۱۰ سکانس مبارزه برتر فیلمهای «بتمن»
بتمن وقتی که برای نخستینبار خلق شد از او با عنوانهای مختلفی یاد میشد؛ یک کارآگاه، یک مبارز و یک افسر اجرای قانون به روشهای مخصوص خودش. بتمن همیشه توسط یک خشم عمیق و پایدار هدایت میشود که او را به سوی مجازات شبانهی جنایتکاران طی مأموریتهایش و مبارزههای بتمن سوق میدهد. این ویژگی باعث شده است که یک صحنهی مبارزهی خوب برای همهی ماجراجوییهای بزرگ شوالیه تاریکی بر روی پردهی نقرهای یک ضرورت مطلق باشد. سریال تلویزیونی آدام وست طی دههی ۱۹۶۰ میلادی با صحنههای مبارزه، استفاده از دایرهی واژگان رنگارنگ و جلوههای صوتی انیمیشنی که در زمانهای مناسب در صحنه ظهور میکنند، سرعت این نوع فیلمها را تعیین کرد. این روند، شخصیت را به صفحهی بزرگ منتقل کرده، جایی که صحنههای اکشن هیجانانگیز یک امر عادی محسوب میشود.
این ویژگی وجود داشتن صحنههای اکشن در طول تقریباً ۶۰ سال ساخته شدن فیلمهای بتمن همواره صادق بوده است و اغلب از آن در میان دیدگاههای منحصر به فرد و متمایز برای ساختن یک فیلم دربارهی شوالیه تاریکی یاد میشود. بیشتر فیلمهای بتمن حداقل یک یا دو صحنهی به یاد ماندنی دارند و بدون حداقل چند مشت که اینجا و آنجا پرتاب میشود، بتمن دیگر بتمن نخواهد بود. اگر از طرفداران ژانر سینمایی ابرقهرمانی و یا از طرفداران شوالیهی تاریکی گاتهام هستید بیشک میدانید که این شخصیت در اصل یک انتقامجوی ماسکزده است؛ یک شورشی که به تدریج تصمیم گرفته است با قوانین شهری مهربانتر باشد و طبق ساز آنها برقصد.
بازیگران زیادی طی سالهای ساخته شدن فیلمهای سینمایی بتمن نقش این ابرقهرمان یاغی را ایفا کردهاند؛ از مایکل کیتون گرفته تا کریستین بیل و بن افلک. تمام این بازیگران پیش از حضور در یک فیلم بتمن مدتها روی فیزیک خود کار کردند تا بتوانند بدنی آماده داشته باشند، چرا که بتمن یک کارمند یا یک شطرنجباز نیست؛ او پیش از هرچیز یک جنگجوی تمامعیار است که باید دشمنان خود را شکست دهد. در زیر فهرستی از به یاد ماندنیترین صحنههای مبارزههای بتمن در هر یک از فیلمهای سینمایی این ابرقهرمان آمده است که به ترتیب کیفیت و به یاد ماندنی بودن رتبهبندی شدهاند. توجه داشته باشید که این فهرست به طور دقیق شامل صحنههای مبارزه است، نه تعقیب و گریزهای ماشین یا صحنههایی از این قبیل.
۱۳. «بتمن و رابین» (Batman & Robin) دو ساعت از نکات منفی است
- سال تولید: ۱۹۹۷
- کارگردان: جوئل شوماخر
- بازیگران: جرج کلونی، اوما تورمن، آرنولد شوارتزنگر، کریس او دانل
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۲ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۲۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۳.۸ از ۱۰
سخت است بتوانید در فیلمی که با یک بازی هاکی روی کف موزهای یخزده آغاز میشود، نقطهی اوجی پیدا کنید. «بتمن و رابین» اقتباسهای سینمایی جوئل شوماخر از شوالیهی تاریکی را به یک توقف ناگهانی رساند و بیتردید بدترین فیلم بتمن است. در واقع، این فیلم به قدری بد بود که مردم فکر میکردند ممکن است برای همیشه اقتباسهای سینمایی از کتابهای کمیک بتمن به دست فراموشی سپرده شود. این ناتوانی و ضعف به صحنههای مبارزهی پر سر و صدا و عمدتاً بیهدف فیلم نیز گسترش مییابد؛ صحنههایی مانند یک نمایش بدلکاری غمانگیز که گویا هیچکس در آنها نمیداند چه میکند.
آن چه که به طور سخاوتمندانه میتوان به عنوان نقطهی اوج نامید در پایان اتفاق میافتد که شرمآور است زیرا تا آن زمان مخاطب عمدتاً صبر خود را از دست داده است. تنها ارزش این فیلم نوآوری مقایسهای آن است یعنی دیدن نسخهای از خانوادهی بتمن بر روی پردهی نقرهای. در این فیلم بتگرل (آلیشیا سیلورستون) ابتدا بتمن و رابین را از پویزن آیوی نجات میدهد، سپس آنها با هم تیم میشوند تا آقای فریز را از فرو بردن گاتهام به یک عصر یخبندان جدید منصرف سازند البته به زور و با کمک مبارزههای بتمن. تمام داستان این فیلم کلیشهای و بیالهام است، اما در خالصترین حالت خود، اخلاق بیش از حد شوماخر را تجسم میکند.
