بهترین بازیهایی که طرفداران بالدورز گیت ۳ باید تجربه کنند
تحسین بینظیری که بازی «دروازهی بالدور» (Baldur’s Gate 3) دریافت کرده فوقالعاده و البته منطقی است زیرا این بازی با تعداد سرسامآوری مسیرهای روایی، گزینههای شخصیسازی شخصیت به شدت عمیق و سیستمهای جذابی که به بازیکنان اجازه میدهند که تقریبا برای هر مشکلی راه حلهای خلاقانهای ایجاد کنند، مرزهای ژانر نقشآفرینی را جابهجا میکند. با این حال، همهی چیزهای خوب به پایان رسیده و علیرغم کارهای بیشماری که میتوانید در این بازی بینظیر انجام دهید، در نهایت همهی آنها را دیده، انجام داده و تمایل خواهید داشت که به سراغ بازیهای دیگر بروید. بنابراین در اینجا به بهترین بازیهایی که طرفداران بالدورز گیت ۳ باید تجربه کنند، پرداختهایم.
۱۰. Divinity: Original Sin 2
تهیه کننده: Larian Studios / سازنده: Larian Studios
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch, iPad
قبل از اینکه استودیوی لاریان اعلام کند که در حال توسعهی بالدورز گیت ۳ است، احتمالا گیمرهای معمولی هرگز نام این شرکت را نشنیده بودند. اگر شما هم از این دسته هستید، بهتر است که بازیهای قبلی این استودیو را تجربه کنید تا بیشتر با آنها آشنا شوید. Divinity: Original Sin ۲ در هستهی خود، همان بالدورز گیت ۳ ولی در پوستهی متفاوتی است. به بیان دقیقتر، از آنجایی که اوریجینال سین ۲ زودتر عرضه شده، لاریان از موتور آن برای تولید بالدورز گیت ۳ استفاده کرد. جدای از تفاوتهای زیباییشناختی و مکانهای متفاوت، این بازیها کم و بیش ساختار نسبتا یکسانی دارند.
اوریجینال سین ۲ دارای همان سیستم قدرتمند ایجاد و شخصیسازی شخصیت است، داستانی مشابه که با انتخاب بازیکن تکامل مییابد و تمرکز یکسانی روی اجازه دادن به بازیکنان برای ایجاد راه حلهای خود برای حل مشکلات مختلف است. البته گفتنی است که سیستمهای بالدورز گیت ۳ یک کپی از سیستمهای موجود در اوریجینال سین ۲ نیستند، اما اگر یکی از آنها را دوست داشتید، دقیقا به همان دلایل بازی دیگر را نیز دوست خواهید داشت.
۹. Wasteland 3
تهیه کننده: Deep Silver / سازنده: inXile Entertainment
سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One
قبل از فالاوت، Wasteland یک نقشآفرینی پسا آخرالزمانی بود، اما در حالی که فالاوت در نهایت از یک CRPG به یک RPG ساده تغییر کرد، Wasteland هرگز عناصر مبتنی بر نوبت خود را رها نکرد. در Wasteland ۳، بازیکنان یک هدف دارند و آن هم چیزی نیست جز کمک گرفتن از یک جنگ سالار که زمین بایر و یخزدهی کلرادو را کنترل میکند. هرچند اینکه بازیکنان چگونه این کار را انجام دهند به خودشان بستگی دارد.
کمبودهایی که بازی در زمینهی تاثیر اقدامات بازیکن در نتیجهگیریها دارد، با برخی از بهترین شخصیتهای شخصیتپردازی شده و دیالوگها جبران شده است. Wasteland ۳ مملو از دسیسه، قهرمانان و آنتاگونیستهای مختلف و تصمیمهای جذاب داستانی است که باعث میشود بازیکنان برای کسب اطلاعات بیشتر به آن بازگردند. از طرفی بازی به طرز ماهرانهای بین عناصر منفی و طنز تعادل برقرار میکند.
