۱۰ فیلم ترسناک برتر دربارهی بلوغ
هیچ کدام از داستانها دربارهی بلوغ یک قهرمان در سیر یک فیلم دقیقا شبیه به هم نیستند اما اغلب عناصر مشترکی دارند. ما از طریق کاوش هنری در آنها، ارتباط خاصی با این آثار پیدا میکنیم.
مهم نیست که شخصیتها چه چیزی را پشت سر میگذارند اما همه آنها یک چیز مشترک دارند و واقعا شرایط سختی را تحمل میکنند. ژانر فیلمهایی دربارهی بلوغ قهرمانان اغلب با احساسات گرم و مبهم یا حداقل با نگاهی پاکسازانه نسبت به این دوران دشوار از زندگی همراه است و فرقی هم نمیکند که داستان درام باشد یا کمدی. این لیست خاص هیچ یک از این داستانها را ندارد. بنابراین اگر به دنبال یک داستان گرم و مبهم هستید، بهتر است بیخیال خواندن این مطلب شوید.
- ۱۰ فیلم ترسناک برتر دههی گذشته که بر اساس افسانههای قومی ساخته شدهاند
- کشتار با ارهبرقی در تگزاس؛ هر آنچه باید از فیلم ترسناک جدید نتفلیکس بدانید
- جنگیر؛ تاریخ اکران، بازیگران و هر آنچه باید از بازسازی این فیلم ترسناک بدانید
فیلمهای ترسناک با مضمون بلوغ قهرمانان به نوع خاصی با مخاطب ارتباط برقرار میکنند. این زیرژانر آرامش کمی دارد و در عوض، از ویژگیهای اصلی این ژانر برای بررسی بدترین بخشهای بلوغ و بزرگ شدن استفاده میکند: ریسک، انزوا، غم، سردرگمی، خصومت و درک این که حتی بدترین اتفاقات هم احتمال وقوع دارند.
۱۰. شیطان نئونی (The Neon Demon)
- کارگردان: نیکولاس ویندینگ رفن
- بازیگران: ال فانینگ، ابی لی، جنا مالون
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
جسی (ال فانینگ) یک مدل ۱۶ ساله مشتاق است. تقریبا هرکسی که در لس آنجلس با او ملاقات میکند عاشق معصومیت و اخلاق خاص او میشود. او در دنیای خودخواهانه و بیرحمی قرار دارد و معصومیت او به سرعت از بین میرود و با خودشیفتگی جایگزین میشود اما جسی به اندازه کافی قوی نیست. بخش عمدهای از فروپاشی روانی جسی به طرز جالبی در راستای پذیرش و نگرش دیگران نسبت به جوانی و ظاهرش اتفاق میافتد.
او رفتهرفته نگرشی خودشیفته درباره خود و جایگاهش در جهان پیدا میکند و احساس امنیت کاذبی در او ایجاد میشود که وی را نسبت به تهدیدات واقعی که احاطهاش کرده است کور میکند. این تهدیدات در هر لحظه ممکن است باعث خشونت و عصبانی شدن جسی شوند و همیشه وجود دارند و در نهایت در سکانسی اجتناب ناپذیر، کار دست او میدهند. «شیطان نئونی» داستانی با مضمون بلوغ قهرمان است که در آن، سوژه مانند یک بره قربانی، هرگز شانسی ندارد.
۹. قلعه خونین (Crimson Peak)
- کارگردان: گیرمو دلتورو
- بازیگران: تام هیدلستون، میا واسیکوفسکا، جسیکا چستین
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
ادیت (میا واسیکوفسکا) نویسنده مشتاقی است که ریشه در خانوادهای ثروتمند دارد. اقوام او، توماس (تام هیدلستون) و لوسیل (جسیکا چستین) که ثروت پدر ادیت را میخواهند پس از مدتی به او نزدیک میشوند. توماس خوشتیپ و مهربان است و طولی نمیکشد که ادیت عاشق جذابیتهای او میشود و آن دو با هم ازدواج میکنند. روح مادر ادیت، در کودکی، به او درباره مکان مرموزی به نام قلعه خونین هشدار داده بود. توماس و لوسیل او را به این قلعه میبرند و ادیت در آنجا منزوی و گرفتار میشود.
ادیت، توماس را دوست دارد و به شکلی سادهلوحانه فقط خوبیهای او را میبیند. لوسیل در نقشی که یادآور خانم دانورز در فیلم «ربکا» است با خصومت با ادیت برخورد میکند. در واقع، خود فیلم «قلعه خونین» شباهتهای ساختاری زیادی با «ربکا» و «جین ایر» دارد. گیرمو دلتورو از این چارچوبها برای روایت داستانی هولناک (اگرچه در نهایت پیروزمندانه) در راستای به بلوغ رساندن قهرمان استفاده میکند که هم آشنا و هم منحصر به فرد است.
