بهترین بازیها برای طرفداران لست آو آس؛ از زامبیکشی تا تلاش برای بقا (ده سال با لست آو آس)
لست آو آس در میانهٔ یک رنسانس زامبی قارچی است. سری تلویزیونی لست آو آس تاکنون با بازخورد فوقالعاده مثبت روبهرو شده و اپیزود به اپیزود بهتر میشود. ما حتی میدانیم از فصل دوم چه انتظاراتی میتوانیم داشته باشیم. اگر تمامی این موارد کافی نیست، منبع اقتباس مجموعه؛ بازی لست آو آس یا دستکم ریمیک آن اخیراً بر روی استیم عرضه شد. الان بهترین برههٔ زمانی برای هواداران لست آو است مگر اینکه جز آن دسته افرادی باشید که لست آو آس ۲ قسمت ۲ را بازی کردهاند و باز هم خواهان محتویات بیشتر باشید.
با اینکه اکثر ما چشمانتظار لست آو آس قسمت ۳ هستیم (اگر ناتی داگ تصمیم به ساخت آن بگیرد) تا آن زمان، بازیهای معدودی وجود دارند که خلأ لست آو آس را میتوانند برای شما پر کنند. با اینکه پیداکردن بازی ای که تمامی خصوصیات لست آو آس را داشته باشد دشوار است آنهایی که به دنبال جهانی محزون و ناخوشایند باشخصیتهایی با اصول اخلاقی سؤالبرانگیز، زامبی و خط داستانیای که بر روی صندلی میخکوبشان میکنند هستند در بازیهایی که در این مقاله گنجانده شده تا حد زیادی به خواستهٔ خود میرسند.
آنچارتد ۴ (Uncharted 4)
پیش از آنکه ناتی داگ بازی لست آو آس را بسازد، بر روی فرنچایز دوستداشتنی آنچارتد کار میکرد. مجموعهای از بازیهای اکشن ماجراجویی که تجربهای مشابه فیلمهای ایندیانا جونز به بازیکنان ارائه کرد. این بازیهای کاملاً بیربط به جهان پسا – آخرالزمانی لست آو آس هستند ولی شکایتی به این عدم ارتباط وارد نیست. در عوض با نگاهی به گذشته میشود اذعان کرد که سری آنچارتد حلقهٔ گمشدهٔ میان لست آو آس و فرنچایز جَک پلیاستیشن ۲ ناتی داگ است. آنچارتد با تلفیق سکو بازی جک با مخفیکاری و گان پلی لست آو آس بیعتی تمامعیار با این ژانر میکند.
افسانه طاعون: اینسنس (A Plague Tale Innocence)
مشابه لست آو آس، افسانه طاعون: اینسنس و ریکوایم (Requiem) بازیهای وحشت و بقایی هستند که در آنها منابع موجود در جهان بسیار محدود است و افراد بسیاری به اشکال هولناکی میمیرند. برخلاف لست آو آس که در آن بازماندگان توسط زامبیها تعقیب میشوند، نیروی آخرالزمانی افسانه طاعون بسیار خطرناکتر است: موشهای گرسنهای که بهقدری زیادند که میتوانند کل فرانسه را ببلعند. بازیهای افسانه طاعون ضربآهنگهای مشابهی با لست آو آس دارند. در این بازیها، بازیکن کنترل یک پروتاگونیست جوان را در اختیار میگیرد که باید از یک همراهی که در ابتدا برایش اهمیت چندانی قائل نبود مراقب کند اما در ادامه این وضعیت تغییر میکند و او باید تصمیمات سؤالبرانگیز بسیاری بگیرد. مانند لست آو آس، داستان این بازیهای نیز دربارهٔ معصومیت ازدسترفته است که شما را تحتتأثیر خود قرار میدهد.
