۴۱ فیلم بزرگ که در گیشه شکست خوردند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲۲ دقیقه

بسیاری از کارگردان‌های بزرگ مانند مارتین اسکورسیزی، کوئنتین تارانتینو، پل توماس اندرسن و خیلی‌های دیگر، حداقل یک‌مرتبه در طول کارنامه‌ی حرفه‌ای خود، در گیشه با شکست مواجه شده‌اند.

بسیاری از نام‌هایی که امروزه در سینما مورد احترام قرار می‌گیرند مانند مارتین اسکورسیزی، دنی ویلنوو، کوئنتین تارانتینو، دارن آرونوفسکی، جیم جارموش، برادران کوئن و پل توماس اندرسن نتوانسته‌اند از شکست گیشه‌ای در امان بمانند.

طی این سال‌هایی که سینما متولد شده‌است بعضی از بهترین فیلم‌های کارگردان‌های بزرگ و خیلی از فیلم‌های خوب نتوانسته‌اند در گیشه به سوددهی مناسبی برسند. گیشه می‌تواند مکان بی‌رحمی باشد و با شکست مواجه شدن در آن فقط مخصوص فیلم‌های بد با نقدهای ضعیف نیست.

در بعضی موارد فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند چون فیلم‌های خوبی نیستند؛ مانند دارک فینکس (Dark Phoenix) و مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی (Men in Black International). در سایر موارد یک فیلم به دنبال چالش‌برانگیز یا عجیب بودن نمی‌تواند با مخاطبان گسترده‌ای ارتباط برقرار کند. دلیل آن هرچه که باشد ۴۱ فیلمی که در ادامه معرفی می‌شوند، با وجود شکست خوردن در گیشه، ارزش وقت شما را دارند.

۱. لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)

  • محصول: ۱۹۹۸
  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: جف بریجز، جان گودمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰

«پول کجاست لبوفسکی؟» برخلاف زمان حال، وقتی که لبوفسکی بزرگ سال ۱۹۹۸ اکران شد، شبیه به فیلمی کلاسیک نبود. خیلی از منتقدها وجه‌ی طنز فیلم را درک نکردند و حتی خود برادران کوئن از اثر نهایی خود راضی نبودند.

فروش داخلی فیلم تنها ۱۸ میلیون دلار بود، رقمی که به سختی توانست از هزینه‌ی ساخت فیلم که ۱۵ میلیون دلار بود فراتر رود. گذر سال‌ها اما نظری متفاوت از منتقدان و برادران کوئن داشت و این فیلم را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های تاریخ سینما کرد.

تماشای این همه آدم که در جشن‌های مختلف خودشان را شبیه شخصیت‌های این فیلم می‌کنند یا دیالوگ‌های آ‌ن‌ها را تکرار می‌کنند، شاید باعث آرامش اعصاب درهم‌ریخته‌ی تهیه‌کنندگان این فیلم شود.

۲. رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

  • محصول: ۱۹۹۴
  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰

داستان اکران رستگاری در شاوشنک داستانی از تناقض است. اقتباس دارابونت از رمان استفن کینگ به‌طور متحدالقول به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود، اما، در زمان اکران، در تمام زمینه‌ها با شکست مواجه شده‌است.

فیلم حتی یک اسکار هم نبرد؛ چرا که در نبردی سخت آن‌ها را به فارست گامپ (Forrest Gump) و داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction) واگذار کرد. در گیشه هم نتایج کسب‌شده به همین اندازه غیرمنتظره بود. فیلمی که با هزینه‌ی ۲۵ میلیون دلاری ساخته شده‌بود، به فروش داخلی کمی بیش از ۲۸ میلیون دلار رسید و به هیچ‌وجه فیلمی سودآور محسوب نشد.

در سطح بین‌المللی فیلم توانست کمی جبران خسارت کند و فروش کلی خود را به ۷۳.۳ میلیون دلار برساند. بااین‌حال این اعداد و ارقام به هیچ‌وجه نمی‌توانند جایگاه این فیلم در تاریخ سینمای آمریکا را متزلزل کنند.

۳. تابستان داغ و مرطوب آمریکایی (Wet Hot American Summer)

  • محصول: ۱۹۹۸
  • کارگردان: دیوید وین
  • بازیگران: جنین گرافلو، پل راد
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۲ از ۱۰۰

تابستان داغ و مرطوب آمریکایی شبیه به آن فیلم‌هایی است که همه‌ی نویسندگان کمدی عاشق‌شان می‌شوند؛ فیلمی با شوخی‌های پشت‌سرهم که با هر نمای جدید، خنده‌های جدید از مخاطبان می‌گیرد.

