۱۰ بازی نقشآفرینی ژاپنی که باید بازسازی و دوباره عرضه شوند
سبک نقش آفرینی ژاپنی (JRPG) از دهه ۸۰ میلادی در دنیای بازیهای ویدیویی وجود داشته است. این ژانر توجه زیادی به داستان و شخصیت پردازی دارد. به همین دلیل طرفداران بسیاری داشته و هر ساله ما شاهد تعدادی نمونههای جدید در آن هستیم. نکته مهم در مورد بازیهای نقش آفرینی ژاپنی این است که مبارزه در آن به سبک نوبتی است. البته اکثرا اینگونه است. به همین دلیل طرفداران مخصوص خود را دارد. با این حال تعدادی بازی از گذشته هستند که بسیاری از بازیکنان به آنها دسترسی ندارند.
یکی از بهترین راهها بازسازی بازیهای قدیمی برای سخت افزار جدید است. بازسازی بازیهای قدیمی به سازندگان هم این اجازه را میدهد تا گذشته خود را یک دور دیگر مرور کنند. همچنین میتوانند با به روزرسانی گرافیک و گیمپلی بازی، بازیکنان جدید را به بازیهای قدیمی خود جذب کنند. پس در این مقاله قصد داریم تا به تعدادی از بازیهای نقش آفرینی ژاپنی نگاهی بیاندازیم که نیاز شدید به یک بازسازی دارند.
۱۰. پرسونا ۳ (Persona 3)
تهیهکننده: Atlus / سازنده: Atlus
سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم: پلیاستیشن ۲
به دلیل موفقیت پرسونا ۵ و ۴ در استیم، حال تمایل زیادی به این مجموعه وجود دارد. یکی از بهترین عناوین موجود در مجموعه پرسونا شماره ۳ آن بود. به نوعی میتوان پرسونا ۳ را اولین بازی این مجموعه در دنیای مدرن گیمینگ دانست. مکانیکهای جدید موجود در آن، در حال حاضر هم در بازیهای پرسونا وجود دارند. اگر شما الان تصمیم به تجربه پرسونا ۳ بگیرید از آن لذت نخواهید برد. به دلیل اینکه با توجه به تکنولوژی قدیمی به کار رفته در آن امکان دارد شما را خسته کند. به همین علت این بازی نیاز به بهبود زیادی بهخصوص در زمینه مبارزات دارد. خوشبختانه با عرضه Persona 3: Dancing In Moonlight بسیاری از کاراکترها و مناطق از بازی اصلی بازسازی شدهاند. با این حال هنوز بازی کامل بازسازی نشده است. البته با عرضه Dancing In Moonlight مقدار زیادی از راه طی شده است.
۹. فاینال فانتزی تاکتیکس (Final Fantasy Tactics)
تهیهکننده: Square Soft / سازنده: Square Soft
سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: پلیاستیشن وان
فاینال فانتزی تاکتیکس در ابتدا برای پلیاستیشن ۱ معرفی شد. همواره از این بازی بهعنوان یکی از بهترین بازیهای نقش آفرینی ژاپنی یاد میکنند. این بازی از عناصر زیادی در مجموعه فاینال فانتزی استفاده میکند. نکته مثبت اینجاست که این بازی عناصر را با حالت نقش آفرینی تاکتیکی ادغام میکند.
ناشر این مجموعه، اسکوئر اینکس (Square Enix) در این مدت بازی نقش آفرینی ژاپنی تاکتیکی جدیدی معرفی نکرده است. به همین دلیل عرضه این بازسازی میتواند یک تنوع در روند عرضه این شرکت باشد. اگر فروش Triangle Strategy خوب باشد، اسکوئر اینکس به احتمال زیاد بازسازی فاینال فانتزی تاکتیکس را در نظر خواهد گرفت. همچنین میتواند از موتور مشابه Triangle Strategy استفاده کند.
۸. داستانهای فانتزیا (Tales of Phantasia)
تهیهکننده: Bandai Namco / سازنده: Wolf Team
سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: سوپر نینتندو، پلیاستیشن وان
بازیهای نقش آفرینی ژاپنی اغلب در زمینه مبارزه به صورت نوبتی هستند. مجموعه داستانهای (The Tales of) دقیقا برخلاف این حالت عمل کرده و به خاطر بخش چند نفره خود تحسین شده است. همچنین نمونههای بسیاری در این مجموعه ساخته شد که تا بیش از ۴ نفر میتوانستند هم زمان آن را تجربه کنند. با این وجود، اولین بازی یعنی داستانهای فانتزیا، با هدف بخش تک نفره ساخته شد. به حالتی که هوش مصنوعی در نقش افراد دیگر در گروه فعالیت دارد. امسال ۲۵امین سالگرد ساخت بازی داستانهای فانتزیا است. حال بهترین زمان برای ساخت یک بازسازی از آن است. همچنین اگر به اولین نسخه از این مجموعه بخش چند نفره را اضافه کنند، بسیار عالی خواهد شد.
