مثل آن را ندیدهاید. شخصیتها عالی، داستان پر از پیچشهای مختلف و موسیقی و اکشن هم حسابی بیادماندنی است. بازی همزمان با سوییچ روی یک پلتفرم دیگر هم عرضه شد، اما تجربهاش روی سوییچ حس و حال بهتری دارد.
۲۳. پوکمون لجندز: آرکیوس (Pokémon Legends: Arceus)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Game Freak
سبک: نقشآفرینی اکشن
میانگین نمرات: ۸۳
نمیتوان لیستی از بهترین بازیهای نینتندو نوشت و در آن حرفی از پوکمون نزد، اما بازیهای اصلی پوکمون بهقدری تکراری و خستهکننده شدهاند که بهترین پوکمون یک دههی گذشته، یک بازی فرعی است. طرفداران پوکمون بهقدری روی مجموعهی خود حساس هستند که ظاهرا نینتندو جرات نمیکند تا تغییری به این مجموعه بازیها بیاورد و به همین دلیل پیشرفتها را به «پوکمون لجندز» آورده است. این بازی فرعی از نظر ساختاری، دنیا، طراحی هنری و حتی اکشن، با پوکمونهای اصلی فرق و بسیار بهتر از آنها عمل میکند. بازی ساختاری جهانباز دارد و در آن حرکت میکنید و به شکل همزمان، پوکمون میگیرید. دنیای باز و جذاب پوکمون لجندز، مبارزات سریعتر و بیوقفهی بازی و حتی طراحی گرافیکی آن، حتی از پوکمونهایی که بعدش عرضه شدهاند هم بهتر است.
۲۲. استراتژی مثلث (Triangle Strategy)
تهیهکننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
سبک: نقشآفرینی تاکتیکی
میانگین نمرات: ۸۳
اسکوئر انیکس چند سالی است که بازیهای کلاسیک خود را با سبک گرافیکی تازه و جذابی ارایه میکند؛ سبکی که متشکل از شخصیتهای پیکسل آرتی اما افکتهای گرافیکی مدرن است. بازیهای اسکوئر که در این سبک عرضه شدهاند، تا به حال یکی از دیگری بهتر بودهاند و «استراتژی مثلث» (Triangle Strategy) هم بزرگترین و کاملترین بین آنهاست. بازی یک نقشآفرینی تاکتیکی بسیار عمیق است که طی آن، شخصیتهای متعددی را از بخش بخش نقشهی بزرگش جمعآوری میکنید، ارتقا میدهید و با تیمهایی که تشکیل دادهاید به مبارزه میروید. قصهی پیچیده و گیم آو ترونز مانند بازی، صداگذاری و موسیقی، گرافیک و گیمپلی اعتیادآور، همگی کاری کردهاند تا استراتژی مثلت یکی از بهترین بازیهای سوییچ که هیچ و بلکه یکی از بهترین نقشآفرینیهای تاکتیکی تاریخ باشد.
۲۱. متروید وحشت (Metroid Dread)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: MercurySteam
سبک: ماجراجویی اکشن، مترویدوانیا
میانگین نمرات: ۸۸
نینتندو سوییچ در مجموعهی بزرگ و پرسابقهی «متروید» تنها یک بازی دارد و خوشبختانه این بازی، از همه نظر خوب از آب درآمده است. «متروید وحشت» (Metroid Dread) از همه لحاظ به بازیهای کلاسیک این مجموعه شباهت دارد؛ طوری که تمام و کمال با یک مترویدوانیا طرف هستید و باید در نقشهی بزرگ و پیچیدهی بازی به دنبال آیتمها و مهارتهای مختلف باشید و از آنها برای پیشرفت استفاده کنید. طراحی مراحل در این بازیها حرف اول را میزند و متروید وحشت ضمن حفظ پیچیدگی مراحل و نقشه، اطمینان پیدا میکند تا برخلاف بازیهای گذشتهی سری، این پیچیدگی اعصابتان را خرد نکند. مبارزات و غولآخرهای عالی که شکست هرکدام نیاز به استراتژی خاصی دارد هم کنار گشت و گذار بسیار خوب بازی قرار میگیرند تا بستهی متروید وحشت کامل شود.