این فیلم پرستاره حالا تبدیل به یکی از فیلم‌هایی شده‌است که طرفداران دوآتیشه‌ی فراوانی دارد، البته تابستان داغ و مرطوب آمریکایی در زمان اکران خود فیلمی پرستاره محسوب نمی‌شد. همین فیلم بود که پل راد، بردلی کوپر و امی پولر را در مرکز توجهات قرار داد، اما همه‌ی آن‌ها در زمان اکران فیلم بازیگرانی ناشناس بودند.

فیلم در گیشه کاملا با شکست مواجه شد و با وجود بودجه‌ی ۱.۸ میلیون دلاری، به فروش ۳۰۰ هزار دلاری دست یافت. رویاهای ساخته‌شدن یک دنباله از همان‌جا نابود شدند، اما بازیگران فیلم دومرتبه در سریال‌هایی برای شبکه‌ی نت‌فلیکس دوباره کنار هم جمع شدند، سریال‌هایی که موردتوجه قرار گرفتند.

۴. موجود (The Thing)

  • محصول: ۱۹۸۲
  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: کرت راسل، ویلفورد بریملی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۷ از ۱۰۰

به سختی می‌توان فیلم کلاسیک علمی-تخیلی و ترسناک جان کارپنتر را در دسته‌ای به‌جز دسته‌ی شاهکارهای سینمایی قرار داد، اما دهه‌ی هشتاد میلادی زمانه‌ای متفاوت بود. موجود هم در گیشه و هم در نظر منتقدان با شکست مواجه شد و با بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری تنها ۱۹.۶ میلیون دلار فروش داشت.

با توجه به شرایط می‌توان موجود را قربانی زمان‌بندی دانست. در اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی ژانر فیلم‌های موجودات بیگانه به تسخیر اسپیلبرگ درآمده بود و موجود فضای دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش فیلم‌های اسپیلبرگ را نداشت. تاریخ اما نظرات را برگردانده است و حالا، در نظر بسیاری از منتقدان، موجود بهترین فیلم کارپنتر است.

۵. انفجار (Blow Out)

  • محصول: ۱۹۸۱
  • کارگردان: برایان دی‌پالما
  • بازیگران: جان تراولتا، نانسی آلن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰

دی‌پالما برخی از سودآورترین فیلم‌های تاریخ سینما را کارگردانی کرده‌است؛ از جمله بلاک‌باسترهایی مانند ماموریت: غیرممکن (Mission: Impossible)، ولی عجیب این است که یکی از شاهکارهای او در این لیست جای ندارد؛ انفجار.

بازیگر مورد علاقه‌ی تارانتینو، جان تراولتا، در این فیلم نقش یک صدابردار را ایفا می‌کند که به طور تصادفی صداهایی از یک صحنه‌ی قتل را ضبط می‌کند. این فیلم یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه‌ی تراولتا است.

انفجار یکی از بهترین نمونه‌های سبک تدوینی خاص دی‌پالما و استفاده‌ی ویژه‌ی او از تصویر چند قسمتی است، اما احتمالا چند قدم از عصر خود پیش‌تر بود و همین مانع از این شد که هنگام اکران بتواند مخاطبان زیادی داشته باشد. انفجار ۱۸ میلیون دلار خرج بر روی دست تهیه‌کنندگانش گذاشت و در گیشه تنها توانست ۱۳.۷ میلیون دلار آن را جبران نماید.

۶. محیط اداره (Office Space)

  • محصول: ۱۹۹۹
  • کارگردان: مایک جاج
  • بازیگران: ران لیوینگستون، جنیفر آنیستون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

کمدی دوست‌داشتنی مایک جاج وقتی که سال ۱۹۹۹ منتشر شد در گیشه شکست سنگینی خورد و با بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری به فروش ۱۲.۲ میلیون دلاری دست یافت. سال‌ها پخش شدن در شبکه‌های کمدی و چندین تصویر اینترنتی پرطرفدار لازم بود تا محیط اداره، سال‌ها پس از اکران اولیه، به حق خودش برسد.

۷. قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven)

  • محصول: ۲۰۰۵
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: اورلاندو بلوم، اوا گرین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۹ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰

یک مقابله، جذاب‌تر از مقابله‌ی ریدلی اسکات با استودیوها نام ببرید. کارنامه‌ی حرفه‌ای اسکات سرشار از دخالت‌های استودیوها است. فیلم‌هایی مانند بلید رانر (Blade runner) و مشاور (The Counselor) طی این سال‌ها پس از این‌که مخاطبان نسخه‌ی تاییدشده‌ی آن‌ها توسط اسکات را پیدا کردند، طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند.

یکی از بهترین نمونه‌ها در بین این فیلم‌ها، قلمرو بهشت است که هنگام اکران، نقدهای ضعیفی دریافت کرد و در فروش خانگی باوجود بودجه‌ی ۱۳۰ میلیون دلاری به فروش ۴۷.۴ میلیون دلاری دست یافت. شش ماه بعد از انتشار اولیه‌ی این فیلم حماسی تاریخی، اسکات نسخه‌ی خودش از فیلم را پخش کرد و توانست علاوه بر جلب کردن نظر منتقدان یکی اتز بهترین آثار کارنامه‌ی خود را خلق کند.