۸. Disco Elysium
تهیه کننده: ZA/UM / سازنده: ZA/UM
سال انتشار: ۲۰۱۹
پلتفرم: PC, PS4, PS5, Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series X/S
در اکثر بازیهای نقشآفرین، آمار و ویژگیهای شخصیتها نسبتا باینری است. در واقع سطح بالای ویژگیهای شخصیت خوب است و برعکس. در بالدورز گیت ۳ و دیسکو الیسیوم این همیشه صادق نیست. برخلاف اکثر CRPGها، دیسکو الیسیوم تقریبا کاملا مبتنی بر روایت است. بازی هیچ سیستم مبارزهای ندارد و در عوض، بازیکنان نقش یک کارآگاه دچار فراموشی را بر عهده میگیرند که تلاش میکند راز یک قتل را حل کند و از طریق مهارتها و گفتوگو، مسیر خود را در روایت پیدا میکند.
همانطور که گیمرها در طول داستان پیشرفت میکنند، شخصیت بسته به انتخابها و مهارتها تکامل مییابد و در حالی که بازیکنان ممکن است وسوسه شوند تا میزان ویژگی خاصی را به حداکثر برسانند، دیسکو الیسیوم آن را در نظر میگیرد و سیستمی ایجاد میکند که در آن سرمایهگذاری بیش از حد روی یک توانایی میتواند عوارض جانبی غیرمنتظرهای ایجاد کند. در مجموع، این بازی مانند یک سفر زیبا است که در آن نمیتوانید به هیچ چیز اعتماد کنید که بهترین راه برای تجربهی یک راز نیز محسوب میشود.
۷. Dragon Age: Origins
تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: BioWare
سال انتشار: ۲۰۰۹
پلتفرم: Xbox 360, PS3, PC
استودیوی بایوور (BioWare) کار خود را با ساخت آثار CRPG شروع کرد و اولین اثر آن که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، بازی افسانهای بالدورز گیت ۱ بود و پس آن برای مدتی، این شرکت عمدتا نقشآفرینیهای دارای مجوز از سایر آیپیها تولید میکرد. این روند ادامه داشت تا زمانی که با بازی Jade Empire سرانجام بایوور شروع به ایجاد آثاری کاملا اوریجینال کرد. پس از موفقیت آن بازی، این شرکت تصمیم گرفت با بازگشت به ریشههای خود به جلو حرکت کند.
بازی Dragon Age: Origins اساسا جانشین معنوی بازیهای Neverwinter Nights و بالدورز گیت است. این بازی جهانسازی شگفتانگیزی دارد و پر از انتخابهای روایی است که یا در درازمدت به شما کمک میکند یا مانع شما میشوند. اساسا Dragon Age: Origins تخصص این شرکت را در ساختن روایتهایی که به تصمیمات بازیکن بستگی دارد، تقویت کرد. تنها مشکل اصلی بازی نسخهی کامپیوتر آن است که اگر برای مدتی طولانی آن را تجربه کنید، کرش میکند.
۶. Pillars of Eternity
تهیه کننده: Paradox Interactive / سازنده: Obsidian Entertainment
سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch
استودیوی آبسیدین (Obsidian) مسلما استاد ژانر نقشآفرینی، اما بیشتر بازیهای اولیهی این استودیو نسخههایی جدید از سریهای قدیمی بودند. البته این یک معضل نیست زیرا برخی از بهترین آثار آنها شامل Star Wars: Knights of the Old Republic II و فالاوت: نیو وگاس است. با این حال، تا زمانی که توسعهدهندگان این استودیو روی اولین بازی اوریجینال خود یعنی Pillars of Eternity کار نکردند، هرگز نتوانستند خلاقیت خود را آنگونه که باید نشان دهند. بازی Pillars of Eternity به عنوان جانشین معنوی بازیهایی مانند Icewind Dale و بالدورز گیت ۱ طراحی شده و مانند نسخهی بهبود یافتهی این آثار است. نبردها تاکتیکی هستند و به صورت ریل تایک انجام میشوند، اما بازیکنان میتوانند هر زمان که بخواهند آنها را متوقف کنند.