۲۰. شین مگامی تنسه ۵ (Shin Megami Tensei V)
تهیهکننده: Sega / سازنده: Atlus
سبک: نقشآفرینی
میانگین نمرات: ۸۴
پوکمون بزرگترین مجموعهی نقشآفرینی دنیاست که در آن هیولاها را جمع میکنید و به جان هم میاندازید، اما سالها پیش از پوکمون، مجموعهی دیگری این سبک بازیها را معرفی کرد. در سری بازیهای «شین مگامی تنسه» هیولاهایی که جمع میکنید، خدایان و الهههایی هستند که با الهام از افسانهها و کتب واقعی طراحی شدهاند. شمارهی پنجم این سری بازیها هم ضمن حفظ این روند، کاملترین شین مگامی تنسه ممکن را ارایه میدهد. در شین مگامی تنسه ۵ مثل گذشته با هیولاها مذاکره یا مبارزه و آنها را به تیم خود جذب میکنید. بازی سبک هنری و دنیایی بسیار متفاوت مقابلتان میگذارد و داستانی جذاب هم در کنار گیمپلی درگیرکنندهاش برایتان رو میکند تا با یکی از بهترین نقشآفرینیهای نوبتی سوییچ طرف شوید.
۱۹. افسانهی زلدا: بیداری لینک (The Legend of Zelda: Link’s Awakening)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Grezzo
سبک: ماجراجویی اکشن
میانگین نمرات: ۸۷
در حالی که زلداهای جدید، که بدون شک میدانید در کدام رتبهی لیست قرار دارند، همه چیز این مجموعه بازیها را تغییر دادهاند، نینتندو با «بیداری لینک» (Link’s Awakening) عینا یک زلدای کلاسیک را برای طرفداران این مجموعه طراحی کرده است. بیداری لینک روی سوییچ بازسازی همین بازی روی گیمبوی است و همان مراحل و روند و ساختار را حفظ میکند، در حالی که گرافیک کاملا مدرن شده است. بیداری لینک یک زلدای کلاسیک محض است؛ وارد نقشهای باز میشوید، دوربین در بالا قرار میگیرد و حالا باید گشت و گذار کنید و سیاهچالهای مختلف بازی را به پایان برسانید. معماها، اکشن و حتی گرافیک بازی که دنیای زلدا را شبیه به اسباببازیهای واقعی به تصویر میکشد همگی عالی هستند و بازی حتی یک حالت مرحلهسازی هم دارد که در آن خودتان سیاهچال زلدا میسازید و آن را با معما و دشمنان پر میکنید.
۱۸. کربی و سرزمین فراموششده (Kirby and the Forgotten Land)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Hal Laboratories
سبک: سکوبازی اکشن
میانگین نمرات: ۸۵
مجموعهی «کربی» بازیهای مختلفی دارد؛ در حالی که بازیهای اصلی سری همگی سکوبازیهای اکشن دوبعدی هستند، در این میان شاهد بازیهای اکشن چند نفره، مبارزهای و حتی بتل رویال بودهایم. با این حال در این چند دههای که کربی را شناختهایم، با «کربی و سرزمین فراموششده» اولین بار است که با یک کربی سهبعدی روبرو میشویم. کربی سهبعدی حسابی شبیه ماریوی سهبعدی از آب درآمده است و این حرف را در تعریف از آن میزنیم: انگار که نینتندو عینا یک ماریوی سهبعدی را در قالب کربی و با در نظر گرفتن قابلیتهای او پیادهسازی کرده است و شاید باید به هماناندازه که به ماریو ارزش میدهیم، کربی و سرزمین فراموششده را هم ستایش کنیم. بازی واقعا یک سکوبازی اکشن شگفتانگیز است و مرحله به مرحله مکانیک جدید معرفی و سپس از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده میکند.
