۱۰ فیلم برتر مدس میکلسن؛ ستارهی درخشان سینمای دانمارک
مدس میکلسن بازیگر دانمارکی است که طی دو دهه اخیر به شهرت جهانی دست یافته و در نقشهای متعددی خوش درخشیده است. اما بهترین فیلمهای مدس میکلسن کدامند؟
میکلسن حرفه بازیگری را با حضور در فیلم سینمایی «موادفروش» (Pusher) اثر نیکلاس ویندینگ رفن (کارگردان فیلم «رانندگی») آغاز کرد. از جمله نقشهای اولیه او که باعث شد در کشور دانمارک به شهرت برسد حضور در همین فیلم و قسمت بعدیاش، ایفای نقش کارآگاه آلن فیشر در سریال تلویزیونی «واحد سیار» (Rejseholdet) و بازی در فیلم «تا ابد عاشقت هستم» (Open Hearts) بود. مدس میکلسن با این کارنامه اولیه به هالیوود راه یافت و پس از حضور در فیلم «کازینو رویال» (Casino Royale) با سرعت بیشتری تبدیل به یک ستاره جهانی شد.
در سالهای اخیر این بازیگر دانمارکی را به عنوان یکی از مشهورترین بازیگران جهان غیرانگلیسیزبان میشناسیم. چهرهای که به فیلمهای پرفروش هالیوودی راه یافت و در عین حال بازی در آثار متفاوت سینمای اروپا را هم ادامه داد.
او در عین حال که از جهان سینمایی مارول (با فیلم «دکتر استرنج») و دنیای جنگ ستارگان (با فیلم «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» سردرآورد با فیلم سینمایی «شکار» (The Hunt) جایزه بهترین بازیگری جشنواره بینالمللی فیلم کن را گرفت و با «یک دور دیگر» (Another Round) جوایز بازیگری فستیوالهای اروپایی دیگری چون جشنواره بینالمللی فیلم سنسباستین و جوایز فیلم اروپا را تصاحب کرد.
به این ترتیب میتوان ادعا کرد میکلسن علاوه بر آنکه مشهورترین بازیگر سینمای دانمارک است، به یک چهره جهانی تبدیل شده که همزمان از پس پروژههای پولساز هالیوود بر میآید و در فیلمهای سینمای اصطلاحا هنری اروپا هم از خود تواناییهای منحصربهفردی نشان میدهد؛ توازنی خاص و مثالزدنی که احتمالا از عهده کمتر بازیگری برمیآید.
در ادامه به معرفی فیلمهای مدس میکلسن میپردازیم که اوج تواناییهای او را به عنوان بازیگر به نمایش گذاشتهاند.
۱۰- خیزش والهالا (Valhalla Rising)
- کارگردان: نیکلاس ویندینگ رفن
- تاریخ اکران: ۲۰۰۹
- کشور تولیدکننده: دانمارک
- امتیاز متاکریتیک: ۶۱
«خیزش والهالا» با فیلمبرداری فوقالعاده و لحنی فراطبیعی فیلم محبوب نیکلاس ویندینگ رفن در مجموعه آثاری است که جلوی دوربین برده. فیلم داستان یک مبارز با قدرت عجیب به نام یکچشم را روایت میکند که مدتی به عنوان بردهی جنگجو اسیر بوده و سپس فرار کرده و با یک پسر بچه به مبارزان جنگهای صلیبی میپیوندد. او به نوعی نماد اودین خدای خدایان در اساطیر شمال است.
میکلسن در این نقش بازی شگفتانگیزی ارایه کرده و شخصیتی کامل و بسیار باورپذیر را به نمایش گذاشته است. مبارزی که از هر نوع عمل احساسی به دور است و بدون استفاده از کلمات به شکلی مرموز پیش میرود. میکلسن دانمارکی در این فیلم به خوبی از پس صحنههای خشونتآمیز فیلم برآمده در عین حال که وجوه دراماتیک بازی خود را هم بدون دیالوگ خوب از کار درآورده است.
۹- شعله و لیمو (Flammen & Citronen)
- کارگردان: اوله کریستیان مدسن
- تاریخ اکران: ۲۰۰۸
- کشور تولیدکننده: آلمان، دانمارک
- امتیاز متاکریتیک: ۷۴
فیلم سینمایی «شعله و لیمو» نمونه داستانی است با دو قهرمان که هر دو توسط بازیهایی سطح بالا نقشآفرینی شدهاند؛ بازیهایی که علاوه بر تواناییهای هنرمندانه بازیگران از کارگردانی فوقالعادهای هم بهره برده است.