این فیلم در گیشه توانست فروش قابل قبولی داشته باشد و با توجه به بودجهی ۱۶۰ میلیون دلاریاش، ۲۳۸ میلیون دلار فروخت. این فیلم چهارمین فیلم از نخستین مجموعه فیلمهای بتمن بود که توسط شرکت برادران وارنر منتشر میشد و نخستین فیلم در این مجموعه بود که تیم برتون در هیچ زمینهای با آن همکاری نمیکرد. این فیلم برای نخستینبار در تاریخ ۱۲ ژوئن ۱۹۹۷ در لس آنجلس به اکران در آمد و سه روز بعد به اکران عمومی رسید. پیش از کلونی شوماخر قصد داشت از ویلیام بالدوین برای ایفای نقش بتمن استفاده کند. قرار بود فیلم دیگری به عنوان ادامه برای این فیلم ساخته شود، اما مراحل ساخت آن ناتمام ماند.
۱۲. شب بیرون ماندن رابین، ظاهر بتمن را برای همیشه بازتعریف میکند
- سال تولید: ۱۹۹۵
- کارگردان: جوئل شوماخر
- بازیگران: وال کیلمر، نیکول کیدمن، جیم کری، تامی لی جونز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰
دوران جوئل شوماخر همچنان یک نقطهی ضعیف برای فیلمهای بتمن است و اشتباهات مختلف آنها به خوبی مستند شده است. این خطاها و اشتباهات به مبارزههای بتمن و سایر سکانسهای این فیلمها نیز گسترش مییابد. «بتمن برای همیشه» (Batman Forever) فرصتی را برای ارائهی داستان منشأ دیک گریسون از دست داد و همچنین جنبهی شمشیرزنی بتمن را بیشتر برای مخاطبان به نمایش درآورد. روح فیلمی بهتر در چند صحنه از این فیلم میدرخشد، قبل از این که زیر سطوح مضحک تولید بیش از حد دفن شود.
با این حال، هنوز میتوان حداقل یک صحنهی مبارزهی جالب پیدا کرد، زیرا دیک گریسون بتموبیل را برای یک سواری لذتبخش میبرد و یک دوشیزهی در حال پریشانی را در خیابانهای خشن گاتهام پیدا میکند. او با یک باند از اراذل و اوباش که با آرایش و نور سیاه مطابق با گرافیتی روی دیوارهای اطراف تزئین شدهاند، روبرو میشود. این به فیلم یک ضربهی بصری میدهد و به عنوان یک الهام غیرمنتظره برای یک صحنهی مبارزهی بسیار قویتر در «بتمن» (The Batman) مت ریوز عمل میکند.
این فیلم سومین قسمت از مجموعهی چهارقسمتی بتمن شرکت فیلمسازی برادران وارنر و ادامهای برای فیلم «بتمن بازمیگردد» (Batman Returns) بود که تیم برتون تهیهکنندگی آن را بر عهده داشت. این فیلم در هنگام اکران منتقدان را به دو دسته تقسیم کرد؛ عدهای صحنههای اکشن درخشان، بازی جیم کری و موسیقی متن آن را ستایش کردند و به عقیدهی بعضی دیگر لحن کلی این فیلم از فیلمهای قبلی فاصله گرفته بود و این یک نقطهی ضعف محسوب میشد. این فیلم که با بودجهی ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بود توانست ۳۳۶.۶ میلیون دلار بفروشد و تبدیل به ششمین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۵ گردد. این فیلم در ۳ رشته نامزد دریافت جوایز اسکار شد، اما نتوانست در هیچ رشتهای این جایزه را به دست آورد.
۱۱. فلش به مایکل کیتون یک پردهی نهایی میدهد
- سال تولید: ۲۰۲۳
- کارگردان: اندی موسکیتی
- بازیگران: ازرا میلر، ساشا کایه، مایکل شنون، ران لیوینگستون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
فیلم «فلش» (The Flash) به کارگردانی اندی موسکیتی از دیدگاه پراکنده و جنجالهای خارج از صحنه پیرامون ستارهاش ازرا میلر رنج میبرد، اما یک نقطه قوت داشت و آن هم مایکل کیتون بود که به عنوان یک نسخه از همان بروس وین که در دو فیلم بتمن تیم برتون دیده میشود، بازگشت. صحنههای مبارزهی سینمایی از زمانی که کیتون برای اولین بار در فیلم «بتمن» ۱۹۸۹ از میان اراذل جوکر عبور کرد، راه طولانیای را طی کردهاند. «فلش» به مایکل کیتون یک پردهی نهایی میدهد و بازگشت او برای اولین بار در چهار دهه یکی از بهترین بخشهای این فیلم است.