۷. سوپر ماریو نقش آفرینی (Super Mario RPG)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Square
سال انتشار: ۱۹۹۶
پلتفرم: سوپر نینتندو
بازی سوپر ماریو نقش آفرینی در اصل برای کنسول SNES ساخته شد. این بازی توسط نینتندو و اسکوئر اینکس ساخته شد و مانند یک بازی نقش آفرینی ژاپنی عادی بود. تنها تفاوت آن با موارد دیگر استفاده از کرکترهای ماریو است. با وجود محبوبیت آن، سوپر ماریو نقش آفرینی عرضه دوباره محدودی داشت. برای مثال در مدت کوتاهی به عنوان یک SNES Classic در فروشگاه وی (Wii) وجود داشت. ما بهتازگی شاهد این موضوع بودیم که نینتندو و اسکوئر اینکس تمایل زیادی برای عرضه دوباره برخی بازیها دارند. به همین دلیل امکان دارد که بازسازی سوپر ماریو نقش آفرینی انجام شود.
۶. نماد آتش: شجره نامه جنگ مقدس (Fire Emblem: Genealogy of Holy War)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Intelligent Systems
سال انتشار: ۱۹۹۶
پلتفرم: سوپر نینتندو
بازی شجره نامه جنگ مقدس چهارمین نمونه از مجموعه نماد آتش است. با وجود اینکه این بازی چندین بار برای کنسولهای مختلف مثل وی، وی یو (Wii U) و حتی ۳DS عرضه شد، اما این عرضه محدود بود. به این معنا که تنها در ژاپن وجود داشتند و نسخه انگلیسی آن هم وجود ندارد. مجموعه نماد آتش در اوج محبوبیت خود قرار دارد و نینتندو هم علاقه به عرضه دوباره بازیهای انحصاری ژاپن خود دارد. به دلیل اینکه اخیرا بازی Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light دوباره عرضه شده است. همچنین شایعههای زیادی در ساخت یک بازسازی کامل از شجره نامه جنگ مقدس وجود دارد. با یک بازسازی کامل از این بازی، گیمرهای جدید هم میتوانند از این بازی لذت برده و دستگاههای جدید هم میتوانند آن را بهینه اجرا کنند.
۵. پرسونا ۲: گناه معصوم (Persona 2: Innocent Sin) / پرسونا ۲: مجازات ابدی (Persona 2: Eternal Punishment)
تهیهکننده: Atlus / سازنده: Atlus
سال انتشار: ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰
پلتفرم: پلیاستیشن وان
پرسونا دو در ابتدا در قالب دو بازی عرضه شد. این بسته شامل پرسونا ۲: گناه معصوم (Persona 2: Innocent Sin) و پرسونا ۲: مجازات ابدی (Persona 2: Eternal Punishment) بود. این دو بازی در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ عرضه شدند. بازی گناه معصوم در سال ۲۰۱۱ برای پیاسپی (PSP) بازسازی شد. با این حال دسترسی به آن بهشدت دشوار بوده و بازسازی مجازات ابدی هم بیرون از ژاپن منتشر نشد. دسترس به سری پرسونا ۲ به شدت دشوار است. از طرفی این مجموعه بهشدت پرطرفدار شده و به این معنا است که افراد بسیاری خواهان این بازی هستند. پس ساخت یک ریمیک از این دو بازی در قابل یک بسته شاید ایده بدی به نظر نرسد! مانند سری داستانهای (The Tales of) هم اکنون سالگرد ۲۵ سالگی پرسونا ۲ است. به همین دلیل ساخت یک بازسازی و عرضه دوباره آن میتواند این موضوع را جشن بگیرد.