۱۷. سیزده سنتینل (Thirteen Sentinels: Aegis Rim)
تهیهکننده: Atlus / سازنده: Vanillaware
سبک: ماجراجویی، استراتژی همزمان
میانگین نمرات: ۸۸
احتمالا میتوانید از نام «سیزده سنتینل» حدس بزنید که در این بازی قرار است با سیزده شخصیت مختلف روبرو شوید و قصهی آنها را دنبال کنید و همهی آنها هم اساسا شخصیت اصلی هستند. این موضوع کم و بیش از وسعت قصهی بازی و پیچیدگی آن میگوید و بازی به شکلی که انتظارش را ندارید، شخصیتها را که بعضا حتی در زمانهای مختلف وجود دارند، کنار یکدیگر میآورد و به هم ربط میدهد. بازی اساسا یک رمان تعاملی است و نمیخواهیم از مبارزات رباتی تاکتیکی آن بگوییم که بیشتر زمان بازی کردن را مشغول دنبال کردن داستان هستید، اما همین داستان بهتنهایی آنقدر عالی است که بخواهد بازی را به یکی از بهترینها تبدیل کند. صد البته که حتی دنبال کردن دیالوگها و خطوط داستانی هم مکانیک ویدیوگیمی دارد و هر ثانیهی چند ده ساعتی که پای سیزده سنتینل نشستهاید، درگیر بازی هستید.
۱۶. Astral Chain (زنجیر کیهانی)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: PlatinumGames
سبک: ماجراجویی اکشن، هک اند اسلش
میانگین نمرات: ۸۷
استودیوی بازیسازی پلاتینیوم گیمز را بهعنوان استاد ساخت بازیهای اکشن میشناسیم و این استودیو رابطهی بسیار خوبی با نینتندو دارد؛ طوری که نهتنها بهترین مجموعه بازی هک اند اسلش دنیا را برای نینتندو میسازد، بلکه در این میان نینتندو حاضر است روی بازیهای بزرگ دیگر آنها مثل «زنجیر کیهانی» (Astral Chain) هم سرمایهگذاری کند. بازی ایدهی جذابی دارد: با آنالوگ چپ شخصیت اصلی بازی و با آنالوگ راست هیولایی که با زنجیر به او متصل شده است را کنترل و همزمان با هر دو مبارزه میکنید، آن هم در حالی که با با کلیدهای دیگر مشغول اجرای فرمانهای مختلف برای هر کدام هستید. شاید در ابتدا تصور کنید این ایده سخت و پیچیده است، اما بازی به تدریج همه چیز را به شما یاد میدهد و زمانی که در اجرای کمبوها استاد شدهاید، میبینید که چقدر همه چیز بازی درست و دقیق طراحی شده و آنچه مقابلتان است، چیزی نیست مگر یکی از بهترین بازیهای اکشن تاریخ.
۱۵. دراگون کوئست ۱۱ (Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age)
تهیهکننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
سبک: نقشآفرینی
میانگین نمرات: ۹۱
بزرگترین مجموعههای نقشآفرینی ژاپنی مدتهاست که دیگر ساختار کلاسیک خود را کنار گذاشتهاند، اما «دراگون کوئست» به قوت گذشته مبارزات نوبتی و قهرمان روستایی خود را حفظ کرده و آن را در یازدهمین شمارهی این مجموعه به بهترین شکل ارایه میکند. نسخهی سوییچ دراگون کوئست ۱۱ حتی از دیگر نسخههای بازی کاملتر و بزرگتر است و نهتنها با محتوای بیشتری طرف هستیم، بلکه میتوان نسخهی سوییچ را در هر نقطهای که هستید، با فشردن یک کلید تبدیل به یک بازی هشت بیتی و بین حالت اصلی و این حالت رفت و آمد کرد. دراگون کوئست ۱۱ هر چیزی که از یک نقشآفرینی کلاسیک ژاپنی بخواهید را در خود دارد و حتی اگر هم تا به حال سراغ این سبک بازیها نرفتهاید، میتواند آغاز بسیار خوبی را رقم بزند.
۱۴. ماریو کارت ۸ (Mario Kart 8 Deluxe)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
سبک: مسابقهای
میانگین نمرات: ۹۲
سوییچ بازی مسابقهای کم ندارد و از بازیهای شبیهسازی شده و پیچیده گرفته تا بازیهای مسابقهای آرکیدی روی آن پیدا میشوند، اما هیچ کدام لذت بازی کردن «ماریو کارت» را تداعی نمیکنند. «ماریو کارت ۸» هم که البته بد نیست اضافه کنیم ریشهاش به یک کنسول قبل برمیگردد، اساسا ادای احترامی به تمام شمارههای قبلی این مجموعهی مسابقهای است. جمیعت بزرگی از شخصیتهای دنیای نینتندو با خودروهای خاص خود و جادههایی که تمام بازیهای قبلی ماریو کارت را شامل میشوند، ماریو کارت ۸ دیلاکس را به بزرگترین ماریو کارت تاریخ تبدیل کردهاند. بازی چند مکانیک ساده دارد که سریع آنها را یاد میگیرید و سپس صدها ساعت آینده را تلاش میکنید تا در آنها مهارت پیدا کنید، چون ماریو کارت ۸ به شکلی عجیب اعتیادآور است.