۸. میدسامر (Midsommar)
- کارگردان: آری آستر
- بازیگران: فلورانس پیو، ویل پولتر، جک رینور
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
در «میدسامر»، دانشجوی کالجی به نام دنی (فلورانس پیو) با شرایطی خاص وارد مرحله جدیدی از بزرگسالی میشود. خواهر دنی خودکشی میکند و جان والدین آنها را نیز میگیرد. دوست دنی به دنبال قطع رابطه با اوست اما این فاجعه باعث میشود که دنی حتی بیشتر از گذشته به او به عنوان یک فرد مطمئن وابسته شود. دوستش با وجود این که میخواهد همه چیز را تمام کند و سایر دوستان دنی نیز روی خوشی به او نشان نمیدهند، از دنی دعوت میکند تا در یک سفر انسانشناسانه به او بپیوندد تا با جامعهای عجیب و غریب در سوئد آشنا شود.
آری آستر قبلا در «موروثی» نشان داده که در استفاده از ژانر ترسناک به عنوان راهی برای کاوش در غم و اندوه، دستی بر آتش دارد و او دوباره این کار را در اینجا هم انجام میدهد. دنی که خود را نه تنها غمگین، بلکه کاملا تنها میبیند، در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد و کاملا آسیبپذیر است. این فرقه به قطع رابطه دنی با دوستش (با استفاده از روشهای بسیار ناراحتکننده) سرعت میبخشد و او را مجبور میکند تا با غم خود روبهرو شود. آنها به طرز عجیبی در غم او شریک هستند. دنی در نهایت آن تعلقی را که به شدت به آن نیاز دارد در این گروه آشفته پیدا میکند و قدرت قطع رابطه با دوستش را به دست میآورد. «میدسامر» داستانی بسیار پیچیده دربارهی به بلوغ رسیدن یک قهرمان است.
۷. جادوگر (The Witch)
- کارگردان: رابرت ایگرز
- بازیگران: آنیا تیلور جوی، کیت دیکی، سارا استیونز
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰
توماسین (آنیا تیلور جوی) فرزند ارشد یک خانواده عمیقا مذهبی در نیوانگلند در سال ۱۶۳۰ است. او در جنگل در حال گشت و گذار با کوچکترین کودک خانواده، ساموئل است که جادوگری که در نزدیکی آنها کمین کرده نوزاد را میرباید. ناپدید شدن کودک تقصیر او نبود اما مادر توماسین او را سرزنش میکند و اعضای خانواده، توماسین را یک نفوذی فاسد تلقی میکنند.
خواهر و برادران کوچکتر توماسین نیز از والدینش پیروی میکنند و او را به جادوگری متهم مینمایند. توماسین نمود واقعی زنان جوانی است که در جریان اشتباهات فرهنگی و شخصی، گناهکار شناخته میشوند. این رفتار، توماسین را مجبور به اقداماتی وحشتناک میکند. او نزد بلک فیلیپ (بزی که بز نیست. برای فهم این موضوع فقط باید فیلم را تماشا کنید) میرود و پیشنهاد این شخصیت برای زندگی آزادانه را میپذیرد.
۶. کورالین (Coraline)
- کارگردان: هنری سلیک
- بازیگران: داکوتا فانینگ، تری هچر، کیت دیوید
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
قطعا باید این اقتباس از داستان نیل گیمن را که این زیرژانر را با داستان «اقیانوس انتهای جاده» از این رو به آن رو کرد (هنوز منتظر اقتباس استاپموشن این اثر هستیم) در این لیست بگنجانیم. «کورالاین» اغلب یک فیلم ترسناک در نظر گرفته نمیشود اما قطعا یک اثر ترسناک است.
کورالین (داکوتا فانینگ) در ابتدا کودکی ناراضی است. او با پدر و مادرش برخورد بدی دارد و به نظر میرسد والدینش نیز نمیدانند که چگونه با او رفتار کنند. هنری سلیک از طریق انیمیشن استاپموشن و به طرزی فوقالعاده ترسناک، فیلمی را خلق میکند که احتمالا ترسناکتر از بسیاری از دیگر فیلمهای موجود در این لیست است. سلیک از همان سبک روایتی «کابوس قبل از کریسمس» استفاده میکند اما لایکا، استودیوی سازنده، «کورالین» را با سبک بصری منحصربهفردی که هم ترسناک و هم سرگرمکننده است، بر روی پرده به نمایش میگذارد.