در این میان جهان باز بازی قابل کاوش است و دست بازیکنان را نمیبندد. مهمتر از همه، Pillars of Eternity به بازیکنان این امکان را میدهد که ماجراجویی خود را به هر طریقی که مناسب میدانند انجام دهند و گزینههای زیادی برای روایت و شخصیت ارائه میدهد که باعث تشویق مجدد بازیکن برای تجربهی مجدد میشود. در نهایت، Pillars of Eternity سعی نمیکند کار جدیدی انجام دهد، اما تجربهای جذاب را ارائه کرده که بازیکنان را جذب میکند. بسیاری از گیمرها Pillars of Eternity را به دلیل برانگیختن مجدد علاقهی صنعت بازی به CRPGها محترم میشمارند و به همین دلیل باید از این اثر برای بالدورز گیت ۳ تشکر کنیم.
۵. Star Wars: Knights of the Old Republic
تهیه کننده: LucasArts / سازنده: BioWare
سال انتشار: ۲۰۰۳
پلتفرم: PC, Xbox, iOS, Android, PS5, Nintendo Switch
در حالی که بایوور سالهای اولیهی خود را صرف ساخت بازیهای فانتزی دارای مجوز کرد، این شرکت هنوز هم تقریبا با هر اثری، استانداردهایی را برای داستانگویی تعیین کرد. وقتی این استودیو اولین بازی نقشآفرینی و علمی تخیلی خود را با نام Star Wars: Knights of the Old Republic تولید کرد، نیز به روند ذکر شده ادامه دارد.
این اثر یکی از بهترین بازیهای جنگ ستارگان است که به دلایل مختلفی مورد تحسین واقع شده است. این بازی یک دوره زمانی را بررسی میکند که هنوز در رسانههای دیگر جنگ ستارگان آن زمان کاوش نشده بود یعنی زمانی بسیار قبل از زمان فیلمها و رمانها که جذابیت خاص خود را داشت. بایوور کهکشانی پر از شخصیتها و ماموریتهای به یاد ماندنی ساخت و در حالی که نبردهای بازی امروزه قدیمی به نظر میرسند، پیچیدگی داستان به طور گسترده به عنوان یکی از بهترینها در تاریخ بازیهای ویدیویی و بهترین در میان بازیهای جنگ ستارگان، در نظر گرفته میشود. به طور کلی بایوور با بازی Star Wars: Knights of the Old Republic ماهیت و رمز و راز جنگ ستارگان را به تصویر کشید.
۴. Planescape: Torment
تهیه کننده: Interplay Entertainment / سازنده: Black Isle Studios
سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرم: Android, iOS, PC, Nintendo Switch, PS4, Xbox One
قبل از اینکه بتسدا بازیهای فالاوت را توسعه دهد، این سری به Black Isle Studios تعلق داشت، این شرکت تعدادی نقشآفرینی افسانهای ایجاد کرد و حتی قبل از لغو بازی، کار روی نسخهی خود از بالدورز گیت ۳ را آغاز کرده بود. در هر صورت اگر به دنبال اثری بزرگ از این شرکت هستید، بهتر است به Planescape: Torment رجوع کنید.
این بازی یک کاوش فوقالعاده بیمارگونه در محیط مبهم Dungeons & Dragons از Planescape و مهمتر از آن، طبیعت انسان و آنچه میتواند آن را تغییر دهد است. شخصیتهایی که بازیکنان در سفرشان ملاقات میکنند و استخدام میکنند، پیچیدهترین و پرداخته شدهترین شخصیتها در تاریخ بازیهای ویدیویی هستند و همین را میتوان در مورد داستان نیز گفت. هیچ چیزی شبیه Planescape: Torment وجود ندارد و حتی زمانی که inXile Entertainment یک جانشین معنوی در قالب Torment: Tides of Numenara برای آن ایجاد کرد، نیز نتوانست شکوه و عظمت Planescape را تکرار کند. این البته از کیفیت Numenara نمیکاهد و بیشتر از کمال Planescape میگوید.
۳. Tyranny
تهیه کننده: Paradox Interactive / سازنده: Obsidian Entertainment
سال انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم: PC
بسیاری از بازیهای ویدیویی دارای داستانی هستند که در آن قهرمان داستان در تلاش است بر یک آنتاگونیست شرور غلبه کند. به دلایلی این یک سبک کلاسیک است، اما چند بازی حول محور داستانی میچرخد که نیروی شرور در انتها برنده شده است؟ بدون شک تعداد زیادی از این دست داستانها وجود ندارد، اما Tyranny در این زمینه یکی از بهترینها محسوب میشود.