۱۳. مسافر هشتوجهی ۲ (Octopath Traveler II)
تهیهکننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
سبک: نقشآفرینی
میانگین نمرات: ۸۴
بسیاری از طرفداران کهنسال فاینال فانتزی از اکشن شدن این سری نقشآفرینی بزرگ گله میکنند، آن هم بدون اینکه بدانند اسکوئر انیکس در کنار بازیهای بزرگش، مشغول ساخت مجموعهای از نقشآفرینیهای ژاپنی کلاسیک محض است که یکی از دیگری بهتر هستند. «مسافر هشتوجهی ۲» یک نقشآفرینی نوبتی ژاپنی است که در سبک و سیاق دوبعدی پیکسلآرت مخصوص اسکوئر انیکس ارایه میشود، یعنی در عین اینکه همه چیز انگار خاطرهانگیز است، با گرافیکی مدرن طرف هستیم. بازی هشت شخصیت مختلف با مهارتها و قابلیتهای خاص خود دارد که هر کدام خط داستانی بزرگ و مخصوص خودشان را دنبال میکنند و بعضا به یکدیگر هم میرسند؛ یعنی واقعا برای تجربهی کامل بازی باید آن را هشت باری تمام کنید و صد البته هم هر بار محتوای تازهای ببینید. داستان و شخصیتها عالی هستند و در عین حال هم مبارزات سرگرمکننده و نوبتی کلاسیک کار خود را بهخوبی انجام میدهند.
۱۲. سوپر اسمش برادرز آلتیمیت (Super Smash Bros. Ultimate)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Sora، Bandai Namco
سبک: مبارزهای
میانگین نمرات: ۹۳
وارد دنیای نینتندو که میشوید، همه چیز با دیگر بخشهای صنعت بازی تفاوت میکند و بازی مبارزهای نینتندو هم فقط مختص به خود است. سری «سوپر اسمش برادرز» شخصیتهای مختلف مجموعه بازیهای نینتندو را کنار یکدیگر میآورد تا طی مبارزاتی پر سر و صدا تلاش کنند همدیگر را از روی سکو به پایین بیاندازند. سوپر اسمش آلتیمیت (Super Smash Ultimate) هم بزرگترین و کاملترین اسمش تاریخ است. بازی نزدیک به ۱۰۰ شخصیت دارد و تصور هم نکنید که با شخصیتهایی نصفه و نیمه طرف هستید، چون هر کدام به بزرگی و کاملی شخصیتهای دیگر بازیهای مبارزهای و چه بسا از آنها بهتر هستند. اسمش آلتیمیت در کنار مبارزات رو در رو، همچنین بخشهای مختلفی دارد که در آنها میتوانید تراز هر شخصیت را بالا ببرید و ماموریتهایی مختص او انجام دهید.
۱۱. هالو نایت (Hollow Knight)
تهیهکننده: Team Cherry / سازنده: Team Cherry
سبک: ماجراجویی اکشن، مترویدوانیا
میانگین نمرات: ۹۰
چند رتبه پایینتر یکی از بازیهای سری متروید را معرفی کردیم، اما سبک مترویدوانیا مدتهاست که از مجموعهی پایهگذار خود حسابی جلو زده است. «هالو نایت» (Hollow Knight) با ساختار مترویدوانیای خود و مبارزات و غولآخرهایی که کاملا یادآور سری سولز هستند، یکی از این مترویدوانیاهای مدرن است که با گلچین بهترین بخشهای این بازیها و ادغام عالی آنها، تجربهای شگفتانگیز از یک بازی ویدیویی را رقم زده است. فقط کافی است چند ساعتی هالو نایت را بازی کنید تا درگیر آن شوید و تا تمام شدنش سراغ بازی دیگری نروید. بازی سخت است، اما مبارزات آن بهقدری دقیق طراحی شدهاند که میدانید شکست فقط تقصیر خودتان بوده و طراحی مراحل هم کاری میکنند تا بخواهید گوشه و کنار بازی را در پی آیتمها و اتاقهای مخفی بالا و پایین کنید.