کورالین دنیایی را کشف میکند که در ابتدا نسبت به دنیای خودش بسیار بهتر به نظر میرسد. تنها نکته این است که او باید دکمههایی را روی چشمانش بدوزد تا برای همیشه به بخشی از این دنیا تبدیل شود. کورالین از شخصیتهای اصلی فیلمهای با مضمون بلوغ قهرمانان، جوانتر است و چند درس مهم را به قیمت زندگی خود میآموزد.
۵. شوالیه سبز (The Green Knight)
- کارگردان: دیوید لوری
- بازیگران: دو پاتل، آلیشیا ویکاندر، بری کوگان
- تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
«شوالیه سبز» برداشتی غیر متعارف از شعر «سر گاوین و شوالیه سبز» است. دو پاتل در نقش گاوین، برادرزاده شاه آرتور (شان هریس) بازی میکند. او در ابتدای فیلم، در جشن کریسمس شرکت میکند و نقاط ضعف و کاستیهایش در اتاقی پر از شوالیهها مورد تمسخر قرار میگیرد. گاوین پس از سخنرانی عمویش، ناگهان مصمم میشود به هر قیمتی که باشد خود را اثبات کند.
به سختی میتوان «شوالیه سبز» را به یک ژانر نسبت داد اما این فیلم مطمئنا عناصر بصری زیادی از ژانر وحشت دارد. این اثر همچنین فیلمی در ارتباط با بلوغ قهرمان است که در آن، یک مرد با ذهنیت کودکانه تلاش میکند تا بفهمد که یک مرد، یک قهرمان و یک شوالیه بودن برای او و بقیه جهان چه معنایی دارد. تشنگی گاوین برای اثبات خود باعث میشود تا او چالش یکی از بازدیدکنندگان در مهمانی را بپذیرد. یک مرد غولپیکر به افراد حاضر در جمعیت میگوید که چه کسی دوست دارد یک بازی مهیج انجام دهد. او قول میدهد هر اتفاقی که بیافتد تا یک سال سر و کلهاش پیدا نشود. گاوین با این شوالیه سبز مبارزه میکند اما شوالیه او را شکست میدهد و گاوین را مسخره میکند. بقیهی فیلم نیز فلسفهپردازیهایی واقعا شگفتانگیز دربارهی معنای تغییر در یک انسان است.
۴. نفر درست را راه بده (Let the Right One In)
- کارگردان: توماس آلفردسون
- بازیگران: جان لیندویست، لینا لاندرسون، کار هدبرانت
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
اسکار (کار هدبرانت) پسری ۱۲ ساله و تنها است. او بالاخره دوستی به نام الی (لینا لیندرسون) پیدا میکند که کودکی همسن اوست و خانواده او به تازگی به همسایگی آنها نقل مکان کردهاند. الی، اسکار را برای آنچه که هست دوست دارد و او را تشویق میکند تا در مقابل بچههایی که در مدرسه او را مورد آزار و اذیت قرار میدهند از خود دفاع کند. همانطور که الی تنها کسی است که واقعا اسکار را می پذیرد، اسکار نیز تنها دوستی است که الی دارد و خیلی زود دوستی آنها تبدیل به رابطهای عاشقانه میشود.
اگر این فیلم، ترسناک به نظر نمی رسد، احتمالا به این دلیل است که هنوز به جزئیات مهم اشاره نکردهایم. الی یک خونآشام است. اسکار علیرغم خشونت ذاتی الی، از او حمایت میکند. پایان فیلم جدا از تمام خشونتهایش به طرز عجیبی شیرین است.
۳. بدن جنیفر (Jennifer’s Body)
- کارگردان: کارین کازاما
- بازیگران: مگان فاکس، آماندا سیفرید، جانی سیمونز
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۳ از ۱۰
داستان «بدن جنیفر» از دیدگاه دوست صمیمی جنیفر (مگان فاکس)، نیدی (آماندا سیفرید) روایت میشود. این دو علیرغم ظاهر بسیار متفاوتشان با هم دوست هستند (جنیفر واقعا دختری جذاب است، در حالی که نیدی طبق معیارهای هالیوود اینگونه نیست). این دو برای تماشای اجرای یک گروه موسیقی به یک میخانه میروند و جنیفر بدون نیدی و همراه اعضای گروه آنجا را ترک میکند. جنیفر پس از مراوده با اعضای گروه (که در ادامه فیلم و در یک فلشبک نشان داده میشود)، به یک شیطان گوشتخوار تبدیل میشود. جنیفر به جای این که درباره اتفاقی که افتاده صحبت کند، در ظاهر طوری رفتار میکند که انگار حالش خوب است اما مخفیانه همه پسرهای شهر را میخورد. جنیفر و اطرافیانش از این موضوع رنج میبرند اما اعضای آن گروه از محبوبیت رو به رشد خود خوشحال هستند.