زوج توره لینهارت و مدس میکلسن در فیلم شعله و لیمو نقش دو تن از مبارزان دانمارکی نهضت مقاومت را طی دوران وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال دانمارک توسط نازیها ایفا میکنند. فیلم روابط میان آلمانها و دانمارکیها، رابطه دوستی پراعتماد میان دو شخصیت و همکار اصلی فیلم و البته فضای ترسناک، پرتنش و مملو از قتل و خیانت آن دوران را نمایش میدهد. این اثر سینمایی که سال ۲۰۰۸ ساخته شد پرهزینهترین فیلم سینمای دانمارک تا آن تاریخ بود.
میکلسن در این فیلم سینمایی علاوه بر بازی خوب، پرانرژی و کم نقصش در سطح فردی در همکاری با توره لینهارت موفق شده یک زوج دوستداشتنی خلق کند. بازی میکلسن در شعله و لیمو پرریزهکاری است و تصویرگر مردی است عصبی و پرتنش که هر لحظه برای دستبهکارشدن آماده است.
این فیلم سینمایی دو سال پس از «کازینو رویال» اکران شد و به میکلسن امکان داد بعد از حضور در آن فیلم نقشی برجسته و تاحدودی مرتبط با همان حال و هوا را جلوی دوربین ببرد.
۸- بر دروازه ابدیت (At Eternity’s Gate)
- کارگردان: جولیان اشنابل
- تاریخ اکران: ۲۰۱۸
- کشور تولیدکننده: فرانسه، بریتانیا، آمریکا
- امتیاز متاکریتیک: ۷۶
فیلم سینمایی «بر دروازه ابدیت» زندگی تراژیک ونسان ون گوگ را به تصویر میکشد. نقاشی که درست پس از مرگش به شهرت جهانی رسید و طی دوره زندگیاش مهجور ماند.
عمده خط داستانی فیلم برگرفته از نامههایی است که ونسان خطاب به برادرش تئو نوشته و آخرین سالهای زندگی این نقاش برجسته سبک پستامپرسیونیسم را بررسی میکند؛ ویلم دفو در این اثر سینمایی نقش ون گوگ را برعهده دارد.
گرچه نقش میکلسن در این فیلم یک نقش مکمل نسبتا کوچک است (نقش کشیش) اما کیفیت ایفای نقش یکی از حضورهای ماندگار این بازیگر را خلق کرده. در این صحنه کشیش با ونسان گفتوگو میکند؛ گفتوگویی مملو از همدلی و البته برای سنجش وضعیت روانی او، گفتوگویی درباره طبیعت و پروردگار.
۷- تا ابد عاشقت هستم (Open Hearts)
- کارگردان: سوزان بیر
- تاریخ اکران: ۲۰۰۲
- کشور تولیدکننده: دانمارک
- امتیاز متاکریتیک: ۷۷
فیلم سینمایی «تا ابد عاشقت هستم» همانطور که از نامش پیداست یک درام عاشقانه است که توسط سوزان بیر و با بهرهگیری از اصول تکنیکی جنبش دگما ۹۵ کارگردانی شده است.
دگما ۹۵ یک جنبش سینمایی بود که اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط کارگردانهای دانمارکی چون لارس فون تریه و توماس وینتربرگ آغاز شد؛ این جنبش میخواست آثار سینمایی را بر مبنای ارزشهای اصیلتر جهان سینما همچون داستانگویی، بازی و درونمایه تولید کند و استفاده از جلوههای ویژه و تکنولوژی را در آثار سینمایی کنار بگذارد. جریانی که قرار بود به نوعی قدرت را دوباره به مولف یا کارگردان اثر بازگرداند؛ مولفی که در عمل اختیاراتش در برابر اختیارات استودیوهای سینمایی قرار میگیرد.
به هر حال فیلم سینمایی تا ابد عاشقت هستم از جمله آثاری بود که تلاش میکرد قواعد دگما ۹۵ را رعایت کند. داستان فیلم کاملا احساساتبرانگیز است؛ یک درام درگیرکننده که تمام عناصر ممکن را برای بیشینهکردن تاثیرگذاریاش به خدمت گرفته است.
داستان فیلم احساساتی پیچیده و رنجهایی انسانی را به عنوان درونمایه خود انتخاب کرده، احساساتی که در نهایت به بحرانهای ذهنی عمیقی منجر میشود و ساختار عاشقانه فیلم را غنیتر میکند. این فیلم برای مدس میکلسن هم از این جهت مهم بود که به نوعی حضور پررنگتر او را در نقشهای کاملا جدی درامهای عمیق تسهیل کرد. این ستاره سینمای دانمارک البته پیشتر نقشهای مختلف فیلمهای جنایی، اکشن و کمدی را ایفا کرده بود اما نقش او در این فیلم نیازمند بینش متفاوتی بود.