وقتی دو بری آلن به عمارت وین میرسند، آن را ظاهراً خالی از سکنه مییابند، تا این که توسط یک پیرمرد مرموز در آشپزخانه مورد حمله قرار میگیرند. حدس زدن هویت مرد کار سخت و دشواری نیست، به ویژه زمانی که او به بری ابرقهرمان تمام توان خود را نشان میدهد. ابزارهای آشپزخانه به سلاحهای سرگرمکننده تبدیل میشوند از جمله یک برش پیتزا که نه تنها حال و هوا را سبکتر میکند، بلکه نشان میدهد که بروس وین مسنتر و بازنشستهی کیتون هنوز سرحال است و روحیهی خود را حفظ کرده.
«فلش» سیزدهمین فیلم در دنیای سینمایی گسترشیافتهی دیسی است. این فیلم که با بودجهی ۲۲۰ میلیون دلاری ساخته شد در نهایت تنها ۲۷۱.۳ میلیون دلار فروخت. بسیاری از منتقدان از این فیلم راضی نبودند و نقدهای سختگیرانهای به سکانسهای اکشن آن وارد نمودند. «فلش» خیلی زود تبدیل به یکی دیگر از فیلمهای دنیای دیسی شد که نه توانست مخاطبان را راضی کند و نه توانست دل منتقدان را به دست آورد. حضور کیتون در این فیلم و نقشآفرینی قابل قبول میلر تنها نکان مثبت این فیلم بود که منتقدان از آنها یاد کردند.
۱۰. لیگ عدالت بتمن را به یک بازیکن تیمی متوقفکننده تبدیل میکند
- سال تولید: ۲۰۲۳
- کارگردان: زک اسنایدر
- بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، ری فیشر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۴۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
شوالیهی تاریکی خستهی بن افلک یکی از قهرمانان ناشناختهی دنیای اسنایدر است که یک برداشت منحصر به فرد از بتمن را در میان معرفی قهرمانان جدیدتر و تازهتر روی صفحهی نمایش، مانند زن شگفتانگیز و آکوامن، ارائه میدهد. برای «لیگ عدالت» (Justice League)، او نیاز دارد که در یک چرخش بزرگتر که شامل بازگشت سوپرمن هنری کویل است، کار کند و به عنوان عضو یک تیم بجنگد نه فقط به تنهایی یا با یک شریک. این به معنای تکیه بر مهارتهای تاکتیکی و استراتژیک خود همراه با آرایههای مختلفی از ابزارها است.
مبارزهی گروهی در یک نبرد با استپنولف در تونلهای زیر شهر گاتهام نتیجه میدهد، با لیگ عدالت که برای اولین بار با هم به میدان میروند و عمداً به شکل قابل قبولی هماهنگ به نظر میرسند. بتمن مشاورههای خوبی ارائه میدهد، همراه با یک تانک جنگی شبیه خرچنگ به نام «نایتکراولر». در حالی که تیم کم و بیش خود را ثابت میکند، آنها بیش از حد به مبارزهی تنها عادت دارند. علاوه بر این که یکی از قطعات مجموعهی هیجانانگیز و پویای فیلم است، این یک راه جذاب برای نشان دادن این است که این تیم کارهای زیادی برای انجام دادن دارد، در حالی که طرفداران بتمن میتوانند مبارزههای بتمن را برای اولین بار در یک تیم واقعی زنده روی صفحه نمایش ببینند.
«لیگ عدالت» در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۱۳ در لس آنجلس به نمایش در آمد و سپس ۴ روز بعد در ایالات متحدهی آمریکا به اکران عمومی رسید. این فیلم هم مانند «فلش» نقدهای ضد و نقیض فراوانی دریافت کرد؛ عدهای آن را میپسندیدند و به نظر عدهای دیگر داستان اصلا کار نمیکرد. این فیلم پنجمین فیلم در دنیای گسترشیافتهی دیسی بود. اسنایدر بخشی از این فیلم را کارگردانی کرد و بعد از این که او پروژه را رها کرد، جاش ویدون جایگزین او شد. برادران وارنر نخستینبار پروژهی ساختن فیلمی به نام «لیگ عدالت» را سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و قرار بود جرج میلر، سازندهی مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» (Mad Max) آن را بسازد، اما به دلیل مشکلات بودجهبندی این پروژه به تاخیر افتاد. چند سال بعد نسخهی دیگری از این فیلم در شبکهی اچبیاو مکس منتشر شد که «نسخهی زک اسنایدر لیگ عدالت» (Justice League Snyder Cut) نام گرفت.