۸. ایدیوکراسی (Idiocracy)

  • محصول: ۲۰۰۶
  • کارگردان: مایک جاج
  • بازیگران: لوک ویلسون، مایا رودولف
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰

ایدیوکراسی فیلمی است که این روزها نامش را زیاد می‌شنوید چرا که بسیاری فکر می‌کنند مایک جاج با این فیلم خود آینده‌ی شوم آمریکا را پیش‌بینی کرده‌است. فیلم جاج اما با این‌که آینده‌ی کشور خود را پیش‌بینی می‌کرد، نتوانست در زمان اکران خود توجهات زیادی را به خود جلب کند.

استودیو فاکس قرن بیستم در لحظات پایانی فیلم را ترک کرد و فیلم تنها در بعضی شهرهای آمریکا به نمایش درآمد. ایدیوکراسی با وجود نقدهای مثبتی که دریافت کرده بود تنها ۵۰۰ هزار دلار در گیشه به دست آورد که به هیچ‌وجه نشان دهنده‌ی کیفیت آن نیبست.

۹. وکیل هادساکر (The Hudsucker Proxy)

  • محصول: ۱۹۹۴
  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: تیم رابینز، پل نیومن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۹ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۳ از ۱۰۰

هر فیلم کمدی‌ای از برادران کوئن با بازی پل نیومن، در یک دنیای منصفانه، به فروش میلیاردی می‌رسید، اما ما در چنین دنیایی زندگی نمی‌کنیم. وکیل هادساکر یکی از قدرنادیده‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ی برادران کوئن است و با بودجه‌ی ۲۵ میلیون دلاری در گیشه، تنها ۱۱ میلیون دلار فروخت. منتقدان هم نسبت به فیلم حس خوبی نداشتند، اما مانند سایر فیلم‌های کلاسیک این لیست گذر زمان این نظر آن‌ها را تغییر داده‌است.

۱۰. سلطان کمدی (The King of Comedy)

  • محصول: ۱۹۸۲
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جری لوئیس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

مارتین اسکورسیزی با شکست‌های گیشه‌ای بیگانه نیست، اما این مورد بیش از همه او را ناراحت کرد. سلطان کمدی یکی از بهترین مطالعات شخصیتی این کارگردان مولف است که می‌توان آن را در کنار شخصیت‌های اصلی راننده تاکسی (Taxi Driver) و گاو خشمگین (Raging Bull) قرار داد.

با وجود حضور ستاره‌هایی مانند رابرت دنیرو و جری لوئیس، سلطان کمدی که با بودجه‌ی ۱۹ میلیون دلاری ساخته شده‌بود، در گیشه به فروش ۲.۵ میلیون دلاری رسید. چندین دهه بعد فیلمی شبیه به سلطان کمدی به نام جوکر (Joker) توانست بیش از یک میلیارد دلار بفروشد. گاهی در سینما اگر فیلم شما یک شخصیت کمیک‌بوکی درون خود جای دهد، نمی‌توان هیچ مرزی برای آن متصور شد.

۱۱. درخت زندگی (The Tree of Life)

  • محصول: ۲۰۱۱
  • کارگردان: ترنس مالیک
  • بازیگران: برد پیت، جسیکا چستین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰

درخت زندگی یکی از آن فیلم‌هایی است که تماشای آن کاری است سخت. بی‌شک هیچکس بعد از تماشای این فیلم فکر نمی‌کرد که این فیلم قرار است کلی پول دربیاورد. داستان حماسی ترنس مالیک من باب معنای حقیقی زندگی به عقیده‌ی بسیاری شاهکار کارنامه‌ی او است، اما فیلم با بودجه‌ی ۳۲ میلیون دلاری تنها ۵۸ میلیون دلار فروش داشت.

۱۲. به‌سوی ستارگان (Ad Astra)

  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: جیمز گری
  • بازیگران: برد پیت، لیو تایلر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰

برد پیت ستاره‌ی بسیاری از فیلم‌های سینمایی‌ای است که در گیشه شکست خورده‌اند و این نشان می‌دهد که این بازیگر طی سال‌ها با آغوش باز به سراغ ناشناخته‌ها رفته‌ است.

به‌سوی ستارگان جیمز گری با بودجه‌ی ۹۰ میلیونی ساخته‌شد و تحت حمایت استودیوی فاکس قرن بیستم قرار داشت، اما هنگام اکران با محدودیت‌های دیزنی مواجه شد. فیلم در سطح بین‌المللی به فروش ۱۲۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد که تنها ۵۰ میلیون دلار آن از آمریکا به دست آمده بود.