میکلسن در این فیلم که با محوریت یک مثلث عاشقانه پیش میرود نقش یک پزشک به نام نیلس را ایفا کرد که در سودای عشقی عجیب خانوادهاش را رها میکند. میکلسن قابلیتهای متفاوت و انعطافی مثالزدنی در ایفای این نقش به نمایش گذاشت که طی سالهای بعد در بهترین نقشآفرینیهایش پررنگتر هم شد.
۶- مواد فروش ۱ و ۲ (Pusher I & II)
- کارگردان: نیکلاس ویندینگ رفن
- تاریخ اکران: ۱۹۹۶، ۲۰۰۴
- کشور تولیدکننده: دانمارک، بریتانیا
- امتیاز متاکریتیک: ۷۲ و ۷۸
میکلسن در قسمت اول مجموعه مواد فروش یک نقش فرعی برعهده داشت اما به سرعت به دلیل توانمندی و جذابیتهایش مورد توجه قرار گرفت. توجه به او آنچنان بود که باعث شد در قسمت دوم او را به عنوان نقش اصلی ببینیم؛ نقش تونی یک خلافکار تازه از زندان آزادشده که سعی دارد زندگی به هم ریختهاش را ترمیم کند.
فیلم دوم مجموعه مواد فروش تا حد زیادی یک فیلم ضد جنایت است یا دست کم نگاه منفی به جرم و جنایت در آن نسبت به قسمت اول تا حد بیشتری مشهود است. از سوی دیگر قسمت دوم در قیاس با قسمت اول مجموعه به وضوح اثر پراحساستری هم ارزیابی شده است.
نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان این فیلم سینمایی پس از ساخت فیلم Fear X در سال ۲۰۰۳ در آستانه ورشکستگی مالی قرار گرفته بود بنابراین قسمت دوم مواد فروش را ساخت تا شاید از نظر مالی وضعیت بهتری پیدا کند. جالب است که این اثر سینمایی با وجود انگیزههای مالی پررنگ کارگردان در پس ساخت آن، فیلم باکیفیتی از کار درآمد.
موفقیت فیلم البته اتفاقی نبود؛ ویندینگ رفن به خوبی میدانست چگونه باید طرح داستانی را ساخته و پرداخته کند و میکلسن هم از خود نقشآفرینی هنرمندانهای ارایه کرد.
۵- کازینو رویال (Casino Royale)
- کارگردان: مارتین کمپبل
- تاریخ اکران: ۲۰۰۶
- کشور تولیدکننده: بریتانیا، ایالات متحده آمریکا
- امتیاز متاکریتیک: ۸۰
«کازینو رویال» بیست و یکمین فیلم مجموعه جیمز باند اولین اثری بود که دنیل کریگ را در این مجموعه جاسوسی و اکشن به عنوان بازیگر جیمز باند به کار گرفت.
میکلسن در این فیلم نقش منفی روبروی باند را برعهده داشت؛ نقش یک سرمایهگذار تروریست که بسیار حیلهگر و زیرک است. این نقشآفرینی با تمجید منتقدان روبرو شد و در عمل پلی شد تا این بازیگر دانمارکی به شهرت جهانی برسد و بیشتر در آثار مشهور به ایفای نقش بپردازد.
۴- یک رابطه سلطنتی (A Royal Affair)
- کارگردان: نیکلای آرسل
- تاریخ اکران: ۲۰۱۲
- کشور تولیدکننده: دانمارک، سوئد، جمهوری چک
- امتیاز متاکریتیک: ۷۳
«یک رابطه سلطنتی» مدس میکلسن و آلیسیا ویکاندر بازیگر برنده اسکار را به عنوان زوج اصلی بازیگرانش به خدمت گرفت. فیلم یک درام تاریخی درباره خانواده سلطنتی دانمارک طی قرن ۱۸ میلادی است.
فیلم سینمایی رابطه سلطنتی از بودجه ساخت بالایی برخوردار بود و در نتیجه مورد توجه رسانهای قرار گرفت. فیلم در عین حال جوایز متعددی از جشنوارههای مختلف اروپایی به دست آورد و نامزد دانمارک در بخش فیلم غیرانگلیسیزبان اسکار شد.
یک رابطه سلطنتی ویژگی خاصی دارد که باید گفت هر فیلم تاریخی نیازمند آن است: فیلم روی بازه زمانی ویژهای دست گذاشته که وقایع آن در عمل سرنوشت یک ملت را برای همیشه تغییر داد. گذشته از روایت فیلم، بهترین بخش اثر بازیهای آن و نقشآفرینی میکلسن و ویکاندر است که تقریبا در تمام لحظات بازیشان شگفتانگیز ظاهر شدهاند.
این اثر سینمایی میکلسن را بیش از پیش در بازارهای جهانی مطرح کرد و به سوی نقشهای فیلمهای محبوبتر سوق داد.