۹. «جوخهی انتحار» بتمن را به مرد مستقیم هارلی تبدیل میکند
- سال تولید: ۲۰۱۶
- کارگردان: دیوید آیر
- بازیگران: مارگو رابی، جرد لتو، ویل اسمیت، وایولا دیویس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۲۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۴۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰
حضور کوتاه بتمن در «جوخهی انتحار» از نظر فنی یک تعقیب و گریز است و قابل توجه میباشد، زیرا بتمن واقعاً مرکز توجه نیست. این هارلی کوئین است که یک رویارویی کوتاه و باشکوه با دشمن نقابدار خود دارد. هنگامی که هارلی و جوکر در شهر گشت میزنند، شوالیهی تاریکی بن افلک روی سقف فرود میآید و یک تبادل خشمگینانه را آغاز میکند، زیرا هارلی یک دیالوگ امضامانند را تحویل میدهد: «خفاشهای احمق! شما شب قرار عاشقانه را خراب میکنید!!!»
این نه تنها یک صحنهی برجسته در یک فیلم فراموششدنی است، بلکه از بتمن قبلاً تثبیتشدهی افلک استفاده میکند تا نور را بر ستارهای جدید بتاباند و همچنین «جوخهی انتحار» را به شکلی محکم در دنیای گستردهتر دیسی به فیلمهای دیگر متصل کند. مهمتر از همه، این فیلم هارلی (مارگو رابی) را به عنوان شخصیت اصلی خود معرفی میکند و اولین فصل از یکی از بزرگترین داستانهای موفقیت دنیای دیسی را در این فرآیند مینویسد. تظاهر هارلی به غرق شدن قبل از حمله به بتمن با چاقو نشانهای از چیزهایی است که در آینده خواهیم دید.
«جوخهی انتحار» آیر سومین فیلم در بین مجموعه فیلمهای دنیای گستردهی دیسی بود. این فیلم برای نخستینبار در ۱ آگوست ۲۰۱۶ در نیویورک به نمایش در آمد و سپس چهار روز بعد در ایالات متحدهی آمریکا به اکران عمومی رسید. «جوخهی انتحار» که با بودجهی ۱۷۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، توانست در گیشه به رکورد خیرهکنندهی ۷۴۹.۲ میلیون دلار دست پیدا کند و تبدیل به دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ شود. اگرچه نظر منتقدان نسبت به این فیلم هم ضد و نقیض بود، اما این فیلم توانست اسکار بهترین طراحی چهرهپردازی را به دست آورد.
۸. «بتمن» ۶۶ یک مبارزهی نمادین را کامل کرد
- سال تولید: ۱۹۶۶
- کارگردان: لزلی اچ. مارتینسون
- بازیگران: آدام وست، برت وارد، سزار رومرو، فرانک گارشین
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
اولین فیلم بزرگ صفحه نمایش بتمن تلاشی برای بهرهبرداری از موفقیت بزرگ سریال تلویزیونی ۱۹۶۶ با بازی آدام وست بود. این اساساً یک داستان بلند از خود سریال بود، با چند ابزار جدید مانند قایقبت و هلیکوپتربت که با بودجههای بالاتر ساخته شده بودند. این فیلم همچنین اجازه داد که یک تیم شرور برای اعصار به وجود بیاید؛ زیرا چهار نفر از بزرگترین شخصیتهای منفی دنیای بتمن وست در این فیلم نقشه میکشند تا جهان را تسخیر کنند.
تیم دو نفرهی پویا و قهرمان این فیلم، یعنی بتمن و رابین، آسمان و زمین را حرکت میدهند تا جلوی شرورها را بگیرند، به خصوص در صحنهی مبارزه در بالای زیردریایی پنگوئن برای پایان دادن به تهدید. سریال تلویزیونی به خاطر جلوههای صوتی الهام گرفته از کتابهای کمیک که در هر مبارزهای روی صفحه منفجر میشدند، مشهور بود. فیلم نیز همین ویژگی را با مجموعهای بیسابقه از ستارگان سرکش سینما عرضه میکند: ریدلر فرانک گورشین، جوکر سزار رومرو، پنگوئن بورگس مردیت و یک گروه از اراذل و اوباش که در اوج تجسم افسانهای وست با بتمن و رابین مبارزه میکنند.
این فیلم سینمایی با مبارزههای درخشان بتمن دو ماه پس از به پایان رسیدن سریال تلویزیونی بتمن به سینماها آمد و توانست نظر منتقدان را جلب کند. این فیلم که با بودجهی ۱.۳۷۸ میلیون دلاری ساخته شده بود، توانست در گیشه ۳.۹ میلیون دلار بفروشد. دنیای مبارزههای اکشن سینمایی از آن سالها تا به امروز به کلی تغییر کردهاند، اما نمیتوان لیستی تحت عنوان بهترین مبارزههای نسخههای سینمایی بتمن تهیه نمود و اشارهای به نخستین بتمن تاریخ سینما نکرد.