۱۰. دیسکو الیسیوم (Disco Elysium)
تهیهکننده: ZAUM / سازنده: ZAUM
سبک: نقشآفرینی
میانگین نمرات: ۸۶
دیسکو الیسیوم نقشآفرینی بسیار عجیبی است. زمانی که در ابتدای کار میخواهید شخصیت خود را بسازید، به جای اینکه پوینتهای خود را روی «سرعت»، «قدرت» و «خط سلامتی» خرج کنید، آنها را در «میزان معنویت»، «وضعیت روانی» و «هوش» و «منطق» هزینه میکنید. سلاحهای شما هم شما در دیسکو الیسیوم به جای اینکه چوب و چماق و تفنگ باشند، مکاتب فلسفی مختلف هستند که اتفاقا مثل سلاحها قابلیت ارتقا و سطوح مختلف دارند. هیچ بازی دیگری مثل دیسکو الیسیوم وجود ندارد و در عین حال هم تجربهی هیچ دو بازیکنندهای در دیسکو الیسیوم مثل یکدیگر نمیشود. همه چیز بازی دیالوگهای خود و دیگر شخصیتهاست و حتی تفکراتتان هم بخشی از بازی هستند و نکتهی عجیب این جاست که همهی آنها هم کلمه به کلمه صداگذاری شدهاند. بازی شگفتانگیز است، به شرط اینکه مقاومتی مقابل خواندن نداشته باشید.
۹. مانستر هانتر رایز (Monster Hunter Rise)
تهیهکننده: Capcom / سازنده: Capcom
سبک: نقشآفرینی اکشن
میانگین نمرات: ۸۸
سری بازیهای «شکارچی هیولا» یا همان «مانستر هانتر» روندی کاملا مختص به خود دارند. در این سری بازیها ماموریتهای مختلفی برای کشتن هیولاها میگیرید، آنها را از بین میبرید و با هر پیروزی، با منابعی که جمع کردهاید شخصیت خود را ارتقا میدهید. نسخهی سوییچ شکارچی هیولا نهتنها چیزی از نسخههای بزرگ و کنسولی کم ندارد، بلکه حتی از آنها بهتر و سرگرمکنندهتر است. مانستر هانتر رایز مکانیکهای تازه و جدیدی به این سری میآورد که از مبارزات گرفته تا گشت و گذار در نقشهها را بهشدت سریعتر میکنند. در عین حال هم تمام آنچه از یک مانستر هانتر انتظار دارید، از تعداد زیادی حالت مبارزه گرفته تا زرهها و آیتمهای مختلف، همگی سر جای خود هستند. مانستر هانتر رایز یکی از بزرگترین و بهترین بازیهای سوییچ است و بهراحتی میتواند صدها ساعت درگیرکننده باشد و خستهکننده نشود.
۸. فایر امبلم: سه خاندان (Fire Emblem: Three Houses)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Intelligent Systems
سبک: استراتژی تاکتیکی
میانگین نمرات: ۸۹
«سه خاندان» (Three Houses) روندی بسیار جذاب و درگیرکننده را به سری بازیهای استراتژی نوبتی «فایر امبلم» (Fire Emblem) میآورد و آن را کاملا دگرگون میکند. برخلاف بسیاری از بازیهای استراتژی که تعامل با شخصیتها و ارتقای آنها چیزی جز بالا و پایین کردن چند منو نیست، در سه خاندان رابطهای نزدیک و مستقیم با تمام شخصیتها و نیروهای جنگی خود دارید و ضمن دنبال کردن داستان اصلی بازی، دغدغههای هر شخصیت و قصههای فرعی مختلفی هم میشنوید. بازی بسیار بزرگ و طولانی است و سه خط داستان مجزا دارد که هر کدام مختص یک خاندان داخل بازی هستند. هر کمپین شخصیتها و خط داستانی خود را مقابلتان میگذارد و برای فهمیدن قصه باید هر سه را تمام کنید.
