۵ فیلم و یک برنامه فوتبالی ایرانی که آذر ۱۴۰۰ باید ببینید
در این مطلب به معرفی بهترین فیلمهای ایرانی آذر ۱۴۰۰ و یک برنامهی اینترنتی پرداختهایم که نباید تماشای آنها را از دست بدهید.
از زمان آغاز دنیاگیری کروناویروس چرخهی اکران و نمایش فیلم در ایران مختل شد. طی این مدت به استثنای چند اثر اغلب فیلمها در گیشه شکست خوردند یا بهسختی موفق به بازگشت سرمایه شدند. اما از ابتدای پاییز و با افزایش نرخ واکسیناسیون علیه کرونا آرام آرام سینماها رونق گرفتند و با نمایش فیلمهایی همچون «قهرمان»، «گشت ۳» و «منصور» در آبان ماه دوباره خانوادهها به سالنهای سینما برگشتند.
هماکنون چالش پیش پای مسؤولان سینمایی کشور چگونگی مدیریت اکران فیلمهای در صف انتظار نماش است. در هفتههای اخیر فیلمهای متنوع و جذابی روی پرده رفتهاند، اما به عقیدهی بسیاری از سینمادوستان و صاحبنظران این شیوهی اکران، یعنی نمایش سریع و مداوم فیلمها به بسیاری از آنها به ویژه فیلمهای کوچک و اجتماعی آسیب خواهد زد. به عنوان مثال دو فیلم قابل احترام «تومان» و «پوست» تا به امروز روی هم به فروشی کمتر از ۸۵۰ میلیون تومان دست پیدا کردهاند! در حالی که هریک این دو فیلم در یک شرایط عادی و مناسب میتوانستند درآمدی نزدیک به ۱ یا ۲ میلیارد تومان داشته باشند.
بهترین فیلمهای ایرانی آذر ۱۴۰۰
با تمام این تفاسیر در این مطلب قصد داریم به معرفی چهار فیلم در حال اکران و یک برنامهی اینترنتی ورزشی بپردازیم که دیدن آنها خالی از لطف نیست. شایان ذکر است علاوه بر فیلمهای مهم ایرانی، در مطلبی جداگانه به جالب توجهترین فیلمها و سریالهای خارجی آذر ۱۴۰۰ هم پرداختهایم.
۱- تومان
- کارگردان: مرتضی فرشباف
- نویسنده: مرتضی فرشباف
- بازیگران: میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، ایمان صیاد برهانی، سجاد بابائی، حامد نجابت و پردیس احمدیه
- تاریخ اکران: در حال اکران
بسیاری از منتقدان و سینمادوستان تومان را متفاوتترین فیلم امسال سینمای ایران خواندهاند؛ فیلمی با ضربآهنگ بالا، کارگردانی خوب و صحنههایی به یادماندنی که میتواند تا چند روز ذهن تماشاگر را به خود مشغول کند. این فیلم برای نخستین بار در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند.
داستان تومان دربارهی مردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش میکند یک شبه طبقهی اجتماعی خود را تغییر دهد. داوود (میرسعید مولویان) کارگر یک کارخانهی تولید لبنیات در گنبد کاووس است که پس از یادگیری طریقهی شرطبندی، از سرمایهگذاری روی کارتهای توتو در مدت زمان کوتاهی به موفقیتهای نسبی دست پیدا میکند و همین اتفاق سبب میشود که او به همراه دوستانش، عزیز (مجتبی پیرزاده)، یونس (ایمان صیادبرهانی)، محمد (سجاد بابایی) و علی (حامد نجابت) کارشان را رها کرده و زندگی خود را صرف شرطبندی کنند.
۲- بیهمهچیز
- کارگردان: محسن قرایی
- نویسندگان: محسن قرایی و محمد داوودی
- بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازیفر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور و پدرام شریفی
- تاریخ اکران: ۲۴ آذر
فیلم «بیهمهچیز» در جشنوارهی فجر سال گذشته بسیار تحسین شد؛ پنج جایزه از جمله جایزهی ویژهی هیأت داوران و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامهی اقتباسی را کسب کرد. این فیلم اقتباسی آزاد از نمایشنامهی مشهور «ملاقات بانوی سالخورده» نوشتهی فردریش دورنمات به شمار میرود. بر اساس نظر منتقدان بیهمهچیز از فیلمنامهای خوب و لحنی مناسب بهره میبرد و علاوه بر آنها بازی بازیگران و موسیقی متن فیلم هم دوستداشتنی هستند و به همین دلایل تماشاگر در دنیای اثر غرق خواهد شد.
در روستایی قبل از انقلاب فردی خانزاده با نام امیر بهعنوان قاضی محلی فعالیت میکند و به خاطر سابقه خوبی که داشته، مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به او سپردهاند. حال پس از سالها یکی از اهالی روستا با نام لیلی که روستا را به خاطر تهمتهای مردم ترک کرده، بهعنوان اشرافزاده به آبادیشان بازمیگردد و به مردم وعده میدهد که در صورت کشتن امیر، پول زیادی به آنها خواهد داد.