۷. «بتمن» ۸۹ یک شوالیه تاریکی تاریکتر را معرفی کرد
- سال تولید: ۱۹۸۹
- کارگردان: تیم برتون
- بازیگران: مایکل کیتون، جک نیکلسون، کیم بسینگر، جک پلانک
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
تصور این نکته بعد از انتشار فیلمهای بتمن کریستوفر نولان و مت ریوز سخت است، اما دو فیلم بتمن تیم برتون زمانی که برای اولین بار منتشر شدند، بسیار تاریک در نظر گرفته میشدند. نشانههای این جنبههای تاریکتر خیلی زود در نسخهی ۱۹۸۹ «بتمن» (Batman) ظاهر میشود، زیرا کارگردان ابتدا و قبل از این که یک خانوادهی گردشگر سادهلوح توسط دزدان مورد سرقت قرار بگیرند به مخاطبان خود اجازه میدهد تا در فضای نوآر و سوررئال شهر گاتهام او غرق شوند.
مقابلهی بعدی بتمن با آنها بیشتر به خاطر ورود قهرمان مایکل کیتون قابل توجه است تا به خاطر حرکات مبارزهای چشمگیر فیلم. طراحی صحنههای مبارزههای بتمن هرگز نقطه قوت برتون نبوده است، اما جو چیزی است که او میتواند به خوبی مدیریت کند و او از آن برای معرفی بتمن خود به شکلی خیرهکننده استفاده میکند، زیرا دزدان بر سر غنیمت ناچیز خود دعوا میکنند در حالی که او از سایهها آنها را تعقیب میکند. عبارت ثابت کیتون جوهرهای از شخصیت را در خالصترین حالت خود به تصویر میکشاند.
برتون بیش از کارگردانهای دیگری که پیش و پس از او دست به ساختن فیلمهای بتمن زدهاند توانسته است در فضاسازی موفق عمل کند. این فیلم که یکی از بهترین مبارزههای بتمن را در خودش جای داده است نخستین فیلم از مجموعهی چهار قسمتی نخستین مجموعه فیلمهای بتمن بود که توسط شرکت برادران وارنر منتشر گردید. این فیلم که با بودجهی ۴۸ میلیون دلاری ساخته شده بود، توانست در گیشه ۴۱۱.۶ میلیون دلار بفروشد. فضاسازی درخشان این فیلم توانست آن را برندهی اسکار بهترین طراحی صحنه کند.
۶. «بتمن بازمیگردد» (Batman Returns) یک شریک مبارزهی عالی ارائه میدهد
- سال تولید: ۱۹۹۲
- کارگردان: تیم برتون
- بازیگران: مایکل کیتون، میشل فایفر، دنی دویتو، کریستوفر واکن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
«بتمن بازمیگردد» بسیار تاریکتر از فیلم پیشین خود یعنی «بتمن» است که منجر به جذابیت فرقهای آن و وضعیت شگفتانگیز آن به عنوان یک فیلم کلاسیک تعطیلات شده است. با شوالیهی تاریکی کیتون که یک شخصیت شناخته شده است، فیلم جدید بر سلینا کایل (میشل فایفر) تمرکز میکند که تبدیل منحصر به فرد او به زن گربهای، او را در میان برخی رقیبهای بسیار قوی برجسته میکند.
رویارویی اولیهی بتمن و زن گربهای همهی چیزهایی است که طرفداران میتوانند انتظار داشته باشند: با یک انفجار واقعی آغاز میشود، زیرا سلینا فروشگاه کارفرمای سابق خود را بمباران میکند و سپس در پشت بامها با شوالیهی تاریکی مبارزه میکند که باعث خلق شدن یکی از بهترین مبارزههای بتمن میشود. این صحنه فراتر از آکروباتیکهای آنها، شیمی رمانتیک سوزان بین این دو شخصیت را هم به تصویر میکشاند، زیرا زن گربهای مشتاقانه دست بالا را میگیرد و بتمن کاملاً مطمئن نیست که چگونه پاسخ دهد. رابطهی آنها سرعت فیلم را در ادامه تعیین میکند، با زوج وحشی دیسی که برای نخستینبار روی صفحهی نمایش ظاهر میشوند.
این فیلم که یکی از بهترین مبارزههای بتمن را در خودش جای داده است دومین فیلم از مجموعهی چهار قسمتی نخست برادران وارنر است که توانست با توجه به بودجهی ۸۰ میلیون دلاری خود فروش خوبی داشته باشد و نزدیک به ۲۶۷ میلیون دلار بفروشد. این فیلم برای نخستینبار در تاریخ ۱۹ ژوئن ۱۹۹۲ به نمایش در آمد و به دنبال لحن تاریکتر خود علیرغم شکستن چندین رکورد گیشه در روزهای اول نتوانست به موفقیت فیلم پیشین دست پیدا کند. این فیلم در دو رشتهی بهترین چهرهپردازی و بهترین جلوههای ویژه نامزد دریافت جوایز اسکار شد، اما نتوانست هیچ جایزهای از این جشنواره بگیرد.