این بازی داستان فردی است که به سرزمینی تازه فتح شده فرستاده میشود تا دستور ارباب جدید خود را منتشر کند، اما اینکه چگونه این کار را انجام دهد به او بستگی دارد. بازی مانند یک درام جنایی جذاب است اما با دعواهای درونی، جادو و گرگینهها ترکیب میشود. Tyranny همچنین دارای یک سیستم طلسمسازی بدیع و عمیق است که به بازیکنان اجازه میدهد تا سیگیلها را برای ایجاد طلسمها، تغییر جلوههای آنها و هر چیزی که بین آنها وجود دارد، به هم متصل کنند. گفتنی است که حتی یکی از سیستمهای بازی به تنهایی میتواند ارزش تکرار آن را به شدت بالا ببرد و با وجود تعداد بیشتری از اینگونه مکانیکها، حتی دو آتیشهترین طرفداران آثار نقشآفرینی نیز برای ماهها مشغول خواهند بود.
۲. Pathfinder: Wrath of the Righteous
تهیه کننده: META Publishing / سازنده: Owlcat Games
سال انتشار: ۲۰۲۱
پلتفرم: PC, Nintendo Switch, PS4, Xbox One
بالدورز گیت ۳ بر اساس نسخهی پنجم بازی Dungeons & Dragons است که محبوبترین نقشآفرینی رومیزی موجود است و دلیل اینکه Pathfinder در ردهی دوم قرار میگیرد، جای تعجب نیست زیرا این سری توسط Paizo Publishing که D&D را از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ منتشر کرده، توسعه یافته است. مانند بالدورزگیت ۳، Pathfinder: Wrath of the Righteous هر چیزی را که مخاطبان در مورد نقشآفرینی رومیزی ذکر شده دوست دارند را به ارمغان میآورد و آن را درون یک بازی نقشآفرینی پیادهسازی میکند.
بازی Wrath of the Righteous در گزینههای خلق شخصیت و سفارشیسازی غرق شده است و تعداد گزینههایی که پیشنهاد میکند، حتی گاهی اوقات بالدورز گیت ۳ را شرمنده میکند! به بازی سیستمهای مدیریت شهری و جنگهای صلیبی اضافه کنید و Pathfinder: Wrath of the Righteous رویای یک مدیر خردمند خواهد بود. حتی اگر به این دو جنبه علاقه ندارید، میتوانید آنها را در حالت خودکار قرار دهید و از بقیهی بازی به همان دلیلی که به بالدورز گیت ۳ علاقهمند شدهاید، لذت ببرید.
۱. Solasta: Crown of the Magister
تهیه کننده: Tactical Adventures / سازنده: Tactical Adventures
سال انتشار: ۲۰۲۱
پلتفرم: PC, Xbox One, Xbox Series X/S
یکی از دلایل فروش بالدورز گیت ۳ این است که چگونه به دقت مجموعه قوانین ورژن پنجم Dungeons & Dragons را در قالب یک بازی ویدیویی پیادهسازی میکند و در این راه کار خود را تا حد زیادی خوب انجام میدهد و با اولین اثر نقشآفرینیای که این ادعا را داشت، فاصلهی زیادی دارد. Solasta: Crown of the Magister یک بازی نقشآفرینی مستقل است که در سرزمین سولاستا اتفاق میافتد. داستان بازی چندان مهم نیست و برخلاف اکثر نقشآفرینیها، تمرکز سولاستا بر آن نیست.
اگر میخواهید این بازی را تجربه کنید، باید خود را برای مبارزات تاکتیکی و ترکیبی خارقالعاده از قوانین D&D آماده کنید. در واقع، بسیاری از مکانیکهایی که دروازهی بالدور ۳ به فرمول D&D اضافه کرده، مانند حمله از ارتفاعات برای بهبود شانس فرود ضربه، ابتدا در سولاستا ظاهر شدند. در واقع کمبودی که Solasta: Crown of the Magister در داستان دارد، با پیادهسازی قوانین ذکر شده جبران شده است.
منبع: Den of Geek