۷. سلست (Celeste)
تهیهکننده: Maddy Makes Games / سازنده: Maddy Makes Games
سبک: سکوبازی
میانگین نمرات: ۹۲
نینتندو برای اولین بار روی سوییچ فروشگاهی درست و درمان برای عرضهی بازیهای دیجیتال راه انداخت و در نتیجهی آن، این کنسول به یکی از بهترین مکان برای تجربهی بازیهای مستقل تبدیل شده است. بازیهای متعددی مثل هالو نایت و سلست هم حجم بزرگی از موفقیت خود را مدیون سوییچ هستند. سلست بهعنوان یکی از بهترین بازیهای سکوبازی چند سال اخیر، تجربهای فراموشنشدنی از یک بازی سخت و درگیرکننده را در مقابلتان میگذارد. بازی واقعا سخت است، اما به لطف ساختارش و مراحل کوتاهی که دارد، هرگز اعصابخردکن نمیشود. طراحی مرحلهی عالی بازی که بهتدریج چالشهای جدیدی را رو و بازی را عمیقتر و سرگرمکنندهتر میکند به جای خود، سلست همچنین یک داستان تاثیرگذار و بسیار خوب هم دارد.
۶. انیمال کراسینگ: افقهای جدید (Animal Crossing: New Horizons)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
سبک: شبیهسازی
میانگین نمرات: ۹۰
سری بازیهای «انیمال کراسینگ» ساخته شدهاند تا حتی در بدترین مواقع، حالتان را خوب کنند. همه چیز بازی بانمک، زیبا و آرامشبخش و در عین حال هم گیمپلی بازی از همه لحاظ کامل و درگیرکننده است. در انیمال کراسینگ سوییچ، یک جزیره در اختیارتان قرار داده میشود و شما هم در آن به زندگی مشغول میشوید. پیشرفت در بازی بهتدریج صورت میگیرد و گذر زمان در بازی هم کاملا واقعی است؛ یعنی شب و روز و اتفاقات تقویم کاملا با دنیای واقعی هماهنگ هستند. آرام آرام با دیگر شخصیتهای جزیره آشنا و با آنها دوست میشوید، مزرعهداری میکنید و خانهتان را ارتقا میدهید و نهایتا هم کنترل جزیره را بهدست میگیرید و بخش بخش آن را شخصیسازی میکنید. کارهایی که میتوانید انیمال کراسینگ سوییچ انجام دهید بهقدری زیاد است که درست کردن یک جزیره و تزیین آن به سلیقهی خود صدها ساعت زمان میبرد و تمام این مدت هم حالتان خوب است.
۵. هیدس (Hades)
تهیهکننده: Supergiant Games / سازنده: Supergiant Games
سبک: نقشآفرینی اکشن، روگلایک
میانگین نمرات: ۹۳
در حالی که بازیهای مستقل روگلایک، یعنی از آن دست بازیهایی که اگر در آن کشته شوید باید همه چیز را از ابتدا شروع کنید، چند سالی است که حسابی گل کردهاند و بسیاری از آنها هم شگفتانگیز هستند، بلوغ این سبک بازیها را باید در «هیدس» جست و جو کنید. هیدس تمام و کمال هم روگلایک نیست و مرگ نهتنها همهچیزتان را نمیگیرد، بلکه برخی از پیشرفتهای حفظ میشود و داستان هم با مرگتان جلو میرود. بازی داستانی عالی و از آن بهتر، شخصیتهایی بسیار جذاب دارد که مثلش را در بازیهای روگلایک ندیدهایم. با این حال، نباید فراموش کنیم که اگر گیمپلی دقیق بازی نبود، اکشنی که به بهترین شکل مهارتهای مختلفی را مقابلتان میگذارد و هر چه جلوتر میروید جذابتر و درگیرکنندهتر میشود، هیدس نمیتوانست به یکی از بهترین بازیهای تاریخ تبدیل شود.