۳- بعد از عروسی (After the Wedding)؛ از بهترین فیلمهای مدس میکلسن در سینمای دانمارک
- کارگردان: سوزان بیر
- تاریخ اکران: ۲۰۰۶
- کشور تولیدکننده: دانمارک، سوئد
- امتیاز متاکریتیک: ۷۸
«بعد از عروسی» را به عنوان یکی از بهترین فیلمهای سینمای دانمارک میشناسند. شاید رمز موفقیت اثر فرمول ضد کلیشهای بود که در طرح داستانی آن به کار گرفته شد. ساختاری که باعث میشود مخاطب توانایی حدس زدن ادامه فیلم را نداشته باشد و در عمل فقط خود را به فیلم بسپارد و در آن غرق شود.
بعد از عروسی از آن دست فیلمهایی است که تا سالها در حافظه مخاطبش باقی میماند. شخصیتهای فیلم بینهایت باورپذیرند چرا که بسیار پرجزییات و در همه ابعاد اصیل طراحی شدهاند؛ از واکنشهایشان گرفته تا رفتارهایشان.
فیلمهای درجه یک در نهایت با بازیگران درجه یک جاودانه میشوند و بعد از عروسی هم با بازی بهیادماندنی میکلسن به جایگاه فعلیاش رسید. با دیدن فیلم بیشتر از قبل درک میکنیم که گویا هر چقدر درام عمق بیشتری داشته باشد میکلسن هم در نقشآفرینی بروز و ظهور موفقتری دارد.
فیلم داستان مدیر یک یتیمخانه را روایت میکند که از هند به دانمارک فرستاده میشود و آنجا یک راز خانوادگی تکاندهنده را درمییابد که زندگیاش را دگرگون میکند.
۲- یک دور دیگر (Another Round)؛ از جدیدترین فیلمهای مدس میکلسن
- کارگردان: توماس وینتربرگ
- تاریخ اکران: ۲۰۲۰
- کشور تولیدکننده: دانمارک
- امتیاز متاکریتیک: ۷۹
فیلم سینمایی «یک دور دیگر» جدیدترین اثر مدس میکلسن در این فهرست است. فیلم موفق سال ۲۰۲۰ که مورد توجه منتقدان و سینمادوستان قرار گرفت؛ همکاری دیگری میان وینتربرگ و میکلسن که کارگردان تعدادی از بهترین آثار سینمایی این بازیگر برجسته دانمارکی بوده است.
یک دور دیگر که به نوعی وارد قلمروی کمدی سیاه میشود مضامینی چون بحران میانسالی، رفاقت و اعتیاد به الکل را در مرکز توجه خود دارد. میکلسن در این اثر سینمایی نقش یک معلم تاریخ تقریبا بدخلق و غمگین را بازی میکند که قصد دارد زندگی حرفهای و خانوادگیاش را بهبود ببخشد. او در فیلم یک دور دیگر نه تنها مهارتهای منحصربهفرد بازیگریاش بلکه چابکی و استعداد خاصش در رقص را هم به زیبایی نمایان میکند.
۱- شکار (The Hunt)؛ از بهترین فیلمهای مدس میکلسن
- کارگردان: توماس وینتربرگ
- تاریخ اکران: ۲۰۱۲
- کشور تولیدکننده: دانمارک
- امتیاز متاکریتیک: ۷۷
«شکار» اولین همکاری توماس وینتربرگ و مدس میکلسن بود و به روایتی بهترین اثر هر دوی این هنرمندان. فیلمی عمیقا تفکربرانگیز و البته همزمان احساساتبرانگیز با سوژهای ملتهب و پیچیده.
داستان فیلم شکار در یک دهکده کوچک طی کریسمس جریان دارد. میکلسن نقش معلم یک مهد کودک را بازی میکند که اشتباها و به دلیل دروغگویی یک کودک به تعرض جنسی متهم میشود. واکنش جمعی به این معلم که بیگناه است به شدت تند و خشونتبار است و در عمل او را تا پای نابودی میبرد.
شکار به دنبال پاسخهای روشن و ساده نیست و تلاش میکند در عین حفظ پیچیدگیهای جهان واقعی مضامینی چون گناه، بیعدالتی و عرفهای اجتماعی را بررسی کند. میکلسن در شکار بالاترین سطح تواناییهای بازیگریاش را آشکار کرده است و به شکل فوقالعادهای سمپاتی مخاطبش را جلب میکند. مخاطب مدام از خود میپرسد اگر من جای او بودم چه؟ این احساس نزدیکی بیش از حد با بازیگر فیلم و درک کامل احساسات او نتیجه نقشآفرینی سطحبالا و بهشدت پخته این ستاره دانمارکی است.