خدای جنگ: رگناروک (God of War: Ragnarok)
با وجودی که فرنچایز خدای جنگ از ژانر هکاند اسلش شروع شد اما در سال ۲۰۱۸ با ریبوت جدید بازی و پدر شدن کریتوس وضعیت تغییر کرد. این ویژگی جدید سری را به عرصهای وارد کرد که تا پیشازاین محقق نشده بود. در نگاه اول، بازیهای اخیر خدای جنگ ارتباط چندانی با لست آو آس ندارند ولی هر دوی آنها روایت گر داستان مردی درهمشکسته هستند که یک کودک ازدستداده و فرصتی دوباره پیدا کردهاند. با این تفاوت که جوئل در ابتدا هیچ انگیزهای برای درک و برقراری ارتباط با الی نداشت اما کریتوس خدای جنگ سعی دارد پدر خوبی باشد علیرغم مشکلاتی که بر سر راه او قرار میگیرد. دو رویکرد متفاوت در تفحص یک موضوع. البته در لست آف آس نبردهای حماسی علیه خدایان و موجودات افسانهای نیز رخ نمیدهند.
State of Decay
برخلاف اکثر بازیهای زامبی آخرالزمانی سری State of Decay بر روی جامعهای از بازماندگان در عوض یک قهرمان تنها تمرکز دارد. هر شخصیت نقشی به خصوصی برعهده دارد و بخش اعظم سرگرمکنندگی بازی از سپردن وظایف مختلف به این افراد سرچشمه میگیرد. با بهدستآوردن متحدانی که نقطهضعفهایتان را برطرف میکنند میتوانید در این بازیها جامعه خود را سالم و زنده نگه دارید. در عوض وابسته شدن به شخصیتها از طریق تجربه خط داستانی بازی مانند لست آو آس، State of Decay به شما اجازه میدهد این روابط را بهصورت ارگانیک برقرار کرده و پرورش دهید. بازیکنان نمیدانند بر سر راه خود با چه کسانی مواجه میشوند یا چه زمانی یکی از مفیدترین شخصیتهای جامعهشان بیمار میشود و بازیکن چقدر حاضر است برای نجات آنها هزینه کند. اصلاً آیا میشود آنها را نجات داد یا آیا جامعه کوچکتان در نبود آنها از هم فرومیپاشد؟
مردگان متحرک تلتیل (Telltale’s The Walking Dead)
لست آو آس بی شک محبوبترین و شناختهشدهترین داستان درباره یک مرد که دختری کمسنوسال را به فرزندخواندگی میگیرد و سعی میکند در بحبوحهٔ یک آخرالزمان زامبی زده زنده بماند اما اولین تجربه فوقالعاده از این کانسپت نیست. افتخار اولین بودن در این راه به سری مردگان متحرک تلتیل تعلق میگیرد. مردگان متحرک که تنها حدود شش ماه پیش از لست آو آس عرضه شد بازی ماجراجویی داستانمحور است که فرمول طلایی برای عناوین بعدی استودیوی سازندهٔ آن شد. بازی مضامین مشابه لست آو آس دارد با این تفاوت که قدرت تصمیمگیری درباره چگونگی رخدادن بعضی از رویدادها در اختیار بازیکن قرار دارد. تعدادی از این تصمیمات در زیرگروه «خوب یا بد» قرار میگیرند و نتیجهٔ بهترین تلاشهای بازماندگان علیرغم شرایط بغرنج موجود است. جوئل نیز اگر مجبور نیز همین تصمیمها را میگرفت.
برادرها: افسانه دو پسر (Brothers: A Tale of Two Sons)
همچون لست آو آس، بازی برادرها: افسانه دو برادر دربارهٔ رابطهٔ میان دو شخصیت اصلی است بااینحال این بازی بر روی دو برادر در عوض پدر و دخترخواندهاش تمرکز دارد. با اینکه لست آو آس رابطه در حال جوانهزدن شخصیتهایش را از طریق کاتسین نشان میدهد، بازی برادرها از بازیکن میخواهد این رابطه را از راه گیمپلی پرورش دهد. در عوض کنترل یک شخصیت و همراهکردن شخصیت دیگر، بازیکنان در کنترل هر دو برادر هستند. این تصمیم بهخوبی رابطهٔ دو برادر را در عوض توضیحدادن آن نشان میدهد که در نتیجه باعث میشود چندین سورپرایز و پیچشهای داستان بسیار مؤثرتر از لست آو آس واقع شوند.