۱۳. حلقه‌ی گمشده (Missing Link)

  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: کریس باتلر
  • صداپیشگان: هیو جکمن، روبی سالدانا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

این انیمیشن چیزی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه ضرر کرد تا تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سال ۲۰۱۹ شود. حلقه‌ی گمشده در فروش بین‌المللی حتی به ۳۰ میلیون دلار هم نرسید. با وجود شکست تجاری، حلقه‌ی گمشده توانست گلدن‌گلوب بهترین انیمیشن را به‌دست آورد و در همین رشته نامزد اسکار شود.

۱۴. دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)

  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: مایک فلناگان
  • بازیگران: ایوان مک‌گرگور، ربکا فرگوسن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۹ از ۱۰۰

از آن‌جایی که ساخت فیلمی به‌دنبال اثری از کوبریک کاری به‌شدت خطرناک و سخت است، بسیاری از مخاطبان که منتظر دیدن درخشش ۲ بودند، ناامید شدند. این فیلم که با بودجه‌ی ۴۵ میلیون دلاری ساخته‌ شد، در آمریکا به فروش ۳۱ میلیون دلاری رسید.

ساخته‌شدن به‌عنوان ادامه‌ی درخشش (The Shining) بار اضافی فراوانی را بر دوش دکتر اسلیپ قرار داد، اما اگر درخشش را از معادله حذف کنیم، دکتر اسلیپ فیلمی پرجرئت با بازی‌های درخشان است.

۱۵. تیری در تاریکی (Long Shot)

  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: جاناتان لوین
  • بازیگران: شارلیز ترون، ست روگن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰۰

اگرچه فیلم کمدی-رمانتیک جاناتان لوین سناره‌هایی مانند ترون و روگن را در اختیار داشت، اما نتوانست در زمان انتشار خود در تابستان ۲۰۱۹ برای استودیوی لاینزگیت (Lionsgate) سودآور باشد.

فیلم که با بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده‌بود، تنها ۳۰ میلیون دلار فروخت و فروش بین‌المللی فیلم هم نتوانست آن را نجات دهد و تنها به ۵۳ میلیون دلار رسید. تمام این اعداد و ارقام با توجه به شیمی کم‌نطیری که ترون و روگن در یک فیلم کمدی-رمانتیک ایجاد کرده‌اند، بسیار عجیب به‌نظر می‌رسند.

۱۶. نابودگر (Destroyer)

  • محصول: ۲۰۱۸
  • کارگردان: کاربن کوساما
  • بازیگران: نیکول کیدمن، سباستین استن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰

زمان‌بندی نادرست اکران و هم‌زمانی با فیلم‌هایی که هم در فصل اکران و هم در فصل جوایز خوش درخشیدند، باعث شد نابودگر تبدیل به فیلمی فراموش‌شده شود. نابودگر با این‌که با بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری ساخته شده‌بود، به فروش ۵ میلیون دلاری دست یافت و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های گیشه‌ای نیکول کیدمن شد.

۱۷. نابودی (Annihilation)

  • محصول: ۲۰۲۱
  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، جنیفر جیسن لی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰

استودیوی پارامونت به‌قدری از فروش نابودی نامطمئن بود که حق پخش بین‌المللی آن را به نت‌فلیکس فروخت. برای استودیوها چنین قراردادهایی میزان ضرر را تا حد امکان کاهش می‌دهند.

در گیشه‌ی آمریکا نابودی تنها ۳۲ میلیون دلار فروخت و این درحالی بود که بودجه‌ی ساخت آن ۴۰ میلیون دلار بود. با این وجود این فیلم توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و یکی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی دهه‌ی اخیر لقب بگیرد.

۱۸. قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل (The Assassination of jesse james by the Coward Robert Ford)

  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: اندرو دامینیک
  • بازیگران: برد پیت، کیسی افلک
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

این فیلم یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای راجر دیکینز در زمینه‌ی تصویربرداری محسوب می‌شود و با این‌حال اکران آن یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های استودیوی برادران وارنر بود. فیلم با بودجه‌ی ۳۰ میلیون دلاری، تنها ۴ میلیون دلار فروخت و بعدتر در اکران بین المللی توانست فروش خود را به ۱۵ میلیون دلار برساند.

به جز حضور برد پیت، هرچیز دیگری که در این فیلم بود، یک ریسک بزرگ محسوب می‌شد. دیکینز برای تصویربرداری درخشان خود و کیسی افلک در رشته‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد اسکار شدند.

۱۹. بلید رانر  ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)

  • محصول: ۲۰۱۷
  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: رایان گالسلینگ، هریسون فورد
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰

قسمت دوم بلید رانر هم مانند قسمت نخست آن نتوانست در گیشه‌ی آمریکا به موفقیت برسد. این فیلم استودیوی برادران وارنر که با بودجه‌ی ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شده‌ بود، تنها توانست ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد.