۴. بایونتا ۳ (Bayonetta 3) / بایونتا ۱ + ۲ (Bayonetta 1 + 2)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: PlatinumGames
سبک: ماجراجویی اکشن، هک اند اسلش
میانگین نمرات: ۸۶
بایونتا ۳ غایت بازیهای اکشن سومشخص و با اختلاف بهترین بازی پلاتینیوم گیمز است؛ استودیویی که خودش بهتنهایی چند سطحی بالاتر از دیگر سازندگان بازیهای اکشن قرار میگیرد. پلاتینیوم در ساخت بایونتا ۳ تمام ایدههایی که تا به حال در دیگر بازیهای خود بهعنوان مکانیک اصلی معرفی کرده بود را تا جای ممکن پرداخت و به یک سیستم مجزا در بایونتا ۳ تبدیل کرده است؛ از اکشن سامورایی بازی متال گیر رایزینگ و شمشیر رایدن و دفاع کردن متفاوتش گرفته تا مکانیک کنترل یک هیولا در بازی زنجیر کیهانی و حتی فرمان دادن به یک اژدهای بزرگ مثل آنچه در بازی اسکیلباند دیده بودیم، همگی بخشی از گیمپلی بایونتا ۳ هستند و باورمان نمیشود این همه مکانیک متفاوت کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و هماهنگ باهم کار میکنند. کارهایی که میتوانید در بایونتا ۳ انجام دهید بهقدری زیاد هستند که باورمان نمیشود میتوان بسیاری از آنها را به زیبایی در یک کمبو اجرا کرد. فقط حتما اگر بایونتا ۱ و ۲ را بازی نکردهاید، آنها را هم قبل از قسمت سوم بازی کنید که در قالب یک بسته روی سوییچ عرضه شدهاند.
۳. Xenoblade Chronicles 3
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Monolith Soft
سبک: نقشآفرینی اکشن
میانگین نمرات: ۸۹
سری بازیهای «زینوبلید» از بزرگترین نقشآفرینیهای تاریخ هستند و حتی دیدن اینکه این بازیها با ساختار جهانباز آن وسعت روی سوییچ اجرا میشوند، بهخودی خود اتفاق غریبی است. قسمت سوم زینوبلید هم در ادامهی جریان دو بازی قبلی، همه چیز را بزرگتر و عمیقتر میکند. بازی داستانی بلند و بالا دارد که تمام کردنش بیش از صد ساعت طول میکشد و در این میان، حتی ذرهای محتوای اضافه به چشمتان نمیخورد. در عین حال، سیستم مبارزهی اکشن زینوبلید ۳ و شخصیتهای همراهی که در اختیارتان میگذارد بهقدری لذتبخش و درگیرکننده است که میخواهید حتی بیخیال آن داستان شوید و فقط در دنیای بازی به گشت و گذار و مبارزه بپردازید. زینوبلید ۳ در مقایسه با دو قسمت قبلی از فاز انیمهای بازی (چه در داستان و چه در طراحی شخصیتهایش) هم میکاهد و در نتیجه احتمال اینکه از این شماره خوشتان بیاید هم بیشتر است.
۲. Super Mario Odyssey
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
سبک: سکوبازی، ماجراجویی اکشن
میانگین نمرات: ۹۷
اغراق نکردهایم اگر بگوییم بازیهای ویدیویی با سوپر ماریو تعریف میشوند. از محبوبیت این شخصیت و نمادین بودن آن بهعنوان چهرهی بازیهای ویدیویی صحبت نمیکنیم و منظورمان چگونگی طراحی بازی و درگیر کردن مخاطب با مکانیکهای مختلف و استفاده از آنها در مجموعهای از مراحل بسیار متنوع است. نکتهی جالب این جاست که حتی پس از گذشته چند دهه از پیدایش بازیهای ویدیویی، این موضوع هنوز هم صحت دارد و آخرین شمارهی ماریوی سهبعدی یعنی «سوپر ماریو اودیسه» کلاس درسی در چگونگی ساخت یک بازی ویدیویی است. سوپر ماریو اودیسه یکی از لذتبخشترین بازیهای ویدیویی تاریخ است؛ طوری که هر مرحلهی بازی میتواند بهتنهایی یک بازی مجزا باشد. هر مرحله پر است از چالشهای مختلف که در گوشه و کنار آن پراکنده شدهاند و میتوانید فقط در محیط بازی به گشت و گذار بپردازید و ثانیه به ثانیه با معمایی تازه روبرو شوید. زمانی که سوپر ماریو اودیسه را تمام کردهاید، بازی تازه شروع میشود و مراحل با مجموعهای از بخشهای جدید که تمام آموختههای شما در طول بازی را به چالش میکشند، پر میشوند و دید تازهای به شما میدهند. سوپر ماریو اودیسه بزرگ، زیبا و از همه نظر کامل و یکی از بهترین بازیهای تاریخ است.