رابطه بین نیدی و جنیفر مهمترین رابطه در فیلم است، زیرا دوستی ناهمگون آنها رفتهرفته جای خود را به احساسات میدهد. این فیلم در واقع اثری پیچیده در بین آثار اسلشر و ترسناک است. نیدی احساس میکند که باید جنیفر را بکشد اما دوست ندارد چنین کاری انجام دهد. فیلم با فرار او از دیوانهخانهای که داستان را از آنجا تعریف میکند، به پایان میرسد تا بتواند مردانی را که شروعکننده همه چیز بودند، ردیابی کرده و بکشد.
۲. تعقیب میکند (It Follows)
- کارگردان: دیوید رابرت میشل
- بازیگران: مایکا مونرو، جیک وری، اولیویا لوکاردی
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
جیمی (مایکا مونرو) با دوستش ارتباطی صمیمی دارد اما یک شب، ناگهان او را با کلروفرم بیهوش میکند و پس از به هوش آمدن به او اطلاع میدهد که یک نوع شیطان خاص را به وجود او منتقل کرده است که باید آن را تا حد امکان به دیگران نیز انتقال دهد تا زنده بماند. بدیهی است که این تجربه باعث میشود جیمی خیلی سریع تغییر کند. او نمیتواند این مسئله را با هیچ بزرگسالی در میان بگذارد و به همین خاطر به همراه دوستانش کل زمان فیلم را صرف فرار از این وضعیت میکند.
۱. کری (Carrie)
- کارگردان: برایان دی پالما
- بازیگران: سیسی اسپیسک، پایپر لوری، جان تراولتا
- تاریخ انتشار: ۱۹۷۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
کری وایت (سیسی اسپیسک) با مادر دیوانهاش که او را به نام تقدس مذهبی شکنجه میکند، زندگی مینماید. او حتی در دوران نوجوانی خود از بروز اولین تغییرات هورمونی در بدن خود میترسد، چرا که نمیداند چه اتفاقی برای او در حال رخ دادن است و سایر دختران نیز به دلیل واکنشش نسبت به این تغییرات، او را مورد آزار و اذیت قرار میدهند. کری یک زن است و مادرش به او تلقین میکند که او صرفا یک وسوسهگر گناهکار است که باید برای وجودیت خودش عذرخواهی کند (واقعا جای تعجب نیست که تحلیلهای فمینیستی زیادی درباره این فیلم نوشته شده است).
در یک جشن به خصوص، برخی سعی میکنند به کری کمک کنند تا شب خوبی را سپری کند اما برخی دیگر قصد دارند با ریختن خون خوک روی او، در صحنه تاجگذاری نمادینی که فیلم «کری» به آن شهرت دارد، وی را تحقیر کنند. چیزی که آنها نمیدانند این است که کری تواناییهای تلهکینتیک دارد. این تحقیرها و آزار و اذیتها در نهایت منجر به یک قتل عام میشود و کری تمام درد و حرص خود را بر سر همه آن افراد خالی میکند.
منبع: collider
شماره یک باید دختری با کفشهای کتانی میشد
سلام آقای علی رهبری. چرا اطلاعات غلط به مخاطب میدید؟ فقط فیلم کری مرتبط با مسأله بلوغ دختران هست. بقیه هیچ ارتباطی ندارند. کمی بیشتر مطالعه کنید.
نه ببین اقا بلوغ در اینجا به معنای بزرگ شدن هستش نه اینکه به سن ۱۵ یا ۱۸ سالگی و ازین مسائل سنی بیشتر به این ربط داره که قهرمان داستا کاملا از نظر فکری در اخر ابدیده میشه
بلوغ ۱۵ تا ۱۸ نیست . ۱۳ تا ۱۸ هست
یعنی jenifer Body بهتر از midsommar هست رتبه بندیتون رو لطفا اصلاح کنید بنظرم رتبه اول باید midsommar باشه بخاطر اینکه در حین دیدنش و بعد از تموم کردن این فیلم ذهنتون رو درگیر میکنه و البته نباید بازی زیبای فلورنس پیو رو هم فراموش کنیم که خیلی عالی تو این فیلم بازی کرده
خیلی خیلی داری اشتباه میکنی میدسامر خیلی مضخرف بود و اصلا فیلم ترسناک نبود یک فیلم روانی گونه بود که کلیشه و داستانی بدی نداشت ولی تک تک سکانساش از ژانر ترس فاصله داشتن بعدا زیاد ربطی به بلوغ نداشت