۴. کرونو تریگر (Chrono Trigger)
تهیهکننده: Square / سازنده: Square
سال انتشار: ۱۹۹۵
پلتفرم: سوپر نینتندو
ماشه کرونو بهعنوان یکی از بهترین نقش آفرینیهای ژاپنی دوران ۱۶ بیت و تاریخ به حساب میآید. طراح کاراکتر این بازی آکیرا توریاما (Akira Toriyama) است که در کارهای او طراحی شخصیت سری دراگون بال زی (Dragon Ball Z) وجود دارد. با وجود این کاراکترها و تعداد بسیار مأموریت جانبی جالب و چندین انتهای متفاوت، ماشه کرونو تجربه بینظیری را در اختیار بازیکنان قرار میداد.
ماشه کرونو برای کنسول SNES منتشر شد. با این حال با بازسازی Dragon Quest XI ما شاهد این موضوع بودیم که کاراکترهای طراحی شده توسط توریاما در کنسولهای جدید بسیار جالب هستند. بازسازی این بازی باعث خواهد شد تا نسل جدید گیمرها نیز آن را تجربه کنند. همچنین میتوانند به آن محتوای بیشتری اضافه کرده و ماشه کرونو را از آنچه هست بهتر کنند.
۳. نماد آتش: شمشیر متحد کننده (Fire Emblem: The Binding Blade)
Nintendo / سازنده: Intelligent Systems
سال انتشار: ۲۰۰۲
پلتفرم: گیم بوی ادونس
یکی دیگر از بازیهای مجموعه نماد آتش، بازی شمشیر متحد کننده است. این بازی هم خارج از ژاپن عرضه نشد. نکته جالب اینجاست که شخصیت اصلی این بازی به دلیل وجود در بازی سوپر اسمش بروز (Super Smash Bros) محبوبیت بسیاری دارد. با این حال بازی اصلی این کاراکتر هرگز خارج از ژاپن عرضه نشد. بازی نماد آتش: شمشیر متحد کننده، ارتباط بسیاری با نماد آتش: شمشیر آتشین (Fire Emblem: The Blazing Blade) دارد. به همین دلیل امکان دارد که بازسازی موجود شامل هر دو بازی باشد.
۲. فاینال فانتزی ۶ (Final Fantasy 6)
تهیهکننده: Square / سازنده: Square
سال انتشار: ۱۹۹۴
پلتفرم: سوپر نینتندو
فاینال فانتزی ۷ بهتازگی یک بازسازی کامل دریافت کرد. این بازسازی نه تنها به طور کامل از لحاظ گرافیکی این بازی را به روز کرد بلکه تغییراتی هم در گیمپلی آن داد. به اینگونه که افرادی که به سبک نوبتی علاقه ندارند هم میتوانند از آن لذت ببرند. بازی فاینال فانتزی ۷ را میتوان محبوبترین بازی این مجموعه دانست. با این حال بازی قبلی آن یعنی فاینال فانتزی ۶ یکی از بهترین بازیهای نقش آفرینی تاریخ است. این بازی برای کنسولهای بسیاری دوبارزه عرضه شده است ولی یک بازسازی کامل از آن میتواند تجربه آن را برای گیمرهای جدید چندین برابر بهتر کند. چیزی مانند بازسازی کامل فاینال فانتزی ۷ برای شماره ۶ هم نیاز است.
۱. مادر (Mother) / Earthbound
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Ape
سال انتشار: ۱۹۸۹
پلتفرم: نینتندو (NES)
دنباله بازی پرطرفدار زمینی (Earthbound) یعنی بازی مادر هرگز خارج از ژاپن عرضه نشد. با وجود اینکه عرضه دوباره این بازی در کنسولهای جدید میتواند جالب باشد اما ایدئال ماجرا یک بازسازی کامل از این بازی است. چیزی که به طور کامل از لحاظ بصری بازی را به روز کرده و بخشهای زیادی را به آن اضافه کرده باشد. در اصل این بازسازی باعث شود تا بازی مادر برای کنسولهای جدید بهینه شده و همه بتوانند آن را تجربه کنند.
همانطور که در ابتدای متن گفتیم بازیهای سبک نقش آفرینی ژاپنی طرفداران خاصی دارند. با این حال یکی از تأثیرگذارترین ژانرها در بازیهای ویدیویی همین دسته بازی هستند. بسیاری از نوآوریها نیز در آن انجام شده و سابقه بسیار زیادی دارند. حال با بازسازی تعدادی از این بازیها گیمرهای جدید و جوان میتوانند نگاهی به تاریخ بازیهای ویدیویی داشته و از تجربه سبک قدیمی لذت ببرند.
منبع: Gamerant.com