در سطح بین‌المللی فیلم توانست فروش خود را تا ۲۵۹ میلیون دلار افزایش دهد، بااین‌حال باتوجه به هزینه‌های بازاریابی، نزدیک به ۸۰ میلیون دلار به تهیه‌کننده‌ها ضرر رساند. بلید رانر ۲۰۴۹ یکی از بصری‌ترین فیلم‌های استودیویی دهه‌ی اخیر در نظر گرفته می‌شود و بسیاری آن را یکی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی قرن اخیر می‌نامند.

۲۰. منور (Bottle Rocket)

  • محصول: ۱۹۹۶
  • کارگردان: وس اندرسن
  • بازیگران: لوک ویلسون، اوون ویلسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰

اولین قدم اندرسن در سینما مصادف شد با یک شکست گیشه‌ای. این فیلم اندرسن با بودجه‌ی ۵ میلیون دلاری ساخته شد، ولی در گیشه به فروش ۱ میلیون دلار هم دست نیافت. در آمریکا منور تنها ۵۶۰ هزار دلار فروخت.

اندرسن اما توانست با این فیلم اسکورسیزی را به جمع طرفداران خود اضافه کند و برای فیلم بعدی خود راشمور (Rushmore) بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری برای خود دست و پا کند؛ فیلمی که در گیشه با موفقیت روبه‌رو شد و تبدیل به نقطه عطف کارنامه‌ی اندرسن شد.

۲۱. فرزندان انسان (Children of Men)

  • محصول: ۲۰۰۶
  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: کلیو اوون، جولیان مور
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰

فرزندان انسان امروزه به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های قرن اخیر شناخته می‌شود. فیلم توانست در سطح وسیعی نظر منتقدان را جلب کند و سه نامزدی اسکار در رشته‌های بهترین فیلم‌برداری، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی و بهترین تدوین به‌دست آورد.

با وجود تمام این‌ها، فیلم در سطح بین‌المللی به فروش ۷۰ میلیون دلاری و در آمریکا به فروش ۳۵ میلیون دلاری رسید و این‌ها درحالی است که بودجه‌ی فیلم ۷۶ میلیون دلار بود.

۲۲. اطلس ابر (Cloud Atlas)

  • محصول: ۲۰۱۲
  • کارگردان: تام تیکور، اندی واچوفسکی، لانا واچوفسکی
  • بازیگران: تام هنکس، هلی بری
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۵ از ۱۰۰

شکست‌های گیشه‌ای برای واچوفسکی‌ها چیز جدیدی نیست، اما اطلس ابر از آن دست فیلم‌هایی است که لایق توجه بیشتری از جامعه‌ی جهانی سینما بود. ادیسه‌ی علمی-تخیلی واچوفسکی‌ها و تیکور در آمریکا بیش از ۳۰ میلیون دلار نفروخت، با این‌که بودجه‌ی ۱۵۰ میلیون دلاری داشت. اطلس ابر فیلم بی‌نقصی نیست، اما تدوین و موسیقی متن درخشان آن از بهترین‌های قرن هستند.

۲۳. درد (Dredd)

  • محصول: ۲۰۱۲
  • کارگردان: پیت تراویس
  • بازیگران: کارل ارین، وود هریس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰

لاینزگیت امیدوار بود با بازسازی درد بتواند اولین قسمت فیلمی ادامه‌دار را تولید نماید، اما مخاطبان خیلی زود آن‌ها را از این کار منصرف کردند. فیلم در آمریکا فقط ۱۳ میلیون دلار فروخت، در حالی که با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده‌بود.

با این‌حال بسیاری از منتقدان سینمایی براین عقیده‌اند که درد یکی از خیره‌کننده‌ترین فیلم‌های سه بعدی اکشن یک دهه‌ی اخیر سینما بوده‌است.

۲۴. باشگاه مشت‌زنی (Fight Club)

  • محصول: ۱۹۹۹
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: ادوارد نورتون، برد پیت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰

باشگاه مشت‌زنی، به عقیده‌ی بسیاری، بهترین فیلم کارنامه‌ی حرفه‌ای دیوید فینچر است، اما در هنگام اکران، مخاطبان چنین فکری درباره‌ی آن نمی‌کردند. فینچر، به‌دنبال چگونگی تبلیغات فیلم، وارد درگیری‌های گسترده‌ای با استودیوی فاکس قرن بیستم شد.

او اعتقاد داشت که در تبلیغات باید از فیلم به عنوان یک فیلم روانشناختی یاد شود، اما استودیو در تبلیغات خود از باشگاه مشت‌زنی به عنوان فیلمی اکشن با ستاره‌های بزرگ یاد کرد و در مسابقات کشتی بیش از هرجای دیگری آن را تبلیغ کرد.