۱. افسانهی زلدا: اشکهای پادشاهی (The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom)
۱. افسانهی زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
سبک: ماجراجویی اکشن
میانگین نمرات: ۹۷
زمانی که برای اولین بار پای یک بازی ویدیویی نشستید را به خاطر دارید؟ بازیها دنیاهایی مجازی را مقابلمان گذاشتند که میتوانستیم با آنها تعامل کنیم و در نتیجهی این تعاملات، بازخوردهای متفاوت و متعددی بگیریم. بازی کردن به معنای کلمه و کشف کارهایی که میتوانیم در یک بازی انجام دهیم، آن هم در حالی که بازی بهدرستی به آنچه ما در ذهن داشتهایم پاسخ میدهد، اساس بازیهای ویدیویی است. بازیهای ویدیویی در چند وقت اخیر بیشتر به جای اینکه یک زمین بازی برای تجربه و اکتشاف باشند، به یک لیست بلند و بالا از کارهای تکراری تبدیل شدهاند که آنها را انجام و گزینههای لیست را تیک میزنیم. «افسانهی زلدا: نفس وحش» توانست دوباره این جادوی اکتشاف و تجربهی اتفاقات مختلف را تکرار کند؛ آن هم برای جماعتی از گیمرها که دهههاست مشغول بازی کردن هستند و زیر و بم همهی بازیها را میدانند. در ادامهی همان روند، دنبالهی مستقیم نفس وحش به نام «افسانهی زلدا: اشکهای پادشاهی» ضمن حفظ پایه و اساس نفس وحش، این زمین بازی را گسترش را داد و به مخاطب خود اجازه داد هر کاری که میخواهد در بازی انجام دهد و در منطق بازی، برای پیشرفت هر چیزی که میخواهد بسازند. ابزارهایی که «اشکهای پادشاهی» به بازیکننده میدهد، بهقدری قدرتمند است که میتوانند حتی خود بازی را نابود کنند، اما سازندگان بازی آنقدر به ساختهشان اعتماد داشتند و همه چیز در سطحی دقیق طراحی شده است، که مثل آن در تاریخ بازیهای ویدیویی دیده نشده است. «زلدا: نفس وحش» و «زلدا: اشکهای پادشاهی» نه فقط از از بهترین بازی های نینتندو سوییچ و بلکه احتمالا بهترین بازیهای تاریخ ویدیوگیم هستند.
بازسازیها و نسخهی سوییچ بازیهای عالی دیگر پلتفرمها
سوییچ میزبان بسیاری از بازیهای بزرگ دیگر پلتفرمها هم بوده است. از ویچر گرفته تا دیابلو و دارک سولز و پرسونا و فاینال فانتزی، این بازیها که اساسا از بهترین ساختههای صنعت بازی هستند، روی سوییچ هم عرضه شدهاند. با این حال، این بازیها را جدا کردهایم، چون اولا کیفیتشان روی پلتفرمهای دیگر بالاتر است و بهترین تجربهشان را روی سوییچ ارایه نمیدهند و دوما چون بسیاری از آنها سالها بعد از عرضهی نسخهی اصلیشان به سوییچ آمدند.
با این حال، فکر نکنید که ویچر ۳ روی سوییچ از نظر محتوایی چیزی کم از دیگر نسخهها دارد و حتی از نظر گرافیکی هم تجربهای قابل قبول دارد، در نتیجه اگر میخواهید روی سوییچ خود ویچر ۳ بازی کنید و این بازی را در جیبتان بگذارید و به همه جا ببرید، تصمیم بسیار درستی گرفتهاید.
سوییچ میتواند یک کنسول دستی و قابل حمل هم باشد و سوییچ این امکان را فراهم میکند تا این بازیهای بسیار بزرگ و مهم را راحتتر و سریعتر تجربه کنید؛ فرقی نمیکند بیرون از خانه باشد یا حتی در حالی که حوصله ندارید پای تلویزیون بنشینید و دراز کشیده و سوییچ خود را بهدست گرفتهاید.
بازسازیها و بازیهای عالی دیگر پلتفرمها برای سوییچ | ||