۵. «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) در یک نجات گروگان درخشان به اوج میرسد
- سال تولید: ۲۰۰۸
- کارگردان: کریستوفر نولان
- بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۹ از ۱۰
مجموعهی «شوالیه تاریکی» یک تعقیب و گریز است، زیرا بتمن و پلیس گاتهام سعی میکنند هاروی دنت را به ایمنی برسانند در حالی که جوکر با یک کامیون پر از اراذل به آنها حمله میکند. وقتی صحبت از مبارزات مشتزنی میشود، نولان بهترین را برای آخر فیلم نگه میدارد و یک ساختمان نیمهساخته را تنظیم میکند که در آن جوکر و نوچههایش مردم را گروگان گرفتهاند. حتی بدتر، آنها با پوشیدن ماسکهای دلقک جای خود را با قربانیانشان عوض کردهاند و حالا نوچهها به عنوان گروگانها ظاهر میشوند. آنها پیشبینی میکنند که پلیس با اسلحههای شعلهور وارد شود.
بتمن با ورود پیش از نیروی پلیس از یک فاجعه جلوگیری میکند و از ترکیبی از فناوری گلایدر و عینکهای دید در شب «سونار» استفاده میکند تا خدمهی جوکر را بدون از دست دادن جان انسانهای گروگان گرفتهشده غیرفعال کند. نولان بر غیرممکن بودن کار تأکید میکند، زیرا تیم نظامی گوردون همزمان وارد میشود و شوالیه تاریکی کریستین بیل باید از تیراندازی به افراد بیگناه جلوگیری کند در حالی که هنوز با یک ارتش از اراذل و اوباش مقابله مینماید. نولان این صحنه را در کمال فنی ارائه میدهد و جوکر هیث لجر را در انتظار دشمنش، در پایان همه چیز میگذارد. این صحنه یکی از بهترین مبارزههای بتمن است که فراموش کردنش ناممکن مینماید.
«شوالیهی تاریکی» که یکی از بهترین مبارزههای بتمن را در خودش جای داده دومین فیلم از سهگانهی بتمن نولان است و تا به امروز از آن به عنوان یکی از بهترین نسخههای سینمایی بتمن یاد میشود. این فیلم نخستینبار در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۰۸ در نیویورک به نمایش در آمد و سپس چهار روز بعد در ایالات متحده به اکران عمومی رسید. این فیلم نولان که با بودجهی ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، توانست در گیشه بیش از ۱ میلیارد دلار بفروشد و تبدیل به پرفروشترین فیلم سال ۲۰۰۸ شود. استیون اسپیلبرگ از این فیلم نولان به عنوان یکی از فیلمهای محبوب خود یاد میکند. این فیلم در ۸ رشته نامزد اسکار شد و توانست ۲ اسکار به دست آورد. یکی از این اسکارها به هیث لجر برای ترسیم پرترهای درخشان از جوکر رسید. یک جایزهی بفتا و یک جایزهی گلدن گلوب هم برای درخشش در این فیلم به هیث لجر رسیدند.
۴. «بتمن» (The Batman) یک صحنهی مبارزهی بسیار قدیمی را معکوس میکند
- سال تولید: ۲۰۲۲
- کارگردان: مت ریوز
- بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دونو، کالین فارل
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
جز مبارزهی افتتاحیه در «بتمن» مت ریوز، در مقایسه با یک مبارزهی عجیب و مشابه در «بتمن برای همیشه» جوئل شوماخر، هیچ مدرک واضحتری از تغییر فیلمهای بتمن در طول سالها وجود ندارد. شب هالووین در گاتهام ریوز شکارچیان را بیرون میآورد، از جمله یک باند از جوانان با نقاشی جمجمه که یک مسافر تنها را در متروی گاتهام هدف قرار میدهند. آنها قصد دارند از حمله به عنوان یک مراسم ورود برای یک عضو جدید استفاده کنند تا این که بتمن آنها را متوقف میکند.
این مبارزه که یکی از بهترین مبارزههای بتمن است فرصتی دیگر برای تمایز شوالیهی تاریکی جدید از پیشینیانش است و همچنین به بتمن پتینسون چیزی میدهد که به خط امضای او تبدیل شده است: «من انتقام هستم.» این مبارزه یک نوع خلوص دارد؛ بتمن تنها در برابر یک ارتش کوچک از دشمنان. خشونت این صحنه به قلب نسخهی خشن گاتهام ریوز میرسد. آرایش سفید اسکلت ترسناک گروه دشمنان در این صحنه، نسخههای نئوندار در «بتمن برای همیشه» را بازتاب میدهد که به چیزی بسیار ترسناکتر در اینجا تبدیل شده است. صحنه با یک پیچش ناخوشایند به پایان میرسد، زیرا مردی که تازه توسط این بتمن تازهکار نجات یافته است، کاملاً از او وحشتزده میشود. جنایتکاران تنها کسانی نیستند که فکر میکنند او یک هیولا است.