تبلیغات درست عمل نکرد و تبدیل به یک شکست تجاری شد. باشگاه مشت‌زنی با فروش ابتدایی ۱۱ میلیون دلار آغاز کرد و در نهایت توانست در گیشه‌ی آمریکا ۳۷ میلیون دلار بفروشد و این در حالی است که بودجه‌ی فیلم ۶۵ میلیون دلار بود.

۲۵. چشمه (The Fountain)

  • محصول: ۲۰۰۶
  • کارگردان: دارن آرونوفسکی
  • بازیگران: هیو جکمن، ریچل وایز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۱ از ۱۰۰

با این که آرونوفسکی با تغییر فیلم‌نامه‌ی ابتدایی و بازیگران ابتدایی که قرار بود برد پیت و کیت بلانشت باشند، سعی کرد احتمال ریسک مالی اثر خود را، برای استودیو، کاهش دهد و آن را از ۷۰ میلیون دلار به ۳۵ میلیون دلار رساند، باز هم با موفقیت توانست در گیشه شکست بخورد.

این داستان عاشقانه و جاه‌طلبانه‌ی کارگردان، در آمریکا، تنها ۱۰ میلیون دلار و در سطح بین‌المللی نصف این مقدار فروخت. در نهایت با فروشی نزدیک به ۱۶ میلیون دلار، چشمه تبدیل به بزرگ‌ترین شکست تجاری کارنامه‌ی حرفه‌ای آرونوفسکی شد. سال‌ها بعد اما این فیلم تبدیل به یکی از آن فیلم‌هایی شد که طرفداران دوآتیشه‌ی مخصوص خود را دارند.

۲۶. گرایندهاوس (Grindhouse)

  • محصول: ۲۰۲۱
  • کارگردان: رابرت رودریگز، کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: رز مک‌گاون، فردی رودریگر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰

تارانتینو متخصص به سینما کشاندن مخاطبان بالغ است، اما کارگردان داستان عامه‌پسند هم نتوانسته‌است از شکست‌های گیشه‌ای فرار کند. گرایندهاوس که تارانتینو آن را به همراه یکی از دوستان همیشگی خود، رابرت رودریگز، کارگردانی کرده‌است، تقریبا ۶۷ میلیون دلار هزینه برداشت، اما فقط ۲۵ میلیون دلار فروخت.

این فیلم ۱۹۰ دقیققه‌ای همیشه قرار بود ریسکی بزرگ باشد، چرا که در واقع دو فیلم جدا بود که به هم متصل شده‌بودند و باوجود این که مخاطبان می‌توانستند با یک بلیط دو فیلم ببینند، باز هم به حد کافی ترغیب نشدند که برای دیدن این فیلم به سینماها بروند.

۲۷. هوگو (Hugo)

  • محصول: ۲۰۱۱
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: بن کینگزلی، ساشا بارون کوهن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰

هوگو گریز نادری است که اسکورسیزی به فیلم‌های خانواگی-دوستانه زده‌است. فیلم توانست نامزد ۱۱ اسکار شود و نظر منتقدان را جلب نماید، اما بودجه‌ی ۱۷۰ میلیون دلاری استودیوی پارامونت از همان ابتدا بیش از بودجه‌ای بود که باید به فیلمی مختص کودکان اختصاص داده‌شود.

هوگو در آمریکا ۷۳ میلیون دلار فروخت و در سطح بین‌المللی به فروش ۱۸۵ میلیون دلاری رسید. منتقدان فیلم اسکورسیزی را مانند همیشه ستایش کردند، اما قطعا هوگو از فیلم‌های موردعلاقه‌ی استودیوی پارامونت نبود.

۲۸. استاد (The Master)

  • محصول: ۲۰۱۲
  • کارگردان: پل توماس اندرسن
  • بازیگران: واکین فینیکس، فیلیپ سیمور هافمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰

استاد اندرسن یکی از بهترین فیلم‌های سینمای یک دهه‌ی اخیر است که توانست برای هر سه بازیگر اصلی خود نامزدی اسکار به ارمغان بیاورد. فیلمی که با بودجه‌ی ۳۲ میلیون دلاری ساخته شده‌بود، توانست ۱۶ میلیون دلار در آمریکا و ۲۸.۳ میلیون دلار در سطح بین‌المللی بفروشد.

۲۹. خباثت ذاتی (Inherent Vice)

  • محصول: ۲۰۱۴
  • کارگردان: پل توماس اندرسن
  • بازیگران: واکین فینیکس، بنیسیو دل‌تورو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰

شکست تجاری ۲۰۱۲ اندرسن با شکستی دیگر دنبال شد. فیلم کمدی کارآگاهی اندرسن که سال ۲۰۱۴ اکران شد، چه در آمریکا و چه در سطح بین‌المللی، نتوانست بیش از ۱۵ میلیون دلار بفروشد و این درحالی است که بودجه‌ی فیلم ۲۰ میلیون دلار بود. منتقدان اما باز هم نظر متفاوتی نسبت به مخاطبان داشتند و خباثت ذاتی را یکی از بهترین آثار کارنامه‌ی پربار اندرسن نامیدند.