۳- جنایت بیدقت
- کارگردان: شهرام مکری
- نویسندگان: شهرام مکری و نسیم احمدپور
- بازیگران: بابک کریمی، عادل یراقی، فریبا کامران، راضیه منصوری و سیاوش چراغی پور
- تاریخ اکران: ۲۴ آذر
«جنایت بیدقت» یکی از موفقترین فیلمهای ایرانی در جشنوارههای بینالمللی طی سال گذشته بود. این فیلم در هفتادوهفتمین دورهی جشنواره بینالمللی فیلم ونیز موفق به کسب جایزهی بهترین فیلمنامه از منتقدان سینمایی شد. جنایت بیدقت مانند سایر فیلمهای مکری به صورت برداشت بلند و در یک لوکیشن ثابت ساخته شده است. فیلم مدام بیننده را با میزانسنها، دیالوگها و اتفاقاتی تکراری مواجه میکند، اما هر بار از سویهای جدید و با شخصیتهایی متفاوت این کار را انجام میدهد. مکری با این شیوهی فرمی و روایی به دنبال ایجاد پرسپکتیو در زمان و بازی با ذهن مخاطب است. او در جنایت بیدقت به سراغ واقعه تلخ آتشسوزی سینما رکس آبادان رفته است که طی آن چند صد انسان بیگناه کشته میشوند.
شهرام مکری در گفتوگوی خود با Fred Film Radio در حاشیهی جشنواره ونیز ۲۰۲۰ قصهی جنایت بیدقت را اینچنین توضیح داد: «داستان جنایت بیدقت دربارهی اتفاق آشنایی برای ایرانیها است. روزی که یک تراژدی در تاریخ کشور ما رخ میدهد. فیلم جنایت بیدقت به سیاهی ماجرای آتشسوزی سینما رکس آبادان نیست، اما نگاهی به آن واقعه دارد و تطبیقی تاریخی میان آن زمان و امروز ایران انجام میدهد.»
۴- زالاوا
- کارگردان: ارسلان امیری
- نویسندگان: ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام
- بازیگران: نوید پورفرج، پوریا رحیمیسام، هدی زینالعابدین و باسط رضایی
- تاریخ اکران: ۲۴ آذر
«زالاوا» از آن فیلمهایی است که میتواند نظر شما را نسبت به کیفیت فیلمهای ترسناک ایرانی تغییر دهد. داستان این فیلم در اواخر دههی ۱۳۵۰ رقم میخورد و روستایی را به تصویر میکشد که چند اتفاق غیرطبیعی و عجیب باعث ترس ساکنانش شده و رییس پاسگاه تلاش میکند تا امنیت را به آبادی بازگرداند، اما ماجرا به این سادگیها پیش نمیرود. زالاوا، جایزهی بزرگ بهترین فیلم از سیوششمین دورهی هفتهی بینالمللی منتقدان فیلم ونیز را به خانه برد و جایزهی بهترین فیلم از نگاه هیأت داوران از فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را هم دریافت کرد.
۵- برنامه فوتبالی یازده
پخش برنامهی فوتبالی آنلاین «یازده» از فیلم نت اتفاقی مثبت و جالب برای علاقهمندان به مستطیل سبز است. در این برنامه با اجرای خداداد عزیزی، علی کریمی، اشپیتیم آرفی، مجتبی جباری و آندرانیک تیموریان بهعنوان کارشناس حضور دارند و به بررسی حواشی و مهمترین اتفاقات فوتبال ایران میپردازند. در نخستین قسمت یازده به بررسی عملکرد دراگان اسکوچیچ در تیم ملی و پیشبینی و گمانهزنی دربارهی شهرآورد استقلال و پرسپولیس پرداخته شد. هرچند یازده برای حفظ بینندگان خود نیازمند آیتمهای مفرح و اختصاصی بیشتری است، اما شیوهی گفتوگوهای کارشناسان و نحوهی اجرای عزیزی در قسمت نخست قابل قبول بود.
علی باذل تهیهکنندهی یازده چندی قبل در گفتوگویی با صبا دلایل ساخت این برنامه را اینچنین بیان کرده بود: «یکی از مشکلاتی که برنامههای ورزشی تلویزیون دارند و باعث میشوند فضای طرفداری متشنج شود، این است که همهی این برنامهها را یک مجری پیش میبرد و زمانی که او گزارهای عنوان کند که به سود مثلا تیم استقلال باشد، از سوی طرفداران پرسپولیس مورد حمله قرار میگیرد و برعکس؛ حتی اگر حرفی که بیان میکند، درست و منطقی باشد. همچنین اگر به موضوع تاریکی بپردازد که ادامهی آن رسیدن به دستهای پشت پرده باشد، از سوی افراد دیگر مورد هجوم قرار میگیرد. به نظر من خلأیی که در برنامههای ورزشی به ویژه در زمینه فوتبال وجود داشت، این بود که باید افرادی از جنس خود فوتبال آن را اجرا کنند آن هم به این دلیل که سابقه و تعلقات او مشخص و محبوبیت و مشروعیت در میان مردم داشته باشد.»
نظر شما دربارهی بهترین فیلمهای ایرانی آذر ۱۴۰۰ و برنامه یازده چیست؟