این فیلم نخستین قسمت از سهگانه ای است که قسمت دوم آن «بتمن – بخش دوم» (The Batman – Part II) نام گرفته و قرار است در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۶ منتشر شود. سال ۲۰۱۳ بن افلک قراردادی را برای ایفای نقش بتمن، کارگردانی، تهیهکنندگی و نویسندگی در فیلم «بتمن» با شرکت برادران وارنر امضا کرد، اما مدتی بعد از پروژه کنار کشید. این فیلم که یکی از بهترین مبارزههای بتمن را در خودش جای داده است برای نخستینبار در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۲ به اکران عمومی رسید ۳ روز بعد از این که در مرکز لینکلن شهر منهتن برای نخستینبار به نمایش در آمده بود. این فیلم که با بودجهی ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، توانست در گیشه بیش از ۷۷۲ میلیون دلار بفروشد و تبدیل به هفتمین فیلم پرفروش سال شود. این فیلم در ۳ رشته نامزد دریافت جوایز اسکار شد، اما دست خالی این مراسم را ترک کرد.
۳. «شوالیه تاریکی برمیخیزد» (The Dark Knight Rises) بتمن را میشکند
- سال تولید: ۲۰۱۲
- کارگردان: کریستوفر نولان
- بازیگران: کریستین بیل، تام هاردی، گری اولدمن، آن هاتوی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
سومین فیلم در سهگانهی نولان پیوند ضعیفی غیرقابل انکار است: خیلی طولانی، خیلی پیچیده و با تعداد زیادی از شروران که تمرکز کردن را مشکل میکند. مهارتهای فنی کارگردان هرگز تزلزل نمیکند و از آن جایی که روایت هرگز کاملاً در یک خط قرار نمیگیرد، مخاطبان هنوز تعدادی صحنههای اکشن فوقالعاده برای مشغول نگه داشتن خود دارند. نقطهی اوج این فیلم بازسازی یک صحنهی کلیدی در تاریخ کمیکها است: شکستن ستون فقرات بتمن توسط بین و ادعای او در رابطه با شهر گاتهام.
سهگانهی نولان شاید سادهترین تجسمهای فیلم بتمن باشد که تا حد ممکن به دنیای واقعی نزدیک میشود. این به رویارویی بین بروس وین و بین یک خشونت وحشیانه میدهد که با حال و هوای کمیکها مطابقت دارد. همچنین تمامیت سقوط بروس را تأکید میکند و او را نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی نیز شکسته نشان میدهد. این نکته که این فیلم آخرین قسمت از دنیای سینمایی بتمن نولان بود نیز اندوه مخاطبان را دو چندان کرد. بسیاری هنوز هم امیدوارند تا شاید روزی بتوانند یکی دیگر از مبارزههای بتمن را در فیلمی از نولان تماشا کنند.
«شوالیهی تاریکی برمیخیزد» که یکی از بهترین مبارزههای بتمن را در خودش گنجانده است، برای نخستینبار در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۲ در شهر نیویورک اکران شد و سپس ۴ روز بعد در ایالات متحدهی آمریکا به اکران عمومی رسید. این فیلم که با بودجهی تقریبی ۳۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بود با فروش بیش از یک میلیارد دلاری خود تبدیل به دومین فیلم بتمن در تاریخ سینما شد که توانسته بیش از یک میلیارد دلار بفروشد. این فیلم در زمان اکران خود توانست تبدیل به شومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۲ شود. موسسهی فیلم آمریکا از این فیلم به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۲ یاد کرد.
۲. «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v. Superman: Dawn of Justice) نشان میدهد که بتمن چگونه ضربه میزند
- سال تولید: ۲۰۱۶
- کارگردان: زک اسنایدر
- بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، جسی آیزنبرگ
- امتیاز راتن تومیتوز: ۲۹ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۴۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
این فیلم که یکی از بهترین مبارزههای بتمن را در خودش جای داده است در طول اجرای خود بحثهای زیادی را به وجود آورد، با طرفداران به شدت تقسیم شده در مورد این که آیا دیدگاه تاریک آن پیشگامانه است یا صرفاً مشتقشده از فیلمهای پیشین. حتی منتقدان سرسخت آن نیز حداقل چند صحنه را برای تحسین پیدا کردهاند و هر چه از نقصهایش بگوییم، باید بپذیریم که کارگردان زک اسنایدر میداند چگونه یک مبارزه را مقابل دوربین ببرد. در حالی که «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» بیشتر وقت خود را بر روی مبارزهی بین دو قهرمان اصلی متمرکز میکند، کارگردان همچنین یک نمایش انفرادی برجسته برای بتمن بن افلک در اواخر فیلم ارائه میدهد.