۳۰. غول آهنی (The Iron Giant)

  • محصول: ۱۹۹۹
  • کارگردان: برد برد
  • صداپیشگان: جنیفر آنیستون، وین دیزل
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰

هر لیستی که بهترین انیمیشن‌های تاریخ سینما را برشمارد، نام غول آهنی را فراموش نخواهد کرد. فیلم به محض اکران مورد توجه منتقدان قرار گرفت، اما مدتی طول کشید تا مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در زمان اکران خود، سال ۱۹۹۹، غول آهنی تبدیل به شکستی تجاری برای استودیوی برادران وارنر شد.

استودیو ۷۰ میلیون دلار برای ساخت آن خرج کرد و فیلم به زحمت توانست ۲۰ میلیون دلار فروش داشته باشد و همین تمام امیدهای استودیوی برادران وارنر را در جهت رقابت کردن با استودیوهای پیکسار و دریم‌ورک در دنیای انیمیشن برهم زد.

۳۱. شهر گمشده‌ی زی (The Lost City of Z)

  • محصول: ۲۰۱۷
  • کارگردان: جیمز گری
  • بازیگران: چارلی هونام، رابرت پتینسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

درام رازآلود و ماجراجویانه‌ی جیمز گری قماری بزرگ برای استودیوی آمازون بود؛ قماری که آمازون ۳۰ میلیون دلار روی آن شرط بست و حق پخش سینمایی آن را با بلیکر استریت (Bleeckerr Strreet) تقسیم کرد.

با وجود نقدهای مثبت و بازی‌های درخشان بازیگران، فیلم نتوانست به فروش بیش از ۲۰ میلیون دلار، در سطح بین‌المللی، دست پیدا کند. اگرچه چنین فروشی برای یک فیلم مستقل مطلوب است، اما با توجه به بودجه‌ی زیاد، چنینی فیلمی برای استودیوی آمازون یک شکست تجاری محسوب می‌شود.

۳۲. مادر! (Mother!)

  • محصول: ۲۰۱۷
  • کارگردان: دارن آرونوفسکی
  • بازیگران: جنیفر لارنس، خاویر باردم
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰

پارامونت ۳۰ میلیون دلار خرج کرد تا مادر! را تولید کند. فیلم متفاوت آرونوفسکی با آن همه صحنه‌های سرشار از خشونت و مسیر داستانی پیچیده همیشه قرار بود محصولی سخت برای فروختن به مخاطب عام باشد و حتی حضور جنیفر لارنس هم نتوانست فروش فیلم را به بیش از ۱۸ میلیون دلار برساند.

۳۳. جاده‌ی مالهالند (Mulholland Drive)

  • محصول: ۲۰۰۱
  • کارگردان: دیوید لینچ
  • بازیگران: نائومی واتس، لورا هرینگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰

مجله‌ی فرهنگی بی‌بی‌سی (BBC) جاده‌ی مالهالند را بهترین فیلم قرن ۲۱ نامید، اما این فیلم حتی در آمریکا هم نتوانست بیش از ۷ میلیون دلار فروش داشته باشد و این درحالی است که بودجه‌ی فیلم ۱۵ میلیون دلار بود.

هر استودیویی که بیش از ۱۰ میلیون دلار بودجه در اختیار لینچ قرار دهد تا او بتواند نگاه خاص خود را بر پرده‌ی نقره‌ای بیاورد، لایق ستایش است، حتی اگر نگاه او نتواند مخاطبان عام را جذب نماید. گذر سال‌ها اما با این فیلم مهربان بوده‌است و همواره آن را در لیست بهترین‌های تاریخ سینما قرار می‌دهد.

۳۴. تنها عاشقان زنده ماندند (Only Lovers Left Alive)

  • محصول: ۲۰۱۳
  • کارگردان: جیم جارموش
  • بازیگران: تام هیدلستون، تیلدا سوئینتن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰

حتی استفاده از خون‌آشام‌ها هم نتوانست مانع شکست مالی خوردن فیلم جارموش شود. همراه کردن سوئینتن و هیدلستون توانست منتقدان را با فیلم همراه کند و خیلی از آن‌ها این فیلم را در بین بهترین‌های ۲۰۱۴ قرار می‌دهند، مخاطبان اما نظر متفاوتی داشتند. آن‌ها به کلی فیلم را نادیده گرفتند و فیلمی که ۷ میلیون دلار بودجه داشت نتوانست به فروش ۲ میلیون دلار هم دست پیدا کند.