این جنگ من (This War of Mine)
جهان پسا آخرالزمانی زامبی زده ترسناک است اما یکدنیای پسا آخرالزمانی عاری از زامبی میتواند ترسناکتر باشد همانطور که در بازی این جنگ من میتوان دید. مانند State of Decay، بازی این جنگ من بازیکنان را مسئول حفظ بقای گروهی از بازماندگان میکند اما به شیوهای متفاوت. همانطور که از عنوان بازی مشخص است، این جنگ من در طی جنگی دنبالهدار جریان دارد و بر روی گروهی از بازماندگان متمرکز است که سعی دارند تا زمان صلح زنده بمانند. حتی اگر منابع کافی برای بقا در اختیار داشته باشند آیا روح و روانشان تا پایان جنگ سالم باقی خواهد ماند؟
Deadlight
یکی از دلایلی که شخصیت جوئل را بهاندازهای که میبینیم شگفتانگیز میکند این است که او همیشه انسان خوبی نیست. او تصمیمات بد بسیاری میگیرد اما بیشتر آنها برای دلایل درست گرفته میشدند: اِلی. Deadlight را میتوان بهصورت بازی ای توصیف کرد که چه اتفاقی میافتاد اگر الی آنجا نبود تا جوئل را به تعادل برساند. مانند لست آو آس، شخصیت اصلی Deadlight مردی زخمخورده با گذشتهای نگرانکننده است که سعی دارد در آخرالزمان زامبیها زنده بماند. همانطور که رویدادها به وقوع میپیوندند بازیکنان متوجه میشوند که شخصیت اصلی بازی چقدر رنجدیده است. اگر جوئل هرگز با الی دیدار نمیکرد بهاحتمال زیاد چنین سرنوشتی برایش رقم میخورد.
دَپ (Dap)
دپ یک بازی مستقل است که ثمره تلفیق بازی پیکمین با ژانر وحشت است. در دپ بازیکنان کنترل یک شبح جنگلی به نام دپ را برعهده میگیرند که راهی مأموریتی میشود تا جنگل را از حضوری شرور و مخرب حفظ کند. بازی در آنچه که میخواهد ارائه دهد فوقالعاده عمل میکند. با اینکه دپ یک عنوان ایزومتریک است طراحی صدا و طراحی هنری آن جهانی دهشتناک را خلق میکنند که حس و حالی بیگانه و ناخوشایند را به بازیکن القا میکند. بااینحال دستاورد اصلی بازی این است که به ماهرانهترین شکل ممکن وحشت عفونت و آلودگی را به نمایش میکشد. در لست آو آس الی از آلودگی مصون است اما جوئل نیست پس او شخصیتی است که بازیکنان باید نگران او باشند. در دپ اما هیچکس در امان نیست. هر دَپی میتواند دچار آلودگی نیروی ویرانگر شود پس با اینکه کنترل یک ارتش کامل مثل این است که جیبهای جوئل را پر از مهمات و تیر کنیم ولی ممکن است در نهایت به ضرر خودمان تمام شود.
فرنچایز مترو (The Metro Franchise)
در نگاه اول، فرنچایز مترو شباهتهای بیشتری به سری فالوت دارد ازآنجاییکه هر دو در جهانهایی جریان دارند که بشریت به زیرزمین پناه برده تا از سطح رادیواکتیو شده مملو از موجودات جهشیافته فرار کند. هرچند در بازیهای مترو خصوصاً دو بازی اول، با تعدادی از موضوعات داستانی و احساسی لست آو آس طرف هستیم با اینکه هر دو بازی پیش از لست آو آس عرضه شدهاند. هم لست آو آس و همبازیهای مترو دربارهٔ زندهماندن در آیندههایی خشن و بیرحم هستند. پیداکردن منابع یکی از کارهای حیاتی است زیرا منابع محدود هستند و ارز قابل ردوبدل بهجای پول، گلوله است. با اینکه پروتاگونیستهای بازی افرادی کاملاً متفاوت از هم هستند آنها هر دو ظاهراً برای دلایل درست تصمیمات «بدی» میگیرند.
منبع: Denofgeek