با گروگان گرفتن مارتا کنت توسط نوچههای لوتر و مشغول بودن سوپرمن به مقابله با دومزدی، این به بتمن بستگی دارد که بهترین مادر اسمالویل را نجات دهد. غرایز اسنایدر در اوج خود هستند، زیرا قهرمان از ترکیبی از حواسپرتی، سرعت و چند اسباببازی وینتک استفاده میکند تا یک ارتش از نوچهها را به خرابههای نالهکننده تبدیل کند و یکی از بهترین مبارزههای بتمن را خلق نماید. تنش به لطف راه ظریف اسنایدر در بالا بردن تمرکز در بازی و همچنین تأکید بر آسیبپذیری مارتا در میان هرج و مرج بالا میماند. این یکی از بهترین صحنههایی است که کارگردان تا به حال تولید کرده و یک لحظهی هیجانانگیز است حتی برای کسانی که به برداشت او از دیسی اهمیت نمیدهند.
این فیلم که یکی از بهترین مبارزههای بتمن را در خودش جای داده است ادامهای بود بر فیلم «مرد آهنین» (Man of Steel) محصول سال ۲۰۱۳ و دومین فیلم در دنیای گستردهشدهی دیسی محسوب میشد. این فیلم نخستین فیلم سینماییای است که در آن بتمن و سوپرمن کنار یکدیگر قرار میگیرند و همچنین نخستین فیلمی است که نسخهای سینمایی از زن شگفتانگیز را به نمایش میگذارد. این فیلم در نخستین هفتهی اکران خود توانست رکوردهای گیشهای درخشانی از خودش به جا بگذارد، اما از هفتهی دوم فروش آن با افت شدیدی همراه شد و هرگز به حالت قبلی بازنگشت. این فیلم که با بودجهی تقریبی ۳۲۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، اگرچه توانست تبدیل به هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ شود، اما نتوانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند و انتظارات تهیهکنندهها و استودیوهای سازنده را برآورده سازد.
۱. «بتمن آغاز میکند» (Batman Begins) افتتاحیهی تیم برتون را معکوس میکند
- سال تولید: ۲۰۰۵
- کارگردان: کریستوفر نولان
- بازیگران: کریستین بیل، لیام نیسون، کیلیان مورفی، مایکل کین
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
لحظه به لحظه، «بتمن آغاز میکند» احتمالاً صحنههای مبارزههای بتمن با کیفیت بیشتری نسبت به هر فیلم دیگری ارائه میدهد. بیشتر آن به لطف رأسالغول است که به عنوان مربی بروس قبل از تبدیل شدن به دشمنش خدمت میکند و بسیار خوشحال است که مهارتهای دوئل خود را با مهارتهای شاگرد سابق سرکش خود مطابقت دهد. بهترین صحنه در فیلم، با این حال، بر روی یک دشمن بسیار متفاوت تمرکز دارد: کارماین فالکون که به طور ناخواسته دستور رأس را با ترکیب قاچاق ترس به گاتهام انجام میدهد. سرنگونی نوچههای فالکون توسط بتمن در اسکله به طور مؤثر به عنوان معرفی او به عنوان شوالیهی تاریکی محسوب میشود.
در بسیاری از جهات، این صحنه معکوسشدهی صحنهی افتتاحیه در «بتمن» ۱۹۸۹ تیم برتون است. در حالی که برتون داستان خود را بر روی قهرمان که به آرامی طعمهی خود را تعقیب میکند متمرکز میکند، نولان صحنه را به دید قربانیانش نزدیک میگرداند. مردان فالکون به طور کورکورانه به سایهها شلیک میکنند و شکارچی تقریباً نامرئی آنها را یکی یکی از بین میبرد. این یک معرفی مناسب دیگر برای شخصیت بتمن است که در پوششهای یک فیلم ترسناک قرار دارد. در فیلم برتون، او شوالیه است؛ هرچند تاریک. در فیلم نولان اما او یک هیولا است.
بعد از شکست ناامیدکنندهی «بتمن و رابین» در گیشه و در نقطه نظر منتقدان، شرکت برادران وارنر تا سالهای به سراغ ساختن فیلمی سینمایی دربارهی بتمن نرفت. استودیو وارنر بعد از این که در دسامبر ۲۰۰۲ طرحی که جاش ویدون در رابطه با بتمن به آنها ارائه کرده بود را رد کرد، تصمیم گرفت نولان را برای ساختن یک سهگانه استخدام نماید. این فیلم که با بودجهی ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شد توانست در گیشه نزدیک به ۳۷۲ میلیون دلار بفروشد و تبدیل به نهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۵ شود. این فیلم نامزد دریافت اسکار در رشتهی بهترین تصویربرداری شد.
منبع: cbr