۳۵. ستاره‌های پاپ: هرگز متوقف نمی‌شوند (Popstar: Never Stop Never Stopping)

  • محصول: ۲۰۰۹
  • کارگردان: آکیوا شفر
  • بازیگران: اندی سندبرگ، تیم مدوز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

یونیورسال از این فیلم کمدی خود انتظار فروش بالایی داشت و منتقدان هم آن را یکی از قدرنادیده‌ترین کمدی‌های قرن اخیر می‌نامند. استودیو ۲۰ میلیون دلار برای فیلم خرج کرد، مخاطبان اما آن را نادیده گرفتند و فیلم در گیشه نتوانست ۱۰ میلیون دلار هم بفروشد.

۳۶. اسکات پیلگریم در برابر دنیا (Scott Pilgrim vs. the World)

  • محصول: ۲۰۱۰
  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: مایکل سرا، مری الیزابت وینسند
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰

فیلم اقتباسی خاص ادگار رایت یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تجاری استودیوی یونیورسال بود. استودیو ۶۰ میلیون دلار برای فیلم خرج کرد، اما در نهایت تنها ۵۰ میلیون دلار فروخت. اگرچه فیلم توانست نظرهای مثبت منتقدان را به خود جذب نماید و باعث شناخته‌شدن بسیاری از بازیگران تازه‌کار شود، با این‌حال فیلم به حدی خوب نبود که تبدیل به فیلم پرفروشی برای یونیورسال گردد.

۳۷. برادران سیسترز (The Sisters Brothers)

  • محصول: ۲۰۱۸
  • کارگردان: ژاک اودیار
  • بازیگران: واکین فینیکس، جان سی رایلی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

با وجود بازخورد مثبتی که فیلم توانست در جشنواره‌ی ونیز بگیرد و بازی‌های درخشان بازیگران آن، برادران سیسترز تبدیل شکست تجاری بزرگی شد. فیلم ۳۸ میلیون دلار هزینه برداشت، در آمریکای شمالی تنها ۳ میلیوون دلار و در سطح بین‌المللی تنها ۶ میلیون دلار فروخت.

۳۸. استیو جابز (Steve Jobs)

  • محصول: ۲۰۱۵
  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: مایکل فاسبندر، کیت وینسلت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰

استیو جابز نقدهای بسیار مثبتی از منتقدان گرفت و بازیگران اصلی آن نامزد اسکار شدند، اما فیلم نتوانست مخاطبان را به سینماها بکشد. فیلم درام زندگینامه‌ای دنی بویل در آمریکا ۱۷ میلیون و در سطح جهانی ۳۴ میلیون دلار فروخت و این در صورتی است که بودجه‌ی فیلم ۳۰ میلیون دلار بوده‌است.

۳۹. آفتاب (Sunshine)

  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: کیلین مورفی، کریس اوانز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰

فروختن فیلم‌های علمی-تخیلی جاه‌طلبانه کار بسیار سختی است. دنی بویل در آفتاب تصاویر خیره‌کننده‌ای برای مخاطب فراهم می‌آورد. استودیوی فاکس سرچ‌لایت ۴۰ میلیون دلار برای فیلم خرج کرد و در آمریکا تنها ۳ میلیون دلار فروخت. در سطح بین‌المللی اما فیلم عملکرد بهتری داشت و توانست ۲۸ میلیون دلار بفروشد و بااین‌حال باز هم نتوانست به فیلمی سودآور برای استودیو تبدیل شود.

۴۰. زیر پوست (Under the Skin)

  • محصول: ۲۰۱۳
  • کارگردان: جاناتان گلیزر
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، کریشتف هادک
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰

منتشر کردن فیلمی که تا اندازه‌ی زیر پوست چالش برانگیز و تجربی باشد، به هیچ‌وجه وظیفه‌ی آسانی نیست. فیلم با بودجه‌ی بیش از ۱۳ میلیون دلاری ساخته‌شد و در آمریکا تنها توانست ۲.۶ میلیون دلار بفروشد. در سطح جهانی هم فیلم ۷ میلیون دلار فروخت. زیر پوست یکی دیگر از نمونه فیلم‌هایی است که منتقدان آن را ستایش کردند و مخاطبان به آن بی‌توجهی نمودند.

۴۱. مبارز (Warrior)

  • محصول: ۲۰۱۱
  • کارگردان: گوین اکونر
  • بازیگران: تام هاردی، جوئل اجرتون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰

درام ورزشی اکونر یکی از احساسی‌ترین فیلم‌های یک دهه‌ی اخیر سینما است و بی‌شک از بازی‌های درخشان دو بازیگر نقش اصلی فیلم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. فیلم ۲۵ میلیون دلاری استودیوی لاینزگیت نظرات خیلی خوبی از منتقدان گرفت و در بخش بهترین‌ بازیگران مکمل اسکار هم وارد رقابت تنگاتنگی با رقیبان شد، اما زمان‌بندی نامناسب اکران همه‌چیز را به هم ریخت و فیلم تنها توانست ۱‍۳ میلیون دلار بفروشد.

منبع: indiewire



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

یک دیدگاه
  1. Alireza

    صخره های سرخ هم هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما